قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني عشر

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني عشر

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثاني عشر

صهيب بعصبية: انا مش عايز عيال منك مش عايز
ملك بدموع: بس انا عايزة منك عيال يا صهيب امنية حياتي تكون اب لعيالي
والدتة صهيب بصدمة: ان ايه اللي بتقولو دا يا بني مش معقول دي نعمة ورزق ربنا بعتهالك عايز ترمي النعمة حرام غيرنا بيتمني ضفر عيل وانت بتقول مش عايز.

صهيب بصوت جهوري: اه ولسه بقول مش عايز عيال منها
ملك ببكاء: خلاص طلقني وانا اربي بنتي ولا ابني بعيد عنك مش هخليك تشوفهم اعتبر نفسك ملكش عيال.

صهيب بضحكة استفزاز: هههههه وهتكتبي باسم مين ولا هتخلي من غير اسم
ملك قربت منه ومسكت في هدومة بهدوة: ابوس ايدك سبهولي
صهيب بكل غل وقوة زقها زقة جامدة: ابعدي عني قولت مش عايزة
وقعت ملك فاقدة للوعي و صهيب بدون وعي وبطريقة هستيريا بقي يضرب في بطنها بداءت والدتة صهيب بصراخ والضرب في صهيب: منك لله جسبي الله ونعم الوكيل البت بتموت موت البت يا صهيب.

ابتدا صهيب يركز ويستوعب ما حدث: انا عملت ايه ملك ملك حبيبتي قومي ثم نظر بجانبها لقي نزيف دي بتنزف.

والدتة بصراخ: اجري بيها علي اي مستشفي يالا البت هتموت
صهيب بجنون: لا ملك مش هتموت ملك بتحبني
شالها ضهيب وجري بيها هو ووالدتة إلى السيارة ليذهبو بها إلى اقرب مستشفي
وصل صهيب إلى المستشفي وهو يحمل ملك بين ايديه وبداءه يزعق بهستيريا: دكتور هنا دكتور مراتي بتموت.

جاءة احد الدكاترة: في ايه حصلها ايه
صهيب مسرعا: فاقدة الوعي وبتنزف وهيا حامل
الدكتور: ودا حصلها من ايه
صهيب بزهق: انا اللي ثم قاطعة والدتة ورديت هيا مسرعا
والدتة: وقعت من عالسلم يا دكتور
صهيب بصوت جهوري: وبعدين هتفضل ترغي ومراتي بين ايدية بتموت وقسما بالله لو مخدتش مراتي دلوقتي وشوفت شغلك هتغدغ المستشفي علي راس الكل هنا.

الدكتور: اهدي يا باشا ثم باعلي صوته قال للمرضيين ترول هنا بسرعة
في الحارة
سميرة: مترنيلي علي ملك يا هنا بقالنا فتره من ساعة مانتي كنتي عندها وقولتيلي هخليكي تكلميها ومش كلمتها.

هنا: بصراحة خايفة من المشاكل
سميرة: مشاكل ايه مفيش مشاكل رني بس
مسكت هنا هاتفها وبداءت برن: مش بترد يا ماما يمكن نايمة او مش سمعة
سميرة: طيب خلاص شوية وابقي رني عليها تاني
في المستشغي
خرج الدكتور من العمليات جري عليه صهيب ووالدتة: خير يا دكتور بقت كويسة.

الدكتور: للاسف حالتها صعبة عشان في مشكلة في القلب وربنا يسترها و الجنين للاسف نزل شكلها وقعت وقعة جامدة مع اني اشك دا مش منظر واحدة واقعة من علي سلم.

صهيب مش مستوعب: مشكلة في القلب ملك معندهاش حاجة في القلب
والدتة ضهيب ببكاء: للاسف واحنا عند الدكتور انهاردة قالنا انها عندها عيب خلقي في القلب وانه الحمل غلط علي حياتها وهيا مهماش دا كلة وقالت اهم حاجة اجيب من صهيب ولد.

صهيب بحزن: مش مصدق اللي بيحصل
الدكتور: وللاسف كان مسموحلها بلحمل مرة واحدة بس و كمان بقلق يعني احب اصارحكم مفيش اي فرص تاني خالص متفكروش في حمل تاني لان دا غلط علي حياتها.

صهيب ؛ مش مهم عيال اهم حاجة هيا تقوم بسلامة انا عايزها هيا
والدتة طبطبت علي كتفة بدموع: ان شاء الله هتقوم بسلامة يا بني
صهيب بحزن حضن والدتة: اااه يا امي كنت هموت ملك وضيعت الامل الوحيد اللي كان ليها انا مش هسامح نفسي طول عمري علي الل عملته معاها تفتكري هيا هتستوعب اللي حصل وهتسامح.

والدتة بحزن: مش عارفة يا بني بس احنا عايزين نطمن عليها بس اهم شي تبقي كويسة
في الشركة
يونس بعت لسعيد يجيلو في مكتبة: انت طبعا عارف اسم ملك بلكامل
سعيد: طبعا اسمها ملك محمد احمد عبدالرحمن
يونس بسرحان: - تمام ملك محمد احمد عبدالرحمن كدا سهل جدااا اعرفلك هيا ولا لا من الدوسي بتاعها.

سعيد بفرحة: صح يا ريت طيب اعرف
يونس: سبني كدا مع نفسي شوية اطلع الدوسي واشوف
في المستشفي
الممرضة: عايزين بطاقة المريضة عشان ناخد بياناتها
صهيب: طيب اديني دقيقة اروح اجيبها من البيت
الممرضة: طيب تمام بس متتاخرش
والدتة صهيب: خليك انت وانا اروح اجبها قولي مكانها فين بس
صهيب: لا خليكي مكانك انتي وخلي بالك منها وانا مسافة السكة.

مشي صهيب ووقفت والدتة صهيب تبكي بحرقة علي ما حدث: يا عيني يا بنتي اتحرمتي من الامومة.

الممرضة: المريضة فاقت وعايزكم جريت والدتة صهيب مع الممرضة إلى الغرفة اللي بها ملك.

والدتة صهيب بلهفة: قلبي حمدلله علي سلامتك
ملك بتعب: هو حصل ايه انا تعبانة اوي حسة مش قادرة اقوم
والدتة صهيب: معلش عملية بسيطة والبنح هو اللي عامل كدا
ملك بخضة: عملية ايه وازاي ادخل عمليات وانا حامل مش غلط برضو ثم حطيت ايديها علي بطنها عالله ميكنش اتاثر بسبب العملية دي.

والدتة صهيب ببكاء: قولي الحمدلله علي كل شي وربنا يعوضك خير قولي اللهم اجرني في مصيبتي واخلفني خيرا منها.

ملك: مش فهمة في ايه
والدتة صهيب: الجنين نزل
ملك بسكتت بصدمة مش مستوعبة: ماما متهزريش انتي عارفة لو البيبي دا
جرا ليه حاجة انا مش هعرف اجيب بيبي تاني فمتهزريش عشان قلبي هيوجعني وانا قلبي وجعني اساسا قوليلي انك بتهزاري وان البيبي لسة جوايا متقوليش اني كدا خلاص اتحرمت من الامومة وانا قادرة اكون ام قوليلي لا لا لااااااااا البيبي منزلش منزلش.

والدتة صهيب ببكاء هستيري: اهدي يا ملك ملكيش نصيب في وكل واحد بياخد نصيبة
ملك ببكاء: يعني صهيب حرمني من اني اكون ام ليه كدا ليه مش حرام علية ثم بداءت بصراه الهستيري اااااه اااااه ليه دايما محرومة من كل حاجة حلوة في حياتي ليه ايه الذنب اللي عملتو عشان كل دا يحصل فيا اتحرمت من امي وابويا دايما بتحرم من اي حاجة بحبها ليه ودلوقتي بتحرم من احلي حاجة احساس الامومة اللي اي ست بتتمني من صغرها.

كان قد وصل صهيب في تلك اللحظة: حبيبتي اهدي
ملك بصريخ: مش عايزة اشوفك مش عايزة اعرفك طلقني انا بكرهك بكرهك مش بكرهه حد في حياتي قدك.

صهيب: اسف علي اي حاجة حصلت سامحيني
ملك بصريخ: ابعد عني حرام كفاية عذاب بقي كفاية
في الشركة
يونس بفرحة: هيا يا سعيد ملك محمد احمد عبدالرحمن
سعيد بفرحة: كنت متاكد والله ثم رن هاتف بونس وكان المتصل صهيب
يونس بيشاور لسعيد يسكت عشان يرد علي صهيب: الو ايه يا صهيب
صهيب بحزن: انا متصل بيك اقولك خد بالك من الشركة كام يوم عشان مش هقدر اجي
يونس: ليه في ايه
صهيب: ملك سقطت وتعبانة جدا في المستشفي.

يونس بصدمة: هيا ملك كانت حامل
صهيب: للاسف اه لسه عارفين انهاردة وسقطت انهاردة
يونس: دا اللي هو ازاي
صهيب: اخلص يا يونس اللي حصل حصل
يونس: ماشي بس المهم قولي علي المستشفي انا هجيلك
صهيب: مش لازم يا يونس
يونس بخبث: لا ايه الكلام دا دي مرات اخويا ولازم اكون جنبك في وقت زي دا
صهيب: متشكر جداااا ليك يا يونس احنا في مستشفي،.

يونس: عشر دقايق وهكون عندك قفل يونس مع صهيب حضر نفسك هتيجي معايا المستشفي سعيد: بجد هاجي معاك طيب وهما هيقولو ايه.

يونس: ملكش دعوة انت باللي هيقولو
في المستشفي في غرفة ملك
دخلت الممرضة اعطاءت ملك مهدئ واعطاءت لوالدتة صهيب بطاقة ملك
امسكت والدتة صهيب البطاقة ونظرت إلى اسم ملك المذكور في البطاقة: ايه ملك محمد احمد عبدالرحمن معقول دي ملك بنت امينة اختي مش مصدقة.

صهيب: في ايه يا امي
والدتة: ملك تبقي بنت خالتك امينة
صهيب بصدمة: انتي بتقولي ايه اكيد تشابهة اسماء مش اكتر
والدتة: طيب والشبه اللي ما بنا ايه
صهيب: فعلا من اول يوم شافنها في واحنا قولنا ليها شبه منك بس دا معقول
والدتة: انا مش مصدقة اللي بيحصل
صهيب: دي حاجة ولا في الاحلام فعلا مش عارفة ايه دا معقول
بعد حوالي نص ساعة
ابتداءت ملك تفوق وهيا هادئة تماما.

قربت منها والدتة صهيب وابتداءت تمسح علي شعرها بحنان: انتي كويسة يا روحي
ملك بحزن: اه كويسة يا ماما الحمدلله
صهيب: ملك طمنيني عليكي
ملك تنظر له بدون رد نظره كلها لوم وعتاب وكرهه وحب احساس متنوع
صهيب بحزن: بلاش النظرة دي ليا بتموتني
ملك بدموع: وايه يعني مانت ياما موتني عذبتتي اقهرتني هانتني ذلتني وفي الاخر كسرتني وكسرت جوايا احاسيس عمر ما حاجة هتعوضها ابدااا.

صهيب بحب: انا بحبك يا ملك واللي عملتو دا بسبب حبي ليكي مش اكتر فكرة لما قولتيلي انا خبيت عليك عشان بحبك فانا عملت كدا عشان بعشقك وفعلا ومن الحب وماقتل.

ملك: انت مصدق نفسك ازاي مصدق نقسك اوي كدا
صهيب: عشان انا علي حق انا اي حد مكاني كان هيعمل كدا واكتر
خبط الباب ودخل يونس
يونس: الف سلامة عليكي يا ملك ربنا يكمل شفاكي علي خير
ملك بتعب: الله يسلمك
يونس: اتفضل يا عم سعيد معلش يا صهيب عمي سعيد صمم يجي معايا يطمن علي ملك
سعيد: السلام عليكممم ونظر بصدمة لوالدتة صهيب
ملك بصدمة: وعليكم السلام ثم بهمس عمي سعيد يالهههوي
صهيب: اتفضل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة