قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس

فى قصر السيوفي
عاد يوسف من الشركة وصعد وابدل ملابسه ونزل وبعد قليل نزل طلال
طلال: مسا مسا يا حلوين
سمر بابتسامة: يسعد مساك يا عمري
طلال: فين القردة
يوسف: نايمة
طلال: يخربتها ديه نايمة طول الطريق ومصحيتش غير لما قربنا نوصل
سمر: هبعت حد يصحيها
يوسف بشر: هطلع اصحيها حالا
محمد بسرعة: استني يا واد سابها.

ولكن كان يوسف طلع ليها انا ما الا لحظات وكان صراخ وعد يملي البيت ونزول يوسف يجري وهو يضحك وبعد قليل نزلت وعد والمياه تتساقط منها ووقفت أمامهم
وعد بعصبية: شايف يا محمد ابنك الحيوان ده
طلال بضحكة مكتومة: اه ده يا حيوان ليه كده.

قام طلال وضم وعد لحضنة وملس على شعرها أهداها وبعد عنها وهى نظرت لمحمد فى لحظة كانت تصرخ بشدة أثر سقوط مياة غزيرة على راسها وجسدها فنظرت وجدت طلال و يوسف يحملون جرادل ويضحكون بشدة عليها فصرخت و طلعت تجري خلفهم من تحدفهم باي شي تمسكه
سمر بصوت عالى: طلال يوسف وعد اهمدو بقي بلاش شغل الجنان ده.

محمد بضحكة: سبيهم والله عملين حس للبيت بذمتك مش احسن من جنينه الحيوانات أهم بيطنطو ذي القرود كملو يا قرود أقصد يا عيال
وعد بغيظ: بقي انا قرد ماشي لما احنا قرود وانت ابونا يبقي انت ايه
محمد بصدمة: تقصدي انا غوريلا اه يا بنت الكلب
وعد بلا مبالاه: بتشتم نفسك على فكرة
سمر بضحك: بس بقي يالا اطلعي غيري هدومك ونزلي عملالك الرقاق والمكرونة و الفراخ اللي بتحبيهم يا قلبي
وعد بفرحة: حبي يا سمورة هنزل بسرعة.

طلال وهو يطلع من ورا الكرسي: طفسه يا روحي و اااااه
وعد بفخر: احسن
طلال بالم: ربنا يهدك يا وعد
جلس طلال يدلك رأسه أثر الكوب الذي أصابه من وعد
صعدت وعد الى الأعلى لتبدل ملابسها وبعد فترة نزلت وجلست بجوار طلال
فضلت وعد تاكل بستمتاع تحت نظرات طلال و يوسف
يوسف: ااااااه ياما افصلي شوية خلصتي الاكل
وعد وهى تأكل: وانت مالك جعانة اعمل ايه مكلش
طلال بسخرية: لا اذاي كلي ولما تخلصي تعالى كوليني.

وعد بارف: بارف من أمثالك اصل دعمك يارف
محمد: متخرس انت و هو سبوها تاكل براحتها كلى يا قلبي انا خليت الخدم يعملو الاكل اللي بتحبية
وعد: ربنا ميحرمني منك يا رب بس خلاص الحمد لله شبعت خلاص
طلال بسخرية: أخيرا الجموسة شبعت
محمد: طلال متشتمش أختك سبها براحتها شبعتي يا قلبي
وعد: الجن لله يا بابي
طلال بجديه: سمورة ونبي اعملنا قهوه وخلي حد يجبها الجنينة فى مكانا
سمر: حاضر طلال.

توجه الجميع الى الجنينة وجلسو على الارض وامرت سمر الخدم بتجهيز القهوه و العصير لوعد و محمد
بعد قليل جاءت الخادمه ووضعت الصنية
سمر: خير طلال
طلال: الحمد لله احنا خدنا شغل السيارات من إنجلترا بس فى مشكله
محمد: الحمد لله فين بقي المشكله
وعد: المشكله المطلوب نعمل حمله دعاية بمبلغ كبير والسيوله فى الأرض
سمر: فعلا هنعمل ايه
طلال: ديه مشكله كبيرة لان خلاص السيارات على آخر الشهر هتيجي.

يوسف: اممممممم واللي عنده الحل للمشكله
طلال بلهفة: قول اذتي
يوسف: السوشل ميدا
سمر: يعني ايه
يوسف: يعني دلوقتي مفيش بين فى مصر مفهوش روتر او عامل باقة على التليفون فاعنا هنعمل موقع على الفيس باسم الشركة وهنزل صور العربيات.

وعد: صح يوسف بيتكلم صح كمان انت يوسف عندك قناة على اليوتيوب والانستا يبقي ننزل على قناتك شويه فيديوهات و نصورك مع كل العربيات فى أوضاع مختلفة ونزلها على الانستا بتاعتك وكمان انا لما كنت هناك صورت شوية عربيات هنزلهم بس عوزين شوية لعب فى الصور
محمد: وانت حد بيشوف الكلام ده يوسف
سمر: طبعا وكلهم بنات وكمان مسمينه الحريف
طلال: كمان انتم الاتنين اول مالعربيات توصل هتنزلو بأحدث العربيات الجامعة.

وعد: صح احنا فى جامعة خاصة ومرموقة والكل عنده عربيات والناس دول اغنية ولما يشوفو العربيات هيشترو
سمر: وبكده مش هنعمل حمله دعاية
طلال بضحك: وهنوفر فلوس كتير
وعد: ولما نبيع ونغطي القرض ويبقى معانا مبلغ نشترك فى حمله دعاية على اي مسلسل فاضل لسه 6 شهور على رمضان
محمد بفخر: فعلا الجيل الجديد دماغة حلوة انا فخور بيكو اوى ربنا يحميكم يا ولاد
طلال بحب: ويخليك لينا يا حبيبي
وعد: طيب احنا اتغدينا فين الحلو بقي.

طلال: الله يحرقك احنا لسه وكلين
وعد: انا عاوزة حاجة حلوة
يوسف: انا ورايا شغل كمان فى حاجة مهمه
طلال: في ايه
يوسف: انتم عارفين انكم و خدين قروض من 3 بنوك بعد مالكل وافق على الجدولة بعد كده فى بنك من يومين رفض الجدوله
طلال بغضب: هو كلام عيال انا هتصرف
وعد بهدوء: أهدى يا وحش انا هتصرف أبعد عن الموضوع ده اشطا
محمد: خلاص طلال وعد هتتصرف أهدى شوية.

فضلو يتكلمو كتير فى الشغل وبعد كده صعد كل شخص على غرفته للاستعداد للغد.

في قصر الجارحي
صحي بدر على صوت والدته وتوجه الى الحمام وخد دش وتؤضا وصلي ولبس و توجه الى غرفة شقيقته ودخل كانت تجهز نفسها وكانت ترتدي بنطلون ابيض و بدي ابيض حمالات و جاكت روز
بدر: صباح الورد يا عمري
نورسين: صباحك فل يا بدوري
بدر: جاهزة
نورسين: اه حبيي يالا.

حمل بدر الجاكت بتاعها وهى حملت الشنطة ونزلو وجدو امهم تجلس على يمين الطاولة فتوجهو إليها ووضعو قبله على راسها وجلس لدى على رأس الطاولة وعلى يساره نورسين
بدر: هتروحى الجامعة النهاردة
نورسين: لا حبيبي معنديش حاجة هطلع معاكم على الشركة
بريهان: انا مسافرة يوم الخميس تركيا عوزين حاجة من هناك
بدر: في حاجة هناك
بريهان: لا جدك عاوزني بس
نورسين: اجي معاكي بيري
بدر: ايه ده هتسبوني لوحدي.

بريهان: لا نور انتي هتفضلي مع اخوكي
بدر بغيظ: هتفضلي معايا
نورسين: شايفة ابنك
بريهان: مش هتكبرو ابدا اه صحيح القبطان احتمال يرجع معايا
بدر بفرحة: بجد وحشني اوى
نورسين: قبطانيييييييييييييي
بريهان: انا عرفت انتم طلعين مجانين لمين اكيد ليه
بدر بغمزة: ومزز ليكي يا مزه
بريهان: ااااااه دماغي انا همشي لو فضلت معاكم هولع فيكم جاتكم الهم عيال توكس
نورسين: مالك بيري فين العرق التركي انا ليه حاسه انك من الشرابية.

بدر بضحك: او من الدرب الأحمر
بريهان: برا يا حيوان انت والبقرة ديه على الشركة هتموتوني نقصة عمر
خرج بدر و نورسين يجرو وهما يضحكو وركبو العربيات ونطلقو الى الشركة
صعدت بريهان وابدلت ملابسها لفستان باللون الاسود بيه بعض الورود باللون البيج وحذاء اسود وشنطة بيج ونزلت وتوجهت الى الشركة.

فى قصر السيوفي.

صحيت سمر ونزلت الى الاسفل وجهزت الفطار وتركت الخدم يخرجه على السفرة وصعدت الى غرفة شقيقها وصحته وتركته وهو يتوجه إلى الحمام بعد ذلك توجهت الى غرفة طلال وجدته يصلي وبعد انتهائه وضعت قبله على رأسه وتوجهت الى غرفة يوسف وصحته وأخيرا توجهت الى غرفة الاميرة النائمة وفضلت تصحي فيها واخيرا صحيت وتوجهت الى الحمام وبعد ذلك توجهت الى غرفها ولبست فستان باللون الاسود وجاكت احمر وعملت مكياج هادي ونزلت.

اما طلال فارتدي بدله ونزل وخلفة كان ينزل يوسف وهو يرتدي ملابس كاجول ووضعو قبله على راس والدهم وقعدو
طلال بضحك: البقرة لسه نايمه
سمر بضحك: لا صحتها خلاص وزمانها نزله
محمد: محدش يزعلها حرام عليكو
يوسف بخنقة: خليك كده يا محمد دلع فيها لغاية متولع فينا
محمد: ملكش دعوة بيها يا حيوان.

في غرفة وعد
انتهت وعد من صلاتها وتوجهت الى الدولاب ولكن لم تعثر على ملابس تليق لمقابلة رئيس البنك فتوجهت الى غرفة سمر ودخلت على الدولاب وفتحته
وعد: والنعمة انتى يا سمورة عسل ايه الهدوم ديه بصي حلو اوى الطقم ده يالا اهو ينفع بس الجذمة فين والشنطة اكيد فى الناحية التانية وكمان فين الاكسسوري يالا هاخد من عندي.

وذهبت الى غرفتها ولبست كان الطقم عبارة عن بنطلون ابيض و بلوزه بيضاء و جاكت روز وشنطة روز وحذاء بكعب عالى باللون الروز من الأعلى والاسفل فضي
وعد بارف: يع هو انا هلبس بلوزه تحت الجاكت لا مش بحب الخنقة
وتوجهت الى الدولاب وأخرجت توب باللون الاسود ولبست ونزلت
وعد: صباحو شباب
سمر بشهقة: بت الهدوم ديه بتاعتي والنعمة
وعد بهدوء: البنطلون و الجاكت والشنطة و الجذمة والروج بس والله.

طلال بضحك: امال ناقص ايه من عندها
وعد: التوب و الاكسسوري والمكياج والبرفن بتوعي والنعمه
يوسف: طيب البت مغلطتش
وعد: شفتي يعني اعمل ايه كمان انا راحة البنك يبقي لازم البس حلو مينفعش لبسي هناك صح
محمد: وعد بتتكلم صح فعلا الهدوم بتاعتها مش مناسبة للمشوار ده
سمر بزعل: بس الطقم ده كان لسه جديد
وعد بعيون كالقطة: خلاص سمورة هطلع اغير الطقم شكرا
سمر بسرعة: خلاص يا عمري ربنا يهنيكى بيه مبروك عليكي.

وعد بفرحة: شكرا سمورة
ما الوقت وتوجه طلال و سمر و محمد الى الشركة و توجه يوسف و وعد الى البنك
بعد ما يقرب من ساعة كان البنك مجدول القرض بمدي طويل بعد ان قامت وعد بتهديد مدير البنك وخرجو وتوجهو الى الشركة
حكى يوسف لهم ما حدث معهم فى البنك والجميع استغرب كيفيه السيطرة على المدير ولكن أخبرتهم بأن ابنه زميلها فى الجامعة و بتعاطي مخدرات وهذا الخبر غلط على منصبه فوافق على شروطها.

- سافرت بريهان الى تركيا
- استمر العمل فى شركات الجارحي على أكمل وجه
- نزل يوسف صور العربيات على الانستا ونبهر بيها الجميع
- قام يوسف بانشاء موقع للشركة على السوشل ميدا
- وصل الشركة الكثير من الحجوزات على السيارات
- سددت سمر الكثير من القروض من الشحنات القادمة من لبنان و الإمارات.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة