قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت بصيرته للكاتبة مريم نصار الفصل الثالث

رواية أحببت بصيرته للكاتبة مريم نصار الفصل الثالث

رواية أحببت بصيرته للكاتبة مريم نصار الفصل الثالث

ف نص الليل.
سحر: قاعده ع السرير بعد ما اتأكدت إن ابوها وامها نامو. وحاطه السماعه ف ودنها وبتسمع اغانى. وفاتحه نت من ع الفون. وبتتصفح ع فيس بوك. وجايبه صفحة حسن بتتفرج ع صوره. وبتفكر ازاى توقع بين حسن وفتون. وفجاءه جالها اتصال فيديو واتصدمت بدهشه! علاء!؟ ايه ده؟ ودا بيتصل عليا فيديو ليه!؟ وكنسلت عليه. وكتبتله ع الشات ايه يامجنون بتتصل فيديو ليه؟

علاء: نايم ع السرير وبيشرب سِجاره. وقالها عايز اشوفك!
سحر: بقلق اي، ايه!؟ تشوفنى!؟ لا طبعا ماينفعش.!
علاء: ليه بس ياموزه. هو انا معرفكيش يعنى ولا عمرى ما شوفتك ف الحاره. دا احنا حتى جيران. ولا ايه؟
سحر: بتوتر. ايوه يا علاء احنا جيران وبتشوفنى ف الشارع عادي. بس انك تشوفنى فيديو دى مش هقدر.
علاء: ليه حد صاحي عندك؟

سحر: بتفكير. وكدبت. قالت ايوه اخويا عصام عندنا. علشان مراته راحت زياره عند أهلها. وهو قاعد في الصاله بيتفرج ع التلفزيون خليها مره تانيه!
علاء: امم طيب ياقمر. ابعتيلى صوره ليكى تصبيره.!
سحر: بلعت ريقها بتوتر. صوره؟
علاء: ايوه صوره. ويسلام ياقلبى لو تتصورى دلوقتي وتبعتيلى صورك. ياااه.!
سحر: فهمت من كلامه أنه مش ف وعيه. وسألته انت شارب ياعلاء!؟
علاء: شارب ايه بس ياقمر. خلصي بقى ابعتى صورتك.!

سحر: بتفكير. اعمل ايه ياربي!؟ وجاتلها فكره. حاضر ياحبيبى. ثوانى بس اقلع الاسدال. اصل لابساه من بدرى لما كنت عند فتون!
علاء: انتبه ايه؟ فتوون! انتى طلعتليها؟
سحر: بمكر. طبعا. وقعدت معاها شويه ونزلت من عندهم متأخر.
علاء: ليييه حسن اتصل عليكى!؟
سحر: بنفي. ابدا متصلش ولا عبرها. عارف اخر مره كلمها من اكتر من شهر تقريبا. يكش يكون زهق منها يارب.

علاء: ههههه. ممكن ليه لأ ويكون شاف واحده اجنبيه كدا حلوه وموزه.
سحر: بغيره وهو انا وحشه علشان يشوف واحده حلوه. وكمان فتون مش حلوه اوى يعنى. بت حظها ضارب. منك ومن حسن. مش عارفه بتحبوها ع ايه؟

علاء: هههههههههه. فتون وحشه!؟ ههههههه. يابت دى فتون دي بت كدا من الآخر. لا بتحط ابيض ولا اسود وبالحلاوه دي. اومال بقى لما تحط. وبتنور ف الضلمه. وكمان بسلام لو تلبس حتة فستان كدا اوووف دي هتبقى صاروخ الحاره. بس مسيرها تقع تحت ايدى!
سحر: مش عاجبها كلام علاء. وقالت بتريقه! صاروخ الحاره. جاك صاروخ يشيل الحاره بفتون وامها والل فيها. اقفل بقى انا هتخمد احسن.

علاء: ايه بس ياموزه. بتقفشي بسرعه ليه كدا!؟ وبعدين هو انا شاحنلك علشان تقولى هنام. دا انا لسه صاحي. وهنسهر انا وانتى للصبح...
عدي يوم كمان.
عند فتون الساعه 6 الصبح منبه الفون رن.
وفتون فتحت عينيها. وفصلت المنبه. وبتتاوب. ونفسها تنام تانى. لكن عندها مدرسه. وقامت بكسل. ودخلت الحمام. وغسلت وشها. وفرشت أسنانها. واتوضت. وطلعت ولبست الاسدال وصلت الصبح. ودخلت ع امها وكانت نايمه.

واخدت البطاقه ونزلت علشان تجيب العيش. وفطار ل فاطمه قبل ما تمشي. وطلعت الحاره.
زينهم: بيفتح المحل. يافتاح ياعليم يارزاق ياكريم يارب. رزقنا عليك يارب.
فتون: صباحك فل ياعم زينهم.
زينهم: لف وشاف فتون. وابتسم. اهلا اهلا. صباحك نادي يابنتى. عامله ايه؟
فتون: الحمدلله ماشي الحال. انا رايحه الفرن اجيب العيش وفطار. اجبلك معايا.؟
زينهم: لا استنى. وبص قدام. وشاف ابنه. ونده عليه محمووود انت ياض ياحوده.

محمود: جه ايوه يابابا. اذيك ياابله فتون.
فتون: صباحك فل ياحوده. عامل ايه ف المدرسه.؟
محمود: الحمدلله كويس.
زينهم: هاتى يافتون يابنتى البطاقه دى كدا.!
واخدها. امسك ياحوده يبنى. هات عيش لفتون وفطار فول وطعميه. وخد البطاقه بتاعتنا كمان هاتلنا بالمره وهات فول وطعميه. بس بسرعه.
فتون: بحرج. لأ لأ ياعم زينهم. خلى محمود يروح ع المدرسه وانا هجيب العيش والفطار.

زينهم: مدرسة ايه دلوقتي يافتون لسه بدرى. بسلامته بيروح يلعب كوره مع زمايله. قبل المدرسه. اقعدى انتى بس. يلا ياحوده بس متعوقش. قول لعمك قبارى ابويا بيقولك ادينى العيش بسرعه.
محمود: حاضر يابابا.
فتون: امسك ياحوده هات بالفلوس دى فول وطعميه. واخد البطاقتين ومشي.
فتون: بحرج. شكرا ياعم زينهم. ربنا يخليك تعباك معايا.

زينهم: وده كلام بردو. يعنى لما منه بنتى ولدت. وانتى كنتى معانا ليل نهار وبتساعديها ده مكنش تعب.؟
فتون: منه بنتك دى زى اختى بالظبط. وربنا يخليلها ابنها. احم عايزه كيس حلويات ع بسكوتات وشوية شبسيات كدا ل اطفال الفصل زى كل مره ياراجل ياطيب.
زينهم: ضحك. مجهزهولك من امبارح بليل. خدى يابنتى امسكي. وربنا يفرح قلبك زي ما بتفرحيهم.

فتون: بتاخد الكيس. الله يخليك ياعم زينهم. وبصت قدام. وشاورت صباح الفل يام سيد!
ام سيد: يسعد صباحك يافتون ياحبيبتى. صباحك هادى ونادي إن شاء الله.
فتون: تعيشي الله يخليكى.
ابو سلامه: جه من وراهم. سلامو عليكو.
زينهم وفتون. وعليكم السلام.
ابو سلامه: اذيك ياحج زينهم.
زينهم: نحمدو ونشكر فضله يابو سلامه اتفضل.

ابو سلامه: بص ل فتون. الله يخليك ياحج زينهم. ايه يافتون!؟ بقى ابعتلك سلامه ابنى اول امبارح. وتخليه يرجع بقرشين ودا اسمه كلام؟
فتون: بحرج. معلش ياعم أبو سلامه. انا قولت لسلامه يومين بالكتير وهعدي ع ام سلامه واديها الباقي.
ابو سلامه: هز راسه. ياريت بعد كده يابنتى تعملى حسابك وتشيلى حق الايجار ع جمب. اه معلش يعنى انتى عارفه الظروف بقى. وانا استحملتك الشهر الل فات كله.

فتون: بغصه في قلبها. ماشي. ماشي ياعم أبو سلامه. ربك يسهل. وانهردا إن شاء الله هجبلك باقى الإيجار
زينهم: واقف وزعلان ع فتون. ومدايق من صاحب البيت لانه عارفه بيحب الفلوس هو ومراته اكتر من اى حد. وكمان زينهم ممعهوش سيوله يدفع لفتون.
ابو سلامه: واعملى حسابك يابنتى. كمان شهرين والايجاز هيزيد. اول السنه الجديده بقى يلا كل سنه وانتو طيبين.
فتون: اتنهدت بوجع. وانت طيب. وانت طيب ياعم أبو سلامه.

شيخ محمد: من وراهم سلام عليكم. فتون عليها كام ياحج ابو سلامه!؟
فتون لفت. وحست باحراج شديد. وهمست عليكم السلام.
ابو سلامه: وعليكم السلام ياشيخ محمد. كان عليها شهرين متأخرين. ودفعت نص شهر. ولسه شهر ونص.!
محمد: وماله. يعنى الدنيا متهدتش علشان تكلم فتون ع الايجار ف وسط الحاره وع الصبح. ولا هي دي الأصول ياحج!؟

ابو سلامه: متواخذنيش ياشيخ محمد. بس انت عارف حالة فتون. من سنه مقدرتش تدفع تمن ايجار شقه كامله. وربنا كرمها بالاستاذ طلعت المحامى الل كان عايز شقه أوسع وخدنا نص الشقه الل ساكنه فيها فتون. وبصراحه الشهاده لله من يومها فتون بتدفع وقبل ميعادها كمان. بس دلوقتي بقالها شهرين مدفعتش. وخايف لا الايجار يكسر عليها.

محمد: بصله بنفور. وطلع من جيبه فلوس الايجار. امسك ياحج. ده الايجار بتاعي. ودول ايجار الشهر ونص بتاع فتون. ولما تحب تتكلم ف ايجار بعد كده. ف باب تخبط عليه. مش تقول لل مايشترى يتفرج.
فتون: بتكابر دموعها. ونفسها تهرب ف مكان لوحدها وتعيط. ومتكلمتش...

ابو سلامه: اخد الفلوس. وضحك. طول عمرك ظالمني ياشيخ محمد. هو احنا عندنا غير فتون واحده ف الحاره. وبص ل فتون خلاص يافتون يابنتى فُرجت اهي. يلا بال إذن انا سلامو عليكو.
كلهم: بديق. وعليكم السلام.
زينهم: شاف عيون فتون. ومحبش يحرجها. واتنهد ودخل البقاله يطلع البضاعه قدام المحل.
محمد: بص ل فتون. ايه يافتون يابنتى.
فتون: بصتله بدموع. كتر خيرك ياعم محمد. وانهردا إن شاء الله. الفلوس هتكون عندك.

محمد: ابتسم. كتر خيري!؟ ههههه. انتى لو قعدتي معايا. وجبنا ورقه وقلم. ونحسب زمان وافضال الحاج مهران عليا. هطلع مديونلك انتى وابوكي لسنين قدام. وهز راسه وبيسبح. سبيها على الله يابنتى. انا عارف إن كرامتك وعزة نفسك اهم حاجه عندك. وكرامتك محفوظه. والل حصل من شويه ده. بيحصل مع ناس كتير. وانا عارف انك مضايقه انى اتصرفت كدا. بس يكون ف علمك انتى بنتى التانيه. ولولا انك عامله حاجز بينا. كان زمانى مجهزك مع سحر. بس نعمل ايه!؟ نفس دماغ مهران الله يرحمه.

فتون: ابتسمت بوجع. الله يرحمه. ومفيش حاجز ولا حاجه ياعم محمد. وربنا يخليك لينا. وإن شاء الله مش هتأخر عليك ف الفلوس.
محمد: ابتسم. بردو مصممه. ماشي يستى الل يريحك اعمليه. بس نسمع منك الصلاه ع النبى كدا. ونشوف ضحكتك الحلوه.
فتون: ابتسمت. عليه الصلاة والسلام.
زينهم: لا بقى مدام ضحكتى. يبقى افطرى معايا انتى والشيخ محمد. وهنجيب احلا فطار. ولا ايه ياشيخنا.

محمد: ضحك. ياما نفسي نرجع الايام الحلوه زي زمان يازينهم ياخويا. بس اعذرني انا يدوبك اجيب فطار الجماعه. واتكل ع الله الحق الصناعيه. يلا انا بقى. السلام عليكم.
فتون. وزينهم: وعليكم السلام.
محمود: جه. وشايل العيش. العيش اهو يابابا. ده العيش بتاعنا والفطار. وده عيش ابله فتون والفطار بتاعها. اتفضلى البطاقه اهي.
فتون: ضحكت بتكليف. تسلم ياحوده. منحرمش منك.

زينهم: هات ياحوده البطاقه. واتكل ع الله ع المدرسه. واخد البطاقه ومحمود مشي.
فتون: متشكره ياعم زينهم.
زينهم: العفو يابنتى ع ايه. تعالى بقى. نفطر مع بعض.
فتون: لا مش هينفع انا يدوب اطلع احضر الفطار ل ماما. وانزل بسرعه علشان متاخرش ع المدرسه. يدوبك الحق الاتوبيس.
زينهم: ماشي يابنتى ربنا معاكي.
فتون: يارب. واخدت العيش والفطار. وطلعت بسرعه علشان متتاخرش.

فتون: دخلت الشقه. وراحت ع المطبخ. وجهزت الفطار بسرعه وحطته ف صينيه. وطلعتله ف الصاله ع تربيزه صغيره وغطت الصنيه. وجابت ازازة ميا وكوبايه فاضيه. وشنطة العلاج. وحطتها جمب الفطار. ل فاطمه لما تصحى...

وعملت كوباية نسكافيه ليها. وبتشربها وبصت ف الساعه. وشهقت. يلهوى الطابور. يدوبك. وعملت ساندوتش ليها بسرعه وحطته ف علبه وحطته ف شنطتها. وجريت ع الاوضه. ولبست بسرعه. بنطلون. وبلوزه طويله وطرحه. ولبست كوتش. واخدت فونها وشنطها بسرعه. وخرجت من باب الشقه. وطلعت ع السلم بسرعه الدور الل فوقيها. وخبطت ع شقت ام حسن.
سهير: فتحت وبتتاوب.
فتون: صباح الخير. ياخالتى.

سهير: ابتسمت. يسعد صباحك يافتون. تعالى خشي ياحبيبتى.
فتون: لا الله يخليكى. انا يدوب الحق المدرسه. بس الله يخليكى متنسيش تبعتى بنتك نوسه ل لامى تديها حقنة الأنسولين الساعه 10 زي كل مره. والمفتاح معاكي ماشي.
سهير: من عينيه ياحبيبتي. روحي انتى ومتقلقيش ربنا معاكي.
فتون: تسلمى ياخالتى وسلميلى ع عم منصور. يلا سلام. وجريت ع تحت.
سهير: مع السلامه. وقفلت الباب.

فتون: خرجت من العماره بسرعه واخدت الكيس من عمها زينهم. وماشيه بخطوات سريعه. وفونها رن. وكانت حنين وردت. الو.
حنين: صباح الخير يا فتون. ايه يابت انتى بتنهجى كدا ليه؟
فتون: صباح الخير يا حنين. ابدا انا ماشيه ف الشارع بسرعه. علشان متأخرش. انتى ف المدرسه.؟
حنين: لا لسه. انا ف التاكسي اهو. قربت اوصل.
فتون: طيب ياحنين. انا لو اتاخرت. فهمى الاستاذ عبد القادر. انى ف الطريق علشان امضة الحضور.

حنين: لا هتلحقى لسه ساعه يابنتى. ولو كدا انا همضيلك حضور يلا متتاخريش سلام
فتون: سلام. ووصلت ع اول الشارع. ويدوبك لحقت الاتوبيس قبل ما يمشي. واتنهدت باريحيه. الحمدلله. وركبت الاتوبيس. وواقفه ف الطرقه. وقطعت التذكره. وفضلت واقفه لحد المحطه بتاعتها. ونزلت. ومشيت بسرعه وبتنهج. ولسه بوابة المدرسه هتقفل. وندهت. استنى ياعم فتحي. ياعم فتحى.
فتحي: فتح البوابه. مين. ابله فتون.
فتون: بتنهج. الطابور خلص؟

فتحي: ع مهلك. لا لسه بيبدء اهو.
فتون: الحمدلله. ودخلت المدرسه. وراحت عند طابور اطفال الحصه الاولى. وشاورت ل حنين.
الطابور خلص.
فتون قالت. سنه رابعه يلا ع الفصل. وانا همضي حضور وهحصلكو.
الاطفال. بفرحه ابله فتووون اول حصه. وابتسمو بفرحه.
الاطفال. المكفوفين. ربنا مميزهم بميزة العقل. وعارفين طرقات المدرسه كويس. والسلم وكمان الفصول. واتحركو ع الفصل.
فتون: جريت. صباح الخير يا استاذ عبدالقادر.

عبد القادر: صباح النور. اتفضلى امضي.
فتون: اخدت القلم. ومضت حضور. اتفضل.
فتون: طالعه ع السلم.
حنين: طالعه وراها. انتى يابت!
فتون: ابتسمت ولفت. صباح الفل.
حنين: صباح الورد. هاتى بوسه تعالى.
فتون: ضحكت. وسلمت عليها. وطالعين ع السلم.
حنين: عامله ايه؟
فتون: الحمد لله تمام انتى عامله ايه؟
حنين: تمام. صاحيه بدرى وهموت وانام.
فتون: انتى مابتشبعيش نوم؟
حنين: ولا أكل ههههههه. خدى امسكى. وطلعت من شنطتها ساندوتشات.

فتون: ايه ده؟
حنين: ساندوتشات شاورما. ماما عملاهالى.
واقولها ياماما ف حد يفطر شاورما؟ قالتلى وانتى بيحوق فيكى حاجه معده من فولاذ ههههه.
فتون: هههههه. ربنا يخليهالك. بس لا انا مش هقدر. انا فطرت في البيت. وشربت نسكافيه. ونزلت ع طول.
حنين: ماليش دعوه. امسكي بقى متبقيش رخمه.
فتون: والله ما هقدر. واتكلى بقى علشان الفصل اهو. والحصه بدأت.
حنين: اوكي. هقابلك ف الفسحه.

فتون: ماشي. ودخلت الفصل. وحطت الشنطه ع التربيزه. صباح الخير ياحلوين.
كلهم: بنشاط صباح الخير يا ابله فتووون.
فتون: ضحكت. عاملين ايه انهردا؟
كلهم: بفرحه. الحمدلله يا ابله!
فتون: ابتسمت. يلا كله يقعد. ويطلع كتاب العربي. الدرس الرابع و مسطرة برايل وقلم برايل.
الاطفال كلهم طلعوا الكتاب والمسطره والقلم بنشاط. لانهم بيحبو فتون.
فتون: فتحت الكتاب. وبتقرا منه للاطفال. وشرحت الدرس بكل تركيز.

وخلصت شرح. وشافت ولد قاعد ومنزل راسه وباصص للأرض وشكله زعلان. فتون راحت قعدت جمبه. ايه يا مالك فهمت الدرس؟
مالك: هز راسه بلاء.
فتون: لعبت في شعرو وابتسمت. طيب قولى انت مش فاهم ايه وانا اشرحهولك.
مالك: مردش. وساكت.
فتون: امم طيب حد دايقك ف المدرسه؟
مالك: هز راسه بلاء.

فتون: طيب قولى مالك. مش انا ابله فتون صحبتكم. لو مقولتليش انا هزعل منك وكمان مش هجيب الحاجه الحلوه معايا تانى. ها قولى بقى مالك!؟ وبصت للأطفال. وقالت بصوت مسموع. الصووت. كلنا نكتب الدرس المستفاد يلا. علشان هراجع مع كل ولد وبنت. وهشوف مين اشطر واحد. وهياخد الشبسى.
الكل اتحمس. وبدءو يراجعو الدرس.
فتون: ها يا مالك هتقولى ايه الل مزعلك اوى كدا؟
مالك: بزعل حقيقي. ماما وبابا زعقولى الصبح.

فتون: ربتت ع ضهرو. ليه ياحبيبى ايه الل حصل علشان يزعقولك؟
مالك: بزعل. لانى وقعت العصير ع لبس بابا الصبح. وعيونه لمعت بدموع. بس غصب عني. وبابا وماما زعقولى. وبابا قالى هتفضل فاشل حتى اسمك مش عارف تكتبو. وماما سمعتها بتقول لبابا انا زهقت وتعبت معاه. هما زهقو منى علشان انا مش بشوف زى اخويا الكبير.

فتون: مالك صعب عليها جدا. وعيونها لمعت بدموع. وضمته لقلبها بحنان كبير وباست ع راسه. ومسحت دموعه وباسته من خدو. ايه الل انت بتقوله ده يامالك؟ لا طبعا باباك ومامتك بيحبوك جدا وعمرهم ما يزهقو منك ابدا. وقالت بصوت واطى. طيب تعرف. إن لبس المدرسه بتاعك احسن لبس ف الفصل كله!؟
مالك: بفرحه بجد يا ابله؟
فتون: بتأكيد. طبعا بجد. وكمان شنتطك احسن شنطه ف المدرسه كلها.
مالك: بدء يتحمس بجد. بجد يا ابله؟

فتون: بجد ياروح الأبله. وعيزاك تعرف إن ده دليل أن باباك ومامتك بيحبوك جدا وبيهتمو بيك. لو مش بيحبوك كانو جابو ليك اى لبس وخلاص. وكمان ايه دا!؟ ريحة البرفان بتاعتك حلووه اوووى. مين الل جايبلك البرفان ده؟
مالك: ضحك. بابا جابهولى ف عيد ميلادى اول امبارح.
فتون: امم عيد ميلادك. كان اول امبارح وانا معرفش. كل سنه وانت قمر كدا يامالك.
مالك: ضحك واتكسف ومردش.

فتون: لعبت في شعرو. مالك ياحبيبى. عايزاك تتأكد أن اهلك بيحبوك. وكمان يامالك اي حد سواء بيشوف او لا. ممكن الكوبايه تقع من ايدو. طيب تعرف انى كسرت طقم كوبيات بحاله ههههه.
مالك: بدهشه. بجد ياابله؟
فتون: ايوه بجد.
مالك: طيب وباباكى ومامتك زعقولك؟

فتون: ابتسمت بحب. وافتكرت حنية ابوها عليها. واضطرت تكذب علشان مالك. وقالت ايوه زعقولى كتير. وبصت ل مالك انت لما بتقصر ف الواجب بتاعك مش الميس بتزعقلك وكمان لما بتعمل حاجه غلط ف المدرسه مش المدرس بيزعقلك؟
مالك: هز راسه ايوه.

فتون: طيب. يعنى مش لازم نزعقلك علشان مش بنحبك. لا احنا بنشد عليك علشان عايزين مالك يبقى احسن واحد ف الدنيا. وكمان انا هخليك تثبت لباباك ومامتك انك مش فاشل. وهقدملك هدية عيد ميلادك انهردا. وهي اني هعلمك انهردا انك تكتب اسمك ولو كتبت اسمك ليك هديه منى وهي كيس شيبسى وبسكويت. هااا مبسوط؟
مالك: نشاطه اتجدد. مبسوط اوى انا بحبك اوى يا ابله فتون!

فتون: ههههه وانا كمان بحبك ياملوكه. نخلص الحصه. وبعد كدا أعلمك اسمك ف الفسحه. اتفقنا.
مالك: هز راسه بفرحه اتفقنا.
فيلا بدر الدين.
فريده: قاعده ع السفره.
سليم: نزل صباح الخير يا فريده!
فريده: بحب. صباح النور ياحبيبى. تعالى اقعد ثوانى وعزيزه هتجيب قهوتك.
سليم: قعد. اومال شريف راح الشركه؟
فريده: لا شريف لسه منزلش انا بعت عزيزه تصحيه!
سليم: هز راسه. ونفخ بديق.

فريده: مالك ياسليم. شكلك مدايق كدا ليه؟ انت مش عاجبني من اول امبارح.
سليم: اتنهد. وابتسم بتمثيل. ابدا ياحبيبتى. عندى ميتنج مهم انهارده.
عزيزه: جابت القهوه. اتفضل يا سليم بيه وحطتها قدامه.
سليم: اخد الفنجال. وبيشرب القهوه. وسرحان ف رهف. لانه متصلتش عليها من اخر مره وصلها للبيت. وهي كمان متصلتش عليه. وفاق ع صوت شريف.
شريف: نزل ومعاه ملف. صباح الخير.
فريده وسليم. صباح الخير.

شريف: قعد. وبيشرب القهوه. اتفضلى حضرتك ده ملف فيه شوية إجراءات للمشروع الجديد وواقف ع الامضا بتاعتك راجعى عليه برحتك بس احنا محتاجينه بكره لان هنتقابل ف ميتنج مهم انا وسليم والعملا.
فريده: اخدت الملف. وهزت راسها حاضر يبنى. انا هقراه ولما ترجع إن شاء الله هيكون جاهز.
شريف: تمام. وبص ع سليم شافه مش ع طبيعته...

سليم: سرح من تانى وحاسس أنه مبقاش فاهم حاجه. وانتبه ع صوت القطه. وابتسم لانها بتلف حوالين رجلين سليم لانه مهتم بيها. كأنها بتقوله صباح الخير. سليم شالها.
والفطار جهز. والكل فطر ف صمت.
سليم: قام. طيب ياشريف انا هسبقك. هتروح ع الشركه ولا المصنع؟
شريف: لا انا هطلع ع البنك الاول. وبعدها الشركه.
سليم: هز راسه تمام. وباس ع أيد فريده. وخرج.
فريده: احم شريف ياحبيبى!
شريف: بصلها. نعم.

فريده: انا كنت عايزه اتكلم معاك في موضوع كدا!
شريف: فهم. وهز راسه. اممم موضوع الجواز مش كدا؟
فريده: ابتسمت. ايوه يا يبنى. انت هتفضل لحد امتى كدا. العمر بيجرى. وانا شايفه أن مفيش سبب انك متتجوزش! الحمدلله مال وجمال ناقصك ايه علشان ترفض. ولو ف واحده ف دماغك قولى بس شاور عليها وانا اطلبهالك على طول. نفسي افرح بيك!

شريف: بصلها كتير جدا. وساكت. وبعدها اتنهد. وقال صدقينى انا مستريح كدا. ياريت الموضوع ده يتأجل. انا لما احب اتجوز هاجي لحد عندك واقولك انا قررت اتجوز. لكن حاليا انا مركز ف شغلى وبس. وخلاص كلها 5 شهور وتفرحي ب سليم.
فريده: عيونها لمعت بدموع. افرح!؟ افرح ايه يبنى وهي دي جوازه. هي رهف دي عارفه تشيل مسؤلية نفسها لما هتشيل مسؤلية بيت انا بدعي ليل نهار. إن سليم يفوق. ويعرف انها مش من توبه!

شريف: سيبيه برحته سليم مش صغير وقادر يتحمل نتيجة قراره. وسليم طول عمرو زكي. انا افتكر يوم ما انا وبابا كنا قاعدين ف اجتماع. وسليم راجع من الكليه. وحضر معانا الاجتماع من باب التسليه. وابتسم. وكمل كان بابا بيشرح المشروع الجديد. وسليم بدون وعي وقدام الوفد ف الاجتماع قال الابعاد الل ممكن تحصل للمشروع ده لو تم ف المنطقه المحدده ليه. وخلانا كلنا نشوف المشروع من اتجاه تانى خالص. ومن ساعتها بابا قرر إن سليم يتعين ف الشركه. وكان قدها. لاننا اكتشفنا حب سليم للتجاره وبيحب يفكر بعمق كبير ويرجع للاجتماع بطريقه تبهر كل الموجودين. ف مش معقول واحد بالكفاءه دي هيختار غلط شريكة حياته!

فريده: اتنهدت بتعب. وهزت راسها. ربنا يقدم الل فيه الخير.
شريف: قام. انا لازم اروح ع البنك دلوقتي بعد اذنك. وخرج.
ف المدرسه. وقت الفسحه.
فتون دخلت الفصل. وشافت مالك قاعد مكانه مستنيها. وابتسمت.
مالك: حس بخطواتها ابله فتون!
فتون: ايوه يامالك. وقعدت جمبه. يلا بقى طلع المسطره والقلم علشان أعلمك تكتب اسمك.
مالك: بحماس. يعنى هتعلم اكتب اسمي كامل.
فتون: ايوه طبعا. بس يلا قبل الفسحه ما تخلص.

مالك: طلع المسطره والقلم. انا جاهز.
فتون: ابتسمت. هات ايدك. ومسكت ايد مالك. وقالت يلا نبدء.
وقالت. اسم مالك بيدء بحرف الميم.
يلا ف المربع او الخليه هنا هنعمل بالقلم.
حرف الميم أدى نقطه 1 نقطه 3 نقطه 4
حرف. الالف نقطه 1
حرف اللام. نقطه 1 نقطه 2 نقطه 3
حرف الكاف. نقطه 1 نقطه 3
مالك: فتون ماسكه ايدو. وبيكتب معاها. ومركز المرادى جدا. علشان يفاجئ ابوه وامه.

فتون: كررت اسم مالك اكتر من مره. ومالك كتبه لوحده. وبعدها فتون مسكت ايدو وعلمته اسمه بالكامل. ومالك اتعلم وكان مبسوط جدا.
فتون: بسعاده. برافو عليك يامالك بجد انت اشطر واحد ف الفصل.
مالك: بفرحه. انا مبسوط اوى يا ابله. انا اول ما اروح هقدم لماما وبابا الورقه دي. وكمان هكتبه قدامهم كتير.
فتون: حست بفرحته. وطلعت كيس شيبسى اتفضل بقى كيس شيبسى وكمان بسكويت اهو زي ما وعدتك.
مالك: اخدهم شكرا يا ابله.

فتون: العفو ياحبيبى.
بعد فتره.
فتون خلصت وخارجه المدرسه.
حنين: توونه انتى يابت. قفشتك ماشيه يعنى من غير ماتسلمي عليا.؟
فتون: انا دورت عليكى. ورحت المكتبه وملقتكيش هناك قولت يمكن اخوكي جه اخدك بالعربيه ومشيتى!
حنين: اووف اسكتى متفكرنيش. هي دي عربيه! دي بتقف اكتر ما بتمشي هههههههه
فتون: اي حاجه ياحنين المهم انها تأدي الغرض.
حنين: بقولك ايه. ماتيجي نتمشي شويه!

فتون: لا معلش يا حنين. انتى طبعا عارفه أن ماما تعبانه. ومينفعش اتاخر عليها.
حنين: بتفهم. امم تمام. خلاص بس اعملى حسابك نخرج ف يوم مع بعض. فتون انتى مبتخرجيش خالص! وانا جيت عندك البيت. وانتى مش راضيه تجي عندى خالص.
فتون: ابتسمت. إن شاء الله. هجيلك انتى متزعليش بس. هتلاقينى ف يوم بقولك يلا بينا ع بيتكو.
حنين: ماشي ياست يافتون لما نشوف.

فتون: شافت الاتوبيس. طيب ياحنين الاتوبيس جاي همشى انا علشان لو ملحقتوش فيها ساعه كمان لما يجي غيرو يلا سلام. ومشيت
حنين: سلام ياحبيبتي وبصوت مسموع. وخلي بالك من نفسك يا فتوون.
فتون: ماشيه بسرعه. وشاورت أيدها ليها ماشي ياحبيبتى وانتى كمان.
فتون. ركبت الاتوبيس بصعوبه من الزحمه. ووقفت ف الطرقه.
حنين: شاورت ل تاكسي وركبت ومشيت وصعبان عليها حال فتون.
ف شركة بدر الدين.

سليم: ف المكتب. وبيدرس الملفات والمشروع الجديد بكل تركيز. الباب اتفتح. صحبى يصحبى.
سليم: رفع عينيه وضحك. تعالى يافاشل.
خالد: قلب الفاشل. وحشنى اجدع. وقعد قدامه ع كرسي المكتب وفرد رجله ع التربيزه.
سليم: وانت اكتر. فينك كدا مش باين؟
خالد: حط ايدو ع قلبه. مش مانعنى عنك غير الشديد القوى.
سليم: ههههههههه يبقى كنت مشغول مع حب جديد يمعلم.

خالد: حب ايه الل انت جي تقول عليه. انا مش بتاع حب يسطا. البنات كلهم شبه بعض. تبصلها تغمزلها خلاص بقت ف جيبك وكله بالفلوس والحب.
سليم: هز راسه بنفاذ صبر. عمرك ما هتتغير. وهفضل اقولك إن البنات كلهم مش زي بعض. بس انا واثق إن اكيد هتيجي ف يوم واحده وتفوقك من الل انت فيه. وساعتها تبقى سلملى ع الفلوس.
خالد: بتأكيد. مش هيحصل. لان مفيش حاجه اسمها حب اشطا؟
سليم: لا طبعا فيه. عندك انا ورهف.!

خالد: بصله ف نظره معينه وسليم فهمها. وانت بقى بتحب رهف ياسليم؟
سليم: بص ل خالد وحس أن لسانه اتلجم ومعرفش يرد!
خالد: ايه؟ سكت ليه!؟ عموما سكوتك ده اكبر دليل ع انك محبتهاش!
سليم: مط شفايفه. امم اومال ايه ياسابق عصرك.؟

خالد: انا مش عايز اتكلم معاك جد علشان متزعلش منى زي ماحصل قبل كدا. بس هرجع اقولك الل انا قولتهولك يوم ماقولتليى انك هتتقدملها. انت واحد متعلم ومثقف وشخصيتك كانت. ها. انا بقول كانت غير كدا خالص. انت واحد كنت ف حفله شوفت بنت جايه من امريكا. جميله مميزه تعليمها كله بره مصر. وكان الضوء متسلط عليها يوم الحفله. نص كلامها انجليش. وامها وأبوها متحضرين أو متحررين. شخصيتها مستقله والكل كان هيموت عليها ف وسط الحفله وهي منفضالهم. وسابت كل ده وركزت معاك انت وجت لحد عندك واتعرفت عليك. وطلبتك انت بالتحديد ترقص معاها. وده كان حلم بالنسبه لرجال أعمال كتير موجودين في الحفله. والضوء بقى متسلط عليك وعليها. ساعتها انت محبتهاش زى ما قولتلى لالا. ساعتها بس انت حسيت بالانبهار. مرحله جديده ف حياتك. وأنت مدتتش لنفسك فرصه تفكر. لا! بعدها ب اسبوع واحد روحت اتقدمت من قبل ما تعرف طبعها ولا أسلوبها. واهي تعباك نفسيا ف حكاية لبسها ورحلاتها وسهرتها. ياسليم انت مبتحبش رهف اوكي انت بس مبهور بيها وبكره هفكرك اشطا! وخالد منتظر هجوم سليم زي ما حصل قبل كده!

سليم: بيسمع خالد ومركز جدا. كأنه اول مره يسمع الكلام ده. وافتكر كلام فريده. وبص ل خالد وهز راسه واتنهد وسكت.
خالد: استغرب رد فعله. لكن معلقش و طلع فلاشه من جيبه. بقولك ايه. نركن الفلسفه بتاعتنا دي ع جمب. وأمسك.
سليم: بعدم فهم. فيها اي الفلاشه دي؟

خالد: انت مش كنت عايز فيلا ف مكان حلو. اهو عندك ع الفلاشه دى اكتر من فيلا. ومتصوره من جوه وبره. واماكن مختلفه وكل فيلا مكتوب عليها السعر بتاعها. عيش بقى مع الصور. واطلبلى قهوه.
سليم: اخد الفلاشه. وحطها ع المكتب. وطلب 2 قهوه.
السكرتيره. دخلت بالقهوه. وحطت القهوه. وخالد عينيه عليها.
سليم: متابعه. وسكت.
السكرتيره. خرجت.
سليم: بتحذير. اول واخر مره. هاقولك تلم عينك لما تبقى ف شركتى ومكتبى فاهم يالا.

خالد: ياساتر عليك. ماتسينى اعيش يا اخى.
سليم: تعيش!؟ انت بتسمي القرف ده عيشه. بقولك ايه انا مش هعيد كلامى تانى.
خالد: طلع سِجاره امسك ومتوجعش دماغي. ويلا شوف الِلل.
سليم: اخد السِجار وحاسس أنه مخنوق. وشغل الفلاشه ع اللاب توب. وبدء يتفرج هو وخالد.
وسليم جواه مش فارق معاه لأن رهف هي الل هتختار.

فتون: نزلت من الاتوبيس بصعوبه. ونفخت بديق. استغفر الله العظيم يارب. الشنطه كانت هتتقطع. وعدت ع البنك قبل ما يقفل وقبضت المعاش. وخرجت.
ودخلت الشارع وماشيه فيه. ودخلت عماره وطلعت الدور الرابع. وخبطت. والبنت فتحت. اهلا ابله فتون.
فتون: اذيك ياعبير. ماما موجوده؟
عبير: ايوه عايزاها؟
فتون: ايوه ياحبيبتي قوليلها تكلمنى!
عبير: هزت راسها وجريت. تبلغ امها.
فتون: واقفه قدام الباب.

ام عبير: تعالى يافتون خشي ياحبيبتى.
فتون: الله يخليكى يا ام عبير. انا جايه علشان انهردا 10 ف الشهر وده دوري ف الجمعيه.
أم عبير: ايوه ياحبيبتي. بس ف 2 لسه مدفعوش. تاخدى الل موجود. وع بليل ابعتلك الباقي مع البت عبير.؟
فتون: ماشي مايجراش حاجه.
ام عبير: طيب تعالى متقفيش ع الباب كدا.
فتون: معلش اصلى مستعجله امى لوحدها.
ام عبير: طيب ثوانى هجبلك الفلوس. ودخلت.

وجابت الفلوس. اتفضلى ياحبيبتي 1600 جنيه اهُم وبليل هبعتلك 200 جنيه وانتى بتدفعى 200 جنيه يبقى كدا ال 2000 جنيه وكل شهر وانتى طيبه.
فتون: ابتسمت. وانتى طيبه يام عبير. واعملى حسابى ف الجمعيه الل بعدها. وتانى اسم المرادى زى ما وعدتينى.
أم عبير: طبعا يافتون عينى ليكى ياحبيبتي. وانا هكتب اسمك من دلوقتي.
فتون: تمام. يلا بال اذن انا سلامو عليكو ونزلت ع السلم.
أم عبير: وعليكو السلام ياحبيبتي. وقفلت الباب.

فتون: نازله مبسوطه. وعدت ع بتاع الفراخ. اذيك ياعم نبيل!؟
نبيل: اهلا اهلا يافتون يابنتى. عاش من شافك.
فتون: تحت النظر ياراجل طيب. بقولك ايه؟
نبيل: اؤمرى يابنتى.
فتون: الأمر لله ياعم نبيل. انا عايزه منك تشويلى فرخه بس دلوقتي. وانا هروح مشوار صغير وانا راجعه هاخدها منك.
نبيل: من عينيه. 10 دقايق وعدى عليا.
فتون: تمام حلو اوى. حسابك كام؟
نبيل: بس لما ترجعى.

فتون: لا قبل ما تعملها خد حسابك امسك وشوف حسابك كام. واعمل حسابك في السلطه والطحينه.
نبيل: من غير ما تقولى يابنتى انا هظبطهالك. امسكي الباقى اهو.
فتون: اخدت الباقى. ماشي تسلم ايدك قبل ما تعملها. ومشيت. وراحت اخر الشارع ودخلت محل ادوات منزليه. سلام عليكم.
الست: وعليكم السلام.
فتون: انا واخده حجات قسط من هنا. عايزه اشوف عليا كام. بإسم فتون مهران.
الست: ثوانى. وفتحت الدفتر. وقالت عليكى 485 جنيه.

فتون: طلعت الفلوس. طيب اتفضلى ده كل الل عليا. عايزه الوصل.
الست: شطبت ع اسمها وطلعت الوصل اتفضلى ياحبيبتي.
فتون: ماشي شكرا. وخرجت. ودخلت حاره صغيره. وطلعت منها عند ورشه كبيره. سلام عليكو ياشيخ محمد.
محمد: بتعجب. فتون!؟ وقام بسرعه بقلق خير يابنتى؟ ف حاجه حصلت!؟
فتون: لا لا ياعم محمد محصلش حاجه. انا كنت جايه ارجع دول. وطلعت فلوس الايجار. اتفضل.

محمد: اتنهد بأريحيه. ياشيخه حرام عليكى. والله خضتينى. وايه الل انتى بتعمليه ده. انا مش واخد حاجه!
فتون: معلش ياعم محمد مش هينفع اتفضل.
محمد: بصلها بعتاب. خدتى سلفه من المدرسه!؟ ولا استلفتى من الغريب علشان تسدى القريب يابنت مهران!؟

فتون: بنفي. ابدا والله ياعم محمد. انت عارف انى ماينفعش اخد سلفه من المدرسه ده لسه تانى شهر ليا فيها ومش هيوافقو. وكمان والله العظيم انا ما استلفت من حد. انا قبضت الجمعيه من خالتى ام عبير. وكمان جبت المعاش. وانا بصراحه ماستنتش لما تروح البيت. قولت بلاش ارجعلك فلوسك قدام خالتى ام عصام ههههه اصل انا عارفاها بتحبنى اوى.

محمد: اتنهد بحيره. طيب يافتون خلى الفلوس معاكي دلوقتي. وسديديها ع أقل من مهلك. انا مش محتاجها دلوقتي.
فتون: مش هينفع. معلش ريحنى ياعم محمد وخد فلوسك. الله يخليك.
محمد: بنفاذ صبر. خلاص بقى يافتون عيب عمايلك دي.
فتون: معلش اصل مش هتحرك من هنا غير وانت واخدهم. ف خدهم من دلوقتي عايزه الحق فاطمه زمانها زهقت لوحدها.

محمد: لا حول ولاقوة إلا بالله. ومد ايدو ماشى يافتون يابنتى. ربنا يسدد ما عليكى. واخد الفلوس بحرج.
فتون: ابتسمت بأريحيه. اللهم آمين. انا هروح بقى عايز منى حاجه.
محمد: سلامتك يابنتى. وسلميلى ع الحاجه ام فتون ولما اروح بمشيئة الله اطلع أسأل عليها.
فتون: الله يسلمك يا عم محمد. ماشي سلام عليكم ومشيت.
محمد: بص عليها كتير. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. واتنهد ربنا يهديكى ياسحر يابنتى. واشوفك زي فتون.

فتون: دخلت صيدليه. وجابت علاج الشهر كله بتاع والدتها. وخرجت. و راحت ل نبيل واخدت الفرخه. واشترت فاكهه. وراجعه ع البيت. وعدت ع البقاله. سلام عليكم ياعم زينهم.
زينهم: وعليكم السلام. حمدالله ع السلامه. تعالى يافتون ادخلى.
فتون: دخلت الله يسلمك ياراجل يابركه. فين النوته.؟
زينهم: يادي النوته الل تعباكي عايزاها ليه.؟
فتون: انا قبضت الجمعيه. وقولتلك يوم ما اقبض هعدي عليك.

زينهم: ربنا يسد ما عليكى يابنتى. وجاب النوته. خدى يافتون. انا نسيت النضاره ف البيت.
فتون: اخدت النوته. وحسبت الل عليها. اتفضل ياعم زينهم. ده حساب الشهر كله.
زينهم: يابنتى لو مش معاكي خلي دلوقتي.
فتون: ربنا يخليك ياعم زينهم. مستوره الحمدلله. يلا انا هطلع بقى.
زينهم: ماشي يابنتى سلميلى ع الحاجه.
فتون: الله يسلمك. ودخلت وطالعه ع السلم. وشافت سميره بتحط الزباله قدام الشقه. سلام عليكم ياست أم عصام.

سميره: بتمثيل. وعليكم السلام يافتون ياحبيبتي. ايه جايه منين كدا؟
فتون: باستغراب. ما انتى عارفه انى شغاله ف المدرسه!
سميره: عوجت بوقها. وبصت ع الشنط الل ف ايديها. مدرسه! اه وماله هي المدرسه بتفضل فاتحه لبعد الساعه 2 امم يمكن.
فتون: رفعت حاجبها وفهمت. لا يا ام عصام. انا طلعت من بدرى بس كنت ف البنك بقبض المعاش. واشتريت علاج امي. علاج الغضروف والسكر والضغط والقولون بعيد عنك.

سميره: شهقت انتى بتفولى ف وشي يافتون؟
فتون: انا. ابدا بس بعرفك انا كنت فين علشان متفكريش كتير انا كنت فين وجايه منين. بقولك علشان ترتاحي من التفكير. اصل بعيد عنك التفكير الكتير بجيب ضغط. سلميلى ع سحر لما تصحى من النوم. سلام.
وسابتها وطلعت.
سميره: صكت ع أسنانها بغيظ. ودخلت الشقه بنرفزه. ورزعت الباب جامد.
فتون: طالعه. وبتضحك. واتخضت مساء الخير يا انسه فتون.

فتون: غمضت عينيها من الخضه. وكمان اتخنقت. مساء النور يا استاذ طلعت.
طلعت: انا طلعت من الشقه ع صوت باب اترزع جامد. ولكن حظي الحلو انى فتحت وشوفتك ياقمر.
فتون: بصوت عالى نعم ياخويا!؟ سمعنى تانى كدا قووولت اييييه!؟
طلعت: بتوتر. لا لا انتى فهمتى غلط. وبعدين يا انسه فتون مش كل ما اتكلم مع حضرتك تتعصبى كدا!

فتون: اديك قولتها. بتعصب كل ما اتكلمنى. لانه ماينفعش انك تكلمنى من الأساس. انت لا من الحاره ولا اعرفك ولا قريبي علشان تكلمنى انت محامي مآجر الشقه دى عشان تحل قضايا يلا ياخويا. خش وشوف شغلك. دى خيبة ايه دي!؟ وسابته وفتحت باب شقتها وقفلت ف وشه.
طلعت: اتخض. متهوره بس قمر. وبص حواليه ودخل المكتب بسرعه.
فتون: دخلت. وقفلت الباب. وسندت بضهرها ع الباب بتعب.
فاطمه: من جوه انتى جيتى يافتون!؟

فتون: ابتسمت ايوه يافطوم. وحطت الحاجه ع التربيزه. ودخلت قعدت جنبها ع السرير.
فاطمه: اتاخرتى كدا ليه ياضنايا قلقتينى عليكى!؟
فتون: باست ع أيدها. معلش ياست الكل. عديت ع البنك. وقبضت المعاش وكمان الجمعيه وجبتلك العلاج. وافرحي بقى مبقاش علينا اقساط. وكمان دفعت الايجار. وكلها كام يوم وهقبض مرتبى احلا شهر ده ولا ايه؟ ههههه. وقومي بقى كدا علشان انا جيبالك غدوه بتحبيها اوى اوى.

فاطمه: الحمدلله يارب. ربنا يسدد ماعليكى ياقلب أمك. ولا يحوجك لحد ابدا.
فتون: يارب. يارب ياطماطم.
فاطمه: ضحكت. يابت ارسيلك ع اسم دلع ليا حيرتينى معاكى.
فتون: اله اعملك ايه يعنى ما انتى الل اسمك حلو. طماطم وفطوم. وفاطمة قلبى. وبطه. وطمطم هههههه حلو طمطم دي؟
فاطمه: بحب. ربتت ع ايديها اى حاجه منك حلوه ياضنايا.

فتون: ربنا يخليكي ليا يارب يابطه. يلا قومي بقى. وانا هغير هدومي واصلى الضهر. ونغدى احلا غدوه. انا وانتى.
فتون: قامت وغيرت هدومها. واتوضت وصلت الضهر. وجابت الاكل وقعدت قدام فاطمه. يلا يابطه. بسم الله.
فاطمه: ماشاء الله. فرخه بحالها يافتون. كتير يابنتى!
فتون: كتير ايه بس يابطه. بصي انا عايزاكي تكلى لما تشبعي. والباقى هشيله ف التلاجه لبكره مش هيخسر يعنى. يلا بقى اتغدى. علشان انا جعانه اوى بصراحه.

شركة بدر الدين.
ف مكتب سليم. قاعد مع خالد وبيضحكو مع بعض. وفجاءه باب المكتب اتفتح بقوه مره واحده.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة