قصص و روايات - روايات صعيدية :

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الأول

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الأول

رواية وعشقت يا جبل الصعيد للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الأول

في احد قصور الصعيد الفخمه يوجد عيله معروف عنهم القوه والقسوه يرتعب منهم من يراءهم ولا احد يتجراءه ان يتحدث معاهم ولا يخطي خطوه امام قصرهم الفخم
في احد غرف القصر وهيا غرفه باسل المغازي وزوجته
باسل يقف امام مرايا يمشط شعره وقفت من خلفه زوجته فيروز
فيروز: اي مهتفطرش ولا اي
باسل ببرود: لامهفطورش هتاخر
فيروز: ماشي
باسل بستغراب: مشوفتش ست مستهتره زيك اكدي رجلها يقولها مهفطرش تقولو ماشي.

فيروز: مهقول ايه طيب مانت اكدي واصل
باسل بنرفزه: - ولا تقولي ولا مهتقوليش انا ماشي
فيروز بحزن: باسل يا باسل اقف اقولك اسمعني طويب
نزل باسل مسرعا لايستمع اليها ولا ينظر اليها
فيروز بحزن: يا قلبي ياني يامه لحد امتا هيفضل قاسي علي اكدي اني زهقت
نزل باسل إلى الاسفل ليجد والده وزوجه والده لكنه يعتبرهاوالدته وشقيقه وشقيقته وزوج شقيقته ويبقي شقيق فيروز زوجه باسل يجلسون جميعا حول طاوله الافطار.

باسل: صباح الخير كيفكم
الجميع: صباح النور
والد باسل سليم المغازي: - اقعد يا ولدي افطر فين مرتك منزلتش ليه عشان تفطر
باسل: مخبرش اني ماشي
ام باسل: - اقعد يا ولدي افطر مسمعش بوك بيقولك افطر
باسل: معايزش افطر اني
نزلت فيروز: سيبو يا مرت عمي علي راحته هو بيلاقي راحته بره الدار دا لكن اهني كتمين علي نفسه
باسل بغضب: فيروز اصطحبي و جولي يا صوبح عشان مهتندميش علي كلامك
مروان شقيق فيروز: فيروز اقفلي بوقك.

باسل: عقل خيتك يا مروان وفهمها الصوح ملغلط انا ماشي
خرج باسل من القصر وكان لا يطيق حتى نفسو
سليم المغازي بغضب: انتي هتفضلي بهيمه لحد ميتا فهميني اكسبي جوزك اكسبي
فيروز ببكاء: اعمل ايه تاني يا عمي اكتر من اللي بعملو هو ولدك قلبه قاسي اكدي علي طول ولدك مشفتش حد في قسوته واصل ياعمي.

سليم بعصبيه خبط بقضبته يده علي السفره: لا انتي اللي مقتدرش تكسبي يا بت خوي وولدي شريكي لحد دلوقت ومعايزش يبيعك لو معايزكيش ومهحيبكيش كان اتجوز عليكي عشان يجبلو حتت عيل يشيل اسمه لكن هو هيحبك وكل ما اكلمه اقوله اجوزك يقولي مهغدرش ببت عمي فعقلي اكدي وخليكي ناصحه
مروان: عمي عندي حق يا بت بوي اعقلي واكسبي جوزك عشان مهتخسريهوش للابد
في مزرعه باسل.

طيب انا قالولي انكم عايزين دكتوره بيطريه هنا في المزرعه وجابني عمي سيد
عدي المسؤل عن المزرعه في غياب باسل: فعلا احنا محتاجين دكتوره بيطريه اسمك ايه
. : اسمي ليندا
عدي: ليندا وانتي منين يا ليندا شكلك زيي مش من الصعيد
ليندا بابتسامه: فعلا انا من القاهره
عدي: منا بقول برضو القمر دا مش من الصعيد
ليندا: ههه ميرسي جدا لحضرتك بس الصعيد في قمرات احسن مني كمان
عدي: بس انتي قمر برضو.

اي المسخره وجله الادب في ايه يا استاذ عدي ايه يا ست هانم جيالو تتمسخري خدي وامشي من اهني مش تتمسخري في وكل عيشه
عدي بتوتر ولغبطه: ها مفيش دي دي قاطعته كلام عدي زعيق ليندا
ليندا بعصبيه من كلامه: مسخره ايه وقله اداب ايه وجيالو مين انت اتجننت ولا ايه انت مين اصلا شكلك مفكر الناس كله زيك حقيره
عدي بيتوتر زيادة وبيحاول يخليها تسكت: انسه فيروز مش كدا دا باسل بيه.

ليندا بعصبيه اكتر: باسل مين ولا باسم مين ولا زفت ايه فجاه اسكتها قلم علي وجهه من قبل باسل
باسل بغضب كلبركان: اقفلي خشمك بدل ما اخليكي متتحديش واصل واقطعلك لسانك اللي كيف المبرد دا
ليندا مسكه خدها ومصدومه فجاه ذهب سريعا بعيون مدمعه
استمر يراقبها وهيا تجري وبعد ذلك اتوجهه إلى عدي
باسل يحاول كتم غيظه: ممكن تخبرني ايه اللي كان بيحصول اهني دا ومين دي.

عدي بتهتهه ويبتلع ريقه: والله ما حاجه حصلت يا باسل بيه دي كانت جايه تتعين في المزرعه مكان الدكتوره اللي مشيت
باسل: امممم مكان الدكتوره اللي مشيت ومين جايبها دي شكلها وطريقتها مش من اهني
عدي: ايوا من القاهره
باسل: طيب بس برضوك حسابك معي بعدين يا عدي
عدي: بس انا اصل
باسل: اقفل خشمك واصل معايزكش تتحدت معي بلا اصل بلا فصل غور شوف شغلك
في مكان ما مثل الحديقه جلست ليندا وبكت بحرقه.

ليندا ببكاء: ليه يا ماما سبتني اتمرمت لوحدي ليه مفيش سند يحميني الله يرحمك انتي الوحيده اللي كنتي مهونه عليا بقيت ملطشه لكله حتى بابا الله يسمحه ولا سال فيا
في قصر المغازي
في مكتب المغازي
سليم: اقنع خيتك ان باسل يتجوز باسل وهيا لازم ولابد يبجي عندهم عيال
مروان: بس يا عمي معرفش هقدر اقولها شي كيف اكدي ولا لا دي بس بتسمعك هتقول اكدي بتموت مهقدرش
سليم بنرفزه: لا هتقدر يا مروان ولازم تقولها.

مروان بعصبيه: واشمعنا اني اللي اقولها وان قدرت عليها وقولتلها ووفقت هتقدر انت علي ولدك
سليم بعصبيه: اقدر علي وعليك وعليها واللي بقوله يتنفذ بلحرف الواحد كفايا علي اكدي ولدي بقاله 7 سنين متجوز اللي زيي كان بقي معا عيل وتنين
مروان بيكتم غضبه احترامه وخوف من عمه: االلي حضرتك شايفه يا عمي اني هعملو ليك بس انت تقدر علي ولدك
في المزرعه
رجل من احد عمال المزرعه: باسل بيه يا باسل بيه الحقنا.

باسل: في ايه يا ولد المركوب انت مالك متسربع اكدي ليه
العامل: الفرسه مهجه تعبانه جوي بتولد وجاموسه مفرهده شكلها هتودع
باسل: خلي دكتور يشوفهم انت جيلي اني ليه
العامل: مانت خابر سيادتك اننا مفيش دكتوره في المزرعه والوحده البيطريه بعيده جوي جوي عن اهني
باسل بغضب وتافف: اني معرفش ايه الاهمال اللي في المزرعه دي هخرب بيتكم كلكم لو مهجه حصولها حاجه
العامل: مش كان في دكتوره جايه تتعين راحت فين.

باسل: معرفش روح جبلي سيد بسرعه هو اللي هيعرف يجبها
العامل: حاضر يا بيه صاروخ
باسل بتنهيده: ايه اليوم الملغبط دي استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم
في قصر المغازي
في المطبخ يقف جميع الشغالات وتقف علي راسهم مرات ابو باسل الذي يعتبرها والدته وتقف بجانبها فبروز.

فيروز: اني تعبت مع باسل يا مرت عمي تعبت من المداديه من المحايله مبجتش واثجه في نفسي جدامه حاسه انه هيتجوز علي في اي وجت حاسه اني هيرميني في اي وجت نفسي اجيب مني عيل افرحه بي يكون منيي علي اسمه لكن مبياديش.

ام باسل: يا جلب مرت عمك اكسبي انتي بس وانتي هتبجي عندي بعيال الدنيا كلها في مره بتعوض الرجل عن العيال خليكي جدعه كدا ومتبجيش مجفله دماغك وكل ميجولك حاجه تردي عليه بكلام بايخ سايسي دلعي متخليهوش يشوف غيرك انتي بت سلفي و زي سلمي بتي بنصحك كيف ما بنصحها بظبط
فيروز: ربنا يخليكي لينا يا مرت عمي ويباركلنا في عمرك يارب
في المكان التي تسكن في ليندا عباره عن غرفه واحده تعيش فيها خبط باب الغرفه.

ليندا من الداخل كانت بتبكي مسحت دموعها وباستغراب وبهمس: مين اللي بيخبط عليا يا تري ثم بصوت عالي مين بيخبط
سيد من الخارج: اني يا ليندا يا بتي سيد
ليندا قامت سريعا: عمي سيد ايوا حاضر جايه ثم ارتداءت اسدالها وفتحت الباب خير يا عمي سيد اتفضل
سيد بينهج: - لا يا بتي مش وجت اتفضل دلوجت
ليندا: خير يا عم سيد مالك في ايه.

سيد: لازم تيجي دلوجت معاي المزرعه في فرسه هتموت بتولد و حالتها صعبه وملجينش حد يولدها يابتي وجاموسه مفرهده ينوبك ثواب يا بتي تعالي الحقيهم
ليندا باصرار: لا لا استحاله ادخل مزرعه المتخلف دا تاني دا طعني في شرفي
سيد برجاء: معلاش يا بتي هو غصب عني برودك وهو طابعه جاسي اكدي لكنه غلبان جوي واللي حصلو هو اللي خلي جاسي اكدي اعذري.

ليندا بستغراب: ايه اللي حصله وانا مالي بلي حصله ايه خصني عشان يبهدلني ويضربني معرفش ليه
سيد: يا بتي سيبك من الحديت دا دلوقت وتعالي نلاحج البهايم اللي هتموت دي هتشيلي ذنبهم انتي
ليندا: مش هروح برضو عن البني ادم دا
في المزرعه يقف باسل امام الفرسه المتالمه
باسل عينه بطلع شرار من الغضب: اه يا بت ال كل دا يا سيد لما تجيلي.

عدي: وبعدين الفرسه هتموت من الوجع ومش قادره تولد لوحدها ولا احنا حد عارف يولدها باسل: داني لو الاجي الدكتوره دي دلوقت هقبض في زماره رجبتها واخلص منيها
عدي: طيب هيا ذنبها ايه مانت اللي مشيتها من قبل حتى ما تتعين وضربتها كمان من امتي بتضرب ست يا باسل مش من عاداتك
باسل بخنقه: عدي فوتني دلوقت مش فايقلك اني ولا فايق لحديتك دا دلوقت
عدي لسه هيمشي لاقي سيد و ليندا داخلين عليهم: اهي الدكتوره جات يا باسل بيه.

باسل بغضب بص ناحيتها وقال.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة