قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني والعشرون

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني والعشرون

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني والعشرون

مهجة بصدمة تنظر لليندا: انتي ازاي تعملي جاجة زي دي انتي مش عارفة خطر اللي انتي عملتي دا ايه الله يسامحك
باسل: متقلقيش ياما بوي هو اللي طلب اكدي
مهجة: ابوك هياءذيني احنا هنمشي
سليم: لا يا مهجة لا اوعي تمشي اني مصدقت انك جيتي كيف عايزة تمشي اكدي اني ساكت من وقت ما جيتي
ابو ليندا: وانت عايز ايه منها يعني.

سليم: جايبها انهاردة عشان استسمحها قدام كل اللي واقفين دول ولادي ومرت ولدي حتى مرتي سامحيني يا مهجة ظلمتك اكتير قوي وعذبتك قوي ياريت تسامخيني عشان لو مسمحتنيش هفضل متعذب باقي حياتي خليني اقبل ربنا واني شايلة الحمل دا من علي كتافي نفسي اكفر عن الذنب دا.

مهجة بدموع: ودا حسيت بي فجاءة كدا من يوم وليلة حسيت بي بعض بعدي عن ابني 15 سنه واكتر ولا بتعمل كدا دلوقتي لما عرفت ان ابني عرف مكان وقولت خلاص هيقرب ليه فالحقو قبل متبعدو عني زي مانا بعدتو عنها
سليم: - لا محصلش ولا كنت اعرف انه شافك ولا انك مرت ابو ليندا عرفت كل دا بعد ما قولتلو واساليهم اتنينن قدامك اهمت.

باسل قرب من والدته: اماه بوي طلب السماح بلا انتي ترفضي بوي مريدش اذاءي ليكي او لي بوي فاق متخسريش انتي انك تبقي قريبة منينا صلحك مع بوي هيقربك لينا اكتر بدون خوف
زوجة سليم: ولدك عندي حق يا ام باسل الصلح خير
نظرت لها مهجة باستغراب: انتي اللي بتقولي كدا ازاي
زوجة سليم: مستغربة ليه يا مهجة
مهجة: اولا انك شوفتي زمان كل حاجة بعينك كنتي اقرب واحدة لي ثانيا لانك حاليا مراتة مش معقول عايزاني قربلو.

زوجة سليم: - شوفت زمان وشايفة دلوقتي انه اتغير قوي قوي انتي عارفة انتي صحبتي مهقولكيش حاجة تاءذيكي واصل
ليندا: ماما انا ساكته من بدري قوي مش نطقت كلمة واحدة حتى وسايبكي تتكلمي بس هقولك كلمة واحدة وبعدها خدي القرار النهاءي لو اخدي علي بعد ابنك ومبقاش فارق معاكي خلاص متسامحيش عمي سليم ونتاسفلك جدا كلنا اننا جبناكي علي ملاء وشك لحد البلد.

مهجة: ازاي بتقولي كدا انتي اكتر واحدة عارفة كنت بتعذب قد اية قبل حتى ما اعرف انه جوزك عمر ما باسل ما كان مش فارق معايا طول عمري عايشة علي امل رجوعة ليا ويوم ما يرجع هستغني عنة لا طبعا علي جثتي
باسل: بعد الشر عليكي ياماه
مهجة: قلب امك انا عشان خاطرك وخاطركم كلكم بقولك وانا صافية من جوايا سامحتك علي اي حاجة عملتها في حقي يا سليم
ليندا بضحك: - ايوا بقي هو دا.

باسل: يالا بقي احنا رغينا كتير قوي وانتو لستكم علي الباب ادخلو اتفضل يا عمي نورت نورت
سليم: يالا السفرة يا ام باسم
ام باسم بسعادة: من عيوني يا حاج
في مكان ما
فيروز: خوي لازم يرجع خوي تعب من السجن
المحامي: خوكي قضيتة مش هاينة دي قضية قتل
فيروز: - لو ملكش لازمة ولا قداها ولا عارفة شي في شغلي عارفني واني اجيب غيرك يكون قداها
المحامي: ايه اللي هتقولي دا يا ست فيروز لا طبعا قداها
فيروز: - كيف يعني.

المحامي: هشوف ممكن نخلي الواد اللي عمل اكدي يغير اقواله ويقول انه هو اللي عمل اكدي بدافع السرقة وانه قال علي مروان اكدي وخلاص عشان يخرج
فيروز: كيف يعني وايه اللي هيجبرو انه يقول كدا ويلف حبل المشنقة علي رقبته
المحامي: الفلوس كل شي يمشي بلفلوس
فيروز: والحكومة مهتقولش ليه غيرت اقولك
المحامي: هيقولهم حسيت بذنب وضميري انبني وكلام من دا.

فيروز: اني معرفش الحديت دا ولا هعرف اتكلم مع الاشكال دي وهو محبوس كيف ارحلو اني
المحامي: اني هروحلو متقلقيش من حاجة
فيروز قايمة تمشي: تمام اني همشي اني ومعتمده علي الله ثم عليك
في القصر الجميع حوالين السفرة بيضحكو ويهزاره
ليندا بضحك: ونبي ياماما قوليلي حاجات كان بيعملها باسل وهو صغير عشان امسكها عليك
باسل: اني طول عمري زكي مبعملش العبط بتاع الاطفال دا
ليندا: يا سلام ليه مكنتش طفل.

مهجة بضحك: استني احكيلك علي حاجة عبيطة كان بيعملها
ليندا: اهو يعني في قولي يا ماما قولي.

مهجة: ياااه في كتير بس اسمعي دي كنت كل ما اعملو شندوتشات للمدرسة اسيبلو الرغيف الفينو زي مهو فجيت في مرة اقطعت الرغيف نصين قولت عشان يعرف ياكله لام كان بياكل الرغيف بطول زي الفيران وهو ماخدش باله من اني عملت كدا وعادي وديتو المدرسه وكل شي تمام بعدها يجي بساعة لقيت تليفون البيت بيرن ولقيتها المدرسه هما كانو واخدين رقم البيت عشان اي حاجة تحصل مكنش في محمول زمان ولقيتهم بيقولو الحقب ابنك عمال يصوت ويعيط فانا اتخضيت قولتلهم ليه ماله وقع عيان في ايه رديت المدرسه لا حضرتك دا فتح الشنطة لاقي السندتشات انصاص بيقول في حد قطاعهم او دبحهم خدو خياطوهم فضلت اضحك قولتلها قوليلو ماما جايبه الخيط والابرة وجايه تخيطهملك ومن ساعتها مقدارش اعمل السندوتشات انصاص.

ليندا بضحك: يالههههوي عايز تخيط الفينو طول عمرك جبار كنت هتاكل عادي بلخيط
باسل: - اها عادي اكلة بي اي حاجة مصدقتي بقي هتمسكي عليا
ابو ليندا: لا تمسك عليك ايه دي كانت بتعمل حاجة اوحش
من كدا خلينا ساكتين
باسل بفرحة: لا لا لازم تقول يا عمي
ليندا: بابا اياك تقول هزعل
باسل: عمي لازم تقول هزعل
مهجة بضحك: - يخربيت سنينكم عايزين تمسكو لبعض علي اي حاجة بتحبو تنغشو بعض وتغيظو في بعض.

باسل حاوط ايدو علي رقبت ليندا وقربها ليه: اللي بيحب حد بيحب ينغشو علب طول وبيبقو عملين كيف القط والفار صح يا قلبي
ليندا بحب: صح يا قلب قلبي واحنا قبل الجواز مكنش في قط وفار زينا علي الاطلاق
باسل بضحك: اها والله كان فاضل بس نضرب بعض بنار
ضحك الجميع عليهم ثم قامو من علي السفرة إلى الجنينة ليشربه القهوة في الهواء
مهجة: مفيش حاجة اتغيرت كل حاجة زي ماهيا يا سبحان الله
باسل: - فعلا مغيرناش اي شي.

مهجة: الفرسة مهجة لسه موجودة
باسل: ايوا موجودة وجالنا فرسة جديدة اسمها ليندا كمان
ليندا: اها جميلة بس عايزة اعرف مين اللي سماءها مهجة
باسل: اني اللي سميتها اول ما اتولدت قولت لبوي هسميها علي اسم اماه اول اعتراض وقال مهينفعش واكدي بس اني كنت عنيد وصممت وبقيت انادي عليها بمهجة لحد ما طلع عليها الاسم وساعتها اماه فرحت قوي.

مهجة بابتسامة: جي فرحان من المزرعة ساعتها ويقولي الفرسة جابت مهرو اسمها مهجة فرحت اوي لما سماءها علي اسمي حسيت قد ايه بيحب اسمي
وبعد يوم جميل جدا كل واحد طلع إلى غرفتة حتى ابو ليندا ومهجة جلسه في غرفة فيروز
ثاني يوم في السجن
المحامي: ها قولت ايه علي اللي سمعته موافق ولا لا.

المجرم اللي قتل سلمي: - لا طبعا اقضي حياتي في السجن عشان الفلوس لا اني عندي عيال وعملت اكدي عشان الفلوس كنت محتاجة لكن البس نفسي قضيه كيف دي لا
المحامي: مانت اكدي اكدي مشترك معا في الجريمة وهناخد عقوبة
المجرم: لا بس العقوبة هتبقي هاينة غير الاعدام
المحامي: دول 100 الف جنية فكر
المجرم: فكرت ومش موافق حرام عليكم كفاية اللي عملتو فيا عيالي وامي ومرتي هيضيعو بسببي.

المحامي: يا بني 100 الف ومصاريف عيلتك وتعليم ولادك عليهم برضو هيعيشو عيشة احسن مانت هتعيشهالهم لما تخرج
المجرم: قولت لا يعني لا
المحامي: - ماشي مش هضغط عليك هسيبك بس تفكر
عند فيروز بتتحدث في الهاتف
فيروز: بقولكم ايه اني شركت في صفقة الحشيش دي بس عشان عايزة لفلوس لخيي لاكن اني ولا تاجرة ولا بتاع اتصرفو انتو اني عايزة فلوس وبس
ثم جاءه اليها المحامي.

فيروز: - طيب اقفل دلوقتي وهكلمك بعدين قفلت فيروز مع تجار المخدرات ونظرت للمحامي ها عملت ايه وافق
المحامي: مش راضي خاااالص عرض عليه كتير اووووي مرضيش
فيروز: احسن ان شاء الله عني ما وافق هو الخسران واني خوي ههربه وهسافره
المحامي: كيف هتهربي وكيف هيقدر يسافر
فيروز: - اني هتصرف
في القصر في غرفة باسل وليندا.

ليندا قاعدة جنبة بتحاول تصحي شويه تحط شعرها وتمشي علي مناخيرو شوي تبوس في: يووووه كل دا مش عايز يصحي ازاي باسسسسسسل قوم
باسل: بس يخربيت صوتك
ليندا: يعني سيادتك صاحي وتعبني انا عماله احاول اصحي فيك
باسل بحب: بصراحة كنت مستحلي دلعك وشعرك اللي بيعدي علي مناخيري كيف النسمة وشفايفك اللي كيف الفراولة عايزاني اسيب الجمال دا واصحي برضو والله مايرضي حد
ليندا: اها منك انتي خبيث ومش سهل خالص.

باسل شدها في حضنة: طيب متيجي اوريكي الخباثة علي حق بقي
ليندا: اوعي كدا مش وقته تلاقيهم صحيو وامك وابويا عندنا ضيوف عيب كدا قوم
باسل بياخد نفسه بعدم رضي: - هقوم وامري لله
ليندا: يا ساتر يارب عليك ثم مسكت بطنها مره واحدة
باسل بخوف: فيكي حاجة تعبانة
ليندا: لا ابنك زيك شقي عمال يضرب فيا ويلعبني ملاكمة
باسل: اسد كيف ابو خلي يلعب ملاكمة براحته
عند فيروز خبط الباب.

فتحت فيروز واتصدمت: مين مروان خيي ادخل بسرعة قبل ماحد يشوفك
دخل مروان سريعا: تعبت من كتر الجري يا خيتي
فيروز: اسم الله عليك ياخوي داني لسه كنت قاعدة مع المحامي وكنت مكلمة رجاله يطلعوك طلعة كيف.

مروان: كنت هترحل لسجن تاني فبيخلصو اوراق وحاجات فطلبت من العسكري يفكني ادخل الحمام وفكني روحت داخل الحمام كان في جرس انذار روحت كسرو وحصل بلباله في السجن وزحمة والكل بيجري من كل حتى عشان يشوفه في ايه روحت هربان
فيروز: دماغك حلوة ياخيي حمدلله علي سلامتك
في القصر كان يجلس الجميع دخل عليهم ظابط: - السلام عليكم باسل بيه
باسل: وعليكم السلام ياباشا اتفضل.

الظابط: شكرا ليك باسل بيه اني جيت بس عشان اخبرك ان مروان هرب
باسل: مروان هرب كيف يهرب
ليندا بخوف وبهمس: - هرب
الظابط: اها خلي بالكم من نفسكم واحنا جاري البحث علية
باسل: متقلقش يا باشا وشكرا لحضرتك قوي حس ان ليندا وشها اتغير قرب منه ليطمنها علي فكرة اني بزعل قوي لما بشوفك خايفة اكدي وانتي معايا وفي حضني بحس اني مش بتثقي فيا.

ليندا: لا طبعا معاش ولاكان اللي يقول كدا انا مش بخاف علي نفسي لان كل شي بيادي الله انا بقلق عليك انت
باسل: اديكي لسكي قايله كل
بيادي الله سبيها علي الله
عند فيروز
فيروز: اهني محدش يعرف مكانه فين فانت افضل اهني بس شهرين ثلاثة الحو يهداءه ونسافر برة باوراق مزورة
مروان: هقعد بين اربع حيطان شهرين ثلاثة كيف مطلعي الاوراق دي دلوقت
فيروز: مهينفعش في حاجات لازم اخلصها قبل مانسافر ومش هتخلص قبل المده دي.

مروان: تمام هصبر وربنا يسترها بقي نفسي امسك باسل ومرته افعصهم
فيروز: اني مراقبة اخونا البعد دول عارفة عنيهم كل خطوة رجالتي في كل ناحية
مروان: بقي عنديكي رجاله كمان
في القصر
ليندا: معرفش مستعجلين علي ايه متقعدو معانا شويه
مهجة: هنيجي بقي لما تولدي
باسل: يا بوي لسه هتقعد شهرين ولا شهرين ونص
ابو ليندا: لا طبعا هنبقي علي اتصال بيكم وانتو تيجولنا زيارة واحنا نيجي متقلقوش.

سليم: بجد نورتنونا وشرفتونا القصر كان منور بيكم
ابو ليندا: دا منور بيك انت يا حاج
باسم: مستعجلين علي ايه معرفش بصراحة
مهجة: نجي كدا وساعة فرحك يا بني
باسم: ربنا يبارك في عمرك يارب
عند فيروز بعد اسبوع
فيروز: الحكومة قلبه عليك الدنيا
مروان بخوف: بجد والعمل ايه
فيروز: زي ما قولتلك هتفضل اهني شهرين ثلاثه
في القصر بعد 3 شهور
ام باسم: مالك يا بتي شكلك تعبان قوي انهاردة
ليندا بتعب: فعلا شكلي خلاص هولد.

ام باسم: معقول
ليندا بيزيد التعب: مش قادرة خالص والله اتصليلي بي باسل معلش مش قادررررة اااه اااه
خرج سليم وباسم مسرعا: في ايه مالها ليندا
ام باسم: شكلها هتولد اتصل بي خييك يا ولدي وخلي يجلنا عالمستشفي
سليم: ايوا يالا احنا نروح علي المستشفي
وذهبو الجميع إلى المستشفي ودخلت ليندا عمليات
بعد شوية جاءه مسرعا باسل بقلق: ها عملت ايه
سليم: متقلقش يا ولدي هيا لستها بتولد.

وبلفعل بعد شويه خرج الدكتور: مبروك ولد زي القمر والام بخير بس لسه بتفوق احنا هنجبلكم الولد تشفو عشان لازم يقعد في الحضانة يومين
باسل بخوف: هو تعبان
الدكتور: لا لت خالص هو الصفره عاليه عنده شويه فمحتاج حضانه مش اكتر
باسل: يعني مش حاجة تقلق
الدكتور: لا خالص متقلقش اهو الممرضين لبسو وجايبنو اهو اتفضل ابنك.

مسك باسل يدو ابنه بفرحة رهيبه وبداءه يكبره في اذانيه: ايه دا ده عنده وحمه في ايدو يا تري كنتي بتتواحمي علي ايه يا ام سليم
سليم بفرحه: انت هتسمي سليم يا ولدي
باسل: طبعا يا بوي هو في اغلي منيك عندي يتسمي علي اسمه
اخد الدكتور الطفل إلى الحضانة وفاقت ليندا والجميع حوالها
ليندا بدموع: كان نفسي اشوفه
ام باسم: بكره هتشوفي وتشبعي مني
ثم اتصدم الجميع عند دخول الدكتور بينهج مره واحده إلى غرفة ليندا.

باسل بغضب: ازاي تدخل بشكل دا يا دكتور
الدكتور بينهج: اسف بس كان لازم اجي
باسل: خير
الدكتور بخوف: ولد حضرتك اتخطف من الحضانة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة