قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثاني

(في شركة شوكت التهامي. وفي غرفة الاجتماعات. )
شوكت قاعد علي رأس الاجتماع وباقي المديرين. واكمل كالعادة قاعد جنب تسنيم.
شوكت: جهزت المشروع يا بشمهندس أكمل.
أكمل: ايوة يا فندم جاهز.
تسنيم: بتوشوش أكمل. حفظت الملاحظات.
أكمل: ايوة يا حبيي تسلميلي.
شوكت: طيب شغل السي دي واشرحلنا المشروع يا أكمل.

أكمل قام وشغل السي دي وابتدي يشرح المشروع ويتناقش معاهم ويرد علي الاسئلة بتاعتهم وكل ما حد يسئله سؤال. يبتسم ويغمز لتسنيم.
اما تسنيم كانت طول الوقت مبتسمة ومعجبة بأكمل وطريقته في الكلام وبكل تفصيلة فيه وبعد الاجتماع. خرجوا كلهم. وتسنيم لسة قاعدة بتتكلم مع شوكت.
شوكت: امممم. ممكن اعرف اتاخرتوا ليه النهاردة انتوا الاتنين. مش علشان انتوا ولادي يبقي تيجوا بمزاكوا لا انتي عارفة انا مبيعجبنيش الكلام ده.

تسنيم: احممم. معلش يا بابا انت عارف اكمل طول الليل بيجهز المشروع ومنمش غير الفجر وانا بقي كنت قاعدةمعاه علشان لو عاوز حاجة معلش.
شوكت: اممم هورجع امتي امبارح انا لحد ما نمت. مكنش جه.
تسنيم: هو بقي جه بعد ما حضرتك نمت علي طول.
شوكت: تمام بس متتقررش تاني سامعة المرة الجاية فيها خصمليكم انتوا الاتنين. اتفضلي روحي اندهيلي اخوكي علشان عايز اسمعه كلمتين هو كمان.

تسنيم: خلاص بقي يا بابا علشان خاطري. متضايقوش.
شوكت: ههههههه ماشي يا ستي خايفة عليه. عموما ربنا يخليكوا لبعض ويديني العمر لحد ماشوفكم كل واحد متجوز ومرتاح. انا نفسي اكمل يتجوز بقي. وانتي كمان انا تعبت منك كل ما يجيلك عريس بترفضي وكدة مش حينفع. قوليلي يا بنتي في حد في حياتك. لو في قوليلي بس هو مين وانا اجوزهولك والله بس قولي.

تسنيم: اممم. مفيش يا بابا صدقني. عموما اول ما ألاقي الراجل المناسب حاجي اقولك علي طول.
شوكت: انتهد من زهقه من تسنيم ودماغها الناشفة. طيب روحي اندهيلي اخوكي.
تسنيم: حاضر يا بابا. بس اوعي تنسي متزعلهوش. احسن والله ازعل منك.
في مكتب أكمل. تسنيم فتحت ودخلت ولقت مهندسة زميلتهم اسمها رغدة قاعدة علي المكتب قصاد أكمل وهو محاوطها بيإيده وتقريبا في وضع محرج.
تسنيم: في لحظة كانت عنيها دمعت وصوتها مش طالع.

أكمل: قام وبعد عن رغدة. سمسمة تعالي. في حاجة
تسنيم: وهي بتحاول تتماسك ودموعها متنزلش. احممم بابا عايزك في مكتبه. وخرجت بسرعة علي مكتبها. وهي ماشية شروق صاحبتها واللي تسنيم عابنتها معاهم في الشركة شافتها وهي مندفعة ناحية مكتبها وبتعيط. راحت وراها.
في مكتب أكمل.
رغدة: ايه يا أكمل مالك.
أكمل: وهو شكله متضايق. ابدا مفيش.
رغدة: تعرف اللي ميعرفش انكم اخوات يفتكرها بتحبك وزعلت لما شافتنا مع بعض.

أكمل: طيب ما هي فعلا بتحبني. مش اخوها وبتغير عليا عادي. بقولك ايه روحي شوفي شغلك ونبقي نكمل كلامنا بعدين.
رغدة: حشوفك بالليل في الديسكو.
أكمل: مش عارف ربنا يسهل. يلا انا لازم اروح اشوف عمي عايز ايه.
في مكتب شوكت
شوكت: يا بني ريح قلبي وقولي اختك بتحب حد في حد في حايتها. انا عايز اطمن عليها
أكمل: والله يا عمي ما أعرف حاجة هي كل ما أسالها تقولي مبفكرش في الجواز.

شوكت: بس انا قلقان عليها ليه مش عايزة تتجوز انا قلبي مش مطمن.
أكمل: لا متقلقش انا حاحاول اتكلم معاها تاني ولو عرفت اي حاجة حقولك.
شوكت: ياربي نفسي اطمن عليها هي وأختها تعبت.
أكمل: متخفش ان شاء الله تطمن عليهم.

شوكت: أكمل انا مش حوصيك عليهم لو جرالي حاجة تحطهم في عينك انا عارف انك مش محتاج اوصيك علي تسنيم لانها اختك ومتربي معاها وعارف انت بتحبها ازاي. لكن مايا كمان خلي بالك منها. دي مجنونة غير تسنيم خالص.
أكمل: متخفش يا عمي الاتنين في عنيا. عن اذنك بقي لما اروح اشوف تسنيم شكلها تعبان ومنامتش كويس امبارح.
شوكت: روح يا ابني. ومتنساش لو عرفت حاجة تقولي فاهم.
أكمل: حاضر. عن اذنك.
في مكنب تسنيم.

شروق: علشان كدة انا تعبت معاكي. من كتر ما بقولك انسيه انسيه بقي وعيش حياتك. هو عايشها بالطول والعرض ومش فارق معاه. وجبلة علي رأي دادا صباح.
تسنيم: بتعيط بحرقة. انا بس نفسي اعرف هو ليه عمره ماشفني ليه تملي مش واخد باله مني. ليه بيشوف اي واحدة حتى لو كانت وحشة الا انا. ليه ليه انا تعبانة نفسي يحس بيا نفسي.
شروق: ولا عمره حيحس ده بني ادم تنح ولا بيفهم. انتي اللي لازم تنسي بقي كفايه.

تسنيم: متقوليش عليه كدة. اكمل ده احسن واحد في الدنيا. هو مش ذنبه اني بحبه الذنب ذنبي انا. بس انا مش قادرة اشيله من قلبي مش قادرة. وعيطت زيادة في حضن شروق.
في الوقت ده الباب اتفتح ودخل أكمل. وشاف تسنيم بتعيط في حضن شروق. خاف عليها ودخل بلهفة.
أكمل: سمسمة مالك يا حبيبتي. بتعيطي ليه مين زعلك.
شروق: وهي مخنوقة من أكمل. معلش اصل في ناس تنحة وفهمها بطئ. هي بس تعبانة. طول الليل صاحية ومانمتش.

أكمل: حبيبتي تحبي اروحك.
تسنيم: بتحاول تبطل عياط. لا انا لسة ورايا شغل.
شروق: عن اذنكم انا حروح مكتبي. وخرجت واكمل قفل الباب وراح لتسنيم.
أكمل: مسك وشها بإيده وبحنية. مالك يا سمسمة ايه اللي مزعلك. قوليلي انا اخوكي حبيبك.
تسنيم: بيصله ونفسها تقولوا لا انت حبيبي وبس مش اخويا بس مش قادرة. وبتعيط وتبص في عنيه وساكته
أكمل: لا كفاية انا مقدرش اشوف دموعك اكتر من كدة. قوليلي مالك بقي علشان خاطري.

تسنيم: مفيش بس تعبانة وعايزة. انام. مانمتش كويس امبارح. ماانت عارف.
أكمل: بس كدة ولا في حاجة تاني.
تسنيم: لا مفيش.
اكمل: حضنها. طيب ايه رايك. انا حخدك ونروح نتغدا برا سوا ونروح مع بعض.
تسنيم: مفيش داعي تعطل نفسك. انا حروح لوحدي.
أكمل: رفع راسها بإيده. تؤتؤ انا اللي حروحك وحوصلك بعربيتي كمان انتي مش حتسوقي. يالا هاتي شنطتك.

تسنيم: كانت من جواها نفسها الحنية دي تكون من أكمل علشان هي حبيبته مش اخته زي ماهو بيتعامل معاها.
واخدها أكمل وركبوا العربية علشان يروخوا يتغدوا.
أكمل: قطتيتي بقي تحب تسمع حاجة ولا مصدعة.
تسنيم: لا عادي شغل اي حاجة.
أكمل: طيب اشغلك حاجة معينة ولا علي مذاجي
تسنيم: ابتسمت. لا طبعا علي مذاجك. انا عارفة زوقك في الاغاني جميل.
أكمل: ههههههه حاضر يا جميل حسمعك علي مذاجي.

وشغل أكمل أغنيه لعمرو دياب عجبت تسنيم جدا. واتمنت انه لو كان يقصدها هي مش مشغلها صدفة وكانت (اصلها بتفرق )( قدري اختارني أكون ليها وانا سلمت وقلبي أختار. شوفت الجنة في عنيها. ازاي اسيبها وأعيش في النار. اصلها بتفرق في حياتك واحدة من اول ماتعيش وياها تلقاها معاك ملهاش بديل. اصلها بتفرق وانا عاشق واحدة وبحب ودايب في هواها وعيونها في ليل الغربة دليل. حبها في قلبي ودي اجمل واحدة ملقتش جمالها في ولا واحدة والله مالهاش بديل. اصلها بتفرق في الشوق والوحدة. في حياتي وهي هنا معايا. الدنيا بحالها مبتسعنيش. اصلها بتفرق وانا روحي في واحدة. وبفكر ليل ونهار فيها والشوق بيزيد مابينتهيش. حبها في قلبي ودي اجمل واحدة ملقتش جمالها في ولا واحدة والله مالهاش بديل. ).

أكمل: هاه عجبتك.
تسنيم: وهي مبسوطة علشان من جواها كانت عايزاها لنفسها. اه جميلة تجنن. هو اصلا كل أغانيه حلوة وانا بحبه اوووويييي
أكمل: هو مين ده. اتلمي انا بغير. والله احلف ما تسمعيه تاني.
تسنيم: هههههه ليه بقي ده مغني. عادي اومال لما اتجوز بقي. حتعمل ايه.
أكمل: اتنهد. والله ما عارف انا ازاي حديكي لواحد يخدك مني وهو اللي يخرجك ويدلعك ويهزر معاكي. انا مش عارف انا ممكن اطلقك منه تاني يوم اصلا.

تسنيم: ليه حرام عليك. تطلقني وانا عروسة.
اكمل: وقف العربية. وبجدية. تسنيم انتي في حد في حيتاتك بتحبي يعنب قوليلي وانا اساعدك.
تسنيم: من جواها. اه بحب بحبك انت وياريت تفهم وتحس بيا بقي.
أكمل: تسنيم ردي عليا انا عايز اطمن عليكي في حد.
تسنيم: اه في.
أكمل: وشه اتغير وبان عليه الضيق. وليه مقلتليش. وهو مين وعرفتيه فين وازاي. قولي بسرعة.
تسنيم: استغربت من رد فعل أكمل. ايه يا بني انت صدقت انا بهزر مفيش حاجة.

أكمل: ملامحه لانت وهديت. بجد يعني بتهزري.
تسنيم: هههههههه اه والله بهزر مفيش. هو انا لو فيه حاجة مش انت حتكون اول واحد يعرف. بس انت بتسال بإلحال غريب غير كل مرة.
أكمل: ايه اه لا بس اصل. عمي كان قلقان عليكي وطلب مني اسالك علشان عارف انك مبتخبيش عليا حاجة.
تسنيم: اممممم. بتستجوبني يعني. ماشي عموما ادعيلي ربنا يبعتلي واحد كويس يحبني واحبه.

أكمل: متهيألي مش حتلاقي انتي اصلك كتير علي اي حد ومفيش واحد يستاهلك.
تسنيم: ابتسمت وكانت فرحانة ونفسها أكمل يكلمها كدة علي طول من غير ما يقول اختي.
وكمل اكمل سواقة ورحوا المطعم واتغدوا. وهما قاعدين. أكمل طلب ليه و السرفس بيسأله والمدام حتاخد ايه.
أكمل: بص لتسنيم نظرة طويلة عمره ما بصهلها قبل كدة. احممم. تحبي تاخدي ايه.

تسنيم: اللي كانت مبتسمة جدا من كلمة السيرفس. واتمنت انها تكون مراته فعلا. اممم اي حاجة حاخد زيك.
أكمل: ابتسم. ماشي خلاص هتلها زي. ومشي السيرفس
أكمل: شوفتي افتكرك مراتي. أكيد لو كانت اتجوزت مكنتش حتجوز واحدة حلوة زيك كدة.
تسنيم: ههههههه ليه يعني الحلوين كتير انت بس تشاور ده انت البنات حوليك اكتر من الهم علي القلب.

أكمل: تؤ انا كان نفسي في واحدة شبهك. ونفس لون عنيكي. عنيكي دي تجننن تحفة زرقنها فظيع. ببص فيهم اكني باصص لبحر ازرق وواسع. انت جميلة اوي يا تسنيم اوي.
تسنيم: كانت بتسمع أكمل وهي مش مصدقة هو أكمل فعلا ممكن يكون حس بيها ولا بيتهيألها. اللي بسمعك كدة يفتكرك بتعاكسني.
أكمل: مسح شعره وبإحراج. ايه لا طبعا هو في حد يعاكس اخته انا بس بوريكي انت قد ايه حلوة بس.
وكان اكمل بيحاول يهرب من نظرات تسنيم.

واتغدوا وروحوا البيت. وبعد ما وصلوا اكمل تليفونه رن. رغدة.
أكمل: ايوة يا رغدة.
رغدة: ايه انت مرجعتش الشركة ليه كل ده انا لما انت اتاخرت مشيت.
أكمل: معلش كنت بتغدي برا مع تسنيم.
رغدة: اممم طيب حتيجي بالليل.
أكمل: وهو بيبص لتسنيم. لا مش جاي
رغدة: ليه بس بجد حزعل انت بتوحشني ومش بعرف اتكلم معاك في الشركة. وراك ايه مهم.

أكمل: وهو لسة باصص لتسنيم ومبتسم. ورايا اهم حاجة في الدنيا. ومش حينفع اسيبها واخرج. يلا سلام دلوقتي.
تسنيم: وهي مبسوطة ان اكمل مش حيخرج مع رغدة. امممم وايه بقي الحاجة المهمة دي اللي وراك. تكنش بتزوغ منها ووراك معاد تاني مع واحدة جديدة.
أكمل: قرب منها وحضنها اه ورايا معاد مع واحدة احلي واجمل منها بكتير.
تسنيم: زعلت مين دي محكتليش عنها.

أكمل: مش محتاج احكيلك. تعالي بصي في المرايا وانتي تشوفيها، بصي اهي بذمتك في جمال كدة
تسنيم: ههههههه لا ده انت النهاردة رايق علي الاخر.
أكمل: طبعا مش كنت معاكي. قوليلي تحبي تطعي تنامي ولا تغيري هدومك ونتفرج علي فيلم سوا.
تسنيم: لا طبعا حغير واجي هوا. بس قولي فيلم ايه واوعي يكون رعب انت عارف انا بخاف.
أكمل: طيب ماتخافي. علشان تفضلي ماسكة فيا طول الفيلم كالعادة.

تسنيم: كانت حاسة أكمل متغير معاها بس كانت مبسوطة. لا انا مش عايزة رعب.
أكمل: ههههههه خلاص نخليه رومانسي ايه رايك. ولا اقولك أكشن احسن.
تسنيم: لا لا لا رومانسي احسن.
أكمل: هههههههه ماشي انتي تؤمري يا قطتيتي. يلا غيري بسرعة علي ما انا كمان اغير هدومي.
جريت تسنيم علي فوق علشان تغير وتنزل لأكمل بسرعة. وأكمل دخل أوضته وكان سرحان وبيفكر بس في ايه. محدش عارف.

وغيروه الاتنين. ونزلوا وقعدوا يتفرجوا علي فيلم والتاني وعملوا فشار وقعدوا يهزروا ويضحكوا. وفي اخر فيلم أكمل بص لقي تسنيم نامت وهي بتتفرج في حضنه. بصلها وابتسم. اه يا تسنيم. ياريت كان ينفع ياريت. بس صعب صعب اوي. واتنهد بحرقة.
في الوقت ده جه شوكت من برا.
شوكت: مساء الخير
اكمل: بصوت واطي وهو بيشاور علي تسنيم. شششش. مساء النور.
شوكت: هز راسه. وبصوت واطي. هي ايه اللي نايمها كدة مانمتش ليه في اوضتها.

أكمل: كنا بنتفرج علي الفيلم ونامت. دلوقتي حطلعها اوضتها بس واحدة واحدة علشان متتفزعش.
شوكت: طيب. انا طالع انام
تصبح علي خير وخليها تطلع تنام بقي علشان ترتاح اكتر.
أكمل: حاضر.
أكمل: بيحاول يصحيها. تسنيم تسنيم. حبيبتي تعالي نامي اوضتك. دي رايحة خالص ولا حتقوم. اناحشيلها واطلعها.

أكمل شال تسنيم واول ماشالها ولقي شعرها الاسود الطويل نزل علي وشها. أكمل كان بيجاهد نفسه في حاجة جواه مش عايزها تطلع. ووداها أوضتها ونيمها في سيريرها وغطاها. وخرج راح أوضته. وكان رايح جاي وبيفكر وبعدين شغل الاغنية دي. (حاجة مش طبيعية لحماقي)( اللي انا فيه ده مش حاجة عادية. عنيها فيها حاجة مش طبيعية. دقيقة كدة وحيغمي عليا. ده اللي دخت عليه ولقيته. اتاري كدة كدة كان متشالي. الاقي روحي نصي التاني كلي. ده اده بقي ده في وهم حاصلي. متفصلة علي اللي اتمنيته. ولا حلم انا فيه. ايه ده ايه ده اللي اتوهمت انا بيه. قدامي وبلمسه وبلاقيه. ولا بهدي الا ما بس باشوف الضحكة دي. اللي انا فيه حقيقي الله اعلم. زي ما اكون من الاخر بحلم. ده اللي يشوفها يقف متلصم. وانا اللي كدة شكلي حروح فيها. في حاجة تيجي في ثواني تغلبني. حاجة غريبة عمالة بتجبني. عمري ماحبيت اللي تعبني. الا المرة دي. ايه ده ايه ده اللي اوتهمت انا بيه قدامي وبلمسه وبلاقيه. ولا بهدي الا ما بس بشوف الضحكة دي. عنيها فيها حاجة مش طبيعية. ).

اكمل: لا لا انت اتجننت. ماانت ساكت من سنين. ليه ضعفت دلوقتي ليه. لا انسي انسي مستحيل. عمك قالهالك. بدل المرة الف. اختك اختك. اختك. افهم بقي افهم.
وفضل أكمل علي الحال ده للصبح.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة