قصص و روايات - نوفيلا :

نوفيلا حظابط سوسو للكاتبة نداء علي الفصل الرابع

نوفيلا حظابط سوسو للكاتبة نداء علي الفصل الرابع

نوفيلا حظابط سوسو للكاتبة نداء علي الفصل الرابع

قمر بعد ما تعبت في اختيار فستان لساجدة يليق عليها، صفرت باعجاب واضح وقالتلها: ما شاء الله الفستان مرسوم عليكي، ايه يابت ده الرياضة برده جابية مفعول
ساجدة بتردد: بس ضيق شوية
قمر الفستان جميل ومحتشم، وفي نفس الوقت خطير
اقعدي بقي خليني اعملك شعرك والمكياج
ساجدة: خلاص كده كفاية، وسيف جاي في الطريق.

قمر بإصرار: يستناكي، ساعه اتنين يستني ورجله فوق رقبته، انتي لازم تاخدي حقك من عينه، انا سمعته وهو بيكلمك يا ساجدة ومردتش اتدخل بس عالأقل لازم تعلميه الأدب حتى لو مش هتكملي معاه
ساجدة: وبابا
قمر: بابا لو سمع الكلام اللي سيف قاله كان طخه عيارين وريحنا منه
ابتسمت ساجدة بارتياح وسابت قمر تعملها المكياج.

بعد مرور ساعه ساجدة وقمر مكنوش مصدقين النتيجة، فعلا ساجدة اجمل مما تخيلوا، جسمها رشيق الفستان تحفة، شعرها مغطي جسمها كله
بعد ما قمر فردته، زاد طوله الضعف، مكياجها مع لون عيونها الجذاب، كانت من الأخر فاتنة.

نزلت ساجدة اول واحد اخد باله منها هو والدهم الحاج عبدالحق، فتح بوقه علشان يتكلم بس ملقاش حاجة يقولها غير انه قال، بسم الله ماشاء الله.

انتبه على صوته سيف اللي كان رايح ومتوقع قدامه ساجدة الراجل المتنكر زي ما بيقول، بس شاف قدامه ست مشافش في حياته واحدة تشبهها، عيونه ركزت مع كل تفصيله في شكلها، اول مرة يستوعب جمال عيونها، طول شعرها الغير طبيعي، رشاقة جسمها، سيف حاول يداري اعجابه بيها بس مقدرش، مد لها ايده واتكلم بهدوء
يلا بينا اتأخرنا اوي
ساجدة بنفس الهدوء: يلا بينا.

وصلوا الحفلة بعد وقت مر بينهم في صمت، ساجدة مغمضة عيونها، وسيف سرحان وحاسس انه ممكن يخسر التحدي
دخلوا ايدهم في ايد بعض الكل عينه اتوجهت ليهم عاوزين يشوفوا حظابط سوسو اللي الكل بيتريق عليها وكان رد فعلهم:
اومال فين ياسيف حظابط، انت هتشتغلنا
سيف بشئ من الاحراج: لم نفسك انت وهو، اقدملكم، مراتي، النقيب ساجدة عبدالحق
كريم باعجاب وجرأة: دي مش نقيب شرطة، دي مفروض تبقي فرجينيا جميلة الجميلات.

سامر وافق على كلامه ومد ايده لساجدة يسلم عليها، مدت ايدها بخجل وسلمت، بصلها باعجاب فيه شئ من الوقاحة وقال: ازاي يا فندم الداخلية تشجع على زيادة معدل الجريمة، ده انا ممكن كل يوم اعمل جريمة جديدة علشان اجيلك القسم واشوفك
ساجدة استأذنت منهم وبعدت شوية مرتحتش لنظراتهم وتلميحاتهم، قربت من مكان هادي نسبياَ ووقفت.

كريم وهو بيبص على مكان وقوفها بيكلم سيف وبيقوله: هي دي الراجل المتنكر، جري ايه ياسيف، بتشتغلنا، ولا كنت خايف من رد فعل روني وبتقول اي كلام
سيف بغضب: جري ايه انت ياكريم، لم نفسك انت هتاكلها بعينك انت وهو وانا واقف في ايه
سامر: اشطا، انت بتغير ولا ايه يا معلم، بس عندك حق دي جامدة بصراحة
قاطع كلامه روني وصحباتها، روني فضلت تبص لساجدة بسخرية وساجدة عملت نفسها مشغولة بتليفونها.

روني بوقاحة: حبيبي وحشتني، مجبتش حظابط سوسو معاك ليه
كريم بسرعه: ايه ياروني ماهي منورة الحفلة وعينك كانت بتطق شرار من شوية
البنات كلهم ضحكوا عليها بشماته وهي اتجننت من احراجها اتكلمت بصوت عالي الكل انتبه عليه وخصوصا ان الأغنية اللي شغالة كانت خلصت
روني: جري ايه يا سي كريم، انا روني البياع، هيفرق معايا واحدة مسترجلة زي دي، دي صعيدية ياحبيبى، وانت عارف الصعايدة ولا مش بتشوف افلام.

الكلام مكنش واصل لساجدة بس للأسف هي بتقرأ حركة الشفايف بمهارة، انتظرت ان سيف يرد او يدافع عنها بس للأسف محصلش
ساجدة بكل ثقة اتحركت ناحيتهم وهي متعمدة ان الكل يبصلها
مسكت كوباية عصير ودلقتها بكل هدوء فوق راس روني
روني من الصدمة تنحت، سيف ابتسم، كريم وسامر ماتوا من الضحك وساجدة اتكلمت بتأكيد.

انا صعيدية اه بس مش زي الأفلام، انا حقيقة وواقع لازم تحترميه وتعمليله حساب، اهلنا علمونا ان قليل الأدب لازم يتأدب ميصحش نسيبه طايح زي التور الهايج وسط الناس
وجهت كلامها لسيف وقالتله بسخرية: الصعايدة رجالة مبيسمحوش لحد يهين اللي يخصهم، رجالة وعندهم نخوة مش شوية، اوبس أسفة نسيت ان في هنا رجالة نص كم ميتحملوش كلامي.

انا صعيدية خلصت جامعه وبقيت اشطر ظابط شرطة في دفعتي، بذكائي وتعبي واتجوزت سيف بيه اللي عينك منه، مش عارفه ليه بصراحة بس هو لو حابب يتجوزك ايه اللي منعه ياطعمة
تعرفي اني بشوف ليل ونهار بنات ليل بس مبتعاملش معاهم، اول مرة اشوف واحدة منهم النهاردة
روني مدت ايدها علشان تضرب ساجدة بالقلم بس ساجدة مسكت ايدها وروني صرخت من الوجع وهي بتشتم وبتتوعد لساجدة.

قربت ساجدة من المكان اللي فيه العريس والعروسة، خرجت علبة شيك فيها هدية قيمة وقدمتها للعروسة بابتسامة جميلة وقالتلها..
اسفة لو بوظت فرحك بس انا كنت جاية ابارك وامشي علطول، مكنتش عاملة حسابي اني هبقي نجمة الحفلة
نهال برقة وسعادة: بالعكس انا سعيدة جدااا انتي قمر ونورتي الفرح واحلي حاجة حصلت النهاردة، كوباية العصير..
عريس نهال ضحك واكد كلامها وساجدة خرجت بسرعة لأن قناع البرود اللي رسمته قرب يروح.

بعدت عن المكان بدأت تاخد نفسها بالعافية، بتكلم نفسها بتحاول تفهم فين الغلط، هي معملتش موقف مع حد من الناس دي ليه واخدين منها موقف عدائي، ايه يعني اصلها من الصعيد او النوبة ايه يعني فلاحة ولا من المدينة، المهم شخصيتها
غمضت عينيها بغضب لما سمعت صوت سيف بيقولها يلا علشان اوصلك
ساجدة: اسمع يا ابني علشان انا مش طايقة نفسي، انا اعرف اروح واعرف احمي نفسي مش عيل سيس زيك هيوصلني ويحميني.

سيف بغضب: واضح انك فعلا محتاجة تتربي من جديد وانا هعلمك ازاي تكلميني بأدب بعد كده.

في قسم الشرطة جوة الزنزانة مصطفي نايم عالأرض بيبكي وهو حاسس بالخوف من اللي جاي بقاله 4 ايام محبوس ومفيش حد سأل عنه
مش مصدق انه محبوس في قضية زي دي
بيكلم نفسه بندم وهو بيقول: جدك واعمامك هيعملوا ايه لما يعرفوا يامصطفي، جميلة اللي كنت هتموت عليها وتتجوزها هتقدر ترفع عينك وتبصلها تاني ولا هي اصلا هترضى تبص في وشك.

انتبه على باب الحجز بيتفتح والعسكري بينده اسمه بقوة وبيقول: مصطفي الرفاعي، قوم معايا حضرة الظابط عاوزك.

ساجدة ماشية وسيف بيحاول يلحقها بس هي غضبها مانعها تسمع فجأة لقته شايلها على كتفه بخفة وحطها جوة العربيه بالعافية
ساجدة بجنون: نزلني يا سيف وروح فرح اختك احسنلك
سيف بسخرية: ايه هتضربيني
ساجدة: اه هضربك وانت عارف اني اقدر
سيف قرب منها جدا وبصلها بهدوء وقالها: انا أسف، انا فعلا كنت بهزر قدام اصحابي وبقول نفس الكلام اللي بقوله قدامك، يعني مكنتش بتريق عليكي ولا حاجة.

ساجدة: مش من حقك انت ولا هما تتكلموا عني ولا تتريقوا عليا، مين سمحلك تخليني ضحكة لاصحابك تتسلوا بيها وتضيعوا وقتكم عليا
انا بكرهك يا سيف فااااهم بكرهك وبحتقرك ومش عاوز اشوف وشك مرة تانية
سيف بحزن: تمام، انا مش هناقشك لاني فعلا غلطان بس اعتقد اني سيبتك تاخدي حقك ومدخلتش
ساجدة: ولو كنت اتدخلت كنت وقتها هتصرف معاك بالطريقة اللي تناسبك انت والحيوانة اللي ماشي معاها.

سيف بقسوة مسك ايدها وهو بيتكلم بتحذير: اول واخر مرة اسمعك تقولي الكلمة دي، رنا مش واحدة من الشارع علشان امشي معاها، دي زي اختي نهال بالظبط وملهاش حد غيري، انا عارف انها زودتها ويمكن هي فاهمة اهتمامي بيها غلط لكني مستحيل اتخلي عنها مهما عملت.

ساجدة: ميهمنيش، اولع انت وهي فااااهم اولعوا كلكم انتوا زبالة تافهين عملت ايه انا ليك ولا ليها علشان تتريقوا عليا ضايقتكم في ايه، ساجدة مقدرتش تكمل كلام وصوتها اتخنق بدموع صعب انها تظهر لاي حد بس خلاص مقاومتها انتهت وسيف حس بيها وندم انه وصلها للمرحلة دي، اتحرك بالعربيه بعيد عن الفرح وفضل ساكت لأنه مش لاقي تبرير او كلام يقوله.

في القسم ماجد كان قاعد عالكرسي قدام مأمور القسم مستني مصطفي، ماجد اتكلم بجدية وهو بيقول: انا متشكر لحضرتك جدا وجميلك ده على راسي
المأمور: القضية كلها اي محامي ممكن يطلعه منها لأن الاجراءات كانت غير قانونية، وانا شايف ان اللي حصل ده مصلحة وقرصة ودن يمكن يتعدل ويتوب عن السكة البطالة دي.

ساجدة جالها اتصال من ماجد مقدرتش ترد اول مرة بس لما اتصل بيها تاني ردت عليه
ماجد: ايه يا ديدا انتي نايمة ولا ايه
ساجدة: ايوة يا ماجد لا مش نايمة بس كنت برة البيت
ماجد: انتي معيطة يا ساجدة؟
ساجدة: لأ طبعا هعيط ليه، في حاجة؟
ماجد: مصطفي انتي قولتيلي هتفكري هنتصرف معاه ازاي ومردتيش عليا والمفروض انه يخرج او يتعرض عالنيابة
ساجدة: انا جيالك يا ماجد عاوزة اشوفه وهو في القسم
ماجد: تمام انا منتظرك.

سيف: تروحي القسم ازاي باللبس ده
ساجدة: ملكش فيه
سيف: بت انتي مليش فيه ازاي انتي هتستعبطي
ساجدة: نزلني قدام القسم وروح فرح اختك خليك راجل مع اهلك عالأقل
سيف وقف العربية فجأة بس ساجدة كانت متوقعة رد فعله، بصتله ببرود وقالتله:
اسمع يا سيف بجد انا حاولت اتقبلك او افهم دماغك بس مقدرتش فالافضل ليك وليا ننهي الموضوع ده
سيف: بتحلمي يا حبيبتي انا متعودتش اخسر قدام حد وخصوصا لو الحد ده زيك كده ياسوسو.

ساجدة: يعني ايه زيي دي
سيف: يعني ظابط شرطة اد الدنيا والكل بيعملها حساب، وبالاضافة لكده حلوة وزي القمر وبالنسبة لطولة لسانك فأنا قادر ابطلهالك
ساجدة: بعيد عن شنبك يا بن السباعي
ساجدة فتحت باب العربية وقبل ما تنزل سيف شدها وقفل الباب
سيف: قلتلك مش هتنزلي بالشكل ده
ساجدة: هنزل وغصب عنك.

سيف: اسمعيني بهدوء انا مش حابب نقضي الليلة كلها خناق، الفستان ده ميصحش حد من زمايلك يشوفك بيه انا هاخدك تغيري وارجعك تاني، البيت قريب مش بعيد
ساجدة: طيب انا هاخد تاكسي وانت ارجع الفرح
سيف: لأ
ساجدة: طيب اتفضل خلصني
سيف رجع الفرح بعد ما وصل ساجدة للبيت وغيرت لبسها ودخلت القسم
سيف: اسف يانونو انس سبتك ياقلبي بس رحت اوصل ساجدة
نهال: ولا يهمك يا سيف المهم تكون صالحتها
سيف: اصالحها ليه ماهي خدت حقها وقتي.

نهال: لأن مفروض انت اللي كنت تاخدلها حقها وتدافع عنها يا أبيه
سيف: ماشي عموما مش وقته الكلام ده افرحي انتي وركزي مع عريسك متشغليش بالك بحاجة.

سيف دور على روني بس لقاها روحت بعد ما فستانها اتبهدل من العصير، فضل واقف مع اصحابه شوية وبدأ يتحرك بين المعازيم يسلم عليهم ويرحب بوجودهم لحد الفرح ما انتهي..

في قسم الشرطة ساجدة دخلت بثقة حاسة انها هتطلع الغضب اللي جواها على مصطفي
ماجد: ايه يا ديدا اتأخرتي ليه
ساجدة عملت نفسها مش شايفه مصطفي وهو كان حاسس بالخزي من نفسه
ساجدة باستهزاء: كنت بستعد علشان اقابل جوز اختي وابن عمي المحترم
ازيك يا مصطفي كفارة يا حبيبي
مصطفي: الله يخخليكي يا ساجدة انا مش متحمل تريقة، شوفيلي حل وخرجيني او كلمي جدي يشوفلي محامي.

ساجدة: اولاََ اسمي حضرة النقيب ساجدة، ثانياََ جدك مين اللي هيشوفلك محامي وهتقوله مقبوض عليك ليه يا زبالة، هتقوله ممسوك في بيت دعارة يا...
متجوز واحدة جزمتها برقبتك ورايح تخونها يا طفس
مصطفي: والله خلاص تبت ومش هكررها بس خرجيني ومتجبيش سيرة لجميلة
ساجدة: عند امك الكلام ده يامصطفي خروجك من القضية هيكون مقابل انك تطلق جميلة والحمد لله ربنا مرزقهاش بعيال منك
مصطفي: مستحيل انتي اتجننتي مستحيل اطلق مراتي.

ساجدة كانت هتضربه بس نزلت ايدها وهي بتكلمه باحتقار وبتقول: ده مش كلامي انا اتصلت على جميلة وفهمتها اللي حصل ووافقت اني اساعدك مقابل الطلاق بهدوء وعموما معاك فرصة لحد بكرة تفكر وبالنسبة لجدك انا هبلغه بنفسي، هموت واشوف وشه وانا بقوله ان سبع الرجال مقفوش في قضية اداب.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة