قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الخامس

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الخامس

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الخامس

وذهبوا الى الحفل وكان الجميع منتظرين حضور امال ليحتفلوا وكان خالد ينتظرها بفارغ الصبرليرى من احبها قلبة ولكن شعربالحزن مجرد ماشاف احمد حاضر الحفل وتأكد انها من عزمه وكان احمد بيدور عليها ولم يجدها وكان مشغول البال انها هتظهر امتى ولاحظ طارق نظرات عيونه اللي كانت بتدور عليها في كل مكان.

طارق: اهدى شويه ياعم الرومانسي مش كده الكل بيأخذ باله وساعتها مش هيسبوك في حالك حينها وصلت نوال ومعها ست الحسن والجمال ولكن نوال ارادت انها ماتظهرش الا اخر واحدة وأخذت والدتها ودخلت الى الحفل ثم قالت لأمال مجرد ماأشير لك والمسيقى تشتغل تدخلي اوك وبالفعل دخلوا الى الحفل معهم وكان احمد يراقب ولكن تعجب وقال.

احمد: اين انت ياأميرتي الجميلة ايتها السندريلا ليه ماظهرتيش لحد دلوقتي ومجرد ما اشتغلت الموسيقى اشارت لها نوال بالدخول ثم انطفئ النور كله وسلط عليها الضوء كله فقط على اميرتنا الحلوة ودخلت امال في ظل هذا الضوء مع اطلاق الألعاب الناريه المضيئه وكان الجميع منبهر بجمالها وكانت حوريه مو حوريات الجنه وبدأ يعايدها الجميع حتى جاء خالد وقف امامها ينظر اليها قائلا.

خالد: كل سنه وانت طيبه وقدم لها هديته لها ويقول انا لو طولت اجيب لك نجمة من السماء مش هتأخر كل سنه وانت منوره حياتنا وسكت لما وجد نفسه هيغلط ويقول لها ياحبيبتي ابتسم ابتسامه خفيفه وتركها ومشي وكان احمد ينتظر الفرصة ليغتنمها ويروح لها يعايدها ويقدم لها هديته
نوال: امال بقولك احمد هنا اتقلي واعملي حالك ولا اكنك هنا وهو لحاله بيجيلك لحد عندك وتقولي نوال قالت بس اصبري.

امال: اه بس انا مش عارفه امسك نفسي وامنع نفسي ابص عليه، وبالفعل احمد قرر انه يذهب لها ورأته نوال وساعتها غمزت امال...
امال: ايه بتغمزيني ليه ماهو انا ساكته اهو...
نوال: بصي وراكي صاحبك اهو جاي...
احمد: هلا امال كل سنه وانت طيبة يامولي
امال بتعجب انه قالها مولي وضلت مزبهلة
احمد: ايه اسف لوكنت قولتلك مولي بس حبيت اشيل اي تكلفه ونكون اصدقاء ولا انت عندك مانع بكده.

امال: ها ابدا مافيش حاجه انا بس استغربت لأن مافيش حد من زملائي نداني بالإسم ده قبل كده وانت طيب يااحمد
احمد: ههههههههه خلاص من هنا ورايح انت مولي وانت حبة تقوليلي ايه ها
امال بكسوف شديد مش عارفه ياريت تعفيني
احمد: خلاص انا اقولك مولي وانت تقوليلي ياميدو متفقين
امال: اوك متفقين.

وكان خالد واقف يراقب في صمت من بعيد لايملك غير انه يراقب ولكنه خائف عليها من احمد وهو يعلم كم هي بريئة المشاعرمالهاش في اللوع ولكنه لم يحب ان يكسر قلبها بيده ولكنه قرر انه سوف يكون لها السند يحميها من اي غدر تتعرض له
فعلا لما يكون الصديق حبيب واخ لكي سندك وحمايتك تكوني مطمئنه انه يجد من يحميكي ويدافع هل يوجد هذا الصديق؟
احمد: تفضلي يامولي اجمل هدية لأجمل قمر في العالم.

امال: مرسي لزوقك بجد وفتحت الهدية وجدتها طقم الماس مكون من الكليه ومشتقاته انبهرت بجماله ولكنها لم تقبل بها لأنها صعب انها تقدر تردها وخافت في نفس الوقت انه يفكرها مثل البنات اللي يعرفهم ويعرفونه عشان فلوسه، وهو نفسه تعجب انها ترفض هديه مثل هذة الهديه، وحضرت والدتها وعرفتهم ببعض
امال: ماما اعرفك على احمد زميل لي في الجامعة
احمد، اعرفك ماما ست الحبايب وهي كل ما املك في حياتي كلها.

احمد: اهلا بحضرتك ياطنط بجد امال مش جايبة الجمال من بره لأن القمر لازم يجيب قمر مثله وهي نسخة طبق الاصل من حضرتك
الوالده: تسلم ياحبيبي ربنا يسعدك ويلا استمتعوا معا
ثم اشتغلت اغنية هادئه رومانسية وكان لسه احمد هيطلب منها انها ترقص معه على انغام هذه الموسيقى ولكن يوجد من سبق وطلب منها الرقص معه وهو
خالد: امال تسمحيلي بالرقصة دي ولا؟

امال حبت تكون اول رقصة تكون مع احمد ولكن ماحبتش ترفض لخالد طلبه ووافقت وذهبت للرقص معه وكان احمد يقف يراقب نظرات خالد لها وضمته لها اثناء الرقص وعلم انه يحبها لأن نظراته وتصرفاته تصرفات عاشق ولكن الشك دخل الى قلبه ان يوجد علاقة ومشاعر مشتركه بينهم وهنا شعر بالغيرة والضيق ولم يعلم لما شعر بهذا الشعور وكان طارق ملاحظ تصرفات احمد وانه لم يره في هذة الحاله من قبل فتعجب لأمرة لأنه عرف الكثير من البنات ولم يتصرف مثل هذا التصرف.

طارق: احمد مالك في ايه متوتر ومش على بعضك ليه انت عرفت بنات كثير وعمري ماشوفتك في الحالة دي في ايه مالك
احمد: ابدا انا عادي اهو بس في حاجه مش طبيعية حاسس انه خالد زميلها بيحبها وفي شئ بيربطهم ببعض اة على الأقل خالد حاسس انه بيحبها مش شايف بينظرلها ازاي وماسكها كأنها هتهرب منه
طارق: عادي يااحمد وفيها ايه يعني وغير كده اللي اعرفه انه صديق مقرب لها هي ونوال ايه مالك انت طبيت ولا ايه.

احمد: تقصد ايه وضح كلامك ياطارق
طارق: والله انت فاهم كلامي معناه ايه
سكت احمد ولم يرد عليه وضل يراقبها وهي بترقص مع خالد ولكن لاحظ انها كانت تنظر رومانسيه له.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة