قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الخامس والعشرون والأخير

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الخامس والعشرون والأخير

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الخامس والعشرون والأخير

ليندا بفرحة: لوسمحتي
نظرت لها تلك المراءة: نعم حضرتك في حاجة
ليندا: جضرتك مامته
الست: لا مامته اللي واقفة بتشتري حاجات هناك دي طلبت مني اقف جنبه لحد ماتجبلو حاجات حلوة
ليندا: امم ربنا يخليكي شكلك مصريين
الست: ايوا حضرتك كنتي عايزة حاجة
ليندا: كنت عايزة ابوس الطفل الجميل دا بوسة واحدة بس
الست بابتسامة: اتفضلي ايه المشكلة.

ليندا قربت منه وباسته: تعرف انك جميل اوي ربنا يحميك ثم قامت وشكرت الست وذهبو هيا وباسل
باسل: ها ارتاحتي كدا
ليندا: مش قادرة اقولك مبسوطة قد ايه
باسل: ربنا يفرحك دايما يارب
ليندا: بس في حاجة لاحظتها في الولد دا
باسل: ايه هيا
ليندا: - في شبه منك وانت صغير نفس جمالك
باسل -: لا والله يا بت وانتي شوفتي فين صوري وانا صغير
ليندا: ماما مهجة يا خويا ورتهملي الفترة اللي كنت غضبانه فيها
باسل: امممم ماما مهجة مبتسترش.

ليندا بضحك: والله كنت عسل كنت دوخ كدا لدرجة قولتلها ابنك دا يدوخ وهو صغير ومال لما كبر عمل ايه في البنات ومكنتش اعرف ان حبيبي هو يدوخ دا الولد دا زيك بظبط يدوخ من صغرة مشفتش بصاتة ليا شقي ههههههه
باسل: تعرفي لولا طفل كنت علقة هو وامه عشان بيبصلك بس يالا عيل المهم هنفضل نلف كدا كتير دا احنا لسه واصلين نطلع الفندق نرتاح بس
ليندا: اها يا ريت يالا يا قلبي
عند فيروز
فيروز للست: معلش اتاخرت عليكي.

الست: لا ولا يهمك اتفضلي ابنك عن اذنك
فيروز: اتفضلي حبيبتي ثم نظرت لسليم قلبي معلش اتاخرت عليك
سليم بابتسامة: اماما ماما
ذهب باسل وليندا إلى الفندق
باسل: ها يا روحي ايه رايك في الجناح
ليندا: اي حاجة حلوة طلامة معاك
باسل مسك ايديها الاتنين وبيلف بيها بشويش: - واني اي مكان بيكي جنة
ليندا: حبك كل عقلي خالص وفعلا بقيت مجنونة باسل المغازي.

باسل: ههههه عادي طلامة هتتجنني بحبي وعشقي ليكي اتجنني ايه المشكلة بس المهم تفضلي تقولي اني حبيبت باسل وباسل حبيبي انا عشيقت باسل وباسل عشيقي
ليندا بضحك: صح منا هفضل اقول كدا لاني انا فعلا حبيبت باسل ومراته واخته وعشقته وامه وكل حاجة لي صح
باسل: صوح
ليندا بضحك: صوح اني بقالي فتره ملاحظة عليك انك مش بتتكلم صعيدي كتير زي الاول.

باسل بضحك: اعمل ايه ماني اتعديت منك لقط كل حديتك هههههه بدل مانتي اللي تلقطي حديتي
ليندا: هههه كويس
باسل: - لا اللهجة الصعيدية في القلب انتي ناسية ان ولدك هيتكلمو صعيدي فهنبقي الاغلابية فلازم انتي اللي تتغيري
ليندا: صوح عيالك طول ما قعدين في الصعيد هيتكلمو صعيدي
ضحك باسل: اهو الحمدلله بداءت تندع قولتي صوح
ليندا: ههههههه ايه دا لا يالا ننام
في القصر
باسم: شوفت يا بوي
سليم: خير يا ولدي حوصل ايه.

باسم: الرجالة بتوعنا عرفو مكان مروان وفيروز
سليم: بجد هما فينهم
باسم: في لندن مكان ما سافر باسل وليندا
سليم بقلق: يا بوي وبعدين لاحسن يحصلهم شي اطمن علي خوك
باسم: متقلقش يا بوي اني خبرت الشرطة بتاعتنا وهما هيخبرو الشرطة بتاعت لندن
سليم: اتصل بخييك بقولك عايز اطمن عليه
اتصل باسل بي باسم لكنة لم يجيب
باسم: مش بيرد يا بوي اكيد نامو من تعب السفر
سليم: ويمكن اتقابل هو ومروان.

باسم: هما لحقو يا بوي يتقابله ليه مروان وقفلهم عند باب المطار اهدا يا بوي مفيش حاجة
في لندن نايم باسل وليندا في احضان بعض
ليندا: باسل قوم رد علي التليفون لاحسن يكون في حاجة
باسل: لا متقلقيش اكيد عايزين يطمنو وصلنا ولالا
ليندا: طيب طمنهم
باسل: يا بتي اهدي كدا خلينا نمشي علي العلاج عشان نجيب سليم تاني
ليندا لويت شفايفها: علاج اهدي يا باسل انا هنام تعبانة من السفر علاج ايه دلوقتي.

باسل: تنامي كيف يعني ونسيب العلاج اكدي لحاله ميصحش
ليندا بتضحك: اه سيبو
عند فيروز خرجت سليم وهو كان سعيد للغاية ذهبو إلى شقتهم
مروان: انتو جيتو حمدلله علي السلامة
فيروز: الله يسلمك يا خوي
مروان: اتبسطو انتي وولد المحروس دا
فيروز بخنقة: قولتلك مليكش صالح بي دا بقي ولدي اني مش ولد ولا محروس ولا محروسة فاهم
مروان: بهزر
فيروز: انت كل شوية تعمل شي وترجع تقولي ههزر لا بحذرك ودا اخر تحذير ليك.

مروان: علي اخر الزمن ولد باسل هيخلينا نتخانق مع بعض ونكره بعض لا مهيحصولش
فيروز: انت خابر زين اني مقدرش اكرهك واصل حتى لو ايه بس اني عايزاك تتعامل مع محمد انه ابني اني وعمره ماكان ابن باسل
مروان: حاضر يا خيتي هحاول
بليل عن باسل
باسل بيصحي ليندا: لي لي مش هتقومي نخرج
ليندا بتفوق: اه طبعا ومال احنا جايين ننام لا طبعا قايمة اهو.

باسل: طيب يالا قومي اني هتحمم تكوني انتي قومتي طلعتي ليا هدوم وطلعتي لنفسك ماشي ياحياتي
ليندا: حاضر يا روحي
عند فيروز
فيروز: انت خارج ولا ايه
مروان: ايوا خارج مع صحابي
فيروز: صحابك اللي وكلين فلوسك دول
مروان: بقيت احس انك
مرتي مش خيتي خالص
فيروز: عشان بنصحك بقيت مرتك ايوا اصحابك دول هيودوك في داهية بسبب القمار دا معرفش اتعرفت عليهم فين دول
مروان: اتعرفت عليهم من البلد اهني
فيروز: وفهمين لهجتك بقي.

مروان: ايوا اصلهم كلهم عرب اللي من مصر واللي من سورية واللي من لبنان اكدي يعني
فيروز: ااااه ماشي
بعد ساعة عن باسل وليندا
باسل بزهق: وبعدين هفضل مستني اكدي كتير هتعملي ايه دا كلة كل دا هتلبسي ليه هتلبسي الدولاب كله
ليندا: اهو اهو خلصت من غير تريقة يالا بينا
باسل: يالا يا قلبي بس ايه القمر دا بجد يعني حرام عليكي حد حلو كدا
ليندا: ياسلام اهو انت اللي قمر بقي.

باسل: انا بقول نمشي علي العلاج وسبنا من الخروجات والحاجان اللي ملهاش لازمة دي
ليندا: يا سلام لا طبعا الله يسامحك يا دكتورة حد يقول لي دا كدا دا مهيصدق
باسل: يا حول ولاقوة الا بالله يعني هيا غلطت عشان بتعرفنا انك في ايام ممكن يحصل فيها حمل وكله بارادات الله طبعا بس ناخد بالاسباب
ليندا: باسل يالا يا باسل متخنوقنيش ولا يالا ننزل مصر.

باسل: اهو انتو كدا يا ستات تسدو نفس الرجل وتيجو لما تتخانو تقلبو بجوازتكم بنات ليل هههه
ليندا: احترم نفسك يوم ما تفكر تعملها وتخوني هبعتلك راسها هدية وبعد كدا اقتلك انت كمان محدش يقدر يخدك مني ولا انت تقدر تفكر في كدا اصلا مجرد تفكير هموتك
باسل يصتنع الخوف: لا وعلي ايه الطيب احسن
ليندا تتصنع الشجاعة: احممم رجالة متجيش غير بلعين الحمرة
باسل ضحك باعلي صوتة: يالا يا ام عين حمره انتي.

عند المكان اللي في مروان وهيا صالة قمار
مروان: لا انت بتنصب
شخص: - لا مش بنصب انت اللي بتعيط
شخص اخر: لا يا مروان هو مش بينصب انت اللي مش بتعرف تلعبها
مروان قام وقلب الترابيزة عليهم: انا عايز حقي بدل ما اصور قتيل انهاردة
صاحب الصالة: - هتتخانق اتخانق بره بس بعد ما تدفع حق الحاجات اللي اتكسرت دي
مروان: مش هدفع حاجة ثم طلع سلاح ابيض من جيبه انا لو حقي مرجعش دلوقتي هقتلك يا نصاب
الشخص: مش هديك حاجة دا حقي.

مروان سكت ومرة واحدة جري علي الشخص ضربة بسلاحة الابيض ثم قام عليه الجميع بلضرب في مروان ومسك شخص منهم باخذ السلاح من مروان وطعنه عددت طعنان حتى فارق مروان الحياة هو ايضا
صاحب الصالة: ايه اللي عملتو دا
شخص: - قتل صاحبي قتل صاحبي كان لازم يموت زيو
صاحب الصالة: الله يخربيتكم كلكم خربتو بيتي وبعدين هتعملو ايه
شخص: اتصل بلشرطة وفعلا اتصل بشرطة.

وعند سير ليندا وباسل في البلد لاحظو تجمع ناس كتير اوووي امام محل
باسل باستغراب: ايه المة دي شكلة في حاجة
ليندا: ايوا تعالي نشوف في ايه
باسل: كل حاجة تحبي تعرفيها تعالي ذهب باسل إلى رجل وتحدث معا بالانجلش هاي
الرجل: هاي
باسل بيتحدث بالانجلش: ايه الزحمة دي
الرجل: رجلان قتله بعض بسبب القمار
باسل: اوووه لا اله الا الله ميرسي ليك جدا
ليندا: يالهوي قتل عشان قمار.

باسل: استغفر الله العظيم عملو ايه في حياتهم دول عشان يموته عشان حاجة زي دي
عند فيروز رن هاتفها وكان المتصل رقم مروان رديت: الو ايه يا مروان هو مين معايا
المتصل: حضرتك اخت صاحب الهاتف صح
فيروز بقلق: ايوا مين انت وخوي فين
المتصل: البقاء لله هو دلوقتي في مستشفي،
فيروز بصريخ: خوي خوي يا خووووووي يا قلبي سبتني لمين يا قلبي
ثم قامت مسرعا اخذت سليم وذهبت إلى المستشفي.

فيروز بصريخ دخلت تجري في المستشفي: خوي فين خوي
الممرضة: في ايه واخوكي مين
فيروز: حد اتصل علي وقالي ان خوي اتقتل وهو اهني في المستشفي
الممرضة: - اسمه ايه
فيروز بتوتر: ها اسمة عبدالله محمد الباشا
المممرضة: اه فعلا في حالة اللي جتلنا متوفية اسمه كدا هو حاليا في التلاجة البقاء لله ولسه في اجراءت
فيروز حطيت ايديها علي راسها: خوي يا خوي سبتني لمين يا خوي سبتني لحالي يا خوي
عند باسل وليندا.

باسل: ايه رايك يا قلبي اتبسطي
ليندا: جدااااااا بجد مش ببقي مبسوطة غير وانا معاك ربنا ميحرمنيش منك يا رب
رن هاتف باسل المتصل سليم
مسك باسل الهاتف ونظر فيه بابتسامة: دا بوي الو كيفك يا بوي اتوحشناكم قوي قوي
سليم: وانت اتوحشتونا قوي انتو بخير ومبسوطين
باسل بيحضن ليندا: قوي قوي يا بوي
سليم: الحمدلله بقولك يا ولدي
باسل: - قول يا بوي.

سليم: اسمعني زين يا ولدي خيك باسل هيقول ان الرجالة عرفو ان فيروز ومروان عنديكم في لندن خدو بالكم من نفسكم
باسل بغضب: انت هتتكلم جد يا بوي يعني هم اهني يا رب يجو تحت يدي
سلبم: معايزكش تتهور وانت في الغربة يا ولدي
باسم اخد الهاتف من يد سليم: اسمعني يا باسل اني بلغت الشرطة المصرية وعرفنا
اساميهم اللي سافرو بيها المزورة وانا هجيلك بكرة الصبح عشان زمان الشرطة المصرية بلغت لندن
باسل: طيب تمام قوي منتظركم.

ليندا: في ايه
باسل: فيروز و مروان اهني في لندن
ليندا بخوف: بجد
يالا نسافر طيب احنا
باسل: نسافر كيف دي فرصتي
ليندا بخوف علي باسل: باسل عشان خاطري انا خلاص سامح
باسل: اسامح ايه ولا ايه اسامح في قتل ولدي ولا خيتي ولا كل اللي عملو معاكي قوليلي اسامح ايه ولا ايه
ليندا: سامح عشان اللي جاي
بعد عددت ايام.

عند فيروز بتتحدث في الهاتف: بقولك خوي مات جواز ايه ونيلة ايه اللي هتحدتني علي دلوقت وغير اكدي كيف اني فيروز المغازي اتجوز تاجر مخدرات
الشخص: ومالهم تجار المخدرات مانتي من مده قصيرة كنتي منهم
فيروظ بعصبية: هو انا عشام جربت مرة عشان اخرج خوي بقيت تاجرت مخدرات
الشخص باستهزاء: خرجتي اخوكي اهو مات خالص بسبب قمار ههههه دا رجل دا.

فيروز بغضب: انت مالك اني وخوي حرين مع بعض وانت لو اخر شخص في الكون مهفكرش اتجوزو ثم اغلقت في الهاتف بقيتي ملطشة للي يسؤء واللي ميسواش يا بنت المغازي
عند باسل مدايق جدا: ازاي محدش عارف ليهم مكان ايه الارض انشقت وبلعتهم يعني
ليندا: خلاص يا باسل متفكرش فيهم يالا بقي ننزل مصر كفايا كدا
باسم: خوي اهدي اني جيتلك عشان نفكر مع بعض بهدو البلد كبيرة مش صفيرة يعني اكيد مش هتلاقيهم بسهولة اللي انت مفكرها دي.

باسل بيحاول يهدا قرب من ليندا وباسها في راسها: - انا اسف اني بوظت الرحلة وقلبتها البحث عند مروان وفيروز متزعليش ومش هنسافر قبل الاسبوعين اللي وعدتك بيهم متقلقيش
ليندا: انا عارفة انه غصب عنك
باسل: عندي احساس قوي اننا هنرجع وفيروز ومروان ممسكوين وهنرجع مبسوطين جداااا
باسم: باذن الله يالا بقي عايزين نخلص من مروان وفيروز دول عشان اتجوز مش عارف احدد
باسل بضحك: صوح هتتجوز ميتا دي العروسة زهقت.

باسم: اول مانرجع من اهني هنروحلهم نحدد الميعاد علي طول
ليندا: ربنا يتمملكم علي خير يارب
باسم: تسلمي يارب يالا بقي هروح اني علي غرفتي ولو في اي اخبار جديدة هعرفك
باسل: - ماشي يا خوي
تاني يوم خرج باسل وليندا في البلد
باسل: عايزة تروحي فين يا قلبي شاوري انتي بس واني تحت امرك
ليندا: عادي اي حتة توديني فيها معاك
باسل: تعالي نتمشي شويه في البلد وبعد كدا هنشوف هتعمل ايه
فجاءة ليندا اتسمرت مكانها: بدون رد.

باسل: - مالك ثم نظر مكان ما بتنظر ثم ضحك الولد دا تاني هو ايه منتشر في البلد كدا علي طول
ليندا بصدمة: - لا مش الولد اللي مع الولد مخدتش بالك هيا مين
باسل: اني مش شايف وشه مين يعني
ليندا: فيروز هيا فيروز
باسل: فيروز كيف وهتجيب ولد منين وهتمشي في البلد دي كيف لوحدها اكيد حد شبها
ليندا: لا انا متاكدة منها جداااا والله هيا فيروز وممكن يكون الولد ابن اي حد تعرفو.

باسل: ياريت تبقي هيا بصي احنا نمشي وراءها لحد بيتها من غير مانحسسها بينا وبعد كدا هخبط علي الباب لو هيا هقتحم عليهم هيا والكلب بتاعها لو مش هيا هتاسف ليها وخلاص
ليندا: طيب متشوفها دلوقتي ليه الشوشرة دي
باسل: - عشان لو هيا هتشوفنا هتزوغ ومش هنعرف طريق مروان واني عندي اهم شي مروان
ليندا: صح بس انا هتصل بي باسم يكون متابعنا عشان اي حاجة يجيب الشرطة ويجي
باسل: يا حبيبتي مش مستاهلة.

ليندا: ازاي مش مستاهلة مستاهلة ونص كمان انت اللي مستهتر
باسل: يا بوي هروح فين من دماغك النشفة دي اتصلي يا ليندا اتصلي
فضلو ماشيي وراء فيروز لحد بيتها زي ما قال باسل ثم خبط علي الباب لتصدم بهم فيروز
جريت فيروز لدخل بصدمة: باسل انت ايه عرفك مكاني ثم نظرت إلى سليم جريت عليه اخدته في حضنها انت عايز ايه مننا امشي امشي
باسل بغل: عايز اقطع منكم بلحتت انتي وخوكي الكلب دا
فيروز: متشتموش.

باسل: هو فين الرجل ايه مستخبي كيف الحريم مررررروان انت يا زفت
فيروز: مهيردش عليك واصل
باسل: لية خايف لية مش راجل ولا ايه
فيروز: عشان الميت مهيرودش علي حد
باسل اتاثر بعض الشي: هو مروان مات
فيروز: اها مات مات مات امشي بقي امشي
باسل: ومين الولد دا ها انطقي خطفة كيف ما خطفتي ولدي وقتلته
فيروز حضنة سليم اكتر: دا ولد مروان مرته سبتو ليه بعد ما مات
باسل: هو اتجوز تاني ههههههه.

ثم نظر باسل لسليم و هو بيضحك ويلاغي في وبيلعب بي ايدو عايز يروح ليه لفت نظر باسل وحمة يد سليم ثم افتكر وحمة وهو صغير: ولدي دا ولدي صوح
فيروز بصريخ: لا دا ولدي اني اني مش ولدك
باسل: لا دا ولدي يا كلبة ضحكتو علينا كل الفترة دي
دخلت ليندا إلى الداخل عند سماعها كلمة باسل ولدي: - في ايه يا باسل ولد مين
باسل: ولادنا يا ليندا دا ولادنا
ليندا بدموع: دا ابني ازاي ازاي.

باسل: الوحمة اللي في ايدو انا شوفتها بعيني اول ما تولد والحمدلله اني شوفتها
فيروز: مش هتاخدو اني اللي تعبت في تربيته سنه وتعلقت واتعلق بيا لا
باسل قرب منها ياخدو وهيا بتحاول تهرب بس لكنه باسل مسيطر علي المكان: مهتعرفيش تهربي واني اهني خلاص
فيروز جريت علي المطبخ وجابت سكينة حطيتها علي رقبته سليم: لو مسبتنيش امشي بيه دلوقت ولا هخلي انت تتهني بيه ولا
ولا انا كما هتهني بيه وهنخسرو كلنا.

باسل قلق لان شكلها بقي ميطمنش جالها زي حالة نفسية انهيار عصبي فخاف بلفعل علي الولد: طيب وهتستفادي ايه من كدا
فيروز: هستفاد انك مش هتتهني بيه واني اعيش بقهرتي عليه يالا سبني امشي بي
باسل: خلاص امشي بي انتي امه احق بي انتي اللي ربتيه
ليندا بدموع: انت بتقول ايه هتسبها تمشي بي تاني
باسل غمز لي ليندا وهيا فهمت هو ليه سابها
عند خروج فيروز بي سليم كان في الخارج باسم والشرطة تم القبض علي فيروز واخذ منها سليم.

فيروز بنهيار: ولدي لا سبولي ولدي ثم تحاول انهيارها لجنان ولدي دا ولدي اني جبتو من اهني مش انتو شايفين بطني كبيرة عشان جبته منيها تعالي ادخل بطني تاني ياحبيبي
باسم: انتو كويسين حد في حاجة
باسل بيتنهد: لا الحمدلله مفيش حاجة شوفت سليم
باسم بابتسامة: شبهك الخالق الناطق
ليندا بدموع: مش مصدقة انه ابني رجعلي بعد سنه مش مصدقة اما انت كريم يا رب
باسل: ربنا كبير قوي قوي
باسم: لازم نسافر بقي علي مصر.

ليندا بفرحة: طبعا لازم العيلة كلها تفرح معانا برجوع سليم
باسل: يالا بينا علي الفندق عشان نلم حاجتنا
سافرو الثلاثة إلى مصر والجميع كان بنتظارهم في المطار والجميع كان مشتاق لروية سليم الصغير
وبعد شهر كان تم تحديد زفاف باسم
في الفرح
باسل: حلوين قوي تعرفي نفسي اعمل فرح من جديد
ليندا: يا ريت ايه رايك لما نعمل فرحنا في عيد جوازنا
باسل: - واحنا معانا سليم هيبقي حلو قوي
ليندا: بس بيصلك ازاي عارف انم بتتريق عليه.

باسل: متزعلش يا باشا احنا اسفين
ليندا فجاءة مسكت راسها باسل: مالك يا قلبي تعبانة
ليندا: نفسي غامة عليا وعند صداع جامد
باسل: شكلك حبلة وهتجبلنا اخ لسليم
ليندا: فعلا اني حامل كنت عند الدكتورة الصبح وقالتلي
باسل بفرحة: بجد ومقولتيش ليه
ليندا: كنت ناوية اعملك ليلة حلوة وقولك فيها بس التعب فضحني وانت بقيت دكتور وفهمت هههه.

باسل: ياااااه ربنا كبير قوي بعتلنا الاتنين في وقت واحد فعلا ما فرج الا بعد ضيق الحمدلله ربنا يباركلي فيكم
ليندا: ويخليك لينا يارب يا احلي اب وزوج وحبيب وعشيق
باسل: وانتي احلي ام وحبيبه وزوجة وعشيقة وكل حاجة حلوة في الكون
ليندا: - يالا بقي نتصور مع العريس والعروسة
باسل: يالا ياقلبي ويا روحي ويا عقلي ويا عشق الجبل اللي مبينتهيش.

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة