قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثامن والعشرون

رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثامن والعشرون

رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل الثامن والعشرون

سألتهم خديجه قائلة خلصتوا
تاليا: اهاا ويوم الأربعاء هنبقى نجيبهم...
مادون: انا هطلع اريحلي ساعه كدا...
تاليا: وانا كمان خديني معاكي...
شاور ادم لمادون...
مادون: عايز اي
ادم: حسني ألفاظك شويه. ، هي وعد هتيجي العشا ولا...
مادون: اممم مصلحه اوووي...
ادم: انجري...
مادون: هسألها واقولك يا عم الرومانسي..
ادم: حقيره اووي...
مادون: انا طالعه و كلميني بطريقه احسن من كدا...
ادم: قلبي...

سميه: يلا يا حبيبتي عشان نروح...
وعد: يلا يا سوسو
ابتسمت سميه وقالت: هتروحي العشا معاهم ولا..
وعد: مش عارفه
سميه: مش عايزة تروحي عشان ادم...
وعد: لا عادي ادم كان ماضي وانتهى..
سميه: مش واضح انه انتهى بس ادي فرصه، القدر جمعكم من تاني...
وعد: مش قادره يا عمتو حاسه اني تايهه وخايفه اوووي...
سميه: حاولي يا بنتي...
وعد: مش عايزة اتخدع تاني...
سميه: بس ادم اتغير...
وعديلا يا عمتو...

نزلوا من الاتيله وركبوا سيارة وعد...

كان زياد عند احمد لرؤيه شقته
احمد: الشقة كدا تمام ولا عاوزه حاجه تاني.
زياد: جميله والله، عقبالي ما اتجوز انا..
احمد: واللي مانعك...
زياد: اصلي كنت معجب بوعد وبعدين عرفت انها مرات ادم...
احمد: عادي اي حد تعرفه مفيش ولا اي...
زياد: لا مش حاسس اي حد فيهم...
احمد: خلاص يا حبيبي عنس، انا هدخل البس عريس بقا وعازم عروسته وصحابهم...
زياد بصوت عالي: انت بتذلنا...

احمد قبل أن يقفل باب غرفته: من حقي صارف ومكلف...

ارتدي زين ملابسه ومشط شعره وفتح زر القميص الأول مما يبزر عضلات صدره المنحوتة...
ونزل من غرفته وانتظر وعد وهو يجلس مع منال وسميه...
منال: متتاخرش يا زين
زين: انا رايح عشا وجاي يا ماما...
سميه: سيبهم يا منال...
منال: هههه اصلي مش مصدقه اني عيالي معايا وجنبي...
امسك زين يدها وقبلها: ربنا يخليكي ليا يا أمي...

نزلت وعد وكانت ترتدي فستان قط مقفول من عند الصدر، ويصل لبعد الركبة بشويه وترتفع شعرها الطويل ديل حصان للأعلى وتضع ميك اب خفيف...
زين: اي الحلاوة دي
وعد: اتلم يالا...
اي الكسفة دي...
سميه: يلا عشان متتاخروش...

ادم: انجزوا بقا
مادون: خلصنا اهو
تاليا: قمر يا قلبي
مادون: انتي احلى يروحي..
ادم: يلا طيب ولا اي..
تاليا: احمد هيجيب مايا...
ادم: اهااا اكيد هو وزياد مع بعض...
مادون: وزين ووعد في الطريق...
خفق قلبه لمجرد سماع اسمها وقال: طيب يلا بسرعه...

مايا: كدا حلو يا ماما
دلال: قمر ما شاء الله عليكي يا حبيبتي وفستانك جميل...
مايا: بجد طب شعري كدا حلو ولا
دلال: والله قمر مش محتاجه حاجه...
خرجت مايا من شقتها واتجهت إلى الاسفل كان أحمد ينظرها بسيارته، هو وزياد.
نزل احمد من السيارة عندما راها وقال بأعجاب: اي القمر دا...
ابتسمت مايا وقالت بخجل: شكرا...
فتح لها السيارة وجلست بالخلف...

وصل ادم وتاليا ومادون إلى المطعم وجلسوا على الطاولة المحجوزة...
تاليا: المكان حلو...
مادون: جدا...
ادم وهو ينظر لساعته: هما اتاخروا ليه...
زين: مين قال كدا...
قام ادم وسلم عليه واكتفت وعد بالابتسامة...
زين: اومال احمد وزياد فين...
وعد: على الطريق...
ادم: وانتي عرفتي ازاي انهم على الطريق..
وعد: كلمت مايا...
ادم: ماشي...
ضحكت مادون وتاليا على طريقه الاثنين...
زياد: احنا جينا...
احمد: انا جعان بقا...

ادم: انت لسه داخل...
زين: هتاكلي اي يا وعد...
وعد: مش عارفه ممكن باستا...
مادون: وانا زيها...
زياد: وانا برضو...
تاليا: وانا
زين: كلنا زي بعض يجماعه محدش يزعل...
احمد: مالكم يجماعه ساكتين ليه...
زين: مش عارف...
مايا: هنقول اي طيب...
زياد: الأكل جي اسكتوا يا جماعه
تناولوا العشا ف الصمت ولكن لم تنزل نظرات ادم عن وعد لثانيه، وانتهوا
وعد: عاوزه امشي...
احمد: اقعدي يا حجه لسه السهرة طويله...

زين: خلي الراجل يفرح قبل ما يتجوز...
مايا بغيظ: قصدك اي...
احمد وهو يمسك يدها ويقبلها: يقصد اني مش هبقي فاضي لحد غيرك...
زياد: خلاص يا عم الحبيب طول عمرك اقول عليكي سهتان على روحك...
ابتسم آدم
احمد: متغاظين مني عشان متجوز بقا...
زين: على ايه...
زياد: طب عاوزين نلعب اي حاجه طيب...
احمد: بطل تفاهة مش عشان حاجز المكان يبقى العب بقا عيب...
زياد: حد قال اننا هنجري ورا بعض...
زين: اومال...

زياد: ناخد الازازه دي ونلعب الصراحه...
وعد: لا مش عايزة
احمد: دي مره واحده يا وعد...
قام زياد بلف الازازه وكان الدور على أن مادون تسأل احمد...
مادون: سؤال ولا تحدي...
احمد بثقه: سؤال...
مادون: عرفت انك بتحب مايا ازاي...
احمد: من اول يوم شوفتها حبيتها ووعدت نفسي هفضل معاها واساعدها لحد ما تعدي المحنه اللي كانت فيها وبعدها قولت اني هقولها اني بحبها ولو حسيت انها بتحبي هروح اكلم بابها، ابتسمت مايا بفرح...

مادون: لف الازازه يا زياد...
لف زياد الازازه
و كان آدم يسأل وعد...
اتسعت عينها بشده وفهي تريد الانسحاب...
ادم وهو ينظر لها وقال: لسه بتحبني ولا؟
وعد: هاااا...
زياد: لازم تجاوبي...
وعد: دا مش سؤال دا..
ادم: جاوبي...
قامت وعد من على المقعد و غادرت...
مايا: يا وعد استنى...
ادم: خليكي انتي هروح وراها...
خرجت وعد ووقفت امام المطعم...
ادم: خرجتي ليه...
وعد: عادي...
ادم: مجوبتيش...
وعد: دا مش سؤال يا ادم...

ادم: هو حاجه عاديه يبقي جوبي...
وعد: اي لازمته
ادم: عايز اعرف
صممت وعد وهي تنظر أمامها، وقالت: اهااا لسه بعد كل دا لسه يا ادم...
وتركته ودخلت مره اخرى...
امسك آدم يدها و قال: تتجوزيني
وعد: لا يا آدم كفايه لحد كدا.

اليوم التالي...
حكمت المحكمة علي شوقي بالإعدام...
وكان ادم يحضر جلسه المحكمة وسمع الحكم وطلب من خالد أن يسمح له برويه شوقي...
خالد: ماشي تعالي معايا...
فتح العسكري الباب ودخل ادم وقال: مبروك الإعدام بس كان نفسي اقتلك بأيدي...
شوقي: انتصرت يا ادم...
ادم بثقه: أكيد النصر ليا...
شوقي: بس انا مش هسيبك.
ادم: هههه الاعدام بكرا فوق...
شوقي: وعد عمرها ما هترجعلك...

ادم: هرجعها ليا وانا خدت حقها منك يا كلب اخرك الإعدام...
وخرج ادم من الزنزانة...
خبط شوقي راسه ف الحيطة بغيظ...
شوقي: ماشي يا ادم...
طرقت باب المكتب و أذن لها زين بالدخول
منال: عاوزه اتكلم معاك شويه قبل ما تنزل...
زين: اتفضلي يا أمي
منال: مش ناوي تفرحني وتتجوز..
زين: مش دلوقتي
منال: اومال امتى يا ابني...
زين: لسه...
منال: لسه ليه طلالما هي موجوده.
زين بدهشه: هي مين...
منال: مادون...
ابتسم زين و قال اممممممممم.

منال: خلاص يا حبيبي عاوزه افرح بيكم...
ابتسم زين و قال قريب ان شاء الله.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة