قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس عشر

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس عشر

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس عشر

باسل بصدمة: مش حامل ماشي يا فيروز اما ربيتك مبقاش انا باسل المغازي تضحكي علي انتي وخيك وهتستغفلوني زين قوي
فيروز: يالا بقي امشي عشان لوحد شافك هتبقي مصيبه
الدكتورة: بس دول مهينفعوش
فيروز بغيظ: دول مؤقتا اكدي وهبعتلك تاني بس لما باسل يكون مش موجود عشان مقدرش اخد فلوس مني دلوقت
الدكتورة: فلوس كلاتها تبقي عندي بكره
فيروز بضيق: قولنا خلاص بقي امشي دلوقت دي نصيبت ايه دي.

باسل حاول يدخل في القصر سريعا قبل دخول فيروز ثم اصتنع انه لسه نازل من غرفتة
فيروز: صحيت يا قلبي
باسل: ايوا لسه صاحي كنتي فين اكدي جايه من ناحية الجنينة يعني
فيروز بتوتر: اها والله يا قلبي لقيت نفسي مخنوقه اكدي ودايخة ونفسي غمه علي قولت اشم هواء شوي
باسل: الف سلامة عليكي يا حبيبتي صوح خليت عدي يحجزلك عند دكتور كبير قوي في القاهرة وهنروحله بكره باذن الله.

ارتعبت فيروز: ها ملوش لازمة الشحططه دي ماني متابعة عند الدكتورة بتاعتي ومطمناني قوي وبتقولي كل حاجة زينة
باسل: فين المتابعة دي من يوم ما قالتلك حبلة ومشفتكيش روحتي ولا مرة متابعة لا لازم نروح وعلي الطلاق لنروح للي في القاهرة
فيروز الرعب تمكن منها: ها خلاص اللي انت شايفة يا قلبي ثم تكلم نفسها وبعدين في الورطة دي يارب ومروان ولا سال في يارب عديها علي خير دا لو عرف الحقيقة هيطلقني.

باسل بيحاول يكتم غضبه عنها: ايه مالك سرحتي في ايه
فيروز: ها لا تعبانة شوية هطلع اريح شوي عايز مني حاجة
باسل: عايزك بخير وخلي بالك علي ولدي
فيروز بابتسامة رعب: في عيوني دا حته من قلبي وحته من الغالي ثم ذهبت إلى الاعلي واستمر ينظر اليها باسل بكل غيظ وغل: هوريكي يا فيروز واكيد لسه وراء الحكاية دي حكايات كتير وهعرفه عن طريق كلامك مع اخوكي الكلب اللي زيك
في القاهرة عند ليندا.

في غرفة ليندا يخبط باب غرفتها: ادخل
مهجة نظرت للداخل براسها فقط: حبيبت قلبي لسه صاحيه
ليندا: ايوا اتفضلي لسه صاحيه
مهجة: ايه الدموع دي وايه الاغنية الحزينه دي
ليندا بتحاول تبتسم: لا ابدا مفيش حاجة
مهجة: بابا حكالي علي اللي حصل من باسل هو دا طبعهم بس انا متاكدة ان باسل بيحبك.

ليندا بدموع: ازاي بيحبني هو اللي بيحب حد بيهنو بطريقة دي دا اكن قاصد انه يهني دايما يكسرني يوجعني ليه دا كله ليه العقاب دا كل دا عشان كنت عايزة احفظ عليه كل دا عشان مكنتش عايزه يبعد عني هو دا جزاءتي.

مهجة: انا عايزة اقولك حاجة بس مش عايزاكي باسل عشان بيحبك اوي اخد اللي انتي عملتي علي كرامتة اوي ازاي يبقي بيحبك وازاي انتي مش بتحبي ومش عايزه منة عيال فهماني لان الرجل دا تفكير يعني مثلا تلاقي اتنين بيحبه بعض اول حاجة يقولوها لبعض ودايما يقولوها انا هجيب من دسته عيال او انا عايز منك دسته عيال دا بنسبالهم الحب.

ليندا: عندك طبعا وانا وقتها قدرت كدا وقولتلو اديني فرصة سامحني بس هو اصر انه مبحبهوش وبعدها طلعة خاينة وفيا وفيا ودي حاجة عمري ما هسمحو عليها مهما حصل ومهما كان انا جيت علي كرامتي كتير اوووي عشان اصلح غلطة مكنتش مقصودة لكن هو جي عليا بزيادة اووووي
مهجة: من حقك مقدرش اقولك حاجه في دا وربنا يقدملك اللي في الخير يارب
ليندا: انتي طيبة اوي يا ماما مهجة.

مهجة ابتسامة: تعرفي ان كلمة ماما جميله جدااااا منك وكان نفسي حد يقولهالي فرحتيني بيها اوي
ليندا: حسيت فعلا انك امي ولازم اقولهالك وسامحيني علي اي حاجة عملتها معاكي
مهجة جذبتها في حضنها بحنان ومسحت علي شعرها: دا غصب عنك يا قلبي وننسي اللي فات
ليندا: ربنا يخليكي ليا يارب
مهجة: المهم انا حجزتلك عند دكتور عشان تروحي تكشفي بابا قلي انك كنتي تعبانه طول الطريق
ليندا: لا ياماما مش مستهلي انا بقيت كويسه والله.

مهحة باصرار: لا خلاص انا مصممه لازم اطمن عليكي
ليندا ابتسمت: حاضر ياماما هروح عشان بس تطمني
في القصر
اتصل باسل بعدي: ايوا يا عدي عايزك تحجزلي عند اكبر دكتور نسا في القاهرة بكره ضروري جدا وعايزك تنزلي حالا تجبلي مسجل صوت محدش يقدر يكتشفو وتعملي مراقبه علي التليفونان دي هتقدر ولا لا
عدي: طبعا هقدر انت عارف يا باسل بيه شركات التليفونات كلها لينا فيهم حبايب.

باسل: جدع يا عدي بس مش عايز الموضوع دا حد يعرفه نهاءي سمعني
عدي: دا انا دراعك اليمين يا باشا
باسل: طول عمرك رجل يا عدي متتاخرش عليا منتظرك
بعد حوالي ساعة جاء عدي
في غرفة فيروز
رايحة جاية وبتتصل بي مروان مش بيرد ولا موجود في القصر: غورت علي فين يا مروان وسايبني اني محتاسة اكدي واعمل ايه ولو حتى عملت نفسي سقط اذاي انزل دم
دخل عليها باسل فجاءة: مالك رايحة جايه اكدي ليه مش قولتي هتنعسي.

فيروز اتخضيت: ها مجاليش نوم وزهقانة قوي
باسل: امممم ليه اكدي بتفكري في ايه
فيروز: يعني هفكر في ايه
باسل: ماشي يالا نامي انتي نامي
فيروز: وانت رايح فين
باسل: زهقان معرفش عايز اخرج
فيروز: طيب الوقت اتاخر وغير اكدي مش هتاكل
باسل: ها ايوا عايز اكل انزلي هاتلنا وكل وبعد اكدي ابقي اشوف هعمل ايه.

نزلت فيروز إلى الاسفل وفضل يدور باسل علي مكان يزرع فيه المسجل ثم نظر إلى مكان وذهب اليه ليزرعة: هو دا اسلم مكان ثم تسحب إلى غرفة مروان لانه يعلم جيدا انه لايحلس في الغرفة ثم زرع مسجل اخر في غرفة مروان ليسمع كل شي يدور في غرفة مروان و غرفة فيروز وحاءه يخرج من غرفة مروان القي فيروز في وجهه
فيروز باستغراب: كنت بتعمل ايه في قوضة مروان
باسل: ها كنت بشوفه جوه ولا لا لقيتو مش موجود.

فيروز: معرفاش هو فين ملقيهوش من بدري قوي
باسل: وانتي عايزة في ايه
فيروز: عادي كنت بسال عليه
تاني يوم في القاهرة
مهجة: ها يا قلبي خلصتي لبس
ليندا: ايوا يا ماما خلصت والله انا ماليا مزاج اصلا للمشوار دا دا اكيد ضغط او توتر ضعف يعني عادي عشان بس اللي كنت في الايام اللي فاتت يعني مش مستهلي
مهجة: انا بقول مصممة
ابو ليندا بضحك: امشي يا ليندا مع ماما لاحسن دي عنادية و دماغها نشفة وطلامة صممت انسي انك تقنعيها.

ليندا بابتسامة: هو الله حسيت ان دماغها ناشفة عشان كدا اخدها من قصيرها وقولتلها اروح
مهجة: طيب يالا من قصرها قدامي
وصلو مهجة وليندا إلى الدكتور وتم فحصها
ليندا بتعدل ملابسها ومهجة في الخارج بتسال الدكتور: طمني يا دكتور خير
الدكتور: خير باذن الله اتفضلي اقعدي يا مدام ليندا
ليندا: عندي ايه يا دكتور
الدكتور: هيا البريود اخر مرة كانت عند حضرتك امتي
ليندا: يعني قبل متجوز بحوالي اسبوع.

الدكتور: يعني مجتش من ساعتها وحضرتك بقالك قد ايه متجوزة
ليندا: حوالي 3 شهور ونص
الدكتور: انتي فعلا حامل في 3 شهور
ليندا في صدمة: ازاي 3 شهور انا اصلا كنت باخد حبوب لمنع الحمل ازاي يعني دا حصل
الدكتور: اخدتي امتي بعد زوجك
ليندا: يعني بعد حوالي شهر شهر ونص تقريبا مش متذكرة اوي
الدكتور: وحضرتك ازاي تاخدي مانع للحمل قبل ماتتاكدي ان كنت حامل ولا لا انتي اخدتي البرشام وانتي كنتي بلفعل حامل.

مهجة مصدومة: ودا في خطر علي الجنين
الدكتور: لا ان شاء الله خير بس تمشي علي العلاج انا الجنين واضح قدامي انه بصحة جيدة بس هو ضعيف شويه كوزن
مهجة بفرحة: تسلم يا دكتور
خرجت مهجة وليندا من عن الدكتور
مهجة بسعادة: مبسوطة اووووي هبقي تيتا يالهوي يا ناس بس لازم يبقي شبهي مليش في
ليندا بسرحان: ازاي دا حصل انا مكنتش عايزه كدا هو انا ليه كل ما اقوي وقول هبعد عنه ومش هفكر في حاجة تقربني منه تاني ليهز.

مهجة: ربنا عنده حكمة في دا اكيد لازم يعرف
ليندا بلهفة: لا استحالة يعرف هنعيد نفس اللي حصلك تاني يخدو مني ويقولو عليا اني خاينه ويكرهني لااااا استحالة دا يحصل انا هربي بعيد عن جبروت العيلة دي مش لازم يبقي زيهم
مهجة: مش لازم يبقي زيهم بس يعرف دا حقة.

ليندا: ارجوكي اقفي جنبي ارجوكي انسي انه ابنك وفكري فاللي هيحصل للي في بطني وفيا فكري في اللي حصلك وبعدك عن ابنك متخلنيش احس باللي انتي حسيتي بي عشان خاطري ثم بكت بحرقة علي بختها
مهجة بدموع ايضا: خلاص يا بنتي متعرفهوش ومصير الايام هيا اللي هتباين كل حاجة
في القصر في غرفة فيروز وباسل
باسل: اني نازل ويالا انتي كمان البسي وحصليني لتحت عشان نلحقو نروح للدكتور.

فيروز بخوف: حاضر وهو نزل وهيا فضلت تلطم يالهوي هعمل ايه في البلوي دي ثم مسكت هاتفها وجربت الاتصال بمروان مرة ثانيه رد عليا
فيروز بعصبيه: انت فين يا صايع انت قرفتني سايبني في النصيبه دي لوحدي
مروان: خير ان شاء الله اني جيت الصبح ونايم في القوضه
فيروز: يعني انت اهني اني جيالك جريت فيروز ودخلت عليه الغرفة بعصبيه باسل هياخدني دلوقت للدكتور وهيعرف ان مش حبله ولا شي وممكن يقتلني فيها.

مروان: هيقتلك عشان مش حبله
فيروز: طبعا وهيعرف كل حاجة واننا عملنا اكدي عشان بي اللي اسمها ليندا دي تمشي من القصر
مروان بضحك: وهيعرف طبعا اكدي ان باسم و ليندا مظلومين واننا احنا الظلمين وحاجات اكدي انتي هبله يا فيروز يعني ايه اللي هيعرفه كل الكلام دا هو هيكتشف بس انك مش حبله وانتي ملكيش صالح هنقوله هيا الدكتورة هيا اللي بهيمة
لا شكلي اني اللي طلعة بهيم قوي قوي.

مروان بصدمة: ها باسل افهم بس والله هيا عملت اكدي عشان بتحبك
باسل بداءه يضرب في مروان بكل غضب وقوة ومروان مش قادر عليه: اني هربيكم بتضحكو علي بتستغفلوني
مروان بوجع وتعب: لا طبعا اسمعنا بس ثم ساب مروان وجري علي فيروز بداء يضرب فيها في كل حته في جسمها وبطنها
باسل بغضب العالم كلة: مش دي بطنك اللي عمللنا بيها حبله اهو اهو.

فيروز بتتالم: مش قادرة سبني ارجوك حرام عليك هموت ثم جريت وجاءت تنزل علي السلالم وقعت من عليها إلى اخرها ثم نظرت اليها زوجة سليم وبداءت بصراخ عندما نظرت اليها وهيا تنزف من كل مكان
اتصلت زوجة سليم بالاسعاف
وجاءت اخذتها إلى المستشفي وكان مروان كتذهب معهم وبعد عمليه طويله جدا خرج الدمتور من غرفة العمليات
باسل ببرود: ها يا دكتور حصلها ايه.

الدكتور باسف: والله يا باسل بيه معرفش اقولك ايه بس اضطرينا نشيل الرحم لان حصل انفجار فيه بالجنين وعشان ننقذها شلنا
باسل: جنين هيا كانت حبلة
الدكتور: للاسف كانت حامل جديد في حوالي اسبوعين.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة