قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل السابع عشر

في قصر السيوفي
توقفنا عندما ترك وعد الجميع و ذهبت الى الجنينة وجلست وبعد شوية جلست خديجة بجوارها.

خديجة: انا عارفة انك اتظلمتي وتحرمتى من امك و ابوكى بس انا بردو اتحرمت من بنتي خلينا نعوض انا وانتى اللى فاضل من عمري معاكي وصدقيني مش هتندمي انا لغاية دلوقتي بشتري لبس لامك عارفة لما تمت 25 سنة اشتريت فستان فرح حتى فستان الحنه ولبس النوم ممكن تقولي عني مجنونة بس انا ام وكان نفسي أفرح بيها اتخيلتها كتييييييير اوى وهيا رايحة المدرسة و الكلية وتخيل انها بتتخانق معايا علشان شاب حبته و تخيلتها وهى جاية تعيط وتترمي فى حضني ان الشاب سابها ياااااااااا كان نفسي اعيش معاها كل ده عارفة انا عشت كل ده مع ولاد أخواتي بس مكنش هيبقي نفس احساسي مع بنتي بس كنت بابتسم علشان محزنش العيلة بس انا فرحانه انها حبت و تجوزت الراجل الصح الراجل اللى حافظ عليها انا مش هقدر اقول حاجة عنه لانى معرفهوش بس نفسي اعمل اللي اتحرمت منه مع بنتي انا مش هتغط عليكي ولا هقولك سامحيني لا انا هسيبك براحتك لغاية متيجي ويوميها هتلاقي حضني مفتوح ليكي لاخر يوم فى عمري خدي وقتك بس ارجوكي بلاش تطولي لان العمر مش فاضل فيه كتير.

وعد بلهفة: بعد الشر عليكي
خديجة بابتسامة: متخفيش قاعدة على قلبك لغاية مجوزك و شيل احفادك
وعد: عندك البارد اللى جوه هفرحي بيه
خديجة بتامل: يا ريت انتى و هو فى يوم واحد
وعد بارف: يع انا و الطور ده فى يوم واحد حرام عليكي كمان مين يفكر يتجوز الطور ده
خديجة بضحك: يالهوى لو سمعك مش بعيد نرجع بيكي المستشفي تاني
وعد بثقة: يبقي انتى متعرفيش حفيدتك الظاهر انى هربي الطور ده.

خديجة بابتسامة جميلة: ايوة انتى حفيدتي الغالية اللى هيفكر يقرب منها هكله بسناني و هدفنه حي لسه متخلقش اللى يقف ادام عيلة اغلو و بارون انتى حفيدتي انتى السلطانه
وعد: تو تو تو انا البرنسيسة و
قطع كلامهم صوت خناق من الداخل فاسرعت وعد للداخل وجدت فاروق و بدر يضربون طلال و يوسف فاسرعت لهم وقامت بضرب فاروق وقام يوسف بضرب بدر فبعد الشباب عن بعضهم
وعد بغضب: انتم اتجننتم اذاي تضربو بعض.

فاروق بغضب: الحيوان ده كان بيحضن نورسين
وعد بغضب: يا حلتها وفيها ايه مانتم يا تركوه طول النهار و الليل اي ست تشفوها تحضنو و تبوسو
بدر بغضب: انتى مجنونة
وعد بسخرية: اول مرة تعرف انا اصلا معاية شهادة معاملة اطفال فعقل كده علشان انتم فى ارضي وفى ملعبي.

طلال بغضب: و انت مالك هحضنها ولا ابوسها حتي ها كمان الحق عليا البنت كانت هتقع وانا لحقتها يعني اسبها تقع تتكسر وكمان هى اصلا فاضية ملقتش لحم فى جسمها ودل شوية عظم و جلد
وعد: الله يحرقك انت بتقول ايه لحم ايه و جلد ايه هنتنفخ يا بن الجذمة
محمد ببرود: شكرا يا مؤدبة اصلي معرفتش اربي
فاروق: بتلحقها دانتا كان ناقص تاكل شفايفها
طلال: خلاص انا بتقدم رسمي ليها و نصلح غلطتي.

بدر بجنان: انت مجنون يعني هتسيب وعد اللى كل الناس عارفة انها مخطوبة ليك وتتجوز اختي
فاروق بغضب: اصلا احنا ماعندناش بنات للجواز والهانم اللى سارحة معاها ترجع تركيا
وعد برتح: نعم نعم يا روح امك سارحه ليه هو انا سجارة سارحة مع واحد شوية متنقي الفاظك يا كابتن انت
طلال: خلاص انا مستعد اصلح غلطتي جوزوهالي وامركم لله
بدر بعصبية: غلطة ايه يا حيوان
فاروق بغضب: وهتتجوز انى واحدة فيهم.

طلال بعدم فهم: مفيش غير نورسين هي اللى هجوزها
مؤمن اغلو بغضب: وحفيدتى التانية اللى كنت ماشي معاها ومعرف الناس انها خطبتك انت ايه
فراس بهدوء: اهدو يا جماعة وانا كمان عاوز أتجوز من سمر هانم
سمر: نعم اللى هو اذاي معلش
يوسف بغضب: نعم تجوز مين لا طبعا سمر لا
طلال بغضب: هو انت اذاي تطلب طلب ذي ده
فاروق بسخرية: وليه لا هى هتلاقي واحد ذي فراس ده ملك تركيا
بدر: وانتم اصلا تطولو.

وعد بغضب: فعلا منطولش اذاي اصلا اللى اسمه فراس ده يطلب يتجوز سمر السيوفي ده مجنون رسمي وانا اللى هعالجة
اصبح 5 شباب يتبادلون الكلام العنيف و الصعب وبينما الكبار توجو الى السفرة حتى يتناولون الطعام.

علي السفرة
محمد: انا اسف والله معرفتش اربي الحيوانات دول لونهم كانو متربيين بس معرفش ايه اللى عمل كده فيهم
مؤمن: ولا يهمك عادى انا بردو كنت مربي العيال دول بس باظو
محمد: احم احم انا اولا بعتذر على كلام البقر دول ثانيا انا كنت عارف ان طلال بيحب نورسين وكنا هنحدد يوم ونيجي نطلبها منكم بس اللى حصل بقي.

مؤمن اغلو: اذاي بس وكل الناس عارفة ان طلال و وعد بيحبو بعض فذاي دلوقتي هيجوز نورسين يعني هما خلاص هيسيبو بعض
محمد: ويسيبو بعض ليه طلال و وعد عمرهم مهيتفرقو لغاية ميموتو بس هو هيتجوز نورسين
بريهان: يعني دلوقتي انت عاوز طلال يتجوز الاتنين
محمد: اتنين ليه هو اه يقدر يفتح بدل البيت 4 بس هو بيحب واحدة بس مين التانية معلش
مؤمن: وعد
محمد: مالها وعد.

بريهان بنرفزة: لا كده خلاص هو سؤال واحد طلال هيتجوز مين بالظبط نورسين و لا وعد
محمد بستغراب: و وعد مالها بجواز طلال و نورسين
خديجة: بس محمد بيه هى وعد بيتحب طلال
محمد: ايوة طبعا بتحبه
خديجة: ونوين يتجوزو
محمد: لا طبعا هما هيعيشو مع بعض تاني
خديجة: لا كده انا هموت احسن
محمد بضحك: بببببببببببس طلال و وعد أخوات وليس أكثر
بدر بصدمة: اذاي
محمد بضحك: تعالو أخيرا خلصتو خناق تعالو اترزعو.

بدر: ايوه بردو حد يفهمني اذاي
محمد: اتكلمي يا جلابه المصايب أى مصيبة تحصل يبقي العقربة ديه
وعد: احم احم هو يعني يعني
فاروق: ااااه هو القطة كلت لسانك ياختي متتكلمي
وعد بثقة: لما كان عندي 19 سنة الشركة اتعرضت لمشاكل فنزلنا كلنا للشركة وانا نشرت اشاعة انى انا و طلال مخطوبين و بنحب بعض بس
بدر: يخربيت دماغك
طلال بابتسامة: تربيتي يا بت
محمد: تربية زبالة
خديجة: بردو انا مش فاهمة اذاي طلال و وعد أخوات.

محمد: ايوة اخوات وكمان يوسف اخوها وعد لما اتولدت كان امها الله يرحمها وانا مراتي كانت لسه مخلفة يوسف بقالها أسبوع فبالتالي رضعتها معاه وبعد كده اتربت وعد وسط ولادي وعلى فكره طلال هو اللى رباها وعد مسبتش حضن طلال اللى من فترة قريبة ولغاية دلوقتي ساعات كتيرة بتلقيها نايمة فى حضنه او حضن يوسف
بدر بابتسامة: يعني البت ديه مش مرتبطة
وعد: بت فى عينك ياض.

محمد: ونبي ارحموني انا تعبان وصاحب مرض شوية احترام بقي يا حيوان منك ليه
مؤمن: الحمد لله
طلال: طيب ايه كده نورسين هتبقي مراتي
مؤمن: ادام هتاخد بنتنا احنا كمان هناخد بنتكم
وعد بسرعة: لاااااااا هى مش صفقة انا مش موافقة
فاروق: اخرسي يا بايرن
مؤمن: انا بطلب ايد سمر لابني فراس
محمد: والله الرأي رأي سمر
وعد: الأول بس نقول مبروك لطلال و نورسين اشطا
مؤمن: اكيد مبروك يا ولاد.

طلال بفرحة: ونبي انت عسل مؤمن مبروك يا موزة
فاروق بارف: موزة انا من رأي نرجع فى كلامنا
وعد: عارف ياض انا من رأي ترجع تركيا افيد
فراس بحدة: باااااااااااااااااس طلال هتيجوز نورسين و انا هتجوز سمر انتهى الكلام
وعد: سمورة القمورة نقول مبروك
سمر بكسوف: بس يعني
طلال بحب: مبروك يا سمارة
يوسف بزعل: مبروك يا عمتو
سمر بحنان: يوسف يا عمري انا سمورة حبيبتك انت زعلان مني
يوسف بحزن: لا مش زعلان عمتو.

وعد بحب و حنان: سمر ملكنا يوسف هيا امنا و أختنا و صحبتنا و حبيبتنا بس لازم هى كمان تفرح وتسعد و تعيش أيامها احنا كمان خلاص كبرنا و ادادي طلال هيتجوز و بكرا ربنا يكرمك وتتجوز و انا كمان اكيد هيجي يوم وهتجوز يبقي ليه نحرمها من سعادتها وفرحتها احنا خدنا أيام شبابها و صباها بلاش نحرمها من اللى فاضل ليها
يوسف بابتسامة: عندك حق مبروك يا سمورة
حضنها يوسف بشده و توجه طلال لها و حضنها وسحب وعد لحضنهم.

كان الجميع ينظر لهم بسعادة وبعد شوية بعدو عن بعض وهنا أطلقت وعد زغروطة مصرية أصيلة وسط دهشة الجميع
وعد بفرحة: يوم الخميس اللى جاي خطوبة طلال على نورسين و فراس على سمر
طلال بضحك: طيب متخليها جواز على طول
فراس بضحك: والله الواد ده بيفهم
خديجة: يبقي الخطوبة هنا و الجواز فى تركيا علشان باقي العيلة
طلال: بعد شهر واحد ويحصل الجواز
بريهان: الفرح بعد انتهاء القرية السياحية.

طلال: كده ظلم لسه اصلا موفقناش وطول ما بدر و وعد فى الموضوع مش هنتجوز عمرنا
وعد: اخرس طلال لا طبعا مينفعش الجواز فى تركيا والناس هنا
بدر: هنبعت دعاوي للكل لحضور الفرح هناك
محمد: خلاص يبقي يكتبو الكتاب هنا وبعد كده يسافرو
خديجة: موافقين
بدر بتكبر: مش المفروض الأستاذ طلال يطلب نورسين مني
طلال بغيظ: انا طلبتها من جدو مؤمن و بيري العسل ديه وهما وافقه
وعد بفرحة: من بكرا هامر بتجهيز كروت الدعوة و الفساتين.

فاروق: طيب والقاعة
وعد بابتسامة: قاعة انت قديم اوى قصر البحيري هيتفتح ليهم وهيجهز
طلال بدهشة: انتى تقصدي قصر الراوي
اكتفت وعد بهز دماغها مع ابتسامة على شفايفها
طلال بفرحة: ربنا يخليكي ليا يا قلبي
وعد بسعادة: ويخليك ليا يا طيلو يا عسلي
بدر: تمام اوي انا موجود معاكي من بكرا فى كل الترتيب
وعد بسخرية: ليه هتشلي الشنطة
بدر بغيظ: باردة.

وعد بجديه: ودلوقتي بعد اذن جدو مؤمن و انطي بيري تسمحو لطلال ياخد نورسين و يروحو يشترو الشبكة
مؤمن: مفيش مشكلة طلال راجل وانا واثق فيه
بدر: وانا هروح معاهم
وعد بنظرة مميته: اخرس
بدر: حاضر
وعد: وطبعا بعد اذن مودي فراس هياخد سمر و يروحو يشترو الشبكة
محمد: طبعا موافق
وعد: تمام يالا كل واحد ياخد خطبته و يخلع
غادر الأربعة الأربعة فضل الباقي
مؤمن: احنا كمان نستاذن والايام جاية كتير
محمد: لسه بدري خليكم شوية.

بريهان: معلش اليومين اللى فاتو كانو طوال على الكل
محمد: ذي منتم عاوزين نورتونا
خديجة بأمل: وعد ينفع تيجي معانا وتفضلي اليومين دول معانا
مؤمن: ياريت يا بنتى لو يعني توافقي
وعد: انا اسفة انتم لسه قايلين ان اليوم كان طويل عليكم امال انا بقي اللى بقالي شهرين عارفة الحقيقة يبقي ايه
فاروق بحنان: تعالى وصدقيني مش هتندمي
بدر بفرحة: ايوة وعد تعالي متخفيش.

محمد بحنان: روحى معاهم يا وعدي هما بردو ملهمش ذنب ونفسهم يفضلو معاكي
وعد: بس يعني
خديجة بسرعة: محدش هيقدر يزعلك ولا يتكلم معاكي علشان خاطري وافقي
وعد: تمام هاجي هطلع اجهز هدوم و هنزل
صعدت وعد إلى الأعلى وجهزت شنطة ملابس ونزلت وأمرت من إحدى الخدم الصعود لإحضار الشنطة وغادرو
مراد: وعد راحة فين
وعد: جهز الرجالة هروح بيت الجارحي يومين
فاروق: مش لازم حرس
وعد بارف: اسكت ياض انت مش ناقصة الحكاية.

مراد بضحكة مكتومة: تمام برنسيسة هجهز كل حاجة
بعد شوية كانت وعد تركب و بجوارها فاروق و انطلقو الى قصر الجارحي و خلفهم باقي الحرس و العائلة.

- اشتري طلال شبكة فخمة و جميلة لنورسين و بعد ذلك ذهبو لتناول العشاء
- كما قام فراس بشراء شبكة فخمة لسمر و توجهت إلى إحدى المطاعم للعشاء.

فى قصر الجارحي
وصل أسطول السيارات الى قصر الجارحي وقام مراد بتوزيع الحرس الخاص بوعد باماكنهم ونزلت وعد والباقي و دخلو
بيريهان بسعادة: نورتينا وعد والله البيت نور
وعد بابتسامة: شكرا انطي بيري
خديجة: حد يطلع شنطة وعد عندي الجناح
وعد بسرعة: لاااا انا هقعد مع نورسين معلش
خديجة بذعل: ليه يا بنتي بس.

وعد بجدية: حضرتك انا وافقت اجي هنا علشان متزعليش بس من الصعب اقبلكم في حياتي عادى وتعامل معاكم بسهولة سيبي الأيام تداوي الجروح و الألم
فاروق: وعد بتتكلم صح جدتو
مؤمن: خلاص خديجة ادام معانا فى بيت واحد يبقى تمام
خديجة: خلاص يا عمري ذي متحبي
وعد: معلش فين أوضة نور اصلي بصراحة فاصلة وعاوز اشحن
فاروق: هاتي وانا اشحلك
وعد بضحكة: لا انا عاوزة اشحن مخي يعني عوزة انام.

بدر بحنان: لا اطلعي خدي دش ونزلي علشان نتعشي انتى مكلتيش حاجة من الصبح
وعد بستغراب: بدر انتى تعبان ولا ايه بلاش جو الحنية ده ونبي
بدر: تصدقي انتى صح اطلعي يا بت فوق
صعدت وعد وهى تضحك على تعابير بدر و ذهبت خلف الخادمة.

مر الوقت وعادت نورسين و علمت بوجود وعد فصعدت بسرعة لها و فضلو يتكلمو و يهزرو و أخيرا سقط الجميع فى النوم ماعدا وعد التى لم تستطيع النوم بسبب تغير المكان فحملت جاكت الترنج ونزلت الى الجنينة و جلست على الارض ونظرت الى السماء و تنهدت
شعرت وعد باحد يجلس بجوارها وكان فاروق
فاروق: ايه منمتيش ليه
وعد: مش عارفة انام
فاروق بحنان: على فكرة حضن جدتك حلو وحنين وانتى عاوزة تروحي بس مستكبره.

وعد: مش تكبر كل الحكاية ان انا طول عمري عائشة مع عيلة ابويا و دلوقتي ظهرت عيلة امي فصعب انى أتقبل الفكرة اصلا انا حاسه بخنقة شديدة من الفكرة ما بالك بقي احضنها و نام جمبها
بدر وهو يجلس: مع الوقت هتتقبلي الفكرة عارفة لو سافرتي تركيا وسط العيلة هناك هتبقي متعه فظيعة
وعد: عارف بدر انت غريب اوى بس متخلف
بدر بضحك: الله يكرم اصلك وبلاش تغلطي علشان انا اكبر منك
وعد: وده سبب اكبر انك متخلف.

فاروق بضحكة: طول عمره والله متخلف
وعد: انت بتعرف تتكلم عربي اذاي
فاروق: بسبب طبيعة شغلنا
فراس بضحك: ااااه يا كلاب وخدين الموزة لوحدكم
وعد بابتسامة: فروستي تعالى اقعد
نورسين: وسع للتسالي الجامدة
وعد بغمزة: فينك يا طيلو تيجي تشوف الموزة
نورسين بكسوف: اخرسي يا وعد
وعد: اتبسطي وشتريتي الشبكة اللى عوزاها ولا الحيوان اسخسر فيكي
نورسين: لا طبعا طلالي اشتري ليا الشبكة اللى عوزاها واكتر كمان.

وعد بحب: ربنا يسعدكم يا رب
الجميع: امين
بدر بضحك: مين كان يصدق وعد البحيري قاعدة معايا و بنضحك كمان لا كده كتير
وعد بتكبر: علشان تعرف انى متواضعة يقعد مع المتخلفين اللى ذيك
بدر بصدمة: متخلفين طيب والله مانا سايبك.

جريت وعد وهو خلفها الى أن امسكها وفضل يهزر معاها بعد فترة من الهزار و الضحك نامت وعد على كتف بدر فقام بحملها وصعد الى غرفة نورسين ووضعها على السرير وفضل ينظر لها بحب و حنان ونقل نظرة الى شفايفها وقام بوضع قبلة عليهم لكل هدوء وبعد ذلك بعد عنها ونصدم بوجود فاروق أمامه على الباب فخرج وذهب الى غرفته و حلقة فاروق
فاروق: ايه اللى انت عملته ده
بدر: مش عارف مش عارف.

فاروق: اوعي تنسي مين هى وعد البحيري مش علشان بقت قربتنا يبقي خلاص ممكن تسامح
بدر: بس انا معجب بيها
فاروق: غلط انت معجب بياسمينة اللى نقذتك فى لبنان لكن وعد عدوتك
بدر بياس: يعني ايه
فاروق بابتسامة: يعني سيب الأيام تحدد مشاعركم
بدر: انت مش شايف هى قد ايه حلوة و جميلة والرجالة حوليها فى كل مكان واللى اسمة حاتم و جاسر دول شكلهم مش سهل.

فاروق بياس: فعلا متخلف يا زفت ديه البرنسيسة وعد البحيري تفتكر مش هتعرف تحافظ على نفسها ديه علشان تجي هنا جابت معاها رجالة اكتر من رجالتنا كمان طلال و يوسف و انت جمبها يعني هتحميها صحيح عملت ايه فى المشروع
بدر بضحكة: حرقت دمها و عصبتها وخليت عمى محمد خرجها برا الإجتماع
فاروق: الله يحرقك يا شيخ
بدر: متخفش اوى كده انا هنفذ شروطها اصلا
فاروق بضحك: ابشرك بأيام سوده اتخمد ياض
بدر: على فكرة انا اكبر منك.

فاروق بنصف عين: اتخدم يا بدر احسلك
وأخيرا نام الجميع.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة