قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الأول

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الأول

رواية أقدار الحب للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الأول

(في فيلا شوكت وفي المطبخ )
تسنيم: صاحية وداخلة مستعجلة. صباح الخير يا دادا صباح. كدة تسيبني نايمة. كل ده الساعة 9 واتاخرت انا واكمل علي الشركة.
صباح: اعمل ايه بس يا حبيبتي ما انتي سهرانا طول الليل بتشتغلي ونايمة وش الفجر. وياريت بتشتغلي ليكي الا للجبلة اللي ملبيحسش.
تسنيم: بتحضر القهوة لاكمل. دادا وبعدين. مش وقتك. وبعدين افرضي اكمل صحي دلوقتي ملقاش القهوة ينفع كدة.

صباح: والله انا ماعرفة انتي حتفوقي لنفسك امتي. انتي اللي في سنك اتجوزه وخلفوا ده انتي بقيتي 27 سنة والعمر بيجري وانتي قاعدة جانبه تدلعيه وتشوفي طلباته وهو البعيد مابحسش وسايبك كدة تتلوعي وهو كل يوم والتاتي مع واحدة وانتي متعلقة في الحبال الدايبة.

تسنيم: اتنهدت. خلاص يا داد لو سمحتي. انتي كل يوم تقوليلي الكلام ده. انتي عارفة انا لايمكن اكون لحد غير اكمل. حتى لو هو مش حاسس بيه مش مهم. المهم انه قصاد عيني واطمن عليه واشوفه مبسوط مش مهم اي حاجة تانية.
صباح: بنفاذ صبر. صبرني يارب. انا حاخد حباية الضغط.
تسنيم: ههههههه. طيب اسكتي بقي احسن اكمل نازل وروحي افتحي الباب ولا مش سامعة الجرس.
اكمل: صباح الخير يا سمسمة.

تسنيم: صباح الخيىر يا استاذ كيموا. ناموسيتك كحلي.
أكمل: وهو بيعض علي شيفيفه. هي كحلي بعقل دي كانت بنت اللذين فظيعة طول الليل سهر ورقص لما هدت حيلي.
تسنيم كانت بترسم ابتسامة علي شافيفها وهو من جواها بتتوجع وقلبها نار من كلام اكمل.
تسنيم: احممم. واضح انك كنت مبسوط. اتفضل بقي اشرب القهوة بتاعتك بسرعة علشان تطلع تاخد حمام وتلبس علشان تنزل تفطر. احنا انأخرنا النهاردة وبابا حسود يومنا احنا الاتنين.

اكمل: حاضر يا جميل. حشرب اهوا. بس ايه ده فين الاتشيز كيك انت نسيتي ولا ايه.
تسنيم: ههههههه وانا اقدر. اتفضل اهي. نفسي اعرف ايه الذاج ده قهوة وتشيز كيك مع بعض.

اكمل: ههههههه اعمل ايه اتعودت بقي ما انتي فاكرة أول يوم جيت هنا بعد حادثة بابا وماما وانتي كنتي صاحية علشان تروحي المدرسة ولما لقتيني بعيط روحتي جبتيلي التتشيز كيك. وطبطبتي عليا علشان ابطل عياط. ومن يومها مقدرش اعدي يوم من غير ما اكلها ااصبح. يعني انتي السبب في المذاج ده يا سمسمتي.
تسنيم: ههههه ماشي الزقها فيا بقي.
صباح: اتفضلي الورد يا تستنيم.

أكمل: مش ممكن. بردوا الورد والشيكولاته بتاعة كل يوم. نفسي اعرف مين العاشق المجهول ده. ده انتي من وانتي في أولي ثانوي وكل يوم لازم يجيلك الورد والشيكولاتة دي كل يوم الصبح. ده شكله مجنون وعايز يتعالج
صباح: بخنقة. وليه متقولش بيفهم وبيحس. بدل ماهو في ناس جبلات لا بتفهم ولا بتحس. اوففففف.

اكمل: عندك حق والله يا دادا. في ناس مبتحسش. بس يا سمسمة ده شكله بيحبك اوي وكمان واضح انه حد قريب منك بدليل انه عارف الورد اللي بتحبيه وكمان نوع الشيكولاتة اللي بتحبيها. فكري كدة يمكن حد من ايام الجامعة. او حد من النادي.
تسنيم: مش عايزة افكر. علشان ميفرقش معايا. انت عارف انا مبفكرش لا في حب ولا جواز.
أكمل: امممم. احسن بردوا علشان تفضلي قاعدة معايا كدة ومونساني.
تسنيم: ههههه طيب اتفضل اطلع البس بسرعة.

اكمل: طيب بقولك. هي البدلة الكحلي بتاعتي جات من الدراي كلين.
تسنيم: ايوة وكمان فوق في الدولاب متقلقش.
اكمل: حبيبتي. طيب بقول ايه البس انهي قميص الابيض ولا الكفايه ولا اللبني.
تسنيم: نفسي يوم تلبس من غير ما تتعبني معاك ماتختار انت.
أكمل: مقدرش خلاص اتعودت انتي اللي تخطاريلي كل حاجة بثق في زوقك.
تسنيم: امممم. طيب بص انت تلبس البنطلون الكفايه والقميص الكفايه والجاكت الكحلي. بس طبعا من غير كارفات. اوك.

أكمل: باس ايديها. حبيبة قلبي هو ده شوفتي بقي انا ليه لازم اسالك. علشان زوقك العسل ده.
تسنيم: بتجز علي سنانها. يارب نخلص حنتاخر علي بابا. انت ناسي في اجتماع كمان 3 ساعات.
أكمل: خبط علي دماغوا. اوبس المشروع لسة مخلصتوش وكمان لازم ننقاشه النهاردة في الاجتماع. ده عمي حيعلقني.
تسنيم: ههههه متخافش وراك رجالة المشروع خلص ونزلتهولك علي سي دي. وكمان دونتلك الملاحظات اللي ممكن تتناقش فيها.

أكمل: حضنها. حبيتية اخوكي يا سمسم. مش عارف من غيرك كنت حعمل ايه. انا بجد مش عارف لما تتجوزي وانا اتجوز حعمل ايه اه لو مكنتيش اختي كنت اتجوزتك علي طول.
تسنيم: متخافش انا قاعدة علي قلبك مش حتجوز. روح بقي البس بسرعة.
أكمل: هوا يا قطتيطي. مش حتاخر. طلع اكمل يلبس. وتسنيم سرحانه في حضن أكمل. اه يا اكمل لو كان الحضن ده من أكمل حبيي مش أكمل اخويا. ودمعت.

صباح: ما هو ده اللي بتقوله. ومش عاجبين. انتي تتوجعي وهو ولا هو هنا مصمم. اختي اختي. كاتوا خوت. المهم يلا علشان تفطري.
تسنيم: مليش نفس انا لازم اطلع البس بسرعة علشان منتأخرش. المهم. اول ما اكمل ينزل خاليه يفطر اوعي مايفطرش.

صباح: لا حول ولا قوة الا بالله. يعني تسهري طول الليل تشتغلي بداله وهو بيتسرمح مع البنات وتصحي علي مالا وشكك تحضريلوه القهوة والفطار وكمان اللبس اللي حيلبسه وحتى محطيش لقمة في بوقك. يرضي مين ده بس ياربي.
أكمل: بصوت عالي. سمسمة ممكن تيجي تختاري الشوز اللي حلبسها.
صباح: يارب الصبر من عندك حتى الجزمة مش قادر يستغني عنك فيها. كل ده ومش حاسس طيب حيحس امتي بس.

تسنيم: خلاص بقي. انا طالعة اختارلوا الشوز والبس بسرعة. متنسيش تفطريه فاهمة انا حضرتله كل حاجة اهوا.
وطلعت تسنيم واختارت لأكمل الشوز ولبس وكانت طول الوقت بتبصله ومعجبة بواسمته وشياكته اللي هي السبب فيها. ولبست هي كمان وراحوا الشركة. بس كل واحد في عربيته.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة