قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

في الشركة في مكتب تسنيم
شروق: امممم مش عارفة يعني انتي حاسة انه ابتداي يحس مش مصدقة ده علي قد ماهو مع كل البنات بيفهمها وهي طايرة الا معاكي متنح.
تسنيم: انا كمان خايفة اصدق بس هو بقالوا فترة كدة بتاع شهرين من يوم ما شوفته مع رغدة في المكتب وهو مختلف حتى كلمة أختي دي مبقاش بيقولها كتير حتى لمسته وحضنه ليه بحسه مختلف غير الاول اه اه يا شروق اه لو كان صح انا ابقي اسعد واحدة في الدنيا.

شروق: تسنيم علشان خاطري بلاش توهمي نفسك بحاجة مش موجودة. وحاولي تتأقلمي مع الوضع
تسنيم: ياريت كان ينفع. كان حصل من سنين فاتوا. بس دلوقتي صعب صعب اوي
شروق: اممم تمام خليكي كدة لحد لما تلاقيه داخل عليكي بالست رغدة ولا غيرها وبيقولك بركيلي ده خطيبتي وتتقهري بقي وانتي شايفاه بيتجوز
تسنيم: عيطت. حرام عليكي انتي صاحبة عمري ومبشكيش لغيرك ليه كدة كل شوية تجرحيني وتوجعي قلبي.

شروق: حضنتها والله ابدا. ماهو علشان احنا صحاب عمر بحالوا من ايام المدرسة. يبقي حقك عليا اني انصحك. وبعدين يا تسنيم حتى لو اكمل حس بيكي. تفتكري باباكي حيوافق.
تسنيم: مش مهم المهم هو اللي يحس بيا هو اللي يحبني مش مهم اي حاجة يارب حتى لو بابا رفض نتجوز انا وهو ونسافر بعيد. بس هو هو ياشروق.
شروق: انتهدت. حقولك ايه ربنا يريح قلبك يلا انا ماشية عندي شغل كتير.
اول ما شروق فتحت الباب لقت أكمل واقف.

شروق: تنحت. أكمل واقف كدة ليه.
أكمل: ايه لا اه اه. كنت جاي لسمسمة.
تسنيم: تعالي يا أكمل. في حاجة.
اكمل: دخل وقفل الباب وقرب من تسنيم. مالك يا حبيبتي هو انا كل نا اخدل عليكي والبت اللي اسمها شروق دي معاكي الاقيكي بتعيطي. انا ابتديت اتشائم منها. والله بفكر امشيها.
تسنيم: ابتسمت وممسحت دموعها. خلاص مفيش حاجة انا مش بعيط.

أكمل: قرب منها ومسح دموعها وبحنية مختلفة عن كل مرة. بص في عنيها. تسنيم انتي دموعك دي غالية مفيش حد يستهلها. مفيش ولا حتى..
تسنيم: بصت في عنيه. ولا حتى مين يا أكمل.
أكمل: ايه. احممم. لا مش حد معين اقصد اي حد الا دموعك انتي بالذات مبتحملش اشوفها.
تسنيم: حضنته. انت عارف انا مبحسش اني مرتاحة وفي أمان غير وانا معاك. ربنا يخليك ليه.

أكمل: كان حاسس انه خايف يضمها لانها مش حتكون زي كل مرة المرة دي حيحس انه بيخون عمه وثقته لانه خلاص فقد السيطرة علي نفسه. بس مقدرش وضمها أكتر
أكمل: يا رتني اقدر اخبيكي جوايا علشان محدش يجرحك ولا يضايقك. انتي حبيبتي. حبيبتي يا تسنيم.
تسنيم: رفعت راسها من حضنه. وبصتله بفرحة. صحيح يا أكمل. انا حبيبتك.
أكمل: فاق. احمممم اه طبعا مش اختي حبيبتي ومليش غيرك.
تسنيم: بصت في الارض بخيبة أمل.
اه صح عندك حق أختك.

اكمل: تليفونه رن. رغدة، ايوة يا رغدة.
رغدة: حبيبي انت ليه مش في مكتبك جيت ملقتكش.
أكمل: وهو انا لازم اديكي تقرير بخط سيري. فيه ايه يا رغدة.
رغدة: ابدا يا حبيبي انت بس كنت واحشني. وكنت جايه اشوفك.
أكمل: رغدة اقفلي دلوقتي انا مش فايق. سلام
تسنيم: كان باين عليها الفرحة ومبتسمة.
أكمل: واخد باله. ابتسم. وراح سند ظهره علي المكتب قصادها. وحد ايده في جيبه. امممم حاسس بفرحة شريرة كدة.
تسنيم: هههههه ليه يعني.

اكمل: يعني اول ما لقتيني قفشت علي رغدة فرحتي كدة. انا مش عارف انتي ليه مش بتحبيها.
تسنيم: بوزت. ابدا اصلها دمها تقيل علي قلبي. ورخمة ده غير بقي اني مستخسراك فيها.
اكمل: ههههههه ليه بقي
تسنيم: يعني انت تستاهل واحدة احسن منها وتكون بتحبك وبتحبك اوي.
أكمل: اممم طيب ماهي بتحبني وغيرها كتير. تفتكري بقي اعمل ايه اختار مين.
تسنيم: معرفش بقي انت ونصيبك وبعدين مش يمكن متتجوزش اصلا.

اكمل: ههههههههه اه يا شريرة انتي عايزاني اعنس حنبك.
تسنيم: هو مش انت قلتلي اني لو اتجوزت حتطلقني منه تاني يوم.
اكمل: ابتسم. اه قولت كدة.
تسنيم: خلاص انا بقي لو اتجوزت حسود عشيتها.
اكمل: قرب منها. معقول بتحبيني اوي كدة.
تسنيم: بصتله. احممم. اه طبعا وهو انت كل ده مش عارف.
أكمل: اتنهد. لا للاسف عارف.
تسنيم: انت بتقول ايه يعني ايه لاسف.

أكمل: هههه لا مفيش. بس يا ستي اطمني انا مش حتجوز غير اللي انتي تختارها بفسك اتفقني.
تسنيم: ابتسمت. بجد
أكمل: هههههه اه بجد
تسنيم: كدة بقي اضمن انك مش حتتجوز.
اكمل: حضنها. ههههه يا بنت اللذين انتي يا شريرة، ماشي انا حمشي بقي
تسنيم: حتتأخر بالليل.
اكمل: ابتسم بخبث. اه ورايا معاد مع موزة جديدة. وغمزلها بعنيه وخرج وقفل الباب.
تسنيم: اتغاظت. يا ربي مفيش فايدة علي راي دادا وشروق. تنح و جبلة. اوفففف.

في مكتب شوكت. بيكلم نسرين طليقته ومامة تسنيم
شوكت: معقول مشغولة كل الفترة دي حتى مش قادرة ترد عليا انا بقالي 4 ايام مش عارف اكلمها.
نسرين: معلش يا شوكت. انت عارف هي في كلية اعلام والمذاكرة واخدة كل وقتها.
شوكت. : بس دي وحشتني اوي. ما تيجوا تقضوا معانا يومين نفسي اقعد معاها شوية دي وحشاني اوي
نسرين: معلش انت عارف مايا مبتحبش تيجي مصر هنا كل اصحبها وبترتاح هنا اكتر ابقي انت تعالي اقعد معانا يومين.

شوكت: ان شاء الله. المهم انتي بس خالي بالك منها دي امانة في رقبتك. فاهمة.
نسرين: انت حتوصيني علي بنتي يا شوكت وهو انا عمري واصيتك علي تسنيم.
شوكت: تسنيم في عنيه انا وأكمل ومحافظين عليها لكن مايا لا مش قدام عيني ولا اعرف عنها حاجة
نسرين: خلاص يا شوكت. المهم انت بس لما تكون جاي لازم تقولي علشان اكون مفضية نفسي انا ومايا علشان نقعد معاك.
شوكت: ان شاء الله. مع السلامة.
(في لبنان في شقة نسرين طليقة شوكت ).

نسرين: رايحة جاية وقلقانه. وبعدين اعمل ايه بس كل ده معرفش عنها حاجة.
الباب اتفتح ودخلت مايا. بنوتة جميلة واخدة ملامح مامتها البشرة البيضاء والشعر الاشقر والعيون العسلي.
مايا: هاي مامي.
نسرين: تعرفي انك. مستفزة. وبايخة
مايا: ليه بس يا ريري هو انا زعلتك في حاجة.
نسرين: يا سلام يعني مش عرفة. انت ازاي بقالك 4 ايام بايتة بره ومعرفش عنك حاجة ده غير كمان تليفونك المقغول ده.

مايا: ليه يا مامي مش انا كلمتك وقلتلك اني حقضي يومين مع اصحابي.
نسرين: ايوة يا هانم. بس مقلتليش هما مين ولا رايحين فين. وكمان تليفونك مقفول من يومها حتى مش عارفة اطمن عليكي.
مايا: معلش المكان اللي كنا فيه. مفهوش سيجنل.
نسرين: وده كان فين بقي.
مايا: مامي انا تعبانة وعايزة انام. ومشيت علي اوضتها.

نسرين: راحت وراها. تعالي هنا. وبعدين معاكي طيب انا ماشي متعودة علي كدة. لكن باباكي كل شوية يكلمني قلقان عليكي. وكنت خابفة يجي وميلأكيش. كنت عملت ايه وقتها.
مايا: بابي ده بصراحة قديم اوي. وكل كلامه عيب وميصحش. حاجة تزهق
نسرين: حنعمل ايه انتي ناسية ان هو اللي بيصرف علينا. لو قلب مش حنشوف منه جنيه.
مايا: اوفففف عايزة ايه يا مامي دلوقتي.

نسرين: ولا حاجة عايزة بنوتي الحلوة تكلم بابي وتتأسف انها كانت مشغولة بالمذاكرة وتقولوا كلمتين حلوين علشان مبجيش ويكتم علي نفسنا.
مايا: حاضر حكلموا. امري لله.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة