قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

رواية وجع حنين للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الثالث

أمير طلع ليوسف المكتب ودخل
أمير: يوسف؟ يوسف انت يا ابني
يوسف: هاه ازيك يا أمير انت جيت امتي
أمير: وانت حتحس بيا ازاي وانت سرحان كدة ايه يا ابني مالك
يوسف: لا مفيش الشغل بقي انت عارف
أمير: شغل ايه يا عم ما انت خلاص بقيت رجل أعمال وسبت الارف بتاعنا انا كل مابطلع مأمورية ببقي مش عارف اذا كنت حرجع ولا لا كل يوم ارهاب وتفجيرات وقرف
يوسف: معلش ربنا معاك انت ظابط شاطر وقدها.

أمير: انا لحد النهاردة مش عارف انت ازاي قدمت استقالتك من الداخلية ده انت الظباط كانوا بيخافوا منك قبل المجرمين.

يوسف: ما انت عارف من يوم بابا ما مات وماما كانت كل شوية تزن عليا علشان استقيل واتابع المعارض والشغل وكمان كانت خايفة عليا من اللي كان بيحصل في البلد تفجيرات واغتيلات ما انت عارف وانا مكنتش عايز ازعلها واهي بعد ماعملت كل ده علشان ارضيها ماتت وسابتني حتى شيرين اختي الوحيدة اتجوزت وسافرت مع جوزها امريكا وبقيت لوحدي
أمير: ايه يا عم قلبتها نكد ليه وبعدين ما انا معاك اهو.

يوسف: يا عم ولا نكد ولا حاجة المهم انتي قولي انت عامل ايه وإيمان والبنات عاملين ايه
أمير: ليه السيرة دي ما احنا كنا كويسين
يوسف: هههههه والله انت مفتري
أمير: سيبك انت ماتيجي معايا العوامة النهاردة العيال أمجد ولؤي جايبين موزتين ايه عنب
يوسف: بخنقة يا اخي انت مش حتبطل الارف ده بقي ماتروح تقعد مع مراتك.

أمير: انت اللي من يوم ما امك ماتت وانت بقيت عفيف فجاة مش عارف ليه مع انك كنت بتيجي معانا وعايش حتى من ايام الكليه كنت خاربها بنات وسهر ودنيا
يوسف: لا يا عم انا الحمد لله ربنا تاب عليا وبعدين اديك قولت اهو كان زمان
أمير: يوسفةهو انت حتفضل كدة لحد امتي
يوسف: كدة اللي هو ازاي يعني
أمير: يعني انت من يوم ماطلقت رانيا مراتك من اربع سنين مالمستش واحدة ست
يوسف: يعني اعمل ايه مش فاهم
أمير: تتجوز.

يوسفة: ههههههه اتجوز اشحال ما امت راسي علي تلدور من اوله لاخره
أمير: هادي علي فكرة انت بس اللي مكبر الموضوع انت مش اول واحد يكون عونده مش كلة في موضوع الخلفة
يوسف: ابتسم بسخرية مشكلة صغيرة انت بتتكلم كانك متعرفش حاجة يا أمير انا عاندي نقص في الحيوانات المنوية اللي تكاد تكون معدومة
أمير: بس الدكتور قال ام فيه أمل مع العلاج
يوسف: ايوة وقال كمان ان الامل ضعيفة مانت كنت معايا.

أمير: عادي علي فكرة مش كل الستات بتفرق معاهم حكاية الخلفة دي
يوسف: ازاي يعني اذا كانت رانيا الانانية واللي بتحب السهر و السفر والخروج كانت حتتجنن وتخلف الغريب انها بعد ماإتطلقنا اتجوزت بعد شهور العدة علي طول لا وكمان اتجوزت جوز صاحبتها علشان مخلف وتضمن انها تخلف منه
أمير: بس هي كمان كان عاندها مشكلة في التبويض واديها مخلفتش واتطلقت تاني
يوسف: بقولك ايه قفل علي السيرة دي.

أمير: ايه طيب مش حتغير رأيك وتيجي معايا
يوسف: لا يا عم روح انت انا كدة مرتاح
أمير: اوك سلام اشوفك
ورجع يوسف يسرح تاني في حنين
((بعد يومين في بيت هدي حمات حنين واللي علاقتهم غريبة شوية مش علاقة حماه ومرات ابنها وخصوصا ان الابن ده مات))
هدي: بصوت عالي يا حنين يا حنين تعالي بقي يا بنتي كفاية من ساعة ماجيتي وانتي مأقعدتيش كفياكي كدة
حنين: خلاص اهو خلصت بعمل الشاي وجاية
دخلت حنين ومعاها صنية الشاي.

حنين: اتفضلي يا ست الكل
هدي: تسلميلي يا حبيبتي وبعدين يا بنتي انتي كل ماتيجي تقعدي تتعبي نفسك كدة ما الست بيجي كل اسبوع تنضف
حنين: ادكي قلتي كل اسبوع نسيب احنا بقي الدنيا كدة طول الاسبوع وبعدين دي حاجات لسيطة.

هدي: تسلميلي يا حبيبتي متحرمش منك انا مش عارفة من غيرك كنت حعمل ايه انتي اللي بتسالي عليا وتشوفي طلباتي حتى مشاوير الدكاترة انتي اللي معايا وابني اللي فاضلي من الدنيا مبيسالش عليا لا هو ولا مراتوا الا كل فين وفين
حنين: معلش يا دودو اعذريهم اكيد مشغولين الله يعينهم
هدي: وانت مش مشغولة وكمان عايشة ام وأب ومع ذالك انتي اللي بتسالي عليا
حنين: خلاص بقي ملوش لازمة الكلام ده وبعدين هو انا مش بنتك ولا ايه.

هدي: انتي بنتي وحبيبتي وربنا ما يحرمني منك
هدي: حنين كنت عايزاكي في موضوع بس اوعي تكسفيني
حنين: موضوع ايه
هدي: انتي حتفضلي كدة لحد امتي لوحدك من غير راجل يسندك وياخد بتله منك
حنين: وبعدين يا ماما ما بلاش السيرة دي
هدي: يا بنتي انتي صغيرة وحلوة ليه تضيعي عمرك كدة
حنين: لا مش بضيعه انا بربي ولادي وهما عاندي بالدنيا
هدي: ولادك ميسيرهم يكبروا ويتجوزا ويسيبوكي لوحدك زي كدة يا بنتي اسمعي الكلام.

حنين: بقولك ايه هي ماما كلمتك تاني علشان تكلميني صح
هدي: بلخبطة ايه لا لا انا اللي بكلمك من نفسي
حنين: يا هدهود قولي بصراحة
هدي: ياختي بقي اه كلمتني وبصراخة معاها حق هي وابوكي عايزين يطمنوا عليكي من حقهم
حنين: بقولك ايه سيبك من الموضوع ده وتعالي بقي علشان نستحمي ونفوق كدة ونبقي حلوين
هدي: لا بقي انا يا ختي كبرت وعضمي بيوجعني كل يوم والتاني تحميني لا كفاية مرة في الاسبوع.

حنين: وبعدين حنعمل زي العيال طب دانا مدفيالك الحمام ومخلياه يجنن تعالي يلا بقي
وبع شوية حنين قاعدة علي السرير وبتسرح هدي اكنها طفلة صغيرة
حنين: اهو كدة شوفتي بقي بقيتي قمر ازاي
هدي: تسلنيلي وعيطت
حنين: ليه بقي الدموع دي حتزعليني منك
هدي: اصل كل ما بفتكر اني كنت لزعلك اول ما اتجوزتي هشام بزعل من نفسي اوي
حنين: ههههه هو انتي لسة فاكرة ما خلاص بقي
هدي: يعني منتش زعلانة ولا شايلة في قلبك مني.

حنين: هو انا اقدر بردوا ده كفاية انك ام الغالي اللي عمره مازعلني ابدا الله يرحمه
هدي: الله يرحمه
حنين: يلا بقي بطلي عياط واشربي اللبن ده علشان ممشيش وانا قاقانة عليكي
هدي: لا يا حبيبتي متقلقيش اتوكلي علي الله وروحي شوفي ولادك
حنين: خلاص انا حمشي وحجيلك بعد بكرة اتفقني.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة