قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث

فى إنجلترا
وعد: شكله طيب ماكس ده
طلال: الله وأعلم بس انتى عملتي شغل جامد يا بت بصراحة مش خسارة فيكي فلوس مدرب الكونج فو و مدرب التيكوندو
وعد بسخرية: مش احسن منك وكنت شبه الطور المربوط فى ساقية
طلال بارف: طور يا بقرة تعالى ننام بقي هموت وانام
وعد: يالا طيلو
نامو بجوار بعضهم لغاية الصبح صحي طلال ووجد وعد تنام على صدره فرفع راسها براحة وحطها على المخده وتوجه الى الحمام واخذ دش وتؤضا وصلي.

وتوجه الى وعد وصحاها
طلال: وعد وعد اصحي بقي كل ده نوم يخربيت شكلك بتحبي النوم و الاكل
وعد بنوم: انا سامعة اسم اكل هو فين
طلال: طفسه طول عمرك قومي يا ختي خلينا نروح ناكل
وعد بسرعة: هوااااااا 5 دقائق بس وهكون جاهزة.

أسرعت وعد الى الحمام وأخذت دش وفى الخارج تنهد طلال على تلك الهبلة التى لم تاخذ ملابس لها فتوجه إلى الدولاب واخرج بدي ابيض و بنطلون ابيض وجاكت احمر وبوط احمر وملابسها الداخليه وضعهم على السرير وخرج.

بعد فترة خرجت وعد من الحمام وهى ترتدي البورنس ووجدت ملابسها على السرير فضحكت على شقيقها الذي يهتم بها كثيرا فلبست ووضعت مكياج خفيف جدا لانها لم تحتاج لذلك وجهزت شنطة اليد وخرجت وجدت طلال يقف امام الشباك فاسرعت له وحضنته
ابتسم طلال على صغيرته ووضع قبله على راسها واخذها وخرج حتى يتناولون الإفطار.

فى مصر
فى قصر الجارحي
توجهت نورسين الى جناح شقيقها ووجدته ينام فاسرعت اليه ونامت بجواره فحس بيها فضمها لحضنه بشده وفضل يقبلها ويزغزغها وهى تطلق ضحكات شديدة جدا دخلت على إثرها أمهم التي وقفت تبتسم على أطفالها مهما كبرو
بريهان بزعل مصطنع: بقي يا بدر بيه تلعب معها وانا لق انا زعلانه
بدر بحب: وانا اقدر على زعلك يا بيري قلبي
نورسين: تعالى يا بيري العبي معانا.

بريهان بضحك: هههههههههه هتفضلي مجنونة طول عمرك معرفش مين اللي هيرضي يتجوزك
بدر بعصبية: لا اختى لسه صغيرة ومفيش جواز خالص
بريهان: ليه هتترهبن ولا ايه
بدر: اه وانا قولت مفيش جواز بس ها وانتى يا بت اوعي تسبيني لوحدي مفهوم
نورسين: موعدكش لو موز و جامد انا اللي هتجوزه مش هو
بدر بصدمة: موز و جامد وهتتجوزيه عليه العوض ومنه العوض كشفت رأسي عليكي يا بنت بريهان وتوجه للحمام.

ضحكت امه و شقيقته عليه وتوجهت نورسين الى جناحها وامها و جناحها لابدال ملابسهم
بعد فترة نزل الجميع وجلسو يتناولون الافطار وبعد شوية قامت نورسين وباست شقيقها و والدتها
نورسين: بيدو هتتاخر بالليل
بدر بحنان: لا يا عمري
نورسين بفرحة: تمام يبقي جهز نفسك للهزيمة النهاردة
بدر بخوف مصطنع: بلاش ونبي انا لسه صغير على الضرب
بيريهان بضحكة: ههههههههه هيبقي شكلكم مسخرة
بدر بضحكة: اعمل ايه قلبي الصغنن لا يتحمل.

نورسين بغيظ: والنعمة لكسبك النهاردة بس ها
بدر وهو يغظها: مش هتعرفي يا قطه
نورسين: انا ماشيه
بدر: سلام يا قلبي
وتوجهت الى الجامعة وسط الحرس اما هما فتوجهت الى الشركة.

فى قصر السيوفي
استيقظ يوسف وتوجه الى الحمام واخذ دش ولبس ونزل الى الاسفل وغادر القصر وتوجه الى المستشفي للاطمئنان على والده وبعد فترة وصل ونزل الى الداخل
يوسف: صباح الورد سموره
سمر بابتسامة: يسعد صباحك يا قلب سموره
يوسف: بابا صحي
سمر: لسه ادخل حبيبي قعد جامبه
يوسف: تمام
سمر: أخبار الشغل ايه
محمد بتعب: اذيك جو
يوسف بحب: الحمد لله يا حبيبي انت اخبارك ايه
محمد بتعب: كويس فين طلال و وعد.

يوسف: هما حاليا فى إنجلترا بيخلصو شغل
محمد: وانت بتعمل ايه
يوسف: انا ماسك الشركات والحمد لله الشغل اتظبط جدا بعد مجالنا كذا شحنه من لبنان و الإمارات وكمان جدولنا القرض وقدمنا كذا حاجة ضمان ليهم غير كده البنك وافق لما طلع تقرير من المستشفي بأنك فل الفل وانت داخل بس نتيجة ارتفاع فى ضغط الدم و السكر وده بأمر من الحرباية الصغيرة
محمد بابتسامة: لو سمعتك هتنفخك.

صوت: وحيات امك يا يوسف لعلقك بقي انا حرباية يا فاشل
يوسف بخضة: وعد وعد هى فين بسم الله الرحمن الرحيم
وعد بضحكة رنانة: انا هنا يا هبل
يوسف: فين
سمر بضحكة: فى التليفون يا حمار
وعد: سموره اديني حمو
محمد بحنان: اذيك يا برنسيسة قلبي
وعد بحب: وحشتني يا قلب البرنسيسة اخبارك ايه
محمد: الحمد لله حقك عليا يا بنتي ضيعت فلوسكم ومستقبلكم و نزلتك الشغل وانتي لسه صغيره.

وعد بجدية: اسمعي بابي كل شخص وليه وقعة وانت ابونا وكل ده تعبك وشقاك ومحدش فينا ليه دخل فيه وعلشان اسم محمد السيوفي اكبر من الوقوع احنا خلفتك فى كل شي وهرجع حقك و حق نومتك ديه ولسه متخلقش ولا هيتخلق اللي يقف ادام ولاد السيوفي و بنت البحيري ووعد منى انا بنتك الصغيرة ومن ولادك هنرجع الشركات أقوى من الأول وأعظم.

طلال بجدية: وحياتك عندي يا احن و أعظم اب لخلي الكلب اللي خانك يترمي تحت رجلك وانت هتصدر حكمك عليه وذي وعدي ما قالت احنا ولادك وسندك و ظهرك
يوسف بعظمة: ورجاله عيله السيوفي و البحيري هيحلف بيهم العالم بقوتهم و جبرتهم
سمر بسعادة: والله وعرفت اربي البنت ذي الولد محدش يعرف يفرقكم عن بعض
طلال بدموع مزيفة: اسكتي يا سمر البت ديه ناقص شوية وتاكلني
يوسف بضحك: طول عمرها طفسه.

وعد وهى تاكل: اعمل ايه بس جعانه جعانه يا بشر
طلال بصدمة: جعانة لسه والله العظيم كلت 5 سندويشات شاورما و 3 كرب و 5 كيكات و 10 شكولاته و 2 كنز أجيب ايه تاني انا عرفت مين سبب الخسارة
محمد بلهفة: مين طلال مين
طلال و يوسف فى نفس واحد: وعد من كتر الاكل
وعد بزعل: طيب والله مانا واكله عجبك كده
محمد: معلش يا حبيبتي استحملي وأول مترجعي بالسلامة هعملك الاكل اللي عوزاه بأيدي.

وعد بفرحة: ربنا يخليك ليا و ميحرمنيش منك ابدا
سمر بتهكن: والبرنسيسة مش هتقلول لمحمد على حكايتها مع طلال
محمد: حكاية ايه يا وعد
وعد بجدية: احنا نشرنا إشاعة انى حبيبه طلال علشان اي واحد بيفكر يخون مش هيروح ليوسف لا هيجي ليا بما اني حبيبته فهيحاولو يوقعو بينا بأي حاجة واحنا هنعرف الخاين ونعرف نحاسبه صح.

محمد بهدوء: ادام شايفة ان كده للمصلحة انا معاكي كمان طلال حبيبك و اخوكي و صاحبك وانا امن عليكي معاه وانا واثق فى تربية ولادي
يوسف بكومديه: اااااااايه جو العشق الممنوع ده مالك يا ست سمر انتى وعم مهند
وعد بارف: اخرس يا حيوان انا احلى من برين سات و طيلو احلى من كيفان ديفينشو ( مهند يعني )
طلال: انت يا زفت قاعد بتعمل ايه قوم غور على الشركة شوف المصالح هناك
يوسف ببرطمه: دانتو لو اشترتوني مش هتعملونى كده.

طلال: سمعني بتقول ايه كده
يوسف بسرعة: مش بقول حاجة انا ماشي
وعد بدلع: جو يا جو ممكن تروح الكليه وتجيب المحاضرات وتقدم التقرير بتاع علاجي
يوسف: اااااااه تقصدي التقرير المزور صح
وعد بغيظ: ورحمه امك يا حيوان لسحب لسانك من لغلوغة اه ودي التقرير المزور يا يوسف غور ياض
خرج يوسف يجري من رعبه وفضل الكل يضحك عليه وبعد كده قفلو مع بعض.

فى انجلترا
بعد خروج طلال و وعد من الشقة وتوجهو الى إحدى محلات الطعام واكلو و تصلو على والدهم وفضلو يضحكو وبعد ذلك قفلو
جلست وعد على إحدى الكراسي وهى ترسم معالم الحزن على وشها فنظر لها طلال وضحك على طفلته الجميلة
طلال: مالك وعدى
وعد طفوليه: مفيش
طلال: امال عامله بوظ البطه ليه
وعد بطفوليه: زعلانه منك
طلال: خلاص تعالى اصلحك.

رمي طلال عليها ماية وجري وهى بتجري خلفه ويضحكو ومن ينظر إليهم يعتقد بأنهم عشاق وازواج جاءو لقضاء شهر العسل
حملها طلال على كتفه كان منظرهم يجعل من حزين يضحك بشده حيثو كانت وعد راسها فى جهه ظهر طلال و قدمه فى وجه
فضلت وعد تضحك بشده وتشاور للناس بالتحية
وعد بضحك: تعرف طيلو انا مستريحة كده انت اللى شايل وانا بلعب
قام طلال بصفعها بشده على ماخرتها فصرخت
طلال بضحك: اضحكي يا لولو اضحكي.

وعد بزعل: مش لعبه معاك بس ها
طلال بضحك: ليه بتوجع اوى كده
وعد: اه بتوجع كمان ايدك بقت مرذبه
طلال: طيب تعالى
نزلها طلال ووقفها على الارض وباس خدودها بحنية
طلال بحنان: خلاص برنسيستي سامحتني
وعد بحب: ربنا يخليك يا قلبي البرنسيسة
طلال: تعالى نقعد
مسك اديها وجلسو على سور ولكن فى لحظة واحدة كانت تنتفد وعد من مكانها وفضلت تدلك ماخرتها وسط ضحكات طلال عليها.

بعد شوية سحابها وجعلها تجلس على رجله وفضل يناغشها حتى ضحكت.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة