قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني

نظر باسل ناحيته ليندا بكل غيظ ثم بادل نظرته إلى سيد
باسل بغضب ويحاول تملك اعصابه: جرا ايه يا عم سيد كل دا هتجيب جنابة الدكتوره يا البهايم هتموت
ليندا بغيظ: عن اذنك طيب كدا هواء لو سمحت
باسل يجز علي اسنانه: اتفضلي
في القصر في غرفة سلمي ومروان
مروان يجلس في الغرفه بسرحان وضيق اقتربت منه زوجته بحنان
سلمي بحب: فيك ايه يا قلبي مين دايقك
مروان: هو في حد منغص عشتي غير بوكي
سلمي: ماله بوي.

مروان: مصمم المرة دي يجوز باسل وبيؤمرني اني اني اتحدت مع خيتي كيف اتحدت معاها في موضوع كيف دا
سلمي ببساطه: خلاص متحدتهاش
مروان: يا بوي عليكي يا سلمي كل شي واخده ببساطه قوي بوكي مصمم خابره يعني ايه مصمم ولا انتي معرفاش بوكي
سلمي بدلع: عارفه طبعا يا روحي بس عارفه برضو جوزي انه هيتصرف جوزي قوي
مروان نظر لها بحب وشوق: وانتي اتوحشتي جوزك قوي سيبك دلوقت من بوكي وخوكي وتعالي فحضن حبيبك
في المزرعه.

@@ليندا بتمسح عرقها بعد مجهود كبير جدا @@
سيد بفرحه خرج لباسل: باسل بيه باسل بيه مهجه جابت مهره جميله مبروك
باسل بثبات وغرور ولا يبتسم لان الابتسامة لا تعرف لوجهه باسل مكان: طيب كويس مبروك خد حلوتك يا عم سيد
ليندا موجهه كلامها لعدي: حلوه قوي المهره الصغيره
عدي بابتسامه: تعرفي مفروض تتسمي علي اسمك
ليندا بضحكه بسيطه: يبقي عايزها تتقتل من صاحب المزرعه دا مش بيطقني.

كان استمع لتلك الكلام باسل فجز علي اسنانه ودخل اليهم
باسل بتنحنح: احم الف شكر يا دكتورة بتشكرك جدا
ليندا ترد عليه بلعافيه: الشكر لله
عدي: ها هتسميها ايه يا باسل بيه
باسل بكبرياء وتاديب لي ليندا: مش اتولدت علي يد الدكتوره يبقي تتسمي علي اسمها
اتحرجت ليندا قليلا: احم لا شكرا سميها اي اسم تاني
باسل بتصميم: لا لا لا مهيصحش لازم تتسمي علي اسمك لازم كل مهره تتسمي علي اسم اللي اتولدت علي ايديها.

ليندا بطيبة: يعني الفرسه مهجه اتسميت علي اسم اللي اتولدت علي ايديها
باسل وكانها طعنته في قلبه بسكينه بارده: عدي يالا شوف الدكتورة خليها تتعين عشان محتاجينها انا ماشي شوفو شغلكم
ليندا باستغراب: هو ماله حصله ايه
عدي: معرفش يالا تعالي معايا المكتب عشان نخلص الاوراق
سيد: يالا يا بتي روحي مع عدي بيه ربنا يوفقك.

ليندا: مع اني مكنتش حابه اني اشتغل في المزرعة دي بس مجبره اولا عشان مفيش دكتورة في المزرعه والبهايم والخيل محتاجين مراعيه وثانيا انا بامس لحاله لشغل
سيد: معلش يا بتي والله باسل بيه طيب ومسيرك هتعرفي
ليندا: اعوذ بالله من دي معرفه انا اهم حاجه شغلي ولا عايزه يعرفني ولا اعرفه الله الغني عن معرفته
في القصر
سليم خرج من مكتبه بصوت جهوري: فيروز فييييروز
نزلت فيروز من غرفتها مسرعا: خير يا عمي نعم.

سليم: تعالي وراءي عايز اتحدت معاكي
فيروز باستغراب: حاضر يا عمي جايه
خرج مروان من غرفته علي صوت عمه وبتساءل: ماله عمي بيزعق ليه
رد عليه باسم شقيق باسل: دا عايز خيتك فيروز في مكتبه يتحدت معاها
سرح مروان قليله ثم امسك بديل جلبابه الذي يرتدي وعاد إلى غرفته
مازالت سلمي علي سريرها نظرت إلى مروان بتساؤل: في ايه يا مروان بوي بيزعق ليه.

مروان بعصبيه رايح جاي في الغرفه مثل الاسد الحاير: بوكي بعت لخيتي عشان يحدتها علي موضوع الجواز دا اني بصراحه مقدرش استوعب ان ممكن واحده تيجي الدار مكان خيتي
سلمي بطيبة: لا مش هتيجي مكان خيتك هيا هتيجي هتبقي مع خيتك وتجيب ولد ويبقي ابن خيتك برضو.

مروان اقتراب من سلمي بغيظ ومسك كتفها بكل غل: يعني انتي كيفهم وموافقهم كويس قوي اني لو خيك اتجوز علي خيتي وخيتي اتجرحت في يوم هيبقي علي وعلي واعداءي فهماني وانتي هتبقي اول حد في طريقي و متزعلوش من اللي هيجرا
سلمي بتالم: طيب سيب ايدي هتوجع
سابها مروان بكل غيظ: الوجع بعد اكدي هيبقي بقوم
سلمي بعدم فهم: قصدك ايه
مروان: بلا قصدي بلا مقصديش انا نازل اشوف بوكي عمل ايه في خيتي
في مكتب سليم.

تجلس فيروز وهيا تبكي مما سمعته من عمها
سليم بقابضه قوية علي المكتب: اسمعيني بدون بكي دا هيبقي شي مؤقت اللي هتيجي دي هتبقي مجرد معون هتخلف بس وبعد كدا هتغور انتي اهني هتبقي الكل في الكل بس ولدي لازم يبقي عنده ولي عهد ووريث دا ولدي الكبير ولازم افرح بخلفو قبل ما اموت
فيروز بتمسح دموعها: بعد الشر عنيك يا عمي عنديك حق باسل لازم يتجوز بس اني عندي شرط
سليم: - مع اني محبش حد يشرط علي بس اشرطي يا بت خوي حقك.

فيروز: العيل هيتكتب باسمي اني ودا شرطي الوحيد في اني اقنع باسل
سليم بتكبر: ودا اني مهعتبرهوش شرط عشان اني كنت ناوي اعمل اكدي اصلا
فيروز بابتسامه: بجد يا عمي انت ك قاطع كلامهم دخول مروان فجاءة
سليم بزعيق: انت ازاي تدخل عليه كدا بدون استاءذن يا بغل انت
مروان بيكتم غيظه: بغل متشكر يا عمي بس جيت اطمن علي خيتي
سليم بتريقه: - ها تتطمن علي.

علي اساس ان خيتك مسافرة مثلا دي معايا في مكتبي اخرج بره غور من خلقتي دلوقت
جاءه باسل علي صوتهم العالي
باسل بتساؤل: خير يا بوي خير يا مروان هتزعقو ليه
انسحب مروان بهدوه: مفيش حاجه يا ولد عمي عن اذنكم انا خارج
باسل باستغراب: يعني انتي اهني يا فيروز
فيروز: اصل عمي كا قاطعه كلامها سليم
سليم: اني اللي بعتلها تجيلي كنت عايزها في شي.

باسل ببرود: لا ابدا يا بوي مفبش يالا قدامي يا فيروز عشان تحضريلي الحمام عايز اتحمم وانام
فيروز: حاضر يالا
خرجو فيروز وباسل من غرفة المكتب مواجهين إلى غرفتهم
في غرفتهم جلس باسل علي طرف السرير وجلست تحت قداميها فيروز تسحب له الحذاءه الذي يرتدي باسل ثم امسكها من ايديها الاتنين ورفعها تجلس بجانبه علي السرير.

باسل بحنان ينظر اليها: مش اني 100 مره اقولك متعمليش الحركة دي تاني اني بعرف اقلع شرابي وجزمتي لحالي علي فكره
فيروز: وفيها ايه يا قلبي لما اقلعك جزمتك بيدي دا شي بيفرحني علي فكره مهيزعلنيش
باسل: لكن بيزعلني اني انتي هنا مش خدامتي انتي هنا ملكتي
فيروز بسعادة: يا بوي علي كلام الحلو لما بتكون رايق بحبك قوي لما بتكون رايق.

باسل: طيب يالا قومي حضريلي الحمام وعقبال ما اتحمم تكوني جبتلنا الوكل عشان ميت من الجوع وعايز اتقتل نوم
فيروز: بعد الشر عليك يا حبيبي ان شاء الله اللي يكرهك وميحرمنيش منك واصل
باسل مسك راسها وباسها في الجبين: ولا يحرمني منك واصل يالا بقي روحي بطلي رغي
فيروز جريت ناحيته الحمام بسعاده ووقف باسل ينظر من وراءه زجاج الشرفه سرح في الماضي
في المزرعه
ليندا تعرفت علي احد البنات في المزرعه وكانت تجلس معها.

البنت: - بس انتي مش من اهني مش اكدي
ليندا بابتسامه: ايوا انا من القاهره مش من هنا
البنت: نورتينا وانستينا
ليندا: منوره بيكم يا قمر انتي
في القصر
في غرفه باسل
خرج من الحمام وفي يده فوطه ينشف به شعره الحرير الذي ينزل منه خصله علي احد عينه وكان لايرتدي ملابس الا بنطلون فقط
باسل: الله الله ايه الجمال والحلاوة دي وكل علي الشموع و زوجه قمر يا بوي داني محظوظ بقي.

قربت منه فيروز وكانت ترتدي قميصا احمر شغافا طويله بعض الشي و بعد لمسات الميكب الخفيفه وتجعل شعرها حرا علي ظهرها
قربت منه وعانقته وارتمت علي صدره العاري وعضلاته البارزه كثيره: انا يا قلبي حلوه وجميله بيك انت طول مانت راضي عني اني بكون جميله معايركيش تكون قاسي علي تاني يا باسل بموت لما بتقاسي علي
باسل وهو يتحسس علي شعرها: انتي اللي دايما تعنديني وبتخليني اقسي عليك
شدها باسل وجلس بها علي السرير.

باسل: كل اللي اني عايزه منك انك تريحني وبس تسمعي كلامي متعندنيش لاني انتي خابره زين اكرهه المعانده وان حد يمشي كلمته علي
فيروز بعد تفكير وتردد: حتى لو بوك
باسل كرمش جبينه بعدم فهم: حتى لو بوي ايه
فيروز: حتى لو بوك ماشه كلامه عليك
باسل بغضب: واني من ميتا حد هيمشي كلامه علي
فيروز: بوك مصممه انه يجوزك
باسل بغضب مثل البركان: ايه مصمم دي ليه شايغني مش رجل عشان يصمم وميصممش.

ثم مسرعا نزل للاسفل وبصوت جهوري ورجولي عالي جدا يفظع كل من في القصر
باسل: بوي يا بوي هو فين بوي
خرج سليم متعصبا من صوت باسل: في ايه ولد.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة