قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا صدفة القدر للكاتبة أسماء صلاح الفصل العاشر

نوفيلا صدفة القدر للكاتبة أسماء صلاح الفصل العاشر

نوفيلا صدفة القدر للكاتبة أسماء صلاح الفصل العاشر

رامي: موافق
مروان بسعادة: بجد طب قولي لفرح بقا وانا هحضر كل حاجه وبس هنعمل فرحنا مع علي وندي.
واكمل نسيت اقولك على وندي عند سامر وهيجوا الصبح.

فرح جالسه تبكي فقد اخبرها مروان ان رامي علم كل شي وهي جالسه تنتظر عقابها.
طرق باب غرفتها
-ادخل، دخل رامي اليها
فرح بتوتر وعينها متورمه من كثيره البكاء: انا
رامي بهدوء: فرح بطلي عياط وبعدين انا مش هعمل حاجه ومروان كلمني وحدد فرحكم وانا موافق.
وعلى برضو لان هو عندهم هناك.
فرح بدهشه طبعا هي مش مصدقه ان اللي بيتكلم دا رامي اخوها: بجد
رامي وهو يرتب على يديها: اكيد مش ههزر
رامي هو انت هتتجوز ياسمين.

رامي بحيره: معرفش يا فرح والله
فرح: بتحبها صح
رامي: معرفش بس انا انهارده كنت هموووت لو حصلها حاجه وشايف ان الحب قليل عليها اوووي يا فرح انا بعشقها.
ابتسمت فرح بحب: ربنا يخليكم لبعض يا حبيبي.
مرت الايام الباقية سريعا حتى يوم زفاف فرح وندي.
ذهبوا الي الاتيله
لكي يستعدوا لفرح
كانت تجلس ندى وكان فريق المكياج بدا في تجهيزها
نور: مبروك يا ندى
ندى: الله يبارك فيك يقلبي.

داخت نور فجأه وهي واقفه اسندتها مريم و قالت تعالي يا نور اقعدي انتي بقالك. يجي اسبوع تعبانة لازم تكشفي
نور: دا برد عادي يا مريم ويلا تعالي نشوف فرح عشان متزعلش منك.
كانت ياسمين هي اللي مع فرح في الغرفه.
دخلت نور ومريم الي الداخل.
ياسمين ببرود: انتم جاهزين بدري ليه؟
مريم: احنا بنحب كدا يا ستي انتي مالك.
ياسمين بضيق من اسلوب مريم: براحتكم.
وسألت فرح: عقبالي انا ورامي بقا
سكتت فرح ومريم.

نور: يارب، انا خارجه يا فرح معلش عشان تعبانة.
فرح أشارت لمريم تذهب خلفها.
فرح: متنسيش انها مراته يا ياسمين
ياسمين: وانتم متنسوش اني خطيبته قبلها واني بنت عمتك يا فرح.
فرح بحنقه: مفيش فأيده معاكي
مريم وهي تربت على كتفها: متزعليش يا نور.
نور بابتسامه: انا مزعلتش يا مريم والله وبعدين هي بتتكلم صح ويلا عشان نكلم سما نشوفها اتاخرت ليه هي وسامر.
مريم: ماشي يا حبيبتي.
انتهت كلا من ندى وفرح.

واستعدوا لمراسيم الزفاف، امسك كل واحد عروسته وتعالت نغمات الموسيقى بالقاعة.
على وهو يبقل بيد ندي: مبروووك يا روحي.
ندى بخجل: الناس بتبص علينا
على: وماله انتي خلاص بقيتي مراتي.
مروان: الف مبروووك، يا عروستي مش مصدق اننا اتجوزنا قدام الكل
فرح بخجل: اهو حصل ياحبيبي.
سحب كرم مريم من داخل القاعه الي الخارج
مريم: في ايه يا كرم مالك.
كرم وهي ينظر لي عينها العسليتين: بحبكككككككك
اتسعت عينها بعدم تصديق: هاااااا.

ولكنه قبله شفتها وكان ذلك اجابته عليها
مريم: وانا كمان بحبك من زمان اووووي مكنتش متخيله انك تتطلع بتحبني.
كرم: بحبك اكتر من نفسي وقبلها مره اخرى.

ياسمين: ممكن اتكلم معاكي
نور: انا
ياسمين وهي تمثل الطيبة: اهااااا
نور: ماشي
خرجت نور مع ياسمين خارج القاعه
ياسمين: نور انا بحب رامي اوووي وهو بيحبني وانتي عارفه دا
نور بحزن: انا هطلق انا ورامي
ياسمين بفرحه: بجد
نور وترقرقت الدموع بعينها: اهااا خلاص مش بقى في حاجه عشان نفضل مع بعض. وتركتها ودخلت الي القاعه.
انتهى الفرح و ذهب الجميع.

حمل على ندى ودخل الغرفه شهقت ندى بخجل وهي تتشبت بعنقه نزلني يا علي هقع.
وضعها على السرير برفق وضع قبله على جبنها: مش عاوزك تخافي طول ماانا معاكي يا روحي
احمرت وجه ندى من شده الخجل: على
على: قلب على
ندى: انا هقوم اغير
على وهي يغمز لها: ليه ما تغيري هنا وانا هساعدك.
ندى بخجل: لا شكرا
على: والله مؤدب حتى جربي كدا
ندى: ماشي وأمري لله
وقام على بوضع قبله على ظهرها العاري بعد ان ظهر من الفستان.

وعلى الجانب الأخر كانت فرح ومروان.

نور وهي جالسه على الاريكه تفكر في كلام ياسمين
دخل رامي الي الغرفه.
قاعده سرحانه في ايه
ابتسمت نور: مش سرحانه ولا حاجه
رامي: كنتي حلوه اوووي انهارده
نور وهي تقوم تقف: اي دا يعني انا كنت وحشه قبل كدا.
رامي لف يديه حول خصرها ويضمها اليه: انتي حلوه في كل حاجه يا حبيبتي و وضع قبله على شفتها.
نور وهي تبتعد عنه: رامي انا عاوزه اطلق
دفعها رامي عنه: انتي بتقولي اي
نور: دا احسن ليا وليكي.

رامي بغضب: مفيش طلاق يا نور فاهمه وخرج وتركلها الغرفه.

مريم: اي يا نور كل دا نايمه دخلت و لم تجد مريم نور في الغرفه.
نزلت الدارج لكي تراها تحت ولكن لم تكون موجوده.
مريم: دي راحت فين دي؟ ودخلت المطبخ: داده سعاد مش شوفتي نور
سعاد: اهااا خرجت من بدري وقالتلي لما تصحى اخليكي تكلمها
مريم باستغراب: ماشي شكرا يا داده
اتصلت مريم بنور ورديت عليها
مريم: انتي فين
نور: مريم تعالي على العنوان دا، مستنياكي
سما: مينفعش تسيبي جوزك كدا والله.

نور وهي تبكي: مش قادره يا سما مش قادره اشوفها والله وبعدين دي لسه خطيبته يعني هو فعلا بيحبها انا مش زعلانه وموافقه بس عاوزها يطلقني.
سما: يا نور فكري انتي حامل منه كمان ولسه عارفه وهو ميعرفش انك حامل ومشيت وسيبتي البيت.
نور: يعني المفروض استحمل نظرات وهمسات ياسمين وامها كل شويه، هو لو كان بيحبني كان سبها.
قامت سما تفتح الباب لمريم
مريم: انا مش فاهمه حاجه في ايه يا نور.

نور: انا مش هرجع البيت تاني وسامر سافر وانا هقعد مع سما لحد ما اطلق واشوف شقه ليا
مريم بدهشه: نور ليه كل دا؟
نور: تعبت من موضوع ياسمين دا وانا طلبت الطلاق ومش عاوزها يعرف مكاني.
مريم: انا شايفه انه غلط دا بس ماشي مش هقول وعاوزين نقول لندي
نور: انا حامل يا مريم
مريم بصدمه: طبعا مش عاوزه تقولي.
نور: ايوووه مش عاوزه ارجوكي يا مريم خليني ارتاح شويه.

سما: خليها براحتها يا مريم بكرا تعقل وانتي تعالي شوفها هنا البيت بيتك.
مريم: ميرسي يقلبي
مريم: عارفين اي اللي حصل امبارح في الفرح
سما: اي اللي حصل
مريم بسعادة: كرم قالي بحبك
نور: بجد
مريم: والله مكنتش مصدقه والله بس طلع بيحبني زي ما بحبه والله
سما: ربنا يسعدك يا حبيبيتي
مريم: انا هروح بقا واقول اني مشوفتكيش
نور: ماشي يقلبي.

وصل جاسر الي القاهرة وهو شقيق ياسمين الأكبر.
مريم: ازيك يا جاسر
جاسر: تمام وانتي اومال فين الباقي
مريم: ياسمين وعمتو برا في الجنينة تعالي نروحلهم
زهيرة وهي تحتضن ابنها: وحشاني يا جاسر.
جاسر: وانتي كمان يا ماما اومال فين العرسان
مريم: على ومروان هيجوا ورامي خرج بليل مرجعش ونور ومش عارفه راحت فين من الصبح
ياسمين تقول في سرها: يارب مترجعش.

وصل على وندي الي الفيلا و سلم على جاسر واستغلت مريم انشغال على وسحبت ندى واخبرتها بما فعلت نور
ندى: مجنونه صاحبتي والله ربنا يستر وبعد قليل وصل مروان وفرح
مروان: هي فين نور يا مريم
مريم بتوتر: معرفش هي خرجت الصبح ولحد دلوقتي مجتش.
دخل رامي وكرم على مسمع تلك الكلمه
رامي بغضب: يعني اي يا مريم وانتي كنتي فين
مريم: والله صحيت و هي كانت مشيت ورنيت عليها تلفونها مقفول.
رامي: طب اتصلي بسما.

مروان: انا هروح عندها
نظرت مريم وندي لبعض بخوف
مريم: مفيش داعي سما لسه مكلمني وقالت إنها جايه.
جاءت سما وسلمت على الجميع اكنها لم تعرف شي. وتنفست مريم بارتياح
رامي: نور مكلمتكيش يا سما
سما: لا انا كنت برن عليها تلفونها مقفول عشان كدا كلمت مريم.
جاسر: يعني اختفت مثلا اكيد حد فيكم عارف
على: وانا أشك في 3 عقارب اللي قاعدين جنب بعض دول (مريم وندي وسما ) وقعت عين جاسر على سما فلفتت انتباه من النظرة الأولى.

على: فوق يا جاسر الله يسترك مش وقت تسبيل رامي هيتجنن.
رامي طلع الأوضة يدور على ايه حاجه ممكن تكون سبتها و بالفعل لاقي ورقه موجوده على الكومودينو بجانب الفراش امسك الورقة وكان مكتوب بها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة