قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا حكاية بنت للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس

نوفيلا حكاية بنت للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس

نوفيلا حكاية بنت للكاتبة لولو الصياد الفصل الخامس

فيروز: اتفضل يا دكتور قول وياريت حضرتك تكون صريح معايا جدا.

الطبيب: بصى يا فيروز انا هكون صريح وهقولك على حالتك بصى في حاجتين حاجه وحشه وهى انك عندك ورم في دماغك وبيضغط على مراكز الاعصاب وده بيسبب الصداع ليكى وواضح انه بيكبر وكمان بيقترب من مراكز العصب للعين يعنى ممكن تحسى زغلله، حكايه بنت. ومشتشوفى بس الخبر الكويس ان في دكتور المانى متخصص في حالتك وماهر جدا جاى مصر بعد اسبوعين وحالتك لسه في الاول يعنى ممكن يعمل ليكى عمليه ونشيل الورم وتخفى ان شاء الله.

فيروز: العمليه هتكلف كام يا دكتور.
الطبيب: حوالى 300 الف جنيه.
فيروز: طيب هبقى اتصل بحضرتك وارد عليك.
الطبيب: اوك وانا هكتبلك ادويه تقيله شويه وهتحسى انك همدانه وتنامى كتير ومش تحبى الاكل.
فيروز: اوك.

خرجت فيروز من عند الطبيب وهى تشعر بالحزن الشديد من اين تاتى بهذه الاموال راتبها يذهب بالكامل الى امها واخيها وليس لديها اى دخل اخر ولا تقدر ان تطلب من كارم فهى تتمنى الموت على ذلك اوقفت تاكسى واعطته العنوان وكانت تفكر ان العمليه مستحيله وابدا نظرا انه لا يوجد اموال وبهذا يكون الموت هو الرفيق لها في ايامها القادمه ولكن ماذا سوف تفعل امى واخى اذا صار لى اى شىء لا بد لى من العمل في المساء، ايضا لاوفر، لهم اموال تكون معهم اذا مت وتساعدهم بعد ذلك نعم سوف اكرس حياتى الباقيه في العمل لاسعاد اهلى فقط والعمل بكد لتوفير الاموال لكى لا يحتاجوا الى اى شىء من بعدى وخصوصا انى واثقه كل الثقه ان كارم لن يساعدهم ابدا.

وصلت الى المنزل ولم يكن كارم قد وصل وقد بدات تشعر، بصداع فاخذت الادويه التى كتبها الطبيب وجلست على الاريكه تفكر وافاقت على صوت الباب وكان كارم عاد من العمل دخل ولم يتحدث ابدا ولكنها قررت البدء.
فيروز: كارم.
كان يخلع ملابسه ولا ينظر، لها.
كارم: عاوزه ايه.
فيروز: انا عاوز ارجع الشغل من بكره لو سمحت.
كارم: ما ترجعى هو انا ماسكك ما تعملى اللى انتى عاوزه.
فيروز: اوك شكرا.

حاولت النهوض، من الاريكه لتسمح له بتغير ملابسه بحريه ولكن لم تستطيع وسقطت مره تانيه من الواضح ان تاثير الدواء قد بدء عليها ولكن ما لم تعمله انها كانت مراقبه من كارم: اقترب منها كارم بفزع وخوف.
كارم: مالك انتى تعبانه.

فيروز: كانت تحاول ان تدارى التعب وقررت الكذب: واضح انى اخدت برد بس من النوم على الارض.
كارم: طبب ارتاحى ومعنتيش تنامى على الارض تانى ابدا.
فيروز: وهى تشعر، بالفرح لخوف كارم عليها ولكن الفرحه لم تدوم.

كارم: متتبسطيش اووى انا بس علشان الشغل بكره متروحيش تعطلى الدنيا وكمان علشان عمتى فمتتعشميش انى اكون خايف عليكى.
فيروز: عارفه مش محتاجه تقولى وصدقنى حتى لو هموت مش هكون محتاجه انك تشفق او تحس بالخوف نحيتى ولا هنتظر ده ابدا لانى عارفه اد ايه بتكرهنى.

كارم: خلصتى المحاضره بتاعتك.
قامت فيروز: من مكانها وتوجهت للباب.
كارم: استنى عاوز في حاجه ياريت تلبسى فستان كويس وتجهزى نفسك.
فيروز: ليه خير.

كارم: انتى تلبسى وانتى ساكته ومن غير نقاش كتير فاهمه.

لم تريد فيروز الجدال معه وقررت الصمت وتوجهت الى خزينه الملابس واخرجت فستان باللون الرصاصى مرصع بفوصوص على الصدر وضيق من الصدر وينزل بانسياب على جسدها ووضعت مكياج يتناسب معه وذلك لشحوب وجهها من العلاج وارتدت حجاب يتناسب معه وحذاء باللون الفضى وحقيبه نفس اللون نعم عندما نظرت الى المراه وجدت انها مختلفه بل تكاد تكون جميله الى حد بعيد وكانت تنظر الى نفسها شارده عندما وجدت انعكاس صوره كارم في المراه وهو ينظر لها باعجاب ولكن في لحظه اتختفت تلك النظره لدرجه انها شكت انها تخيلتها.

كارم: خلصتى.
فيروز: ايوه.
كان يرتدى بدله سوداء وبالفعل كان جذاب الى حد بعيد رغم قسوته الشديده
ركبت فيروز بجانبه شارده لا تعلم الى اين هى ذاهبه ولكن ما لم تعلمه ان تلك الحفله سوف تكون سبب في تغير حياتها للابد قطع شرودها صوت كارم.
كارم: دى حفله رجال اعمال وطبعا كل واحد ومراته وفيها شخصيات عامه كتير عاوزه تتصرفى كويس وملكيش دعوه بحد ابدا ماشى.
فيروز: حاضر.

اكملوا الطريق بصمت تام لم يقطعه سوا صوت انفاسهم فقط ولا شىء اخر ولكن من حين لاخر كان ينظر لها كارم وكان يشعر بداخله ان فيروز بها شىء مختلف اليوم او متغيره الى حد بعيد ولكن لا يعلم السبب ابدا.
وصلوا الى الحفله وكانت تعج بالكثير من الناس وتعرفت فيروز على الكثير منهم وكانوا جميعهم من رجال الاعمال او الشخصيات المشهور الى ان اتصدمت بمن يمد يده لها.

الشخص: اهلا مدام فيروز: انعقد لسانها من الصدمه وكانت تنقل عيونها ما بين كارم وهذا الشخص وشعر بجفاف حلقها.
لكن من يكون هذا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة