قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الرابع

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الرابع

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الرابع

(في الفيلا بالليل )
تسنيم خارجة من اوضتها ولابسة فستان اسود طويل وضيق وشيك جدا وجايبة شعرها الاسود الجميل علي جنب وحاطة روج احمر مع جمالها وعينيها الزرقاء. كانت ملكة جمال وزي القمر.
أكمل: راجع من برا وطالع علي السلم. واول ما شاف تسنيم. صفر صفارة طويلة كلها اعجاب. ايه الجمال ده مش ممكن.
تسنيم: ابتسمت. بجد حلوة.
أكمل: بعد ما قرب منها. اه طبعا حلوة وزي القمر كمان ومفيش في جمالك اتنين.

تسنيم: هههههههه كدة حتغر واصدق.
أكمل: طبعا لازم تصدقي. علشان دي الحقيقة. هاه قوليلي بقي خارجة علي فين كدة بالحلاوة دي.
تسنيم: ابدا رايحة عيد ميلاد نهال صحبتي عملاه النهاردة في النادي وعزمانا كلنا.
أكمل: اممم مقولتليش يعني.
تسنيم: ابدا انت بقالك كام يوم بتيجي متأخر. وكمان في الشركة مش بلحق اكلمك.
أكمل: وانتي بقي متخيلة اني ممكن اخليكي تنزلي لوحدك بحلاوتك دي مستحيل.

تسنيم: يعني ايه بعد ما لبست وعملت كل ده مش حروح. انا كمان زهقانة.
أكمل: لا يا حبيبتي حتروحي بس مش لوحدك. انا حاجي معاكي. احسن تتعاكسي. ويا ريتها كمان تيجي علي المعاكسة.
تسنيم: ابتسمت يعني حتيجي معايا. بجد.
اكمل: اه استنيني ادخل اخد حمام بسرعة والبس ونروح سوا. اوك.
تسنيم: بفرحة. حاضر حستناك تحت.
أكمل: مسك ايديها. تعالي هنا راحة فين. مش حتيجي تختاريلي اللبس اللي حلبسه.
تسنيم: هههههه حاضر جاية اهو. اتفضل.

ودخل أكمل الحمام ياخد شور وتسنيم حضرتلوا اللبس بتاعة والساعة والشوز وكل حاجة واول ما لفت لقت أكمل خارج من الحمام. اتكسفت لما لقته كدة خارج بالفوطة. اااانا حضرتلك كل حاجة هستناك تحت.
أكمل: مسك ايديها. ايه انتي مكسوفة هي اول مرة تشوفيني كدة. ماانتي شوفتيني كدة كتر وانا في البحر والبسين عادي مالك.
تسنيم: ايه لا عادي مش اول مرة بس. انا حروح اظبت الميكب بتاعي لحد ما تلبس.

اكمل: بس خالي بالك كفاية متحلويش اكتر من كدة. كدة كتير حرام عليكي البشر اللي حتججن بسببك.
تسنيم: ابتسمت وخرجت.
اكمل: اااه ااااه يا رب صبرني. انا خلاص مش قادر. حلها من عندك بقي انا خلاص جبت اخري.
ولبس أكمل ونزل لتسنيم.
أكمل: يلا يا قطتيتي انا خلصت.
تسنيم: حطت ايديها في وسطها. نعم انت حتخرج كدة لا انت كدة هتتعاكس مني وكل البنات في العيد ميلاد حيتجننوا عليك.

اكمل: هههههههه انتي السبب علي فكرة مش انتي اللي اختارتي كل حاجة حتى الساعة
تسنيم: اه بس انت اصلا اللي حلو مش اللبس هو اللي محليك.
أكمل: يالا حنتاخر اخلصي وبطلي. الغل ده.
وخرجوا الاتنين علشان يركبوا العربيات. تسنيم رايحة لعربيتها.
أكمل: مسكها من ذراعها. انتي بتعملي ايه.
تسنيم: حركب عربيتي.
أكمل: وانا ايه مش مالي عينك ما انا جاي معاكي تعالي اركبي معايا.

تسنيم: لا والله ابدا بس انا عارفة انك بتزهق من الحاجات دي وبممكن تمشي في اي وقت ساعتها اناهعمل ايه ارجع في تاكسي في وقت متاخر لوحدي.
أكمل: قرب منها ومسك ذراعها الاتنين وبص في عنيهاوبحنية. انتي متخيلة اني ممكن امشي واسيبك اول اخليكي تغيبي عن عيني لحظة وانتي بالفستان التحفة ده تؤتؤ انا حقعد معاكي لحد ماتزهقي وكمان حنكمل سهرة برا لوحدنا. ايه رأيك بقي.

تسنيم: ابتسمت. بجد وانا موافقة يلا بقي انا بس حقولها كل سنة وانتي طيبة وامشي معاك علي طول
أكمل: هههههههه طيب تعالي اركبي يا مصيبة انتي.
ركبوا مع بعض وأكمل طلع بالعرببة. وجاي يشغل السي دي. تسنيم مسكت ايده
تسنيم: استني انا اللي حختار المرة دي واسمعك علي مزاجي.
أكمل: ابتسم. اوك يا قطتيتي شغلي اللي يعجبك. بس يارب تكون حاجة حلوة.
تسنيم: هي حلوة ويارب تفهم.
أكمل: عقد حاجبه. افهم ايه.

تسنيم: بنفاذ صبر. ولا حاجة اسمع يا كيمو وانت ساكت.

شغلت تسنيم( اغنية لحماقي اسمها بتداري )( داري ليالي يا حبيبي في هواك وعنيك فاضحاك. لا ده انت تغيظ. لاو بتتقل عليا وده بردوا كلام مبلاش افلام هو انا تلميذ. متلخبط متوتر يا عيني وبتعمل ناسيني. وبعدت بمزاجي لما نشوف. طب ماشي يا ناسي يا جامد حتعاند حعاند. خليك كدة قضيها عند وخوف. بتداري يا حبيبي وتداري علي مين فين عقلك فين. كدة وقتك راح. قدامك حبيبي حاجة من الاتنين. يا تقاسي سنين يا تعيش مرتاح. متلخبط متوتر يا عيني وبتعمل ناسيني. وبعت بمزاجي لما نشوف. طب ماشي يا ناسي يا جامد. حتعاند حعاند خليك كدة قضيها عند وخوف. ) وطول الاغنية تسنيم بتضحك وبتبص لأكمل. اما أكمل كان بيكلم نفسه.

أكمل: اه يا بنت اللذين سيببني في خالي ده ملصم نفسي بالعافية. انا لو عليا دلوقتي اعمل اللي كاتمه في قلبي بقالي سنين. وبعد الاغنية نا خلصت
تسنيم: ايه سرحت في ايه.
أكمل: لاابدا مفيش. بس اصل الاغنية حلوة اوي زي كل حاجة فيكي ما هي حلوة.
تسنيم: بتكلم نفسها. اه يارب بقي يحس ويفهم انا خلاص مش قادرة خايفة تيجي واحدة وتاخدوا مني. وقتها انا ممكن اموت.
اكمل: ايه مين فينا اللي سرحان دلوقتي.

تسنيم: مفيش ركز بقي خلينا نروح بسىرعة علشان اديها الهدية ونمشي علي طول.
أكمل: بإستعباط. ليه حنروح فين.
تسنيم: نعم ايه انت نسيت ولا ايه. مش انت قولتلي اننا حنسهر سوا. بعد العيد ميلاد
أكمل: مستمر في الاستعباط. اممم انا مش فاكر.
تسنيم: بحركة طفوليه. كدة ماشي انا غلطانة ان انا جيت معاك كنت ركبت عربيتي ورحت لوحدي. بس هاه.
أكمل: ههههههه عسل والله وانتي نرفز كدة.

تسنيم: بتضحك ماشي تلاقيك افتكرت معاد مع واحدة كسر من اللي تعرفهم.
أكمل: اخرسي انا مبعرفش بنات كسر كلهم موززز.
تسنيم: كدة طيب نزلني بقي والله ماراحة معاك حروح لوحدي في تاكسي بس وقف العربية بقي.
.
أكمل: وقف العربية. اهو وريني بقي الشطارة والشجاعة ازاي حتقدري تنزلي رجلك برا العربية.
تسنيم: أكمل متستفزنيش. والله انزل.
أكمل: انا مستني لما اشوف.
تسنيم: بيتفتح باب العربية.

أكمل: شدها من ذراعها جامد ولفها ليه وكانت قريبة منه وتقريبا نفسهم بقي واحد. والاتنين. سرحوا في عنين بعض وكان كل واحد بيتكلم بعنيه. تسنيم قربت منه اكتر بس أكمل فاق بسرعة وبعد.
أكمل: احممم ممكن بقي تبطلي شغل العيال ده انا بهزر معاكي مش ناسي ولا حاجة. وحنخرج بعدها. وشغل أكمل العربية وطلع بيها بسرعة.

تسنيم: كانت لسة مسهمة بتحاول تفهم نظرة أكمل ليها وكمان حاست انه كان هو كمان عايز اللي هي فكرت فيه وهي قريبة منه. بس مبقتش عارفة تصدق ولا لا.
ووصلوا العيد ميلاد. وتسنيم كانت واقفة مع اصحابها وبتضحك. واكمل كان بيتكلم في التليفون بعيد وهو راجع سمع اتنين من الولاد بيتكلموا علي تسنيم.

الولد الاول. يحي: مش ممكن يا بني البنت اللي لابسة فستان اسود دي تخبل ايه الحلاوة دي هو فيه كدة. دي ولا البنات الروس يا أخي.
الولد التاني. هيثم: انت بتقول فيها دي جامدة. الغريبة انها لابتصاحب ولا حتى عايزة ترتبط. مش عارف ساكته علي نفسها ليه البت دي.
أكمل: الدم غلي في دماغه ومسكهم هما الاتنين. انتوا بتستهبلوا ايه اللي بتقولوه ده.
يحي: نزل ايدك وانت مالك خاليك في حالك.

أكمل: وهو بيقرب منه وعنيه كلها شرار. ماهو ده حالي يا خفيف.
هيثم: خلاص خلاص يا أكمل معلش غلطة متزعلش.
يحي: انت تعرف الامور ده
أكمل: لا بقي ده انت عايز تتربي. وضربه بالبوكس.
هيثم: اهدي يا أكمل بس انا حفهمه. يا يحي أكمل اخوا تسنيم إلى كنا بنتكلم عليها.
يحي: اوبس معلش اسف. مكنتش اعرف.

أكمل: العيب مش عليك العيب علي اللي عارفها وسايبك تتكلم عليها وهوا كمان بيساعدك. بس ورحمة ابويا لو سمعت حد فيكوا بيجيب سيرتها لاخيكون أخر يوم في عمره. وزهقهم أكمل ومشي راح لتسنيم.
تسنيم: قلقت من شكل أكمل. مالك يا كيمو ايه اللي مضايق.
أكمل: مفيش يا حبيبتي انا كويس روحي شوفي صحباتك انا مستنيكي. هنا.
تسنيم: لا صحباتي ايه وبتاع ايه. انت عندي اهم مالك في ايه.

في الوقت ده ابتدت اغنيه لعمرو دياب سلو وقرب عليهم ولد يعرف أكمل وتسنيم. مساء الخير ازيك يا أكمل وانتي يا تسنيم ايه الحلاوة دي اجمل واحدة في الحفلة النهاردة.
أكمل: كان بيبصله بغيظ وبيجز علي سنانه. ومش طايق نفسه.
تسنيم: متشكرة.
الولد احمد: ممكن تيجي ترقصي معايا ويكون ليا شرف الرقص مع احلي بنت في الحفلة. وكان بيمدلها ايده.

أكمل: مسك ايده وضغط عليها. وهو بيجز علي سنانه. لا تسنيم مبترقصش مع حد ولو رقصت يبقي معايا انا وبس. واضح ولا اقول تاني.
أحمد: اتغاظ من اكمل. وسحب ايده منه. خلاص وصلت عن اذنك. ومشي
تسنيم: بتكتم ضحكتها.
أكمل: انتي بتضحكي ليكي حق ما انتي دمك مش محروق زي من الصبح وانا سامع كل اللي في الحفلة بيتكلموا عليكي قلتلك بلاش الفستان ده يخربيت حلاوتك.

تسنيم: هههههههه اعمل ايه بس الفستان طويل وبكم كمان البس ايه تاني.
أكمل: والله اه وكما مفتوح من الجنب ونازل من عند كتافك وضيق. بس مفيش حاجة تاني.
تسنيم: ههههههه ده انت حققت في كل التفاصيل بقي.
أكمل: اتنهد. وهو بيعض علي شافيفه. وهو انا تعابني غير التفاصيل. يلا المهم. كنتي عايزة ترقصي معاه ولا حاجة.

تسنيم: بصراحة اه كنت عايزة ارقص وخلاص بس معاه بالذات المهم ارقص وبعدين هو الوحيد اللي طلبني للرقص. كلهم خايفين منك.

أكمل: كدة طب تعالي يا ختي وانا حرقصك. وشدها في حضنه ورقص معاها علي (أغنيه معاك قلبي لعمرو دياب )( قولي يا حبيبي ليه وانت عني بعيد انا شوقي ليك بيزيد وان جيت انا برتاح. قولي يا حبيبي ايه اللي غايرني وازاي بتشغلني عن عمر قبلك راح. معاك قلبي وبلاش تغيب عني بتوحشني. معاك قلبي والله ولا بانساك. معاك قلبي مليش غيرك حبيب قلبي يا احلي ملاك. احلي ايامي واجمل سنين تتعاش جنبك يا اما بلاش. من غيرك اتمناه. هو ده كلامي حبك مفيش بعديه فتحت عيني عليه. وعرفت راحتي معاه. معاك قلبي وبلاش تغيب عني بتوحشني معاك قلبي والله ولا بانساك مليش حبيب قلبي يا احلي ملاك. ).

وأكمل اول ماسمع الاغنية نسي نفسه وكان حاضن تسنيم اوي وعينه في عنيها وهي كمان نسيت الدنيا كلها وهي في حضنه وباصة في عنيه ومكنوش حاسين ان كل اللي موجودين باصين عليهم ومستغربين من اللي هما فيه. واول ماخلصت الاغنية كلهم سقفلهم جامد. واكمل وتسنيم فاقوا من اللي كانوا فيه علي تسقيفهم.

نهال صاحبة العيد ميلاد: مش ممكن ايه الرومانسية دي اللي يشوفكم ميقولش ابدا انكم اخوات يقول اتنين ميتين في بعض عشق يخرب عقلكم احلي اتنين رقصه النهاردة.
أكمل: مسح وشه بإيده وكان بيأنب نفسه علي انه نسي نفسه وساب مشاعره بالشكل ده.
تسنيم: ايه يا بايخة ملكيش دعوة بردوا مش حخليكي ترقصي معاه.

نهال: صحيح الكلام ده يا كيمو مش حترقص معايا ده حتى النهاردة عيد ميلادي. واعتبرها هديتي ارقص مع اكمل اللي كل بنات النادي حيتجننوا علي رقصة معاه.
أكمل: عايز يغطي علي الموقف اللي حصل. ازي بقي حرقص معاكي تعالي.
تسنيم: اتغاظت. كدة بتكسر كلامي
أكمل: هههههه معلش يا سمسمة علشان بس النهاردة عيد ميلادها ومش عايزين نزعلها. واخد اكمل نهال ورقص معاها.
تسنيم: كانت حتموت من الغيظ.

أحمد: رجع تاني لتسنيم. مش حتغيري رايك وترقصي معايا.
تسنيم: لا يا احمد انت عارف مبرقصش مع حد غير أكمل.
أكمل: كان بيرقص مع نهال وعينه علي تسنيم. ومتغاظ وهو شايف احمد واقف معاها وكمان شايف نظراته ليها اللي بتفترس كل جزء فيها. مستحملش. عن اذنك يا نهال انا لازم امشي علشان عندي شغل الصبح وعموما كل سنة وانتي طيبة. وسابها اكمل.

نهال: بعد ما مشي. اه يت بن اللذين انت عليك حلاة تدوخ يا بختها تسنيم عايشة معاك في بيت واحد بنت المحظوظة. اوففف
أكمل: راح لتسنيم ومسك ايديها وشدها. يالابينا كفاية كدة.
تسنيم: حاضر. عن اذنك يا احمد. و مشيت مع أكمل.
أحمد: تسنيم لسة مخلصناش كلامنا. حنكمل وابقي فكري في اللي قولتلك عليه.
تسنيم: هزت راسها. ان شاء الله.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة