قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية أحببت بصيرته فصول خاصة للكاتبة مريم نصار الفصل الأول

رواية أحببت بصيرته فصول خاصة للكاتبة مريم نصار الفصل الأول

رواية أحببت بصيرته فصول خاصة للكاتبة مريم نصار الفصل الأول

فيلا سليم بدر الدين.
ف المكتب الخاص.
سليم: قاعد ع المكتب. وفاتح الملف وبيراجع شغله.
فتون: نازله ع السلم. ولابسه بيجامه. وقالت مساء الخير يا داده فاتن.
فاتن: مساء الورد بست الكل. صلاة النبى احسن. انتى انهردا زى الفل الله اكبر عليكى.
فتون: ضحكت. تسلمي يارب. و الحمد لله ياداده. شوية تعب وراح لحاله. قوليلى سليم فين؟
فاتن: سليم بيه ف المكتب. وطلب مني اعمله القهوه بتاعته.

فتون: بابتسامه. انا هاعمله القهوه ياداده. اتفضلى انتى.
فتون: دخلت المطبخ. وبتجهز القهوه.
فاتن: طيب سؤال بس ياست فتون. عيد ميلاد ست البنات حياة بكره إن شاءالله. ومحدش طلب منى اعمل ترتيبات ايه انا والشغالين زى كل سنه.
فتون: ايوه ياداده. لان سليم بيفكر يعمله ف فندق او ف الساحل. لسه هيشوف انهردا. وانا هتكلم معاه. وهقولك.
فاتن: وماله. وكل سنه وهي بألف خير. ويارب عقبال 100 سنه.

فتون: ابتسمت وانتى طيبه. الله يكرمك ياداده.
فاتن: سؤال تانى عدم اللامؤخذا يعنى. انتى عارفه انا بحب ست حياة قد ايه.
فتون: طبعا ياداده. انتى عشرة سنين. وانتى ال مربياها هي و آمان. اتفضلى أسألى.
فاتن: شاله يجبر بخاطرك يارب. احم لامؤخذا يعنى. العريس ال اتقدملها. ياترى وافقت. ولا رفضت زى كل مره. اصل انا من امبارح مش عارفه اكلمها. ومتظرظره عليا ع الآخر.

فتون: ههههههه معلش ياداده انتى عارفه انها عصبيه. وكمان العريس اترفض انتى عارفه حياة لسه صغيره دى لسه ف تانيه جامعه.
فاتن: رفعت ايديها الاتنين وقالت ربنا يوفقك ياحياة يابنت حوا و آدم. ويرزقك بعريس زى سليم بيه. ويريح بالك ويسعدك انتى وسي آمان قادر ياكريم
فتون: حطت القهوه ف الفنجال. وقالت بحنين. آمين يارب. وشالت القهوه. وراحت ع المكتب. وخبطت.
سليم: مركز ف شغله وقال ادخلى ياداده.

فتون: فتحت. ودخلت بابتسامه. طيب ينفع فتون؟
سليم: قفل الملف. وابتسم. وشاور ليها تعالى ياروحي. ايه الجمال ده؟ وكمان جايبه القهوه بنفسك.؟
فتون: قربت منه بضحكه صافيه. وحطت القهوه ع المكتب. وشهقت.
سليم: شدها لحضنه وقعدت ع رجله. وباسها من خدها. وقال فاتنتى عامله ايه دلوقتى ياحبيبتى؟
فتون: بضحكه صافيه. وماسكه ياقة قميصه. انا كويسه جدا ياحبيبى. ومش بس كده. انا كمان عملتلك القهوه بايديا. ويارب تعجبك.

سليم: داعبها من أنفها بمرح. طبعا هتعجبنى جدا. لكن الأهم من كل ده. اخدتى علاجك ولا نسيتى كالعاده؟
فتون: ههههه تؤ تؤ مانستش ولا حاجه. واخدت العلاج ف ميعاده. وانا خلاص بقيت احسن بكتير صدقنى. الحمد لله.
سليم: بابتسامه. الحمد لله ياروحي.
فتون: قولى بقى. حياة و آمان مش موجودين ف البيت؟
سليم: اممم فعلا. حياة راحت عند عمها خالد و آمان معاها.

فتون: اممم تمام. انت فكرت هتعمل عيد ميلاد حياة فين؟ ولا نعمله هنا وخلاص.
سليم: قربها لحضنه. وقال تؤ. حياة بنوتي. جابت تقدير كويس جدا. وتستاهل حفله جميله. وانا فكرت اعمل ليها عيد ميلاد ع البحر ايه رايك ياروحي؟
فتون: بانبهار. امم جميل. تقصد ع اليخت بتاعنا؟
سليم: بغمزه. لأ طبعا. اليخت ده للعشا والعقاب. ومينفعش اى حد يعرف بيه. ولا ايه؟
فتون: بحرج. احم م. ماشي خلاص.
سليم: بمكر. هو ايه ال خلاص؟

فتون: كشرت عينيها بتعجب. وبعدين معاك. بطل بقى.
سليم: ضمها لقلبه. حبيبى انا ياناس ال بيتكسف.
فتون: ضمته بحب كبير وضحكت. وقالت حبيبى انت ياسيمو.
سليم: بهمس جبتى هديه ل حياة قلب ابوها؟
فتون: طلعت من حضنه. وفتحت عينيها بدهشه. صدق لأ. ينهار ابيض. انا ازاى نسيت. لأ بص انا منستش.
بس انت عارف انا تعبانه بدور برد شديد جدا بقالى اسبوع واكتر. ومكنتش مركزه ف اي حاجه. طيب والحل بقى؟ دي حياة ممكن تغضب علينا كلنا.

سليم: مسد ع خدها. طول ما الملاك الحارس موجود معاكي. متفكريش ف اي حاجه.
فتون: باسته من خدو بفرحه. تسلم لقلبى ياحبيبى انا، طول عمرك مريح قلبى. ها قولى بقى جبتلها ايه؟
سليم: بمكر. ايه رأيك عايز اجبلها عربيه.؟
فتون: فتحت عينيها بدهشه، نعم؟ عربيه ياسيلم؟
لأ طبعا أنا مش موافقه.
سليم: بهدوء ليه بس ياتونا.
فتون: بجديه. علشان حياة لسه صغيره. وكمان ماينفعش عربيه مره واحده وهي ف السن ده.

انا معوده بنتى إن الحاجه بتيجى بتعب. مش علشان نجحت وجابت تقدير تجبلها عربيه مره واحده. لأ انا رافضه الطريقه دى.
سليم: بتنهيده. بس حياة مش صغيره ياتونا. وكمان بتعرف تسوق كويس جدا. وبتسوق عربيتى. مافيهاش حاجه لما تكون ليها عربيه خاصه ليها.

فتون: بتصميم لأ. بنتك لسه صغيره ياسليم. وانا خايفه عليها. خلينا زى ما احنا. وف سواق خاص ليها. ولما تكبر شويه إن شاء الله. تجبلها عربيه. لكن السنادى لأ. ممكن ولا ايه؟
سليم: بتفكير. بس حياة هتزعل يافتون. وهي طلبت منى عربيه.
فتون: بتعجب. انت بتحسسنى انها بتطلب لعبه.؟
وانا ف سنها كان أكبر احلامى كلها اسدد ديوني ياسليم.

ارجوك ياسليم سبنى اربي بنتى بطريقتى. انا مش بقولك ماتجبلهاش. لأ جبلها لكن مش دلوقتي. وصدقنى ياسليم ال بيجى بسهوله. بيروح بسهوله.
سليم: مط شفايفه بتفكير واتنهد. ومش عايز يزعل مراته ولا بنته.
فتون: حست بيه. ومسكت وشه بايديها. وقالت صدقنى انا فاهمه انك مش عايز تحرمها من حاجه.
وانا كمان عايزه ولادى يحققو كل حاجه. لكن بعد ما يعرفو قيمتها.

سليم: بتنهيده. احنا اتفقنا انك هتتصرفي ف ميزانية البيت من ناحية الاكل والشرب لانك شايفه انه تبذير. وانا معاكى ووافقتك ف دي.
لكن انا اتفقت معاكي. إن طلباتك ولبسك وكل حاجه تخصك وتخص ولادي. دى ماتتدخليش فيها.
انا يستى عايز اجيبلكم كل حاجه. وبعدين انا لو عارف إن حياة بنتنا متهوره انا مكنتش هفكر ف هديه زى دي. لكن حياة فوق ماهي واخده عصبيتى واخده اسلوبك كمان. وبتتصرف بعقل. فتون سبينى انا اتصرف.

فتون: ابتسمت. انا عارفه انك بتحب حياة اكتر من اى حد.
بس عشان خاطرى بلاش ع الاقل السنادى. خليها لما تخلص جامعه اهي هتكون كبرت واشتغلت معاك ف الشركه. ارجوك وافقنى بقى.
سليم: اولا يامدام فتون. صلحى كلامك. انا مبحبش حد ف الكون كله قدك انتى وبس.
أما ولادى ليهم حب من نوع تانى خالص. فاهمه؟
فتون: ههههههه فاهمه ياروحي. هو انا بعشقك من شويه ياملاك قلبى انت.
سليم: بغمزه. موافق بس شرط...

فتون: صكت ع أسنانها بغيظ مكبت. العقااااب صح ياسليم؟
سليم: بغمزه صح ياقلب سليم.
فتون: وشها بقى احمر جدا، وسكتت.
سليم: ههههه يؤبرني ها الحلو.
فتون: بلعت ريقها بتوتر. احم ا. انت هتحجز امتى؟ وهتقول ل خالد وحنين؟
سليم: بيلاعب خصلات شعرها. مش عايزك تفكري كتير كل حاجه بكره هتكون زي ما انتى عايزه. وهيكون اجمل عيد ميلاد ل حياة سليم بدر الدين.
فاتن خبطت ع الباب.
فتون جت تقوم.

سليم: ضمها لقلبه اكتر. هشش بس. وقال بثقه ادخلى ياداده.
فتون: بحرج كبير. سليم لأ ماينفعش كدا الله يخليك.
سليم: هتسكتى ولا اتجاوز اكتر.
فتون: فتحت عينيها بدهشه وقلبها بيدق بسرعه من الاحراج وهي قاعده ع رجله.
فاتن: فتحت الباب. وشافت فتون وهي متوتره. وابتسمت بحرج. وبصت ف الارض وقالت. احم سي سليم بيه. خالد بيه وصل ف الجنينه. ومعاه سي امان وحياة هانم.
سليم: بهدوء. طيب ياداده. انا خارج ل خالد.

فتون: شهقت. يلهووى خالد وانا باللبس ده؟ داده فاتن. بسرعه الله يكرمك. هاتلى أسدال ولا فستان اى حاجه بسرعه.
فاتن: حاضر ف ثوانى هكون عندك. وطلعت بسرعه.
سليم: بمكر. احنا كنا بنقول ايه.؟
فتون: بغيظ. كنا بنقول خالد مجنون وممكن يدخل زي القضا المستعجل.
سليم: ببرود. تؤ. من يوم مانقلنا الفيلا الجديده. وهو مايتجراش يدخل طول ما انتى موجوده ياروحي.
فتون: نفخت بأريحيه. طيب كويس ربنا يهديه.

سليم: بهمس. ونفس البرود. كنا بنقول ايه ياتونا؟
فتون: قلبها دق واتكسفت. وقالت بحرج. كنا. كنا بنقول انك هتجهز كل حاجه. احم.
سليم: بمكر. طيب وقبل كدا.
فتون: بحرج. وبعدين معاك بقى بتحب توترنى. كدا مش هينفع خالص ع فكره.
سليم: ضحك بصوته كله هههههههههههه. قلبى انتى ياتونا.
فتون: ابتسمت بحب. وقالت أنا عارفه انى وحشاك. بس بطل تحرجني.

سليم: بغمزه. وحشانى وبس؟ وحياتك انا من وقت دور البرد ال جالك ده وانا هموت من القلق عليكى. ومن عشقك كمان. وحشانى جدا.
مهلكتى انتى يافتون...
فتون: وشها بقى احمر جدا. وقالت خلاص ياسليم بقى. احم صاحبك بره. وولادك زمانهم هايهجمو عليك. وا...
حياة: فتحت الباب ودخلت. مسااااااء الخي، وشهقت هييييييي انتو بتعملوا ايه؟ ينهار الوان. ده مكان اكل عيش ياناس.

سليم: ههههههههه تعالى تعالى. متأخره نص ساعه. هتتحاسبى ع فكره...
حياة: قربت منهم. وباست فتون من خدها. وقالت مامتى حبيبتى. حمدالله ع السلامه ياقمر العيله.
فتون: بضحكه صافيه. الله يسلمك ياحبيبتي.
حياة: وقفت ورا الكرسي. وحضنت سليم بمرح. ايوه ياسليم باشا. انا فعلا اتأخرت نص ساعه.
ولكن إذا سمحت ليا المحكمه باتساع صدرها ولتسمع منى. وما قد بدر من اهواج وتفاصيل قد حدثت وغيرت مجري وتفاصيل القضيه.

آمان: دخل بمرح وكمل. سيدى الرئيس. حضرات الساده المتوترين. إن موكلتى حياة سليم بدر الدين. قد تأخرت بالفعل.
ولها أسبابها الخاصه. وانا هنا معكم اليوم ل ابرهن. واقدم لكم جميع الميداليه والادله التي ليس معي وليس لها اى أساس من الصحه. وهذا كل مالدى من اقوال ودلائل واشكر كل من موجود بقاعة المحكمه. وارجو الرحمه واتخاذ القرار السليم ف براءة بنت الحج سليم. وشكرا...

حياة: بصوت مرح. رفعت الجلسه. وتؤجل القضيه لحين استماع الشهووووود...
أمان: سقف برافووووو يحيا العدل والله. مؤبد ع خير. هههههه
سليم: مغمض عينيه م الصوت العالى. لكن قلبه بيضحك من عيلته ال تخطف القلب.
فتون: بتضحك من قلبها. وقامت وراحت حضنت أمان. حبيبى انت يا امان.
أمان: باس ع أيدها. حمدلله ع سلامة حضرتك ياست الكل.
فتون: الله يسلمك يا حبيبى.
امان: سلم ع سليم. اذيك يا بابا. وباس ع أيدو.

سليم: حمدالله ع السلامه ياحبايبى.
امان وحياة الله يسلمك يا بابي.
فاتن: جابت الفستان لفتون والحجاب.
خالد: ف الليفنج بصوت عالى. مش خيييير ولا ايييييييه؟ انت يا استاااااذ نمت جوه ف ام المكتب؟ اخللللص عايز اروح.
سليم: خارج ووراه عيلته. وقال والله انت ال جاى من غير ميعاد.
يبقى تترزع مكانك لحد ما اخرج. وايه ال جابك اصلا.؟ هو انا مش سايبك من كام ساعه ف المجموعه.

خالد: كبر دماغه من كلام سليم. وقال اهلا ام حياة حمدلله ع السلامه.
إم سيف بعتانى مخصوص عشان أسأل عليكى. الف سلامه عليكي. عامله ايه دلوقتى؟
سليم: قبض ع ايديه بغيره وتوعد.
فتون: كتمت الضحكه. وقالت الله يسلمك يا استاذ خالد. احم انا هتصل ع حنين اطمنها.
سليم: من بين أسنانه. خلاص اطمنت. خش تعالى ف المكتب عشان اروقك.
خالد: فتح عينيه بدهشه وقال بتمثيل. اتروق ياميمي؟ لأاا انا أسمى ميمي اه بس راجل اوى
كلهم ضحكو.

سليم: بغيظ. ولااا. انت وصلت ولادي لحد هنا صح؟ اتكل بقى يلا من هنا...
خالد: قعد ببرود وحط رجل ع رجل. وقال عاجبك يا استاذه فتون. جوز حضرتك معندوش اى اسلوب حضارى وتحسي انه تربية حواري.
سليم: فتح عينيه بزهول. وبصووت غضبان. تربييييية ايييييه ياااالا انت؟
خالد: اتحرك بسرعه. واستخبى ورا آمان. وقال بقولك ايه؟ كُل حاجه كدا سد بيها جوعك. انت هتتحول عليا ولا ايه؟ ماتهمد بقى اجدع. عشان اقولك انا جاي ليه؟

حياة: بهمس بلاش ياعمو خالد. بلاش تقوله.
خالد: بهمس لازم ياحياة. ويلا بقى هي موته ولا اكتر. بصي انا هقول واجري اشطا خلينى اخلص؟
حياة: بهمس هتجري ياعمووو؟
خالد: الجري نص الجدعه ايش عرفك انتى؟
سليم: بغيظ خلصتو وشوشه انتو الاتنين؟ اخلص يا ااازمة حياتى. جااااى ليه؟ وعندك مصايب ايييه تانيه؟
خالد: هرش ف قفاه. هي مصيبه واحده بس. إء. لايعم مصايب ايه كفاله الشر. احم. انا جاى، وبلع ريقه بتوتر وبص لحياة و آمان.

حياة و آمان. اتحركو. و وقفو جمب فتون. وبيعدو. من واحد ل خمسه ومنتظرين رد فعل سليم.
سليم: نفخ بنفاذ صبر. جاااى ليه ياخالد ياشرقاوي؟
خالد: بيمثل التوتر. وقال. جاااى. جاااي. احم اصل. انا. كنت جاااى.
فتون: كاتمه الضحكه. وفهمت إن خالد عمل حاجه ضد رأي سليم. وهمست شكلك هتتغرق ف البيسين انهردا ياخالد. وهتروح كالعاده مبلول.
سليم: خبط كف ع كف. يا ربنا. ماتنطق يبنى؟

خالد: اتكلم بسرعه. انا جاى اقولك انى حجزت وظبط كل حاجه لعيد ميلاد بنت اخويا ال هي حياة. ف اكبر مول ف مصر. وأمسك كارت الدعوه بتاعك انت ومراتك اهو. وحطه ع التربيزه.
فتون: شهقت بصوت مهموس وحطت أيدها ع بوقها. وقالت ينهار ابيض. استر يارب.
سليم: مسح وشه بايديه. وقال بغضب مكبت. وبص ل خالد. انت جهزت وحجزت كل حاجه لبنتى انا؟ وف مول؟ ومن غير ما تاخد رأيي؟

خالد: بيمثل الزعل. اله ما هي بنتى كمان ياجدع. هو لازم اقولك يعنى؟ وشهق. وجري ينهار منيل استنى ياسليييييييييم...
سليم: جري وراه بغيظ كبير. ده انا لازم اربيك بجد ياحيوووووان...
خالد: بيجري بسرعه وخرج ف الجنينه. صعب جدا اتربي، هو بعد ما شاب ياسليييييييم. اهدا بقي مش كل مره اروح مبلوووول.
حياة: جريت ع اول الباب مع أمان وبيضحكو.

فتون: بتضحك من قلبها. وقالت ربنا يستر بجد عليك المرادي ياخالد. وجالك قلب تتصرف كدا؟
آمان: اوبس. ينهار ازرق. الحقو. عمو خالد قطع النفس. ههههههههه.
فتون ؛ كشرت عينيها. وقالت حياة. انتى ال قولتى ل عمك خالد انك عايزه تعملى عيد الميلاد ف مول مش كدا؟
حياة: بثبات ايوه يامامي. هي كانت مجرد فكره. وقولتها. لكن اتفاجئت انهردا زي حضرتك بالظبط. إن عمو خالد جهز كل حاجه.

فتون: هزت راسها بنفاذ صبر. وقالت. ربنا يستر.
سليم: بيجري بسرعه كبيره.
خالد: بيجري وبينهج. وقال يخربيت كدا ولاااااا اهدا بقى...
سليم: ف حركه سريعه مسك خالد ونطو ف البيسين...
خالد: شهق وكح ومسح وشه بايديه وبينهج. الله يخربيتك يا اخي. مصاحب واحد من غير مخ.
سليم: مسكه من ياقة قميصه. وقال بغيظ. بقى انت. تتصرف من دماغك.؟ ده انا هشلفطك دلوقتي.
خالد: ببرود. بقى كدا ياسولي. ينفع تخلينى استاذ شلفوطه قدام عيالك.

سليم: ضغط ع فك خالد بغيظ اعملللل فييييك اييييييه؟
خالد: رقص حواجبه ببرود طلقنى. مش عاجبك طلقنى. بس قبل ما تقولها. قولى بحبك ياخالد. خلينى بعد الانفصال اعيش ع الكلمه دى ياسولي.
سليم: غمض عينيه. وقال اعمل ف الواد ده ايه؟ كتلة تلج متحركه. وزقه وسابه وخرج م البيسين.

خالد: بتريقه. سلييييم بغرق ياسلييييم، سلييييم هتخلينى اروح مبلول. حرام عليك. حنين من كتر ما بروحلها مبلول فكرتنى غواص. الحقني. ياسليييييييم.
بعد فتره كبيره ف فيلا الشرقاوى.
حنين: هههههههههههه. انا احترت معاك ياخالد. بصراحه الله يكون ف عون سليم منك.
خالد: بياكل. اسكتى بقى انا متغاظ من الواد ده. بقى بعد ما يغرقنى يحلف عليا مانا متعشي عنده. بقى ده جزاتى عندو. مااااشي يسليم. مااااشي.

حنين: ههههههههه دى ااقل حاجه سليم يعملها معاك. كفايه انك مطلع عينه ف الشغل. وكمان سايبك برحتك واى مشكله يجري يحليهالك.
اخ منك ياخالد.
بقى ياخالد انت عارف إن سليم حياة وأمان عنده بالدنيا. وديما يحب هو ال ياخد القرار معاهم ومع فتون. تقوم انت تفاجأه كده؟ هههههه فظيع انت.
خالد: بياكل. بقولك ايه هو ال معقد. مايفكها شويه. وايه يعنى عيد ميلاد ف مول؟ ده واد خنيق. فكك منه.

حنين: ههههه افكنى منه؟ طيب تعرف إن فتون لما اتصلت عليا قالت إن سليم كان عايز يعمل عيد ميلاد حياة ع البحر؟
خالد: بقولك ايه. حياة عايزه عيد ميلادها ف المول. وانا عملته. سيبك من ابو قرارات ده. هاتى ورك فرخه.
جنى: ههههههه. بابي حضرتك بجد محصلتش.
خالد: بغمزه بس ايه رايك ياموزتى. ف الآخر عملت ال انا عايزو. ولا ايه؟
جنى: بفخر. طبعا بابي مش اى حد. ويعمل ال هو عايزه.

خالد: بعتلها بوسه ع الهوا. قلب ابوكي انتى. بتفهمى والله.
حنين: بتوعد. قصدك ايه يااخااالد؟
خالد: بلع الاكل. وقال ببلع. ببلع الاكل وكنت لسه هكمل الجمله. واقول بتفهمى زى امك.
حنين: زى ايه ياخالد؟ امك؟
خالد: بتريقه. اه نسيت اسف هرتقي اصل القاع مزدحم. هههههههههه.
كلهم ضحكو.
سيف: بياكل. ماما حضرتك جبتي هديه ل حياة؟
خالد: بمكر. اكيد طبعا ياسيف باشا. وهي دى حاجه تتنسي. المهم انت جبت هديه ل، لحياة؟

سيف: بثقه. وانا اجبلها ليه؟ كفايه حضرتك.
خالد: رفع عينيه ل سيف وقال. ولا ياسيفو. انا مش مختوم ع قفايا اشطا؟ بس خلينى ساكت احسن. ماتجببى ورك فرخه ياحنين. ولا اقوم.
حنين: هههههههه لا ياحبيبى اتفضل والف هنا.
خالد: بغمزه. كلى انتى بطاطس وانا الفراخ. وهمس ف ودنها. لقاءنا فوق اصلك وحشانى ياحته هههههههههههه.
حنين: اتوترت واتكسفت. وبصتله بنفاذ صبر.

جنى: بتفكير. طيب يعنى عمو سليم اقتنع يعنى. وهنروح كلنا بكره المول.
خالد: ايوه يا حبيبتي. وانتى عارفه إن كلام ابوكي ف الآخر هو ال هيمشي. ولا ايه ياحنوووون؟
حنين: بتنهيدة حب. طبعا ياخالد. كلامك ال بيمشي ف الآخر.
خالد: ده كدا عظمه اووووى.
تانى يوم الساعه 4
فيلا سليم بدر الدين.
فتون: لابسه فستان باللون الازرق الداكن. وكان خيال عليها. وواقفه قدام التسريحه بتلبس الحجاب.

سليم: خارج من اوضة اللبس. ولابس بدله جميله جدا. وشاف فتون. وابتسم بحب وقرب منها وباس كتفها وضمها من الخلف. وقال فاتنة قلبى ال سحرانى بجمالها.
فتون: بضحكه صافيه. سليم ربنا ما يحرمني منك ولا من وجودك ف حياتى. ولفت ليه. وباسته من خدو وقالت ايه الجمال ده ماشاء الله عليك.
سليم: مسد ع وشها. الجمال ده وصف بسيط ليكى انتى ياروحي. كفايه جمالك ورقتك ال واخده قلبى ف حته تانيه.

فتون: ابتسمت. وقالت يلا عشان. تلبس الساعه. ولبسته الساعه. ورشتله البرفان. وقالت قولى بقى. شريف كلمك؟ اصل نجوان كلمتنى من شويه.
سليم: بيحط الدبوس وقال ايوه ياحبيبتى. وبيسلم عليكى. وقالى كلها اسبوع ويرجعو كلهم من امريكا. ع فيلتهم الجديده.
فتون: بسعاده. بجد. والله فرحت جدا. نجوان مقالتش ممكن تكون متعرفش.
سليم: ايوه فعلا متعرفش. لان شريف قالى انت اول واحد تعرف.
فتون: تعرف بدر وفريده وحشوني اوى. وا...

سليم: حاوطها من وسطها بغيره. وقال سمعينى كدا قولتى ايه؟ مين ده ال وحشك؟
فتون: حاوطت رقبته بايديها وقالت فريده ونجوان.
سليم: بتحذير اومال بدر؟ ده ايه؟
فتون: بدلع تؤ انا مقولتش بدر. انت ال قولت اهو.
سليم: خطف بوسه رقيقه وقال بتحذير. ماسمعش منك كلمة حد وحشك غيرى فاهمه يافاتنه.
فتون: قلبها دق بحب كبير وقالت فاهمه ياحبيبى.

سليم: لسه بيقرب منها. وفونه رن وكان خالد. وصك ع اسنانه بغضب واضح ورد وقال عايز ايه ياعملى الاسود. بتتصل ليه دلوقتي؟
خالد: ليه يعنى فيها لما اتصل دلوقتي انت كنت بتعمل ايه؟ ها. ها قولى.
سليم: اخلص يالا عايز ايه؟
خالد: أنجز ياعم انا ف الطريق للمول اهو.
سليم: تمام. ساعه ونكون كلنا هناك. إن شاء الله.

ف شقة فهد السيوفي.
رينو: داخله ع فهد الاوضه. وشافته ف قمة اناقته. وقالت بغيره. ايه الجمال ده كله يافهد؟ لأ لأ. استنى انا هجبلك طقم عادي. ورايحه ع الدولاب.
فهد: ضحك بصمت وجري عليها بسرعه وشالها قبل ما تفتح الدولاب.
رينو: بغيره وغيظ. نززززلنى. نزللللنى. يافهد.
فهد: ههههه. انتى حكايتك بقى؟ كل مالبس بدله أو طقم كلاسيك. تغيرى عليا كدا؟

رينو: بغيره. ايوووه بغير. عند حضرتك مانع؟ وبعدين انت اللون الاسود عليك يجنن. لابسه ليه بقى؟
فهد: نزلها. ومشي خطوه قدامها.
رينو: بترجع بضهرها. لحد ما خبطت ف الحيطه.
فهد: رفع ايديه ع الحيطه. وهي بين ايديه. وقال بغمزه. فهد السيوفي يجنن ف اى حاجه. ولا ايه يانجمة قلب فهد.؟
رينو: بتتنفس غيظ. وقالت بغيره. هتلبس طقم عادي. والا مش هيحصل خير ابدا.

فهد: قرب من شعرها واخد نفس عميق وقال. ياااااه ع ريحة الشياط. يابنتى هتولعي ف البيت مش كدا.
رينو: رفعت حاجبها. وقالت والله شياط؟ وكملت بمكر. اووووكي. وسع بقى خلينى البس.
فهد: باشتياق ليها. قال طيب بقولك ايه. انتى وحشانى. وا...
رينو: بكبرياء. اسفه. احنا اتأخرنا، المفروض نكون ف المول بعد ساعه. اوكي. ونزلت راسها وخرجت من بين ايديه. ورفعت حاجبها وقالت أنا بقى هوريك الحريقه ال بجد. مش الشياط. يبن السيوفي.

فهد: مسح وشه بايديه وحط ايدو ع قلبه. وقال بعشقك يابنت آدم العدوي.
آرين: بتخبط ع باب فهد. بااااااابي. خلصتو ولا لسه. كدا هنتاخر.
فهد: بيسرح شعرو. وقال مامي بتلبس ياحبيبتى.
آرين: بتذمر عاااااااا كل ده لسه بتلبسي يامامي. حرام بقى انا عايزه اروح الموووول.
فهد: حاضر يا آريني. شوفى اركان اخوكي خلص ولا لسه؟

آرين: بغيظ. ايوووه آركان خلص من بدري. وكمان اتصلت ع تالين. قالت هي كمان لبست. و. و آد، احم وخالو مراد بيلبس.
فهد: طيب تمام. شويه وخارج ياروحي. استنينى ف الليفنج اوكي.
آرين: بس بشرط هتعلمنى السواقه اوكي؟
فهد: حاضر ياحبيبتى.
آرين: بمرح. يس يس يس باااااابي اجمل دااااااااد ف الدنيا كلها...
فهد: قدام المرايا. بيلبس الساعه. وبيضحك ع آرين. وفجاءه تنح. والدم على ف عروقه. وبدل الشياط. أصبح حريقه فعلا.

رينو: لابسه فستان احمر كات. وعليه بلرو اسود. وماسكه حجاب اسود. وطالعه عشان تلبس الحجاب والنقاب. جمبه ف المرايا. ومسكت صوباع الروج.
فهد: بغيرره، مسك أيدها بسرعه. وقال بجمود ايه ال انتى لابساه ده يا لاريييين؟
رينو: بكبرياء وبرود. لارين العدوي تجنن ف اي حاجه ياقلب نجمة فهد. وكملت بغمزه. ولا ايه؟
فهد: مسح وشه بايديه ونفخ بخنقه كبيره. خشي البسي الفستان الاسود.

رينو: بدلع. تؤ تؤ. وانت يعنى سمعت كلامى ولبست طقم غير ده؟ انا هخرج كدا. وبتحط روج.
فهد: قبض ع ايديه بغيره. وقال بغضب. مفيش خروج بالشكل ده وانتى عارفه كدا.
رينو: بتظبط الروج. وبصت ليه. وقالت ليه يافهودي؟
وقربت من رقبته وبتقلدو واخدت نفس عميق وقالت. يااااااه ع ريحة الشياط. يبنى هتحرق البيت مش كدا؟ ورجعت مكانها. وغمزت ل فهد...

فهد: هز راسه اممممم. بقى الحكايه كدا؟ تمام. تمام. حطى روج ياروحي زي ما انتى عايزه.
رينو: فتحت عينيها بدهشه. واستغربت رد فعله.
فهد: راح عند الباب وقفل الباب بالمفتاح...
رينو: بلعت ريقها بتوتر. وقالت اء، انت قفلت الباب ليه يافهد؟
فهد: قلع جاكيت البدله وقال بمكر. مراتى حبيبتى بتتزوق لجوزها حبيبها.
وبصراحه بقى نجمتى حبيبتى وحشانى اوى. وغمز ولا ايه؟ وخطى كام خطوه قدامها.

رينو: اتوترت. ورجعت بضهرها. والحجاب والنقاب وقعو منها. لأ يافهد. وخبطت بضهرها ف الحيطه وكملت. خلاص خلاص انا هلبس الفستان الاس...
فهد: قاطع كلامها بالبوسه المعهوده. وزال اى آثار للميكب. لانه غيران جدا من فكرة انها بتحط ميكب ولابسه اللون الل شدد عليها ماتلبسوش تانى. فهد همس. بعشقك يارينو.
رينو: تاهت ف عشق الفهد. وهمست بعشقك يافهد.
يلا العدوي...
آدم: ومريم. قاعدين ف تراس الجناح الخاص.

مريم: والله يا آدم. انى اكون قاعده كدا وانت جمبى ومعايه. دى سعادة الدنيا ومافيها. انا مش عايزه اكتر من كدا.
آدم: ابتسم. طيب مانتى الدنيا ومافيها يااميرتى. ومعلش ريحينى وامضي.

مريم: بتنهيده. اسمع منى بس. انت ربنا يكرمك ويبارك ف عمرك. مش حارمنى من اى حاجه. وكمان كاتب ليا الفيلا دي باسمى. وماشاء الله مدخلنى شريكه معاك ف الشركه الأم. وانا يمكن ماشيلتش ورقه من مكانها لما كنت بروح اقعد معاك ف الشركه. والعقارات كاتبلى فيها. يبقى ايه لأزمة رصيد ف البنك.

آدم: كلمه زياده. وهحول كل حاجه لاسمك. وده مبلغ انا حطيته ع فلوسك ف البنك. انا بأمنك. ولو انى عارف فلوس الدنيا كلها متجيش نظره من عينك. ولا كلمة حب منك ياقلب آدم. اسمعى كلامى بقى وامضي.
مريم: هزت راسها لله الامر من قبل ومن بعد. وعارفه كلامك ال بيمشي ف الآخر.
آدم: بمكر طيب لما انتى عارفه كدا. معطلانى ليه كل ده؟ امضي ياحبيبتى.
مريم: ههههه حاضر. بسم الله الرحمن الرحيم. ومضت ع الاوراق.
الباب خبط.

آدم: ادخل.
مراد: دخل بمرح. سلامووووو عليكووووو. احجووووج. امريوووووم. انتو فيييين؟
مريم: بسعاده. احنا هنا تعالى يامرادى ياحبيبى.
آدم: بغيره كبيره. الصبر من عندك يارب.
مريم: بصتله بدهشه. وقالت اله احنا هنرجع للغيره من تانى؟
آدم: بصلها. بتوعد. امممم تمام تمام.
مراد: دخل وسلم عليهم. ايه يامريومه الجمال ده؟ عليا النعمه الجمال عدا الكلام. الله اكبر عليكى. عديتى ليلي علوي بمراحل. اااااه تسلم ايدك ياحج.

آدم: لسعه ع قفاه. وقال مش هتكبر عليا. وكلمه زياده. هرميك من البلكونه...
مريم: شهقت وحطت ايدها ع قلبها. وقالت ايييه؟ ترميه؟ الف بعد الشر عليه. ليه كدا بس يا آدم. الله يهديك.
مراد: بمكر ومثل الزعل. لا عادى. سيبى الحج برحته بامريوم. دا انا اموت فداه وفداكي ياحبيبتي.
مريم: بلهفه. بس يامراد. الله يعطيك العافيه ويمد ف اجلك. وعيونها لمعت بدموع. بالله عليك ماتقول كدا تانى. حبيبى انت واول فرحتى.

مراد: رقص حواجبه بمكر. وباس ع أيديها الاتنين وقال حبيبتى يامريوم. احلا ام. واجمل ام. واحلا عيون فيكى. يا، ااه. احم تسلم ايدك ياحج.
آدم: بغيظ مكبت. انت مش رايح المول انت وولادك مع فهد. يلا غور من هنا.
مريم: اله ف ايه يا آد، ومكملتش من نظرت آدم ليها.
مراد: حط ايدو ع قفاه. ماشي ياحج. مقبوله منك. انا جيت اسلم عليكوو. وغمز ل مريم. هتعوزي منى حاجه ياقمر.؟

مريم: بلعت ريقها بتوتر وبصت ع آدم وقالت. احم س، سلامتك يا، حبيبى قصدى يامراد.
مراد: بخبث. يعنى افهم إن مراد ابنك واول فرحتك مبقاش غير ابنك وبس. واتنهد بتمثيل...
مريم: بقلب أم. لأ لأ مين قال كدا. دا انت ابني وحبيي قلبى ونور عيني مرادي. ده انت قلبى من جوه.
آدم: بصوت عالى ماخلاص انتى وهو. مش هنخلص من صفحة الغزل دي؟ وانت يازفت انت. غور من هنا...

مراد: اتعدل بسرعه. احم. تمام اوي. احم سلامو عليكو. وجري من قدامه. وقال أنا كدا عملت ال عليا.
آدم: قفل ملف الاوراق. بغيظ. ورزعه ع التربيزه. وقام دخل جوه.
مريم: اتخضت. وغمضت عينيها وقالت الله يهديك يا آدم.
آدم: من جوه. بصوت جهوري. امين يا ام مرادك.
مريم: هزت راسها. وقامت دخلت. وقلعت النقاب. ووقفت قدامه. وقالت اله ف ايه بقى يا آدم؟ هو انت حد جه جمبك؟

آدم: بغيره. لأ ابدا. انا بحب اكون عصبى كدا من نفسي. وانتى جايه ورايا ليه ها؟
مريم: كتمت الضحكه. اله هو انا قولت حاجه يادومي.
آدم: كشر عينيه بغيظ وقال دومي؟ دا انتى شمتانه بقى.؟ اتفضلى البسي والحقي اخرجي مع حبيبك. وقلبك. ونور عينك الجبله ابن الكلب مرادك يختى. وزعق اتفضلى.
مريم: اتخضت. بسم الله. ومسدت ع خدو. اهدا ياحبيبى. اهدا. مش هنعيدو تانى. ده مرادي. قصدى مراد ابنك وحبيبك. هو بس بيحب يناغشك.

آدم: اتغاظ اكتر عشان بتمسد ع خدو. بالطريقه دي. وقال هو انا عيل بتثبتينى يامريم؟
مريم: نفخت بنفاذ صبر. وبعدين معاك بقى؟ انت مش هتهدى غير لما تشوف وشي التاني؟
آدم: قرب من وشها اوي وقال بفحيح افعي. وانا مستنى بفارغ الصبر وشك التاني يامريم ياجزار؟
مريم: اتخضت ورجعت لورا بسرعه. وقالت ايه يا آدم. انت محدش يهزر معاك. ف ايه وحد الله مش كدا؟

آدم: غصب عنه ضحك من طريقتها. وشدها من وسطها لحضنه. وقال سمعينى كدا قولتى ايه للجبله ابن الكلب البارد.
مريم: وبعدين بقى. استغفرك ربي و اتوب اليك. مبدائيا كدا. انا بزعل حقيقي منك لما بتشتم مراد. وغير كدا. هو ابنى. وحبيبى. واول فرحتى. ومرادي. لكن انت المراد نفسه. انت حبيبى وروحي ونور عيني وقلبى. انتى نعيمى يا آدم.
آدم: قلبه بيدق. ورفع دقنها وقال أنا ايه؟

مريم: بصت ف عينيه بعشق كبير وقالت انت نعيم مريم ف الدنيا يا آدم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة