قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع

فى إنجلترا
فضل طلال يصالح وعد الى أن ضحكت وجاء معاد مقابلتهم للشركة فتوجهو الى هناك
وصلو الى الشركة التى كانت عملاقة وشامحة فدخلو وصعدو الى الاعلي
وعد بضحك: كل ده طول شركة ليه صاحبها زرافة
طلال بضحك: لا نجفة
وعد بسخرية: ظريف اوى يا واد استني اضحك اهاهااها
طلال بارف: رخمة على فكرة
اخرجت وعد له لسانها وعندما انفتح الأسانسير عادو لبرودهم وتوجه الى مكتب السكرتيرة
{ الحوار بالانجليزي }.

وعد بارف: مستر ماكسيوس باردن موجود
السكرتيرة بدلع لطلال: حضرتك اسمك ايه
وعد بغضب: اتكلمي عدل وردى عليا
السكرتيرة بخوف: ايوة موجود انتى مين
وعد بعظمة: انا وعد البحيري
السكرتيرة: لحظة واحدة
دخلت السكرتيرة الى الداخل ولفت وعد لطلال
وعد بعصبية: متاخدها معاك الشقة احسن
طلال بصدمة: وعد انتى اتجننتي
وعد بعصبية: ايوة اتجننت انت مش هتتجوز ولا هتحب حد غيري انا بنتك و اختك و صحبتك.

طلال بهدوء: اهدي طيب مفيش واحدة هتملك قلبي غيرك انتى طفلتي و برنسيسة قلبي وكمان
قطع كلامها خروج السكرتيره تعلمهم بان المدير فى انتظارهم فدخلو الى الداخل
صدم طلال و وعد عندما وقع نظرهم على المدير الذي يدعي ماكسيوس باردن
وعد بالمصري: يخربت اهلك انت مين بالظبط
ماكسيوس بضحكة: هو لسانك ده مسحوب منك
طلال بصدمة: انت مين بالظبط ماكس بارون ولا ماكسيوس باردن.

ماكسيوس بضحكة: اهدو بس كده وانا هفهمكم انا اسمي ماكسيوس باردن بس اصحابي بيقولولى ماكس علشان كده انا اعتبرتكم اصحابي وقولتلكم ماكس
شخص: انت تعرفهم ماكس
ماكسيوس: ايوه هما دول اللي انقذوني امبارح
الشخص: شكرا جدا انا ديفيد الفونس
وعد: لحظة واحدة انت ديفيد وهو ماكسيوس وانتم الاتنين بتعرفو عربي ومش اي عربي ده مصري كمان انا ليه حاسه انكم هتطلعو من الباطنية
ديفيد بضحك: انتى كتير مهضومة يا صبيه.

وعد: اشطا قلبو لبناني
طلال: اهدو بقي شوية عاوز افهم حاجة واحدة بس تجاوب بكل صراحة
ماكسيوس: اتفضل وأكيد هجاوب
طلال: انتم تبع المافيا
ماكسيوس: لا مش تبع مافيا ولا لينا علاقه بيهم انت ممكن تعرف مقدار ثروتنا احنا مش محتاجين فلوس حرام
وعد بجدية: انا بعتذر منك بس احنا تعلمنا بيرفض أننا نتعامل مع حد فلوسة حرام مستر ماكسيوس
ماكسيوس: متخفوش انا فاهم الكلام ده كويس
طلال: يبقي نناقش الصفقة
ديفيد: تمام.

جلس الأربعة على التربيزة يناقشون و يتابحثون شروط و بنود الصفقة لمده طويلة الى ان وافق الطرفان على شروط العقد ونتهت الجلسه بمضي العقد
ماكسيوس وهو يصافحة: مبروك استاذ طلال
طلال وهو يصافحة: مبروك علينا
ديفيد: يبقي لازم تحضرو الحفلة
طلال: بشكرك جدا بس احنا لازم نسافر بعد بكرا مصر علشان وعد جامعتها
ماكسيوس: جامعة انتى صغيرة بس متوقعتش انك فى جامعة
وعد بابتسامة جميلة: انا فى 2 جامعة إدارة أعمال.

ديفيد: على فكرة الحفلة بكرا يعني مفيش تعطيل خالص
طلال وهو ينظر لوعد فحركت عيونها: تمام هنحضر الحفلة
وعد: نستاذن احنا بقي
غادر طلال وبين احضانه وعد وتوجهو الى احدي المطاعم وجلسو ياكلو.

عودة الى أرض الوطن الحبيب
عند يوسف
وصل يوسف الى جامعة وعد وصعد الى مكتب العميد وخبط وسمح له بالدخول
يوسف: صباح الخير دكتور
العميد: صباح النور انت مين
يوسف: انا يوسف السيوفي اخو الطالبة وعد البحيري
العميد: اذاي اسمك يوسف السيوفى و هى اسمها وعد البحيري
يوسف بعملية: وعد بنت خالتي وأختي بالرضاعة
العميد: تمام خير
يوسف: اختى في المستشفي عملت حادثة وده تقرير المستشفي علشان نسبة الغياب.

العميد بجدية: الف سلامة عليها تمام يا ابني انا هرفع نسبة الغياب
يوسف وهو يقف: أتمني ده يا فندم
العميد: بلاش تقلق ان شاء الله تقوم بالسلامة
يوسف: شكرا يا دكتور بعد اذنك
غادر يوسف ولم يسلم من همسات البنات له ولكن لم يهتم وتوجه الى السيارة وغادر إلى الشركة.

فى قصر الجارحي
وصل بدر وامه الى القصر وفى لحظة كان يسقط بدر على الارض بشده أثر لكمة شديدة من أحد
بيريهان بخضة: ابني بدر حبيبي انت كويس
بدر بغل: كويس متخفيش بيري
نورسين بسخرية: قوم ولم اللي وقع منك
بيريهان بصدمة: بقي انتى اللي ضربته
نورسين بفخر: طبعا انا علشان ميعصبنيش تاني
بدر وهو يخلع جاكت البدله: طيب وحيات امك مانا سايبك.

صرخت نورسين وطلعت تجري و خلفها بدر فتنهدت بيريهان على أطفالها مهاما كبرو سوف يظلو شعار وصعدت الى غرفتها لتبدل ملابسها وتنزل لتعد الطعام لهم
دخلت نورسين غرفة التدريب ولكن عندما دخل سقط على الارض فوقفت نورسين تضحك بشده على منظرة
بدر بالم: يارب يرزقك بواحد اهبل و عبيط و يكون اسود وسنانه مكسره ويكون بكرش و احول كمان
نورسين بضحك: أدعي براحتك مش هتعرف تمسكني يا بيدو
بدر وهو يقف: انتى شايفة كده.

وفي لحظة كانت نورسين تحت ايده وهو يسدد لها بعض اللكمات الخفيفة وهى تصرخ و تصيح بامها التى أسرعت لهم ووجدت بدر ينظر عليها لكل فخر وشماته
كانت نورسين معلقة من ملابسها على الحائط ومنظرها بضحك بشدة فضحكت امهم بشدة على ذلك الثنائي المجنون فخرجت وعادت الى المطبخ
نورسين بعيون كالقطة: بدر بيدو حبيبي نزلني
بدر وهو يجلس على الكرسي: لا انتى كده حلوة.

اخرج بدر التليفون واخذ يلتقط لها بعض الصور وهى تتحرك بشده ولكن فى لحظة كان بدر يرمي التليفون ويسرع لشقيقته قبل وقوعها على الارض الصلبة وامسكها بين احضانه
بدر بخوف: انتى كويسة يا عمري
نورسين: اه حبيبي متخفش مالك بس
بدر بخوف: خفت تقعي يا قلبي
نورسين بابتسامة وحب: بس انا مكنتش خايفة علشان عارفة ان اخويا حبيبي وسندي هيحميني من اى حاجة
بدر بحنان وهو يحملها بين ذراعه: علشان انتى بنتي مش اختي.

وضعت نورسين راسها على صدره و خرجو وصعد بيهاالى الأعلى وادخلها غرفتها ووضعها على الكرسى
بدر بحنان: يالا يا عمري خدي دش ونزلي علشان ناكل
نورسين: حاضر بيدو
غادر بدر وتوجهت الى الحمام وأخذت دش سريع ونزلت الى الاسفل وبعد قليل نزل بدر وجلسو يتناولو الطعام وسط الهزار والضحك.

مر باقي اليوم وصباح اليوم التالي ولكن فى المساء وفى إنجلترا
تألق طلال ببدله باللون الرومادي وقميص ابيض وترك اول زاير القميص مفتوح
اما وعد بفستان باللون السماوي عاري الصدر ورفعت شعرها الى الاعلى
وعد: طيلو طيلو
طلال: ايه حبي
وعد بنرفزة: تعالى اقفل المخروبة ديه
طلال بضحك: ولا عمرك هتنضفي ابدا
قام طلال بإغلاق السوسته الخاصة بالفستان واخذ الحذاء وجلس أمامها ولبسهلها
وعد بحب: ربنا ميحرمني منك ابدا.

طلال بحنان: ولا منك يا قلبي بس ايه يا بت الجمال ده موزة موزة يعني
وعد بدلع: مرسي طيلو يعني ينفع اتعاكس
طلال بجدية: هتفضلي جمبي واوعي تروحي هنا او هنا مفهوم
وعد بجدية: متخفش يا سطي أختك بت مخلصة وتفوت فى الحديد يالا بينا
طلال بحسرة: ربنا يستر والنعمة حاسس أننا هنترحل مصر بسببك استني يا بت المجنونة
خرج طلال يجري خلف وعد وتوجهو الى السيارة التى أرسلها لهم ماكسيوس وتوجهو الى القصر.

كان القصر قمه فى الفخامه و الرقي وكانت الحفلة على أعلى مستوي
دخلت وعد وبجوارها طلال وهو يمسك اديها بشده
ماكسيوس: منور طلال اهلا بالصغنن العسل
طلال: اهلا وسهلا ماكس
وعد: هاي ماكسيوس
ماكسيوس: يا بنتي قوليلي ماكس ذيهم
وعد: لا اسمك حلو كمان فيه قوة وعظمة و فخامة
ماكسيوس بذهول: كل ده من اسمي خلاص اوعدك من النهاردة اسمي ماكسيوس
وعد: براحتك كل واحد حر فى اسمه
طلال: حبيبتي تعالى نرقص.

توجه طلال الى نصف القصر ورقص معها بحب و رومانسية
استمر الحفل ولكن بعد مرور ساعة و نصف استأذن طلال من ماكسيوس وغادر الحفلة و رجعو الشقة.

فى مساء اليوم التالى
كان طلال و وعد يجلسون فى انتظار موعد الطائرة للانطلاق الى مصر وبعد قليل أعلن كابتن الطائرة على ربط احزمه الكراسي للإقلاع
طلال: دلوقتي احنا خدنا صفقة السيارات هنعمل ايه
وعد: مش فاهمة تقصد ايه
طلال: هنجيب فلوس منين نعمل حمله الدعاية للعربيات
وعد: امممممممم محلوله نوصل بس بالسلامة ونقعد كلنا ونشوف بس ادعي ربنا وهو هيوفقنا احنا كنا فين وبقينا فين
طلال: عندك حق ربنا كريم.

وعد وهى تمسك ذراعة: عاوزة انام طيلو
طلال بحنان: نامي يا قلبي طيلو نامي
غمضت وعد عيونها ونامت وهى تشعر بالأمان بين احضان شقيقها و سندها فى الحياة وذهبت فى ثبات عميق فتنهد طلال ووضع رأسه على راسها و غمض عيونه ونام بتعب ايام مضت وقادمة.

فى مطار القاهرة الدولي
أعلنت الخطوط الجوية القادمة من إنجلترا عن قدوم الرحلة رقم 2345 عن وصولها الى الأراضي المصرية
وبعد مرور ساعة كان قد أنهي طلال الأوراق و خرج وهو يمسك ايد وعد ويدفع عربه الملابس
يوسف بضحك: والله مصر ضلمت
طلال بضحك: ربنا يهدك انت لسه ذي مانتا
يوسف: اه يا بت مخروسه ليه
وعد بشر: علشان هولع فيك يا جو يا حبيبي
يوسف بصويت: يالهويييييييييييييي الحقوني يا ناس.

طلال بصدمة: الله يحرقك هتفضحنا امشي قدامي
مسكه طلال من ملابسه وسلم على ادم و الحرس وذهبو الى القصر
وصول الكل ونزلو ودخلو الى القصر وجدو محمد يجلس وبجواره سمر فاسرعت وعد له ورتمت فى حضنة بلهفة وحب وفضلت تقبله بحب
محمد بحنان: وحشتيني يا طفلتي
وعد بحب: وانت كمان وحشتني اوى ميدو
طلال: ايه يا عم محمد مش هتسلم عليا
محمد: اذيك يا بني اخبارك ايه
طلال: كله تمام يا كنج
يوسف: عيب عليك يا عم محمد احنا وحوش.

سمر: انا هامر بتجهيز الاكل شكلكم جعانين يا حبايبي
وعد بلهفة: يا ريت يا سمورة اصلي جعانة اوى بس زودي الاكل ونبي
سمر بضحكة: حاضر يا روحي
تناول الجميع الطعام و صعد طلال و وعد الى غرفهم ونامو من تعب السفر و توجه يوسف الى الشركة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة