قصص و روايات - قصص بوليسية :

رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع والعشرون والأخير

رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع والعشرون والأخير

رواية وعد ( رومانتيكا ) للكاتبة أسماء صلاح الفصل التاسع والعشرون والأخير

يوم الزفاف المنتظر...
في الفندق
كانت تستعد الفتيات لحفله الزفاف...
مايا: الميك اب ارتست جات ولا
ردت عليها تاليا و هي تتجه ناحيه الباب لتخرج: على وصول انا هروح اوضتي عشان اغير واستني الميك اب ارتست...

منال: خلصتي يا سميه
سميه: ايوه خلصت
منال: طب يلا عشان نكون مستنيهم...
سميه: يلا
فتحت سميه باب شقتها وجدت فؤاد أمامها.
سميه باستغراب و ارتباك: فؤاد..
فؤاد: قولت اجي اخدك
سميه بحده: ليه.
فؤاد: عاوز نرجع لبعض يا سميه...
خرجت منال: مين يا سميه
فؤاد: ازيك يا ام زين
منال: كويسه اتفضل...
سميه: احنا ماشين دلوقتي...
فؤاد: وانا جاي عشان اوصلكم...
منال: ماشي يلا...
سميه بضيق: يلا...
وكذلك استعدت دلال ومجدي...

كانت تضع مايا اخر لمسات جمال على وجهها..
خبيرة التجميل: ما شاء الله عليكي قمر.
ابتسمت مايا: شكرا...
خبيرة التجميل: العريس هيجي امتى...
مايا: شويه كدا
طرقت مادون الباب ودخلت وقالت: خلصتي
مايا: ايوه تعالي
كانت مادون ارتديت فستانها وانتهيت من وضع الميك اب...
مادون: اي القمر دي.
مايا: حلوه
مادون: اوووي...
مايا: طب هو أحمد فين
مادون: لسه مكلمه ادم قالي انه خلصوا لبس و هيطلعوا
، دخلت تاليا إلى وعد...

تاليا بإعجاب: واو قمر اووي
وعد: وانتي طالعه حلوه اوووي
تاليا: الفستان طويل اهو
وعد: الطويل كان احلى الصراحه، بس انا بحب اضايقه
تاليا: طب يلا عشان مستنينا، وعد انزلي قولي لعمي مجدي يطلع
وعد: حاضر
نزلت وعد إلى أسفل ودلفت إلى القاعة كانت تبحث عن والد مايا و عن آدم...
وجدت آدم خلفها وقال بصوته الرجولي، بتدوري عليا...
التفت وعد له و قالت لا
امسك آدم يدها و خرجوا من القاعة: ماشي مش هنفرح بيكي بقا
وعد: لا.

آدم: طب مش عاوزه تفرحي بابن عمتك
وعد: ياريت تحب اشوفلك عروسه
آدم: لا ماانا قررت اتجوز خلاص، كلها يومين كدا و هتيجي الفرح
تغيرت ملامح وجهها و تركته و غادرت، ابتسم آدم
صعد مجدي إلى ابنته وقبل راسهاوادمعت عينها.
وتأبطا ذراعها ونزل بيها وكانت وعد ومادون وتاليا خلفها وفتح باب القاعة...
وكان احمد يقف ينتظرها وذهل من جمالها، وتقدم خطوات لكي يستلمها من والَداها...
مجدي: مبروك يا ابني...

احمد: الله يبارك فيك يا عمي...
مجدي: مش هوصيك عليها لأني متأكد انك هتحافظ عليها...
احمد: مايا ف عينا يا عمي
دخل احمد ومايا إلى القاعة وتعالت النغمات و الزغاريط...
رقص احمد ومايا على اغنيه رومانسية...
وبعدها جلسوا لكي تتمكن المدعوين من مباركتهم...
كانت تجلس وعد ومادون وتاليا مع سميه ومنال وخديجه ودلال.
امسك ادم الميك...
اندهش الجميع...
مادون بدهشه: اي دا ادم هيعمل اي...
وعد بضيق: يمكن هيغني.

ادم: اولا مبروك لأحمد ومايا وتأني حاجه عاوز اقولها اني بحبك اوووي وبقول كدا قدام كل الناس بحبك يا وعد معرفتش الحب غير معاكي انتي. معرفتش ابعد عنك، وترك ادم الميك واتجه ناحيتها، قامت وعد لتقف مندهشة و مصدومة...
نزل ادم على ركبتيه واخرج علبه وفتحها وقال تتجوزيني؟
تعالت الصفقات الحارة بين المدعوين...
ادمعت وعد عينها وسقطت دموعها من شده الفرحة. أمسكت يده، قام ادم والبسها الخاتم، وقال: بحبكككككككك.

لفت يدها حول عنقه وضمها ادم اليه بشده...
وقالت: انا بموووووووت فيك...
تعالت الصفقات مره اخري، واشتغلت الاغاني وأكملت مراسيم الزواج...

ادم: ماشيه...
وعد: اهاا اومال هبات هنا...
ادم: ياريت...
وعد: ادم اتلم ويلا بقا عشان زين مستنني برا...
ادم: طب مفيش تصبيره طب
وعد: ادم
ادم: اي حاجه...
وعد: اتلم بقا متبقش قليل الادب كدا...
ادم: بقي كدا ماشي بعد فرحنا بقا هوريكي...
ابتسمت وعد: فرحنا كمان يومين يا حبيبي...
ادم: ما تيبتي هنا انهارده...
وعد: سلام يا ادم...
خبط زياد على كتفه وقال: احترم نفسك يا ابني ويلا عشان نمشي...
ادم: يلا...

فتح احمد الشقة وحملها بين ذراعه...
شهقت مايا: بتعمل اي يا مجنون
احمد: ولا حاجه...
دلف إلى الغرفه ووضعها على السرير برفق...
مايا بخجل: ممكن بقا
احمد: اطلع برا عشان تقفلي الباب واتسوح عرفتك يا لئيمة...
مايا: فهمت غلط...
احمد: او صح ماانا عارف الحركات دي...
مايا: بجد والله عاوزه اغير...
احمد: ماانا هساعدك...
مايا بتوتر: احمد..
احمد وهو يضع يده على شفتها: بحبك
مايا: و...

قطع كلامها في قبله فتلك اول قبله لها...
قبله يبث لها بها مدى عشقه و حبه لها، وبعد ذلك ذهبوا إلى عالمهم الخاص...

ابدلت مادون ملابسها ولكن وجدت اتصال من زين
مادون: الو
زين: روحتي
مادون بتعجب: امممم في حاجه
زين: لا بس كنت عاوز اقولك على حاجه
مادون: اي...
زين: من الاخر كد يا مادون انا بحبك...
مادون بدهشه: زين انت بتقول اي
زين: ما هو مش معقول مش واخده بالك كل دا
مادون بخجل: واخده...
زين: امممم طب اي
مادون: هقفل دلوقتي
زين: انا هعتبر أن السكوت علامه الرضا
مادون: سلام.

بعد مرور يومين كانت تستعد وعد لزفافها...
سميه: الف مبروك يا حبيبتي...
وعد: اللي يبارك فيكي يا عمتو...
سميه: وبقيت حماتك كمان اي خدمه...
وعد: هههه اهااا
سميه: طب يلا عشان منتأخرش...
وعد: ماشي هنزل اهو وابقى كلمي البنات...
سميه: تاليا ومادون امبارح جهم وخدوا الفستانين وخدوا واحد لي مايا...
وعد: اشطا يعني هما هناك ف الفندق...
سميه: من بدري يلا بقا...

ذهبت وعد مع سميه إلى الفندق واتجهت إلى غرفه تاليا ومادون...
وعد: انتم بتجهزوا قبلي...
تاليا: روحي يا بت على الاوضه عشان تلحقي...
وعد: حاضر...
ذهبت وعد إلى غرفتها وبدأت الميك إذ ارتست ف وضع الميك اب، وانتهيت وبعدها قامت وعد وارتديت فستانها الذي جعلها تبدو كالملاك...
سميه: ما شاء الله عليكي...
وعد: حلو...
الميك ارتست: جميله جدا، انا همشي يا مدام سميه عايزة حاجه..
سميه: لا شكرا...

طرق ادم الباب وفتحت له سميه...
ادم: فين وعد...
كانت وعد تقف بظهرها واول ما دخل لفت وجهها..
اتجه ادم ناحيتها وضمها اليه حتى رفعها من على الأرض قليلا: اي القمر دا...
سميه: خلي الكلام دا بعد الفرح يلا...
ادم: انتم ديما كسفني كدا...
وعد: احسن
سميه: اصلها مراتك فانت غريب اووي، أول مره أشوف واحد بيتجوز مراته...
وعد بتعجب: مراته...!
ادم وهو يقبل يدها: اومال انتي فاكره اني طلقتك...
وعد بدهشه: يعني هما كدابين...

ادم: محدش قال حاجه بس لما سألتي قالوا ادم سافر وانا قولت هطلقك قبل ما اسافر...
ضربته ف كتفه و قالت بغيظ: انت رخم اوووي..
ادم: وانتي عبيطة عشان تصدقي اني طلقتك وسيبتك انا قولت نرتاح من المشاكل...
وعد: بحبك...
ادم: وانا بعشقك...
سميه: احم احم انا هنا...
ادم بحرج: مامي حبيبتي يلا ننزل الفرح...
دخل ادم ووعد القاعة وتعالت النغمات...
وبدا بالرقص معانااا كان ادم يضمها اليه بشده وقام بحملها ولف بيها...

وجلسان على الكوشة...
مايا وهي تحضنها: مبروك يا وعد
وعد: الله يبارك فيكي يقلبي...
تاليا: مبروك يا وعد...
مادون: مبروك
مايا: عاوزين نأخد صوره كلنا مع بعض...

انتهى الفرح وصعد ادم ووعد إلى الغرفه اللي حجزها ف الفندق...
ادم: مبروك يا وعد...
ابتسمت وعد: الله يبارك فيك...
ادم: هنقضي الليلة كدا ولا اي..
وعد: وانت عاوز اي...
ادم وهو يضمها اليه ويقبلها: مش عاوز حاجه خالص...
وعد: قله ادب...
ادم: المفروض تكوني اتعودتي بقا...

بعد مرور اربع سنوات
وعد: يا حبيبي اصحى احنا العصر..
ادم وهو يفتح عينه: صباح الخير يروحي...
وعد: صباح النور...
قام ادم وقف خلفها و ولف ذراعه حول خصرها...
بقالنا اربع سنين متجوزين...
ابتسمت وعد: المفروض سته على فكره...
ادم: اربعه عشان كنا مع بعض فيهم...
وعد: طب يلا يا حبيبي ادخل خد شاور وانا هنزل اشوف كريم زمانه جنن عمتو...
ادم: مش عاوزه تجيب اخت لكريم ولا اي...

لفت وعد وجهها له: ادم ادخل يا حبيبي خد شاور...
وضع ادم قبله على شفتها: ماشي خلينا نشوف الموضوع دا بليل بقا...
وعد: سافل..
ادم: حياته...
وعد: أنجز يا ادم...
ادم: حاضر داخل اهو...

كريم: يلا يا سوسو نلعب مع بعض زي امبارح
سميه: استنى لما وعد وآدم يجوا...
كريم بضيق: ماسي (ماشي) يا سوسو...
سميه: اهما جم
تركت وعد يد مايا وركضت إلى سميه واحتضنتها...
مايا: وعد
سميه: هههه شقيه خلاص سيبها يا مايا وخدي مادون و ادخلي جواه انا قاعده هنا معهم لحد ما الغدا يجهز..
ادم: يلا ادخلي توه، (جوه)
مادون: واومال لو بتعرف تتكلم كنت عملت اي...
دخلت مادون ومايا وكانت تاليا جالسه مع خديجه ومنال بالداخل...

مادون: عامله اي يا تاليا...
مايا: و اي اخبار النونو
تاليا: كويسه بس النونو تعباني اوووي
مادون: فين وعد...
خديجه: فين زياد واحمد وزين و خالد...
مادون: مع بابا...
تاليا: خالد ف الشغل
منال: ادخلوا انتم حضروا الاكل يلا، نزلت وعد ودخلت المطبخ وسلمت عليهم...
مادون: وحشاني ولله..
وعد: وانتي يا ام آدم ونبي حد يسمى ادم تاني مش كفايه علينا واحد...
مادون: جوزي وصاحبتي بيحبه بقا، هنعمل اي.

وعد: ماشي يلا عشان نطلع الاكل برا في الجنينة...

صعدت وعد إلى غرفتها واخدت اللاب توب بتاعتها وجلست على الفراش كان ادم مازال في المرحاض فتحت صفحتها...

(أشعر بالسعادة الحقيقه اليوم كل ما تمنيته تتحقق أشعر وكأنني فوق السحاب لم أستطع أوصف سعادتي الحمد الله على كل شي مريت بحاجات وحشه كتير بس العبرة بالنهاية ودي احلى نهاية وبداية جديده لحياتي، تعلمت الكثير والكثير وأحيانا سقطت وقد شعرت انني هزمت ولكن ديما كنت اجمع حطامي وابنها من جديد، والان انا حقا اعيش فألحياه طعم جميل الان اتذوقه وسط من أحب، )
رومانتيكا
اقفلت وعد اللاب وضعته في مكانه خرج ادم وجدها.

ادم: بتعملي اي؟
ابتسمت وعد وقالت: ولا حاجه.
ادم: يلا ننزل...
وعد: يلا
امسك ادم هاتفه وجد اشعار يلعن منشور جديد من صفحه رومانتيكا...
وعد: مالك يا حبيبي...
ادم: نفسي اعرف لمين دي...
وعد: هي اي
ادم: صفحه رومانتيكا...
وعد: هتفرق معاك
ادم: لا بس عاوز اعرف متغاظ منها اوووي...
وعد: انا...
ادم بدهشه: ايييييييه
وعد: انا رومانتيكا...
ادم: انتي...؟
وعد: اهااا
ادم: عشان كدا نشرتي البوست دا.
وعد: ايووووه اول احس اني فرحانه...

ادم: تصدقي اتفاجات انك انتي رومانتيكا...
وعد: واي رايك...
ادم: كل حاجه من ناحيتك حلوه وبحبها...
وعد: وانا بحبك اوووي
ادم: يلا يا احلى حاجه في حياتي...
وعد: يلا يا حبيبي عشان عمي فؤاد جي.

سميه: اي اللعب دي كلها
فؤاد: هما طالبوا لعب كتير
سميه: دلعهم كدا
زين: يلا نأكل بقا...
خالد: الصبر يا ابني
ادم: يلا نأكل...
وعد: تعالوا نأخد سيلفي لينا كلنا مع بعض...
قام آدم ليقف خلف وعد...
ابتسم زياد: يلا تعالي يا كريم أقف جنب وعد...
ابتسموا الجميع والتقطت وعد الصورة لهم...
لم تكن مجرد صوره فقط، كانت تحمل كل معاني السعادة و الحب...
و بعد ذلك صعدت وعد إلى غرفتها و أمسكت دفترها و بدأت ف الكتابة.

حققت كل ما أريده و قد عوضني الله عن كل شيء و رزقني بأدم زوجي و طفلي الوحيد كريم لم أتخيل في يوم انني سوف اوصل لكل ذلك النجاح فأنا سعيدة لدرجه أعجز عن وصفها، لم تهزميني الحياه استطيعت انا هزيمتها و حققت ما أريد..
دلف ادم إلى الغرفه و قال طلعتي ليه؟
ابتسمت وقالت كنت بكتب...
اتجه أدهم ناحيتها و أخذ ذلك الدفتر منها و امسك القلم، إلى من ملكت قلبي و علمتني معنى الحياه، أحبك...

رأيت تلك الكلمات و ابتسمت بسعادة...

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة