قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل السادس والعشرون

رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل السادس والعشرون

رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل السادس والعشرون

فتحت سميه الباب وجدته أمامها، وقالت ببرود اتفضل
دلف فؤاد للداخل وجلس على الأريكة...
فؤاد: مش بتردي عليا ليه؟
سميه: مفيش حاجه بينا عشان ارد وكفاية اللي حصل...
فؤاد: سميه أنا بحبك و..
قطعته سميه: فؤاد بيه لو سمحت مفيش داعي للكلام دا
فؤاد: طب ما احنا كنا هنرجع لبعض لي دلوقتي غيرتي رايك...

سميه بسخريه: فؤاد انت خدت ابني وخليت واحده تاني تربى على أنها امه ابني بيكرهني اكني انا مشيت وسيبته وانا اتظلمت افتكرت ان ابني مات لما اتقابلنا ف دبي فرحت اوووي ورجعنا وكان نفسي نتجوز تاني بس بعد اللي عرفته لا كل شي انتهى انت زيك زي اخواتي هما انانيين عملوا كل حاجه عشان مصلحتهم الفلوس وحتى حرموني من اني اشوف ابويا قبل ما يموت وانت نفس الكلام خدت ابني وحرمتني منه ودلوقتي حسيت اني ابني مات بجد تصدق يا فؤاد ادم نسخه منك عناده قسوته كل حاجه خدها منك، عارفه انك اذيت كتير بس قسيت اووووي يا فؤاد اووي...

فؤاد بأسي: ممكن نصلح كل دا من الاول
سميه بحسره: هترجعلي ابني...؟
فؤاد بحيره: اكيد ادم هيحن...
سميه: يبقى لما يحن...

كريمة: هتعمل اي يا ابو حمزه...
سعيد: مخبرش يا كريمة
كريمة: هتهمل عيال اخوك ولا اي؟
سعيد: مش كفايه محمد خد فلوس ابويا كلها لازم ارجع حقي بقا وحق ابني...
كريمة: وهتعمل اي البت متجوزه والواد ماشي ورا منال...
سعيد: هتصرف متقلقيش يا ام حمزه...
كريمة: واختك سميه المفروض تقعد ف بلدها، وتتلم بدل ما هي قاعده برا كدا
سعيد: على رأيك انا بكره هاخد حمزه واروح اجبها من شعرها الواحد اتخنق...

كانت وعد تجلس في مكتبها تباشر عملها و تتحدث مع منه
وعد: تمام العملاء هيجوا امتى
منه: معرفش يا افندم استاذ احمد لسه ماكدش عليا...
وعد: تمام اعرفي وقوليلي و تكون التجهيزات كامله...
منه: تمام انا بنفسي بشرف على تجهيزات الحفلة...
وعد: الحفلة فيها كبار رجال الأعمال وانها تتعمل ف القريه بتاعتنا دي حاجه ف صلحنا وكمان العملاء شركه اللي ف دبي.
منه: متقلقيش يامدام وعد كله تمام، بعد اذنك
خرجت منه من المكتب..

كانت وعد تجلس على المقعد ولكنها شعرت بتعب وكاد يغمي عليها.
طرقت مايا الباب ودخلت ووجدت وعد تضع راسها على المكتب..
مايا: وعد
وعد بتعب: اي يا مايا
مايا: انتي كويسه
وعد: اهااا بس حاسه اني دايخه شويه...
مايا: طب اطلعي ارتاحي...
وعد: لا هكمل شغل ممكن يكون ضغطي وطي شويه...
مايا: ماشي انا هروح اشوف المبنى التاني و العمال هيبدوا امتى وكدا
وعد: هي الحفلة دي ادم هيبقى فيها.

مايا: اكيد ادم رجل أعمال مهم دا انه شريك في القريه...
وعد: امممم ماشي
مايا: مالك اضايقتي ولا خايفه تشوفي
وعد: ولا اي حاجه...
مايا: انا رايحه...
وعد: ماشي
خرجت مايا من المكتب...
قامت وعد من على المقعد ولكن لم استطيع التوازن وفقدت الوعي وسقطت على الأرض...
رجعت مايا إلى المكتب مره اخرى فهي تركت الملف بالداخل فتحت الباب وجدت وعد مغمي عليها ركضت ناحيتها، و حاولت تفيقها...
مايا: وعد فوقي، منه.

سمعت منه صوتها و دلفت إليها مسرعة
منه: ايوه
مايا: روحي هاتي دكتور بسرعه
منه بقلق: حاضر
حضرت مادون وتمكنت هي ومايا من وضع وعد على الاريكه التي بالمكتب...
منه: الدكتور جي
دخل الدكتور وقال: حصل اي
مايا: اغمى عليها وقالت إنها دايخه...
الدكتور: تمام ممكن تطلعوا برا عشان اكشف عليها...
خرجت مادون ومنه وظلت مايا معها...
فحصها الطيب واعطي لها حقنه و فاقت وعد
وعد: في اي
الدكتور: مفيش حاجه يا مدام انتي كويسه.

وابتسم الطيب مبروك انتي حامل...
وعد بصدمه: حااااااااامل...
مايا بصدمه: اييييييييييييه؟
استغرب الدكتور من رد فعلهم وقال: هو في مشكله...
وعد: لا يا دكتور بس انا كنت عايزة اعمل عميله إجهاض...
الدكتور: تمام بس مش دلوقتي لما تجيلي المستشفى وياريت مفيش حركه خالص عشان غلط ونبقى نتكلم ف موضوع الإجهاض دا بعدين...
خرج الطيب من الغرفه ودخلت مادون ومنه
مادون: انتي كويسه.

وعد وهي تقوم من على الاريكه بتعب: الحمد الله، ضغطي وطي بس...
مادون: طب اطلعي ارتاحي...
وعد: لا هكمل شغل ورانا حاجات كتير...
رن هاتف مايا خرجت من المكتب وردت
احمد بقلق: انتي كويسه يا مايا
مايا: ايوه الحمد الله ف حاجه
احمد: في حد كلمني من القريه وقالي انك كنتي بتصوتي...
مايا: لا مفيش حاجه يا حبيبي وعد اغمى عليها وكنت عاوزه منه تجيب الدكتور...
احمد: طب هي كويسه
مايا بتردد: اهااا الحمد الله..

احمد: ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك..

ادم: اي يا ابني
احمد: بتقول وعد اغمي عليها بس كدا
ادم بقلق: وهي كويسه ولا
احمد: اهااا الحمد الله...
ادم: الحفلة هتبقى على الأسبوع الجاي
احمد: تمام هبلغوهم...
شوقي بدهشه: في السخنة
سامي: ايووه يا كبير
شوقي: عرفت ازاي
سامي: عيب عليك يا باشا، انا عرفت ان اخوها عنده قريه ف العين السخنة روحت و عرفت ان وعد مديره هناك...
شوقي: امممممم جدع بس كدا بقا ناقص نزرع حد هناك...
سامي: هشوف واحد و اقولك يا باشا.

شوقي: تمام، يلا سلام
اقفل شوقي الخط وقال بتوعد: وصلتك ياوعد هانت اهي...

كانت وعد تمارس شغلها بشكل طبيعي بل عملت اكثر من الاول...
وضعت مايا يدها على كتفها: الدكتور قال المفروض ترتاحي مش تزودي الشغل يا وعد
وعد: لازم يعني اسيب الشغل الحلفة الجاي ولازم نكون جاهزين...
مايا بلوم: وعد انتي بتستهبلي.
وعد: انا كدا كدا مش لازمني الحمل دا
مايا: متنسيش ان ادم ابوه ومن حقه يعرف ويشاركك القرار دا...
وعد بتهكم: لا مش هتفرق مع ادم بيه متخافيش..
مايا: لا حول ولا قوه الا بالله..

زين: الو انت فين يا ابني
ادم: مستنياك اهو
زين: هعدي عليك 10 دقايق بظبط بس هروح مشوار الأول وبعدين نطلع على أحمد وزياد
ادم: تمام بس أركن عربيتك ونروح بتاعتي.
زين: تمام انا جاي ف الطريق اهو...

فتحت سميه الباب ولكنها تفاجأت...
سعيد: مالك اتخضيت أكده ليه...
سميه بخوف: اتفضل
سعيد بتهديد تتدخلي بهدوء تلمي حاجاتك وتيجي معايا...
سميه: انا مش صغيره يا سعيد عشان اسمع كلامك واللي عندك اعمله.
مسكها سعيد من شعرها بقوه وقال بغضب: واضح انك ناقص ربياه...
سميه وهي تبكي: اوعي ايدك...
حمزه: اهدي يا بابا...
دخل زين على ذلك المشهد وكان معه ادم ينظره في الخارج ولكن عندما سمع الصوت دخل خلفه...

ادم بغضب: اي اللي بيحصل هنا...
استغراب زين من موقف ادم...
حمزه: مين انت
سميه بخوف: ااادم!
ادم بتحذير: شيل ايدك عنها بدل ما اموتك...
سعيد: وانت مين عشان تتكلم
ادم: ابنها...
ادمعت عينها فهي اول مره تسمع تلك الكلمة منه لم تعلم تفرح أو تحزن حتى فهو اعتراف بها لأول مره...
سعيد بدهشه: ايييييه...
حمزه: شكله مجنون
زين: هاااا...
ادم: اطلعوا بررا
حمزه بغضب: لو حد هيطلع هتبقى انت، دي عمتي...

ادم: ودي امي ومش عايز اسمع كلمه تاني من اي حد...
سعيد: روحي يا سميه اعملي اللي قولتلك عليه...
قام ادم بلكمه بقوه نزف سعيد وقال: انت بتمد ايدك عليا ياابن الشرقاوي...
قام ادم بلكمه مره اخرى وقال: اطلع برا
حمزه: انت...
امسكه زين وقال: حمزه لوسمحت خد عمي وامشي...
حمزه: عمك اتضرب...
زين: حمزه لو سمحت هنتكلم بعدين بس اديك سمعت دي امه...
سعيد: يلا يا حمزه، مش هسيبك...
اتجه ادم ناحيتها وقال: انتي كويسه.

سميه بعيون دامعه وهي تحتضنه بين ذراعها لأول مره: اهااا كويسه
زين بدهشه: الكلام دا صح
سميه: ايوه ياابني، انا ابني ممتش زي ما قالوا وزي ماانت عرفت اني كنت متجوزه فؤاد...
زين: سبحان الله الدنيا قربيه اوووي والله، ، يعني ادم طلع قريبي كمان...
ادم: شوفت بقا...
زين: يلا الحمد الله زيتنا طلع ف دقيقنا...
ادم: اي يا ابني اللي بتقوله دا...

كانت سميه جالسه وسطهم وهما يتحدثون تراقبهم لم توصف سعادتها عندما رأيت ادم يدافع عنها فهي ليست وحيده، فأخيرا حظت مع ابنها
سميه: الحمد الله انكم جيتوا...
زين: هو راجل بايخ كدا ليه...
سميه ضحكت و قالت والله ضحكتني يا ابني هما طول عمرهم كدا...
ادم: المهم انك كويسه، بس عايزك تسيبي الشقة دي، عشان محدش فيهم يجيلك تاني...
زين: اهااا كلامك صح...
سميه: بس انا معرفش حد هنا...

ادم: هتيجي عندي في الشقة بتاعتي وهي جنب شقه احمد كمان وقريبه من الشركه...
سميه: بس...
ادم: من غير بس هما اكيد هيرجعوا تاني...
سميه: ماشي...
زين: احنا هنمشي بقا
سميه: دلوقتي
ادم: متخافيش ساعه وفي حد هيجي يأخدك من هنا...
ابتسمت سميه: ماشي.

تاليا: مادون انا خلصت كل حاجه...
مادون: احنا تعبنا اووووي والله
مايا: يجماعه انا مش قادره أقف احنا من الصبح واقفين على رجلنا...
تاليا: الشغل طلع تعب اوووي...
مادون: لازم هنعمل اي احمد وزين ينفخونا
وعد بتعب وقد شعرت بدوار: انا...
وفجأه سقطت على الأرض مغمي عليها...
مايا: وووووووعددددد
تاليا: نهار اسود، ، ...
مادون وهي تخبط على وجها بخفه: وعد فوقي...
فاقت وعد واسندتها مادون ومايا...

فتحت تاليا باب الغرفه ودخلوا وجلست وعد على السرير...
مادون: خدي اجازه يا وعد
وعد: لا انا كويسه
مايا: يا وعد مش هينفع كفايه شغل كدا
تاليا: انا هطلب الغدا هنا هي مكلتش طول النهار...
مايا: ماشي
مادون: طب تعالي نروح للدكتور
وعد: لا مش لازم
مايا: لما تأكل الأول...
وعد وهي تحاول الوقوف أمامهم: انا كويسه والله...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة