قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الرابع

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الرابع

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الرابع

وعدت الايام لحد معاد الجلسة اللي بعدها ويوسف قاعد في العيادة وعمال يبص في ساعته حنين لسة مجاتش معقول تكون مش حتيجي النهاردة ويجي يوم تاني ده بقيت اجي الصبح مخصوص علشانها وبعدين بقي انت مالك كدة عايزها تيجي ليه مش عارف انا إتعلقت بيها اوي ومش عايزة تروح من بالي في الوقت سمع صوتها وهي بتسلم علي دنيا قلبه دق جامد وبان علي وشه ابتسامه معرفش يدريها
حنين: السلام عليكم ازيك يا دنيا.

دنيا: وعليكم السلام ازيك يا مدام حنين والله انتي اكتر حالة بتوحشني
حنين: وانتي كمان تسلميلي
دخلت حنين بهدوء كعادتها وقعدت ويوسف باصص عليها عايز يكلمها
يوسف: احم احم ايه وانا مفيش حتى سلا م عليكم ولا ايه
حنين: اتكسفت جدا وصوتها مش عايز يطلع اهلا بحضرتك معلش مأخدش بالي.

يوسف: وهو بيبتسم ومعجب جدا بكسوفها وخجلها ياه هو انا للدرجة دي مش باين لا ده انا لازم اشد حيلي بقي في الجيم يمكن ابان شوية علشان تسلمي عليا
حنين: اتكسفت اكتر ومردش وبصت في المصحف وهي بتقول لنفسها يا رب متعلقنيش بيه انا مش ناقصة ذنوب
يوسف حس انها مش عايزة تتكلم واحترم ده فيها بس كمان مش عارف يبطل يبصلها وبعد شوية جات دنيا لحنين
دنيا: مدام حنين ممكن اطلب منك طلب
حنين: اؤموريني.

دنيا: انا ماما طالعة عمرة الشهر اللي جاي وبصراحة اول مرة تروح ومتعرفش اي حاجة هو طبعا حيكون معاهم مشرف من الشركة وقتها بس هي مستعجلة وعايزة تعرف كل حاجة قلت مفيش غيرك اللي حيفيدني
حنين: ههههههه بس كدة حاضر المرة اللي جاية حجبلها كتيب في كل حاجة عن العمرة من اول تروح المطار لحد ما ترجع بالسلامة
دنيا: شكرا ليكي يا قمر
حنين: ولا يهمك.

يوسف بيكلم نفسه طيب ما انتي حلوة اهو وبتتكلمي اشمعن لما بكلمك ما بتقوليش كلمتين علي بعض اه يا حنين واضح انك حتتعبيني معاكي.

وخلص اليوم كالعادة ويوسف وحنين يبنهم نظرات في صمت وفضله كدة فترة كل مرة يتعلقوا ببعض اكتر ومن غير ماحد يصارح التاني.

(في المعرض )
يوسف واقف قدام شباك ازاز كبير في مكتبه وسرحان
أمير: جو حبيب قلبي واحشني
يوسف: ميرو عامل ايه حمد لله علي سلامتك ايه سبع ولا ضبع
أمير: عيب عليك خلصنا عليهم يا معلم
يوسف: عاش يا وحش والله انت كل ما بتروح مأمورية ببقي خايف عليك انا مليش غيرك يا أمير
أمير: حبيبي يا جو تسلم بس قولي شكلك متغير
يوسف: اتنهد وقعد اقولك ايه بس انا متلخبط
أمير: شكل الموضوع فيه واحدة ست صح.

يوسف: ابتسم وهز راسه اه بس مش اي ست
أمير: احيكلي بسرعة هي مين وشوفتها فين وشكلها ايه بسرعة
يوسف: ههههههه اهدي طيب واحدة واحدة بص يا سيدي هي مين هي حنين وشوفتها فين شوفتها في العيادة
أمير: قاطعه عيادة مين الدكتورة كاميليا
يوسف: اه
أمير: اه يعني خولل زي حالاتك
يوسف: ما تحترم نفسك يا متخلف ايه خولل دي دي اعقل منك ومن عشرة زيك
أمير: ولما هي عاقلة بتروح لدكتورة نفسية ليه
يوسف: يا سلام ده ما انا كمان بروح.

أمير: يا يوسف انت كل اللي كان عندك شوية اكتأب لكن هي ايه بقي
يوسف: معرفش هي ايه مشكلتها لكن مش ممكن تكون زي مابتقول
أمير: طيب ايه شكلها ايه
يوسف: معرفش مشفتش شكلها
أمير: انت حتشلني منين معجب يبها ومنين مشفتهاش
يوسف: اصلها منتقبة
أمير: قلتيلي بقي. و انت ايه اللي رماك الرميه دي تعجب بواحدة متعرفش حتى اذا كانت حلوة ولا وحشة.

يوسف: عادي مافي ناس بتحب بعض من النت ولا عمرهم اتقابلوا. وبعدين اللي عاندها عنين زي عنين حنين مش ممكن تكون وحشة
أمير: عنيها قولتيلي طب ايه اللي عجبك فيها يا شاعر غير عنيها
يوسف: بصرف النظر انك بتتريق بس مش عارف حاجات كتير رقتها صوتها خجلها هدوئها دماغها عقلها كل حاجة فيها حلوة
أمير: كل ده وتقولي معجب ده انت شكلك وقعت ولا حدش سامي عليك
يوسف: وقف عند الشباك وحط ايده في جيبه واتنهد الظاهر كدة.

أمير تليفونه يرن
أمير: ايوة يا روحي، لا لا انا جاي اهو في الطريق، لا لا مش حتاخر
يوسف: مين يا روميو
أمير: وبيجز علي سنانه إيمان مراتي يلا انا حروح وابقي اعدي عليك بكرة
يوسف: اوك
امير: بقولك صحيح فرح الواد ايهاب يوم الخميس كلنا رايحين انت حتيجي طبعا
يوسف: مش عارف هو عازمني وبعاتلي الدعوة بس حاجي اعمل ايه كل واحد فيكوا مع مراتوا انا حقعد مع مين.

أمير: هههههه ومين قالك كدة كلنا جاين سنجل يا معلم ده فرح وموزز ودنيا
يوسف: ههههههه مش حتتغيره حتفضلوا شمال
أمير: اشوفك بعدين سلام
(في البيت عند حنين )
ندي: طيب والله يا حنين لو مجتيش حزعل منك وريم كمان حتزعل اوي
حنين: يا ندي انتي عارفة انا مليش في الافراح المختلطة دي ومزيكا وكدة
ندي: طيب يارب حتى تقعدي ساعة واحدة وتمشي المهم انك تيجي
حنين: خلاص ربنا يسهل
(في قاعة فخمة جدا ).

يوسف واقف مع امير وصحابه بيضحكوا وبيبص عند باب القاعة شاف واحده منتقبه لابسة فستان اسود شيك جدا وواسع وحس انها حنين بس لا ايه اللي حيجيب حنين هنا هو انا كل ماشوف منتقبه حتبقي هي لا بس انا حاسي انها هي
أمير: ايه باصص فين شوفت مش قولتلك حتتبسط
يوسف: ياخي اتلهي بقولك ايه ثواني وجاي
ندي: حنين حبيبتي ايه العسل ده مهما خبيتي جمالك ميستخباش
حنين: ههههه ناصابة اوي انتي اللي زي القمر.

ندي: تعالي سلمي علي ريم دي حتفرح اوي انك جييتي
ندي: ريم شوفي مين جه تاتاتامفجأة
ريم: حنون مش ممكن وحشاني
حنين: انتي اكتر الف مبروك يا حبيبتي
ريم: اعرفك حضرة الظابط ايهاب جوزي
حنين: اهلا مبروك
إيهاب: بيمد ايده لحنين اهلا وسهلا
حنين: بصت لندي
ريم: مسكت ايد إيهاب وقالتلوا معلش يا هوبا اصل حنين مبتسلنش علي رجالة
حنين اتكسفت ندي: تعالي يا حنين دي ماما حتفرح اوي لما تشوفك.

هي فين بس بقولك ايه استني هزا حروح اشوفها
راحت حنين في ركن هادي شوية بعيد عن الزحمة واول لنا لفت وشها تنحت لما شافت يوسف لابس بظلة كحلي تحفة وشعره يجنن وشكله زي القمر يوسف اول مابص في عنيها إتأكد انها حنين
يوسف: مدام حنين صح
حنين: اهلا أستاذ يوسف بس عرفت ازاي
يوسف: ابتسم وقالها قلبي كان حاسس
حنين: اتكسفت
يوسف: حس بكسوفها. وابتسم. احمم هو انتي جاية لمين العريس ولا العروسة.

حنين: لا العروسة هي واختها اصحابي
يوسف: بجد انا كمان العريس يبقي صاحبي من ايام الكلية
حنين: معقول. بس اللي اعرفه انه ظابط
يوسف: اه ما انا كمان كنت ظابط
حنين: كنت؟ مش فاهمة
يوسف: اصل اا
وقاطعته ندي
ندي: حنين انتي فين بدور عليكي. تعالي سلمي علي ماما
حنين: حاضر جاية. وبصت ليوسف. عن اذن حضرتك.
ومشيت مع ندي
ندي: مين الموزز اللي كنتي واقفة معاه ده
حنين: بلخبطة. ده واحد غلطان فاكرني واحدة تانية.

مشيت حنين مع ندي ويوسف. كان مخنوق.
يوسف: الله يخربيتك. طلعتيلي منين. ده انا مصدقت اكلمها. اوففف
امير: فينك يا عم سيبتنا ومشيت ليه
يوسف: مش هتصدق شوفت مين
أمير: مين؟
يوسف: ابتسم. حنين
أمير: لا والله اوعي تكون قريبة ايهاب
يوسف: لا صاحبة العروسة
أمير: طيب ايه كلمتها
يوسف: بضيق. كنت يا دوب هفتح معاها كلام. طلعتلي البت صاحبتها دي معرفش منين. كان نفسي اخنقها
أمير: هههههههه. معلش يا باشا حاول تكلمها تاني.

حنين: ندي بقولك ايه. انا جيت اهو علشان متزعليش لكن انا لازم امشي انا مش متعودة علي الدوشة دي
ندي: طيب مين اللي هيوصلك
حنين: علي اخويا هو اللي جابني. وراح مشوار قريب وهيجي ياخدني
ندي: طيب استنيه لما يجي
حنين: معلش هستناه برا. مش قادرة المزيكا عاليا اوي. وانا تعبت
ندي: خلاص يا روحي. مع السلامة وابقي طمنيني عليكي
حنين. خرجت ووقفت تستني علي اخوها برا القاعة. ويوسف كان متابعها ولما خرجت خرج وراها.

يوسف: مدام حنين، مدام حنين. وقرب منها. هو انتي ماشية ولا ايه
حنين: افندم؟
يوسف: احممم. قصدي يعني لسة بدري
حنين: لا معلش. اصلي مش بحب الدوشة عن اذنك
يوسف: طيب ثانية بس هو انا ممكن اوصلك اي مكان لو تحبي
حنين: لا شكرا مبركبش مع حد غريب. ومشي وسابته
يوسف كان متغاظ منها لكن فضل واقف متابعها علشان يطمن عليها
وبعد شوية لقي واحد وقف بعربيته وشاورلها. وهي ركبت معاه. وهو ميعرفش ان ده علي اخو حنين.

يوسف: حس انه غار وغضب والدم غلي في دماغه. مين ده وهي ازاي تركب معاه كدة. معقول تكون حنين!
لا لا حنين شكلها بنت ناس ومتدينة. اومال مين ده طيب وليه وقفت تستناه برا.
يوسف حس انه مخنوق ومشي ومقدرش يدخل الفرح تاني.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة