قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس

تاني يوم الصبح
تسنيم نزلت زي كل يوم علشان تحضر القهوة والاتشيز كيك والفطار لأكمل ولما نزلت لقت أكمل نايم علي الكنبة وزي ما هو بهدومه. راحت قعدت جنبه وكانت علي قد ماهي زعلانة لانها افتكرت انه بيحب واحدة تانية لكن مبتقدرش تمنع نفسها انها تحنله ولا تحقق في ملامحه. وحاولت تصحيه
تسنيم: أكمل، أكمل، واضح انه تعبان ونايم متأخر. خلاص انا حروح احضرله القهوة وارجع اصحيه. ولما جت تقوم. أكمل مسك ايديها.

أكمل: انا صاحي. صباح الخير يا سمسمة.
تسنيم: صباح النور. ايه اللي نايمك هنا كدة وبهدومك ليه منمتش في أوضتك.
أكمل: ابدا لما رجعت وقعدت هنا. تقريبا راحت عليا نومة. المهم انتي عاملة ايه.
تسنيم: كويسة. بس مصدعة شوية دلوقتي حعمل قهوة واشربها معاك يالا اطلع خد حمام وغير هدومك وانا حروح اعملك القهوة.
أكمل: تؤ انا جاي معاكي ولما اشرب القهوة ابقي اطلع اخد حمام والبس. تعالي.

وراحوا الاتنين المطبخ و أكمل كان بيبص لتسنيم بحنية وصعبانة عليه. حتى بعد ماعرفت انه بيحب واحدة تانية لسة بتخاف عليه وزعلها منه ممنعهاش انها تفضل تهتم بيه وبكل طلباته حتى القهوة صاحية بدري مخصوص علشان تعملهالوا زي كل يوم.
تسنيم: مالك سرحان في ايه.
أكمل: ابتسم ولا حاجة.
تسنيم: طيب اتفضل القهوة.
أكمل: تسلم ايدك يا سمسمة. فين قهوتك.
تسنيم: حعملها اهو روح انت اشرب قهوتك.

أكمل: مسك ايديها. تؤ تعالي اشربي معايا دي.
تسنيم: لا اشرب انت وانا حعمل ليا علي طول.
أكمل: قولت لا تعالي اشربي معايا انا وانتي حنشربها مع بعض. وبعدين هي اول مرة ماانتي مقسماني في كل حاجة.
تسنيم: ابتسمت. ماشي بس متبقاش تزعل لما اشربها كلها.
أكمل: اشربي ولا يهمك. تعالي.

وقعدوا الاتنين يشربوا القهوة سوا واكمل كان بيتعمد انه يخليها تشرب الاول وهو يشرب وراها وأكلها معاه الاتشيز كيك كمان. وبعدين. طلعوا علشان يلبسوا ويروحوا الشركة. تسنيم خلصت وراحت خبطت علي أكمل. بس لقته اخد حمام ولابس البيجامة.
تسنيم: انت ملبستش ليه مش نازل معايا.
أكمل: معلش يا سمسمة روحي انتي انا تعبان وعايز انام منمتش طول الليل.

تسنيم: بزعل وقلق في نفس الوقت. خلاص اللي يريحك. طيب تحب اقعد معاك لوتعبان يمكن تحتاج حاجة.
أكمل: كان بياخد نفسه بصعوبة. وهو نفسة يقولها اه انا تعبان وانتي دوايا ياريت كان ينفع تقدي معايا انا فعلا محتاجك محتاجك اوي
. تسنيم: مالك يا كيمو مش بترد ليه.
أكمل: ابتسم. لا يا حبيتي مفيش بس روحي انتي مينفعش انا وانتي منكنش موجودين. عمي حيكون لوحدوا. روحي ومتقلقيش عليا.
تسنيم: حاضر. سلام.

ومشيت تسنيم وأكمل كان مخنوق نفسه يجري وراها ويخادها في حضنه ويقولها والله انتي حبيبتي مش واحدة تانية بس مش قادر وفضل واقف باصص عليها من بلكونة أوضته لحد ماركبت عربيتها ومشيت.
أكمل اخد تليفونه وكلم عمه شوكت.
أكمل: صباح الخير يا عمي.
شوكت: صباح النور يا سيدي ايه انت فين مجتش ليه انت وتسنيم لحد دلوقتي.

أكمل: تسنيم شوية وتلاقيها وصلت الشركة بس انا معلش يا عمي اعذرني انا مش حقدر اجي النهاردة وكمان انا بستأذنك انا مسافر قرية السخنة هما بقالهم فترة عايزيني انا او تسنيم واحنا كنا مشغولين بالمشروع الجديد.
شوكت: طيب في حاجة حصلت.
أكمل: لا ابدا بس شوية مشاكل كدة وانا حخلصها ان شاء الله.
شوكت: تسنيم عارفة انك مسافر.

أكمل: لا متعرفش. حضرتك عارف لو كنت قولتلها كانت مسكت فيا وصممت تيجي معايا وياريت يا عمي متقولهاش دلوقتي خاليها بالليل انت عارف دي ممكن ترجع وتكتم علي نفسي.
شوكت: هههههههه انت حتقولي ما انا عارف. بس قولي انت مش عايزها تروح معاك ليه تكونش واخد حد معاك هناك ومش عايزها تتقطع عليك.

أكمل: هههههه لا والله ظلمني يا عمي انا رايح لوحدي بس بصراحة عايز افكر في موضوع مهم ومحتاج اكون لوحدي. وانت عارف تسنيم لوجت معايا. نزلني البحر نزلني البسين تعالي نتمشي تعالي نعمل شوبنج وحتقرفي معاها.
شوكت: هههههه طيب والله لقولها واستلاقي وعدك بقي يا حلو وشوف حتعمل فيك ايه.
أكمل: ههههه اهون عليك بردوا يا عمي. دي مجنونة وممكن تيجي وتبيتني في البحر بسببك.

شوكت: خلاص مش حقولها. يلا روح انت وانبسط براحتك. سلام.
أكمل: قفل مع عمه وهو مهموم. كان نفس تيجي والله يا عمي. دي هي روحي انا مش عارف ازاي حقدر ابعد عنها بس لازم احاول لازم اجرب ابعد يمكن اقدر واتعود علشان هي لازم تنسي وتعيش مش ممكن حتفضل كدة متعلقة بواحد جبان مش قادر يعملها حاجة وسايبها تتوجع وهو بيتفرج عليها. اه اه يا تسنيم انا
مستاهلكيش والله ما استاهلك.
(في لبنان في شقة نسرين).

مايا: ايه يا ريري بتتفرجي علي ايه في التاب كدة ومبتسمة. وريني كدة. ايه ده مش ده انستجرام بتاع أكمل ابن عمي.
نسرين: وهي عنيها كلها إعجاب ومبتسمة. اه هو شوفي قمر موز خالص.
مايا: غمزتها بعنيها. ايه يا ريري انا حشك فيكي. انتي معجبة بأكمل ولا ايه.
نسرين: ضربتها علي دماغها. بنت نوتي. مين دي اللي معجبة بيه، بس انا ممكن اقولك سر بيني وبينك.
مايا: في بير وورا الجبل كمان بس قولي يا ريري.

نسرين: انت عارفة أكمل ده كله شبه مين ملامحة جسمه صوته شخصيته. كل حاجة فيه. زي مين.
مايا: مين يا ريري.
نسرين: زي باباه سليم الله يرحمه.
مايا: اه عمي سليم. وانتي لسة فاكرة شكله. ده مات من زمان اوي.
نسرين: عمري ما نسيته دايما في قلبي وفي بالي.
مايا: اوبا لا بقي افهم انتي كنتي بتحبي عمي علي بابي. مش ممكن.

نسرين: لاطبعا. انا كنت بحبه من قبل ما أقابل باباكي. كنت بشوفه في النادي وكنا نتكلم ومكنش فيه بنت النادي مبتحبوش وحتموت وتكون معاه.
مايا: هاه وبعدين. لما كنتوا بتحبوا بعض ليه متجوزهوش.
نسرين: لا انا اللي كنت بحبه لكن هو كان بحب ليلي مراتوا. وكان بيموت فيها ومبشوفش غيرها.
عارفة انا اتجوزت باباكي ليه.
مايا: ليه يا ريري.
نسرين: علشان أكون قريبة من سليم علشان اشوفه واتكلم معاه.

مايا: معقول يا مامي. وانا اقول انا طالعة لمين. ههههههههه.
نسرين: هههههههه. اعمل ايه كنت بحبه اوي وهو ولا هو هنا كان مجنون ليلي. تعرفي كان نفسي هي بس اللي تموت في الحادثة وهو يعيش يمكن كنا اتجوزنا.
مايا: امممم واكمل بقي بيفكرك بيه. مش كدة.
نسرين: هزت راسها. ايوة بيفكرني بيه. لما بيجي ساعات مع باباكي وتسنيم وانا بسلم عليه وبخده في حضني بحس انه سليم ومببقاش عايزة ابعد عنه.

مايا: امممم طب خالي بالك لبابا يا خد باله. ولاحتي تسنيم.
نسرين: بقولك ايه انتي ليه متفكريش تتجوزي أكمل. ده الف بنت تتمناه.
مايا: هههه لا طبعا انتي عارفة اني بحب اياد ومتفقين نتجوز.
نسرين: إياد بقي انا أقولك أكمل تقوليلي إياد. عجبك فيه ايه ده انا مش فاهمة.
مايا: بحبه وكمان بنفهم بعض.
نسرين: بس انا حاسة ان اكمل احسن حاولي تنسي إياد وتفكري في أكمل.
مايا: مامي مينفعش اللي بيني وبين اياد مينفعش يتنسي.

نسرين: ليه بقي هو حصل بينكم حاجة.
مايا: ايه اامم لا طبعا مفيش بس اصلي بحبه وانتي عارفة.
نسرين: وانتي بقي فاكرة ان شوكت ممكن يوافق عليه ده شحات وتلاقيه طمعان فيكي.
مايا: مامي مسمحلكيش إياد مش كدة وكمان لو علي بابي انا كلمته في التليفون وقلتله وهو قالي حيفكر.
نسرين: انتي اتجننتي انتي ازاي تعملي كدة من غير ما تقوليلي.

مايا: والله دي حياتي وانا حرة فيها ولعلمك لو بابي موفقش انا حنقل حاجاتي واروح اعيش معاه حتى من غير جواز.
نسرين: انتي بتقولي ايه ده شوكت كان يقتلك ويقتلني معاكي. مستحيل ده يحصل.
مايا: ليه بقي كل أصحابي هنا عايشين مع بعض. عادي
نسرين: احنا حاجة وهما حاجة. ابوكي مختلف مش حيوافق علي الكلام ده.
مايا: والله هو ده اللي عندي عن اذنك بقي انا نازلة علشان حتاخر علي إياد. نسرين: مش ممكن البنت دي حتجنني.

في البيت بالليل.
تسنيم قاعدة قلقانة علي أكمل لانها لماورجعت ملقتهوش وكمان تليفونه مقفول. وشوية وشوكت رجع.
شوكت: تسنيم مالك ايه اللي مسهرك كدة.
تسنيم: وهي قلقانة. أكمل يا بابا مرجعش لحد دلوقت وكمان ده الصبح كان شكله تعبان وبعدين تليفونه مقفول. مش عارفة اطمن عليه.
شوكت: لا متقلقيش اطمني. أكمل في السخنة.
تسنيم: استغربت. السخنه ليه وسافر امتي من غير ما يقولي.

شوكت: هو كلمني الصبح وقالي انه مسافر وعايز يفكر في موضوع مهم.
تسنيم: طيب ليه مقاليش ما كنت معاه الصبح.
شوكت: ههههه حقولك بقي وافتن عليه. هو قالي انك ممكن تشبطي فيه و حتقرفيه وتصدعيه بطلباتك وكمام بيني وبينك هو شكله واخد حد هناك وعايز يبقي براحته. سيبيه يا ستي يعيشلوا يومين. يالاتصبحي علي خير.

تسنيم: مقدرتش تمسك دموعها. وجربت علي أوضتها وقعدت تعيط. بقي كدة يا أكمل انا بقرفك وبصدعك وكمان واخد مين معاك هناك. ماشي انا من هنا ورايح مش حقرفك ولا اصدعك تاني وكمان حتى مش حتصل بيك ولا اكلمك علشان تاخد راحتك. وقعدت تعيط كتيييييير لحد ماصدعت من العياط ونامت.

في السخنة أكمل قاعد علي صخرة قصاد البحر. وبيسمع الاغنية دي (تنسي واحدة لعمرو دياب )( ليه يا قلبي كل يوم بتحب واحدة ولسة مش لاقي اللي عايزه في اي واحدة. كل اول يوم تقول انك لاقتها. وفي نهاية اليوم بحس انك نسيتها. كل ده علشان بتهرب من الحقيقة كل ده علشان يا قلبي تنسي واحدة. اي واحدة بتقابلها بتبقي حاسة انت مش جايلها ده انت جاي تنسي. انت عارف حتى تعشق حد غيرها ده انت وانت ويا غيرها بتفتكرها. كل ده علشان بتهرب من الحقيقة كل ده علشان يا قلبي تنسي واحدة. قولت حنسي قولت عمري في يوم ماهرجع. حتعمل ايه دلوقتي يوم ماتحب ترجع. ليه وهمت الناس يا قلبي انك ناسيها والحقيقة انت عايش لسة ليها. كل ده علشان بتهرب من الحقيقة. كل ده علشان يا قلبي تنسي واحدة ).

وفضل أكمل قاعد وبيسمع وبتوجع ومش عارف حيعمل ايه وايه القرار الصح يبعد ويسيب حب عمره لحد تاني علشان ميخسرش عمه ولا يخسره ويخسر الدنيا بحالها ويكسب حبيبته وروحه تسنيم وفضل محتار وبيفكر وقعد هناك اسبوعين علي الحال ده يخلص شغل ويفضل قاعد علي البحر وبسمع اغاني توجعه اكتر وتحسسه بجبنه وتقصيره في حق نفسه وحق حبيبته كمان.

أما تسنيم لا كانت بتاكل ولا بتعرف تنام بتروح الشغل وترجع حزينه وبتفكر يا تري أكمل بيعمل ايه ومع مين وفاكراه مبسوط وسعيد مع واحدة تانيه وحتى مبيفكرش فيها وكانت بتقام نفسها انها حتى متحولش تتصل بيه ولا تكلمه. بعد الكلام اللي باباها قلهوها علي لسان أكمل وانه حاسس انها عبأ عليه وقارفاه وخنقاه. ودموعها مكنتش بتقف. لحد ماجه يوم وأكمل كان خلاص تعب ومش قادر علي بعد حبيبته وقرر انه ينزل القاهرة وكان الكلام ده بالليل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة