قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس عشر

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس عشر

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس عشر

وبعد ماعدت علي يوسف وحنين احلي ليلة وكان بقالهم سنين مكنوش فرحنين كدة
(في الصباح في بيت حنين)
هنا: ماما اصحي يا ماما
حنين: بصوت نعسان. امم في ايه يا هنا
هنا: حضرتك راحت عليكي نومة ومصحتناش للدرس
حنين: نايمانة علي نفسها. ليه هي الساعة كام
هنا: الساعة 11
حنين: ياه هو انا نمت كل ده. يا خبر. معلش يا هنا انا كنت تعبانة ونمت ومحستش بنفسي ولا حتى سمعت المنبه.

هنا: خلاص يا ماما مش مشكلة المهم نلحق الدرس اللي جاي. حضرتك عارفة فاضل علي امتحانات آخر السنة اسبوعين بس
حنين: طيب هو عمر لسة نايم
هنا: طبعا ده مصدق
حنين: طيب خلاص روحي صحيه وانا حقوم احضر لكم الفطار
(في بيت يوسف)
يوسف تليفونه بيرن
يوسف: وهو نايمان. يوووو. اوفف. مين ده اللي بيتصل علي الصبح. الو
أمير: ايه معلم انت فين جيت المعرض ملقتكش
يوسف: لا انا نايم في الفيلا من امبارح
أمير: تتحسد من إمتي بتبات هناك.

يوسف: ابدا اصلي كنت مبسوط قوي امبارح وكنت عايز اجي انام هنا عندك مانع
أمير: لا يا عم براحتك. انا قلت اعدي عليك قبل ماأروح الادارة. بس طبعاعلي بال ماسيتك تفوق وتيجي مش حلحقك انا حمشي واجيلك بالليل. اوك
يوسف: خلاص ماشي اقفل بقي خليني انام
أمير: طب خلاص متزوقش. بقولك انت قابلت حنين امبارح زي ماقلتلي
يوسف: ايوة قابلتها. مش لسة قايلك كنت مبسوط امبارح
أمير: طيب وايه الاخبار.

يوسف: يوه ده انت رزل انت مش قلت جاي بالليل خلاص بقي حبقي احكيلك لما أشوفك. سيبني انام
أمير: خلاص يا خويا نام بكرة تدي نفسك بالجزمة وتقول يا رتني فضلت سنجل
يوسف: اخرس حنون دي الحب كله والجزمة دي انا اللي حضربك بيها لو ماقفلتش دلوقتي
أمير: ههههههه دي اخرتها ماشي. اشوفك بالليل
يوسف: هههه سلام
قفل يوسف مع أمير.

يوسف: هي الساعة كام دلوقتي ايه ده 12 ياه هو انا نمت كتير كدة. اتصل بحنين بقي علشان اصبح عليها. لا لتكون نايمة. لا انا حتصل بيها وحتى لونايمة اهو اسمع صوتها وهي نايمة اكيد عسل.
حنين: السلام عليكم
يوسف: وعليكم السلام يا قلبي. شكلك صاحية وفايقة كنت خايف تكوني نايمة
حنين: لا صاحية بس عموما انا أول مرة تروح عليا نوما كدة لسة صاحية من ساعة بس
يوسف: وايه اللي كان مسهرك.

حنين: بالعكس انا امبارح اكتر يوم نمت فيه بدري ومن غير منوم كمان مش عارفة ايه السبب
يوسف: بجد مش عارفة
حنين: وبعدين معاك بس
يوسف: طيب ممكن اطلب منك حاجة. انا مش عايزك تاخدي المنوم ده تاني ده خطر عليكي
حنين: ححاول ادعيلي بس اعرف اوقفه
يوسف: انا حدعيلك يا روحي بس لحد مانتجوز بعد كدة انا اللي حبقي المنوم بتاعك متقلقيش
حنين: شكلك بقي صاحي فايق. روح شوف وراك ايه وسبني اشوف شعلي
يوسف: وهي حبيبة قلبي بتعمل ايه.

حنين: بكوي للولاد هدومهم علشان نزلين الدرس
يوسف: معقول الادين الحلوة دي تكوي وتتعب كدة انتي اللي زيك تبقي برنسيس متتعبش نفسها ابدا. من بكرة اجبلك بدل الشغالة اتنين يا روحي
حنين: لا يا سيدي انا مبحبش حد غريب في بيتي انا بحب اعمل كل حاجة بنفسي ومبيعجبنيش شغل حد
يوسف: ده انتي غاوية تعب بقي
حنين: اه بالظبط كدة.

يوسف: امممم بس عموما الكلام ده لحد مانتجوز بس لكن بعد كدة حبلك شغالة علشان تفضيلي انا وبس علشان انا ناوي اقعد جنبك مش حخرج من البيت
حنين: هههههههههه لا والله وشغلك بقي حتعمل فيه ايه
يوسف: عادي حاتبعه بالتليفون
حنين: طيب سبني بقي اخلص بدل ما الولاد يتاخروا علي الدرس ده كمان
يوسف: ماشي خلاص حسيبك. بس قوليلي حتكلمي ماما وبابا امتي
حنين: والله كنت بفكر اروحلهم بعد ما الولاد ينزلو الدرس.

يوسف: تطمنيني اول ما ترجعي فاهمة
حنين: حاضر ان شاء الله. بس ممكن متتصلش بيه الكام الساعة اللي جاية علشان مش حعرف ارد عليك وكمان مش عايزة حاجة تبان عليا
يوسف: حاضر يا حبيبتي بس هو انتي بتحبيني اوي كدة وبيبان عليكي
حنين: يوسف يالا اقفل
يوسف: علشان خاطري قوليها بقي يا حنين نفسي اسمعها منك
حنين: يوسف معلش متزعلش مني. مش حقدر اقوله بجد الا لما ابقي مراتك.

يوسف: اتنهد جامد. ماشي يا حنين حصبر لحد ماتبقي مراتي. يلا مع السلامة يا روح قلبي.

(في بيت عبد الرحمن والد حنين )
خديجة والدة حنين: حبيبتي يا حنين طيب مجبتيش الولاد معامي ليه ونتغدي كلنا سوا
حنين: معلش يا ماما عندهم درس
عبد الرحمن: وانتي عاملة ابه يا حبيبتي شكلك مبسوطة
حنين: الحمد لله يا بابا. بابا كنت عايزة افتحك في موضوع كدة انت وماما
خديجة: حنين شكلك كدة وافقتي انك تجوزي صح
حنين: بخجل صح يا ماما.

خديجة: الف الف مبروك ربنا يريح قلبك زي ماريحتي قلبي. عموما علي اخوكي لسة من يومين كان قالي علي واحد صاحبوا...
حنين: قاطعتها: لا يا ماما انا مش حتجوز اي حد
عبد الرحمن: ماتستني يا خديجة خلينا نعرف ايه الموضوع.
خديجة: خلاص اديني سكت. كملي يا بنتي
حنين: طبعا حضرتك عارف اني بروح للدكتورة كاميليا العيادة
عبد الرحمن: ايوة بس انتي مش خلاص وقفتي جلسات من كذة سنة.

حنين: لا يا بابا ما رجعت اروحلها تاني من حاوالي سنتين بس مكنتش عايزة اقولكم علشان متقلقوش عليا
عبد الرحمن: كملي. يا بنتي
حنين في شخص بيروح هو كمام للدكتورة: وشافني وعايز يتقدملي
عبد الرحمن: طب يا بنتي انتي متأكدة انه. يعني
حنين: انا فاهمة حضرتك تقصد ايه. بس لا متخافش يوسف انسان عاقل وشخصية محترمة جدا انا واثقة انك حتحبوا
خديجة: هو اسمه يوسف. والله اسمه حلو يا حنين ويتري شكله حلو بقي زي اسمه.

عبد الرحمن: يا خديجة ماتصبري هو ده وقته
خديجة: حاضر حسكت. ماهو انا كدة كلمتي كدة مبتتبلعش
حنين: ازاي بس يا ست الكل انتي الخير والبركة
عبد الرحمن: يعني انتي يا بنتي مرتحاله بجد وعايزاه اصل يعني احنا منعرفش عنه حاجة
حنين: ماهو لما يجي حضرتك حتتعرف عليه. وان شاء الله خير
عبد الرحمن: خلاص يا بنتي حددي معاه معاد وأقبله وربنا يسهل
حنين: لا يا بابا انا اديته رقم حضرتك وهو حيكلمك ويحدد معاك معاد.

عبد الرحمن: خلاص يابنتي حستني تليفونه
حنين: خلاص يا بابا انا حمشي بقي علشان متأخرش علي الولاد
عبد الرحمن: قوليلي يا حنين انتي تعرفي اسمه بالكامل
حنين: ايوة يا بابا اسمه يوسف شهاب الدين
عبد الرحمن: طيب متعرفيش بيشتغل ايه
حنين: هو كان ظابط بس استقال ودلوقتي ماسك شغل باباه
عبد الرحمن: تمام كويس. انا حخلي عمك شاكر يسأل عليه. بس مقلتليش انتي عرفتي الحاجات دي ازاي.

حنين: اتلخبطت. ااااصل الدكتورة كاميليا هي اللي قالتلي
عبد الرحمن: خلاص ربنا يسهل روحي انت شوفي ولادك
(في المساء في المعرض)
أمير: حلو الكلام يعني خلاص اقول مبروك
يوسف: اه يا أمير انا لحد دلوقتي مش مصدق اني كنت معاها امبارح وقاعد بكلمها انا لو عليا كنت خاتها وروحت للبيت واللي يحصل يحصل. بس اعمل ايه مجبر استني
أمير: ههههه يا عيني علي الحلو لما تبهدلو الايام.

يوسف: اصدك تبهدلو حنين. فظيعة يا امير انا عمري ما قبلت واحدة في خلها وأدبها ده دي مبتستحملش كلمة مني بتبقي حتموت من الكسوف
أمير: هما كلهم كدة في الاول بعد كدة حتبقي حتتعود عليك
يوسف: استني كدة. دي حنين بتتصل. مااسمعش صوتك فاهم
أمير: تدفع كام
يوسف: اخرس
يوسف: حبيبة قلبي. وحشتيني
حنين: هو انت مش حتتغير خلي الكلام ده لبعدين.
يوسف: لا بعدين ده متقلقيش منه حيبقي في حاجات احلي من الكلام بكتير.

حنين: يوسف إقفل انا غلطانة
يوسف: ههههههه خلاص خلاص قوليلي عملتي ايه
حنين: كلمت بابا وماما وقلتلهم عنك وبابا مستني منك تليفون
يوسف: بجد خلاص انا حكلمه دلوقتي
حنين: لا خلاص خليها الصبح الساعة 10
يوسف: صبح مين ده انا حكلمه دلوقتي ولو كان ينفع كنت روحتلوا كمان
حنين: يا سلام مستعجل اوي
يوسف: طبعا يا روحي هو انا مستعجل بس ده انا حموت واخطفك منهم
أمير: بيضحك وبيعمل اكنه بيعزف علي كمنجة.

يوسف: طيب معلش ياروحي حقفل دلوقتي بس علشان في حد رزل كدة جاي حمشيه واكلمك بعد ما اكلم بابا. اتفقنا
حنين: خلاص اتفقنا سلام
يوسف: انت مش حتبطل غلاسة
أمير: هههههههههه اعمل ايه بس اصل حاسس اني قدام واحد معرفوش. انت يوسف اللي الستات بتجري وراه وهو ولا بيسأل مش مصدقك النحنحة اللي انت فيها دي
يوسف: ستات وهم دول كانوا ستات الستات اللي بجد هي حنين.

أمير: صحيح مقولتلكش. مش انا لما جمعتلك الفيل بتاع حنين لقيت مفجأة
يوسف: مفجأة ايه
أمير: طلع ليها عم كان لواء. بس طلع معاش
يوسف: بتتكلم جد
أمير: اه والله بس ايه كان راجل اسمه زي الالماظ والناس كلها بتحترمه وعلي فكرة احنا اشتغلنا معاه قبل ما انت تستقيل. اكيد حتفتكره. اسمه شاكر فؤاد سليم
يوسف: ايوة صح افتكرت ده راجل فظيع شخصية كدة ويرعب
أمير: اي خدمة ياعم. يلا اتكل انا بقي وابقي اكلمك. سلام
يوسف: سلام.

يوسف اكلم بقي بابا حنين
يوسف: ، ألو مساء الخير
عبد الرحمن: مساء النور مين اللي بيتكلم
يوسف: حضرتك انا يوسف شهاب
عبد الرحمن: اه اهلا وسهلا يا ابني
يوسف: اهلا بحضرتك. انا كنت بكلمك علشان احدد معاك معاد واتقدم امدام حنين
عبد الرحمن: وماله يا ابني تنور في اي وقت
يوسف: الله يخليك ياعمي. بس حضرتك قولي المعاد اللي يناسبك
عبد الرحمن: خلاص يبناسبك الخميس الساعة7
يوسف: الخميس. ده لسة فاضل يومين النهاردة الاثنين.

عبد الرحمن: ههههه ومالك مستعجل ليه كدة. خليها الخميس علشان حنين تكون جهزت نفسها ماشي
يوسف: هههه ماشي يا عمي اتفقني خلاص الخميس الساعة 7
عبد الرحمن: طيب تاخد العنوان ولا انت عارفه
يوسف: لا طبعاةحخدوا من حضرتك وانا حعرفه منين
عبد الرحمن: طيب العنوان....
يوسف: خلاص ان شاء الله حكون عندك 7 بالدقيقة. مع السلامة
يوسف: الو ايوة يا روحي
حنين: ايه كلمته
يوسف: اه وحددت معاه معاد يوم الخميس الساعة 7.

حنين: بجد طب كويس
يوسف: تعرفي انا مش حيجيلي نوم لحد يوم الخميس. مش مصدق اني أخيرا حشيل النقاب عن احلي جوهرة في الدنيا واشوفها
حنين: مش اوي كدة مش تستني الاول لما تشوفني يمكن ما اعجبكش
يوسف: مستحيل انا متأكد انك قمر
حنين: طيب روح بقي وسيبني انام لازم اصحي الولاد بكرة بدري
يوسف: انا مش حسيبك نامي وانتي معايا علي التليفون
حنين: هههههههههه والله مجنون.

يوسف: مقولتلك مجنون بيكي علي فكرة لما أقفل حبعتلك اغنية تسمعيها قبل ماتنامي فاهمة
حنين: حرام عليك انا من ساعة ما شوفتك وانت سمعتني اغاني مسمعتهاش من سنين انا مش ناقصة ذنوب
بقولك ايه مليش دعوة تسمعيها
حنين واغنيه ايه بقي المرة دي. لعمر دياب بردوا
يوسف: ايوة هو فيه غيره بيعرف يوسف احساسي بيكي وبعدين قلتلك حتعرفي لما أقفل
حنين: طيب يالا اقفل
يوسف: ده انتي مستعجلة بقي. مش قولتي ذنوب ومش عارف ايه.

حنين: تعرف انك بايخ اقفل بقي
يوسف: هههههه احلي بايخ سمعتها خلاص يلا بقي مش حشوقك اكتر من كدة
قفل يوسف وبعت لحنين الاغنيه وكان اسمها (يوم ماتقبلنا ).

(يوم ماتقبلنا اليوم ده حفضل مش ناسيه. انا انكتبلي احلي قصة حب فيه. اول مشاعر حلوة قلبي حاسها. ولهفتي لمعاد اقبلك بعدها. انا بوعدك من الليلة دي حفضل معاك وحعمل اللي يريحك وحخاف عليك. انا بوعدك يا حبيبي يا اجمل ملاك لو عذت نجمة من السما هجبها ليك. كلمة بحبك اللي في عنيك قلتها وفرحت اللي استني يسمع ردها. انا حتى فاكر اتقبلنا ازاي وفين. واول كلمة بينا وسلام الادين. انا بوعدك من الليلة دي حفضل معاك وحعمل اللي يريحك وحخاف عليك. انا بوعدك يا حبيبي يا اجمل ملاك. لوعذت نجمة من السما هجبلها ليك ).

سمعت حنين الاغنية وهي بتبتسم مش مصدقة انها عايشة قصة حب جملة كدة مع يوسف
وعدوا اليومين علي يوسف اكنهم شهرين حيتججن نفسه يشوف حنين من غير نقاب لحد ماجي يوم الخميس وراح يوسف
(في بيت عبد الرحمن )
حنين في أوضتها متوترة وعمالة تظبط نفسها قدام المرايا
جيهان: دخلت لحنين وهي حاطة ايديها علي بقها. يخربيتك وقعتي عليه فين ده. ده قمر يا حنين مش ممكن ده شبه نجوم السينما ولا برفانه عبأ البيت كله. اه بنت المحظوظة.

حنين: ههههههههه بذمتك مش مكسوفة علي دمك وانتي بتعكسي عريس اختك.
حنين: وبعدين يا اختي كفاية قر. مش يمكن ما اعجبوش
جيهان: مين دي ده انتي مزة يا حبيبتي كفاية انك اختي. وبعدين يلا بقي ابوكي بيستعجلك. انا حخرج وانتي تعالي ورايا بسرعة
عبد الرحمن: منور يا ابني انا اتشرفت بيك
يوسف: الله يخليك يا عمي الشرف ليه انا والله
عبد الرحمن: تعالي يا حنين قربي يا بنتي.

يوسف: اول ماشاف حننين وقف وهو مش مصدق جمالها بشرتها البيضة وعنيها البني اللي لون القهوة شفايفها الجميلة. وحنين كمان كانت لابسة فستان روز رقيق وديق من فوق ونازل علي واسع وحجاب ستان بسيط خالص وميكب هادي كانت قمر و زي الملايكة
عبد الرحمن: ايه يا ابني حتفضل واقف كتير كدة ماتقعد
يوسف: احممم. معلش يا عمي اصل بصراحة مش مصدق جمال حنين مكنتش اتخيل انها بالجمال ده.

حنين: قاعدة وشها احمر ومكسوفة وبتفرك في ايديها
عبد الرحمن: هههههه ايه ده انت بتعاكس بنتي قدامي كدة
يوسف: انا اسف والله مااقصد بس اكيد حضرتك شايف بعينك وعاذرني
. عموما انا حكيت لحضرتك كل حاجة عني وبالنسبة لموضوع الخلفة ده انا حبيت اكون صريح فيه علشان تبقو عارفين من الاول
عبد الرحمن: والله يا ابني ان كان علينا مفيش مشكلة وصاحبة الشأن اهي تقول. هاه ياحنين رايك ايه.

حنين: بكسوف. عادي يا بابا انا معنيش مشكلة
يوسف: وانا ان كان عليا حعوضها عن كل حاجة وحعملها كل اللي نفسها فيه
عبد الرحمن: المهم يابني انك لوحصل نصين تتقي الله فيها وفي ولادها دي اهم حاجة
يوسف: متقلقش حضرتك حنين دي في عنيا هي والولاد.

بالنسبة بقي حضرتك للامور المادية انا زي ماقولتلك الحمد لله رمنا مبارك يعني مثلا الشبكة. حنين تختار الشبكة اللي نفسها فيها وانا حجبهلها وانا اصلا عندي فيلا صغيرة كدة. الدور اللي تحت مفروش كله 2 صلون وأنتريه وصفرة. والمطبخ الرئيسي وحمام الضيوف وكتب بتاعي. والظور اللي فوق فيه 3اوض نوم وليفينج وحمام كبير واوضة النوم الرئيسيية بحمام منفصل وفي مطبخ فوق صغير. وقت ماحضرتك تحب تيجي تشوفها انتي وحنين وطنط واي حاجة حنين مش عجباها حغيرها علي طول.

عبد الرحمن: اللهم بارك كل ده يابني وتقولي صغيرة ان شاء الله حتعجبنا متقلقش. يقولك ايه انا حسيبك مع حنين شوية يعني يمكن عايز تسالها علي حاجة واحنا قاعدين جنركم هنا ماشي
يوسف: متشكر جدا لحضرتك والله حضرتك زوق جدا
وقام عبد الرحمن وخديجة وجيهان
يوسف: قام وقعد علي طرف الكنبة اللي حنين قاعدة عليها. ايه ده بس يخربيت حلوتك
حنين: مكسوفة هههههههه. بس بقي لبابا يسمعك.

يوسف: ماهو عارف وشافني وانا عيني حتطلع عليكي. بجد يا حنين انتي جميلة اوييييييي مكنتش متخيل انك بالحلاوة دي
حنين: كفاية بقي انا اصلا مش عارفة اتلم علي اعصابية
يوسف: كفاية ايه بس. والله انا نفسي اجيب الماذون دلوقتي. حنين في حاجة مهمة عايز اسالك عليها
حنين: ايه هي
يوسف: انتي متاكدة ان الولاد دول ولادك
حنين: مش فاهمة.

يوسف: اصل بصراحة الجسم ده مش ممكن يكون حمل وخلف مرتين انا اول مرة اخد بالي ان جسمك حلو كدة تملي لبسك واسع ومش بيبين حاجة
حنين: قامت وقفت. انا حروح اشوف ماما
يوسف: استني بس اقعدي انا مصدقت شوفتك خليني اشبع منك
حنين: طيب ما تشرب العصير حيبرد
يوسف: وهو انا حد ايداني حاجة وانا قولت لا
حنين: معلش اسفة. مسكت حنين كاس عصير وايدته ليوسف
يوسف: اخد منها العصير بإيد ومسك ايدها بإيده التانية وباسها من ايديها.

حنين: شادت ايديها بسرعة واتكسفت اوي
يوسف: هو انتي كل ما كنتي بتتكسفي كان بيبقي ده شكلك. ياه ده انا فاتني كتير قوي
عبد الرحمن: تعالي يا يوسف ياابني العشاء جاهز
يوسف: لا يا عمي انا حمشي كفاية كدة.
عبد الرحمن: لا يا بني ميصحش تعالي وبعدين دي حنين اللي عاملة الاكل بإيديها
يوسف: لا اذا كان كدة لازم آكل
واتعشي يوسف معاهم وكان طول الوقت بيبص علي حنين لحد مامشي وهو مش مصدق جمال حنين وحلاوتها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة