قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت بصيرته فصول خاصة للكاتبة مريم نصار الفصل الثاني

رواية أحببت بصيرته فصول خاصة للكاتبة مريم نصار الفصل الثاني

رواية أحببت بصيرته فصول خاصة للكاتبة مريم نصار الفصل الثاني

خارج المول.
آدم مراد: نزل من العربيه. ومعاه تالين. وبص ف الساعه. وعايز يشوف ضي آدم بفارغ الصبر.
مراد: نزل من العربيه. وحط ايد فريحته ف دراعه
وقال. اخوكي البارد مجاش لحد دلوقتي.
فريحه: بزعل. وبعدين يامرادى. اخويا فهد مش بارد.
مراد: بصلها. بزمتك. ده وقت مرادى؟ يابنت المستخبي انتى. لما اقول بارد يبقى بارد فاهمه يابت.؟
فريحه: ههههه لا مش فاهمه. وكملت بمكر. ياموراد قلبى انا.

مراد: كشر عينيه وقال اه يابنت كوم الشكاير. طب عليا الطلبات. لاشتريلك بدله من إياهم. وهتتشقلبيلى فيها.
فريحه: شهقت بصوت مهموس ينهار ابيض بتقول ايه يامراد؟
مراد: بغمزه. هتبقى ليله عنب. وبقولك ايه هنطلع ع شقتنا. اشطا.
فريحه: بلعت ريقها بتوتر. وقالت هو. لازم البدله دى يامراد؟
مراد: بغمزه. اعتبريها وصلت البيت ياقلب مرادك.
آدم مراد: قرب عليهم. ونفخ بخنقه.

مراد: بتريقه طب لما انت مخنوق اوى كدا. اتصل عليه وشوفه فين؟
آدم مراد: بمكر. هو مش صاحبك؟ اتصل عليه. انا ولا مخنوق. ولا مستعجل.
مراد: عيل دمك تقيل زيه. وبوزه زي بوزك كدا بالظبط. مش عارف انا وحمه سودا.
آدم مراد: ابتسم وسكت.
فريحه: اهو. عربية فهد هناك اهي.
فهد: وصل ونزل. وحاوط كتف آرين. ورينو ف دراعه. واركان سبقهم يسلم عليهم.
مراد: ايه الل اخرك كدا يافهد؟
فهد: ابتسم بمكر. أسأل اختك.

رينو: تنحت وفتحت عينيها بزهول. وبصت ل فهد بصدمه.
فهد: غمزلها بطرف عينه. وسلم ع آدم وفريحه.
آرين: بمرح خاااالو مراد. وسلمت عليه.
مراد: ضمها لقلبه وقال عارفه يابت يا آرين. انتى بنتى. والواد آدم ده ابن فهد. ولا انتى ايه رايك.
آرين: بهمس. بلاش انا اجاوب ياخالو.
مراد: بنفس الهمس. ليه ياقلب خالو.
آرين: بصوت واطى. اصل آدم المرعب. ممكن ياكلنى.

مراد: كتم الضحكه. وقال آدم المرعب؟ صدقي يابت يا آرين جبتى الناهيه. هو مرعب حقيقي.
آرين: بهمس هو المرعب ده وهو صغير. كان بياكل ايه؟
مراد: اول ما يصحي من النوم. يشرب كوباية دم ع الريق كدا. وقبل ما ينام. كان بياكل بنى ادمين.
آرين: شهقت بصوت عالى ياخبر حضرتك بتتكلم بجد. وبصت ل آدم بخوف. ياااامامااااععع. آدم المر، وبلعت ريقها ومكملتش من نظرة آدم.

آدم مراد: بجديه. لو خلصتو ياريت ندخل. مش هنفضل واقفين قدام المول كتير.
رينو: فعلا يلا بينا...
ف المول. ف الكافيه
خالد: ها ايه رايك ياحياة ياحبيبتي.
حياة: بانبهار. واااااو بجد تحفه جدا ياعمو خالد.
خالد: بتريقه. وانت ياسليم باشا. ايه رأيك؟
سليم: قعد بخنقه. وقال شغال.
خالد: بنرفزه. هو ايه ده ال شغال؟ انا جيت هنا الصبح عشان اشرف ع كل حاجه وطالع عينى. وانت نايم ف بيتك. وتيجى تقولي شغال؟

سليم: من بين أسنانه. محدش قالك تعمل حاجه. انا لو عليا عايز اولع فيك انت والكافيه مع بعض.
خالد: بتريقه. امممم النفسنه كما يجب أن تكون.
طبعا غيران وحاقد علينا. عشان حياة قالت ع ال هي عايزاه. وعمها حبيبها نفذلها رغبتها. ولا ايه ياحياة ياحبيبت عمك؟
حياة: حطت صوباعها ع بوقها وهزت راسها ومش هتتكلم.
سليم: بص ل فتون. وقال اقوم اضربه ده؟

فتون: كاتمه الضحكه. وقالت اهدا ياحبيبى. وبصت للكل. خلاص ياجماعه حصل خير. بس بجد الترتيبات جميله جدا.
حنين: فعلا. كل سنه وانتي طيبه ياحياة ياحبيبتي.
حياة: بفرحه. وحضرتك طيبه ياخالتو.
جنى: كل سنه وانتي طيبه يا حياة. وعقبال مليون سنه.
حياة: قلبى يا جنى وانتى طيبه ياروحي.
سيف: بتجاهل. اله هي التورته هتنزل امتى؟
حياة: بعند. والله لسه بدري.

سيف: بمكر. هو انتى ال متفقه مع مدير الكافيه؟ انا بسأل بابا. يا، حياة هانم.
حياة: بكبرياء. والله ده عيد ميلادي انا. وانا ال محدده المواعيد. يعنى كل حاجه هتنزل ف الكافيه وقت ما حياة سليم بدر الدين تقول. ياا، سيف. اوكي؟
سيف: صك ع أسنانه وهز راسه امم اوكي يا حياة اوووكي.
آمان: ايه ياعمي هنحتفل امتى؟
خالد: بص ل حياة. ايه اروح اقول للمدير ينزل بالتورته،؟
حياة: بسعاده. اوووكي ياعمووو.

خالد: وطي ع ودن سليم. ولاا هتيجى معايا؟
سليم: ببرود. مش فاضي. والحفله انهارده ع شرفك. ياصاحب السمو.
خالد: خليك قاعد. انا هتصرف. راجل معقد. وسابهم وخرج.
سيف: بص ل حياة بغيره كبيره. وقال هو مفيش فستان عندك غير ده تلبسيه؟
حياة: بتعجب. ماله بقى فستانى ده لسه جديد؟ وبعدها كشرت عينيها وقالت. وانت مالك انت؟ إنسان مستفز بجد.
سيف: انا مستفز؟ ولا انتى ال شخصيه بارده.

حياة: صكت ع أسنانها بغيظ مكبت. وقالت بصوت واطى عشان محدش يسمعها. انا بارده ياعديم الزوق. انت انسان همجي وراجعي ومتخلف.
سيف: رفع حاجبه وقال. انا متخلف؟ طيب يا حياة. انا هعرفك مين الل راجعي ومتخلف.
حياة: بعند. هتعرفنى ازاى بقى إن شاء الله.
سيف: بهمس بلاش عشان هتزعلى. اصل انا ال طفشت العريس الاخير.
حياة: بغيظ متداري. ها ها ها. وايه يعنى طفشه. كدا كدا انا رفضاه.
سيف: بغمزه. طيب وانا؟ رفضانى كمان؟

حياة: بكبرياء. انت مرفوض من الطفوله يبنى. مبقاش ال انت كمان. ههههه.
بعد شويه.
رينو: ااه فهد. انا عطشانه بجد. تعالى نقعد ف الاستراحه ال هناك دي.
فهد: شاور للكل. وقال تعالى ياروحي. وكلهم قعدو.
آدم مراد: تشربو ايه؟
آرين: بمرح. آدم آدم انا عايزه بوريو انا وتوتا.
آدم مراد: طلب لكل واحد ال هو عايزو. وقاعدين بيشربو.
آرين: بتذمر. يوووه. بابي الحجاب بتاعي. الدبوس شكله كدا اتكسر.
فهد: ورينى كدا ياحبيبتى.

آرين: ماسكه الحجاب بايدها.
فهد: ايوه فعلا. رينو معاكى دبوس زياده؟
رينو: معايه ياحبيبى. امسكي يا آرين.
آرين: انا عايزه اروح اظبط الحجاب ف الحمام. تعالى معايا ياتوتا.
فهد: آركان. قوم مع اختك. واستناهم قدام الحمام.
آركان: حاضر يا بابا.
آدم مراد: عيونه عليها.
آرين: قامت واخدت تالين. و آركان معاهم. وطلعو السلم المتحرك.
ووصلو. ودخلو الحمام. آركان واقف قدام الحمام. ومحرج من كمية البنات ال داخله خارجه من الحمام.

عامل ف المول. جه وقال ل آركان. ممنوع حضرتك تقف قدام حمام السيدات. اتفضل.
آركان: بهمس والله احسن حاجه. واتحرك. ونزل.
فهد. : كشر عينيه فين آرين وتالين ي آركان؟
آركان: ف الحمام فوق. والعامل قالى ممنوع اقف قدام حمام السيدات. وبصراحه شكلى كان وحش جدا. بس دقيقتين وهطلع ليهم.
فهد: بحده. قوم اطلع واقف لأختك بعيد. المول زحمه جدا وممكن تتوه مننا.
آركان: بتنهيده. حااضر يابابا. وطالع ع السلم.

آرين وتالين. خرجو. م الحمام. وآرين قالت بحيره. هو آركان راح فين؟
تالين: بصت حواليها. مش عارفه. والمكان زحمه جدا. ممكن يكون نزل.
آرين: اوووف بقى. طيب تعالى ننزل.
تالين: كشرت عينيها طيب هو انهي سلم؟ انا مش فاكره.
آرين: بخنقه. وانا كمان. معرفش إذا كان السلم ده. ولا ده؟ بقولك ايه تعالى ننزل من السلم ده.
تالين: بقلق. طيب لو مش هو؟ هنعمل ايه وقتها. طيب بقولك ايه. فونك معاكي؟

آرين: هزت راسها للأسف نو. فوني سبته مع مامي. تعالى. ولو مش هو نطلع وننزل م السلم التانى.
تالين: طيب والله المستعان. يلا.
عند سليم.
حياة: نفخت بنفاذ صبر. وبعدين بقى. عمو خالد أتأخر اوى.
سليم: بص ف الساعه وقال ولا اتاخر ولا حاجه ده يدوبك 10 دقايق وانتى شايفه المول زحمه ازاى؟ تستاهلى. انا كنت هعملك عيد ميلاد محصلش. بس اقول ايه بقى؟

حياة: بمرح. حصل خير بقى يابابي ياقمر انت. بصراحه بقى. انا كنت عايزه عيد ميلادى اعمله ف المول الكبير ده. بجد الديزاين هنا تحفه اوووى.
سليم: ابتسم اهم حاجه عندى انك مبسوطه اوى ياحبيبتى.
حياة: مبسووووطه جدا جدا بجد. ميرسي يا اجمل بابي.
سليم: باس جبينها. وابتسم. وبص ل فتون. وشبك ايدو ف أيدها. وهمس ف ودنها وقال بمكر. بعد الحفله هتعزمينى ف اليخت ع العشا. اوكي.

فتون: ارتبكت. وبصت حواليها. وقالت بحرج. سي، سليم. ارجوك احنا مش ف البيت.
سليم: بمكر. امممم يبقى انتى عايزه تتعاقبى ياتونا.
فتون: هزت راسها لأ لأ والله انا بهزر. خلاص هعزمك و أمري لله.
حنين: كشرت عينيها انتو بتقولو ايه؟ متسمعونا.
فتون: بتوتر. ا. ابدا يانونا. احم. هوا، هو خالد فعلا أتأخر. ولا ايه ياسليم؟
سليم: ايوه فعلا. انا هقوم اشوفه راح فين. مش بعيد يكون سابنا وخرج عارفه مجنون ويعملها.
ف الاستراحه.

آركان: نزل يجري. بص عليهم. وقال بقلق. هي آرين وتالين ماجوش هنا؟
كلهم قامو. وقفو بقلق كبير.
فهد: قام وقف بسرعه. وقال بصدمه. لأ محدش جه. اختك فين ي آركان؟
مراد: قلبه دق بخوف. هما خرجوا م الحمام؟ رد ي آركان انطق.
آركان: قلبه بيدق بقلق. وقال أنا كل ده واقف قدام الحمام مستنيهم. ولما أتأخرو. قلقت عليهم. وسألت. ومفيش حد جوه.
رينو: بلعت ريقها بصعوبه. وهمست برعب آرين؟

فريحه: قلبها بيدق بسرعه من الخوف. وبتلف تقول ل آدم. لكن آدم مكنش موجود.
آدم مراد: اول ما سمع آركان جري بسرعه يدور عليهم. وقلبه بيدق بقلق. آرين وتالين. اهم حاجه عنده.
رينو: مسكت ايد فهد وبتعيط.
فهد: بشعور مبهم وخوف. اهدى يا رينو. واقعدى هنا انتى وفريحه. هندور عليهم.
فريحه: بتعيط. بنتى يامراد. تالين...

مراد: مسح وشه بايديه ونفخ بخنقه كبيره. فريحه. مش عايز اسمع صوت حد. اقعدو هنا زى ما فهد قال. بنتك وآرين اكيد طلعو فوق او راحو لمكان تانى. انتى شايفه إن المول زحمه.
وبص ل فهد. وقال. فهد انت اطلع فوق عند الحمام واسال وشوف الاتجاه ال مشيو منه. وانا هروح اشوف الكاميرات. واتصل عليك واجيلك. يلا.
فهد: بقلب اب مرعوب ع بنته. ومش اى حد. دى فراشة الحياه بالنسباله. وطلع يجري ع السلم المتحرك. وقلبه بيدعي.

مراد: طلع يجري ع غرفة المراقبه.
آركان: اتحرك بسرعه وبيدور ف كل مكان زى المجنون.
آدم مراد: بيدور بطريقه شبيه بالجنون. لان روحه تايهه منه.
رينو وفريحه. بيعيطو. وخايفين...
ف مكان ف المول.
تالين: ماشيه مع آرين. وقالت بقلق وبعدين يا آرين. احنا كل ماننزل سلم. نلاقي نفسنا ف مكان تانى ونزلنا وطلعنا اكتر من سلم.

آرين: بقلق. وعيطت بطفوليه. عاااااااا احنا شكلنا توهنا يا تاليين. عاااااااا. احنا من نص ساعه بندور والمكان زحمه اووووى. عاااااااا. باااااابي. انا عايزه باااااابي.
تالين: بحيره. اهدى يا آرين واكيد ف حل إن شاء الله. تؤ. طيب ممكن ننزل ونخرج ونقف عند عربية بابا.؟
آرين: بطفوليه. عاااااااا المول ليه اكتر من باب. واحنا مش عارفين دخلنا من اى باب. احنا توهنا خلاص يا تااالين. عاااااااا. انت فين يا باااابي.؟

صوت من وراهم. بقى ف عروسه زي القمر تعيط كدا.؟
آرين وتالين. لفو للصوت. وخايفين. وآرين همست بصوت خايف. م. مين حضرتك.؟
خالد: بهزار. انا يستى أسمى خالد الشرقاوي. او خالد العالمى. اختاري انتى بقى. ههههه. وانتو بقى مين؟ وليه باين عليكو انكو خايفين كدا؟
آرين: حطت ايدها ع بوقها وهزت راسها ورفضه تتكلم.
تالين: بقلق. احم ميرسي جدا لحضرتك. احنا مش خايفين ولا حاجه.

خالد: بمكر. اممم لأ باين عليكو انكو مش خايفين خالص.
لكن كمان واضح انكم قلقانين منى. بصي انا أسمى خالد الشرقاوي. وعندى بنوته قدك كدا. اسمها جنى. وهي موجوده معايا انا ومامتها تحت ف الكافيه. ومش عايزكم تخافوا. انا مش حرامي ولا شرير. وبعدين واضح ع شكلى ولا ايه؟
آرين وتالين بصو لبعض. ومحتارين.

خالد: عشان يطمنهم. طيب والله العظيم انا عايز اساعدكم. انتو ماشاء الله عليكم. واضح انكم من عيله راقيه ومحترمه من طريقة اللبس. وكمان الأخلاق ال واضحه ع وشكم. ف لو تقولو مالكم هقدر اساعدكم.
آرين: هزت راسها لأ ميرسي جدا. احنا هنوصل ل بابي و، ولعنت نفسها...
خالد: ضحك بصمت. امم قولتيلى بقى. يعنى انتو تهتو ف الزحمه دي.؟

آرين: بطفوليه. عاااااااا ايوه. وبابي ومامي اكيد قلقانين علينا. عاااااااا. باااااابي. مااااامي. عاااااااا.
خالد: بس بس يابنتى ماتعيطيش كدا. انا هساعدكم والله. ومتخافوش منى. بصي امسكى عشان اطمنك ده الكارت بتاعي. انا رجل اعمال يعنى مش حرامي. انتى حافظه رقم والدك اكيد صح؟
آرين وتالين بصو لبعض ب أمل جديد وهزو رأسهم. وقالو ف صوت واحد ايوه حافظينه.

خالد: خبط جبينه. يادى النيله السوده. فوني مع سيف ابنى. طيب بصو يابنات. انا عشان تطمنو من ناحيتى. انا هاخدكو دلوقتي ونروح عند الأمن. وينادى ع اسم والدك ف المايك ايه رأيكم؟
آرين: بتفكير. هزت راسها اوكي. لكن حضرتك تمشي بعيد شويه قدامنا اوكي؟
خالد: هههههههه حاضر يستى. يلا بينا. وماشي قدامهم بخطوتين. وقال عارفين يابنات. انا لو بنتى جنى ال تاهت. وحد كلمها كانت عورته ههههه مش عارف طالعه لمين البنت دى...

تالين: بتهمس بالدعاء.
آرين: بتدعي بخوف. وهمست انت فين ي آدم؟
خالد: بص ل آرين. وقال انتى شكلك كده دلوعة باباكي. ولا انا غلطان؟
آرين: بتوتر. لو سمحت انا عايزه بابي وعيونها لمعت بدموع.
خالد: وقف وزعل عشانها. وقال اطمنى مش هسيبك إلا لما اسلمك لوالدك. وده وعد منى ليكو.
انتو زى جنى. عارفين مره وهي صغيره. ضربت عيل ف الفصل.
آرين: ، تالين...

خالد: عشان يطمنهم. اقولكم انا ضربته ليه. وهي شايله الشنطه وخارجه م الفصل وقت الفسحه. الواد ده فتح الشنطه بتاعتها. وسرق اللانش بوكس بتاعها. هههههههه جابو لنفسه ابن التيت. المهم. جنى بنتى اتعفرتت. ومسكت الواد فين يوجعك. ووقعته ع الأرض. وفكت شريط شعرها. وربطت ايديه ف بعض. هههههههه. وكملت فيه ضرب. بنت مفتريه. طالعه ل امها ههههههه. تعالو يابنات من الطرقه دي.

آرين: بهمس ل تالين. واضح أنه إنسان كويس. وهيساعدنا.
تالين: يارب. يارب يا آرين. ياترى العيله عامله ايه دلوقتى؟
آرين: عيونها لمعت بدموع. وقالت انا خايفه ماشوفش بابي تانى.
خالد: تعالو يابنات من الطريق ده. وقال انتى اسمك ايه؟ وخالد اتصدم...
آرين: لسه هتتكلم. ولكن شهقت هي وتالين بصدمه وفرحه ف نفس الوقت...
خالد: فتح عينيه بصدمه. لأن تلات اسحله متوجهين ع راسه. من جميع الجهات.

ف المول.
خالد: تعالو يابنات من الطريق ده. وقال انتى اسمك ايه؟ وخالد اتصدم...
آرين: لسه هتتكلم. ولكن شهقت هي وتالين بصدمه وفرحه ف نفس الوقت...
خالد: فتح عينيه بصدمه. لأن تلات اسحله متوجهين ع راسه. من جميع الجهات.
آدم مراد: شاف خالد ماشي معاهم. وجري ووراه فهد ومراد. وكل واحد طلع سلاحه. ووجهه ع خالد.
خالد: رفع عينيه للسلاح ال ع مخه. وقال. الله. دى كدا احلوت اوى. ايه ياجدعان ف ايه؟

آرين: بفرحه جريت ع فهد بااابي. واترمت ف حضنه.
تالين: جريت ع مراد. واترمت ف حضنه.
مراد: رافع السلاح ع راس خالد. وضم تالين بايد.
فهد: ضم آرين لقلبه هششش متعيطيش. قوليلى عمل ايه؟ وانا هدبحه حالا.
خالد: فتح عينيه بصدمه تدبحه؟ جرا ايه ياجدعان. انتو ال بيساعد الناس بيدبح ولا ايه؟
وبعدين لسه كام يوم ع العيد الكبير. وبص ل مراد ولا ايه يانجم؟
مراد: بص ل خالد. وعرف من عينيه أنه صادق. ونزل السلاح. وبص ل تالين.

تالين: بدموع. عمو كان عايز يساعدنا ويوصلنا للأمن يابابا. هو شخص كويس جدا.
فهد: نزل السلاح. ومسح وشه بايدو. واتنهد باريحيه كبيره.
آدم مراد: نزل السلاح. وعيونه ع آرين ونفسه يضمها لقلبه.
تالين: جريت ع آدم. وقالت أبيه آدم. واترمت ف حضنه. انا كنت خايفه اوي انى اضيع واتحرم منكم.
آدم مراد: ضمها لقلبه هششش بس ياحبيبتى متقوليش كدا.
مراد: بص ل خالد بامتنان. انا مش عارف اقولك ايه. بس حقيقي متشكر جدا.

خالد: بمرح. لا ياعم انا عايز حقي. ده كفايه الخضه. انا لو قاتل وتاجر سلام ومهرب. مش هتدخلو عليا الدخله دي. وخصوصاً الشبح. ويقصد آدم. وكمل وكمان النجم يقصد فهد. ايه ياجدعان مش كدا؟ دا انا لسه بكون مستقبلي...
فهد: ابتسم. معلش احنا بنعتذر لحضرتك. انت اكيد اب وعارف.

خالد: ده انا سفن اب. هههههههه. ولا يهمك يانجم. الحمدلله انكم وصلتو ليهم. انتو متعرفوش كانو خايفين قد ايه؟ ودول قد بنتى. ومكنتش هسيبهم. غير لما نوصل ليكم. وانا لو مكانك كنت هعمل كده واكتر.
مراد: ربت ع كتفه وابتسم. تسلم كلك رجوله. وبعتذر ليك تانى...
خالد: بص ل آدم. وانت مش هتعتذر هههههههه.
آدم مراد: بغيره. كان ممكن تمشي قدامهم ب اربع خطوات...
خالد: كشر عينيه وقال ليه اربعه لما ممكن خمسه هههههههههه.

مراد وفهد ضحكو بصمت.
آدم مراد: بعد خطوه واتصل ع فريحه و آركان يطمهم.
سليم: من وراه. ايه ياخالد. عملت مصايب تانيه؟
كلهم بصو ل سليم...
خالد: ههههههه ديما مشرفنى قدام اى حد. تعالى تعالى.
سليم: قرب منهم. وقال بابتسامه. مساء الخير.
كلهم. مساء الخير.

خالد: طيب ياجماعه. انا نسيت اعرفكم بنفسي. انا اسمي خالد الشرقاوي. صاحب شركة الشرقاوي جروب. واعرفكم بصحبي واخويا ال بجد. سليم بدر الدين. صاحب مجموعة بدر الدين للحديد والصلب. وفروع تانيه شريك فيها انا وهو.
مراد: مد ايدو بابتسامه. تشرفت بحضرتك اهلا وسهلا.
سليم: ابتسم وسلم ع مراد. اهلا بحضرتك. وسلم ع فهد و آدم. ولكن اعذرني بس وش حضراتكم مش غريب عليا.

خالد: خبط ع جبينه. وانا والله بقول برضو كدا. حاسس انى شوفتكم قبل كده.
مراد: ابتسم. العقيد مراد العدوي مخابرات عامه.
خالد: بزهول ايييه؟ ومثل الخوف. تحيا مصر كلها والله العظيم. مش انا كنت بساعدك يابنتى وقصدى خير. اه وربنا.
كلهم ضحكو. الا الديزل. يدوب شبح الابتسامه.
فهد: ابتسم. العقيد فهد السيوفي مخابرات عامه.
خالد: اووووباااااا. اقسم بالله انا برئ جدا. مش كدا ياسليم باشا؟

سليم: ابتسم. اهلا وسهلا تشرفت بيكم جدا. ولكن خالد الشرقاوي ديما يحب يهزر. وف اي مكان.
فهد: بص ل مراد. ف نظره. كأنه بيقوله شبهك سبحان الله.
مراد: لا عادي كلنا بنحب نهزر. احب اعرفكم. ابني آدم العدوي. مخابرات عامه برضو. هههههههه.
خالد: بهزار. اه ده اصدق انه مخابرات الجيش وكل حاجه والله. اهلا وسهلا بيك يا آدم باشا.
آدم مراد: هز راسه باحترام. اهلا بحضرتك.

سليم: كشر عينيه. وهمس آدم العدوي؟ وهز راسه اهلا تشرفت بحضرتك يا آدم باشا.
آدم مراد: الشرف ليا حضرتك.
فهد: آرين ف حضنه.
سليم: ابتسم. وقال ماشاء الله بنتك؟
فهد: طبعا بيغلى. هز راسه اممم بنتى.
سليم: ربنا يخليهالك. لكن قولى ياخالد. ايه سبب اللقاء الجميل ده.
خالد: عمل الخير يصحبى. انت عارف انى بحب ديما اعمل الخير. انا متربي ع الخير. هههههههه.

سليم: هز راسه بنفاذ صبر. وبص لعيلة العدوي. وقال. اهو انا ع الحال ده اكتر من 30 سنه. انا بقول لو حضراتكو تاخدو ف اي حاجه. احبسوه سنه او سنتين. اريح دماغي شويه منه بس ورجعوه تانى.
فهد: ههههه سبحان الله. وبص ل مراد نفس الامنيه والله.
وكمل وقال. الاستاذ خالد احنا ممنونين ليه. طبعا وكان بيساعد بنتي وبنت اخويا عشان يوصلهم لينا. وبجد انا بشكرو جدا.

سليم: هز راسه بفخر. خالد رغم حواراته الكتير إلا أنه صاحب جدع ووفي جدا.
فهد: همس ل مراد. سبحان الله. فوله. فوووله.
مراد: بس ياااه...
خالد: بص ل آرين وتالين. ها يابنات صدقتو إن عمو خالد مش شرير. كنتو قلقانين منى.
بس زي ما ف ناس وحشه. ف ناس كتير كويسه. والحمدلله انتو اطمنتو ف الآخر. ها بقى اسمك ايه انتى وهي؟ اظن تقدور تقوله دلوقتي. وانا قولتلكم بنتى اسمها جنى.

آرين: بلعت ريقها وخافت من آدم. لكن هزت راسها باحترام ميرسي جدا ياعمو. احم. آرين.
خالد: لا يابنتى ميرسي جدا ع واجب. وماشاء الله اسم ع مسمى وانا مش فاهم معناه. هههههههه. وانتى ياعروسه.
تالين: باحترام. تالين. وبجد شكرا جدا لحضرتك.
خالد: والله بتحرجوني كدا. واسم جميل جدا آرين وتالين. ماشاء الله. بس المفروض الحج مراد والدك يطلع شيك دلوقتي يشبرق علينا. بدل السلاح والخضه ولا ايه هههههههههههه.

مراد: ولا كنوز الدنيا كلها تساوى رمشة عين من بنتى.
سليم: ابتسم بحب كبير. وشاف حب حقيقي زي حبه لأولاده. وقال ربنا يخليهالك.
مراد: آمين. طيب ياجماعه احنا هنستاذن. و انا اتشرفت جدا بحضراتكم، وبنعتذر تاني يا استاذ خالد عن الل حصل اختلط علينا الأمر.

خالد: والله لو عايزني اقبل الاعتذار. انهارده عندنا مناسبه جميله. عيد ميلاد بنتنا حياة سليم. ويبقى تخلى الانسه آرين والانسه تالين. وياريت كمان حضراتكم لو تشرفونا...
فهد: ابتسم. معلش اعذرنا. لاننا لازم نمشي. ووالدتها قلقانه عليها ف الاستراحه.

سليم: تسمحولى بعد اذنكم. اتمنى إن حضراتكم توافقو وتشرفوني. بنتى حياة من عمر الانسات تقريبا وهتفرح جدا بوجودهم. وهنقضي وقت مميز جدا مع بعض. الواحد من النوادر أنه يتعرف ع عمالقه زى حضراتكم.
مراد: ابتسم. كل سنه وهي طيبه.
سليم: ابتسم. وانت طيب.
خالد: يبقى موافقين صح؟
وبعد طبعا تصميم من سليم. و خالد وافقو أخيرا.
سليم: تمام. انا متشكر جدا انكم هتشرفوني.
مراد: تمام. ننزل بس لوالدتها تطمن. وهنحصلكم.

سليم: اتفضلو. وانا هاجي بنفسي اخد حضراتكم ع الكافيه.
مراد: تمام زى ما تحب.
بعد شويه.
فهد: عاتب آرين أنها خرجت من الحمام واتحركت. وآرين شرحتله ال حصل. واخيرا صالحتهم كلهم.
إلا الديزل مش راضي يكلمها ومتجنبها تماما.
و آركان كان زعلان جدا من نفسه. ولكن آرين ورينو اتكلمو معاه.
وفهد: فهمه أنه لازم يخلى عينيه مفتوحه ديما ع أخته. ويخلى باله منها.
رينو: اطمنت اخيرا. وفريحه.

مراد قال ل فريحه ع الحفله. وفهد قال ل رينو.
واشترو هدايا بسرعه ل حياة.
سليم وفتون: جم من وراهم. مساء الخير.
كلهم: مساء الخير.
سليم: بابتسامه. قعد جمب مراد وفهد.
فتون: سلمت ع فريحه بابتسامتها الجميله. مساء الخير. انا اسمي فتون بدر الدين. مدرسة لغه عربيه وحاليا مديرة مدرسة حياة لذوى الاحتياجات الخاصه. والهمم.
فريحه: بابتسامتها الرقيقه. مساء الخير. اهلا بحضرتك. وانا الدكتوره فريحه العدوي. دكتوره بيطريه.

فتون: سلمت ع رينو.
رينو: باحترام. اهلا بحضرتك. انا دكتوره لارين السيوفي. جراحه عامه.
فتون: اهلا وسهلا. وشافت آرين. وقالت ماشاء الله تبارك الرحمن. انتى بقى آرين ال عايزه بابي ههههه. قموره الله أكبر عليكى. وسلمت عليها.
آرين: ابتسمت بحب كبير. اهلا بحضرتك ياطنط. حضرتك جميله جدا وكيوت اوي. ماشاء الله بجد. حبيت لون عينيكي اوي.
فتون: بانبهار. قموره اوي اوي يا آرين. ربنا يحفظك ياحبيبتى.

وبصت ل تالين. وانبهرت من نعومة جمالها و قالت وانتى تالين مش كدا؟
تالين: سلمت عليها. ايوه انا اهلا بحضرتك ياطنط.
فتون: مسدت ع حجابها. ماشاء الله عليكي ياحبيبتى. ربنا يحفظك.
تالين: ابتسمت ميرسي جدا لحضرتك.
فتون: للبنات. ورينو وفريحه. ممكن بقى حضراتكم تشرفوني ف الكافيه. ستات بقى مع بعضنا. والرجاله مع نفسهم.
رينو استأذنت فهد. وفريحه استأذنت مراد. وراحو مع فتون.

سليم: اتكلم. ماشاء الله عليك يا آركان. حبيت روحك الجميله. انا متأكد انك عندك مواهب وع مستوى كبير من الجديه.
آركان: متشكر جدا لحضرتك...
خالد: من وراهم. ايه ياجدعان. هو انا ها هوف لوحدي.
سليم: بدهشه؟ ها تأيه ياخالد؟
خالد: بتريقه. ها هوف ياجميل. ايه مش بعد هابي بيرث داي. هنقول هوف ونطفي الشمع ونمسح الدمع.
كلهم، : هههههههههههه.
فهد: بهمس. مش بيفكرك بحد ده يامراد؟
مراد: بس يامعقد.

سليم: قام وقف. يلا بينا ياجماعه.
حياة: وجنى اتعرفو ع آرين وتالين. وحبوهم جدا. واخدو ارقام هواتف بعض.
سيف و آمان. اتعرفو ع آدم و آركان. واستمتعو بالوقت معاهم.
فتون: عرفت حنين عليهم. والكل رحب بطريقه لطيفه وجميله.
فجاءه الاضاءه انطفت. والدنيا بقت ضلمه. واتحول لضوء هادي جدا.
والطربيزه كبيره جدا وعليها كل ما لذ وطاب من جاتوهات وحلويات. وتورته كبيره عليها صورة حياة وهي صغيره. وف قلب التورته شمعه واحده.

سليم: ابتسم بحب وولع الشمعه وعيونه ع حياة قلبه.
خالد: يلا ياجماعه الكل يجمع.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة