قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس والعشرون

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس والعشرون

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس والعشرون

(في المطار)
حنين: انت مجنون كنت حتضرب الظابط
يوسف: ماهو اللي بيستهبل ال اشوف وشك قال. ده عند امه
حنين: ههههههههه
يوسف: انتي بتضحكي ماشي
حنين: اصلك شكلك حلو وانت متعصب
يوسف: اعمل ايه بس حرق دمي الله يحرق دمه
حنين: مخلاص ماانت عملتله مشكلة ومردش وخليت واحدة تشوفني خلاص بقي
يوسف: ايوة طبعا في كل الاحوال ماكنش حيشوفك ده انا كان ممكن اقتله.

حنين: تعرف وانت لابس النظارة ومتشيك كدة بتفكرني. لما كنت بنزل من عند الدكتورة والايك واقف مستنيني. كنت ببقي حموت عليك وعلي جمالك
يوسف: ههههههه اومال كنتي تقلانة عليه ليه
حنين: ماانت عارف بقي حنعيدوا تاني
يوسف: لا خلاص انا المهم انك معايا دلوقتي ومحدش يقدر يا خدك مني
حنين: ربنا يخليك يا حبيبي. قولي احنا حنروح بتاكسي
يوسف: لا يا حبيبتي محمود جابلي العربية هنا اهو هناك تعالي.

محمود: حمد علي السلامة يا يوسف بيه حمد علي السلامة يا مدام
يوسف: الله يسلمك يا حودة عامل ايه واخبار الشغل ايه
محمود: تمام يا باشا مش نقصنا غير وجدك المعارض مضلمة والله
يوسف: تسلم يا حبيبي. يلا تعالي اوصلك
محمود: لا اتفضل حضرتك انا رايح المعرض علي طول
يوسف: خلاص اشوفك بكرة بقي. سلام
يوسف: اركبي يا حبيبتي
حنين: شكرا يا حبيبي لازم تفتحلي الباب كل مرة كدة
يوسف: طبعا عمرك شوفتي أميرة بتفتح الباب لنفسها.

حنين: اه منك انت واكل عقلي دايما. بقولك ايه ماتخلينا نروح وبابا حيجيب الولاد بكرة علي الفيلا. انت تعبان ومانمتش من امبارح
يوسف: لا يا روحي انا وعدتك انهم حيباتوا في حضنك النهاردة. انا عارف هما قد ايه وحشوكي
حنين: هما فعلا وحشوني اوي بس ماجتش من يوم احنا لسة مكلمنهم فيديو كول ومطمنة عليهم
يوسف: لا خلاص احنا حنجبهم النهاردة وحنخرج نتغدا برا كمان قبل مانروح
حنين: حبيبي ربنا مايحرمنيش منك ابدا.

يوسف: باس ايديها ولا يحرمني منك انتي خليتي لحياتي طعم انامن غيرك مكنتش عاش
(في بيت عبد الرحمن )
الجرس بيضرب
هنا: صرخت. ماما وحشتيني اوي
عمر: جه وراها. ماما ماما وحشتيني
حنين: حضنتهم اوي. حبيبي وحشتوني اوي اوي. عاملين ايه
عمر: حضن حنين تاني. ماما متبعديش تاني عننا
يوسف: ايه يا عم عمر ما تحضنش اوي كدة انا بغير علي الموزة بتاعتي
عمر: علي فكرة بقي هي مامتي من الاول
حنين: ههههه انت اللي جبته لنفسك.

يوسف: كدة. ماشي بس تعرف انت معاك حق. بس بردوا بغير واستني بقي لما نروح حلعبك ماتش كورة واغلبك علشان تعرف تحضن اوي كدة
عمر: طيب حضر نفسك للهزيمة
يوسف: هههههه حنين انتي متاكدة ان الواد عنده عشر سنين
حنين: هههههه اه بس هو لسانوا طويل حبتين
خديجة: اهلا اهلا حمد علي السلامة كدة يا ولاد طيب سيبوهم يا خدوا نفسهم الاول
يوسف: ازيك يا حجوك وحشتيني.
خديجة: انت اللي وحشتني والله يا يوسف انت متعرفش غلاوتك عندي.

يوسف: بس قوليلي ايه الحلاوة دي براحة علي الراجل ده لسةقايم من عيا
خديجة: هههههه والله انت عسل وحشني كلامك تعالي يلا اقعد حاكلك بقي حبة محشي. مقلش وكمان بط وملوخية
يوسف: مبلاش اغراء يا جميل احسن اضعف والغيلهم الخروجة واقعد اكل
عمر: لا بقي انت وعدتني في التليفون
حنين: انت كنت قايلهم ان احنا جاين النهاردة
هنا: طبعا وقالنا نحضر حاجاتنا علشان نروح معكم وكمان حنتغدا برا الاول.

حنين: بصت ليوسف. بحب اكنها بتشكره
يوسف: ابتسم. وغمزلها بعنيه
يوسف: اومال فين بابا وحشني
عبد الرحمن: جه من وراه. يا أونطجي بقي وحشتك وانت معاك القمر بردوا
يوسف: حبيبي يا عمي والله وحشني
عبد الرحمن: وانت يا حبيبي وحشتني
حنين: بابا حبيبي طمني عمال ايه وصحتك
عبد الرحمن: حبيبتي انا كويس انت اللي وحشتيني
يوسف: يا جماعة راعوا مشاعري مش كدة هو كل شوية حد يحضنها انا بغير.

عبد الرحمن: ههههههه خليك بقي غيران واتلم بدل مابيتها معايا النهاردة واقهرك
يوسف: لا كله الا كدة انا خلاص مقدرش انام من غيرها
حنين: هههههه يوسف بس
خديجة: يا بت هو انتي لسة حتتكسفي ماخلاص بقالكوا اسبوعين
يوسف: قوليلها يا ماما احسن دي طلعت روحي بكسوفها ده. يلا بقي احنا حنمشي علشان نلحق نتفسح شوية
خديجة: يا بني ماانتوا قاعدين. والله مابشبع من قاعدك يا يوسف لسانك زي العسل.

عبد الرحمن: خالي بالك ياخديجة انا بغير من الواد ده
يوسف: ههههههه شوفتي يا حجوك بيغيروا مننا خلي بقي الكلام ده بيني وبينك علشان متنتحسدش
حنين: طيب يالا يا حبيبي احسن انا حاسة ان طلاق امي علي ايدك
(في العربية )
يوسف: هاه يا ولاد عايزين تروحوا فين
عمر: انا عايز اكل بيتزا
يوسف: و هنون هانم تحب تاكل ايه
هنا: انا عايزة كووك دور
يوسف: والبرنسيس بتعتنا تحب تاكل ايه
حنين: انا اي حاجة اللي حتاكل منه انا حكله.

يوسف: مال علي حنين ووشوشها. انا عايز اكلك انتي
حنين: هههه بس بقي الولاد يسمعوا
عمر: انا سمعت علي فكرة
يوسف: شكلنا حنتعب مع بعض اوي يا عمور. واخدلي بالك انت
عمر: علي فكرة انت مش قدي يا عمو يوسف
يوسف: امممم اولا انا قدك بقي اوي. ثانيا من هنا ورايح انا بابا يوسف مفيش عمو دي تاني اوك
عمر: اوك وانا موافق
هنا: وانا كمان
يوسف: اسمعاها بقي.
هنا. وعمر: مع بعض. اتفقني يا بابا يوسف.

يوسف: حبايب قلبي. كتاكيت زي اللي خلفتكوا
حنين: هههههههه كل دي كتوكتة
يوسف: احلي كتكوتة يا روحي
يلا بقي علشان نتغدا وبعدين حنطلع علي الملاهي ونقعد فيها لحد ماتقفل
هنا. عمر: في وقت واحد. yas
حنين: وشوشت يوسف. بحبك
يوسف: طيب بس بقي لحسن انا ممكن بسببك اضرب علشان ممكن لروح حالا علي البيت
(تاني يوم في الفيلا )
حنين: صباح الخير يا روحي.

يوسف: صباح العسل يا قمر. بقولك ايه انا كلمت المكتب وحيبعتوالك الشغالة النهاردة
حنين: لا يا يوسف اوعي تعمل كدة. انا قولتك مابحبش حد غريب في بيتي
يوسف: يا حبيبتي انا قلبي عليكي مش عايزك تتعبي. البيت كبير ومش حتقدري لوحدك عليه
حنين: لما اقصر في حاجة ابقي اتكلم
يوسف: وبعدين انا مش حقدر اشوفك بتتعبي قدامي اصلا.

حنين: انت مش حاتشوفني اصلا انا علي ما انت ترجع حكون انا خلصت كل حاجة. بعدين انا بصحي بدري وموريش حاجة متقلقش عليا انت بس
يوسف: باسها مقلقش عليكي اومال اقلك علي مين. عموما خليني معاكي للاخر بس لو يوم شوفتك تعبانة حجيب الشغالة تاني يوم
حنين: قول بقي ان انت بتتلكك علشان تجيب الشغالة وتقعد تتفرج عليها
يوسف: ههههههههه غيارة انت اوي. يا روحي انا مبشوفش غيرك اصلا كل الستات بالنسبة ليه رجالة بشنب.

حنين: هههههه طيب يلايا مغلبني علشان تفطر وتنزل
(في العربية )
يوسف اول ما خرج ومشي بالعربية بعت لحنين اغنية زي ماكان بيعمل قبل الجوازعلشان ماتحسش ان اهتمامه بيها قل بعد الجواز وبعتلها اغنية لعمرو دياب.

كالعادة واسمها إلا هي (شغلاني بحبها شغلاني بيها شغلاني بحبها والشوق نداني اه يامين يقولها انا روحي فيها اه يامين يقولي لفين مودياني. نظرة تاخدني اطلع لفوق وانتي في حضني مش عايز افوق نظرة عنيها يامغرمين سلمت ليها واحلف يمين. ولا ليه الاهي دي حبيبة عنية. شغلاني بحبها ليلي ونهاري اه يامين يقدر يطفي في قلبي ناري. شغلاني بحبها ولا حد داري وازي بحبها وازاي اداري. همس الشفايف. لمس الايدين. مش جنة واحدة لا جنتين. والعين عليها والقلب حارس. ولا ليه الا هي. دي حبيبة عنيا). حنين سمعتها وفرحت ان يوسف لسة بيعمل معاها كدة.

(في المعرض )
يوسف قاعد في المكتب
أمير: مدخل راسه من الباب. ادخل يا عريس
يوسف: ميرو حبيبي وحشني
أمير: وانت كمان. هاه قولي ايه الاخبار اوعي تكون اكمنك كنت بعيد عن ارض الملاعب بقالك سنين تكون فضحتنا
يوسف: هههههه عيب عليك يا معلم دانا يوسف شهاب انت نسيت ولا ايه وبعدين حنون دي تنطق الحجر
أمير: ههههه ايوة مين يشهد للعروسة.

محمود: يوسف باشا اللواء اللي كلمتني عليه وانت مسافر جه تحت علشان يستلم العربية اخليه يطلعلك ولا انت نازل
يوسف: لا يا عم انت عايز سيادة اللواء يطلعلي انا نازل. معلش يا أمير مش حتاخر.
أمير: خد راحتك يا جو.

واخد أمير اللاب توب بتاع يوسف ولفة يشوف يوسف كان بيعمل ايه. فتح لقي فيل بإسم حنين فتحه وتنح لما لقي صور لحنين لما كانوا في الجونة بالمايوه وفي البيسين وفي اليخت والبحر وكمان صور ليها يوسف مصورهلها وهي نايمة وكمان صور وهو معاها في البسين. أمير مصدقش جمال حنين كان فاكر يوسف بيبالغ وجمع بين اللي كان يوسف بيحكيهوله عن حنين وبين صورها. وللحظة حس انه اشتهي حنين وحسد يوسف عليها وعلي جمالها وكمان اخلقها وشخصيتها اللي يا يوسف كلمه عنها. سمع أمير صوت يوسف طالع قفل الاب بسرعة ورجع مكانه.

يوسف: اتاخرت عليك
أمير: وهو مسهم وملخبط. لا ابدا
يوسف: مالك يا ابني في ايه.
أمير: انا كويس قولي انت عملت ايه هناك
يوسف: اه يا أمير انا لوعليا كنا قعدنا هناك شهر شهرين. بس علشان حنين ماتبعدش عن ولادها
أمير: شكلك انبسط اوي معاها
يوسف: هههههه أور بقي
أمير: لا ياعم ربنا يسعدك. انا ماشي
يوسف: يا بني انت لحقلت
أمير: معلش بقي علشان ورايا مشاوير.

ومشي أمير وهو مش عارف يشيل صور حنين من دماغة طول عمره كان نفسة في ست زيها بس زعل من نفسه انه بيفكر كدة
أمير: مالك يا أمير ايه اللي بتفكر فيه ده معقول. دي مرات يوسف. عارف مين يوسف. إلى عمره ماسابك وعلي طول واقف جنبك. استغفر الله العظيم.

(في الفيلا عند حنين باليل)
جيهان: حمد لله علي السلامة يا حنون
حنين: الله يسلمك. تعالي اقعدي
جيهان: احكيلي عملتي ايه انبسطي
حنين: انبسط بس ده انا كنت حموت من السعادة اسكتي مش اختك لبست بيكيني ونزلت البيسين والبحر كمان
جيهان: يخرب عاقلك. يبقي عمار كان معاه حق لما قال ان يوسف حيفسد اخلاقك
حنين: استني بس انا ححكيلك...
جيهان: ههههههه والله يوسف ده عسل مش ممكن محظوظة انتي يا بت يا حنين.

حنين: الحمد لله. تعرفي يا جيهان انا نفسي اوي احقق ليوسف حلمه انه يكون اب. لما كنا مسافرين وهو بيكلمني في الموضوع ده كانت عنيه ماليانا دموع هو حاول يداريها بس انا شوفتها. انا قلتله اني عايزة اعمل العملية ونجرب
جيهان: بصراحة انا شايفة انك تنسي الموضوع ده مش في مصلحتك خالص
حنين: ليه بتقولي كدة.

جيهان: يعني بصراحة انتي جوزك حليوة وشايف نفسه وممكن لو حملتي واتلهيتي بالبيبي عنه يرجع لايام زمان وواحدة تانية تخطفوا. ده غير ان ده حيأثر علي هنا وعمر. هو دلوقتي مهتم بيهم علشان بيعوضه عن اللي ناقصه لكن لو بقاله ابن حيتغير معاهم.

حنين: لا لا يا جيهان انا لايمكن اعمل كدة. يوسف مايستهلش مني كدة. وبعدين هو بيحبني وبيحب الولاد. لا انا كمان شهرين تلاتة كدة حروح للدكتورة اللي كنت بتابع معاها في هنا وعمر هي دكتورة كبيرة وان شاء الله اعمل حقن مجهري. المهم يوسف يكون مبسوط.
جيهان: انتي حرة انا حزرتك. يلا بقي اكلم حمدي يجي بسرعة علشان يروحني
حنين: لا طبعا احنا حنتعشا سوا يوسف زمانوا جاي
جيهان: لا عشا ايه يادوب نروح.

يوسف: مساء الخير. اهلا ازيك يا جيهان
جيهان: ازيك يا يوسف. كدة تاخد البونية وتبوظ اخلتقها. بيكيبني يا يوسف يادي الفضيحة
يوسف: هههههههههه هي حكتلك
جيهان: اه يا سيدي. بس المهم انكم انبسطوا. يالا عن اذنكم انا زمان حمدي جه بره
يوسف: مفيش الكلام ده اندهيلو ونتعشي سوا
جيهان: مفيش لزوم. انتوا عرسان ولازم نخللكوا الجو
يوسف: هههه لا ماتقلقيش انا بعرف اخد حقي في اي وقت. عن اذنكم انا حطلع اغير هدومي.

جيهان: بيت يا حنين هوانا ابقي قليلة الادب لوقلتلك ان جوزك ده قمر يخربيت حلوته
حنين: هههههه والله لقول لجوزك انك بتعاكسي جوزب
جيهان: يا ختي بقي. قوليلي هي البرفاه اللي هو حاطتها دي اسمها ايه
حنين: حبقي اديكي واحدة تديها لحمدي يحطلك منها
جيهان: والله لواستحمي بيها حتى ماحتفرق
حنين: هههههه لا يابت انا حبتدي اخاف منك تعالي معايا ياختي نحضر العشا
وجه حمدي واتعشوا كلمهم سوا وبعد ما مشيوا.

يوسف: اخيرا بقينا لوحدنا. وحشتيني
حنين: انت اللي وحشتني اوي
يوسف: عارفة كنت طول اليوم بتفرج علي صورك. علي الاب توب. مش عايز عيني تشوف غيرك
حنين: بس خالي بالك لحسن حد يشوفهم وانت اصلا كنت مصورني صور مسخرة
يوسف: ماتخافيش انا بجيبه معايا هنا وكمان انا عامل باص ورد محدش يعرفه. متقلقيش. المهم دلوقتي تعالي علشان عايزك في موضوع مهم...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة