قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث عشر

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث عشر

رواية وعد للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث عشر

فى إنجلترا
صحيت وعد على صوت التليفون وتحدثت مع شخص وقفلت معه وعملت مكالمة ولبست و خرجت وجدت مراد جاهز ويجلس فى انتظارها
وعد: صباح العسل ميرو
مراد بضحك: يسعد صباحك يا أميرتي
وعد بابتسامة شر: جهز نفسك هنرجع مصر بالليل
مراد: ناوية على ايه وعد
وعد ببراءة: على كل خير انت ناسي ان فى حفلة بعد يومين ولازم ارجع مصر
مراد: من امتي بتظهري فى الحفلات اناى ملكيش فى الجو ده
وعد وهى تفتح باب الشقة: ديه اهم حفلة يالا.

مراد: ربنا يستر
نزلو وخلفهم الحرس وركبو السيارات وتوجهت الى التسوق ونزلت ومعها مراد والحرس ودخلو إحدى فروع بيوت الأزياء الكبري وتم استقبال وعد احسن استقبال
وعد بالانجليزي: عوزة فستان باللون الابيض
الموظف: زفاف
وعد: لا سهرة
الموظف بستغراب: ابيض تحت امرك
عرض الموظف بعض الفساتين الى أن وقع اختيارها على فستان واخذته وحاسبت و عادت الى الشقة تحت استغراب مراد ولكن لم يتتحث لعلمه بأنها مجنونة.

اتصل جاسر عليها وطلب منها سرعة الحضور للأهمية وبالفعل توجهت إلى هناك
وعد: في ايه
جاسر: لازم تشوف بنفسك
دخل جاسر و خلفة وعد وتوجهو الى غرفة المكتب وتركها وغادر
وقفت وعد مندهشة مما رأت.

فى مصر
فى شركة السيوفي
اتصل المحتال شمس الراوي على طلال ليعلمه بأنه وافق على سعر 150 مليون واعطي له مهله حتى صباح يوم الخميس
اجتمع طلال و يوسف ومحمد و سمر مع بعض
محمد: وعد عاملة ذي شريف كان عنده هوس بالقصر ده وكان نفسه يشترية بس اللى حصل مخلهوش يعرف
طلال: وعد من صغرها وهى بتحلم بيه
سمر: طيب وفيها ايه لما نشترية ليها
يوسف: طالب 150 مليون يعني مزانية كاملة ودلوقتي الظروف مش مسعدانا.

محمد: هى وعد ليه سافرت
طلال: على اساس انت متعرفش دماغ وعد الجذمة
سمر بضحك: اشتم براحتك مهيا مش موجودة
يوسف: نفسي افهد دماغ وعد
محمد بسرحان: ولا عمركم هتفهمو دماغها كنت انا فهمت دماغ شريف زمان
سمر: فعلا نفس الدماغ ربنا يحميها
يوسف: انا نشرت خبر مرواحك انت و وعد الحفلة وبعت الرجالة امنو المكان
طلال: هى اللى طلبت
يوسف: اه لقتها بعتت ليا رسالة ونفذت.

محمد: ربنا يخليكو لبعض وتفضلو سند لبعض لغاية اخر يوم فى عمركم
طلال: اللهم امين
يوسف: امين يا رب
سمر: تعالى يوسف نجهز الورق المطلوب للشحن
يوسف بدرامة وهو ينحني: من بعدك سلطانة سمر
ضحك الكل وتوجه كل شخص لعمله.

في شركة القبطان
ذهبت نورسين الى الشركة ودخلت وجدت فراس لديه اجتماع
نورسين: الكل برا
نظر الكل لبعضهم ونظرو لفراس
نورسين بغضب: الكل برااااا ايه مسمعتوش برااااااااا
خرج الموظفين بسرعة وجلست نورسين وجلس بجوارها فراس
فراس: مالك يا عمري
نورسين: وعد أعلنت حضورها الحفلة
فراس: وفيها ايه
نورسين: فيها ايه فيها ان بدر مش هيرحم وعد
فراس: ربنا يستر طلع لينا الموضوع ده دلوقتي.

نورسين: انا هتجنن مين ليه مصلحة يوقع الاتنين مع بعض
فراس: وعد موصلتش لحاجة
نورسين: لا لسه اللى ضرب الضربه مختفي
فراس: هتروحي الحفلة
نورسين: اكيد لازم اروح مع بدر محدش عارف دماغهم هما الاتنين
فراس: ربنا يستر
نورسين بسرحان: ربنا يستر.

عند بدر
جلس بدر يفكر لماذا ارات وعد الظهور الآن ولكن ما يفرحة بان تلك الوعد سوف تنتهي في ذلك اليوم وبجداره
رفع بدر التليفون وتحدث مع شخص وأخبره بمعلومات وأغلق
بدر لنفسه بصوت عالى كانه يطمان نفسه: وبكده اقدر اقول مع السلامه وعد البحيري و كمان عيلة السيوفي كلها
قطع كلامه صوت تليفونه برقم جده فتحدث معه وأغلق بعد فترة.

- عادت وعد الى مصر
- أتفق طلال مع شمس الراوي على المقابلة فى صباح يوم الخميس
- جهزت وعد ملابسها على السرير
- انهي طلال دفع المال واصبح القصر ملك لوعد
- علم بدر الخبر وفرح بشدة وجهز نفسه للحفلة.

فى الحفلة
وصل بدر و معه نورسين وهى تتالق بفستان اسود عاري الأكتاف ولمنتصف الفخد من الامام وطويل من الخلف.

بعد مرور نصف ساعة وأخيرا نزلت وعد من السيارة وبجوارها طلال تحت عدسات الكاميرات لتصوير الظهور الأول لبرنسيسة الاقتصاد فى المصرية وعد البحيري وكانت تتألق بفستان باللون الابيض وعاري الكتف وبذراع واحد فقط وينزل على جسدها كانه طبقة أخرى وكان على شكل عروس البحر وتركت لشعرها الحرية ودخلت في يد طلال
شخص 1: مين ديه اللى داخلة مع طلال السيوفي
شخص 2: اوعي تكون متعرفش مين ديه البرنسيسة وعد البحيري.

شخص 3: فعلا تستاهل لقب البرنسيسة فى كل حاجة يخربيت جمالها ولا قوتها ولا دلالها موزة
شخص 1: عندكم حق ديه قمر فى ليلة كماله
سمع بدر الكلام فلتفت ليشاهد من تكون تلك وعد البحيري وعندما شاهدها أصبح على راسيه الطير
نورسين: اهلا وسهلا مستر طلال
طلال بابتسامة: اهلا انسة نورسين
نورسين: اهلا انسة وعد
وعد: هاي انسة نورسين
طلال: اذيك بدر بيه
بدر بغضب: اهلا وسهلا طلال بيه.

ماجد صاحب الحفلة ورجل أعمال: منور طلال و منور الدنيا برنسيستي الحلوة
وعد: ههههههه لسه بردو معكستك قديمة
ماجد: ههههههه اموت فى القمر العسل ده اتاخرتي ليه
طلال: مفيش يا سيدي عقبال مخلصنا شراء قصر الراوي وقعد أقولها يالا تقولى لسه بدري لغاية مزهقت
مها قريبة ماجد بسخرية: واكيد فضلت ساعتين ادام المرايا
وعد بضحكة رنانة: ليه فكراني وحشة وحيات طلال عندي من ساعة مدخلت الاوضة لغاية مخرجت 15 دقيقة بالظبط.

بدر بسخرية: وهما بقي خيطو الفستان عليكي
وعد بسخرية: ليه حد قالك انه ضيق ده واسع جدا
بدر بزهول: ده واسع امال لو ضيق هتعملي ايه
طلال: على اساس ان نورسين فستانها طويل وواسع متشوف الأول
وعد بضحكة: اصل القماش قصر
مها بسخرية: شيفاكي لسه مرتبطيش بطلال ايه الحرام عجبك
وعد بعيون كالجحيم: ورحمة امي لهعلمك الأدب ومن بكرا الصبح هتعرف مين هي البرنسيسة وعد البحيري
ماجد برعب: وعد انا اسف ارجوكي انا هعلمها الأدب.

وعد بشر: كنت ربتها من زمان مش بعد الغلط فيا
والد مها: انا اسف ارجوكي
طلال: وعدي خلاص
وعد بغضب: تخفي من ادامي فورا
ماجد: هى اصلا مشيت
والد مها: انا اس
وعد بابتسامة: خلاص محسن بيه بس لازم ادبها وبلاش تخاف شركاتكم محدش هيلمسها
محسن: هى عندك براحتك وغادر
بدر: انتى ايه
وعد بغمزة: البرنسيسة يا بدوري
استمرت الحفلة وغادرت وعد ومعها طلال.

مر يومين دون أحداث تذكر وفى صباح جديد
صحيت وعد ولبست بنطلون وشميز ابيض و بليزر على الشميز وجذمة بكعب عالي ونزلت
توجهت وعد مع الحرس إلى قصر الراوي ووقفت أمامه تتامله بابتسامة سعيدة وأمرت الحرس بإحضار خبير انتيكات ليقيم محتويات القصر
وجاءت لتغادر ورفضت مرافقة الحرس وتوجهت الى احدى المرتفعات ونزلت من السيارة وجلست فوقها ونظرت إلى السماء وتنهدت وغمضت عيونها ونامت على السيارة.

بعد فترة سمعت وعد أصوات سيارات تقف وخطوات ارجل تسرع منها وتقف أمامها
وعد بضحكة: بردو جيت مراد حرام عليك نفسي مرة اهرب منك
ولكن لم تسمع أي صوت منه فقامت ونزعت النظارة ووجدت نفسها امام شابان طول وعرض وهناك حوالى 10 رجالة ضخام فبلعت ريقها
وعد بهدوء: مين حضرتكم
شاب بذهول: قمر
وعد برفع حاجب: امك
شاب آخر: ذي مقالو عنك سفله
وعد: طيب يالا لم الناس ديه وروح علشان انا مش طايقة نفسي
شاب: لا مانتى هتيجي معانا.

وعد: نعم يا روح امك انت اهبل انت متعرفش انا مين انا وعد البحيري
شاب: عرفينك كويس انتي عشيقة طلال السيوفي
حاولت وعد ضرب الشاب ولكن الشاب الثاني اسرع ووضع منديل مخدر هل فمها فسقطت مغشي عليها وقامو بحملها ووضعوها فى السيارة وغادرو الي المجهول
على مسافة كان يقف بدر يشاهد ما يحدث وعندما سقطت شعر بنغزة فى صدرة ولم يشعر لما حدث ذلك.

عند وعد
بعد مرور وقت كبير لم تشعر وعد بنفسها وأخيرا فتحت عيونها الساحرة ونظرت فى أرجاء الغرفة وحاولت تقوم ولكن لم تستطيع بسبب الدوران وأخيرا بعد وقت استطاعت وعد الوقوف ولكن فى لحظة انفتح الباب ودخلت منه امرأة وعندما نظرت الي وعد شهقت وضربت على صدرها
وعد: انتى مين
المرأة: انتى اللى مين
وعد: انا وعد
المرأة: انتى شبها اوي
وعد: تقصدي سلمي امي صح ها بقي انتى مين
المرأة: انا مرات عم امك صفوان.

وعد: طيب هما فين
المرأة: تقصدي الرجالة
وعد بسخرية: رجالة اه ياختي الرجالة بلا وكسه هما فين
المرأة: تحت كلهم تعالى البسي دول
أعطت المرأة ملابس غريبة بالنسبة لوعد فقامت وعد برمي الملابس على السرير و نزلت الى الاسفل وجدت مجموعة من الرجال ومعهم الشابين الذين اخذوها فاكملت نزول وجلست امام الكل ووضعت قدم فوق قدم بكل جبروت
رجل: انتى انجننتي يا بت اذاي تنزلى كده وذاي تقعدي هنا.

وعد ببرود: ششششششششش دماغي وجعاني انت يالا روح هاتلي قهوة مظبوطة
شاب: انا بتقوليلي يالا وروح أجيب قهوة انتى انجننتي يا حرمه
وعد بردح: الحرمة تبقي امك يا ننوس عين امك
شاب بغضب: لا انتى لازم تتربي من اول وجديد
وعد بسخرية: اقعد يا حيلتها لضيعك
رجل كبير وبحدة: كفاية كلام وانت تعالى هنا
وعد: الاول كده أتعرف عليكم
شاور الراجل الكبير عليهم وأخبرها بأسمائهم وصله القرابة
وعد: تمام بقي انا مالي ومالكم.

الجد: انتى بنت سلمي اخت ياسر
وعد: ساااااالمي قولتلي المطلوب منى ايه مش كفاية قتلتوها زمان هى وأبويا
صفوان بغضب: علشان هى خاطية
وعد بغضب وشعرها أصبح اغمق: خاطية يا زبالة يالمامه يا اوسخ خلق الله ليه كنت عاوزها تضرب منك و تجوزها على دره وعندك عيال وتردي وتسكت ليه رجولتك كانت عالية والله فى سماه لقتلك ذي محرمتني من امي و ابويا لحصرك على حياتك
الجد بحدة: اسكتي يا بت.

وعد بغضب: بت ليه مش المفروض انت الكبير بس ظالم ومفتري
وقف أحد الشباب حتى يصفع وعد ولكن أمسكت وعد ايده بشده وبعنف ولوتهت خلف ظهره وضربته فى قدمة وجعلته ينزل على ركبته
وعد بشر و غضب: لو فكرت تاني تعملها وهو وجلالة الله هدفنك حي انا محدش يجرء ويرفع ايده عليا انا البرنسيسة وعد البحيري خليكم كلكم عرفين كويس اني مش بتهدد
ياسر بسرعة: اهدي وعد وسبيه وتعالى معايا
صفوان بغضب: الفاجرة ديه لازم تموت.

رفع صفوان سلاحة فى وجه وعد فبعدت ياسر ووقفت أمامه وفى لحظة كانت وعد ترفع سلاحها فى وجهه
وعد: لسه متخلقش اللى يقف ادام وعد البحيري
وفى لحظة واحدة كانت صوت رصاصة تستقر فى الحائط خلف صفوان فنتفض الجميع على صوت إطلاق النار و صرخت النساء
صفوان بذهول: انتى ضربتي عليا رصاص
وعد بسخرية: لا كنت بقشر بامية اغرفلك طبق يا دكر
ياسر: يالا يا وعد.

سحبها ياسر خلفة وخرجو برا البيت وتوجهو الى منزله وأول مدخل حضنها بشده ونزلت دموعه وهو يحضنها ويقبلها
صوت بعنف: مين ديه يا ياسر بتخني يا راجل
ياسر: تعالى سلمي على درتك
المراة بغضب: درتي والله لنزلها قبرها الليلة ديه.

قربت المرأة وأخرجت وعد من احضان ياسر وعندما شاهدتها صرخت بشده وسقطت مغمي عليها فأسرع ياسر لها وحملها ووضعها على الكنبة فجلست وعد وحملت طبق ملي بالبسكويت و الفايش و بتدت تاكل ببرود ولم تهتم لهم
بعد مده استطاع ياسر ايفاق زوجته وعندما نظرت له
زوجته: عفريت عفريت عفريت يا ياسر
وعد: عفريت لما يركبك
زوجته: مين ديه يا ياسر ونبي
ياسر: ديه مش سلمي ديه بنتها وعد وديه مروة يا وعد مراتي.

وعد: هو مفيش هنا اي عصير الحاجات ديه ناسفة اوي
ياسر: روحي هات عصير يا مروة
وعد: هعمل مكالمه عقبال العصير ميجي
ياسر: خدى يا بنتى التليفون بتاعي
وعد: لا انا معايا تليفوني بلاش تقلق
أخرجت وعد التليفون من جيب البنطلون وكلمت مراد وامرته بجمع الرجالة وان يأتي وعدم أخبار أحد مهما حدث وارسلك له الموقع.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة