قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس عشر

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس عشر

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل السادس عشر

ملك بخضة بداءت تزق في الناس بقوة: صهيب فين صهيب ثم شافت صهيب يقف في يده المسدس وينظر إلى يونس المصاب امامه حبيبي فيك حاجة حاجة جت فيك.

صهبب بحزن: لا انا كويس انا ضربت يونس بالنار
ملك بخوف: هو ممكن يكون مات
صهبب: الله اعلم
احد المواظفين: انتو بتتفرجو علبه يا ناس محد يتصل بلحكومة والاسعاف ايه لازم تتفرجو لحد ما اللي قدامك يموت منكم لله.

مواظفة: ما انتو لو رجالة ومش خوافيين وسلقتو ما بنهم مكنش دا حصل والمسألة وصلت لكدا صح.

صهيب بصوت جهوري: بس بسسسس مش عايز اسمع صوت حد فيكم بس كل يغور في داهية بره الشركة.

ملك بدموع: اهدي يا حبيبي اهدي كل شي هيتحل
صهيب: انا ضاعت خلاص لو يونس مات حبل المشنقة هيلف حوالين رقبتي
نزلت ملك بجانب يونس لتحسس النبض غلي الدم في عروق صهبب: انتي اتجننتي بتلمسي ليه ليه.

ملك: بشوفة لسه حي ولا لا
صهيب بغل: وانتي مالك حي ولا يغور في داهية متلمسيش اي رجل
ملك: انت في ايه ولا ايه بس مش فاهمة
صهبب: انا حتى لو ميت هغير عليكي فبطلي كلام بقي ثم سمع صوت اصوات سيارتين الاسعاف والشرطة الاسعاف والحكومة جت.

ملك ببكاء: انا خايفة عليك اوووي يا صهيب
صهيب: اللي عايزة ربنا هيكون متقلقيش خير
دخل رئيس المباحث: ايه اللي حصل يا صهيب بية
صهيب ببرود: اسال حضرتك الناس اللي واقفة
رئيس المباحث: وانا بسال حضرتك والله لازم اعرف منك انت وهو اهو الاسعاف خدتيتو ولو عاش هناخد اقواله.

صهيب: في انه اعتداء عليا بكل الطرق
رئيس المباحث: ازاي يعني مش فاهم واضح كلامك
صهيب: اعتداء علي شركتي وعايز يبعها من وراءيا وجيت لقيت ناس بلفعل هيشترو الشركة.

رئيس المباحث: كلام ميعقلش ازاي هيبيع حاجة مش خاصة بية
صهيب: مضاني علي ببع نص الشركة من غير ما اعرف
رئيس المباحث: اممممم طبعا حضرتك عارف القانون لايحمل مغفلين
صهيب بغضب: احترام نفسك بدل ما اندمك
رئيس المباحث: انا اسف يا صهيب بية مش قصدي حاجة والله انا بعرفك ان القانون في حالة زي دي مش هيفيدك المهم يالا معايا ونكمل كلامنا في القسم.

ملك ببكاء: لا متاخدهوش سيبو محدش ياخدو
رئيس المباحث: مدام لو سمحتي خلينا نمشي مينفعش كدا
صهيب نظر له: متزعقش ليها اوعي كدا ثم نظر لملك ومسكها من وجه وباس جبينها متقلقيش ويالا روحي بقي انتي عشان امي اكيد قلقانة ثم ابتسم اسف بقي علي الرحلة اللي باظت لو خرجت هعوضهالك.

ملك بدموع اكتر: انت في ايه ولا في ايه بس رحلة ايه وزفت ايه اهم حاجة تبقي انت جنبي وفي حضني مش عايزة حاجة تاني.

صهيب: وانا دايما جنبك يا حياة الروح
في الفيلا
اعتماد تجلس بقلق وترن علي صهيب وملك لم يستجيب احد منهم: يا تري فيهم ايه اكيد في حاجة سعدية جايبة القهوة لاعتماد: مالك يا ست هانم فيكي ايه.

اغتماد: معرفش صهيب وملك اتاخره كدا ليه ومعاد طيارتهم فات معقول سافرو من برة برة.

سعدية: طيب والشنط اكيد لا مسافروش
اعتماد بقلق اكتر: طيب وبعدين اروح فين ولا اجي منين يا ربي
سعدية شافت سيارة صهيب تدخل باب الفيلا: اهو صهيب بيه جي
اعتماد: الطب الحمدلله ثم نظرت إلى السيارة وكانت تنزل منها ملك فقط بدون صهيب.

ملك بحزن جلست تبكي بدون اي كلام
اعتماد بخوف: هو فين صهيب يا ملك حصل ايه
ملك ببكاء: ...
اعتماد: متردي عليا في ايه ابني جراله ايه انطقي مش قادرة اتلم علي اعصابي
ملك: صهيب قتل يونس والحكومة مسكته
اعتماد ضربت نفسه ضربه قوية علي قلبها بخضة: ايه و و و يو وونس م اات وابني ضاع وبداءت تصرخ وطلتم بشده.

ملك: اهدي يا ماما باذن الله يونس ميكنش مات
اعتماد ببكاء: يارب المهم اتصلتي بلمحامي
ملك: اها صهيب اتصل بيه وراحلو علي هناك وانا جيت اطمنك ورايحة ليه تاني
اعتماد: وانا لازم اجي معاكي منا مقعدش كدا علي اعصابي انا هقوم اغير هدومي وانزلي معاكي علي طول.

ملك: ماشي يا ماما يالا طيب بسرعة
في الحارة
عبده: ينفع البت بنتك تروح تقول للولية اني هتجوز البت ملك
سعيد: هو يعني انت هتتجوزها مهي متجوزة اصلا هتتجوز تاني
عبده: منا قولتلك هتصرف
سعيد: الواد الزفت دا بيقول عايز زي مانتو خدتو اشمعنا انا ترمولي حبيت فتافيت
عبده: وبعدين هو هيقرفنا ولا ايه هو كمان
سعيد: شكلة كدا بس لما نشوف يونس بيه الاول هيعمل ايه متصلش بيه حتي
بعد كذا يوم في النيابة.

تقف ملك واعتماد امام غرفة رئيس النيابة ينتظرون خروج صهيب والمحامي
خرج المحامي قبل صهيب جريت عليه ملك مسرعا: ها يا متر حصل ايه
المحامي: هيتحبس اربع ايام تاني علي ذمة التحقيق
ملك بدموع: طيب وليه يعني ميخرج بكفالة
المحامي: مش هينفع حاليا لان دا شروع في قتل والمجني عليه لسه مفاقش من الغيبوبة.

مستنين ياخدو اقول المجني عليه
خرج صهيب من غرفة رئيس النيابة وهو كلبش مع العسكري اول ماملك شافته جريت عليه وحضنته ببكاء شديد: حبيبي يا قلبي انا وحشتني.

صهيب بيمسح دموعها بيده التانية بتعيطي ليه مش عايز اشوف دموعك دي تاني فهماني.

ملك بدموع: مش قادرة اشوفك وانت كدا
صهيب: اللي حصل حصل هنعمل ايه قدر الله وماشاء فعل
اعتماد وهيا تبكي: اها يا حبيبي خد بالك من نفسك
صهيب: حتى انتي يا امي بتعيطي متوجعوش قلبي عليكم وتخوفوني عليكم اكتر منا خايف عليكم وانا سايبكم لوحدكم.

ملك بتمسح دموعها لكي تطمن صهيب: متقلقش يا حبيبي علينا احنا كويسين اهم حاجة انت خلي بالك من نفسك ومن صحتك.

العسكري: يالا بقي هتجزوني
صهيب: يالا روحو انتو متشغلوش بالكم بيه
وبعد يومين في الفيلا
ملك: صباح الخير يا ماما
اعتماد باستغراب: صباح النور يا قلبي لابسة ورايحة علي فين كدا بدري
ملك: رايحة الشركة لازم حد يدرها كدا هتوقع مفيش حد فيها وانتي عارفة الشركة دي بذات كانت غاليه علي صهيب وهو المختص بيها غير باقي الشريكات.

اعتماد: بس هو لو عرف انك خرجتي هيزعل جدااا
ملك: وهيزعل اكتر لما يعرف ان الشركة اللي كان هيدفع فيها حياته وقعت وخسر كل حاجة.

اعتماد: عندك حق يا بنتي صح متعرفيش اخبار عن يونس
ملك: كلمت المحامي امبارح بليل قالي انه ابتدا يرجع لوعيه والنيابة هتروحلو الصبح تاخد اقواله يعني زمانهم عنده حاليا.

اعتماد: ربنا يجيب العواقب السليمة يارب ويسترها عليكم
ملك: المهم انا همشي دلوقتي وهعدي عليكي بعد الضهر عشان اخدك ونروح نشوف ايه الاخبار.

في المستشفي
يونس بتعب: كنا اصدقاء من الطفولة ووالده ووالدي اصدقاء جداااا بس هنقول ايه من غدر الصحاب مبقاش في حد وفي.

رئيس المباحث: طيب فهمني اكتر ايه سبب انه عمل كدا
يونس: ابدا كل الحكاية اننا زعلانين مع بعض ومش عارف ايه السبب بس هو اللي خاني وانا كتت مشتري منه نص الشركة ولما زعلانه مع بعض ثم مسك صدره وبداء يكح جامد جاب له رئيس المباحث مية لو تعبان نكمل بعدين.

يونس بتعب ماسك صدره: لا ابدا وبعدين ايه قولت لا بدل ما نفضل في الشركة مع بعض واحنا خلاص صدقتنا انتهت لا انا ابيع نصيبي في الشركة ويا دار مدخلك شر انا كدا غلطان يا باشا.

رئيس المباحث: لا تمام وبعدين
يونس: بس لقيتو دخل عليا قدام الناس يزعق وانت ملكش حاجة عندي دي شركتي وراح مطلع مسدس وراح ضربني محستش بي اي حاجة غير دلوقتي.

رئيس المباحث: بس في شهود عيان قالو انك كمان رفعت عليه السلاح وهو ضربك كنوع من اتواع الدفاع عن النفس.

يونس يصتنع الغلب: انا انا يا باشا لاحول ولا قوة الا بالله منهم لله الناس اللي بتشهد بزور دول لازم يقولو كدا طبعا دا صهيب الغزولي الناس كلها بتخاف منه وتعملو الف حساب وحساب.

رئيس المباحث: في اي اقوال تانية عايز تضفها
يونس بابتسامة خبث: لا يا باشا شكرا
في الشركة
دخلت ملك غرفة مكتب صهيب لقيت واحدة تجلس علي المكتب
ملك بغضب: انتي مين وقاعدة هنا ليه قومي من هنا
، : انا مليكة صديقة صهيب وزوجة يونس
ملك: انتي مليكة اهلا
مليكة: اهلا بيكي يا قمر
ملك: ممكن حضرتك تطلعي بره المكتب اذا سمحتي
مليكة: لا طبعا مش ممكن دا مكتب جوزي وانا احق بيه وجوزي ليه النص في الشركة.

ملك بعصبية وبتحاول الكتمان: اعملك ايه انتي ولا جوزك الزفت دا دا مكتب جوزي انتي مجنونة وجوزك ملوش حاجة في الشركة انتو هتكدبو الكدبة وهتصدقوها ولا ايه ثم هزت ملك راسها باستغراب مش فاهمة البتاعة اللي اسمه يونس دا اتجوز امتي عشان حضرتك تبقي مراتة وفين الاثبات دا.

مليكة بدلع ثم واطيت لتظهر لملك مفتنها وتغيظها وملك تنظر لها باستحقار: اهي قسيمة الجواز اهي عايزة ايه دليل تاني اجيب يونس هنا في المكتب ونعتبره اوضة نوم ثم غمزت لملك بوقاحه.

ملك بغضب: انتي بني ادمة سافلة وحقيرة قولتلك اخرجي بره
مليكة ببرود: مش هحاسبك علي الكلام اللي ملوش لازمة دا عشان مقدرة الظروف اللي انتي فيها ويالا حضرتك اخرجي من المكتب عايزة اشوف شغلي.

ملك وهيا تجز علي اسنانها: شغلك انتي شغلك اخره في شارع الهرم مش في شركة محترمة لا انتي ولا اللي انتي بتقولي عليه اتجوزك دا كنت تحلمه بيها بس هنقول ايه.

مليكة بعصبية قربت من ملكة وبتحذرها باحد اصابعها: انا بحذرك ابعدي عن شري
ملك: ونبي خوفت جاتك البلاء واخرجي بره بدل ما اخرج بس من شعرك
مليكة بضحكة مستفزة: لا ونبي
ملك بغيظ جابتها من شعرها وجرتها إلى الخارج: اه ونبي شوفتي بقي ثم زقتها وقفلت باب المكتب جتك القرف.

في الخارج مليكة بتلم شعرها بغيظ: وربنا لافرجك ثم نظرت حولها لاقيت المواظفين جميعا ينظرو لها في ايه ماكل واحد يشوف شغلة ايه القرف دا شركة ملهاش حاكم صح.

في الحارة
هنا بحزن: شوفتي يا ماما اللي حصل في جوز ملك
سميرة: اه سمعت يا بنتي ومش عارفة نعمل ايه بقول اننا مفروض نبقي معاها في وضع زي دا ونبقي جنبها ونسندها.

هنا: اه ونجبلها المشاكل وعبده دا يعرف مكانها كمان ونخرب عليها الدنيا اكتر مهي خربانه اصلا.

سميرة: مهو عبده خلاص عارف انها اتجوزت
وهياخد فلوسه من ابوكي وخلاص هيعوز ايه تاني من ملك
هنا بتنهيدة: لا لسه حاطط ملك في دماغة وعايزها وناوي يطلقها دا اللي فهمتو من كلمهم.

سميرة بخضة: يالهههوي يطلقها حسبي الله ونعم الوكيل في وفي ابوكي علي كل حاحة عملوها معاهم.

بعد اسبوع في زيارة لصهيب في القسم
صهيب بحب وشوق لملك: وحشتيني يا قلب صهيب
ملك بتحاول تخبئ دموعها: وحشتني يا عمر وحياة وروح وقلب ملك
صهيب: هموت من غيرك نفسي ارجع البيت عشان بس اكون جنبك وفي حضنك
ملك: باذن الله بكرة ميعاد الحكم وباذن الله هتطلع براءه.

صهيب: ان شاء الله بس ازاي براءه ودا شروع في قتل لما يونس يتنازل ويقول انها خطا بس مين اللي يعمل كدا الصحوبية ماتت والغدر بان والخيانة بقت اسلوب حياة مش مستغراب من اللي عملو يونس ابو كان نفس العينة وياما ابويا حظرني منه وقالي كل واحد بيشبه ابو وهو هيبقي نسخة من ابو وانا مصدقتش انه هيبقي زي كدا بلملي المهم ومال امي مجتش معاكي ليه.

ملك: بصراحة انا مش رضيت قولتلها انا هروح واجي اطمنك وطبعا اقنعتها بلعافية عشان متجيش لانها كل مره بتتعب لما بتشوفك هنا فحرام.

صهيب بحزن: خلي بالك منها يا ملك عشان خاطري دي امي
ملك مسكت ايد صهيب وباستها: في عيوني امك هيا امي ودي خالتي كمان وكفاية عليا انها جابتلي احسن هدية في الدنيا جبتك ليا يا عمري فلازم اخد بالي منها واكن انت موجود بظبط ومش احسسها بي غيابك ابدااا.

صهيب بحب: ربنا يخليكو ليا يا احلي حاجة حصلت ليا صح سمعت انك طردتي مليكة وجبتيها من شعرها ثم ضحك مكنتش اعرف انك قوية كدا وقدرتي علي مليكة.

ملك: وانت مين قالك هههه انا كنت عايزة اكلها بسناني معرفش كنت بتحبها علي ايه دي ذوقك وحش اوي.

صهيب بضحكة: واحد من المواظفين قالي لما جي زارني ثم نظر لها بحب انا عمري ما حبيت غير ملك وبس.

العسكري: الزيارة انتهت ثم جي اخد صهيب
تاني يوم في المحكمة
الجميع في قاعة المحكمة منتظر النطق بلحكم تقف اعتماد وملك يمسكون بيد صهيب من وراءه السور.

اعتماد بقلق وخوف اكتر منه: متقلقش باذن الله براءه
ثم يسكت الجميع عند سماع صوت يقول: محكممممة
القاضي: حكمت المحكمة حضريأ بعد الاطلاع علي الادلة و سماع الشهود علي المتهم صهيب محمد الغزولي بسجن 7 سنوات مع الشغل والنفاذ رفعت الجلسه.

ملك بصريخ: لا لا لا صهيب
صهيب بحزن سند راسه علي السور: الحمدلله علي كل شي
لكن اعتماد اغم عليها بعد سماع النطق بلحكم ونقلوها إلى المستشفي
وبعد اخذ صهيب إلى السجن وتم فض قاعة المحكمة نهائي قرارت انها تذهب إلى يونس في منزلة.

عند يونس كان نائم صحي علي صوت خبط جامد علي الباب نظر من العين السحرية شاف ملك ابتسم بخبث كان يرتدي روب رجالي فوق شورت كان يرتدي فقط وهو نائم ثم شال الروب ورماه بعيدأ ثم ظبط شي علي باب الشقة ثم فتح الباب بلشورت فقط.

يونس باستعباط: ايه دا مين ملك اهلا وسهلا فيكي الخير جاية تطمني عليا مش معقول
ملك بزعيق: اطمن ايه وزفت ايه انا جاية عشان لازم تتصرف وطلع صهيب من السجن بي طريقة.

يونس ضحك: ليه شايفني رئيس الجمهورية ولا حاجة دا انا غلبان
ملك: لا ممكن تتنازل عند حقك وطلعة براءه
يونس: وحق الشرطة
ملك: عادي هياخد 3 شهور ولا ست عادي احسن من 7 سنين
يونس بشماتة: ايه دا اخد 7 سنين بس يا خسارة
ملك بغيظ قربت منه وهيا لحد الان لن تنتبه لي ملابسة من كتر الغضب: انت ايه حيوان مش بني ادم ثم جذابها يونس له وبقت في حضنة تقريبا بشكل لايليق ثم زقته ملك بعنف اوعي كدا جتك القرف.

يونس: يعني كدا تضربيني في الجرح يعني انتي وجوزك تقضو عليا انتي جاية ليه
ملك: عشان تخرج صهيب
يونس: والمقابل
ملك مسرعا بلهفة: اللي انت عايزه
يونس بضحكة خبيثة: حتى لو قولتلك تدخلي تنامي معايا
ملك بغيظ لسه هتضربه بي القلم مسك دراعها بسرعة: انت بني ادم حقير وواطس وسافل وكل العبر فيك.

يونس: خلاص اهدي اهدي بهزر انا شرطي الوحيد عشان اطلع صهيب من السجن انك تطلقي منه ملك: ايه اطلق منه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة