قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع والعشرون

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع والعشرون

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الرابع والعشرون

باسل بعد ما قراءه الرسالة: حس كان هيغم عليه كيف ولدي يتقتل وهو لستو حتت لحمة حمرة كيف وليه ذنبه ايه ليه موقفوش في وشي اني ليه قدرو علي طفل ليه وبداء يخبط في الحيطة لكنه متماسك عشان ليندا متحسش
جاء باسم عندما حس بتاخير باسل: مين يا خوي ثم حس بان مانظر باسل غريب خوي مالك في ايه في حاجة حصلت مد ايدو لباسم واعطاء الرسالة اتفضل وانت تعرف زين مالي خلاص ولدي ضاع معرفش هقول ايه لي ليندا معرفش.

باسم قراءة الرسالة ثم جز علي اسنانه بغل وحزن علي ابن اخو: يا ولاد الكلب وبعدين هنعمل ايه وليندا دي لو سمعت حاجة زي دي ممكن تموت فيها
انا سمعت وشوفت كل حاجة كنت حاسة كنت حاسة
باسل بصدمة: ليندا اهدي اهدي دول اكيد بيلعبو بينا اكيد ابننا عايش
ليندا بنهيار: خلاص امر الله نفاذ انا راضية بامر الله بس كان نفسي اشوفة بس والله الحمدلله اللهم اجرني في مصيبتي واخلف لي خير منها الحمدلله ثم وقعت مغشيا علي الارض.

باسل: ليندا ليندا ثم حمالها إلى غرفتها حد يطلب الدكتورةبسرعة وصل باسل إلى غرفتهم وبدا يفوق في ليندا بكل الوسايل ليندا روحي متسبنيش حبيبتي فوقي ربنا هيعوضنا عنه باذن الله
سليم: ايه يا ولدي حوصل ايه
باسل: ابننا اتقتل يا بوي
مهجة ضربت علي قلبها بفزع: يالهوي يا ابني منهم لله منهم لله اللي عملو كدا
ابو ليندا بحزن: ان لله وان اليه رجعون البقاء لله يا ولاد شي يحزن حسبي الله ونعم الوكيل.

سليم بحزن: لا اله الا الله مين اللي قال ومين اللي عمل اكدي
باسل: مفيش غير الكلاب وهجيبهم لو من تحت ارض وهقضي عليهم
باسم خبط: باسل الدكتورة وصلت
في الطيارة الذاهبة إلى لندن
فيروز بضحك: اخيرا خرجنا من البلد الفقر دي يا بوي اخيرا هنقب علي وش الدنيا
مروان: بس انتي طلعتي مش سهلة خالص خالص
فيروز: اني خيتك فيروز والقادر عالله
مروان: نفسي تخبريني جيبتي منين الفلوس دي كلياتها
فيروز: هقولك يا خوي
مروان: ها قولي.

فيروز: اني دخلت صفقة حشيش مع تجار مخدرات بمبلغ صغير كان معاي والحمدلله والصفقة نجحت واخد فلوس اكتر
مروان: يعني كل دي فلوس من صفقة واحدة يا بوي ثم ضحك منيجي نبقي تجار مخدرات يا بت
فيروز بضحك: لا يا خوي اني اعمل اي شي الا الحرام
مروان نظر إلى رجل فيروز: الحمدلله اننا عرفنا نسافرو معانا
فيروز بابتسامة: اه الحمدلله معجزة شكلة حلو قوي وهو نايم
مروان: تفتكري باسل ومراتة عاملين ايه دلوقت.

فيروز بضحكة شيطانية: تلاقيها بتموت دلوقت احست خليهم يجربه اللي اني جربتة
مروان: ربنا يعوض عليكي يا خيتي
فيروز نظرت إلى سليم الصغير النايم علي رجلها بكل براءة: الحمدلله ربنا عوضني بي واللي كنت بتمنا ربنا حققهولي وبقي ابني فعلا
مروان: ربنا يخليهولك يا خيتي ويطلع مطيع ليكي يارب
فيروز: يارب كان نفسي يوسف وجنة يكونة معانا بس النصيب.

مروان بحزن: اه والله وحشوني قوي قوي مع انهم شبه جدهم وامهم وخالهم بس في الاول والاخر اسمهم عيال ومن لحمي
فيروز: ربنا يجمعك بيهم عن قريب يا خوي
في القصر
باسل بخوف: ها يا دكتورة ماله طمنيني
الدكتورة: دا انهيار عصبي اديتها حقنه وهتبقي كويسة واهم حاجة متخليهاش تغيب عن عيونكم.

باسل: حاضر يا دكتورة ثم خرجت الدكتورة وهو جلس جنب ليندا بحزن وهيا نايمة وفضل يمشي ايدو علي شعرها فوقي يا قلبي بقي محتاجلك متوجعيش قلبي انتي كمان عليكي اني عايزك تبقي زينة عايزك قوية وباذن الله ربنا هيعوضنا خير بس انتي قومي وابقي احسن من الاول
سليم: اني هنزل بقي يا ولدي عشان تنعس شوية جنبها قبل ما تفوق
باسل يحزن: ماشي يا بوي ذهب سليم إلى غرفة.

سليم جلس علي سريرة بحزن ثم تنهد: اممم منهم لله كسره فرحتنا يا ريتنا ما ودينا حضانة يا ريتنا
ام باسم بدموع: كل شي قسمة ونصيب يا حج هو دا نصيبهم
سليم: قلبي بيتقطع عليهم بس معايزش اباين ليهم
ام باسم: مهجة عمالة تبكي وكانت عايزة تاخد جوزها ويسافرو القاهرة بتقول مقدراش تقعد وتشوف ليندا بشكل دا قولتلها مهيحش تسبيها في الوقت دا
سليم: بصراحة شكلها يحزن ربنا يقويها ويتولاها.

في غرفة باسل لسة قاعد مكانة جنب ليندا: برضو مش هتقومي لحبيبك يا قلب وروح حبيبك معرفش انعس وانتي اكدي لازم اطمن عليكي اني خابر انك واخده منون بس غصب عني مقدرش اشوفك اكدي يا رب يارب حفظلي عليها يارب
في الطيارة صحي سليم وبداءه يبكي
مروان: هتعملي ايه دلوقت وهترضعي كيف
فيروز: كيف ما كنت برضعو قبل السفر لبن معلب
مروان: وهتجيبي منين ماية والحاجات دي احنا في طيارة يا فيروز
فيروز: اني هتصرف لوسمحتي هقولك ايه.

المضيفة: نعم يا فندم
فيروز: اني لستي والده ومش برضع ولدي فكنت محتاجة مية سخنة في الببرونة دي ممكن
المضيفة: طبعا ممكن جدا ربنا يخلي ليكم والف مبروك
فيروز بابتسامة: الله يبارك في فيكي حبيبتي ثم ذهبت المضيفة ونظر فيروز لمروان اهي بسيطة قوي
وبعد حوالي شهرين تحسنت حالة ليندا بعض الشي
باسل بابتسامة: روح قلبي وحياتي وعمري ودنيتي وعشقي وكل اللي ليا وايه تاني ياض يا باسل.

ليندا بضحك: كل دا ليا ميحرمنيش منك يا حياتي انا
باسل قرب منها بحب: عاملة ايه قلبي دلوقتي طول ماني في المزرعة بفكر فيكي وعاقزة اجيلك صاروخ
ليندا: وانا كنت عايزاك تيجي بسرعة مختاجك الفترة دي تبقي جنبي وفي حضني ابتديت اتحسن بس ابتديت اشتاق لقربك جنبي اكتر
باسل: واني جنبك يا حياة الروح
ليندا: نفسي اجيب بيبي تاني يا باسل نفسي بس ابعد عن البلد دي وناس اول ما اخلف.

باسل خدها في حضنة: اول ما تصدردي صحتك من جديد والجرح يقدم شوية هنملا الدنبا كلها عيال صح بس مش هينفع دلوقتي خالص مش قبل 6 شهور
ليندا: مافي ناس بتحمل علي الاربعين عادي نفسي في بيبي اوووي
باسل مسك وشها: بس انتي مش اي حد انتي قلب المغازي وغير اكدي اني مهستغناش عنيكي واصل ومش مستعد اضاحي بيكي عشان اي حاجة باذن الله ربنا يعوضنا اللي راخ مننا بس مش دلوقتي
ليندا بزعل: تمام اللي انت شايفة.

باسل: انتي زعلتي اني عايز مصلحتك انتي خابره زين اني عايز انهاردة قبل بكرة بس
ليندا قربت منه بغراء: مبسش قول يارب
باسل بيبلع ريقة: يابت الناس هتتعبي
ليندا: عايزة اتعب بس اجيبلك ولد
باسل: انتي اللي جنيتي علي روحك بقي اني اصلا ماسك نفسي عنيكي بلعافية قولي يارب
ليندا بابتسامة: يارب بعشقك يا حياتي انا
باسل بشوق: يا بوي يا مسهل ثم اخدها في حضنة وابتدتو دنيتهم اللي بقالهم فتره محرومين منها.

في غرفة سليم دخل باسم
باسم: بوي كنت عايزك في موضوع
سليم: خير يا ولدي
باسم: عايز اتجوز
ام باسم بفرحه: الف بركة الف مليون مبروك يا ولدي
سليم نظر لها: بس يا ولية خلينا نشوف مين دي
باسم: بت كنت شايفة من البلد وعرفت انها في منتهي الاحترام بس مرضتش اتحدت بسبب الظروف طبعا اللي كنا بنمر بيها واني خابر انه برضو مش وقته عشان ظروف باسل وليندا
بس اللي مخليني فتحت الموضوع انهاردة ان بيجيلها عرسان.

سليم: دانت خابر عنيها كل شي شكلك واقع
باسم ينظر في الارض: مش حكاية واقع حكاية انها بنت زينة قوي
سليم: علي خيرة الله يا ولدي ربنا يجعلها من نصيبك لو فيها خير ليك متعرفش تبقي بت مين في البلد
باسم: بت الشيخ فاروق المهدي
سليم: ياااه ماشاء الله صوح ونعمة التربيه الشيخ فاروق تربيتة زينة
ام باسم: طيب هتروحو امتي
سليم: - لما ينزل باسل نتحدت في الموضوع ونشوف اكدي وربنا يسهل.

باسم: ماشي يا بوي ربنا يباركلنا في عمرك يارب
في لندن تجلس فيروز وبجانبها نايم سليم وهيا تلعبة
فيروز: روح قلب امه يا ناس يالهوي علي العسل اللي شبهي دا ياناس
مروان: شبهك كيف يعني مفهمش
فيروز: شوفته وهو بيلاغيني ويضحك نفس ضحكتي
مروان بتريقة: اكيد امه كانت بتتواحم علي ضحكتك هههه
فيروز بغيظ: مروان بطل تريقة ماشي
مروان: انتي زعلتي يا خيتي اني بهزر معاكي والله
فيروز: اني وبس اللي امه محدش تاني امه فهمني.

وعدي علي الجميع سنه بحاله والحال علي ماهو عليه
في القصر
ليندا بدموع: يعني مش هبقي ام
باسل: ومين اللي قال اكدي يا حبيبت قلبي الدكتور قال مسالة وقت مش اكتر ولا اقل وربنا فرجة قريب باذن الله متستعجليش
ليندا: نفسي اعرف ايه المشكلة طيب
باسل: بيقول مفيش اي مشكلة نهاءي هتيجي فجاءة
ليندا: ربنا يسهلها يارب
باسل: ايه رايك نيجي نسافر لندن انا وانتي بكرة
ليندا بفرحة: بجد يا ريت نفسي اشم هواء قوي نفسيتي تعبت.

باسل: نفسيتك تعبت وانا جنبك لا لا يبقي مينفعش اعيش وانا مش قادر ابسط روحي
في لندن فيروز ومروان بيحتفلو بعيد ميلاد سليم واللي هما مغيرين اسمه لمحمد
فيروز بفرحة: قلب ماما حمودي السكر كل سنة وانت جميل
مروان: حبيب خالو تعالي ليا
جي يروحلو سليم وقع ضحكو عليه
فيروز: يا خلاثي علي اللي لسه بيتعلم المشي يا ناس وجميل وهو ماشي وصغنن كدا
سليم بيضحك وبيلاغيها: اغا اماما.

فيروز شالته ولفت بي: قلب ماما وروحي ثم نظرت لمروان بحبه اوي عوضني عن حاجات كتير جداااا ربنا يخليهولي
مروان: اه ويبعد عننا ابو دا شيطان ومش ساكت رجالته في كل مكان
فيروز: بجد وانت عرفت منين
مروان: في ناس بتبلغني اول باول
فيروز: خلي ميسكتش بس عمره ما هيوصلنا هنا ابدا
تاني يوم سافرو باسل وليندا إلى لندن
ليندا: الله يا باسل البلد جميلة جدا ومريحة اوي يا ريتنا كنا جينا من زمان.

باسل حضنها: عجبتك يا قلبي هنقعد هنا اسبوعين ولو زهقتي من هنا وحبيتي تسافري اي بلد تاني قولي انا اسبوعين دول بين ايديكي اؤمريني يا قمر
ليندا بحب: - بجد مش عارفة اعمل ايه علي كل حاجة حلوة بتعملها معايا علي عمري اللي محلهولي انت بتعوضني ومش بتحسسني بي اي شي بوجودك وحنانك عليا
باسل: ربنا يديني العمر عشان بس اقدر اسعدك واخليكي دايما فرحانه ومبسوطة
ليندا: ربنا يقدرني واقدر اسعدك.

واخليك اسعد واسعد رجل في الكون
عند فيروز: مروان متيجي نخرج شوي بمحمد انهاردة عيد ميلادة بقي عايزين نفسحو
مروان: مقدرش خدي انتي واخرجي اني هنام شوي
فيروز بخنقة: نام يا خوي هنخرج احنا ثم نظرت لسليم الذي يلعب بلعب في الارض يالا يا قلبي نمشي باي
سليم بيضحك لفيروز ثم حطيتو في العربية الخروج الخاصة بها وعند سيرهم في البلاد
لفت نظر ليندا ولد صغير وهو سليم لكنها لن تشاهد وجه فيروز.

ليندا بفرحة: الله شوف الولد دا جميل ازاي بص بيضحكلي الله حلو اوي
باسل: فعلا جميل اوي ربنا يخلي لاهلة
ليندا: لسه بيبصلي نفسي ابوسو اوي
باسل بغيره: تبوسي مين اقعدي ساكتة بلا تبوسي
ليندا بعناد: لا لازم ابوسه دا جميل
باسل: بطلي جنان يا ليندا
ليندا: عشان خاطري عشان خاطري ونبي
باسل اتنهد: حاضر حاضر هما فين اهي العربية بتاعته واقفة اهي واكيد مامته اللي جانبه دي
ذهبو باسل وليندا إلى الطفل
ليندا بفرحة: لوسمحتي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة