قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس والعشرون

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس والعشرون

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس والعشرون

وعدي علي جوزاز يوسف وحنين شهرين كانوا احلي شهرين كلهم حب وفسح ودلع يوسف كان مغرق حنين حب ودلع وهدايا وكل يوم وهو خارج من البيت يبعتلها أغنية وحنين كانت في منتهي السعادة وكمان الولاد حبوا يوسف اوي ومابقوش يناموا من غير ما يشفوه ويلعبه معاه ويوسف كان سعيد بجو العيلة والدفا ده اويييي وفي يوم يوسف راجع بالليل لقي الولاد في الليفنج بيتفرجوا علي tv
يوسف: مساء الخير يا حبيبي
هنا: مساء النور يا بابا.

عمر: مساء النور يا بابا وحشتني مش حتلعب معايا بلاي استشن
يوسف: ههههه من عنيا يا حبيبي اغير هدومي واجي اغلبك. بس قولولي فين ماما. ماشوفتهاش من ساعة ماجيت
هنا: بصراحة يا بابا ماما تعبانة من الصبح
يوسف: بان عليه القلق. تعبانة مالها
هنا: من الصبح عمالة ترجع ودايخة ومأكلتش حاجة طول اليوم
يوسف: معقول. طيب ليه ماكلمنتتيش يا هنا.

هنا: 0اصل بصراحة لما هي تعبت اتصلت بتية وقالتلي اعملها نعناع ولما قلتلها. زعلت وقالتلي متتصليش بحد علشان محدش يقلق. وبالذات حضرتك
يوسف: طيب يا حبيبي انا حروح اطمن علي ماما
يوسف دخل لحنين الاوضة لقاها نايمة فقعد جنبها علي السرير وبيملس علي شعرها
حنين: فتحت عنيها. حبيبي انت جيت
يوسف: اه يا قلبي. مالك سلامتك الولاد قالولي انك تعبانه. ليه ماكلمنتنيش من بدري.

حنين: مفيش حاجة يا روحي انا كويسة بس واضح اني اخدت برد جامد. علشان تبطل تتشاقي كل شوية.
يوسف: لا بس انتي شكلك تعبان خالص. قومي تعالي اوديكي للدكتور
حنين: صدقني مش مستهالة والله انا الصبح حبقي كويسة
يوسف: صبح ايه انا مش حقدر اقعد دقيقة واحدة غير لما اطمن عليكي. قومي بسرعة علشان نلحق الدكتور
حنين: بس بصراحة انا مبحبش اروح لدكتور راجل بتكسف.

يوسف: اه صح. انا كمان مش حقدر اخليه يكشف عليكي وبيمسك بطنك. بس مش مهم البسي انتي وانا حعمل تليفون واجبلك اسم أكبر دكتورة باطنة في البلد. بس قومي معايا، تعالي يا حبيبتي، حساعدك تلبسي...
وفعلا يوسف اخد حنين للدكتورة
(في العربية)
حنين: مالك ياحبيبي من ساعة ما الدكتورة قالت علي التحليل وانت كدة.

يوسف: اتنهد. مفيش يا حبيبتي بس اول ماقالت كلمة حمل حسيت بوجع. انا اسف يا حنين اني. مقدرش اخليكي تحملي زي باقي الرجالة
حنين: رجالة ايه انت احسن راجل في الدنيا
يوسف: بإبتسامة سخرية راجل ومش عارف اخلي مراتي تحمل. المهم احنا حنروح المعمل علشان نعمل التحاليل التانية ونطمن عليكي. واضح ان البرد اللي عندك شديد علشان كدة هي شكت
حنين: يوسف انا حعمل تحليل الحمل
يوسف: يا حنين ارجوكي ماتتعبنيش انا مش ناقص.

حنين: يا حبيبي خالي عندك ثقة في الله انه مش حيضيعك. علشان خاطري نعمله ولو مفيش حمل. انا وانت بكرة حنروح للدكتورة ونحدد معاها معاد ونعمل حقن ونحاول اتفقنا
يوسف: ربنا يسهل يالا نروح المعمل
(في العربية )
يوسف: حنين انا مش مصدق معقول حبقي اب. حنين انتي فعلا مباركة كل حاجة في حياتي بقت احسن من يوم ماعرفتك. انا لو شكرتك من هنا لحد ماموت مش حوفيكي حقك.

حنين: حبيبي تشكرني علي ايه دي حاجة بتاعة ربنا هبة منه مش بإيدينا
وانا لو كان عليا كنت مستعدة اعمل اي حاجة علشان اشوف الفرحة دي في عنيك
يوسف: عيونه دمعت والمرة دي مقدرش يمنعها
حنين: يوسف انت بتعيط.
يوسف: مش قادر اوصفلك انا كان بيقي ايه احساسي لما بشوف حد من صحابي معاه ابنه اوبنته كنت بحس اني مش راجل زيهم كنت بخاف اشيل حد من ولادهم ليبان عليا لهفتي واصعب علي حد. انا كنت بموت يا حنين بموت.

حبين: حبيبي كفاية ارجوك الحمد لله خلاص ربنا رزقك. افرح وانسي
يوسف: عندك حق. بس ربنا رزقني بسببك انتي. انتي اللي حليتي دنيتي يا حنين. انا مش عارف اكفأك ازاي اهديكي بأيه اطلبي اللي نفسك فيه وانا اجبهولك
حنين: تاني وانا بس كنت عملت ايه دي نعمة من ربنا. وبعدين لو علي الهدية انا معايا احلي واغلي هدية في الدنيا انت يا روح قلبي ربنا ما يحرمني منك ابدا
يوسف: هو انا لو بوستك دلوقتي يحصل حاجة.

حنين: هههههه اه طبعا فعل فاضح في الطريق العام
يوسف: هههههه بس انا عايز ابوسك
حنين: اتلم بدل مانقضي الليلة في القسم
يوسف: اسم مين عيب عليكي القسم كلهم صحابي. وبعدين المكان هنا هادي مفيش حد. تعالي بس...
حنين: كل دي بوسة انت جنون
يوسف: طيب بس بقي بدل ماانتي عارفة اللي بعد البوسة ايه وهنا
حنين: هههههه لا يا حبيبي خليها في البيت لينا بيت يلمنا
يوسف: ههههههه ماشي كلامك يا قمر
(في البيت ).

حنين: ايه يا ولاد اللي مصحيكوا لحد دلوقتي
هنا. وعمر: علشان نطمن علي حضرتك انتي عاملة ايه
يوسف: عندي ليكوا مفاجأة. ماما حتجبلنا بيبي صغير
هنا. وعمر: اتنططوا من الفرحة
عمر: الله يا ماما حتجبيلي ولد علشان اعلمه الكورة. والعب معاه
هنا: لا طبعا ماما حتجيب بنت علشان العب معاها كفاية عليا انت
يوسف: ههههههه متزعلوش نفسكم ان شاء الله لما ماما تولد انتوا الاتنين تلعبوا بيه اذا كان بنت او ولد.

حنين: هههههه لا والله وانا بقي اجيب البيبي علشان تلعبوا بيه
يوسف: حقهم مش اخوهم وبعدين كلنا حنلعب بيه والكم انا
حنين: ماشي ربنا يستر. يالا يا ولاد بقي اطلعوا ناموا الوقت اتأخر
هنا وعمر: حاضر يا ماما تصبحي علي خير
يوسف: مش يالا احنا كمان ننام احسن انا النهاردة ناوي احتفل
حنين: ههههه لا بقي انت لازم تهدي شويه لحد ما نروح للدكتورة بكرة ونشوف الدنيا فيها ايه
يوسف: بس انا مقدرش انا مش واخد علي كدة.

حنين: حرام عليك انت بقالك شهرين يا مفتري. وبعدين احنا لازم نستحمل علشان النونو يجي بالسلامة
يوسف: يا لهوي علي النونو دي تجنن ماشي انا تحت أمر النونو وأم النونو
حنين: طيب يالا بقي علشان تنام مؤدب زي الشاطر
يوسف: ماشي ماهو شكل ابن الكلب ده حيربيني
حنين: لوسمحت متشتموش اصل انا بحب الكلب ده اوي
يوسف: كدة طب والله ماانا عاتك الليلة دي اناحوريكي الكلب ده حيعمل ايه. تعالي هنا.

حنين: لا لا يا يوسف علشان خاطري خلاص ماتخلنيش اجري منك
يوسف: انتي كمان حتجري عايزة توقعي الواد يومك مش معدي. تعالي...
تاني يوم عند الدكتورة
الدكتورة: اهلا يا حنين عاملة ايه بقالك كتير ماحتيش
حنين: معلش بقي الظروف حضرتك عاملة ايه
الدكتورة: خير مالك
حنين: اصل انا اتجوزت بقالي شهرين وعملت تحليل امبارح وطلعت حامل
الدكتورة: والله مبروك. ده جوزك صح
حنين: ايوة ده يوسف جوزي
الدكتورة: اهلا يا استاذ يوسف.

يوسف: اهلا بحضرتك
الدكتورة: تعالي يا حنين علشان نعمل سونار
حنين علي السرير والدكتورة بتعمل السونار. ويوسف واقف بعيد بيشوفها
حنين: يوسف تعالي يا حبيبي قرب
يوسف: قرب منها ومسك ايدها
حنين: بص ده البيبي
يوسف: بس ده مش باين خالص
الدكتورة: احنا لسة شهرين بيبقي لسة بيتكون. ان شاء الله علي الشهر اللي جاي يكون بان اكتر. قومي يا حنين البسي
يوسف: هي كويسة.

الدكتورة: بص يا أستاذ يوسف. انت لازم تعرف حالة حنين كويس علشان تقدر تساعدها انها تكمل للاخر
يوسف: ليه هي مالها
الدكتورة: هههه متخافش. هي عندها مشكلة صغيرة. حنين عندها الرحم عصبي
يوسف: مش فاهم يعني ايه
الدكتورة: حفهمك يعني زي القولون العصبي كدة بس الرحم مختلف. يعني لو انفعلت ولا اتضايقت زيادة بيحصل انقبضات في الرحم وكل انقبض بعديه انبساط يعني لو الرحم انقبض بقوة بينبسط بقوة وسعتها ممكن بحصل اجهاض.

يوسف: بس دي مش مشكلة صغيرة دي حاجة تقلق
الدكتورة: لا عادي متقلقش هي بس تسمع الكلام وتنفذ التعليمات وكل حاجة تبقي تمام
يوسف: حضرتك قوليلي اعملها ايه وانا اعمله
الدكتورة: ابدا. ممنوع انها تتعب نفسها ولا تعمل مجهود ولا تشيل حاجة تقيلة وطبعا مفيش سفر الفترة دي. ده غير ان ممنوع الانفعال ولا النرفزة وكمان الموضوع اياه لازم يقل الفترة اللي جاية. فاهمني يا أستاذ يوسف.

يوسف: هههه فاهم بس يعني هو المفروض يبقي كل قد ايه. اصل انا ممكن اعملها كل اللي قولتي عليه بس الحكاية دي صعب اوي
الدكتورة: ههههههه فظيع جوزك ده يا حنين
حنين: ما انا عارفة ده مجنني
الدكتورة: بص يا سيدي. اقل حاجة كل يومين
يوسف: ايه يومين. هو كتير بس حاحاول
الدكتورة: ههههه حنين ما تجبهوش معاكي تاني
حنين: حاضر حبقي اجي لوحدي.

وفعلا يوسف سمع كلام الدكتورة وكان بيريح حنين جدا اكتر من الاول ومابيتعبهاش وعدي حاوالي اسبوع.

(في المعرض )
محمود: يوسف باشا مدام رانيا تحت وعايزاك انا مردتش اخلها تطلع
يوسف: رانيا مين
محمود: مدام رانيا اللي حضرتك كنت متجوزها
يوسف: ودي عايزة ايه. روح اندهلها
رانيا دخلت علي يوسف في كامل زينتها فستان قصير ومكشوف وميكب وشعرها الكاريه الاسود
رانيا: بتقرب علي يوسف تحضنه. يوسف وحشتني
يوسف: بعدها عنه. اهلا رانيا ازيك خير في حاجة
رانيا: كدة يا يوسف. دي مقابلة تقابلني بيها ده انا رانيا حبيبتك.

يوسف: حبيبة مين انتي عمرك ما كنتي ولا حتكوني حبيبتي.
رانيا: كدة نستني ولا ايه. طيب تعالي وانا افكرك
يوسف: رانيا انا اتجوزت ماشي يعني اللي بتعمليه ده ملوش لزوم
رانيا: ايوة واسمها حنين مش كدة
يوسف يعني عرفتي اومال بقي بتستعبطي ليه. امشي يا رانيا وخليكي في حالك
رانيا: انا أسفة لو كنت سبتك زمان بس احنا ممكن نرجع لبعض وخلي حنين علي ذمتك عادي.

يوسف: انتي اتجننتي. مستحيل طبعا وبعدين هو انا كنت طايقك زمان لما ارجعلك دلوقتي امشي يا رانيا ومشفوكيش هنا تاني
رانيا: كل ده علشان البتاعة دي
يوسف: احترمي نفسك البتاعة دي تبقي مراتي وام ابني اللي جاي
رانيا: اتصدمت. ايه ازاي مش فاهمة حاجة
يوسف: حنين حامل.
رانيا: حامل ازاي وانت مبتخلفش
يوسف: مين قال كدة الدكتور قال ان ممكن اخلف عادي هو كان صعب بس حصل.

رانيا: لا يا بيه انت مبتخلفش روح شوف المدام جابته منين ولبستهولك
يوسف: ضربها قلم. اوعي تجيبي سيرة حنين تاني. فاهمة دي برقبتك انت واللي زيك
رانيا: بتضربني يا يوسف ماشي انا هوريك متبقاش انا ان ماخلتك تتطلقها
أمير: ايه ده مش دي رانيا اللي كانت خارجة
يوسف: ايوة هي زفتة
أمير: وجاية ليه
يوسف: بنت الكلب جاية تشككني في حنين
أمير: ابتلع ريقه بصعوبة. قصدك ايه.

يوسف: بتقولي اني مابخلفش وروح شوف مراتك جابته منين بت الكلب فاكراها زيها
أمير: طيب اهدي بس انت واثق في حنين يبقي مايهمكش
يوسف: طبعا واثق فيها دي حنين يا أمير. انا لوكنت مش واثق فيها كنت علي الاقل روحت عدت التحاليل بتاعتي بس مستحيل ده يحصل انا اشك في نفسي وحنين لا
أمير: خلاص اهدي. هو انت حتقول لحنين.

يوسف: مستحيل يا أمير اوعي حنين ممنوعة من الانفعال ولو سمعت كدة ممكن تتعب ده غير انها حساسة وممكن تفتكر اني بشك فيها
ربنا يستر بس ورانيا تسبنا في حالنا
بس يا تري رانيا حتسبهم في حالهم ولا حتحاول تفرق بين حنين ويوسف أكيد مش حتسكت.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة