قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا صدفة القدر للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي عشر والأخير

نوفيلا صدفة القدر للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي عشر والأخير

نوفيلا صدفة القدر للكاتبة أسماء صلاح الفصل الحادي عشر والأخير

( انا سيبت البيت ومشيت عشان ارتاح شويه انا تعبت جدا في اخر فتره وكل حاجه كانت بتيجي بسرعه وطلبت منك الطلاق وانت رفضت ومشيت و سيبتني حتى مش هاين عليك تقولي انت رافض ليه انا كنت فاكره اني مستحيل احس بأي مشاعر من ناحيتك لكن دا حصل في الفترة الأخيرة اكتشفت اني بحبك اووووي عشان كدا مشيت عشان انت ليك حياتك وانا ليا حياتي وانا مش قادره استحمل موضوع ياسمين في انسحبت بهدوء نور).

كور رامي الورقة بين قبضته بغضب غيبه وهبط الدارج وخرج كالمجنون عشان يدور عليها.
كرم: انا هقوم ادور عليها يمكن الاقيها
مروان: خدني معاك يا كرم.

جلست الثلاث فتيات مع بعض
ندى: والله مجنونه انا عاوزه اشوفها بس مش هينفع دلوقتي
سما: فعلا والله انا قولتلها ان دا غلط
مريم وهمت بالحديث ولكن وجدت على أمامهم
على بغضب: ما تكملوا اللعبة يا هانم منك ليها.
ندى بتلعثم: على اح نا
على: انا عاوز افهم اي اللي بيحصل ونور راحت فين
مريم: على احنا مش عاوزين حد يعرف
على: ماشي بس قولوا
قصيت مريم ما حدث
على وهو ينظر لسما: وتقولي مش عارفه يا سوسه دا انا صدقتك.

ندى: على متقولش لرامي
على: مش هقول وأمري لله وبالمرة نتأكد هو بيحبها ولا.

على حكي لجاسر ما حدث
جاسر وهو يضحك: مش قولتلك يا ابني ان سما دي سوسه بس حلوه
على: اتلم يا جاسر البت اخوها سبها أمانه هنا.
جاسر: انا غرضي شريف ياعمي.

ياسمين بضيق: بقاله 4 ساعات بيدور عليها.
فرح: ياسمين انا شايفه ان رامي بيحبها على فكره ودا واضح لكل الموجودين
ياسمين بغيظ وغيره: مستحيل دا يحصل يا فرح وتركتها وقامت.
تنهدت فرح بضيق ربنا يهديكي يا ياسمين.
سما: انا همشي بقا يافرح
فرح: ما تخليكي يا سما
مريم: هي اتاخرت
على: طب انا هروح اوصلك
جاسر: لا يا راجل متتعبيش نفسك انا هروح
سما بتوتر: شكرا
جاسر: يلا يا ماما انتي لسه هتشكرني
ابتسمت سما ومشيت خلفه.

دخلت سما الي الشقه
نور: حصل اي هناك يا سما
سما وهي تغمز لها: رامي قالب الدنيا عليكي يا ستي
نور بحرج: انا بسالك عن الكل
سما: اهااا ما انا عارفه يقلبي ابتسمت نور انا هدخل انام
سما: مش هتاكلي
نور: مليش نفس خالص والله يا سوسو
ودخلت نور الغرفه وهي تشعر بسعادة كبيره لمجرد احساسها انه بيدور عليها فرحها اوووووي.

رجع كرم ومروان
فرح: وصلتوا لحاجه
مروان بحزن: لا اكنها فص ملح وداب.
كرم: رامي لسه مجاش
فرح بحزن: لا.

وصل رامي الي المنزل في وقت متأخر
كانت ياسمين تنتظره وقامت وكانت تريد ضمه لكنه اوقفها وقال بغضب:
ياسمين بلاش الحركات دي لو سَمحتي كفايه انها مشيت بسببك واها نسيت أقولك الخطوبة اللي كانت بينا اتفسخت انا واحد متجوز وبحب مراتي فاهمه، ودفعها واتجه نحو غرفته، كانت واقفه غير مصدقه ما قاله.

بعد مرور 7 شهور تطورت علاقه كرم ومريم اوووي وكذلك سما وجاسر وتتم تحديد موعد الزفاف لحد ما سامر يجي.
وفضل رامي طول 7 شهور في الشغل و بيدور عليها ولكن مكنش رامي بس اللي بيدور عليها فكان هناك أحد اخر يريد الانتقام.

ذهبت ندى ومريم الي سما كالعادتهم
مريم: مش ناويه ترجعي يا نور
نور بحيره: معرفش
ندى: لازم يعرف انك حامل على فكره انتي حامل في شهر الثامن وهي ميعرفش لحد دلوقتي.
نور: هقوله لما يجي الوقت
سما: على فكره هو بيحبك اووووي.
نور: عارفه يا سما
مريم: خلاص احنا مش هنضغط عليها
ندى: طب احنا هنروح بقا وهنيجي بكرا
مريم: عرفتي ولد ولا بت
نور بسعادة: بنت و هسميها ايلين
ندى: سلام يا ام لولو هههه.

ياسمين تتحدث مع شخص على الهاتف
-بتقول اي حامل
الشخص: اها يا هانم انا مراقبها بقالي شهرين.
ياسمين: شكرا انا هبعتلك باقي فلوسك، واقفلت الخط وبدأت تفكر في تنفيذ خطتها.

استيقظت نور وسما وتنالوا الفطار
سما: نور انا هنزل عاوزه أجيب شويه حاجات لبيت
نور: سامر هيجي امتي.
سما: خلال الأسبوع دا عشان فرحي انا وجاسر
نور: مبروك يقلبي.

ذهبت سما وجلست نور تشاهد التلفزيون.
-اتاخرتي اووووي يا سما، سمعت صوت جرس الباب، قامت تفتح لم تجد احد.
نور بصوت مسموع: حد هنا؟
ولكنها رأيت ظل لاحد يتجه ناحيه السلم
اخذت نور خطوات بحرص
حتى وصلت لبدأيه السلم ولكن وجدت يد تدفعها الي الاسفل.
وقعت نور من السلم وقد أدى ذلك الي حدوث نزيف.

فرح: اهااااا
مروان: مالك يا بت صرعتني
فرح: مش قادره بطني وجعاني من الصبح ومليش نفس اكُل
مروان: ليه يا حبيبتي؟
فرح: كلمت مريم وهروح لدكتور
مروان: طمني عليكي يا حبيبتي وقبل جبنها.

انتهت سما من شراء الأغراض وصعدت الي الشقه و لكنها وجدت الباب مفتوح فتركت الأكياس من يدها
وهي تنادي بصوت عالي: نوور نوررر
لكن لم تجد اجابه.
قلقت سما وخرجت من الشقه واتجهت ناحيه السلم.
شهقت من المشهد: نورررررررررررر و اتصلت بالإسعاف على طول.
وصلت الإسعاف وذهبوا الي المستشفى
سما اتصلت بجاسر
اتي اليها جاسر: اهدي يا سما اي اللي حصل.
سما وهي تبكي: كلم مريم وندي يا جاسر
وبفعل أخبر جاسر على
على: هجيبهم واجي.

خرج الدكتور من العمليات
جريت سما على الدكتور: نور كويسه
الدكتور: مدام نور لازم نولدها دلوقتي مش هينفع نستني.
جاسر: اعمل العملية يا دكتور
سما: ونور
الدكتور: ادعيلها تقوم.

زهيرة: انتي جننتي ازاي تعملي كدا
سما كلمت اخوكي وحالتها صعبه اوووي
ياسمين بتوتر: انا خايفه اوي يا ماما
زهيرة: انتي اخرسي خالص ولمى هدومك بسرعه وهنرجع على إسكندرية يلا.

مروان: جاسر نور فين
جاسر: جوه في العمليات يا مروان ربنا يستر.
كانت مريم وندي وسما بيعيطوا و خايفين على نور
على: خلاص اسكتوا هتقوم ان شاء الله
مريم: على كلم رامي لازم يعرف
كان يجلس رامي وكرم في المكتب
رن عليه على وأخبره.
رامي بصدمه: جاي
وصل رامي وكرم الي المستشفى
رامي: وقعت من على السلم ازاي؟
سما: انا كنت تحت ولما طلعت لاقيتها علي السلم وطلبت الإسعاف.

خرج الدكتور من العمليات: الحمد الله قدرنا ننقذ الجنين و الام
تنهدت سما بارتياح الحمد الله،
مريم: طب احنا ممكن نشوفهم
الدكتور: الطفله في الحضانة ومدام نور لسه مفقتش.
دلف رامي الي الغرفه وجلس بالكرسي المجاور ليها وامسك يدها وظل يبكي
مشيتي وسيبتني ليه انا مقدرش اعيش من غيرك 7 شهور بفكر فيكي وبدور عليكي زي المجنون بحبك اوي بحبك.
فتحت نور عينها: انا فين؟

رامي وهو يقبل يدها: فب المستشفى يا حبيبتي وبنتنا في الحضانة.
ابتسمت نور: الحمد الله
رامي: مين اللي عمل فيكي كدا
تذكرت نور وهي توقع من على السلم وقبل انا تفقد الوعي رأت ياسمين..
رامي: روحتي فين؟
نور: انا وقعت لوحدي يا حبيبي
رامي وهو غير مقتنع: ماشي يا نور متقوليش بس لو كان حصلك حاجه كنت هموته.
أمسكت نور يده: الحمد الله انا كويسه اهو فين ايلين
رامي بتعجب: ايلين مين
نور: بنتك يا حبيبي
رامي: وكمان سميتها.

دخلوا الجميع لكي يطمنوا على نور
مريم: كدا تخضنا عليكي
ندى: دا نزلت بترنج البيت يا بنتي
فرح: حمد الله على سلامتك يا ام لولو
سما: الحمد الله انك قومتي بسلامه يا نونو
على: نسيت اقولكم عمتي زهيرة مشيت انهارده
رامي: لي كدا؟
على: معرفش
كرم: طب انا هروح اقابل سامر فالمطار.

بعد مرور خمس سنين
ايلين: بث يا وحش انت
وليد: انتي اللي وحشه وانا هقول لنونو
ايلين: نونو مامتي انا مش انت
ندى مالكم يا حبايبي
وليد: مامي البت دي وحشه وانتم عاملين ليها حفله.
ندى ضحكت و قالت لا يا حبيبي دا لولو حلوه وقمر اهي.
وليد: انا هروح العب مع اصحابي
مريم: فين ماما يا لولو
ايلين: في المطبخ بتعمل المشروبات عشان عيد ميلاد لولو
مريم: العبي انتي مع شهد يا لولو
دلفت مريم الي المطبخ: عاوزه مساعده يا نور.

نور: لا يا حبيبتي خليكي بالك من العيال عشان سما حامل هي وفرح خليكي انتي مع ندي برا وكلمي كرم وسامر عشان يجوا
ضحكت مريم: تصدقي يا نور حاسه اني بحلم والله عدوا خمس سنين واتجوزت كرم ومعايا شهد والحمد الله حياتي كويسه وحتى مروان وفرح ربنا كرمهم بمازن وحامل تاني اهي و ندى و علي معاهم وليد.
و سما وجاسر معاهم كريم وحامل تاني.
وسامر هو الوحيد اللي متجوزش بس بقى كويس ربنا يرزقه.

نور: الحمد الله ربنا عوضنا كلنا
يلا بقا طلعي الجاتوه برا.
دخل رامي الي المطبخ
وضمها الي صدره: خلصتي يا حبيبتي
نور: اهااااا
رامي: طب مفيش تصبيره لجوزك حبيبك
ضربته نور بخفه علي كتفه بلاش قله ادب.
رامي: هو حد قالك اني بحبككككك اووووي
ابتسمت نور: لا الصراحه
رامي: بعشقك يا احلى حاجه حصلتي في حياتي.
نور: وانا بموووووووت فيك..

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة