قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل العاشر

انقلب السوق والوسط باثرة بوصول حماه مؤسسة السيوفي العملاقة هما ثلاثة فرسان لم يغيب عنهم صلابتهم وقوتهم عرف الفرسان الثلاثة بالقاب مهولة وقوية
فحصل طلال على لقب الحوت
وحصل يوسف على لقب الحريف
وحصلت وعد على لقب برنسيسة الاقتصاد
مر عامين وانهت من خلالهم وعد و يوسف ونورسين الدراسة وحصلو على تقديرات عالية
أصبحت كلا من وعد و نورسين و يوسف فى 23 عام اما طلال فأصبح فى 27 عام اما بدر فأصبح 30 عام.

طول هذه الفترة لم تتقابل وعد مع بدر ولكن هل يستمر عدم اللقاء بينهم كثير لم للقدر رأي آخر
دعونا نبتدي الأحداث الحقيقية والقوية.

في قصر السيوفي
كان الجميع يجلس فى الجنينة بعد يوم عمل طويل واخير جلسو
طلال: محتاجين شركة شحن
يوسف: فى شركة القبطان كبيرة وسمعتها كويسة وتبع شركات الجارحي
محمد: سمعت ان صاحب الشركة تركي
وعد وهى تنام على قدم محمد: انا اصلا حدتت معاد معاهم بكرا الساعة 12 الظهر وسمورة اللى هتروح
سمر: اوف اوف منك وانا هعرف يا هبلة اتكلم تركي
وعد: بلاش غباء سمر اكيد بيعرف يتكلم عربي.

سمر: نفسي تحترميني انا اكبر منك ومربياكي
يوسف: تربية الندامه احنا اصلا مش متربيين
محمد: وسفلة كمان
طلال بضحك: شفتي حتى مودي عارف
محمد بحنان: وعد حبيبتي قومي نامي فوق
وعد: تو انا اصلا مسافرة الصبح لبنان
طلال: راحة لمالك ليه
وعد: لأ راحه لشركة الشامي
طلال: ليه فى حاجة
وعد: تو عاوزة صفقة معاهم.

فضلو يتكلمو ولكن كانت وعد تنام بعمق على قدم محمد وهو يلعب بشعرها بحنان قام طلال من مكانه وحمل وعد وصعد الى غرفتها ووضعها على السرير وباس راسها وخرج
فى الصباح صحيت وعد وأخذت دش وتؤضات وصلت ولبست بدله نسائية باللون الاسود واسفلها قميص ابيض وأمرت إحدى الحرس بالصعود الى غرفتها وحمل حقيبه السفر
نزلت وعد وعلمت بمغادرة الكل للشركة فركبت العربيات وتوجهت الى المطار.

بعد ساعتين كانت وعد انهت تخليص الإجراءات وخرجت وخلفها الحرس ووجدت سيارات فى انتظارها
وعد: مراد انا هاخد عربية وهلف شوية وبعد كده هاجي على الفندق
مراد: بس
وعد: خلاص مراد انت عارف ان مفيش حد يعرفني فخليني براحتى شوية
مراد: تمام لو عوزتي حاجة كلميني
وعد بابتسامة: اشطا ميرو
غادرت وعد الى طرقها واخذ مراد الحرس وتوجهو الى الفندق.

على صعيدا آخر كان بدر يسوق فى طريق الجبل وخلفة اكثر من سيارة يحاولون اللحاق بيه لقتله ولكن كان بدر يسوق بسرعة عاليه
ابتد ضرب النار على سيارة بدر بكثرة ولكن كان يفتدى بدر طلقات النار الى ان حاصرة السيارات ونزلو فضلو يضربو فيه وهو يضرب فيه
بدر بتعب: انتم مين
الرجل: احنا رجالة البرنسيسة وعد البحيري
بدر: انا مليش علاقة بيها
الرجل: هى بتوصلك سلامها.

روفع الرجل سلاحة حتى يضرب بدر ولكن فى لحظة واحدة دخلت سيارة فى المنتصف وبتدت بإطلاق النار عليهم ووقفت امام بدر مباشرا
نزلت فتاة من السيارة وأخذت تضرب الرصاص عليهم وتوجهت الى بدر
الفتاة: انت بخير
بدر بتعب: ايوة
الفتاة: لازم نمشي بسرعة عددهم كبير حاول تركب العربية بسرعة
بدر: ممكن تساعديني
الفتاة: اكيد تعالى.

ساعدته الفتاة وركبته السيارة ولفت وأخذت تضرب الرصاص بعد تغير خزان المسدس وركبت العربية ونطلقت بسرعة عالية
الفتاة: انا معرفش الطريق هنعمل ايه
بدر: متخفيش سوقي على الجبل بسرعة
انطلقت الفتاة بالسيارة الى ان وصلت الى نهاية الجبل ووجدت امامها مجموعة كبيرة من الحرس يحملون السلاح وقفت الفتاة بسرعة وخرجت برا العربية ونزل بدر
{ انا كاتبة الحوار مع بدر باللبناني الله وأعلم صح ولا غلط شوية فهلوه }.

الحارس: يا الله سيد بدر شو صار
بدر: مش وقته افتح البوابة بسرعة وانتى اركبي
ركبت الفتاة ونطلقت الى الداخل حتى وصلت إلى مدخل القصر وكان فى انتظارهم رجل
الرجل: شو فى بدر وين كنت
بدر: انا كويس كنان تعالى ساعدني
ساعده كنان بعد ان طلب من الفتاة الدخول وجلسو فى الصالون
كنان: شو صار
بدر بغضب: طلع عليا شوية رجالة وكانو بيبعتو سلام لوعد البحيري.

كنان: شو البرنسيسة وعد البحيري أعتقد انك ليك شغلك وهى ليها شغلها ليش تعمل هيك
بدر بغضب: معرفش معرفش
كنان: أهدى بدر مين هيدي الفتاة
بدر: اه صحيح البنت ديه ساعدتنى وخلصتني من الموت
كنان: هى شو فيها
بدر: شكلها مصدومة
بدر للفتاة: انا بشكر جدا على إنقاذ حياتي
الفتاة: هاااا
كنان: انتى منيحة
الفتاة بستعاب: ايوة كويسة شكرا
بدر: انا مش عارف أشكرك اذاي بجد انتى انقذتي حياتي
الفتاة: ولا يهمك تسمحلي امشي علشان اروح.

بدر: اكيد بس احب اتعرف عليكي انا بدر الجارحي وانتى
الفتاة بصوت واطي: بدر الجارحي امممم
وبصوت عالى: انا ياسمينة الشرقاوي
كنان: انتى منيحة
ياسمينة: اه بس كتفي بيوجعنى شوية
بدر: تسمحي اشوفه
ياسمينة: مفيش داعي بس ممكن تقولى اوصل اذاي لفندق
كنان: بس ده فى الجهه التانية وبعيد تحبي ابعت معاكى حد من الرجالة
ياسمينة: لا شكرا جدا تسمحلي امشي
بدر: طيب اشربي العصير
ياسمينة بتوهان: يا ريت.

حمل بدر الكأس وأعطاه لها ولكن سقط الكأس من اديها وسقطت بين احضان بدر الذي فؤجي بوجود دم على ايده فصاح بكنان وطلب دكتور بسرعة وحملها وصعد بيها الى الاعلي ووضعها بشويش على السرير
ابعد بدر الجاكت عنها ووجد رصاصة فى كتفها اليمين فوضع فوطة على مكان الجرح حتى يكتم الدم.

قطع ذلك دخول كمان وشاف الجرح وبعد قليل دخل الدكتور وبعدهم وقطع القميص وجعلها تنام على بطنها وظهرها الى الأعلى وقام بتعقيم الجرح وأخرج الرصاصة وخيط الجرح طلب من بدر المساعده بعدلها وجعلها تنام على ظهرها ووضع تحت الجرح مخده اسرع بدر بتغطيه جسدها العلوي العاري
الدكتور: انا علقت ليها محاليل بس اكيد درجة حرارتها هترتفع لازم حد يعملها كمادات تحبو ابعت ممرضة
بدر: لا شكرا.

غادر الدكتور وتركها بدر و كنان حتى ترتاح
بدر: كنان ابعت حد يجيب شنطتها خلينا بكلم أهلها
كنان: لا رد
بدر بصوت عالى: كنااااااااااان
كنان بخضة: شو في يا زلمه فزعتني
بدر: مالك وايه المسدس ده
كنان: هيدا المسدس الخاص بياسمينة بس كيف لبنت ذيها تشيل سلاح مثل هيك
بدر: ماله يعني اهو مسدس وخلاص
كنان: لااااا هيدي المسدس مصنوع خصيصا لها وعليه نقشة معينه علامه انجليزية
بدر: تفتكر تكون تبع المافيا.

كنان: يا الله بدر ليش هيدا الجنان انا قولت مافيا هيدا السلاح صنع فى إنجلترا عند شخص من أشهر صانعي الأسلحة ممكن يكون هدية منقوش عليه شكل التاج
بدر: ريحنا يا عم انا هطلع اخد دش ونام كان يوم متعب وهات ده وبعت حد يجيب حاجتها من العربية خلينا نتصل على أهلها
كنان: تمام
ارسل كنان إحدى الرجالة حتى يحضر شنطتها ولكن لم يجدها فعاد مرة أخري لكنان وأخبره وغادر.

صعد بدر الى غرفته ووضع سلاح ياسمينة بجوار متعلقاته وتوجه الى الحمام واخذ دش وخرج ارتمي على السرير ونام.

فى الفندق
كان مراد قلق على وعد وفضل يتصل ولكن دخل احدى الحرس واعطى له هاتف وعد
مراد بغضب: يااااااربي يا وعد مفيش فايده فيكي هتفضلي مستهترة على طول
احد الحرس: هنعمل ايه مراد بيه
مراد بغضب: معرفش معرفش انشر الرجالة فى كل لبنان وانا هتصل على مالك يبعت ليا رجالة يالااااااا واقف ليه
غادر الحارس لينفذ أوامر مراد ويبحثو عن وعد التى تأخرت وقد أصبح الوقت فى الليل.

انتشر الحرس للبحث عن وعد ولكن لم يعثرو عليها ونضم رجال مالك للبحث عنها.

عودة لبدر
صحي بدر وتوجه الى غرفة ياسمينة ووجد بجوارها إحدى الخادمات تعمل لها كمادات فشاور لها بالمغادرة فغادرت
عمل بدر لها كمادات لغاية الفجر حتى هدأت حرارتها وطمان وعاد الى غرفته.

فى الصباح
صحيت ياسمينة بتعب وأخذت تنظر للغرفة بذهول ولجسدها العاري ولكن وجدت أحد يدخل الغرفة من غير خبط وكان بدر و كنان ولكن وقفو بسرعة حتى تغطي جسدها وبالفعل غطت جسمها العاري
ياسمينة: انا بعمل ايه هنا
بدر بابتسامة: صباح الخير عاملة ايه دلوقتي
ياسمينة بعصبية: انا ليه لسه هنا وفين هدومي.

بدر بهدوء: أولا انتى ختي رصاصة امبارح واغمي عليكي والدكتور جيه وطلع الرصاصة وحاولت اوصل لحد من أهلك معرفتش علشان شكل شنطتك ضاعت هناك متخفيش
ياسمينة: من فضلك عاوزة هدوم لازم امشي زمان الدنيا مقلوبة عليا
كنان: لا متقلقيش مفيش اي خبر عن اختفائك
ياسمينة بسخرية: انت مجنون فاكر اهلى هيتصلو بالشرطة اهلى ليهم طرقهم ممكن هدوم بقي
بدر: تمام براحة علشان الجرح كنان هات هدوم
كنان: على فكرة انا بتهزق من واحدة ذيك.

بدر بتحذير: كنان يالا
خرج كنان واحضر ملابس خاصة بزوجته واعطاها لها وغادر الغرفة وخلفة بدر
توجهت ياسمينة وحاولت تلبس بس تألمت بشدة ولكن ضغطت على نفسها ولبست بنطلون مسطرده وبدي وجاكت ابيض وخرجت
نزلت ياسمينة الى الاسفل وجدتهم يجلسو ومعهم فتاة
كنان: تعالى افطري انتى من امبارح ماكلتيش
ياسمينة: انا فعلا جعانة جدا كمان فين سلاحي.

جلسو بجوار بعضهم على السفرة وحاولت تأكل ولكن لم تعرف فساعدها بدر على الاكل وبعد انتهائها اعطي لها بدر السلاح و غادرت القصر بسرعة وتوجهت الى الفندق.

عند مراد
كان يجلس مراد و مالك وعدنان الشامي وهما قلقون على وعد بشدة ولكن فى لحظة انفتح الباب ودخلت وعد فأسرع لها مراد وامسكها من ذراعها ولكن صرخت بشدة
وعد: حاسب مراد كتفى مجروح
مالك بخوف: مالك حصل ايه
وعد: اسمعونى الأول مالك و عدنان عوزاكم تعرفو كل حاجة عن واحد اسمه كنان عايش فى الجبل وسط حرس شديد
مالك بذهول: تقصدي كنان ابو ضيف وانتى وصلتي ليه اذاي.

وعد: كده كويس فى شخص شغال معاه اسمه بدر الجارحي عاوزة اعرف مين ورا محاولة قتله امبارح وليه اسمي دخل فى النص
مراد: انا مش فاهم حاجة
وعد بهدوء: هقولك
حكت وعد كل شي حصل امبارح تحت ذهول الثلاثة
عدنان: كده وعد انتى حياتك فى خطر
وعد: بالعكس انا كنت في بيته وتحت اديهم وهما ساعدونى لغاية ممشيت
مراد: احنا لازم ترجع مصر
وعد: انت ليك بنت اخت اسمها ياسمينة صح عايشة فى مصر صح
عدنان: صح ليه.

وعد: عوزاك تعرف الكل وتنشر خبر اختفائها امبارح اوبس مش هينفع خلاص لان اكيد بنت اختك مش هتنزل فى فندق
مراد: مراد جهزت كل حاجة والطيارة هتتحرك الساعة 6 بالليل يعني معانا 4 ساعات
عدنان: انا ممكن اكلم الشركة يبعتو العقود وتمضيها هنا
وعد بتعب: تمام
مضت وعد الصفقة مع عدنان الشامي وغادرت الفندق تحت حراسة مشددة وتوجهت الى المطار للصعود الى الطائرة للعودة الى مصر.

فى مصر
وصلت وعد الى القصر فى وقت متأخر وكان الجميع ينام فتوجهت الى غرفتها وبدلت ملابسها ورتمت على السرير بتعب
مر الوقت وفتحت وعد عيونها ووجدت فى اديها محاليل وطلال و يوسف ينامو على الكراسي ووجدت صدرها عاري فعلمت بأنهم علمو
وعد بتعب: طلال طلال يوسف يوسف
طلال بخضة: حبيبتي انتى صحيتي
يوسف بسرعة: حبيبتي مالك فيكي ايه
وعد بتعب: اهدو بس انا كويسة
طلال: كويسة اذاي بس وانتي واخده رصاصة والجرح ملتهب.

وعد بالم: وانتم عرفتم اذاي
يوسف: بالليل صحينا على صوت صريخ جينا عن لقناكي نايمه سخنه مولعة اتصلنا بالدكتور وقالنا كل حاجة
طلال: ممكن بقي اعرف حصل ايه
وعد: حد يساعدنى ادخل الحمام وحد يروح يجيب اكل وأي عصير علشان جعانة وعطشانة اوى
سمر: صحيتي يا روحي حمدلله على السلامة
محمد بحنان: عاملة ايه يا بنتي سلمتك
طلال: تعالي ادخلى الحمام اغسلي وشك وتعالى كلي وبعد كده جاوبي على الأسئلة كلها.

وعد: لحظة سمر مضيتي مع شركة القبطان
سمر: لسه هروح النهاردة
وعد بغموض: لا انا اللى هروح اتصلي اكيد المعاد
طلال بغضب: انتى مش هتخرج من باب الاوضة
وعد: ممكن تهدي وانا هشرحلك كل حاجة بس اغسل وشي واكل
ساعدها طلال وغسلها وشها ولم شعرها وجلست تاكل ولكن كانت ايد يوسف من جهه و ايد طلال من جهه يطعموها بحنان وحب وهدوء الى ان انهت الطعام
حكت وعد كل شي لهم حصل فى لبنان تحت ذهول الكل
طلال: مين عمل كده.

يوسف: الاكيد اللي عمل كده عارف انك فى لبنان فحب يضربكم فى بعض
وعد: صح سمر انتى حاطة شرط جذائي كام
سمر: حطين 2 مليون
وعد برتح: نعم يا روح امك العقد يطحت فيه 10 مليون دولار
طلال: محدش هيرضي
وعد بثقة: بدر لسه هينزل بعد يومين واحنا لازم نمضي العقد يوسف انت اللي هتروح وهتاخد العقود بالشرط الجديد ولازم يمضي مفهوم
محمد: بلاش يا بنتي.

وعد: يوسف نفذ وانت طلال جهز مشروع يكون تبع شركة الجارحي ولازم بريهان الجارحي تمضي
طلال: انتى عوزة توصلي لايه
وعد بغموض: الصبر يا طيلو ويالا بقي عاوزة البس
محمد: برا طلال وانت كمان يوسف وانتى سمر
خرج الثلاثة وفضلت وعد تنظر الى محمد وفى لحظة ضحكو
محمد: انتى عارفة ان شركة الجارحي مش هتمضي صح
وعد: صح مودي صح
محمد: وعارفة كمان ان بدر هو اللى هيسعي للمشروع صح
وعد: صح مودي
محمد: دماغك فيها ايه يا بنت البحيري.

وعد بتنهيده: بدر مش هيسكت وهيوصلي بس لازم نورسين تبقي معايا
محمد: شوفي انتى عاوزة ايه واحنا معاكي
وعد بتعب: ماشي مودي
محمد: يالا يا روحي نامي علشان انتى تعبانه
وعد: فعلا لازم اناااااااااام مليون سنة لقدام
باس محمد رأس وعد وتركها تنام وغادر الى الشركة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة