قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل العشرون

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل العشرون

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل العشرون

باسل: اؤمرني يا عمي اشرط علي كيفك
ابو ليندا: تسال علي امك دايما وتسامحها وتسمعها مينفعش يا بني تفضلو كدا علي طول والايام بتجري والدنيا متفاتة وهتندم بعد كدا.

باسل بخنقة: بص يا عمي هما كلمتين هقولهم قدامكم دلوقت دي امي طولة قصرت هيا امي زين مش هقدر اغير واقع وهسال عليها وكل حاجة لكن حكاية اسامحها ولا اسمعها لسه اوانها مجاش ووعد مني اول ما اوانها يجي هعمل دا بس في النهاية انتو هتيجو معانا البلد مقدرش اسيبكم هنا لحالكم هبقي قلقان عليكم
مهجة بسعادة: وانا مش عايزة حاجة من الدنيا غير اني ابقي امك وبس وتسال عليا.

ليندا بفرحة: صح يا باسل عندك حق لازم يجو معانا البلد
ابو ليندا: ازاي لا طبعا دا خطر علي مهجة وانا مش هخاطر بيها اين كان السبب انت خد مراتك وسافرة وانا ومهجة هنبقي بتصال بيكم وانا ابقي اجيلكم من وقت لتاني وانتو تبقو تيجو برضو
باسل: عمي اسمع اللي هقولك عليه متقلقش اني هخليكم تقعدو في مكان بعيد عن عيون البلد
ابو ليندا: لا مش هنبقي براحتنا برضو صدقني
ليندا: خلاص يا باسل خليهم علي راحتهم.

باسل: خلاص مش هتقعدو في الشقة اللي انتو قاعدين فيها دي بقت خاطره عليكم اني عندي شقة اهني في القاهرة كاملة من مجميعو ومحدش يعرف عنها شي اعتبروها بتاعتكم من دلوقت
ابو ليندا: اها اغير الشقة مفيش مانع
هاتف ليندا بيرن المتصل باسم
ليندا: الو ازيك يا باسم عامل ايه انا بخير الحمدلله انتو عاملين ايه
باسل بهمس وغيره: وهيتصل بيها ليه الزفت دا عايز يطمن كان اتصل علي اني بس اما اشوفه.

ليندا: اه موجود اهو خدو معاك باسل خد باسم عايز يكلمك
باسل: الو ايه يا بيه
باسم بعصبية: بيه مين يا عم انت قلقتنا عليك مش بترد علي تليفونك ليه
باسل جي يشوف الهاتف: يا بوي شكلي نسيتو في العربيه من خوفي علي ليندا معلش
باسم: انت تنسي واحنا دماغنا تودي وتجيب يالا المهم انكم بخير ها ليندا والجنين بخير
باسل: الحمدلله بخير قوي وبكرة بلكتير وهنكون عنديكم
باسم: طيب في انتظاركم
تاني يوم في المستشفي.

خبط باب الغرفة قام باسل وفتح: اتفضلي يا دكتورة
الدكتورة: المدام عاملة ايه دلوقتي
باسل: الحمدلله بخير
الدكتورة وهيا بتحط السماعة في اذانيها: سمعت ان حضرتك مخلتش حد يكشفلها امبارح
باسل: ايوا صوح حوصل
الدكتور بعجب: الله بتغير عليها اوي بحب الرجل الحمش انا قوي
ليندا كرمشت حواجبها: باسل اتفضل استني بره عشان الدكتورة تشوف شغلها
باسل حس بغيرتها حب يغاظها: اني هدايق حضرتك لو فضلت في القوضة يا دكتورة.

الدكتورة: ها لا طبعا خالص خالص بلعكس حضرتك هتتديني طاقة ايجابية
ليندا بغيظ: دا انا اللي هيجيلي طاقة سلبيه لو قعدت اكتر من كدا في المستشفي دي
الدكتورة ببرود: ليه كدا يا فندم دا احنا كلنا طاقة ايجابيه مش كدا يا استاذ اممم
باسل بابتسامة: باسل اسمي باسل
ليندا: عنده 32 ومش متجوز
الدكتورة: ايه حضرتك مش متجوز فكرتك جوز حضرتها.

باسل بضحك قرب من ليندا وحضنها: لا طبعا متجوز احلي واجمل زوجة في الكون عيوني مش شايفة غيرها دي حييياتي انا دي اللي خلت لحياتي وجود
ليندا تتصنع الزعل: اوعي كدا شيل ايدك من عليا
باسل: لا مش هشيل يدي هتفضل في يدك لاخر العمر هنعوض كل يوم كنا بعيد عن بعض الدكتور: بسم الله ماشاء الله ربنا يخليكم لبعض يارب يالا عشان نكشف يا قمر
كشفت عليها الدكتورة وبعد الكشف: لو حبة تخرجي دلوقتي عادي كل شي بقي تمام.

باسل: ياريت بس دا مش هيبقي غلط عليها
الدكتورة: لا متقلقش
ليندا: طيب وسفر يا دكتورة عادي ولا في مشكلة
الدكتورة: عادي بس اهم شي يبقي السواقة هادية جدااا
باسل: همشي علي اقل من مهلي
خرجت الدكتورة وثم تحدثت ليندا مع باسل: طيب وبابا وماما هنسيبهم ازاي
باسل: يا قلبي مهما رايحين يلمو هدومهم وحاجاتهم عشان اوديهم شقتي.

ليندا: صح تعالي هنا انت كنت واخد الشقة دي ليه وانت بتقول مفيش حد يعرف عنها حاجة ليه كنت واخدها عرفني اكيد كنت بتجيب فيها ستات منا عرفاك عينك زايغة
ضحك باسل باعلي صوتة: انتي مشكلة بذمتك اني بتاع ستات عمري خنتك عرفتي كيف اني عيني زايغة ها قولي ثم نظر لعيونها حد يبقي معا القمر دا وعينه تزوغ برضو ميحصولش
ليندا: ومال واخدها ليه اقنعني.

باسل اتنهد جامد: واخده كنت برايحة فيها اعصابي كنت عارف اني امي في القاهرة بس معرفش في انهي مكان كنت كل ما اشتاق اليها اجي القاهرة واقعد في الشقة افتكر اللي كان بيحصل وقد ايه كانت بتخاف عليا وبتستحمل عشاني
ليندا ابتسمت: بتحبها
باسل: طبعا دي امي عمري ما كرهتها بس بحزين منها او شايل علي اللي عملتو معايا
ليندا: انت فاهم غلط اسمعها.

باسل: مش وقته يا ليندا لما نروح بتنا نتكلم كيف ماحنا عاوزين يالا اني مشتاقلك او مشتاق انك تروحي تنوري القصر اللي ضلم في بعدك كيف ماني ضلمت
ليندا بحب: واني مشتاقة كل مكان انت في بتوحشني حتى وانت جنبي وانت في حضني
مش عايزاك تسبني حتى لحظة بعشقك
في القصر
ام باسم: يالا يا بنات همو شوية سيدكم باسل و مراته جايين بعد شوي يالا عايزة اول مايدخلو باب القصر يبقي كل شي جاهز.

احد الشغالين: متقلقيش يا ستي كل حاجة هتبقي جاهز متقلقيش
باسم: اهي ياماه علي مهلك دول لسه في القاهرة بيلمو حاجتهم من المستشفي قدامها يجي 3 ساعات لسه
ام باسم: يادوبك يا ولدي دا احنا عمللهم الوكل كله اللي هيحبو
باسم بابتسامه: ربنا يباركلنا في عمرك يا ست الكل
ام باسم: ويباركلي فيكم يا ولدي يارب عقبال ما اشوف عروستك عن قريب يارب
باسم: يارب ياماه
سليم بهزار: مستعجل علي الجواز قوي اكدي.

باسم: انت سمعت يا بوي يعني هستني ايه تاني اللي زي معاهم عيال
سليم: شاور انت بس واني اجوزك
باسم بحزن: باذن الله يا بوي بس اختي تقادم شوي وادور علي عروسة زينة
سليم: الله يرحمها
في السيارة في الطريق إلى الصعيد
باسل: ها يا قلبي اطمنتي زين اهو معايزكيش تشغلي بالك بقي هما في امان
ليندا: الحمدلله ارتاحت بصراحة لما شوفت الشقة والمكان حاجة روعة.

باسل: اهم حاجة روح قلبي يبقي مستريح ومفيش حاجة شغلة اني الايام الجاية دي معايزش حد يقلقنا اني هاخد اجازة وهخلي عدي ياخد باله من كل الشغل والمزرعة واني اقضي معاكي شهر عسل من اول وجديد يا عروستي
ليندا: لا يا قلبي اني حامل عروسة منين بقي
باسل: - ملياش في هستاذنه اني استفرض بامه معلش
ليندا بضحك: ياختتتي شكلك هتولدني قبل اواني يانهاري يامه
باسل: - متسبقيش الاحداث ثم رن هاتفة الو ايه يا برق
برق: مسكنا مروان.

باسل بابتسامة انتصار: بجد طيب حلو قوي قوي قوي الله ينور عليكم يا رجاله اني في طريق جاي من القاهرة عايزكم تروقه قوي
برق: يعني منسلمهوش للحكومة
باسل: لا حكومة ايه دلوقت اصفي حسابي معا وبعدين الحكومة تاخد حسابها منيي براحتها قوي بس اني ابتدي
برق: اؤامرك يا باشا
قفل باسل مع برق ثم سالته ليندا: مين كان هيكلمك شكل في خبر حلو
باسل: وشك حلو قوي قوي لاقيو مروان
ليندا: ليه هو مال مروان.

باسل: كان هربان مهو اللي قتل سلمي
ليندا بصدمة: ايه قتل مراتة ازاي وام اولاده كمان يعني ممكن انت تقتلني
باسل جذابها لحضنه: ايه اللي هتقولي دا داني اموت من غيرك يا قلب قلبي
دا كان قلب مكنش بيحب خيتي كان بيحب فلوسها وبس
ليندا: بس عمل كدا ليه طيب
باسل: معرفش بس اكيد عشان يورثها
ليندا: مش مصدقة ان ممكن حد يفرط في حد بيحبه عشان الفلوس دا انا مستعده اضحي بعمري قصاد ضفر منك.

باسل ابتسم: يا رتني كنت قبلتك من زمان كان حاجات كتير اتغيرت
بعد حوالي ساعتين وصلو إلى القصر
ام باسم بفرحة: نورتي قصرك يا بتي نورتي
ليندا قربت منها حضنتها: منور بيكي يا مرات عمي
باسم: اهلا اهلا حمدلله علي السلامة
ليندا: الله يسلمك يا باسم
سليم خرج من غرفتة: اهلا نورتي يا بتي والف خمدلله علي سلامتك يارب تكوني بخير
ليندا بابتسامة سلمت عليه: بخير طول مانت بخير يا عمي
ام باسم: يالا يا بنات خلصتو.

احد الشغالين: اه يا ستي كل شي بقي علي السفرة
باسل: طيب كنا غيرنا الاول
سليم: لا كلو الاول وبعد اكدي خد مرتك وغيرو وارتاحو شويه اكيد جعانين من الطريق
ليندا: بصراحة ياعمي انا جعانة اوي بطني بتصوصو
ام باسم: طبعا لازم تتغذي عشان اللي في بطنك عايز يتغذا
باسل: ايوا ونبي ياماه عايزك تقومي انتي بلمهمه دي لانها هيا وكلها ضعيف قوي قوي مهملة في الحكاية ظي
ام باسم: متقلقش انت هزغطها بس اصبر علي.

ليندا بضحك: يالهوي يبقي انا اسبوع بظبط وهبقي عاملة زي البطة
باسل قرب منها: واني بجب البط قوي وبحب اكله قوي قوي يارب تبقي بطة
ليندا: بطل قلة ادب شوية
باسل: علي طول فهماني غلط اني قصدي زين
اكلو وطلعة ليندا وباسل إلى غرفتهم ودخل اخد شور سريعا
باسل: ممصدقش رجعتي تاني في قوضتك
ليندا: اه شوفت بقي وحشتني اوي.

باسل قرب منها وبدا يخلعلها الحجاب: اقلعي دا وحشني شعرك وريحته قوي فكرتك قلعتي شم ريحته الله ايه الجمال دا
ليندا: استني اخد شور من الطريق
باسل: لا مش لازم اني مشتاقلك وعايزك كيف مانتي اكدي
ليندا: يا سلام مانت اخد شور اهو
باسل: بس اني عايزك اكدي بسسس اصبري
ليندا سيباله نفسها: اممم وحشني حضنك اوي يا باسل متسبنيش خليني في حضنك علي طول.

باسل حاضنها: وانا عايز ادخلك بين ضلوعي بداءه يبوس كل شبر فيها بشوق ولهفة وحب اااه يا قلبي
ليندا بشوق: معا اني خايفة علي ابنك بس مش قادرة اقوم من حضنك ولا قادرة احوشك من حضني
باسل: يا قلبي ربنا ما يحرمني من حضنك تاني ابدا رن هاتف باسل يا بوي دا برق
ليندا: رد طيب
باسل: الو ايه يا برق
برق: مروان فاق من المخدر اللي كنا مدينهوله وعمال يصرخ ويزعق واحنا مش قادرين عليه
باسل: خلي بالكم بس منيي واني جايلكم اهو.

ليندا: هتروح فين دلوقت
باسل باسها من جابينها: معلش يا روحي لازم انزل
للرجاله دلوقت بس مهتاخرش عليكي هدخل اتحمم وانزل طوالي
ليندابقلق: خلي بالك من نفسك طيب
باسل: متقلقيش يا حياتي هخلص حقي معل وبعد اكدي هتصل بلحكومة دي تاخدو بقي
بعد ساعة في المكان اللي موجود في مروان
مروان بزعيق وصوت جهوري: خرجوني من اهني هقتلكم واحد واحد
برق: اسكت مسمعش حسك
مروان: بس يا كلب باسل مين اللي يسكت يا كلب.

برق: اني مش هرد عليك عشان باسل بيه بس
مروان: فكني واني اوريك انت وباسل بتاعك دا
فكو خلي يوريني هيعمل ايه فيا
نظر برق لمصدر الصوت: باسل بيه حاضر فكو يا رجالة
فكو الرجالة مروان
باسل: اخرجو بقي كلكم بره معايزش حد يدخل واصل مهما حصل اهني سمعني
مروان: مسكني ليه يا باسل
باسل قرب منه وضربة علي وجه: جبتك اهني عشان اعرفك مين باسل المغازي
مروان ماسك وجه: مقبول منك يا ولد عمي مهردهاش ليك.

باسل: لا اني فكتك عشان لو بتعرف ترد تردلي كل اللي هعملو فيك دلوقت ثم قرب منه وبداءه يضرب اكتر واكتر بكل غل وقوة ثم بصوت جهوري خيتي عملتلك ايه عشان تقتلها يا مروان قولي
مروان بياخد نفسه بصعوبه: مزاجي اكدي مبحبهاش ليك عندي ايه
باسل بغيظ بدا يضرب في برجله: دافع عن نفسك ردلي الضرب ايه مش بتقدر غير علي الحريم بس
مروان بتعب: مقدرش عليك يا ولد عمي بس صدقني هردلك كل شي بس بطريقتي اني اني وبس.

انهال عليه باسل بضرب بدون وعي ثم نظر اليه برق من وراء الباب: باسل بي دا هيموت منيك اكدي
باسل بياخد نفسه من كتر ما ضرب مروان: خلي يغور يريحنا
برق: هتعمل ايه طيب دلوقت هتخلي اهني ولا ايه
باسل: لا اني خد حقي بطريقتي اتصل بلحكومة بقي تاخد حقها
اتصل برق بلحكومة وجات تاخذ مروان
مروان بتعب وهو في يد الحكومة: رجعلك تاني يا باسل دي مش نهاية اكيد لسه مابنا كلام كتير
باسل: صوح بس ارجع انت واني في الانتظار.

وبعد حوالي شهر
كان يجلسون الجميع ثم خبط باب القصر
فتحت احد الشغالين ثم سالت ام باسم: مين اللي هيخبط
اني يا مرت عمي
باسل: فيروز.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة