قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الثالث

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الثالث

نوفيلا حكاية عشق للكاتبة داليا صحصاح الفصل الثالث

نوال: لامش بتاعي ده بصراحة كده بتاعك انت يامولي واتنمنى تقبلي هديتي لكي
امال: بس يانوال ده شكله غالي قوي وانا بصراحه مش هاقدر اقبله
نوال: انت بتقولي ايه مافيش حاجه تغلى على القمر بتاعنا وياستي انا ماجيبتوش كده ده هدية عيد ميلادك وكل سنة وانت طيبة ياقلبي
امال: وانت طيبة يانونا هديتك جميلة جدا بس ماقدرش اقبلها.

وهنا زعلت نوال منها انها لم تقبل هديتها وان كل مخططها بات بالفشل، وهنا دخلت عليهم والدة امال
الوالدة: اتفضلوا ياحبايب الشاي والكيك بالهنا والشفاء ثم رأت الفستان وأعجبت به كثيرا وكم تمنيت ان تحضر مثله لإبنتها امال وقالت الله الفستان ده جميل قوي قوي فستانك ده يانوال؟
نوال: لا ياطنط وبصراحة انا زعلانة من امال قوي يرضيكي اقدمه لها هدية عيد ميلادها وهي ترفض تقبله مني.

الوالدة: ترفض هديتك انت ليه ده انت عندها العالم كله
نوال: واضح قوي ياطنط بدليل انها رفضت هديتي
الوالدة: لية ياامال ياحبيبتي تزعلي منك صحبتك مش عيب عليكي...
امال: ياماماالفستان غالي قوي وماقدرش على ثمنة ولاهقدرارد لها هدية بنفس القيمة
نوال: هو من امتى في بينا الحاجات دي بجد انت مزودها قوي.

الوادة: خلاص يامولي ياحبيبتي اقبلي الهدية من اختك لو كانت الهدية من حد تاني غير نوال كنت قولت حقك ترفضي لكن انت عارفة ان نوال بتحبك وهديتها دي رمز لحبها لكي
امال: طيب ياماما ولولا اني خايفة على زعل نونا ما كنت قبلتها وضحكوا سويا، وكانت نوال هنا ماكرة بفعلتها مثلت انها زعلانه لكي تجبرامال على قبول هديتها فرحت نوال ان مخططها مازال قائما ولم يفشل مخططها وقالت...
نوال: بصي بقى عايزاني مازعلش منك بشرط.

امال: شرط ايه بقى ياست نوال؟
نوال: انك تلبسي الفستان في عيد ميلادك ها موافقة
امال: البسه فين يابنتي هو انا هاروح فين ده انا لو عملت حفلة بتكون على قدنا احنا كده وخلاص
نوال: مين قال كده ده انت معمولك حفلة كبيرة قوي في النادي الشلة كلها بصراحة هتعملك احلى بارتي وعارفة كمان مين هيكون موجود حاضر حبيب القلب
امال: ازاي بقى ومين اللي هيعزمه.

نوال: هو مافيش حد هيعزمه هو بيكون موجود لأنه عضوبالنادي ولا اقولك خذيها فرصه واعزميه بنفسك بكرة على عيدميلادك ايه رأيك؟
امال: تفتكري هيوافق اصلا يحضر وخصوصا ان مافيش حاجة تربطني بيه ومايعرفنيش اصلا
نوال: جربي انت هتخسري حاجه اهو جايز يشوف القمرويحس بيه اسيبك بقى انا ونتقابل بكرة وماتنسيش اللي اتفقنا عليه اوك..

وتركتها نوال وذهبت وهي ضلت في غرفتها تحلم باللحظة اللي هتشوف فيها حبيبها وتتكلم معه ونامت وغطت في النوم وهي تحلم بمقابلة حبيبها
وفي صباح اليوم التالي استيقظت امال على غير عادتها قبل معادها الأساسي ولبست وخلصت لبسها ولسة هتفتح باب غرفتها وجدت والدتها فاتحة الباب عشان تصحيها من نومها ولكن وجدتها صحيت وجاهزة كمان
الوالدة: خير ياقلبي صاحية بدري غير عادتك وجهزتي كمان هو في ايه بالضبط.

امال: ها ابدا ياست الحبايب كل الحكاية اني فوقت بدري قولت اقوم وابطل كسل وعشان تهرب من اسئلة والدتها قالت لها يلا بقى عشان ان جعانة قوي ونفسي مفتوحة على الاكل اليوم..
الوالدة: عيوني ياقلب ماما حالا الفطار بيكون جاهزوتناولت امال فطارها ثم وصلت نوال لإصطحابها للجامعة مثل كل يوم
نوال: ايوة بقى مين قدك اليوم هتكلمي مع حبيب القلب الله يسهلكم
امال: بس قولي يارب اقدراكلمه وانه يوافق يحضر.

نوال: بس ليه ماحطيتي اي حاجه حتى لو لون بسيط
امال: انت عارفة اني حباه يشوفني زي ما انا ويحبني على طبيعتي مش الميكب وجمال وخلاص
نوال: مافيش فايدة طيب يلا عشان مانتأخرش ووصلوا الى الجامعة ودخلوا حضروا اول محاضرة لهم وخلصوها وخرجوا وراحوا جلسوا في الكافيه وكانت تراقبه من بعيد منتظرة اللحظه اللي هتكلمة فيها وهنا جاء خالد وشاف امال فرح جدا وما قدر يشيل عينه عنها وقال..

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة