قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الرابع

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الرابع

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الرابع

خالد: كل سنة وانت طيبه ياامال عقبال مليون سنه وانت سعيده وتحققي كل اللي بتحلمي بيه
امال: وانت طيب ياىخالود وربنا يبارك فيك ويحقق كل امالك يارب
نظر لها خالد وقال: يارب اتمنى حلمي يتحقق رغم انه مستحيل...
فهمت امال ولم تستطيع الرد عليه وسكتت وانها تعلم انه يقصد على حبه لها...

وهنا ظهر احمد ودخل وجلس في الكافيه وكان معه زميلة له وضلت تنظر له ومحتارة تروح ولا لاء وكيف تلفت نظرة لها وكان هناك من يراقبها ويراقب نظرات عيونها نعم انه خالد كان يراقب نظرتها التي لم تنزل من على احمد وفهم انه هو اللي شاغل بالها وهنا زاد خوفه وقلقه عليها لأنه عارف ان احمد مش بتاع حب ولا كلام من ده وغرضه التسليه مع البنات فقط ولكنه ضل ساكت ولم ينطق بكلمة وكانت امال تفكر كيف تحتك بيه وتكلمه بحيث تعزمة على عيد ميلادها وهنا رأته ذاهب قررت انها تروح تكلمه قامت على الفور ونادت عليه...

امال: احمد، احمد ليلتفت لها وينظر لها ويعرف من هي اللي بتناديه ومجرد ما التفت لها نظرت في عيونه وضلت متسمره من غير ولا كلمة وهو ايضا ضل ينظر في عيونها واستغرب ازاي هو ماشاف جمال عيونها من قبل وفجأة تكلمت وتقول له
امال: انا، انا بتعلثم واضح في الكلام من خوفها وكسوفها منه مش عارفه تجمع الكلام
احمد: ها انت ايه مالك اتكلمي سمعك...

امال: انا اسمي امال وحبيت اعزمك على عيد ميلادي ودي بطاقة دعوه لو حبيت تحضر واتمنى انك تحضر الحفل معنا
احمد: كل سنه وانت طيبة وبخير وسعاده بعون الله بحضر ويشرفني اني اكون من المدعووين بس ايه اللي خلاكي تعزميني رغم ان العلاقة مش قوي بينا
امال: بإرتباك ملحوظ ابدا انا عزمت كل الشله وحبيت انك تشارك معنا مش احنا زملاء مش كده برضه ولاايه.

احمد: اكيد زملاء وهنكون اصدقاء كمان وهنا لمعت عيونها من الفرحة وزاد اعجابه بها اكثرثم استأذنت منه لترحل
امال: اوك استأذنك انا عشان اتأخرت ولازم اروح
احمد: لوتحبي اوصلك لو ماعندكيش مانع
امال: لا ابدا متشكرة انا معي نوال صحبتي بنروح سوا مع بعض
احمد: اوك اتفضلي ونتقابل في الحفلة اكيد على فكره اسمك حلو قوي مثل صحبته.

وهنا يحمر وجهها من كثر الكسوف ووابتسمت ابتسامة خفيفه وذهبت وهو ضله يفكرفيها ويحدث نفسه، ازاي ده هو في كده في جمال باشكل ده وعيون سود وكحيله كده ياه انا كنت اعمى البصر ازاي ماأخذت بالي منهاىقبل كده، وقابله احد زملائه وقال له، ايه ياعم احمد انت اتجننت ماشي تكلم روحك نظر له احمد وقال مين طارق
طارق: كمان مش داري مين بيكلمك ايه يابني جو جديد ولاايه اصل انت بصراحه عيني عليك بارده مش ملاحق...

احمد: لا ده انا طلعت خايب ولا اي حاجه تعرف كل البنات اللي عرفتهم كوم والبنت دي كوم تاني بنت غير كل البنات جمال ايه وعيون ايه بصراحة تحفه نادرة
طارق: اعرفها ولا ايه هي معنا هنا في الجامعة
احمد: تصدق الجمال ده كله يكون معنا هنا في الجامعه وما شوفهوش واشارله عليها وقال هي اللي هناك دي مع زملائها
طارق: اه فعلا معك حق بس انا اعرف نوال زميلتها هي لاء ماعرفهاش.

وذهبت امال الى منزلها وجلست في غرفتها تفكر هو فعلا هيحضر ولا لاء وياترى هتلبس ايه وساعتها وقررت تعمل مثل ماقالت لها نوال تهتم بمظهرها اكثر خصوصا في اليوم ده على امل انه يهتم بيها ويشعر بحبها له ولكن كان الخوف مالي قلبها هل فعلا هيحس بيها ولاهتكون بالنسبة له مثل اي بنت هو يعرفها ولكن ضلت تحلم بيه وتركت خوفها للأيام.

وجاء يوم الحفل النتظر وكانت امال جاهزة وما ضل لها غير انها تجهز شعرها وتكون جاهزة وكانت نوال حضرت ومعها ميكب ارتست لكي تجهز امال على اكمل وجه وبالفعل جهزت امال واصبحت جاهزة وطلعت مثل الملاك مجرد ماشافتها والدتها بكت من فرحتها لأنها شعرت ان ابنتها حوريه من حوريات واخذتها في حضنها وقالت لها
الوالده: كبرتي وبقيتي احلى عروسه ياقلبي
امال: قبلت يدها وقالت ماتحرمش منك ياست الحبايب.

نوال: يلا ياجماعة زمان الكل منتظر ست الحسن واالجمال يلا اتأخرنا
وذهبوا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة