قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت بصيرته للكاتبة مريم نصار الفصل الرابع

رواية أحببت بصيرته للكاتبة مريم نصار الفصل الرابع

رواية أحببت بصيرته للكاتبة مريم نصار الفصل الرابع

ف شركة بدر الدين.
ف مكتب سليم. قاعد مع خالد وبيضحكو مع بعض.

خالد: هههههههه والله زيمبؤلك كدا. البت بعد ما اتفقنا ع كل حاجه واخدتها المطعم واكلت وشربت وصرفت عليها دم قلبى. قامت وقالتلى ميرسي جدا ع الوقت الظريف ده. بعد اذنك اصل خطيبي وصل. وسابتنى ومشيت. وانا قاعد بستوعب الل حصل. ههههه وان البت ضحكت عليا. وانت طبعا عارف انا محبش حد يعلم عليا. قومت علشان اجيبها من شعرها. لقيت اخوك شريف ف وشي. ف احترمت نفسي ههههههههه.

سليم: ههههههه. والله ما قادر ههههههه الله يخربيتك. والله البت دى جدعه جدا. عرفت انك واحد اهبل قالت ومالو اتغدى واظبط نفسي كدا. وبعدها اديلو ع قفاه ههههههه
خالد: ولا ياسليم ماتخلنيش اتغابى عليك.

سليم: هههههههه روح اتشطر ع الل علمت عليك. هههههههه اااه ههههه فاكر ياض ياخالد. البت الل انت خدتها ف العربيه ودفعتلها فلوس. وبعدت ما اخدت منك الفلوس قالتلك باب العربيه قفل ع الفستان. وفتحت باب العربيه. ونزلت بسرعه وصوتت وقالت أنا هفضحك. ههههههه وصوتت والناس بدءت تتلم وانت طلعت جري بالعربيه
هههههههه.

خالد: ههههههههه اه بنت التيت. مبقاش في ضمير يصحبى. هههههههههههه. بقولك ايه. ماتيجى نروح للشله بتاعتنا ونتسابق سباق سيارات.
سليم: لاا. مش انهردا خليها وقت تانى.
وفجاءه باب المكتب اتفتح بقوه مره واحده.
سليم وخالد. بصو ع الباب بسرعه من الطريقه. وكانت رهف. وداخله زى الإعصار ومتنرفزه.
خالد: نزل رجله من التربيزه. وهمس بغيظ متخلفه ف كل حاجه.!
سليم: ادايق جدا من تصرفها ده ومتكلمش.

رهف: دخلت بغيظ ورمت الشنطه ع الكنبه. وربعت ايديها.
السكرتيره: دخلت بسرعه. مستر سليم والله انا قولتلها لحظه واا...
سليم: شاور ليها بتفهم. وهز راسه اتفضلى انتى.
خالد: قام وقف. احم طيب ياسليم. انا هروح ع المكتب ولما تستقر ع مكان وتختار كلمنى علشان اروح للسمسار. سلام. وبص ل رهف اهلا اذيك يا انسه رهف.!؟
رهف: بصلته بغيظ. ايه انسه رهف دى كمان ياخالد!؟ اسمى رهف هانم اوكي.!؟

خالد: كتم الضحكه. ايوه طبعا أنا ازاى قولت كدا. انا اسف جدا يا،! رهف هانم. ولف وشه وضحك بشماته وهو خارج. احسن ياسليم البس عشان تتريق عليا كويس. دى حتى امها اسمها منى ههههه.
سليم: صاكك ع أسنانه بغيظ مكبت ومتنرفز جدا. لكن ساكت تماما. وفتح ملف ومتجاهلها خالص.

رهف: بغيظ. راحت عند سليم ووقفت جمبه. تقدر تقولى انت بتعمل كده ليه؟ وكمان صاحبك يقولى رهف كدا من غير هانم وانت ساكت. وكمان سكرتيرتك الغبيه دي تمنعنى انى ادخلك المكتب. البنت دي تمشي من الشركه حالا!
سليم: خبط بايده ع المكتب بغضب وقام. ورهف اتخضت واتصدمت. وزعق بنرفزه وبعدين معاكي انتى مش هتعقلى بقى،؟
اولا مش سليم بدر الدين الل تقوليله يعمل ايه وميعملش ايه!؟

وخالد مغلطش معاكي قالك يا انسه رهف معتقدش انه اجرم يعنى.!؟
ثانيا البنت كانت بتعمل شغلها مش اكتر! لانى قاعد ف المكتب ومعايا ناس! وانتى الل غلطتى ف دخولك المكتب بالطريقه دي مش هي.
وثاالثا وده الأهم يارهف! اول وآخر مره تدخلي المكتب بالطريقه دي وزعق فاهمه ولا لأ؟

رهف: بصتله كتير بزهول. ومره واحده عيطت. انت اتغيرت اوى ياسليم. انا دخلت كدا علشان انت بقالك يومين مبتكلمنيش من يوم ما زعلتنى. انت مبقتش تحبنى.!
سليم: نفخ بديق. اووف. رجعنا لحوار كل مررره. اومال مين الل كلمك من اسبوع وقالك انا حددت ميعاد الفرح كمان 5 شهور. مع أن باباكي كان عايزو كمان 7 شهور ها؟
انا لو مبحبكيش كنت أجلت جوازنا. او حتى لو مبحبكيش زي ما انتي بتوهمى نفسك اتقدمتلك ليه من البدايه؟

اسمعى يارهف حاولى تغيري من تصرفاتك لان صبرى قليل تمام.؟
رهف: مسحت دموعها وبزعل ودلع. ومسكت ياقت قميصه سليم انت لسه بتحبنى!؟
سليم: اتنهد. ونزل ايديها. والله يارهف الل انا عارفه ومتأكد منه أنى بحب،! وافتكر كلام خالد وحس ان كلمة بحبك بقت تقيله اوى المرادي.
رهف: سليم انت روحت فين!؟
سليم: انتبه واتنهد. رهف افعالك دي مش قادر احدد بالظبط ولا قادر اوصل لانتى عايزه ايه!؟

رهف: مسكته من ياقته تانى وقربت من وشه اوى. انا عايزاك انت يابيبى. وحشتنى اوى ياسليم. وقربت منه اكتر علشان تبوسه.
سليم: بعد وشه عنها بطريقه لطيفه. وبص بعيد.
رهف: بزعل اوكي ياسليم!
سليم: رهف انا الل هسالك المرادى وبجد! انتى فعلا بتحبينى؟ يعنى شايفه نفسك انى انا الإنسان المناسب ليكى!؟ يعنى انتى بتحبنى لشخصي لسليم نفسه؟
رهف: بتأكيد. سليم انا محبتش حد قدك وانت عارف كدا كويس.

ايوه احنا مبنتكلمش كتير. وانت مبتتصلش عليا كتير يعنى مره او مرتين في الاسبوع.
وانا الل بكلمك وأسأل عليك وكمان مبنخرجش غير كل جمعه بس. وانت اوقات كتير بيبقى عندك وقت تكلمنى أو نخرج مع بعض. فياريت بلاش سؤالك ده علشان مزعلش منك.
سليم: ابتسم بتكليف. رهف الحب مش كلام وبس. الحب أفعال.
يعنى من اخر مره وانا كنت معاكي. وشوفت تصرفك وأني مش فارق معاكى. وإن دي مش أول مره.
ساعتها فكرت طيب رهف بتحبك ازاى!؟

يعنى انا مثلا من بعمل كل الل انتى عايزاه. بما انى قادر اعمله بقول ليه لأ؟
رهف نفسها ف ده ف بعملو بدون تفكير.
لكن انتى فضلتى خروجك وصحابك ع راحتى. مع انها حاجه صغيره اوى.
فكرت واتخيلتك. وانا بقولك تعبان يارهف هموت وانام. انا تخيلتك وانتى بتقولى سلامتك يا سليم. لأ مش مهم نخرج انهردا. نام انت واستريح ونخرج ف اى وقت تانى المهم عندى راحتك. لكن لأ! حصل العكس!
لأ ياسليم انا عايزه أخرج وعلشان خاطرى نخرج.

لأ وكمان قفلتيها بالنادى! ومسمعتيش كلامي لما قولت يلا نمشي. طيب فين حبك ليا!؟
فين الفعل البسيط الل يثبتلى انك فعلا بتحبينى ويهمك مصلحتى؟
بصراحه اخر موقف ليكي مسيطر ع تفكيرى!
رهف: سليم بجد انا بحبك اوى وانت عارف كدا كويس.!
سليم: مش عارف يارهف. بجد محتار. وبعدين انتى بتقولى انك انتى الل بتتصلى عليا. طيب امتى وفين!؟

احنا فعلا كلامنا قُليل. وانا بكلمك فعلا مره او مرتين ف الاسبوع.! انا بكون مشغول ما بين شغل وصفقات وسفر. لكن انتى مبتتصليش غير لما انا اتصل مره وتشوفى رقمى بالصدفه.

انتى حياتك مابين خروج شوبنج سفر رحلات نوادي. مش عارف بجد احدد علاقتنا. انا مأثرتش فيكي وانا بقولك تعبان هموت وانام يارهف. وبصلها بابا الله يرحمه قبل ما يموت تعب واتحجز ف المستشفى فتره كبيره واتنقل للبيت بعنايه. وماما كانت معاه ليل ونهار. سؤالي ليكي يارهف لو انا تعبت ف يوم من الايام هتفضلى جمبى!؟ هتتخلى عن كل حاجه وتقعدى جمب سليم؟
رهف: سليم ايه الكلام ده. وبعدين انت بتقول حجات مش هتحصل.

سليم: ضحك بتعجب. ايه الل مش هيحصل بالظبط!؟ انى مش هتعب؟ ولا انتى هتتخلى عنى؟
رهف: بيبى بقى ارجوك. ايه الل بتقوله ده انت عمرك ما هتتعب ولا هيجرالك حاجه. ولا انا ههتم بيك لانك مش هتتعب. وكمان عمرى ما هتخلى عنك اوكي.
سليم: اتمنى فعلا. ساعتها بس هكون اخترت صح! بس يارهف مافيش حد مابيتعبش!

رهف: رفعت ايديها وحاوطت رقبته بايديها. بيبى انا بحبك صدقنى. وسيبك بقى من كل ده. ولو خلصت شغل وفايق. ممكن تعزمنى ع الغدا اوكي. وباسته من خدو.
سليم: هز راسه. ماشي يارهف هاسبنى من كل ده! ومعنديش مانع انى اعزمك. بس ياريت تقعدى شويه لحد ما خلص ملف مهم تمام؟
رهف: لسه هترد لمحت صورة فيلا ع اللاب توب. وشهقت. وااااو. بيبى صورة الفيلا دي تحفه اوووى.

سليم: من جواه حاسس انه مش مبسوط وزعلان. وابتسم بتمثيل. ايوه يارهف. خالد شاف اكتر من فيلا. تعالى نختار منهم فيلا.
رهف: اتحركت بسرعه. واخدت اللاب وراحت قعدت ع الكنبه. لا يابيبى خلص انت الملف وانا هختار الل يعجبنى اوكى.
سليم: بتعجب من تصرفها. هز راسه بعدم إهتمام. اوكي. وقعد وفتح الملف وبيراجع عليه.
رهف: وهي بتتفرج بيبى. الاسعار مكتوبه جمب الصوره!
سليم: ايوه كل فيلا مكتوب عليها سعرها.

رهف: وااااو الفيلا دي تحفه اوووى انا عايزاها
بص كدا. وقامت حطت اللاب ع المكتب. هي دى ايه رأيك!؟
سليم: شاف الفيلا. ومعجبتوش. رهف ف كذا فيلا شوفتها وعجبونى جدا وشكلهم اشيك من دي بكتير.!
رهف: لأ الفيلا دي تحفه عجبانى اوى ومش هختار غيرها.
سليم: بص ع السعر. وفهم تصميمها عليها. هز راسه. بس دي غاليه اوى يارهف. وشكلها كمان مش قد كده. بصي الفيلا دي. وجاب صورة فيلا تانيه. وكانت فيلا جميله.

رهف: ربعت ايديها. بزعل. نو. بيبى انا خلاص اخترت وبعدين انا الل هكون صاحبة الفيلا اوكي.
سليم: رفع عينيه ليها، وسكت.
رهف: بتوتر. احم بيبى انا قصدى انى هكون مراتك. ومراتك هتكون صاحبة البيت مش كدا يابيبى.
سليم: مط شفايفه. وهز راسه. وبص ف الساعه. انتى مش قولتى اعزمك ع الغدا يلا علشان عندى چيم كمان ساعتين.
رهف: بيبي طيب واليلا!؟

سليم: ابتسم بتكليف. ماشي يا رهف بكره هروح انا وخالد ونشوف المكان والوضع. ولو آمان هشتريها.
رهف: قربت منه وهو قاعد ع كرسي المكتب. وحضنته. بييييبى بجد ثانكس. مامي هتفرح جدا.
سليم: طلعها من حضنه ببرود. تمام وانا يهمنى فرحتك انتى وو، ومنى. يلا بينا!؟
عند فتون.
فاطمه بعد الغدا صلت العصر. ودخلت الاوضه قاعده ع السرير ومتغطيه من الساقعه. وبتقول اذكار المساء.

فتون: صلت العصر. وعملت شاى. وداخله الأوضه. احلا كوبايتين شاى بعد الغدوه الجامده دي. ههههه. اتفضلى يابطه.
فاطمه: اتعدلت واخدت الكوبايه وبتستغفر. تسلم ايدك ياقلب أمك. والله غدوه جامده انتى بتقولى فيها؟ دا انا ع اخري شبعت اوي الحمدلله. وانتى تاكلينى غصب عني لما هفرقع ههههه.
فتون: ههههه. بألف هنا وشفا ياطماطم. وبعد الشر عليكى من الفرقعه.

فاطمه: تسلمي يابنتى. وربنا يريح قلبك ويسعدك يافتون يابنت بطنى قادر ياكريم. ويحبب فيكى خلقه.
فتون: الله ع الدعوه الحلوه دي. ده كدا اتعشت ع كدا هههههه.
فاطمه: والله يابنتى بدعيلك ف كل وقت. وربنا كبير وهيستجيب إن شاء الله. وهيجبر بخاطرك.

فتون: ونعمه بالله يافطوم. ربنا ديما معايا. طيب تعرفى امبارح قبل ما انام. بصيت ع المصحف الكبير بتاع بابا الله يرحمه. وافتكرت لما كان يقولى. ياتونه لو حسيتها داقت اوى عليكى. تعالى هنا. وافتحى المصحف. واقرى اول ايه عينك تجي عليها! قومت اتوضيت. وجبت المصحف. وفتحته عشوائي زي ما بابا عودنى. تعرفي عينى جت ع أنهى ايه!؟
فاطمه: ابتسمت ايه ياقلب أمك!
فتون: ابتسمت بحب وقالت. بسم الله الرحمن الرحيم ؛.

وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ
صدق الله العظيم.
فاطمه: بيقين. صدق الله العظيم. ربنا يقويكى يابنتى ع متاعب الحياه. وتكونى قدها إن شاء الله.
فتون: يارب يابطه. انا راميا حمولي كلها ع الله. هو الل خلقنا وهو الل مدبرها بحكمته.
فاطمه: ونعم بالله...
وفون فتون رن. ثوانى يابطه هشوف مين. وكانت حنين.
فتون: الوو حنون.

حنين: ههههه حنون وفتون. لا دا. احنا اخوات بقى هههههههه.
فتون: ههههه طبعا يابت احنا اخوات واكتر كمان. روحتى ف تاكسي ولا اخوكي جالك.!؟
حنين: لأ. ركبت تاكسي ومشيت ع طول.
فتون: طيب تمام.
حنين: نفخت بديق. فتون انا مخنوقه اوي.
فتون: مالك يازفته. انتى مش كنتى لسه مخنوقه من يومين؟ هههههههه.
حنين: ههههههه. ايوه ما انا جددت الباقه ههههههه.
فتون: ههههه سمعاكي. احكي وانا بتمزج بكوباية الشاي.

حنين: ابدا مخنوقه. لانى محبوسه انتى عارفه ماما بتخاف عليا. ويوم ما كنت عندك كانت قلقانه وخايفه اوي. لحد ما كلمت مامتك وكلمتك استريحت شويه.
فتون: طيب بما أن مامتك بتطمن وانتى عندنا تعالى اقعدى معايا شويه.
حنين: لا الجو مش حلو. خليها يوم تانى.
تعرفى انا وريت ماما صوري انا وانتى ف المدرسه. حبتك اوى. ههههه وقالت يخساره مخطوبه ههههه. قولتلها طيب حتى لو مش مخطوبه كنتى هتجوزيها لمين؟ اخويا متجوز!

قالت هجوزها لاخويا الصغير. قولتلها لا انا هجوز فتون ل بابا.
فتون: شهقت ههههههههه ينهار الوان وسابتك بعد ما قولتى كدا؟
حنين: لا طبعا. انا يدوبك قولت كدا وبلف فجاه لقيت الشبشب باسنى ف وشي بتحبنى اوي الست دي.
فتون: ههههههههه. احسن والله ست عظيمه هههههه.
حنين: بت انتى اتلمي. انا جعانه ومش طايقه نفسي.

فتون: يابت وايه الل سايبك من غير اكل لحد دلوقتي. انتى يدوبك فاطره 4 ساندوتشات شاورما ههههه. ولهفه منى كيس شيبسى.
حنين: اتريقى يختى. ماما عازمه خالتى وجوزها. وهيوصلو كمان ساعه. وقالت كلنا هنتغدي مع بعض. وانا بصراحه مابطقش جوز خالتى ده. بيحشر مناخيرو ف كل حاجه.
فتون: ههههههههه مكنش يومك ياحنين يختى. ههههه.
حنين: انتى بتقولى فيها. مكنش يومى صحيح. وكمان انا عليا المواعين. والجو ساقعه اعاااااااا.

فتون: ههههههه. يختى بيضا اسم الله. اغسلى المواعين بميا سخنه يختى.
حنين: اكل بس وهيلاقو هرقل ف البيت.
فتون: هتعمل ايه ياهرقل بعد الاكل؟
حنين: وادي عايزه كلام. هنام طبعا هههههههه.
فتون: ههههههه. شكلك بتحبى الشبشب يبوسك كتير.
حنين: طبعا يابنتى انا والشبشب خلاص بقى بينا قصة حب قويه ههههه.
الباب خبط عند فتون. ثواني ياحنين اشوف مين بيخبط.
حنين: طيب بصي انا هقفل اشوفلى تصبيره كدا. وانتى شوفى مين اشطا.

فتون: اشطا يلا سلام. وقفلو.
فتون: لبست الخِمار. وفتحت. وابتسمت تعالى يانوسه.
نوسه: بفرحه. ابله فتون. ابله فتون. انا شوفت اخويا حسن ف الفيديو مع سحر. انزلى كلميه
شركة بدر الدين.
شريف: قاعد ف المكتب. استاذ نظيم. ياريت تتابع المشروع ده بنفسك. وكل كبيره وصغيره تكون متسيه ف ملف. والملف يكون موجود قدامي. انا هباشر كل حاجه بنفسي تمام؟
نظيم: تمام زي ما تحب ياشريف باشا. لكن مستر سليم عندو خلفيه بالمشروع ده!؟

شريف: رفع راسه وبصله. غريبه انت اول مره تتدخل ف شغلى.
نظيم: انا آسف جدا يامستر شريف. انا اتعودت انى اشتغل مع حضرتك ومستر سليم.
شريف: هز راسه بتفهم. تمام. وانا هريحك المشروع ده بتاع سليم. وانا وهو هنباشر المشروع كالعاده. واتصل ع فون السكرتيره. ايوه. بلغي مستر سليم يجيلى ع مكتبى!
السكرتيره: حالا يافندم.
نظيم: تمام يامستر شريف. انا هتابع المشروع. وهبلغ سيادتك انت ومستر سليم بكل جديد.

شريف: تمام يانظيم. وزى ما قولتلك كل كبيره وصغيره تتسي. اتفضل الملف.
نظيم: قام. واخد الملف. بعد اذن حضرتك وخرج.
شريف: فتح اللاب وبيسجل حسابات. وفون المكتب رن. ورفع السماعه ايوه.
السكرتيره: مستر شريف. سكرتيرة مستر سليم بتقول أنه خرج من الشركه من بدرى.
شريف: تمام. وقفل. هيكون راح فين؟
سليم ورهف ف مطعم فخم جدا وع زوق رهف وهي الل اختارته. وقاعدين بيتغدو.
رهف: بتاكل. وبتتكلم مع منى ف الفون.

سليم: عينيه ع رهف ومستغرب طريقتها أو كأنه بيكتشف رهف لأول مره. وبيترجم المكالمه.
رهف: ايوه يامامي صدقينى انا اخترت فيلا غاليه اوى. ههههههه. ايوه بجد. سليم؟ لالا انتى عارفه إن سليم مبيحبش يزعلنى. شور وافق ع طول. ههههه.
لا دى كانت اغلا حاجه موجوده. شور سليم اول ما يشتريها هنزلها ع جروب العيله ههههه ايوه. لازم يعرفو مين هي رهف الجندي.

اممم لا لسه مقولتش لسليم. مش عارفه اقوله دلوقتي ولا لما يشتريها. خلاص اوكي انتى شايفه كده؟ اوكي مامي قولى ل بابى بقى اكيد هيفرح اوى اوكي امووواه باي.
وقفلو.
سليم: بيتغدى وبيمثل أنه مش مهتم بالمكالمه. لانه فهم من طريقة المكالمه. رهف هتطلب ايه.
رهف: حطت الفون ومسكت الشوكه. احم بيبى.
سليم: بياكل. اممم.
رهف: انا كنت عايزااا، وحد قاطعها. اوو مييين رهف!؟ رهف الجندى مش معقوووول!

سليم: رفع راسه وبص. وحس بالاشمئزاز.
رهف: بفرحه. مييين هيثم. وااااو بجد انت هنا ف ايجيبت. (مصر) من امتى!؟ وسلمت عليه وباسته من خدو.
هيثم: يس انا ف ايجيبت من اسبوع. بيبى انتى وحشانى مووت. انا كنت عايش ف اميركا مش مبسوط وزعلان خالص.
رهف: بزعل اوو. سورى هيثم انت عارف ان داد استقر هنا من سنتين. وانا كان لازم ارجع ع كايرو.
سليم: ساب الشوكه والسكينه. وبيتفرج.

رهف: هيثم. اعرفك سليم خطيبى. وبصت ل سليم. بيبى هيثم صاحبى عايش في امريكا من سنين طويله.
هيثم: اوو نو انتى هتتجوزى رهف مش معقول.
رهف: شور هيثم. انا وسليم عشنا قصة حب حلوه اوى واو بجد.
هيثم: بيبى انا فرحت كتير اوى. وبص ل سليم ومد ايدو يسلم عليه هااى انا هيثم.
سليم: وهو قاعد. مد ايدو بتكليف. وسلم عليه من غير ما يتكلم.
رهف: اضايقت. وبصت ل هيثم. انت عايش ف اوتيل؟

هيثم: نو بيبى انا عايش ف كمبوند بالتجمع الخامس. وطلع فونه بيبى هاتى النمبر بتاعك (رقم الفون ) علشان اكلمك ونتقابل.
رهف: شور. وعطته الرقم. واخدت رقمه.
هيثم: اوكي رهف يلا سي يو سون (اراكي قريباً) باااى رهف. ومشي
رهف: سي يو ليتر. (أراك لاحقا) بااى هيثم. وقعدت. ومسكت الشوكه. بيبى انت ليه متكلمتش مع هيثم!؟

سليم: رفع عينيه وبصلها بصه تخوف. ومتكلمتش. والغريب إن سليم مسك الشوكه والسكينه وكمل اكل عادي جدا. ومعلقش ع اى حاجه.!
رهف: بتاكل بغيظ من طريقة سليم.

وهما بياكلو انتبهو ع صوت عالى وجاي من التربيزه الل جمبهم. وكان شاب ف سن سليم تقريبا. وبيزعق لبنت موجوده معاه. وكان غيران عليها من أنها بتسلم ع قرايبها. وكان واضح عليه أنه بيحبها بجد والغيره مسيطره عليه،! ساعتها سليم بص ل رهف ف نظره طووويله اوي وسرح بتفكيرو...
رهف: مندمجه ف الاكل وافتكرت. امم بيبى انا افتكرت كنت عايزه اقولك ايه قبل هيثم ما يكلمنى!
سليم: هز راسه. قولى سامعك!

رهف: بتاكل عادي. لما تروح بكره تشوف الفيلا. وانت بتشتريها. اكتبها بإسمى اوكي.
سليم: هههههههههههه. هههههه.
رهف: بعدم فهم. بيبى انت بتضحك ع ايه؟
سليم: اصل افتكرت الواد خالد صحبى.
رهف: بديق. بيبى انا بكلمك ف حاجه مهمه تقولى خالد! المفروض انت الل كنت تعرض عليا القرار ده مش انا!

سليم: هز راسه. طبعا أنا كنت هعمل كدا من نفسي بس انتى ووومنى ع طول مستعجلين. متقلقيش يارهف. انا قولتلك قبل كدا انا هعملك كل الل انتى عايزاه.
سحر: لما حسن رن عليها فيديو لبست الحجاب وطلعت خصلة شعر ع أساس انها بالغلط. وحطت روج بسيط. وفتحت الفيديو بسرعه. وقعدت ع السرير. وقالت برقه. اذيك ياحسن.
حسن: الحمدلله اذيك ياسحر عامله ايه؟
سحر: برقه. انا كويسه الحمد لله. قولى ياحسن مش هانت بقى وترجعلنا.

حسن: ايوه هانت اهي كلها كام شهر وارجع الحاره تانى.
سحر: بفرحه. بجد. بجد ياحسن. وقالت بمكر. ياريت والله اصلك واحشنا خالص والحاره وحشه اوي من غيرك ياحسن.
حسن: ببلاها. هاا! احم الله يخليكي ياسحر.
نوسه: دخلت ابله سحر خالتى سميره بتقولك بتكلمى مين!؟
سحر: بغيظ مكبت. وضحكت بتمثيل. تعالى يانوسه ياحبيبتى ده اخوكي حسن تعالى شوفيه.
نوسه: جريت بفرحه حسن اخويا عامل ايه.؟

حسن: ابتسم بحب اذيك يابت يانوسه وحشتينى اوى ياحبيبتي.
نوسه: وانت كمان وحشتنى انا هطلع اقول لا ابله فتون هتفرح اوي.
حسن: بسرعه يانوسه قوليلها انزلى كلمي اخويا حسن. اجري.
نوسه. طلعت بسرعه وسحر جواها جمرة نار
حسن: وانتى عامله ايه ف الكليه ياسحر؟
سحر: اممم يعنى الحمدلله مبروحش الجامعه.
حسن: ليه كدا. اومال بتذاكرى ازاى؟

سحر: بتمثيل الحزن. اقولك ايه بس ياحسن. انا مخنوقه اوي. امي حبسانى وابويا. وكملت بدموع تماسيح تعرف ياحسن انا ماليش صحاب خالص.
حسن: استهدى بالله ياسحر. وبعدين فتون راحت فين يعنى دي بتحبك اوى.
سحر: فتون. وهي فتون بقت بتفضى تقعد ف البيت!
حسن: بعدم فهم. نعممم! ازاى قصدك ايه؟ فتون بتروح فين غير المدرسه!

سحر: بتوتر ولحقت نفسها ها. ايوه ما انا قصدى ع المدرسه. بس هي مابقتش بتفضى زى الاول. وكملت بمكر. ودموع، تعرف ياحسن أن ابويا مد ايدو عليا.!؟
حسن: بدهشه اييه؟ الشيخ محمد اهي دى متتصدقش إبدا!
سحر: معاك حق. وانا كمان اول ما شوفته بيرفع ايدو عليا. قولت لا يمكن يكون ده ابويا وعيطت.
حسن: وحدي الله ياسحر واهدى. وتلاقي الشيخ محمد كان مخنوق ولا حاجه!

سحر: ابدا وحياتك ياحسن. ده ضربنى علشان بقولو انا لازم اروح الجامعه. عايزه اجيب درجات حلوه. قالى انتى اخرك سنه وتتجوزى مالوش لازمه العلام.
حسن: ازاى بقى؟ ده الشيخ محمد كان ديما يقولى يحسن يبنى العلم نور.
سحر: قالت بدلع. نفسي ابويا يحبنى يحسن زي ما انا بحبه.
حسن: اتوتر من طريقتها. احم. هي فتون اتاخرت ليه؟

سحر: ابتسمت بخبث وقالت بدلع. يابختها فتون. تعرف انى نفسي الاقى حد ملهوف عليا كدا!؟ ساعتها بس هعيش خدامه تحت رجليه. اااه بس هو فين!؟
حسن: اتوتر اكتر. احم وهواا. هوا عمي محمد عامل ايه. وخالتى ام عصام؟
سحر: امم الحمد لله. قولى ياحسن انت بتاكل كويس. حاسه ان وشك اصفر ومخطوف. علشان خاطرى كل كويس وخلى بالك من نفسك. انت متعرفش غلاوتك عندى. احم قصدى عندنا.

حسن: احم. اه. اه باكل كويس. تلاقي بس من قلة النوم. هي فتون اتاخرت ليه انا خايف الشبكه تقطع عندى.
سحر: بهيام. تحب اطلعلها التليفون بنفسي ياحسن.
حسن: هاا. احم ياريت. ياريت ياسحر.
سحر: من عينيه انت بس اؤمرنى وانا قولك نعم وحاضر.
حسن: حس بشعور غريب. وقال جواه نفسي فتون تكلمنى كدا. احم. شو. شكرا ياسحر.
سحر: قامت بدلع. عيونى ليك. واخدت الفون وخرجت وطالعه ع السلم.
وحسن: اتمنى فتون تتدلع عليه كدا زى سحر.

فتون: بعد ما نوسه قالت ليها. فرحت ودخلت بسرعه. بطه يابطه. حسن اتصل.
فاطمه: بفرحه بجد. طيب بركه. انزلى بسرعه وسلميلى عليه الواد ده.
فتون: من عينيه يافطوم. وراحت ع الاوضه لبست بنطلون وبلوزه طويله وطرحه. ووشها كان احمر جدا. انا نازله ياماما. وفتحت الباب. وشافت سحر طالعه بالفون. وفتون من توترها ما اخدتش بالها من نظرات سحر ليها بغيره.

سحر: بغيظ مكبت. وابتسامه خبيثه. فتون حبيبتى اتاخرتى كدا ليه. انتى مش عايزه تكلمى حسن ولا ايه؟
وطبعا حسن سامع. كل حاجه.
فتون: بصلتها وشافت الروج وفهمت. وقالت. وانا هبله بردو علشان أتأخر ع حسن خطيبى يا. سحر!
سحر: بكره دفين. خدي التليفون اهو. ولما تخلصي نادى عليا.
فتون: اخدت الفون. شكرا ياسحر. عقبال ما اتعبلك يوم فرحك إن شاء الله.
سحر: بديق. شكرا. سلام.

فتون: دخلت الشقه وراحت ع اوضة النوم. وقعدت ع طرف السرير بحرج. ورفعت الفون. وشافت حسن. وقالت بحرج. اذيك ياحسن.
حسن: ابتسم. اذيك يافتون عامله ايه؟
فتون: الحمدلله ماشي الحال. ايه يا حسن الغيبه الطويله دى؟
حسن: والله غصب عني. شغال وطالع عينى ليل ونهار. وانتى عارفه انا مش لوحدي في السكن.
فتون: ربنا معاك يارب وترجع بالسلامه.
حسن: بعتاب انا زعلان منك يا فتون!
فتون: بعدم فهم. زعلان مني انا؟ ليه،؟

حسن: انا بعت فلوس لأم حسن. وباعتلك وامي قالتلى انك مرضتيش تاخديهم ليه يا فتون؟
فتون: ابتسمت. معلش يا حسن متزعلش. لكن مستوره والحمد لله. انا لو احتجت حاجه هاقولك. او هاقول ل خالتى ام حسن.
حسن: انتى مسؤوله منى يافتون.
فتون: لما ابقى ف بيتك ابقى مسؤوله منك.
حسن: ماشي يستى هانت اهي وراجعلك.
فتون: هانت!؟ قربت ترجع بجد. ولا زي كل مره. بقالنا 3سنين هانت ومبتنزلش؟

حسن: لا بجد خلاص هانت. انا كلمت الكفيل. وقولتله انى لازم ارجع. علشان اظبط أمورى واتجوز. يعنى ممكن انزل خلال ال5 شهور الل جايين.
فتون: اتنهدت. إن شاء الله ترجع بالسلامه.
حسن: الله يسلمك. وبصلها. انتى كل مره بتحلوى عن المره الل قبلها يافتون.
فتون: اتحرجت ونزلت راسها ومردتش.
حسن: ابتسم. فتون نفسي تردي مره عليا لما اقولك كلمه حلوه. فتون انتى وحشانى اوى.

فتون: احم. حسن ماينفعش الكلام ده. واحنا اتكلمنا قبل كده ف الموضوع ده.
حسن: بديق. فتون انا كل ما اقولك بحبك ووحشتينى مابسمعش منك غير الكلمتين الل انتى حفظتهملى. ايه مافيش مره تضعفى من حبك ليا وتقولى حتى وحشتنى ياحسن؟
فتون: حسن لما نكتب الكتاب هقولك الل انت عايزه.
حسن: نفخ بديق. اييه؟ هتقولى الل انا عايزه. يعنى كمان مش الل انتى عايزاه وحساه.

فتون: بصتله. اله ف ايه ياحسن؟ انا مبعرفش اتكلم الكلام ده. وبعدين انت بتتكلم وانت مخنوق كدا ليه. هو يا اما اقول كلام حب. يا اما تضايق كدا؟ وزعلت.
حسن: اتنهد. خلاص يافتون. متزعليش حقك عليا.
فتون: اتنهدت. امي بعتالك السلام.
حسن: فطوم ههههه وحشانى موت. اهي دى بقى اقولها وحشتينى. ف نفس ذات اللحظه ترد وانت كمان يقلبى هههههههه.
فتون: ابتسمت. بطه شايفاك ابنها ياحسن.

حسن: ربنا يعلم معزتها ف قلبى هي وبنتها. ها كدا حلو!؟
فتون: ههههه. ايوه اي حاجه منك حلوه.
حسن: ايوه كدا. قوليلى صح. عامله ايه ف المدرسه. اخر مره قولتيلى انك شغاله فيها اول اسبوعين. ايه الدنيا معاكي!؟
فتون: الحمدلله تمام. ده تانى شهر ليا ف المدرسه.
حسن: بتعرفي تتعاملى مع العيال الل مش بيشوفو هناك.
فتون: بديق. ايه يا حسن مش بيشوفو ده؟ اسمهم مكفوفين. وبتعامل معاهم واحسن من الناس الل بتشوف كمان.

حسن: ههههه انتى زعلتى ليه؟ اومال لو قولت عليهم عميان كنتى اتخانقتى معايا بقى.!؟
فتون: بتحذير. حسن لتانى مره بقولك اسمه طفل كفيف. وع فكره بقى دول اذكي ناس موجودين ع وش الارض وكفايه أنهم صافيين من جواهم ومعندهمش غل ناحية اى حد. وربنا معوضهم ف الحواس التانيه اكتر من اى انسان تانى.

ومش بأيديهم يتولدو كدا ودي حاجه بتاعة ربنا وكان ممكن جدا اكون انا او انت مكانهم. وياريت لما تجي تتكلم معايا كلمنا عن حياتنا. متدخلش شغل المدرسه ف الموضوع.
حسن: استغرب رد فعلها. ايه يافتون انا مش قصدى كل ده. انتى زعلتى كدا ليه.؟
فتون: انا مزعلتش. انا بس وضحتلك الفكره. طفل كفيف بتقولو عليه اعمى. والاصم بتقولو عليه اطرش. والابكم. بتقولو عليه أخرس. كأنكم بتعيبو فيهم. كأنهم اتولدو بمزاجهم.

حسن: خلاص يافتون. خلاص قفلى بقى ع الحوار ده. انتى وراكي حاجه هتعمليها دلوقتي.
فتون: هنزل قبل المغرب مايدن اجيب التموين من عم زينهم.
حسن: ماشي. طيب انا هقفل علشان زميلى ف السكن جه. عايزه حاجه.
فتون: سلامتك يا حسن ربنا معاك.
حسن: لا إله إلا الله.
فتون: سيدنا محمد رسول الله.
بعد اسبوعين.
ف فيلا بدر الدين.
خالد: داخل الفيلا. بصوت عالى. سلييييم يابدر الديييين. انت ياااااالا.

فريده: خرجت بسرعه. وحطت أيدها ع قلبها. اخص عليك ياخالد يبنى هتفضل طول عمرك تخضنى كدا.!؟
خالد: ههههههه حبيبتى يا فيرى لازم اخضك ههههه. وبعدين لازم تحفظى داخلتى بقى.
فريده: ضحكت. ع قد ما بتخض ع قد ما انا بحب دخلتك علينا بفرح من قلبى بس لو ربنا يهديك وتعقل.
خالد: انتى بتدعى عليا اعقل يافيرى!؟
فريده: ههههه تعالى اقعد تعالى وحشتنى خفة دمك.

خالد: بفلوس بعد كدا اشطا!؟ علشان صاحبك مقشفر اليومين دول. الواد سليم ابنك سحب فلوسي وحطها ف مشروع ليا ها اما نشوف.!
فريده: ضحكت. عينيه ليك ياخالد يبنى. ومتقلقش سليم بيحبك جداا وشايفك اخوه مش صاحبه. واكيد عمل كدا عشان مصلحتك.
سليم: من وراهم. قوليلو يافريده. أصله البعيد مابيفهمش.
خالد: صحبي يصحبى ههههه. وسلم عليه. فينك ياعم؟
سليم: هاقولك ف الطريق. يلا بينا.
فريده: بعدم فهم. ع فين ياسليم.

سليم: شريف كلمنى من الشركه. وقال ف اجتماع مع عميل مهم. ولازم احضر الاتفاق. وهسافر بورسعيد. اآمن ع الشحنه.
فريده: بقلق. تسافر!؟ طيب ليه. انا سامعه شريف الصبح ع الفطار قال إنه هيسافر هو!
سليم: ايوه ياحبيبتى فعلا شريف عايز يسافر وقالى خليك انت وصمم أنه هو يسافر. بس انا محتاج اسافر وقولتله انا عايز اسافر كتغير جو. وبعدين دول ساعتين زمن وراجع هي أول مره يعنى؟

فريده: طيب ياحبيبى. اقعدو اتغدو الاول خالد اكيد جعان.
خالد: حط ايدو ع بطنه اه والله يافيرى خالد ابنك واقع. طابخين ايه؟
فريده: ههههه. صنية بطاطس باللحمه. وطواجن بشاميل.
خالد: هو دا. انا مش منقول من هنا غير لما اكل.
سليم: بغيظ مكبت. انت يالا جاى تاكل. يلا عندى شغل هطلع ع الشركه الاول وبعدها اسافر.
خالد: بصوت عالى. ياااااعززييييزززززاا جهزى الاكل بسرعه علشان سولي مستعجل، ههههههههه
فريده: هههههه.

سليم: ضغط ع شفايفه بغيظ من كلمة سولي. ومسك خالد زقه ووقعه ع الكنبه ونزل ضرب فيه بهزار.
خالد: لااااااااا ياسليم بغير هههههههههههه. بغير ياسليم هههههههههههه.
فريده: ههههههههه. ربنا يسعدكو ياولادى يارب.
وبعد شويه سليم وخالد اتغدو. وخالد قال لسليم إنه خلاص حجزله الفيلا. وبكره هيروح معاه ويشتروها. وسليم هز راسه بعدم إهتمام تمام.
وفريده حست بديق لما عرفت بالفيلا الجديده ل رهف وإن ابنها هيبعد عنها.

وبعد الغدا. سليم ضم فريده لقلبه بحب وباس جبينها. وايدها وودعها وخرج.
خالد: خرج وركب العربيه وطلع ع الچيم.
سليم: راح ع الشركه وحضر الاجتماع. وبعد ما خلص شريف قاله. ماتخليك انت يبنى وانا هسافر.
سليم: لا يعم انا محتاج اسافر بجد. خليك انت الشحنه الجايه.
شريف: اتنهد. وهز راسه. تمام خلي بالك من نفسك يا سليم.
سليم: ههههههه لالا انا كدا هتعود ع خلى بالك من نفسك يا سليم دى.

شريف: ههههههههه. ومالو يعم اتعود برحتك. هتاخد رهف معاك؟
سليم: منا قولتلك قبل الاجتماع لأ. واتنهد بحيره. يلا انا ماشي سلام.
شريف: مع السلامه.
سليم: نزل. ودخل الجراش. وركب العربيه واتحرك.
وشاف رساله من رهف وهز راسه تمام. تمام اوى لحد كدا يارهف هااانم!
واتصل ع خالد وكلمه شويه وكان مخنوق وقفل.
وبعد شويه وهو سايق متنرفز.

وداخل ع طريق سريع ومزود السرعه. وجه يهدى السرعه. ويدوس ع الفرامل. مفيش اى حاجه بتحصل. وبص قدامه وف عربيات جايه مقابل. سليم داس فرامل مره واتنين مش شغاله. سليم اتوتر. وبلع ريقه بصعوبه. وبيسوق والسرعه كبيره جدا. ويروح يمين وشمال. وبيحاول يتخطى العربيات. وهيتجنن. وفتح عينيه على الاخر بصدمه. لأن ف عربيه شاحنه كبيره. جايه ف وشه مقابل. سليم اترعب. وللحظه. حس انه خلاص. ده الموت. وغمض عينيه. وفتحها مره واحده. وشد فرامل اليد. وسايق. والعربيه لفت وخرجت عن مسارها الطبيعي ولفت بالعرض. والشاحنه خلاص داخله ع العربيه. سليم قلبه بيدق بسرعه كبيره جدا. ونفسه بيقل وغمض عينيه. والعربيه بتلف بسرعه كبيره. والشاحنه دخلت ف العربيه.

فجاءه الناس اتلمت. اييه ده!؟ لاحول ولاقوة إلا بالله. دا الراجل مات.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة