قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت بصيرته فصول خاصة للكاتبة مريم نصار الفصل الثالث والأخير

رواية أحببت بصيرته فصول خاصة للكاتبة مريم نصار الفصل الثالث والأخير

رواية أحببت بصيرته فصول خاصة للكاتبة مريم نصار الفصل الثالث والأخير

العليتين اتجمعوو. واحتفلو.
حياة جمبها آرين وتالين وجنى. والشباب جمب بعض.
آدم مراد ف مخيلته كأنه بيحتفل بضي آدم. رغم أنه زعلان منها. ابتسم لانه مهما يشوف ويقابل مفيش ف عيونه اجمل من ضي آدم مراد وبس.
سليم: مهتم ب مراد وفهد. ومعجب بيهم جدا. وبشخصيتهم الجميله ال بتجمع القوه البدنيه والعقليه. وكمان عندهم كاريزما مش عند حد
حياة غمضت عينيها واتمنت امنيه جميله لعيلتها. وفتحت عينيها واتقابلت ف عيون سيف.

سيف: رفع حاجبه بمكر. ومن بين شفايفه قال أول واحد. كل سنه وانتي ف حياتى.
حياة: رفعت عينيها بكبرياء. وتجاهلته. ومتعرفش ليه هي مبسوطه اوي بالغريم سيف الشرقاوي.
حياة: طفت الشمعه. والاضاءه اشتغلت. والكل سقف ليها.
سليم: اخدها ف حضنه. وقال بحب كبير. كل سنه وانتي ف قلب بابي ياروحي.
حياة: غمضت عينيها وابتسمت بسعاده. وحضرتك ف قلبى.
سليم: همس ف ودنها هديتك جاهزه اول ما ترجعى البيت اوكي.

حياة: بمرح اووووكي يا اجمل بابي ف الدنيا.
مراد وفهد بصو لبعض. وابتسمو من شخصية سليم. لانها بتشبه كتير شخصيتهم. ونفس الحب واحتواء عيلته...
والكل سلم ع حياة. وقدمو ليها الهدايا. آرين وتالين وفريحه ورينو.
فتون: اهتمت بفريحه ورينو. وقدمت ليهم الحلو والضيافه. وشافت آدم واقف بعيد بيتكلم ف الفون. وشالت طبق. واتحركت خطوه وقابلت آرين. وابتسمت. آرين ياحبيبتى. ممكن تقدمي الطبق ده للشاب ده؟ هو اخوكي ولا قريبك؟

آرين: بفرحه. لأ ده قريبي. إبن خالو وابن عمتو.
فتون: حست بلخبطه لثواني. وبعدها فهمت. وقالت ايوه. يعنى باباه يبقى اخو دكتوره لارين. ومامته ال هي اكيد دكتوره فريحه تبقى اخو والدك. صح كدا؟
آرين: هزت راسها ببراه. صح جدا. واسمه آدم المرع، احم. آدم مراد. آدم مراد. كح كح.
فتون: بابتسامه. انتى رقيقه اوى يا آرين. انا حبيتك اوي.
آرين: بمرح. ميرسي جدا جدا. ممكن اقول لحضرتك ع حاجه؟
فتون: بتركيز. قولى ياقمرايه.

آرين: حضرتك جميله جدا بجد. وحبيتك أوي كتير خالص جدا. اه والله.
فتون: هههههههه. وانتى بسكوته بالنوتيلا ياارين ياقمر.
آرين: شهقت. واو. ايه ده؟ هي مامي قالت لحضرتك انى بسكوته بالنوتيلا صح؟ امممم. مامي دي. مااااشي لما نرجع البيت...
فتون: هههههههه لأ لأ. مامي القمر مقالتش حاجه. وانتى مش محتاجه حد يقولى انك بسكوته بالنوتيلا. انتى بطريقك البريئه دي. اى حد يقول عليكى كدا.

آرين: ابتسمت بسعاده. ميرسي جدا جدا لحضرتك. وعايزه اقولك كمان. إن اسمك مميز جدا.
فتون: تسلمي لقلبى ياروحي انتى. اتفضلى الطبق وقدميه ل آدم.
آرين: بلعت ريقها بتوتر. احم. او، اوكي. واخدت الطبق ورايحه ل آدم ف ركن ف الكافيه.
آدم مراد: بيتكلم ف الفون. ورفع عينيه وشاف ضي القمر جايه عليه. وقفل المكالمه. وبص قدامه بجمود.

آرين: قربت من آدم. وبلعت ريقها بتوتر. ووقفت قدامه. ورفعت أيدها بالطبق. وقالت ببرأه مع توتر اتفضل ي، يا آدم. احم.
آدم مراد: بنظره تخوف. كلها عتاب ع لوم ع خوف ممزوج بعصبيه. من تصرفاتها. وشد الطبق من ايدها بنرفزه. وحطه ع التربيزه ال جمبه. ولف ضهرو ليها وبص بعيد.

آرين: اتخضت. وعوجت بوقها بغيظ. وبتتريق عليه. وبتقلدو. ف حركاته. وسرحت بتفكير وقالت جواها ايه البنى ادم ده؟ يخربيت بوزك بجد. لأ ده انت عدو الفرحه. وفوق كل ده. بارد. ع الاقل قولى ميرسي. لأ لأ يا آرين. مش لايقه خالص خااالص ع المرعب ده وهو بيقول ميرسي. هههههههه. تخليى كدا يا آرين. آدم وهو كيوت ورقيق كدا. ويقولك ميرسي يا آري. هههههههههههه. لأ لأ ده اتخلق يكشر وبس. ربنا خلقه يخوفو بيه الناس. اه والله. وانتبهت واتخضت منه. ياماماامعع.

آدم مراد: لف ليها ورفع حاجبه بتعجب لانها متنحه ف وشه وسرحانه. وفجاءه. طلع السلاح من جيبه. وكأنه بيشد الزيناد. و آرين اتخضت.
آرين: بلعت ريقها بتوتر. ونفخت باريحيه. وقالت آدم انت ليه ساكت. وليه لما قولتلك سورى مش قصدي سبتنى ومشيت.؟

آدم مراد: رفع عينيه لكل الموجودين. واهمهم الفهد. وشافهم مشغولين ف الحديث. وقرب من وش آرين بغضب واضح وقال بفحيح افعي. انتى لو مبطلتيش الطيش والتصرفات بتاعتك دي. هتشوفي آدم المرعب بجد. مش ده لقبى منك يا آرين؟
آرين: رجعت خطوه واحده. واتخضت. وقالت بتذمر. ايه بقى يا آدم حرام عليك والله بجد. انت. انت ليه قاسي جدا كدا. انت...

آدم مراد: بجمود. عايزه تشوفيها قسوه. برحتك يا آرين. بس انا معنديش استعداد انى اعيش الإحساس ال انتى عيشتينى فيه من شويه.
وقبض ع ايديه. وقال من بين أسنانه بغيظ مكبت. ايه ال خلاكي تمشي يا آرين؟ انتى مش عارفه إن المول زحمه؟
آرين: ابتسمت بطفوليه. تعرف يا آدم لما بتتكلم بالطريقه دي. بتفكرني بإبطال افلام الرعب. اه والله.

بحس انك هطلع المسدس وتقتلنى. او مثلا فجاءه تتحول لسبايدر مان. او لأ لأ زومبي. وضغطت ع شفايفها. ولعنت نفسها وقالت. لأ مش زومبي لأ. انت مستر هيرو، وابتسمت بتمثيل الشجاعه. مش كدا يا آدم. احم...
آدم مراد: مهتمش ل كلامها. وقال بجديه. احساسك كان ايه لما ضعيتى نفسك مننا ي آرين؟

آرين: قلبها دق. ورفعت عينيها ل عينيه. وقالت. مش عارفه. هو إحساس حقيقي بشع. بس. بس بصراحه. انا فكرت ف بابي ومامي. وكملت بعفويه. بس انت اول فكرت فيك. لقيت دموعي نزلت. وقلبى وقتها كان زعلان اوي. لانى كنت خايفه انى مش اشوفك تانى يا آدم.
آدم مراد: مسح وشه بايديه واتنهد بحب كبير. وقال. آرين انتى لازم تفكري صح قبل ما تتصرفي. عشان أنا معنديش استعداد اخسرك لأي سبب. فاهمه ياضي آدم؟
بعد شويه.

الكل قاعد مع بعض. الستات لوحدهم ف اتجاه. والشباب لوحدهم. وبيتكلموو.
خالد: امسك يامراد. ده الكارت بتاعي. احنا بقينا اصدقاء دلوقتي. ورفعنا الألقاب.
مراد: وماله يسيدى ارفع الألقاب وهات الكارت. وبص ف الكارت وقال بمرح مالقتش غير الصوره دى وتحطها ياخالد ع الكارت. هههههههه
كلهم ضحكو.
سليم: هههههههه والله نفس ال انا قولته. اول ما شوفت الكارت. قولتله يبنى ده كدا اعلان عن شاليه. واد فقر.

خالد: بتريقه. هو انت مش اتصاحبت مع فهد؟ متاكلش دماغي بقى. يا اما هتخلينى انهارده اروحك مبلول زي كل مره.
كلهم ضحكو.
وخصوصاً سليم. وقال ايوه ايوه. عارف انت هتقولي. بإمارة امبارح. هههههههههههه.
فهد: ضحك. وقال لأ كدا احنا عايزين نفهم ياجماعه. ايه حكاية يروح مبلول زي كل مره؟
خالد: كشر عينيه ل سليم. ف نظره اياك تتكلم. وقال ل فهد. عديها. عديها.

سليم: لأ. ازاى. فهد بقى صديقى المقرب. وبحمد ربنا انه عاقل مش زيك ياخالد. والراجل سأل سؤال. ولازم اجاوبه. وخصوصاً انك انت ال فتحت كلام ف الموضوع.
مراد: ههههههههه ايه ياعم خالد. هو العكس صحيح ولا ايييه؟ ههههه.
سليم: هههههههههه. بالظبط يامراد. العكس صحيح تماما. والواد ده كل فتره لازم اروحه بيته لعياله مبلول. ههههههههههه.
مراد: بمكر. لأ انا لازم اعرف.

خالد: جرا ايه ياعم مراد. ماتلطف الدنيا. مالك بتسخنها ليه بس؟
مراد: اله؟ مش انت صحبى المستجد. ولازم اعرف عنك كل حاجه؟ مع انى عرفت خلاص هههههههههههه...
فهد: ههههههههه سبحان الله. ثنائى متكرر.
سليم: بيضحك. اسمع يسيدى، وقالهم ع مغامرات خالد معاه.
والضحكه بينهم كانت طالعه من القلب. وخالد ومراد عملو جو رهيب جدا وسطهم.
مراد: مسك كارت سليم. وركز ف الاسم كويس جدا. وسرح كتير.
فهد: كشر عينيه مالك يامراد. ف حاجه؟

مراد: ها.؟ احم. لأ مفيش بس سرحت شويه ف اسم سليم.
خالد: ماله؟ اوعى يكون عليه قضيه وحكم غيابى؟ ههههههههه
مراد: بتركيز. لأ انا بس حاسس انى سمعت اسم سليم بدر الدين ده من زمان. ف حادثه. وكان ف الجرايد وقتها ع ما اظن. كانت حادث سير. او حاجه شبيه لكدا. انا متأكد لأن صعب أنسي حاجه قريتها بتركيز.
سليم: اخد نفس عميق واتنهد، وهز راسه وقال فعلا يامراد. انا هو نفس الشخص. ونفس الحادثه من حوالى 18 سنه.

خالد: ايوه فعلا. دي كانت ايام مايعلم بيها إلا ربنا.
مراد: افتكر وقال. ايوه فعلا. واتأيدت ضد مجهول. او قضاء وقدر. ع ما اتذكر.
سليم: ابتسم. بوجع. لأ قضاء وقدر. احم. كان ف عطل ف العربيه.
فهد: كشر عينيه وقال. بس ال تابعناه الفتره دي يامراد. فقد بصره وقتها. بتهالي مش سليم ده المقصود.
سليم: بشبح ابتسامه. لأ يافهد انا برضو الل فقد بصره وقتها.
مراد: لو عايز تحكي انا سامعك...

سليم: رفع عينيه ع فتون. وقلبه دق. وقال اجمل حاجه حصلت ف الحادثه. انها عرفتنى ع اجمل حاجه ف العالم. أم ولادي.
مراد: ، كمل ياسليم...
سليم: غمض عينيه وابتسم. وقال الحادثه من 18 سنه. وراح فيها بصري. لكن فتون احييت ليا بصيرتى. ال حصل وقتها انى، وحكي ليهم كل حاجه باختصار مع بعض التحفظات ال تخص شريف. وحكالهم عن مواقف ورجولة خالد معاه وانه اخ بجد قبل ما يكون صديق.

( وطبعا ده مبقاش موجود غير ف عالم الروايات وبس. مبقاش ف الصحاب ال تستحملك وقت غضبك ووجعك. كله بقي شغل مصالح وبس).
سليم: كمل. وقال بس وبعدها الحمد لله خفيت ورجعت زى الاول. وعملت العيله الجميله دى.
مراد وفهد بصو لبعض وابتسمو. ع قصة عشقه. وكمان مواقف خالد مع سليم. رجعتهم بالذاكره لما فهد انقذ مراد من الموت. ومراد أنقذ فهد. وكانوا الدرع الحامى لبعض ديما...

بعد كدا. مراد حكي ل سليم ع صداقته مع فهد من الطفوله. وجه اسم الامبراطور العملاق صاحب السيره الحسنه.
سليم: انتبه. واتعدل باهتمام. وقال لحظه واحده يامراد انت قولت مين؟
مراد: بعدم فهم. بقولك والدي آدم العدوي ال...
سليم: فتح عينيه بدهشه. وقال الامبراطور؟
مراد: ابتسم. بفخر واعتزاز. ايوه انا إبن الامبراطور. آدم خالد العدوي.
سليم: بص ل خالد. وخالد بص ل سليم.

سليم: بتفكير ايوه ايوه. عشان كده ابنك اسمه آدم العدوي. وانا برضو قولت غريبه. وضحك بجد مش مصدق. يعنى انا دلوقتي قاعد مع ابن مثلى الاعلى آدم باشا العدوي. هههههههه. بجد من الصدف ال لازم تتسجل ف التاريخ.
خالد: بانبهار. لأ مش معقول بجد. سليم. فاكر ف لعبة أول امبارح. هههههههههههه. ينهار ابيض امنيتك بتحقق يسطى.
طبعا مراد وفهد. رافعين رأسهم لفوق. بسيرة الامبراطور الجميله...
فهد: ابتسم. أمنية ايه بقى؟

خالد: هههههههه اول امبارح كنا بنلعب لعبه اسئله. والسؤال جه ل سليم. وسيف ابنى قاله أمنية حياتك تقابل مين من رجال الأعمال المصريين...
سليم: ع طول قال حلم عمري وأمنيتى إلل بجد اقابل الامبراطور آدم باشا العدوي. ههههههههه سبحان الله.
سليم: بضحكه. فعلا ومازلت بتمني.

مراد: وليه ياعم تتمنى. الحج لو عرف كل ال حصل ده. وكمان معزمتش عليك وكلبشت فيك. هيعلم عليا. وهرش ف قفاه وهمس. زي النهارده كدا. احم. وطلع الفون واتصل.
سليم: استنى بس يامراد. انت هتعمل ايه؟
مراد: شاورله. استنى بس. وقام وقف بعيد. وردت عليه.
مريم: بابتسامه السلام عليك يانور عيني.
مراد: وعليكي السلام. يامريومة قلبى. بقولك ايه الحج دومي فين؟
مريم: بخوف. اسكت الله يهديك. انت مش هتجيبها لبر ابدا يا مراد.

مراد: مراد يامريوم؟ وهان عليكى تقوليها كدا من غير. دي. هههههههههههه.
مريم: بضحكه صافيه. مرادي ونور عيني وقلبى كمان. ربنا يحفظك ياقلبى يارب.
مراد: حبيبتى يامريوم. بقولك الحج فين؟
مريم: قاعد مع رعد ف المكتب، انتو هتتاخرو؟
مراد: لا ياحبيبتى. شويه كدا آدم هيرجع ع البيت هو وتوتا. وانا هطلع ع شقتى. اشطا.
مريم: ماشي ياحبيبى ربنا يحفظك ف كل خطوه.

مراد: امين يارب ياحبيبتى. بقولك ايه بقى. عايز بكره إن شاء الله. عزومه تليق بفخامة الامبراطور.
مريم: وماله يبنى. اجمل عزومه. لكن مين معزوم؟ ابو فهد؟ ولا العيله؟
مراد: لأ ضيف جديد ومهم ومميز جدا. وحلمه أنه يقابل الامبراطور.
مريم: بابتسامه. يشرف. ف اي وقت. بس قولى كام شخص بإذن الله. وع الساعه كام.؟
مراد: اشطا. هما 8 أشخاص كل واحد وحرمه والاولاد. وف ميعاد الغدا عادي. تمام يامريوم؟

مريم: ماشي ياحبيبي. يشرفو. وينورو. البيت يساع م الحبايب الف. واي حاجه من طرفك نفرشلهم الارض ورد.
مراد: بحب ومكر. يسلام. يسلااام. اقسم بالله بحسدو عليكى. قوليلى يامريوم مالكيش اخت تؤام. هههههههههههه.
مريم: هههههه لا يامرادي ماليش غير آدم وذريته ال عندي بكنوز العالم يانور عيني.
مراد: بحب. ربنا يديمك تاج فوق راسنا ياست الكل...
بعد شويه.

رينو: قامت. خلاص يافتون اتفقنا اوعي تتاخرو بكره إن شاء الله. تعالو بدري نقضي اليوم من أوله.
فتون: بابتسامه. حاضر ياحبيبتى. اتفق مع سليم. وابعتلك ع الواتس إن شاء الله. بجد مش قادره اصدق انى هقابلها.
فريحه: اوعي متجيش ياحنون. انا حبيتك اوي. اوكي ياروحي.
حنين: لأ طبعا ماجيش ازاى؟ بعد ما حكتولنا عن ماما مريم الجزار. دا انا لازم اجي. بصي انا راشقه هناك اساسا من دلوقتي.
كلهم ضحكو.

فتون: سلمت ع آرين. باي يا آرين.
آرين: بفرحه. باي ياطنط. هستناكي بكره اوكي؟
فتون: ههههه اوكي ياحبيبت قلبى. باي ياتوتا ياقمرايه انتى.
تالين: بابتسامه. مع السلامه ياطنط. انا بجد مبسوطه اوى إننا اتعرفنا ع بعض.
فتون: مسدت ع حجابها مش اكتر منى صدقينى.
بعد كدا البنات ودعو بعض. والشباب.
مراد: سلم ع سليم. وقال متتاخرش ياسليم احنا هنكون ف انتظارك. انت وخالد.

سليم: ابتسم. لا طبعا. بما إن فيها الامبراطور هكون موجود ع الميعاد إن شاء الله.
بعد فتره. ع اليخت.
فتون: قاعده ع السرير. وسرحانه وبتلاعب خصلات شعرها. ومبتسمه.
سليم: داخل الاوضه. وشافها. وكشر عينيه بتعجب. ونده عليها. تونا...
فتون: ...
سليم: قعد جمبها. فتووووون.
فتون: اتخضت. ايه ياسليم ياحبيبى. فيك حاجه؟ حصل حاجه؟
سليم: شدها ع صدره. وقال فاتنتى سرحانه ف ايه؟
فتون: رفعت عينيها وبصتله بضحكه. اقولك الصراحه؟

سليم: بمكر. لأ اكدبي عشان اعقابك بزياده هههههههه.
فتون: هههههههه. لا لا هقول الصراحه. بص بقى يا سيمو. انا آرين وتالين. مش طالعين من دماغي. بجد قمرات اووووى. ايه رأيك. لو نطلب آرين ل امان؟ او تالين؟ بجد محتاره.
سليم: ...
فتون: آرين: كيوته اوى. مامتها قالت إنها قلب باباها. البنت تحسها بسكوته بالنوتيلا. كريز حاجه كدا جميله اوى.

أما تالين: ناعمه اوى. مامتها قالت إنها قلب الكل وخصوصاً اخوها. وباباها. البنت تحسها ايه ف الهدوء والجمال والرقه. حاجه كدا بجد خرافه. لأ لأ انا محتاره بجد. انت ساكت ليه؟
سليم: ابتسم بسمعك؟ بس قوليلى روح الخاطبه دى تقمصتيه امتى ههههههههه.
فتون: عوجت بوقها بزعل. اه بقى هنتريق اهو.
سليم: مسد ع خدها وقال. مش بتريق ياروحي. بس انتى عارفه انى عاشق قديم. وعاشق فتون. فتنة قلبى. وعارف مين بيحب مين.

وعايز قبل ما اقولك إن امان لسه صغير؟
إن آرين عليها عيون أحد من السيف. وال يقرب منها ياويله من غضب الديزل والحوت.
فتون: كشرت عينيها ديزل ايه؟ وحوت مين؟ انا مش فاهمه حاجه بجد؟ ومين ال عيونه أحد من السيف عليها؟
سليم: ابتسم. عارفه الشاب ال كان معاهم. هو كلامه قليل. لكن زكاءه خطير جدا. عيونه بتراقب وانتى مش واخده بالك أنه بيراقب. الشاب ال اسمه آدم مراد. عارفاه؟

فتون: ايوه ايوه. دكتوره فريحه. شاورتلى عليه وقالت إن ده آدم ابنها. ماله بقى؟
سليم: بهمس بيعشق آرين ياتونا. وغيرته قاتله. وكمان ال لاحظته وعرفته. إن طريقة تربيتهم لبنات العيله. زى تربيتنا لحياة وجنى وفريده.
فتون: بزعل حقيقي. يخساره. يعنى آرين طارت كدا.
سليم: ههههههههه حتى لو موجوده. آمان ابنك حاجز جنى خلاص. ده انا مستنى اليوم ده بفارغ الصبر عشان اذل ال ماشفش بربع جنيه تربيه ده.

فتون: هههههههههههه. القط والفار. داخلين ع ايام جميله. ههههه.
سليم: بهمس سيبك من كل ده. المهم انتى قمر اوي كدا ليه؟
فتون: بحرج. تسلملي ياحبيبى.
سليم: بهمس وحنين. بحبك ياتونا.
فتون: قلبها دق بقوه بعشقك ياسليم.
سليم: قرب منها بحب كبير. وفتون اخدته لجنتها.

ف شقة مراد.
مراد: بتقولى ايه يافريحتى؟ مين يما؟ سمعينى كدا؟
فريحه: بفرحه. بقولك حياة بنت استاذه فتون. البنت جميله جدا ومؤدبه. تحسها شبه بناتنا. وكمان عينيها اللهم بارك. لا لأ. انا من وقت ما شوفتها حجزتها ل آدم ابنى خلاص.

مراد: شدها من وسطها لحضنه. هههههههه. حجزتيها خلاص؟ بصي يابنت المستخبي؟ انا هقولك اه البنت ماشاء الله عليها جمالها عدى الكلام. بس انا عايزك بقى تروحي وتقولى ل آدم ابنك انا. حجزتلك عروسه.
فريحه: فتحت عينيها بدهشه. وقالت يلهوي. ده ابنك مش بعيد ياكلنى. احم. هو ايه ده بقى؟ يعنى ايه ابنك مش هيتجوز؟ دي حياة وجني بنات جميلات جدا.

مراد: بمكر. لأ طبعا هيتجوز. بس لسه شوية مغامرات كدا حلوين اوي. وف الآخر هيتجوز.
فريحه: يعنى ايه مش فاهمه؟
مراد: ضمها اكتر بمكر. وقال يعنى تدخلي تلبسي البدله ال هناك دي. وتطلعي لمرادك حبيبك. عشان انتى وحشاااه مووووت يابنت كوم الشكاير...
عند فهد.

رينو: تعرف يافهد. بجد العيله دي جميله جدا. واستاذه فتون من السيدات النوادر بجد. قمه ف القوه والصبر. ومتواضعه جدا. وفخوره بماضيها ال كانت عليه. حاجه كدا اسطوره بجد.
فهد: امم فعلا. سليم قال إنها صاحبة فضل ليه ف حجات كتير. رغم أنها مكانتش تمتلك لا سلطه ولا نفوذ. وكمان سليم شبهنا اوى. تعرفي اول واحد اشوف فيه عشق لأهل بيته وأولاده يشبهنا. بجد انا مبسوط اوى للصدفه الجميله دى.

رينو: بابتسامه. امم وكمان استاذه حنين. حتة سكره. هههههههه دمها خفيف جدا. تحسها فيها جزء صغير من رودي ههههه. لكن طبعا رودي أجن بكتير.
فهد: هههههههه بصي مش عايز اقولك ع مراد اخوكي وخالد دويتو مش معقول. وخالد عدا مراد بمراحل ف الجنون.
رينو: كشرت عينيها بغيظ. ابيه مراد مش مجنون يافهد. أبيه مراد قمر.
فهد: شدها لحضنه بعشق كبير وهمس طيب وانا؟
رينو: غمضت عينيها وقالت. انت روحي وحبيبى. انا بتنفس بيك يافهد...

فيلا الشرقاوي.
خالد: هههههههههه اقسم بالله ياحنون. لو كنتى موجوده وشوفتى السلاح ع دماغي كنتى عملتى من بنها وجريتى. هههههههه. واطيه ياحنين.
حنين: شهقت. وكملت بغيظ انا واطيه؟ ايوه طبعا. مش مراتك. هبقى ايه بقى؟
خالد: هرش ف دقنه وقال هو ده قصف الجبهه ال بيقولو عليه؟

حنين: ههههههههه. اه ياحبيبى عايز تانى؟ وعدى يومك عشان انا مبسوطه اوووى، تعرف ياخالد عيلة العدوى والسيوفي دول من ارقي واجمل العائلات. انا كنت بقرا ع السوشيال ميديا. بأسماء العيليتن دول. وكنت بقول كلام نت وجرايد. بس لما اتعاملت مع دكتوره فريحه ودكتوره لارين. صدقت ف العيله كل الكلام الجميل ال كنت بقراه عنهم.
خالد: بتأكيد. اومال ياحنون. انتى مفكرا ايه؟ يابنتى العدوي ده لقبوه بالامبراطور. ليه بقى؟

عشان ذكائه ف السوق كان نمبر وان. مفيش مشروع دخل فيه وخسر ابدا.
اتحط كتير ف اختبارات صعبه وقدر يعديها. وكمان أعداؤه ف الشغل كاشفهم أول ب أول.
وكمان سمعته زي الجنيه الدهب ف مصر والشرق الأوسط كله. واي رجل اعمال يتمنى بس آدم العدوي يكلمه مش يشتغل معاه.

وآدم باشا العدوي ده حلم اى شاب يشتغل بس عندو. وكمان عمره ما قبل رشوه ولا استغل منصبه ف حجات ضد مبادئه. واتعرض عليه يقدم ف انتخابات مجلس الشعب ورفض. وغير كدا كمان بيخاف ربنا ف شغله. وكمان ممنوع إن عيلته من البنات والحريم أنهم يظهرو ع السوشيال ميديا. وآدم باشا العدوي. باعد عيلته خالص عن اى مؤتمر صحفي. محافظ ع عيلته بجد. رجل بمعنى الكلمه. انا مش مصدق انى هتقابل معاه بكره.

حنين: بانبهار. ماشاء الله ده عملاق بقى اللهم بارك يارب. طيب انت عرفت عنه كل ده ازاى؟
خالد: بصلها. وقال انتى غبيه صح؟ ومتقوليش عشان أنا جوزك. لأ انتى بجد مخك عطلان. يعنى راجل اعمال وبالشهره دي. وانا رجل اعمال. مش هعرف يعنى؟ طيب تعرفي إن سليم. مسجل كل لقاء صحفى واي مؤتمر وندوه للامبراطور. ع اللاب توب عنده؟ عشان سليم واخده مثل أعلا ليه. وبيتعلم منه. وعايز يبقى اسطوره بجد زيه.

حنين: كشرت عينيها بعدم فهم. اله سليم بدر الدين ماشاء الله عليه. ده معدي الاسطوره. ده كفايه انك مبهور بذكائه ومشاريعه ال مسمعه ف مصر كلها.
خالد: بتأكيد. حصل. سليم ده خايف اقول عليه حوت السوق. يقوم فهد السيوفي يزعل ويسلخ قبل ما يدبح. هههههههههههه...
بقولك ايه؟ وشدها لحضنه وقرب من وشها وهمس. هو احنا هنفضل نتكلم عن الشغل كتير. ماتيجي اقولك كلمه ف ودنك. وغمز.
جه تاني يوم.

طبعا مراد اتكلم مع الامبراطور. وقاله كل حاجه حصلت واسم سليم بدر الدين.
وآدم قاله كويس جدا انك عزمتهم ع الغدا.
ومريم. طلبت من زينب. والبنات أنهم يعملو كل ما لذ وطاب من أنواع مختلفه ع الغدا. ونبهت عليهم أنها عايزه غدا مميز جدا. والضيوف مهمين جدا.
بعد فتره. كل حاجه جهزت وع أتم الاستعداد.
فهد ورينو وآرين و آركان وصلو.
مراد. لبس ونزل وف انتظارهم لأنهم ع وصول.

بعد شويه. وصل اخيرا سليم وعيلته. وخالد وعيلته. وبدء لقاء من نوع خاص
وبدأت حفلة التعارف. بين العمالقه. سليم بدر الدين. و آدم العدوي.
آدم: ابتسم. ومد ايدو اهلا سليم بدر الدين.
سليم: ابتسم بحب كبير. وسلم عليه وقال اهلا بالامبراطور العظيم. آدم باشا العدوي.
آدم: بنفس الابتسامه. تشرفت بيك يبنى اتفضل استريح.
سليم: قعد وجواه مبسوط جدا. وقال متشكر لحضرتك.
مراد: اعرفك يا بابا. خالد الشرقاوي صاحب شرك...

آدم: قاطعه وكمل بابتسامه. شركة الشرقاوى جروب. طبعا شركه ليها اسمها ووزنها ف السوق. وخصوصاً بعد ما سليم حط ايدو ف ايد خالد ووقفوها من جديد. ومد ايدو اهلا ياخالد.

خالد: تنح وفتح بوقه. ومد ايدو. وقال ببلاها. انت عرفت ازاى. وانتبه. اء. احم. اهلا بحضرتك. بجد انا مش مصدق نفسي انى واقف قدام عملاق زي حضرتك. حضرتك اسطوره. انا. انا من أشد المعجبين بإنجازات سيادتك. أسأل سليم. اه والله. وا، احم اهلا وسهلا بحضرتك.
آدم: ضحك بصمت وربت ع كتفه. الشرف ليا انا. اتفضل يبنى استريح.
الكل سلم ورحب. وقعدو.

سليم: بإعجاب كبير. قال طبعا أنا مش مستغرب إن حضرتك عرفت اسرار وخبايا شركة الشرقاوي. لانك مش اى حد. بس بجد انا مبسوط جدا إن حضرتك واخد خلفيه ولو صغيره عنى انا وخالد.

آدم: بهدوء. انا عارف عنك كل حاجه ياسيلم يبنى. ويكفى إن اسم والدك بدر الدين بيلمع لحد دلوقتي بفضل الله ثم انت. انت كنت البذره الصالحه ال علت من شأن عيلتك. وكمان شريف بدر الدين. اخوك الكبير. صاحب مصنع الحديد والصلب. بجد انتو مثال مشرق ومشرف لاجيال المستقبل. وكمان خالد ال نقدر نقول اعتبارا انه بدء من الصفر. وبفضل الله ثم انت كبر معاك. وبقى ليه اسم ليه وزنه ف السوق. ولا إيه يا خالد؟ نقول ياشرقاوي ولا ياعالمي؟

خالد: فتح عينيه بدهشه كبيره. ومتنح بزهول. وعينيه مفتوحه بانبهار وعدم تصديق من ال بيسمعه وال شايفه.
سليم: ابتسم بإعجاب. وقال أنا طبعا مش مصدوم زي خالد. لانى انا جاي ومتوقع أن سيادتك تفوق كل شئ ف مجال الأعمال والتفكير الإبداعي.
فهد: همس. ولا يامراد؟
مراد: ارغي عايز ايه؟
فهد: هو خالد هيفضل متنح كدا؟
مراد: رفع عينيه وشاف خالد وضحك ع شكله. وقال بصوت عالي شويه. احم احم. منورييين والله ياجماعه.

كلهم ضحكو. بعد ما خالد قفل بوقه وبيحاول يستوعب...
زين: رجع م الشركه. واتعرف عليهم. وسلم ع خالد ورحب بيه.
سليم: سلم عليه بإعجاب كبير. اهلا باشمهندس زين.
زين: بابتسامه. اهلا اهلا مستر سليم. بجد مفاجاه جميله جدا. لما عرفت انك هتشرفنا انهردا.
سليم: بضحكه. ده انا مشهور بقى وانا معرفش؟
زين: بضحكه. حضرتك غنى عن التعريف يامستر سليم. وسمعتك الطيبه مسمعه ف كل مكان ماشاء الله.

سليم: هز راسه متشكر جدا ياباشمهندس زين. انا مبسوط جدا انى موجود هنا انهردا واتعرفت عليك.
زين: الشرف ليا انا. اتفضل حضرتك استريح. نورت مملكة العدوى...
بعد كدا الغدا جهز. وزينب جهزت سفره تليق بعيلة آدم العدوي. والشباب ف مكان لوحدهم والستات ف مكان لوحدهم.
مراد وفهد وزين وع رأسهم آدم اهتموا ب سليم وخالد وسيف و آمان.
وع الجانب الآخر.
فريحه ورينو وريتال وع رأسهم مريم اهتموا ب فتون وحنين وحياة و جنى.

وبعد الغدا.
الشباب كلهم خرجو ف الجنينه.
أما ف الليفنج.
مريم: بفرحه. والله بجد انتو منورين يابنات.
حنين: بسعاده. بنورك ياطنط. بجد انا مبسوطه جدا انى قابلت شخصيه جميله اوى زي حضرتك.
مريم: ابتسمت بحب. تسلمي لقلبى يارب ياحبيبتى. وانا كمان مبسوطه انى شوفت عيونك القمر دي.
فتون: ابتسمت. بجد ياطنط مريم انا حقيقى فرحانه اوي انى اتعرفت ع حضرتك. بجد مثال مشرف لاى ست وزوجه مصريه.

مريم: ربتت ع كتفها بحنان. وقالت. ولما انا مثال مشرف لكل زوجه مصريه؟ انتى ايه يافتون يابنتى؟
فتون: بابتسامه. انا عاديه جدا ياطنط.
مريم: بنفي. لأ ابدا. بعد ال انتى قولتهولى عن حياتك. وعشتى قمة الوجع مع الصبر. والذكري مع الاشتياق. والصراع مع الحرب. والتفكير والحيره. واتحليتى بالقوه والصبر. واستعنتى بالله ف كل خطوه وآمر.

عمرك ما تكوني عاديه ابدا يابنتى. انتى مثال مشرف لاى حد. انتى حاربتى لوحدك. ورضيتى بقسمتك وال مكتوبلك. عشتى ظروف صعبه جدا ف زمن الفتن. حربتى نفسك علشان متضعفيش. ومجاهدة النفس دي شيء متعب جدا. انه يوصلك لبر الأمان. ويقينك بالله وحُسن ظنك فيه بالخير. عوضك العوض الجميل.
وسيد البشر قال ايه؟
كلهم. صل الله عليه وسلم.

مريم: قال رسول الله صل الله عليه وسلم ف الحديث القدسي: ««قال الله جل وعلا: أنا عند ظن عبدي بي، إن ظن خيرًا فله، وإن ظن شرًّا فله»» [متفق عليه]،
كلهم: بتنهيدة راحه. عليه الصلاة والسلام.
فتون: بتنهيده. فعلا ياطنط. انا ديما كل خوفي زمان من انى أضعف من كمية الابتلاءات. ولكن سبحان الله. يقينى بالله قواني.

مريم: بابتسامه. يقينك بالله وتمسكك بالقرآن وصلك ل سفينة النجاه. ووصلتي بيها لبر الأمان.
وسيدنا محمد. قال. - ف أحد الأحاديث النبوية الشريفة. قال الرسول –صل الله عليه وسلم.
” تَركتُ فِيكم الثَّقلين، ما إن تمسَّكتُم بهما، لن تضلُّوا: كِتابَ اللهِ، وسنتي” صدق رسول الله.
مريم. كملت بابتسامه. اما بقى إنك رضيتى بالابتلاء وامنتى بقدرك. ربنا اختصك لانه بيحبك.

يقول صل الله عليه وسلم: (إن عِظَم الجزاء من عِظَم البلاء، وإن الله إذا أحب قوماً ابتلاهم، فمن رضي فله الرضا، ومن سخط فله السخط). رواه الترمذي وابن ماجه.
كلهم صل الله عليه وسلم.
فتون: ابتسمت. بحب كبير. الحمدلله. بجد ياطنط مريم أسلوب حضرتك. جميل جدا لين ع القلب ومُرضي. يشبه المهديء. حسيت بكمية راحه نفسيه جميله وانا بتكلم مع حضرتك.

مريم: ابتسمت. انتى ال عيونك جميله وقلبك أجمل عشان كدا بيطلع منك كل جميل. وياريت بقى بلاش طنط دى. قولى اى حاجه غير طنط. مبحبهاش بصراحه.
رينو: هههههه فعلا ياتونا مامي اى حد يقولها طنط تضايق. بصي ف قاموس العيله عندنا حتى الاحفاد. بيقولو ل مامى. ماما مريم. وبابي بابا آدم
حنين: بمرح. والله كنت عايزه اقول ماشاء الله الله اكبر ف عينيا يعنى إن أميرة آدم ماينفعش تبقى طنط خالص ههههههههه.

مريم: ضحكت. يجازيكى خيرا ياحنين يابنتى. بس مين قالك ع اميرة آدم. اكيد رينو. بس لأ مش مقنعه.
حنين: ههههه بصراحه وغصب عنى والله وانا بغسل ايدى. لقيت ودني راحت عند آرين وحياة وهي بتقول إن حضرتك ملكة العيله. وبابا آدم كل شويه يلقبك بلقب معين. ولكن ال مصمم عليه أنك أميرة آدم وبس. أسفه بقى. ههههه.
رينو: هزت راسها بنفاذ صبر. آرين؟ اه من البنت دي. بتحب تتكلم كتير. شايفه كل حاجه رومانتك قدامها.

فتون: بابتسامه. لو ينفع اقولك يا امي.
مريم: عيونها لمعت ومسدت ع حجابها. انى اكون أم لام عظيمه زيك. دي قمة السعاده يافتون يابنتى.
حنين: طيب وانا. وانا. ينفع انا كمان. بليز بليز وافقى ارجوووووكي.
مريم: ضحكت. وانا اقدر موافقش. انتى عرفتي سر كبير. ولازم اوافق هههه. قولى ياحبيبتى زي ما انتي عايزه.
حنين: بمرح. خلاص بما انى لسه صغيره وف عمر آرين يبقى ماما مريم زي الأحفاد بالظبط.
كلهم ضحكو ع حنين.

مريم: قوليلى يافتون يابنتى. ف وسط كلامك. قولتى حاجات شدت قلبى. زي دكاتره من خارج مصر بتكشف ع الاطفال ذوي الهمم. وكمان هدية الاستاذ سليم ليكى. مدرسة لذوي الهمم. ممكن تشرحيلى اكتر عن المدرسه. وكمان ياريت اعرف الإيجابيات ف نجاح العمليات للأطفال.
فتون: ضحكت بسعاده كبيره. وقالت حاضر يا أمي انا هقولك ع كل حاجه...
ف الجنينه.
آدم. بيتمشي مع سليم. وبيتكلموو.
أما خالد وفهد ومراد وزين بيتمشو مع بعض.

خالد: طلع علبة سجاير. وبيعزم ع زين. اتفضل ياباشمهندس عفر.
زين: فتح عينيه بدهشه. اعفر؟ وبص ل مراد وفهد وقال. اعفر؟
مراد: الله يخربيتك ياخالد. انت مهيبر كدا ع طول. خبى يبنى السجاير دى ف جيبك. الحج آدم لو شافك. هيسلم ع وشك.
خالد: هيبوسنى يعنى؟ هههههههههه.
مراد: بتريقه. ومش اى بوسه. والله هتطلع من قفاك. ورفع ايدو ع قفاه.

فهد: هههههه. ياعم خالد. ممنوع حد يشرب سجاير ف عيلة العدوى والسيوفي عموما. وكمان ال يدخل المملكه هنا لازم يمشي بناءا ع الشروط. اعقل بقى وشيل السجاير دى.
خالد: كشر عينيه وقال. ولا يامراد. انت خايف لابوك يطفى السجاير ف قفاك صح؟ اوعى تكون بتشربها ف الحمام. ازعل انا. الهيبه ياصقر باشا هههههههههههه.
فهد: هههههههههههه. سيب قفاه ف حاله هههههههه.
مراد: بغيظ. عجبتك دى اوى يافهوده.

فهد: بغمزه. اوى. اى حاجه تضايقك يبقى انتصار بالنسبالى.
خالد: هههههههه وشاور ع فهد. وقال سليم اهو. زى سليم بالظبط. الهوى ع النفسنه اجودعان. هههههههه.
مراد: رقص حواجبه ل فهد. مالحقتش تفرح ياعينى. هههههههه. تعالى ياض ياخالد احكيلك حكاية الشاطر حوت وهو بينقذ الخنفسه هههههههههههه.
فهد: صك ع أسنانه بغيظ مكبت. وقال ولا يامراد ماتخلنيش اتغابى عليك.

زين: لأ لأ مش مراد اخويا ال حد يتغابى عليه يافهد لو سمحت. وبعدين انا هموت وأعرف ايه حكاية الخنفسه دي؟
مراد: بعت بوسه ع الهوا ل زين. حبيبى اخويا. وبعد الشر عليك يازين. وانا لازم اريح قلبك واقولك ياخويا. وغمز ولا ايه يافهودي.
فهد: بمكر. وماله يارشا. احم قصدى يامراد. اتفضل احكي وسمعنى.
مراد: بخبث. همس جيسيكا ابنة كيفين هههههههههههه هههههههههههه.
خالد: اله مابلاش شغل الغاز وفكو الشفرات ع طول.

عند آدم وسليم.
سليم: آخر حاجه. تابعتها لحضرتك المؤتمر الدولي ف دبي. وابتسم. بصراحه كل حاجه ليك ع السيوشال أو مؤتمر وندوه. مسيها عندى ع اللاب توب الخاص. بحب افكر ف كل كلمه بتقولها. لانها وراها نجاح كبير. وبتهايلي انا نجحت بنصايح حضرتك للشباب.

آدم: ابتسم وقال الشغف ال جواك وتحملك المسؤوليه الكامله لشركات بدر الدين. هي سبب نجاحك مش أنا. انا بس ربنا جعلنى سبب. قولت كلمتين حلوين وانت سمعتهم. لكن بعد نجاحك مش قبل. انا متابع اكتر رجال الأعمال المصريين. وانت وخالد من ضمنهم. وف رجال أعمال كتير نزيهه وبتخاف ربنا ف شغلها لانه امانه وهيتحاسب عليه. أما رجال الأعمال ال انا بقول عليهم رجال القاع. لأن ضميرهم ميت. انا طبعا متابعهم كمان عشان اكون عارف مين مع ومين ضد.

سليم: هز راسه فعلا. ف رجال أعمال كتير ملوثين.
وكمان اشكر حضرتك ع الدعم المعنوي ليا.
آدم: هز راسه انا مقولتش غير الحقيقه. انما قولى ايه آخر مشاريعك ف السوق؟ وكمان النشاط الخيري.
سليم: ابتسم بإعجاب. وقال حضرتك قريت السؤال ال بيدور ف عقلي. وده مش جديد عليك.
آدم: بثقه. وانا سهلت عليك مقدمه كبيره. لانك عايز تاخد رأيي ف المشروع الجديد.

سليم: وقف وفتح عينيه بدهشه. وقال فعلا. وضحك. آسف نسيت إن حضرتك كنت مقدم شرطه.
آدم: ها بقى ايه المشروع.
سليم: بص ف عينيه وقال. هو مش مشروعي. هو امنيه. زوجتى نفسها تحققها. وانا عايز انفذها واحققها ليها.
آدم: ضحك بصمت ع عشق سليم ل تونا. وهز راسه ايه هي الامنيه ياسليم؟

سليم: اختراع جهاز جديد مدمج عليه كل حاجه تخص زوي الهمم. بحيث الكفيف يقدر يتواصل مع الأصم. والابكم. عايزه جهاز يكون فيه كل فن التعامل. بحيث كلهم يفهمو بعض. وانا بدرس المشروع حاليا. وف انتظار مخترع...
آدم: هز راسه ومط شفايفه بتفكير. هي فكره جميله. واختراع جميل. وهيساعد ع سهولة التواصل بين جميع الفئات. عموما انا هساعدك عشان نوصل لمخترع. ونحقق امنية اكتر الأمهات. واعتبر إن المشروع اتحقق واتنفذ كمان.

سليم: ابتسم بإعجاب كبير. مش جديد عليك يا امبراطور.
بعد كدا. الكل قعدو مع بعض. والستات ف ناحيه والشباب ف ناحيه. والامبراطور واميرته جمب بعض، واتكلمو كتير وكان الكل مبسوط جدا من اللقاء الجميل ده. ولقاء من نوع خاص. وكان وقت مميز جدا...
بعد فتره كبيره.
مريم: قعدت ع السرير جمب آدم. ومسكت أيدو وقالت. آدم ياحبيبى.
آدم: موافق.
مريم: فتحت عينيها بدهشه. موافق ع ايه؟
آدم: ع الامنيه ال بتتمنيها. وعايزه تحققيها.

مريم: بزهول. بس انا لسه مقولتش ليك عليها.
آدم: اتعدل. ومسك ايديها وباس جبينها وقال. انتى عشرة سنين يا اميرة آدم. وكل حاجه فيكى تخصنى حتى تفكيرك يخصنى.
مريم: قلبها دق وقالت يعنى موافق انى اتبرع نبنى مستشفى لعلاج زوي الهمم بالمجان.
آدم: رفع دقنها وباسها برقه وقال. اعتبريها اتنفذت وجاهزه للافتتاح.
مريم: ضحكت بدموع السعاده. وحطت راسها ع صدره وقالت. ربنا يحفظك ومايحرمنيش من جنة آدم.
عند سليم.

فتون: واقفه ف التراس سرحانه.
سليم: قرب منها وضمها لقلبه من الخلف. وقال.
فاتنتى سرحانه ف ايه؟

فتون: انتبهت وابتسمت بحب وسندت راسها ع صدره. وقالت انا مبسوطه اوى ياسليم. بجد الروح كانت محتاجه تجديد. زي مقابلة انهردا. ماما مريم الجزار. حاجه كدا وهم. مش لاقيا ليها مسمى ف المعجم يليق بيها. ايكونه من الأخلاق والجمال والعطف والحنان. عندها كمية حب كبير يكفى ع مدد سنين بعيده. مقابله واحده بس معاها. وتسمع منها كفيله تنسيك هموم الدنيا. ماما مريم طبطت ع قلبى انهردا ياسليم.

سليم: لفها ليه. وقال فعلا. انا اخدت بالى من رازنتها وعقلها. ولازم تكون كدا. مش زوجة الامبراطور.
مملكة آدم العدوي. ماتبنتش من فراغ. وأساس وجذر المملكه دى. الزوجه الصالحه. ال هي...
فتون: ضحكت بسعاده. وكملت أميرة آدم.
سليم: مسد ع خدها بحب. وانتى سلطانة قلب سليم بدر الدين.
فتون: حطت راسها ع صدره وقالت. جمال اليوم انهردا واخد شطر من جمالك ياسليم.
سليم: ضمها لقلبه. وجمال العالم كله. من ابتسامتك يافاتنة قلبى.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة