قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا ماسة العمر للكاتبة نداء علي كاملة

نوفيلا ماسة العمر للكاتبة نداء علي كاملة

نوفيلا ماسة العمر للكاتبة نداء علي كاملة

شخصيات النوفيلا

(مصعب عمره 35 سنة دارس ادارة اعمال برة مصر كان ولد وحيد لوالده لاكتر من 30 سنة؛ والدته اتوفت وهو صغير.. ملوش اصدقاء غير ابراهيم.. ابن عم والده وبيعتبره اخوه وكاتم اسراره.. وحسين رفض يتجوز وانشغل بشركاته وفجأة من 3 سنين قرر يتجوز من ست مطلقة في الاربعينات بعد سنه من جوازهم خلفت بنتين تؤام ودي كانت مفاجئةللكل).

حسين والد مصعب رجل اعمال كبير جدا عمره 59 سنه.. كان بيعشق مراته الأولي ام مصعب وبعد وفاته حاول يود اختها ويساعدها علي اد ما يقدر

نهال زوجة حسين.. في بداية الاربعينات.. جميلة وهادية.. كانت مفاجأة كبيرة ليها لما خلفت.. وكانت خايفة علي بناتها من مصعب

ماسة.. عمرها 27 سنه.. بنت جميلة وجدعة وبتعتمد علي نفسها زي بنات كتير.. عايشة في منطقة شعبية مع أمها بعد ما اختها الاصغر منها اتجوزت..
معاها معهد فني تجاري.. واخدت دورات كمبيوتر ولغة واشتغلت في محل موبايلات ومن وقتها مستقرة فيه

عايدة : اخت ماسة اتجوزت بعد ما أخدت الثانوية العامة ورفضت تكمل الجامعة لانها كانت بتحب جوزها حاليا وابو ابنها يوسف

أمينة.. والدة ماسة وعايدة وخالة مصعب ست زي أمهاتنا كلنا طيبة وحازمة بتتمني سعادة بناتها وبتحاول تساعد اللي حواليها

ابراهيم... قريب مصعب وصديقه وشغال معاه في شركته.. مصعب بيثق فيه جدااا.. ابراهيم مرح وبيحب الهزار وشايف ان الحياة فيها مشاكل كتييير فلازم ناخد الأمور ببساطة

مني
بنت عمرها 23 سنة بيضه وعيونها عسلي قصيرة شوية ومخطوبه؛ بتشتغل مع ماسة بقالها سنة وبتجهز نفسها لان ابوها راجل كبير في السن ومبيقدرش يشتغل)مرتبطة بكريم من 7 سنين ورغم رفض امه لجوازهم بس كريم متمسك بيها جداااا

رحمة... ساكنة في بيت ماسة والحاجة أمينة بتعتبرها بنتها لان ملهاش حد غير أخوها.. ولد معاق وهي بتهتم بيه وبكل حاجة تخصه.. معاها كلية تجارة وشغالة في محل ملابس علشان توفر مصاريفها ومصاريف اخوها.

اقتباس من النوفيلا

الصبح ماسة قامت من النوم.. صلت الضحي؛ ولبست هدومها ونزلت علشان شغلها؛ مصعب اتكلم معاها كتير علشان تسيب الشغل بس هي رفضت...

ماسة ركبت توكتوك وطلبت منه يتحرك علي مكان شغلها قبل ما يتحرك اتفاجئت بمصعب راكب جنبها من الناحية التانية
سواق التوكتوك : تعرفي الاستاذ ده يا أبلة
ماسة بغيظ : ايوة يا أسطي اتفضلع اطلع؛ بصت ناحية مصعب وسألته بهدوء
افندم! ايه اللي جايبك عالصبح.

مصعب : يا ماسة افهمي انتي مينفعش تنزلي شغل احنا كلها اسبوع ونتجوز
ماسة : وانا مقدرش اسيب للراجل اللي واقف جنبي من سنين الشغل فجأة قبل ما يجيب بديل
مصعب : علي أساس انك مديرة بنك؛ يابنتي ده محل موبايلات
ماسة : هتغلط هتلاقيني لغيت كل حاجة ومن غير تفكير
مصعب :انت هتذليني كل شوية
ماسة : لأ طبعا مستحيل بس انتي بتضغط عليا وانا مش ناقصة
مصعب : طب ايه رأيك نروح ننقي الشبكة وبعدها تروحي شغلك؛ مفيهاش حاجة لو استأذنتي من صاحب المحل
ماسة : ملوش لزوم شبكة وحاجات من دي انا مش هلبس غير الدبلة وبس
مصعب بغضب : ليه بقي ان شاء الله.

ماسة : لأنك عارف انه جواز مصالح زي ما بيقولوا
مصعب : ماشي؛ انا فعلا هتجوزك علشان مصلحتي؛ فين مصلحتك انتي بقي
ماسة : وهي المصلحة عندك فلوس وخلاص
مصعب : اكيد في ايه تاني ممكن تستفيدي منه من جوازنا
ماسة : اني هربي بنتين ايتام زي اخواتك وادخل بيهم الجنة وانا مرتاحة وضمناها
مصعب بتهكم : لا والله!

ماسة بقوة : أنا مش محتاجة اوضحلك حاجة انا مقتنعة بيها؛ وعلي فكرة جوازنا هيبقي علي ورق زي ما قولتلك لحد ما انا اقرر غير كده...
سواق التوكتوك كان مشغل اغاني بصوت عااالي ولما الاغنية خلصت سمع كلمة ماسة ومن صدمته وقف التوكتوك بعنف وماسة اتقلبت عالأرض
مصعب كان مصدوم وفي نفس الوقت بيضحك بجنون علي ماسة
ماسة قامت ومسكت في السواق وفضلت تزعق
السواق رد عليها بعبط وقالها
هو انتوا بتصوروا الكاميرا الخفية؟

مصعب مقدرش يتحمل اكتر من كده طلع فلوس وحاسب السواق بزيادة عن حقه وشد ماسة من ايدها وفضلوا ماشيين مسافة؛ هو بيضحك وهي متغاظة منه
ماسة بدموع : عيب عليك علي فكرة انك تضحك عليا كده في الشارع
مصعب بصلها وهو مبتسم : طب بذمتك لو انا مكانك مش هتضحكي
ماسة ضحكت جامد وقالتله : بصراحة كنت هموت من الضحك
مصعب : خلاص تعالي بقي نجيبلك طقم جديد هدومك اتوسخت ونروح نفطر سوا؛ علشان خاطري اعتذري من صاحب الشغل ومني صاحبتك موجودة
ماسة : ماشي؛ بس بطل ضحك
مصعب : ماشي؛ بس انتي كمان بطلي تتخانقي معايا قدام الناس؛ احنا هنتجوز مش داخلين حرب.

فصول نوفيلا ماسة العمر

- نوفيلا ماسة العمر للكاتبة نداء علي الفصل الأول

- نوفيلا ماسة العمر للكاتبة نداء علي الفصل الثاني

- نوفيلا ماسة العمر للكاتبة نداء علي الفصل الثالث

- نوفيلا ماسة العمر للكاتبة نداء علي الفصل الرابع

- نوفيلا ماسة العمر للكاتبة نداء علي الفصل الخامس

- نوفيلا ماسة العمر للكاتبة نداء علي الفصل السادس

- نوفيلا ماسة العمر للكاتبة نداء علي الفصل السابع والأخير

تمت