قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل السادس

فى قصر الجارحي
عادت بريهان من تركيا وفى صحبتها القبضان ومع دخولهم القصر اسرع بدر و نورسين لها يحضنونها ويرحبون بها ودخلو الى الصالون
شخص: وأنا يا حيوانات مفيش حمدلله على السلامه
بدر بفرحة: قبطان
نورسين بصوات: فارسي الحلو
جريو عليه ورحبو بيه بشده وبعد فترة صعد القبطان الى غرفته
القبطان فارس اوغلو رجل فى 40 من عمره شقيق بريهان يعمل قبطان سفينه
بدر: وحشني اوي فارس والله
نورسين: ومين سمعك ده هو اللى فيكم.

بدر: واطيه انسي العربية الجديدة
نورسين: اصلا انا دفعت حق العربية
بدر: قولت واطية محدش صدقني
نورسين: انا رايحة الجامعة افيد.

فى الجامعة إدارة الاعمال
وصلت نورسين وجلست فى الكافيتريا حتى معاد المحاضرة وبعد فترة دخلت مجموعة سيارات
وصلت وعد الى الجامعة وسط سيارات الحرس وكانت ترتدي توب ابيض و جيب اصفر وترفع شعرها للاعلي
ونزلت من سيارة مرسيدس ماركه افتار فيجين
توجهت وعد الى الداخل ولم تهتم بنظرات او كلام الطلبه وتوجهت الى الكافيتريا وجلست
أحضرت وعد بعض الطعام وجلست تاكل بستمتاع
ولكن كان يجلس بعض الطلبة يتحدثون عنها.

شاب: هي مين الموزة ديه
بنت: مش حلوة اوى يعني
شاب آخر: بلاش غيره البنات ديه
شاب ثالث: بصراحة موزة جامدة طحن بس عوزين نعرف هي مين
الشاب الأول بغرور: انا هعرفلكم هى مين
توجه الشاب لكل غرور إليها وجلس أمامها لكل ثقة
الشاب: هاي انا مراد المنصوري وانتى
وعد: لا تعليق وتاكل فقط
مراد: اممممممم تقيله انا بحب البنت التقيلة بس عادى ممكن تتكلمي
وعد: لا رد وتاكل فقط
مراد بخبث: انتى حلوة اوي.

وضع مراد ايده على صدرها الأيسر لأنه كان عاري وفى لحظة كان مراد على الارض و وعد تقف بكل غرور و ثقة وشاورت للحرس باوقف مكانهم
وقف مراد بسرعة وبصوت عالى جذب الجميع
الشاب: انتى مجنونة يا بت
وعد بسخرية: لا هبلة ومعاية شهادة معاملة اطفال ليك شوق في حاجة
الشاب بعصبية: والله لمسح بيكي الارض
وعد بضحكة رنانة: لوحدك ولا عاوز مساعدة
الشاب بغضب: لا لوحدي
رفع مراد ايده حتى يصفعها ولكن مسكت ايده بكل غضب.

وعد بغضب اعمي: لسه متخلقش اللي يرفع ايده على وعد البحيري يا روح امك.

نزلت وعد على وجه مراد بالقلم ولكن لم يكن واحد بال اكثر من واحد ومسكته من القميص وضربته بالروسيه وفى لحظة كان مراد على الارض أثر ضربه شديدة منها فى قدمة ولم تكتفي بذلك ومسكت ذراعة الأيمن وقامت بكسره وسمع الجميع صوت الكسر كأنها تتلزز بالصوت ورمته بالأرض وفى لحظة دخل أصدقاء مراد وكان أحدهم سيضربها ولكن وجدت شخص يقف فى ظهرها وعندما لفت وجدت بنت وتحت قدمها شاب فغمزت لها.

فى لحظة كان وعد والبنت التانية كانو يقفو وسط حرس الشاب
وعد للبنت: بتعرفي تضربي ولا هنضرب
البنت بضحك: لا بعرف متقلقيش
وعد بضحكة: شكلك كيوت وهنضيع يا وديع
البنت: اشطا
وعد: صلي بقي على رسول الله { عليه أفضل الصلاه وأتم التسليم }
وبالفعل استطاع البنات هزم الحرس
وعد بصوت كالرعد: الحاضر يعلم الغايب اللي يفكر يرفع عينه فيا وعزة وجلاله الله همحيه من على وش الارض واللي ميعرفش انا مين انا بقي.

برنسيسة الاقتصاد وعد البحيري
وفى لحظة كان امن الجامعة يمسكون وعد والبنت ويصعدون الى مكتب العميد وهذا ما حماهم من باقي الحرس
دخلت وعد والبنت بكل غرور و ثقة وجلسو بكل برود
العميد بصوت عالي: ايه المهزلة اللى حصلت تحت ديه
وعد ببرود: دول شباب حاولو يقلو ادبهم علينا وعلمناهم الأدب خلصنا في ايه تاني
العميد: والله لرفدكم انتم الاتنين
البنت ببرود: مش الأول تعرف احنا مين
العميد بسخرية: هتكونو مين بنتين فاشلة.

البنت: انا نورسين الجارحي وهى وعد البحيري اكيد سمعت عننا
العميد برعب: انا اسف والشباب هتيعقبو بلاش تقلقو
قامت البنات وخرجت برا المكتب ووقفو ينظرو لبعض
نورسين برقة: انا نورسين 2 إدارة أعمال
وعد بابتسامة: وانا وعد بردو 2 إدارة أعمال
نورسين: انا معنديش اصحاب ينفع يعني يعني
وعد بضحكة: اكيد ينفع يالا ناكل اصل الحيوان وانا بضربه الاكل وقع
نورسين: الاكل وقع هو كان قد ايه
وعد بدرامه: ربع رغيف فينو والنعمه.

نورسين بصدمة: كل الدراما ديه على ايه رغيف بس تصدقى عندك حق ده ربع رغيف
وعد بحزن: شفتي بقي من حقي ازعل اذاي
نورسين بغل: ادامى يا بت على المحاضرة
وعد: جعانة جعانة ونبي
شدتها نورسين على المحاضرة ولكن وجدت وعد إحدى الحرس يحمل شنطتها و الكتب وسندوتش
فى لحظة واحدة كانت عيون وعد تظهر القلوب للسندوتش والحارس يكتم ضحكته بأعجوبة
شدتها نورسين الى الداخل وجلسو
نورسين: بس انا اول مرة اشوفك فى الجامعة.

وعد: اصلي كنت مسافرة ولسه راجعة من أسبوع
نورسين: حمدلله على السلامه
وعد بابتسامة: تاكلي معايا
نورسين بضحك: يعني انتى زعلانه على ربع رغيف دلوقتي هتديني من السندويش ده
وعد بضحك: لا والله انا مش كده وتفضلي يا نور
قسمت وعد السندويش بالنصف وأخرجت العصير ووضعته أمامهم وغمزت ليها
ابتدت البنات تاكل وكان الدكتور يشرح وجاء ووقف بجوارهم
الدكتور: ايه التهريج ده
وعد بخضه: فى ايه يا عم خضتني حرام عليك.

الدكتور: معلش المرة الجاية هبقي اتصل عليكي
وعد بضحكة: تصدق ضحكتني يالا بقي روح كما شرح
الدكتور: اه يا بت البرود ده
نورسين: حضرتك اسالنا وحنا هنجاوب
الدكتور: ماشي
سالهم الدكتور فى الشرح ولكن المفاجأة بأنهم جاوبو صح وجلسو بكل برود
بعد انتهاء المحاضرة خرجت البنات ووجدو أمامهم طلال الذي ينظر لوعد بشر ولكن وجد ذلك الملاك الرقيق
كانت نورسين ترتدي بنطلون اسود و بدي ابيض و جاكت احمر
نورسين: مين ده
وعد: طلال هتنفخ.

طلال بغضب: عملتي ايه يا هانم
وعد ببراءة: ضرب شاب حاول يتحرش بيا حتى اسأل نورسين صح
نورسين بتاكيد: اه والله و انا ساعتها في الضرب مكنش ينفع اسبها لوحدها
طلال بذهول: بقي القطة الحلوة ديه بتعرف تضرب
نورسين: والقطة بردو بتخربش يالا باي وعد
وعد: باي نوري
نورسين: صح وعد انتى جبتي العربيه بتاعتك منين
وعد: من المصنع بتاعنا
نورسين: ايه ده هو انتي صاحية ماركة مرسيدس.

وعد: ايوه و معايا طلال و يوسف وعمو محمد والد يوسف و طلال وعمتو سمر
نورسين: يعني انتى تبع شركات السيوفي
وعد: ايوه
نورسين: طيب انا بقي عوزة عربيتي مليش دعوة
طلال: هو حضرتك دافعة تمن العربية
نورسين: ايوة
طلال: تمام انسة نورسين العربية هتوصل لغاية بيتك النهاردة
نورسين بفرحة: بجد مستر طلال انا عايشة فى قصر الجارحي
طلال: تمام انسة نورسين ذي مقولت ليكى العربية هتوصل النهاردة.

نورسين: تمام انا همشي بقي علشان الحق اروح الشركة باي وعد
وعد: باي نورسين
غادرت نورسين وتوجهت وعد الى السيارة وتركت طلال يقف بمفردة وبعد لحظة قامت وعد بالنده عليه فتوجه إليها وركب بجوارها وانطلقو الى الشركة.

فى شركة السيوفي
وصلت وعد و طلال وحكت وعد لهم ما حدث معها فطمان محمد عليها ومنع طلال من الكلام معها فخرج متعصب وتوجه الى مكتبة ولكن فى لحظة نسي كل شي وتذكر تلك النورسين الجميلة الرقيقة فتصل على المسؤل عن تسليم السيارات وعلم كل شي عنها وأحضر رقمها وتصل عليها
نورسين: الو
طلال: الو أستاذة نورسين
نورسين: ايوة انا مين معايا
طلال: انا طلال السيوفي
نورسين: خير استاذ طلال.

طلال: ورق العربية بتاعت حضرتك ادامي بس مش مكتوب اللون ممكن اعرف اللون
نورسين: عادى استاذ طلال اي لون
طلال: طيب ايه رايك فى اللون الرمادي
نورسين: تمام استاذ طلال
طلال: تمام أستاذة نورسين العربية هتوصل النهاردة مع السلامة
نورسين: مع السلامة.

فى قصر الجارحي
عاد بدر و نورسين القصر ووجدو والدتهم و خالهم يجلسون
نورسين: فوفا حبيبي اخبارك ايه
بدر: احكي بقي قبطان على آخر مغامراتك
فارس بضحك: مغامراتي الله يسامحك بس خلاص خلصت
بدر: تقصد ايه
فارس: انا سبت البحر
بدر بفرحة: يعني خلاص هتفضل معانا
فارس: همسك شركة الشحن البحري
نورسين بفرحة: اهم حاجة انك هتفضل معانا على طول.

قطع كلامهم دخول إحدى الخدم يخبرهم بوجود أشخاص يسألون عن نورسين فخرج بدر و فارس وخلفهم بريهان و نورسين
بدر: مين انتم
العامل: احنا من شركات السيوفي والأستاذة نورسين كان ليها عربيه ممكن تتفضل تستلمها
نورسين: بجد هى فين
اخرج العامل السيارة من السيارة الحاملة و نزلها أمامها
دهش الجميع من جمال السيارة وروعتها فكانت سيارة باللون الرمادي فى الازرق وسبور
شكر بدر العمال وأعطي لهم بقشيش وغادرو.

فارس بتعجب: اذاي العربيات ديه وصلت مصر
نورسين: من فترة نزلت صور كتير على السوشل ميدا وحجزت عربية والنهاردة كلمونى وبعتولها ليا
بريهان: بصراحة شركة محترمة
نورسين: صاحبتي شريكة فيها
بدر بستغراب: صحبتك مين
نورسين: وعد البحيري
فارس: المهم فين عنوان الشركة عاوز عربية من عندهم
نورسين: تمام يا كوتش هديلك العنوان
بدر: جرا ايه يا ست بيري سيبانه أسبوع جعانين والبقرة ديه بتاكلني جينه وعيش بس.

بريهان: يا روحى حالا هجهز الاكل بس سؤال فين الاكل اللى كنت عملاه وسيباه فى الفريزر
بدر بصدمة مصطنعة: انا مشفتش اكل
فارس بسخرية: يعني بقالك أسبوع عايش على جبنه ولسه ماسك صحتك لا جامد يا واد
نورسين بردح: ده كان ناقص ياكلني
بريهان: خلاص اخرسو شوية محدش ليه دعوه بدري
بدر بغزل: ونعمه انتى عسل
مر الوقت وذهب كل شخص الى غرفته ونام.

فى صباح اليوم التالي
توجه فارس الى شركة السيوفي وتعاقد على العربيه وطلب استسلامها فورا ولكن زاد مبلغ 5 آلاف جنية للسرعة فوافق
كانت سيارة سوداء كاملة و بداخلها اللون الأحمر وكانت اسبور.

مرت الأيام والليالي وفاتت سنة كاملة
- أصبحت من خلالها شركات السيوفي قد عادت الى مجدها و عظمتها
- استمرت نورسين فى صداقه وعد
- تحرك قلب طلال لنورسين ولكن كان العاقد الوحيد انتشار خبر حبه من وعد
- زاد شهره الشباب الثلاثة على مستوي رجال الأعمال
- نجحت وعد و نورسين و يوسف فى الجامعة وخرجهم بتقديرات عالية.

فى قصر السيوفي
سمر: يعني فاتت سنه كاملة ولسه منعرفش مين عمل كده فى الشركة
يوسف: والله عمتو معرفين نوصل
محمد: الحمد لله ان الشركة رجعت ذي الأول وأحسن
طلال: فعلا كمان هنستلم توكيل عربيات جديد غير مرسيدس
سمر بصوت واطي: مالها وعد
طلال: مش عارف بقالها يومين على الحاله ديه
يوسف: على فكرة هى مستنيه حاجة فى التليفون
محمد: وعد وعد وعد
وعد بخضه: فى ايه بابي
محمد: مالك طفلتي
وعد: مفيش حاجة.

طلال: امال التليفون الى مسكاه 24 ساعة في ايدك ليه
وعد بنرفزة: أوف أوف في ايه متسبوني فى حالي
يوسف: حبيبتي هما ميقصدوش
قطع كلامهم صوت رنين هاتفها فأسرع بالرد وضحكت بشر وحملت حقيبتها وغادرت القصر بعد ان اخذت جميع الحرس ونبهت عليهم عدم خروجهم من القصر
طلال: فى ايه
سمر: فى ايه
محمد: ربنا يستر
جلس الجميع فى حاله خوف و رعب مما سيحدث قريبا وما زاد خوفهم منع الحرس المتبقي منعهم من الخروج بتاتا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة