قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

اممممممممممممم مش عارفة اكتب حاجة اعمل ايه
اللهم صلي وسلم على أشرف المرسلين
فى شركة السيوفي
دخل الأشقاء الثلاثة بكل قوه وجبروت ولم يرتحمو من نظرات الموظفين منهم من ينظر بهيام و رومانسية و منهم من ينظر بحقد ولكن الأشقاء الثلاثة لم يهتمو وتوجهو الى مكاتبهم
بعد مرور ساعة تجمع الكل فى غرفة الإجتماعات وجلسو
محمد بجدية: هنعمل ايه فى المناقصة
طلال: لو قدرنا ناخدها هتنقل الشركة لمستوي تانى خالص.

يوسف: فعلا والحمد لله السيولة متوفره
سمر: يارب ناخدها
وعد: بلاش حد يقلقل المناقصة هترسي علينا
محمد: اذاي وعد
وعد: لأنه خلاص انتشر خبر نزول شركات السيوفي المناقصة ومحدش هيقدر يقف ادامنا
يوسف: بس حيتان السوق مش هيسكتو
وعد بابتسامة سخرية: حيتان ايه يا روحى الظاهر متعرفش اختك ديه مربيه الرعب للكل
طلال: عارفة وعدي لو حصل ليكي عندى هديه.

محمد بحنان: عارفة وعد نفس طريقة كلام ابوكي وقوته كان ذيك كده محدش يقدر يتوقع دماغه فيها ايه ربنا يرحمه
وعد: اللهم امين كمان حبيبي انا بنته اه بس تربيتك انت ربنا يخليك ليا يا عمري
يوسف: ايه اجيب شجرة واتنين لمون
وعد بسخرية: لحظة اضحك
طلال: اه يا واد الخفه ديه
وعد بغل: وليه ميستزفش والبيه بقي يتيوبر الحيوان عدي متابعينه المليون مشترك.

يوسف: الله اكبر خمسه فى عينك وانا بردو بقول ليه عيني الشمال بترف اتاري الصفره الغلوية بتحقد عليا
طلال بضحك: لا ده مش حقد ده قر بس
محمد: انا مش فاهمة حاجة يعني ايه وعد الكلمه اللى قولتيها
سمر بضحك: اصل قناة يوسف أولى على اليوتيوب بقي فيها مليون واحد بيشفها وكلها كام يوم وهيستلم درع دهب من شركة اليوتيوب
محمد بذهول: بقي المعفن ده هياخد درع ذهب
طلال بضحكة رنانة: والله يا محمد انت عسل.

سمر بضحكة: حرام عليك يا محمد جو قمر
وعد بسخرية: القرد فى عين امه خروف
طلال: غزال يا بت مش خروف
وعد: خلاص غيروها يا عمده
يوسف بعنجهيه: انا مش هرد على أمثالكم هسيب اعمالى هي اللى ترد
وعد برتح: أعمال ايه يا فاشل لولا صور العربيات اللي نزلت عندك كان زمانك ذي مانتا يا مقشف
محمد: خلاص انتم هتردحو لبعض عوض عليا يا رب عوض الصابرين
طلال: عندك حق يا محمد العيال ديه عوزة تضرب.

محمد بعصبية: برا يا ابن الكلب منك ليها ليها
سمر بصدمة: وانا مالي يا محمد
محمد بغل: مهما تربيتك تربيه زباله
وعد: خلاص يا محمد طلقني ورمي العيال فى الشارع ونفضحك
محمد: عارفين يا ولاد الكلب لو فضلتم قاعدين هعمل ايه والله بالجذمة وفى وسط الشركة خلي كرامتكم تروح
وعد: متهدي يا محمد مالك يا راجل انت شامه ريحة ست
محمد وهو يخلع الجذمة: ست يا وطيه
فى لحظة كان المكتب فاضي على محمد وخرج الأربعة يجرو وهما يضحكو بشده.

مر أسبوع وجاء يوم المناقصة توجهت وعد و طلال الى مكان المناقصة وعند دخولها انتفض الجميع بسرعة من جمال تلك الحورية وغضبها
كانت وعد ترتدي بدي ابيض حمالات و بنطلون أبيض وجاكت روز
نظرت وعد للجميع بحده وغضب مما أسرع عدد من رجال الأعمال لمغادرة المكان وجلست وعد وبجوارها طلال وخلفها الحرس
طلال: يخربيتك انتى عملتي ايه فيهم
وعد ببراءة: ولا حاجة شوية أخبار انى عاوزة المناقصة فهما سبوها ليا.

طلال بسخرية: بريئه يا روحي
وعد بسخرية: علشان تعرف ان المناقصة لينا يا روحي
طلال: هنشوف يا بنت البحيري
وعد: هنشوف يا ابن السيوفي
ابتدا المناقصة بين الأطراف ولكن استطاعت وعد نزع المناقصة من الجميع وبالسعر التى ترغب بيه
وعد: أقول مبروك
طلال: قولى مبروك
ضمها طلال لحضنه وقبل خدها واخذها وعادو للشركة يزفون لهم خبر الفوز الساحق
محمد بفرحة: مبروك يا ولاد
طلال بسعادة: مبروك ديه لوعد هى اللي تستحقها بجداره.

يوسف: مبروك يا منكوشه
وعد بغضب: شايف محمد ابنك بيقولى ايه
يوسف: بقول ايه مانتى طول عمرك منكوشة
وعد: مش لعبه معاك انا ماشية
طلال: وعدى خلاص هو رخم مش جديد عليه
سمر: اقعدى بقي خليني نتفاهم هنعمل ايه
وعد: لا يا روحى انا معذومة على خروجه جنان مش ناقصة ارف عندك طيلو و يويو و حمو ولعو فى بعض
محمد: خلى تليفونك مفتوح وبلاش تبعدي عن الحرس
وعد: تمام حمو باااااااي.

غادرت وعد وجلس الباقي يدرسون كيفية التعامل مع المناقصة.

فى المول
وعد بصراخ: نووووووووووووري
نورسين بخضة: الله يحرقك يا وعد صوتك ياماه
وعد: الحق عليا يعني فرحانه انى شفتك
نورسين: والله انتى مجنونة صحيح مبروك المناقصة
وعد: الله يبارك فيكي يا عسلي
نورسين: تعالي بقي نلف خلاص الدارسة قربت
وعد: اشطا
ابتدت البنات تلف على المحلات واخذو الكثير من الملابس والمكياج وطلبو من الحرس وضع الأشياء فى السيارة وتوجهو الى المطعم
طلبت وعد الكثير من الطعام وجلست تاكل بستمتاع.

نورسين: يخربيتك كل ده اكل
وعد: الله اكبر هو انا اخلص من طلال تطلعي انتى
نورسين: اه صحيح أخبار طلال و يوسف ايه
وعد بسهوكة: كويسين ياختي انشفي شوية يا موكوسة
نورسين: وعد
وعد: نورسين هههههههههههههه متخفيش كويس مش بيبص يمن ولا شمال اختك حويطة
نورسين وهى تأكل: بتحبيه اوي كده.

وعد بحب: بحبه ديه كلمه قليله انا بعشقة جدا طلال كل حاجه بالنسبة ليا بعد الساعات اللى بعيده عنه وجري استخبه فى حضنه طلال ابويا واخويا وحبيبي وصحبي
نورسين بحزن داخلي: ربنا يخليكم لبعض
وعد: امين يا رب
قطع كلامها دخول ادم وتوجه إليهم
ادم: وعد
وعد بستغراب: ادم في ايه
ادم: لازم نمشي حالا
وعد بقلق: في ايه حد جراله حاجة أنطق
ادم بخوف: بصي هو يعني
وعد بغضب: ادددددددددم أنطق.

ادم بسرعة: حد ضرب نار على طلال وهو فى المستشفي
وعد بخوف: طلال حبيبي يالا
حملت وعد شنطتها وخرجت تجري وخلفها نورسين و ادم و الحرس
بعد فترة دخلت وعد الى المستشفي التى يرقض بها طلال ووجدت محمد و يوسف و سمر يبكون فاسرعت إليهم
وعد بخوف: ايه اللى حصل يوسف
يوسف بدموع: كنا مروحين وفجأة ظهرت موتوسيكل وضرب نار علينا و طلال اتصاب
محمد بدموع: انا خايف على طلال
وعد: متخفش هتنحل والله لتنحل.

مر الوقت وخرج الدكتور الذي طمانهم على صحته وتم نقله الى غرفة عادية
تجمع الكل حولى طلال ولكن جلس يوسف من جهه و وعد من جهه وضموه لحضنهم بخوف
سمعت وعد صوت تليفونها فاخذته وخرجت برا وردت
وعد: الو
الشخص: اذيك يا وعد
وعد: مين معايا
الشخص بسخرية: مش عيب يكون اسمك بيرعب الكل ومتعرفيش انا مين وعلى العموم انا عملك الاسود
وعد بسخرية: ومحدش قالك يا عملي الأسود ان انا همحيك من على وش الدنيا بس قبلها هخليك تشحت.

الشخص: مش لما تعرفيني الأول
وعد بضحكة رنانة: عيب عليك يا سطا معقوله معرفكش انتى بقي شريف العزازي اللي هخليه يندم وهربيلك الرعب قبل متقتل نفسك
شريف برعب: انتى عرفتي منين
وعد بشر: انت لسه صغير لما تروح قبرك وعد مني هاجي أحكيلك ورحمه امي لدفعك تمن رقده طلال السيوفي ديه غاليه اوي
قفلت وعد التليفون وفضلت راحة جاية وفى لحظة
كانت تخبط وعد اديها فى لوح من الزجاج الذي انكسر كله وجرحت اديها
اسرع ادم لها.

ادم بغضب: انتى اتجننتي
وعد بشر: عوزة شركات العزازي يتمسح بيها السوق مفهوم
ادم: طب ايه
وعد بغضب: مفهوم ادم
ادم بهدوء: مفهوم
وعد: مرااااااااد
مراد: امرك
وعد بشر: شريف العزازي يبقي تحت أيدي النهاردة ولو معرفتش اعمل حسابك هحجزلك الاوضة اللى جمب طلال مفهوم
مراد: مفهوم يا فندم
غادر ادم ومراد لتنفيذ أوامر وعد وهما مرعبين منها
اتصلت وعد على اياد تامرة بإنهاء أسهم شركات العزازي فوافق.

وقفت وعد و أغمضت عيونها بشده من غضبها وبعد لحظات شعرت باحد يمسك اديها ويسحبها خلفة وتوجه الى غرفة الدكتور بتعقيم الجرح
امسك الدكتور ايد وعد وأمسك الشخص اديها التانية وفضل يمسح عليها بهدوء وعلى وجهه ابتسامه مطمانه
انهي الدكتور تعقيم الجرح ولفه بعناية شديدة
الدكتور: من فضلك ابعدى ايدك عن اي ماية وبلاش تحركيها كتير
وعد ببرود: خلصت
الدكتور: ايوه وديه روشته العلاج.

اخذتها وعد ووقفت ووقف بجوارها ذلك الشخص وخرجو برا وجلست على الكرسى باهمال
الشخص: خايفة عليه للدرجه ديه
وعد وهى تتنهد: لازم أخاف عليه لأنه روحي وعقلي
الشخص: ربنا يخليه ليكي بس اسف الأوامر اللى قولتيها للحرس صعبة
وعد بسخرية: صعبة اذاي يعني انى هقتل واحد كان السبب فى حزن و تعب ابويا ولا كان السبب ب حرقة قلبي على حبيبي
الشخص: القانون يا بنتي القانون.

وعد: القانون اتوجد علشان الضعفة مش علشان الاقوية اسمعني يا عمو المثاليه اللى حضرتك عايش بيها متنفعش فى زمن الوحوش لو زمان كنت هقولك ممكن لكن دلوقتي لاااا انا مش هسمح لحد ياذي عيلتي
الشخص: بس انتى كده ممكن تتعاقبي
وعد: بجد وهتعاقب اذاي علشان قتلت واحد عادى محدش هيعرف متقلقش
الشخص: انتى دماغك صحبه
وعد: خلينا نقلب الموقف بمعني أن اللى نايم جوا يكون ابنك والقاتل بيتصل بيك علشان يشمت فيك هتعمل ايه.

الشخص بابتسامة: عندك حق انا شايف الموضوع من منظور وانتى شايفاه من منظور ربنا معاكي يا عمري
وعد: شكرا عمو على كلامك
الشخص: اسمك ايه
وعد بابتسامة: خلى الأيام تجمعنا لو جمعتنا تاني هنتعرف على بعض لاكن لقاء النهاردة خليه عابر ولم بدأ لناظره قريب سلام عمو
الشخص بابتسامة: سلام يا فراشة
غادرت وعد وغادر ذلك الشخص وكان السؤال الذي يشغل بال ذلك الشخص
هل سيلتقي بيها مرة أخري؟
هل تلك الفراشة ستلوث اديها بالدماء؟

هل لو كان مكانها كان سيقتل اي شخص ياذي اهله؟
هل تلك الفراشة قوية ومتينه لمواجهت الحياة؟
غادر الشخص فى طريقة على امل اللقاء بيها مرة أخري.

عادت وعد الى غرفة طلال وجلست بجوارة الى أن فاق واطمانت عليه ولكن شاهد اديها
طلال بخوف: وعدى مالها ايدك
وعد بهدوء: جرح صغير متقلقش
محمد بعتاب: خلي بالك من نفسك يا بنتي
وعد: حاضر بابي متقلقش
الباب خبط ودخل مراد الذي نظر لها فقط وهي ابتسمت بشر وغادرت الغرفة بعد فرض الحرس الازم
اتصل اياد وأخبرها بانتهاء عمله على أكمل وجه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة