قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع عشر

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع عشر

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع عشر

وبعد ما مشي يوسف فضل طول الطريق وهو سايق وبيسمع الله علي جماله. لعمر دياب( قدام عنيا اللي انا اللي حلمت بيه هو اللي غير في عيني الحياه اول ما قلبي شاورلي عليه حسيت كإنه مسدأ لاقاه الله علي جماله في كدة الله. انا قلبي كان في حاله شاف عيونوا تاه ان شاله عيش حياتي كلها معاه. مين ده اللي يقدر يقول كلمتين قصاد العيون دي يتوه الكلام برتب كلامي واعيد مرتين ويضحكلي بنسي اللي فاكره قوام ).

وكمان بعتها لحنين.
وقعد يفتكر في حنين وجمالها وطلع تليفونه وبيشوف صورة حنين لانه صورها وهي قاعدة من غير ماتاخد بالها واحتفظ بيها.
وراح علي المعرض وهو عمال يغني وطلع لقي أمير قاعد
يوسف: ميرو انت هنا
أمير: اه مستنيك علشان اطمن عليك. ايه طلعت حلوة ولا
يوسف: حلوة. حلوة ايه بس هي حلوة بعقل دي تجنن انا ماشفتش جمال كدة في حياتي
أمير: لا بجد حلوة كدة.

يوسف: تعرف لما شوفتها حمدت ربنا انها لابسة نقاب كان زماني بتخانق مع كل واحد يبصله
أمير: طيب مبروك يا يوسف ربنا يتمملك بخير
يوسف: مالك يا أمير حاسي انك متغير انت في حاجة مضيقاك
أمير: اتنهد. اقولك ايه بس يا يوسف انا تعبان
يوسف: إيمان بردوا.

أمير: وهو فيه غيرها بينكد عليا. تعبت منها يا يوسف ده كل شوية باخد مأمورية وابقي مش عارف اذا كنت راجع ولا لا وكل ده علشان اخد فلوس أكتر علشان تصرف براحتها ومع ذالك كل يوم خناق وأرف مفيش حاجة بتعجبها فلانة جابت. فلانة سافرت. فلانة نقلت ولادها مدرسة مش عارف ايهروحتي
نا تعبت مش ملاحق عليها. ده غير اقساط عربيتها الجديدة اللي اختها من عندك وشهر ادفع وشهر لا انا مخنوق يا يوسف. مخنوق.

يوسف: اهدي بس يا أمير مش مستاهلة شوف انت عايز كام وانا تحت أمرك. وبالنسبة لقساط العربية انا من الاول قلتلك اعتبرها هدية مني لإيمان والبنات وانت اللي مرديتش
أمير: هدية ايه بس يا يوسف هو في حد بيهادي حد بعربية زي دي
يوسف: ملكش دعوة انت انا حخلي محمود يخلص كل حاجة ويسلمك المخالصة بتعاتها. وبالنسبة للفلوس شوف بس عايز كام وملكش دعوة
أمير: انا مش عارف اقولك ايه يا يوسف.

يوسف: ماتقولش حاجة وافرد بوزك ده مش وقتك خالص النهاردة يعني اليوم اللي ابقي انا مبسوط فيه كدة انت تبقي مركبلي الوش الخشب
أمير: معلش يا يوسف حقك عليا خلاص. قولي بقي مش حنحتفل بيك النهاردة
يوسف: ماشي وانا معنديش مانع بس اوعي تقولي نروح البار ولا الديسكوا انا بقولك اهو
أمير: أومال حنروح فين بقي يا اخويا ان شاء الله
يوسف: اي حتة تانيه. انا مش عايز اعمل حاجة تزعل حنين. وكمان مش حينفع اخبي عليا.

أمير: اهلا هي ابتدت تتحكم فيك يا معلم من أولها كدة
يوسف: ياريتها يا خويا تتحكم انا راضي بس الموضوع مش كدة انا بس اللي مش عايز اخبي عليها حاجة بقولك ايه تعالي نتعشي في اي حتة
أمير: ماشي تعالي
يوسف: طب استني الاول اكلم حنين تكمن عليها اذا كانت روحت ولا لا
يوسف: ألو يا حبيبي هاه روحتي
حنين: اه روحت. بابا وصلنا احنا وجيهان.

يوسف: طيب يا روحي حمد لله علي سلامتك. بقولك ايه ماتنميش علشان انا خارج مع أمير صاحبي نتعشا ولما ارجع حكلمك اوك.
حنين: بطلقائية. بجد طيب يا حبيبي بالهنا والشفا
يوسف:؟ انتي قولتي ايه
حنين: اااا ولا حاجة احمم. بقولك بالهنا والشفا
يوسف: بعد عن أمير شوية. انتي قولتي يا حبيبي صح
حنين: يوسف بقولك ايه اسكت انا معرفش هي طلعت كدة ازاي
يوسف: ههههههه علي فكرة مش لسانك اللي قالها ده قلبك.
حنين: طيب روح بقي شوف صاحبك.

يوسف: اوك. متنميش هاه. بحبك
وخرج يوسف وامير ولما رجع يوسف باليل خالص كلم حنين
يوسف: اوعي تكوني نمتي
حنين: نايمانة علي نفسها. بصراحة اه كنت قاعدة ونمت
يوسف: يا لهوي ايه العسل ده هو ده صوتك وانتي نايمة
حنين: يوسف بس
يوسف: طب كفاية علشان خاطري انا مش مستحمل بلاش الرقة دي انا كدة ممكن اقفل واجيلك
حنين: والله انا مش عارفة اعمل فيك ايه
يوسف: حبيني. حبيني يا حنين زي ما بحبك
حنين: انت لسة عندك شك في كدة.

يوسف: لا انا عارف انك بتحبيني. بس انا طماع شوية وعايز احسها واشوفها في عنيكي واسمعها منك كمان
حنين: متستعجلش كل حاجة في وقتها
يوسف: قوليلي بابا حيرد عليا امتي
حنين: يعني زي ماقلك واحنا بنتعشا يومين كدا لحد مايقول لعمار وعلي هما ميعرفوش حاجة لسة
يوسف: امم. بصراحة انا عايز الموضوع ده يخلص بسرعة انا خلاص مش قادر وخصوصا بعد ماشوفتك النهاردة انتي بتوحشيني اوي.

حنين: معلش هانت يومين وكلم بابا واتفق معاه. هو المفروض انو مستنيني استخير بس ميعرفش اني استخارت من زمان
يوسف: اه قولتيلي ده انت واقعة فيا من بدري بقي
حنين: اقفل يا رخم
يوسف: بصي حتفق معاكي علي حاجة انا وانتي حنام واحنا حتطين التليفون علي ودننا عايز اسمع نفسك حتى وانتي نايمة
حنين: وهي مبتسمة مجنون
يوسف: يالا 1 2 3. ب ح ب ك
(بعد يومين في بيت عبد الرحمن )
يوسف: يعني اول لنفسي مبروك يا عمي.

عبد الرحمن: ايوة يا ابني مبروك ربنا يتمملكم علي خير
يوسف: الله يبارك فيك يا عمي. طيب اسمحلي بقي اقدم لحنين هدية بسيطة بمناسبة انها قبلت تتجوزني
طلع يوسف علبة قطيفة من جيبه فيها اسورة وخاتم تحفة وغاية في الرقة والشياكة
يوسف: وهو باصص في عنين حنين. اتفضلي ومبروك عليا انتي
حنين: شكرا
خديجة: تسلم ايدك يا ابني زوقك جميل
يوسف: تسلمي يا ماما اسمحيلي بقي اقولك يا ماما
خديجة: طبعا يا حبيبي انت زي علي وعمار.

يوسف: بس علي فكرة الهدية دي ملهاش دعوة بالشبكة حنين حتروح تشتري الشبكة اللي تخترها
عبد الرحمن: ما خلاص يا ابني دي كفاية هي مصاريف وخلاص
يوسف: لا يا عمي معلش.
دي حاجة ودي حاجة
عمار: انا سمعت انك كنت ظابط. صح
يوسف: ايوة مظبوط يا دكتور عمار كنت ظابط واستقلت
عمار: يعني استقلت ولا هما اللي رفدوك
يوسف: بإستغراب نعم رفدوني لا طبعا انا اللي استقلت
عبد الرحمن: ايه اللي بتقوله ده يا عمار.

عمار: ايه يا بابا مش بطمن علي اختي
يوسف: سيبه يا عمي انا معنديش حاحة اخبيها يسأل براحتوا
يوسف: في كمان حاجة يا عمي انا حكتب الفيلا اللي حنتجوز فيها بإسم حنين
حنين: ايه لا طبعا يوسف انامش موافقة بعد اذنك يا بابا
عبد الرحمن: معاكي حق يا بنتي. يا ابني احنا الفلوس متفرقش معانا المهم انك تحافظ عليها و بنتي تبقي مبسوطة دي اهم حاجة
يوسف: معلش يا عمي انا خلاص قررت وقلت للمحامي يحضر العد.

عمار: انا شايف ان دي حاجة عادية. كفاية انها حتقعد فيها من غير ما تختار فيها حاجة وهو اللي فرشها لوحدوا
يوسف: انا قلت لعمي وحنين ان حنين تغير اللي نفسها فيه ولو الفيلا نفسها مش عجباها انا ممكن اشتيليلها غيرها عادي
عبد الرحمن: لا يا ابني انت بتقول ايه وبعدين متزعلش من عمار
يوسف: لا يا عمي انا مش زعلان انا لو عندي اخت زي حنين حعمل كدة واكتر كمان.

عبد الرحمن: المهم سيبك من كل ده انا كنت عايزك تتعرف علي الولاد
يوسف: ياريت يا عمي انا نفسي اشوفهم واتعرف عليهم
عبد الرحمن: اندهي للولاد يا حنين
حنين: حاضر
يوسف: اهلا أنسة هنا عاملة ايه
هنا: الحمد لله ازي حضرتك
يوسف: انت عمر صح
عمر: ايوة. وحضرتك عريس ماما صح
يوسف: ههههههه ايوة صح. قلي بقي انت بتحب الكورة صح
عمر: طبعا بحبها وبلعب وبجيب جوان كمان. قلي هو حضرتك اهلاوي ولازملكاوي.

يوسف: ليه الاحراج ده بس. زملكاوي يا سيدي. وانت
عمر: لا انا اهلاوي زي جدو وخالو عمار. لكن حضرتك زملكاوي زي خالو علي
يوسف: بص لعمار بغيظ. تمام يعني انتوا 3 واحنا 2 ماشي. قلي بقي انت شاطر في المذكرة زي الكورة كدة
عمر: اه الحمد لله بس بحب الكورة اكتر اول مابخلص مذاكرة بفضل العب بيها وماما تزعل مني علشان بكسر في الشقة.

يوسف: هههههه كمان طيب بقولك ايه لو جبت دجات كويس في الامتحانات انا حشتركلك في نادي وتروح تلعب براحتك يا عم علشان متكسرش لماما الشقة اتفقنا
يوسف: والقمر هنا هانم بتحب ايه بقي
هنا: انا بحب السباحة اوي
يوسف: تمام يبقي عمر يشترك في الكورة وانتي سباحة تمام
هنا: تمام
يوسف: بقول لحضرتك ايه ياعمي انا بكرة ان شاء الله حعدي علي حضرتك وماما وحنين علشان تشوفوا الفيلا
عبد الرحمن: ماشي يا ابني ان شاء الله.

يوسف: ممكن طلب كمان ممكن اخد هنا وعمر ونخرج شوية وارجعهم تاني
عبد الرحمن: والله انا معنديش مانع بس نسال مامتهم
حنين: موافقة مفيش مشكلة
عبد الرحمن: تحبي تروحي معاهم يا حنين وعلي ممكن يروح معاكي
حنين: بصت ليوسف ويوسف بيغمزلها بعنيه. يعني لو علي موافق
علي: انا معنديش مانع
يوسف: خلاص يلا بينا
عبد الرحمن: ايه يا عمار مالك مش طايق الراجل ليه كدة.

عمار: بصراحة انا مش بالعه شايف نفسه كدة وكمان انا مستغرب اشمعن ده اللي حنين وافقت عليه انا مش مرتاح
عبد الرحمن: انت اتجننت انت ازاي تتكلم علي اختك كدة. حرام عليك سيبها تعيشةحياتها كفايه اللي شافته. انا داخل انام بلا حرقة دم.

وخرج يوسف وحنين وعليةوالولاد واتعشوا كمان وروحوا.
تاني يوم يوسف اخد حنين وباباها ومامتها علشان يتفرجوا علي الفيلا
يوسف: اتفضل يا عمي اتفضلي يا ماما ده الدور اللي تحت، . وده المطبخ. وده المكتب بتاعي، نطلع بقي الدور اللي فوق
خديجة: ماشاء الله يا ابني زوقك تحفة تتهنوا فيها يارب.

يوسف: تسلمي يا ست الكل. ده بقي الدور اللي فوق دي اوضة، ودي التانية، وده الليفنج. وده الحمام. ودي بقي اوضة النوم بتاعتي انا وحنين
دخلوا لقو أوضة نوم كبيرة وشيك جدا وزوقها يجنن
يوسف: تعالي يا ماما بصي كدة من البلكونة هنا المنظر تحفة راحت خديجة وعبد الرحمن ووقفوا يتفرحوا
يوسف: قرب من حنين. عجبتك
حنين: اه جميلة ماشاء الله
يوسف: بس انا مش صعبان عليا غير السرير ده
حنين: ليه.

يوسف: قرب من حنين وهمس في ودنها علشان حقطعك عليه
حنين: اتكسفت جدا وراحت بسرعة عند باباها ووقفت معاه
وبعد ما اتفرجوا وماشين
يوسف: مش حينفع تمشوا من غير ماتشىبوا حاجة
. ثواني بس اروح اجيب حاجة من المطبخ علشان مفيش حد هنا
عبد الرحمن: اجي اسعدك يا ابني
خديجة: لا خليك انت روحي يا حنين ساعدي يوسف
حنين: بصت لباباها وهزلها راسه وراحت مع يوسف
في المطبخ
حنين: واقفة بتفتح علب الكانز علشان تفصيها.

يوسف: قرب من حنين من وراها وحاوطها ومسك إيديها. وهمس في ودنها. دي بتتفتح كدة
حنين: حاست ان روحها بتروح. يوسف ابعد لو سمحت
يوسف: تؤ تؤ مش حبعد انا مصدقت اعرف اقرب منك. وبعدين انا كل ده محضنتكيش أومال لوحضنتك حتعملي ايه
حنين: زقته وبعدت.
يوسف: قرب منها تاني. ايه ده انتي بتعيطي. في ايه يا حنين
حنين: لوسمحت متعملش كدة تاني
متخلنيش اندم اننا خدنا علي بعض وبنتكلم. متحسسنيش اني سهلة كدة.

يوسف: ايه اللي بتقوليه ده يا حنين. انا بقرب منك علشان بحبك مش لاني شايفك سهلة وبعدين كل البهدلة اللي شفتها معاكي وتقوليلي سهلة. اوعي تقولي كدة تاني. وعموما انا أسف مش حعمل كدة تاني. خلاص بقي بطلي عياط ابوكي يقول ايه. خلاص
حنين: خلاص يلا بقي علشان ميقلقوش علينا
عبد الرحمن: كل ده يا بنتي
يوسف: معلش يا عمي اصل الكانز اتدلقت وحنين نضفتها
وشربوا. وبعدها يوسف روحهم علي البيت. وهما في العربية.

يوسف: عمي انا ان شاء الله كمان يومين حاجي لحضرتك علشان تيجي معايا انت وحنين والولاد علشان ننقي اوض الولاد
حنين: بس ما الاوض موجودة
يوسف: لا الاوضتين دول حشيلهم والولاد يختاره اوضهم بنفسهم
عبد الرحمن: بس يا ابني خسارة الاوض جديدة
يوسف: لا مش خسارة ولا حاجةانا حشيلهم في المخزن علشان لو احتجناهم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة