قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الخامس عشر

توقفنا عندما وصلت الشرطة الي فيلا الجارحي وطلبو تفتيش الفيلا
بدر: يعني ايه تفتيش الفيلا انت مستوعب ممكن يحصل ايه ديه مهزله
الضابط: اهدي بس يا برنس
بريهان: هو في ايه بدر
الضابط: هتسمح ندخل ولا نستخدم القوة
بدر بغضب: نعم
فراس بحدة: بدر أسكت اتفضل يا حضرة الضابط
انتشر العساكر و توجه بدر بسرعة الى غرفة المكتب ولكن سبقة الضابط وأمر إحدى العساكر تفتيش الغرفة و اخرج منها شنط سفر كبيرة.

الضابط: ايه يا بدر بيه كنت ناوي نهرب ولا ايه
بدر: وهرب ليه انا قاعد في بلدى
الضابط: افتح يا بني الشنط ديه
قام العسكري بفتح الشنط و وجدوها مجرد ملابس و أوراق
لم يعثر العساكر على اي أموال ولا اي شي يثبت تورط بدر في التزوير وغادرو
جلس الجميع ينظرون لبعضهم
بريهان: ممكن افهم هما عرفو اذاي ان فى هنا فلوس مزورة
بدر: السؤال الصح راحت فين الفلوس وكمان مين جاب الهدوم ديه هنا فى الشنط.

فراس: اهدي يا بدر وان شاء الله خير
بدر بجنان: اهدي اذاي والفلوس كانت فى الشنط و اذاي اتبدلت مفيش غيرها هى وعد و رحمه ابويا لوريها خلاص انا جبت أخري منها
نورسين: اهدى بدر وليه وعد هتعمل كده
بدر بجنان: هتعمل كده ديه شيطان متحرك
خرج بدر واخذ عربيته وفضل يلف بيها واما الباقي كانو مرعبين مما سيحدث فى الأيام القادمة.

عند وعد
وعد: طيلو انت مش ناوي تتجوز
طلال: أتجوز غريبة اول مرة تسالي السؤال ده
وعد: علشان انا اختك ونفسي أفرح بيك و بعيالك
طلال: وانتى امتي هفرح بيكي
وعد: انا لسه صغيرة طيلو نفرح بيك الأول وبعد كده انا و القرد التاني
طلال: احم هو يعني في يعني
وعد: مالك ياض أنطق على طول
طلال: هو في واحدة معجب بيها بس بصراحة مش عارفة هترضي ولا ايه
وعد: وانا مالي انت اللى هتتجوزها و هتعيش معها وكمان مين ديه.

طلال: بصراحة نور
وعد: مين نور ديه حد اعرفة
طلال: اسمها نورسين الجارحي
وعد بفرحة: بجد مبروك يا عمري انتى هفرح بيك
طلال: يعني انتى فرحانة بجد
وعد: طبعا جهز نفسك ونروح ليهم امتي
طلال: بصراحة انا عاوز اتكلم معاها الأول وشوف رأيها
وعد: تمام يا برنس دوس وانا معاك
طلال: انا بحبك اوى انتى بجد احسن و أجمل اخت فى الدنيا
وعد: علشان انت احن اخ و راجل واب عشت تحت جناحة عمري اللى فات و عمري اللى جاي.

طلال: ربنا يخليكي ليا يا بنت عمري
وعد: ايه رايك نروح المطبخ نجهز أكله كده جامده ونجيب باقي الشباب و ناكل
طلال: اشطا يا عمري
توجهو الى المطبخ وبتدو يعملو الاكل و كان صوت هزارهم و ضحكاتهم تملي المكان فنضم لهم يوسف و بعد شوية دخلت سمر و خلفها محمد وجلسو ياكلو و يضحكو.

مر أسبوع سريعا دون أي أحداث غير مجي والد بريهان حتى يعلم من تكون تلك الوعد التى تقف امام حفيده
مؤمن اغلو: فى ايه بدر بقي واحدة هتقدر تهزمك
بدر بتعب: خلاص جدو انا هتجنن
مؤمن اغلو: مش هي قالتلك ان فى واحد هو السبب فى ضرب النار عليك
بدر: ايوة
مؤمن اغلو: انا هبعت رجالتي لبنان و هيجبوه تحت رجلك
بدر: شكرا جدو كنت فعلا محتاجك معايا كلهم في صف المحروقة ديه
مؤمن اغلو: انا عاوز اشوفها.

بدر بصوت واطي: يبقي هتبقي فى صفها
مؤمن اغلو: لا يا حيوان انا عمري مهسيب جبهه حفيدي
بدر بضحك: والله انت فعلا عسل بتسمع دبه النملة
مؤمن اغلو: أنت تربيتي يا بدر وعيب اوى يكون الداهية تقدر عليه ست
بدر: وحياتك اي حد بيقف لدعمها بينسي نفسه
مؤمن اغلو: متعزمني على الغدا
بدر: قوم مؤمن روح لبنتك
مؤمن اغلو: تصدق انا غلطان انى بكلم حيوان ذيك انا هروح لبنتي.

قطع كلامهم دخول إحدى الحرس يعلمهم بوصول طرد في الخارج فطلب منه بدر دخوله
خرج الحارس و بعد قليل دخل ومعه 4 شباب يحملون صندوق خشبي بيه فتحات صغيرة فامر مؤمن اغلو الحرس بفتح الصندوق وعندما فتحوه وجدو بداخله إحدى الأشخاص وعندما خرجوه وجدوه الشخص الذي امر بضرب النار على بدر وهو سامح ابو شقره
بدر بذهول: ايه ده هو انت جبته اذاي
مؤمن اغلو: انا اول مرة أشوفه مين ده
بدر: ده سامح ابو شقره بتاع لبنان.

مؤمن اغلو: ومين جابو هنا
بدر: هنشوف حد يفوقه
وبالفعل قام الحرس برمي المياة على وشه فنتفض ونظر وجد بدر أمامه
بدر: منور مصر سامح
سامح برعب: ببببببببببدر
بدر: شوف اذاي
سامح: انا مليش دعوة البرنسيسة هى اللى امرت
بدر بغضب: كداب وعد ملهاش شغل معايا عملت كده ليه
سامح برعب: علشان انا كنت عوزها وهى موفقتش ومكنش في حل غيرك وانت شغلك مع كنان قفل عليا شغلي فقلت اضربكم ببعض.

بدر بذهول: يعني تدمر واحدة علشان رفضت تبقي عشقتك
سامح: ما هيا عشيقة طلال السيوفي اشمعنا انا
بدر: جيت هنا اذاي
سامح بغل: عرفت توصلي وخلت رجابتها يجبونى هنا
مؤمن اغلو: حرس اخدو الحيوان ده على المخزن واوعو يهرب
الحرس: تمام يا فندم
حملو الحرس سامح وغادرو المكان
مؤمن اغلو: البنت ديه مش سهلة ولا هينه
بدر: عندك حق
مؤمن اغلو: انا لازم اشوف البنت ديه
بدر: انا كنت عارض مشروع عليهم وهتصل بطلال وهنعرف آخر الأخبار.

مؤمن اغلو: لا احنا هنعمل عيد ميلاد نورسين يوم الخميس وهتبعت دعوة ليهم
بدر: تمام انا هكلم الشركة تجهز الحفلة
مؤمن اغلو: تعالى بقي نشوف امك اللى مجوعنا ديه
بدر بضحك: يالا يا كبير.

فى إنجلترا
كان يجلس جاسر فى الشركة ولكن عقلة لدي وعد
جاسر لنفسه: ااااااااه عمر مواحده هزت كياني وحشني اوى لون شعرك الغريب
قطع سرحانه صوت شخص
الشخص: جاسااااااااااااااااار
جاسر بخضة: فى ايه يا حيوان عاوز ايه
الشخص: بقالي ساعة بكلمك
جاسر: خلاص أخرس شوية
الشخص بغمزة: اللى واخد عقلك يا برنس
جاسر بابتسامة: اااااه جميلة و حلوة و رقيقة و عسلية و قمر 14
الشخص: هى مين اكيد وعد البحيري صح.

جاسر: صح بيتر هى وعد البحيري
بيتر: طيب متنزل مصر تشوفها و تكلمها فى الشركة الجديدة
جاسر: تصدق اول مره اقول كلمه صح جهز كل حاجة هتنزل مصر
بيتر: اشطا عليك يا كبير
جاسر بارف: يالا يا حيوان من هنا
غادر بيتر و ترك جاسر يعمل وهو سعيد لزيارة مصر.

عند وعد
توجهت وعد إلى قصر الراوي سابقا و قصر البحيري حاليا
وقفت وعد تشاهد القصر بعد ان تم بيع الانتيكات والأثاث
مراد: وعد هو انتى هتعملي ايه بالقصر ده
وعد بابتسامة: كلملي حد يجيب القصر ده على الارض
مراد بصدمة: انتى مجنونة اذاي وليه
وعد: لانى ههدم القصر و جرف كل الشجر والمكان هيتبني عليه اكبر برجين فى مصر انا كلمت اوس الاعصر { بطل رواية أسيرة القيصر } وكلها شويه و هيوصل.

مراد: مش اوس الاعصر ده ملك أستراليا
وعد: اممممم
مراد: شكله جيه
فى لمح البصر و قفت مجموعة من السيارات ونزل منها اوس الاعصر وتوجه اليها
أوس: صباح الخير وعدي
وعد: صباح النور اوسي
أوس: جيت حسب المعاد
وعد: فى وقتك بالظبط
أوس: هو ده المكان
وعد: امممممم
أوس: بس القصر كبير و كمان الارض اللى حواليه مساحتها كبيرة
وعد: فعلا انا بفكر اعمل برجين
أوس: بس كده المساحة هتبقي كبيرة بس الدور هيبقي على كذا شقة
وعد: تمام.

طلال: طيب وعد ليه متعمليش مول تجاري متكامل
وعد: اذاي
أوس: فعلا المنطقة هنا فاضية وأقرب مول على بعد كبير جدا
وعد: تمام بس لو هعمل مول عوزة مساحة كبيرة هنعملها معرض سيارات
يوسف: طيب ليه متعمليش فندق
أوس: فعلا هيبقي هايل
وعد بغضب: ااااااه هو كل واحد هيقول اقتراح و انت توافق هو انت معهم معاهم عليهم عليهم
مراد بضحك: اهدي بس وعد
وعد: تصدقو انكم عيال رخمه و رزله وانا اللى غلطانة انى بتكلم مع عيال ذيكم.

اخذت وعد السيارة وغادرت المكان وهنا انفجر الجميع فى الضحك و قرر أوس رسم أكثر من رسمه حتي تختار على حسب رغبتها.

مر باقي الاسبوع سريعا وأخيرا جاء يوم الخميس وتوجهت جميع عدسات الكاميرات على فيلا الجارحي لتجمع عدد كبير من رجال الأعمال و زوجاتهم لحضور حفلة عيد ميلاد نورسين الجارحي.

وقف بدر و فراس يستقبلو الجميع وبعد فترة جاء أسطول سيارات عائلة السيوفي ونزل جميع الحرس ونزل بعدهم طلال وتوجه الى باب السيارة الاخر وفتحه وأمسك ايد وعد التي تتالق بفستان باللون الرصاصي الفاتح و بيه مجموعة من الورود وعاري جزء من الظهر
طلال: أميرتي الجميلة
وعد: أميري الوسيم
طلال بضحك: هنفضل نتكلم و الحفلة شغاله
وعد: اااه يا حنين عاوز تشوف حبيبه القلب
طلال: اعوذو بالله منك بت يالا ياختي.

توجهو الى الداخل و رحب بيهم بدر و فراس
بدر: اهلا و سهلا انسة وعد
وعد: هاي بدر بيه مستر فراس
فراس: اهلا يا برنسيسة منور طلال بيه
طلال: اهلا وسهلا
دخلو الى الداخل ووقفو مع بعض و بعد قليل جاء بدر و معه جده
بدر: أحب أعرفكم
وعد بابتسامة: غني عن التعريف منور مصر مؤمن بيك اغلو
مؤمن اغلو: انتى تعرفيني
وعد بابتسامة: طبعا عرفاك واتمنى تكون هديتي تكون عجبتك حبيت مع أول نزولك مصر هديتي توصلك.

مؤمن اغلو: فعلا هديه مقبولة بس ليه كانت ليكي دين عنده
وعد بضحكة: ديني انا خته انا بعتلكم جثه صافيه من غير أي حاجة كل شركاته اتمحت من السوق
بدر: يعني ايه
وعد: انت عمرك مهتوصل لدماغي لو انت مفكر نفسك الداهية فأنا البرنسيسة مش معني انك علمت على مصطفي كاليلي رجل البحر الأسود تبقي مفكر نفسك تعرف تسيطر على السوق انت يا روحى فى مصر يعني فى ملعبي فبلاش تلعب معايا
بدر بسخرية: مغرورة.

وعد بسخرية: عيب يا بدوري انت جربت مين هى البرنسيسة وعد البحيري فبلاش تلعب واقرب دليل انك عامل الحفلة ديه كلها علشان جدك يشوف مين اللى علمت عليك
مؤمن اغلو: مين قالك كده
وعد: توتوتوتو معقوله مؤمن اغلو هينكر كلامه مكنتش متوقعة كده على العموم هنشوف بعض كتير الأيام الجاية اصل بعيد عنك احنا هنتناقش في المشروع بس بشروطي انا
بدر: نعم
مؤمن اغلو: هنشوف وعد هنشوف قريب اوى لينا كلام مع بعض
وعد: هنشوف مؤمن بيك.

فراس: فى ايه يا جماعة احنا مش هنسيب الشغل ده شوية وخلينا نحتفل بقي
طلال: عندك حق تعالى وعدى نرقص شوية
وعد: يالا حبيبي بعد اذنك مؤمن بيك
ذهبت وعد مع طلال وبتدو يرقصو وعندما قام طلال بلفها وجدت أحد يسحبها ويضمها لحضنه و عندما نظرت وجدت بدر أمامها وبين احضانه فبتسمت و أكملت باقي الرقصة وبعد انتهاء الرقصة تركته و توجهت الى طلال ووضعت قبلة على خده امام الجميع.

استمرت الحفلة و قدمت وعد و طلال الهدايا و غادرو وبعد فترة انتهت الحفلة وغادر الجميع
بدر: جدو
مؤمن اغلو: مش دلوقتي بدر
صعد مؤمن اغلو الى غرفته وأخرج البوم صور واخذ يبحث عن صورة معينة و عندما وجدها فضل ينظر لها بتمعن وستغراب ونزلت دموعة و تنهد
عادت وعد و طلال الى الفيلا وكانت وعد فى ثبات عميق فحملها طلال و صعد بها الى الغرفة ووضعها على السرير و خلع الجذمة و شغل التكيف ووضع المفرش عليها وغادر الى غرفته.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة