قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثالث عشر

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثالث عشر

رواية وبقيت أسيرة لمغرور للكاتبة ميادة مصطفى الفصل الثالث عشر

والدته صهيب: اهلا اهلا ازيك يا يونس يا بني ثم تنظر لسعيد ازيك يا سعيد وازاي سميرة.

ملك باستغراب وصدمة وبتهمس: هو اية اللي بيحصل
سعيد: ازيك يا اعتماد هانم ليكي وحشة والله
صهيب باستغراب: ايه دا انتو تعرفو بعض
سعيد: - ازيك يا ملك يا بنتي عاملة ايه
ملك في حالة صدمة مش بترد وخايفة حس بيها صهيب قرب منها بحضن: مالك يا قلبي فيكي ايه ملك بخوف حضنيت صهيب جداااا وسندت راسها علي صدره وهيا تنظر لسعيد بخوف.

اعتماد ام صهيب: طبعا اعرفة دا عشرتة عمر
سعيد: الله يباركلك يا هانم
يونس بتريقة: ايه دا انتو تعرفو بعض ولا ايه اوعو تطلعو قرايب والحاجات دي تبقي حاجة تعر ونسب يعر اوووي ههههه.

اعتماد: واية يعني لما نطلع قرايب الفقر عمره ماكان حاحة تعر بس اللي يعر الانسان نفسة واخلاقة.

ملك واخيرا نطقت بتوتر: - صح يا ماما انتي تعرفي منين
اعتماد نظرت لملك بحب: دا سعيد اخو مراته متجوز اختي
ملك بعدم فهم وبدون وعي: اخو مراته متجوز اختك ازاي مفيش اخو مراته غير بابا انتي اكيد متلغبطة.

يونس باستفزاز: ايه دا دا هو انتي جوز عمتك سعيد تؤ تؤ تؤ بجد صدفة غريبة
ملك استوعبت اللي قالتو وحسيت انها ضاعت وفضلت السكوت في الوقت دا احسن
صهيب بدون فهم: يا جماعة محد يا فهمنا في ايه انا عرفت انهاردة انا وامي من بطاقة ملك ان ملك تبقي بنت خالتي.

ملك بصدمة: بنت خالتك مين انا معنديش خالة
سعيد: لا عندك خالة اعتماد هانم تبقي خالتك بس طفشت زمان
ملك: عمر ما حد كلمني عنها
سعيد: عشان عملت نفس اللي انتي عملتي واختارت البعد وحبت غزولي بيه
ملك: ماما الكلام دا صح ولا البني ادم دا بيستغل الكلام دا عشان الفلوس
اعتماد: لا يا بنتي صح وانا فعلا خالتك اخت امك امينة الله يرحمها
صهيب: وانت يا سعيد تبقي جوز عمتة ملك صح.

يونس: ليه انت عايز تعرفني انك مكنتش تعرف ان جوز عم مراتك الفراش بتاع شركتنا
صهيب بغضب مكتوم: لا مكنتش اعرف والله لاني مشفتوش قبل كدا وفيها ايه لما يبقي الفراش بتاع شركتي مش شركتنا انتي ليه مفهم نفسك انها شركتك معايا فوق بقي ياريت.

يونس: لاني تعبت فيها اكتر مانت تعبت
صهيب: كنت بتاخد اكتر من حقك اضعاف اضعاف ولا ايه مش بتعمل ببلاش
سعيد: المهم سيبكم يا بشوات من اللي بتعملو دا انا عايز بنتي معايا
ملك مسكت صهيب بخوف ورعب: صهيب الحقني
صهيب باطمئنان: انتي خايفة ليه ياقلبي يخدك ليه هيا فوضي ولا ايه انتي مراتي يا حياتي محدش يقدر يخدك دا عبيط بيتكلم اي كلام امشي غور انت وهو من هنا عشان مطلعكمش جثث.

اعتماد: سعيد بلاش حركات الزبالة دي ملك مش بنتك
سعيد: عمتها اللي ربتها وهيا اولا بيها
اعتماد: - وانا خالتها واولا بيها وغير دا كلة هيا في حكم وعلي ذمة رجل هو اولا بيها مننا كلنا.

سعيد: - وانا ولي امرها ومش موافق علي الجوازة دي وتبقي باطلا
صهيب بضحكة سخرية: انت مجنون انت بتقول اي كلام ايه باطلا دي ملك مش صغيرة ومسئولة عن نفسها وانت مش ابوها عشان تقول الكلام دا.

سعيد: لا كانت مخطوبة لواحد وجيبلها 150 الف دهب وهيا طفشت واخدتهم معاها والرجل كل يوم والتاني عايز يحبسني انا.

ملك بتعب: والله كداب انا مكنتش مخطوبة غير لخطيبي احمد وبس ومحدش جبلي دهب بلمبلغ دا ابداااا.

صهيب: - انا عارف هو عايز فلوس بس عادي ميهمش هكتبلو شيك ب 200 الف ودا مهرك
سعيد: بجد يا باشا
صهيب: اه بجد بس عايزك تخفي من حياته ملك انسي انك تعرف حد بالاسم دا لو جبت اسمها علي لسانك تاني هخفيك من علي وش الدنيا وتمشي من الشركة.

سعيد: طيب ليه قطع الارزاق دا
صهيب: كدا انا مش عايزك في الشركة ولا انت ولا اللي واقف هناك دا
يونس بصدمة: انت بتتكلم عليا انا كدا انت اتجننت
صهيب: لا يا صاحبي انا عقلت و ندمان علي كل لحظة اعتبرتك اخ وصديق ليا امشي اطلع بره.

يونس بغضب: انت بتطردني والله لاندمك يا صديقي الصدوق وهوريك لما الحبيب والصديق بيقلب عدوة.

صهيب: اللي عندك اعملو ونشوف مين اللي هيفوز في الاخر
يونس بنظرة تحدي: هتشوف وانا الفائز ثم تركهم وذهب
سعيد بخوف: طيب فين الشيك يا باشا عشان امشي انا كمان
صهيب: امشي وتعالي ليا بكرة تكون ملك خرجت من المستشفي
سعيد: بس اوعي تسوحني يا باشا ولا تضحك عليا.

صهيب: انت اهبل ولا ايه انا لو مش عايز اديك حاجة انت مش هتغصب عليا ومش هديك وانا مش بديك الفلوس عشان حاجة دا مهر ملك وياريت تمشي بقي قبل ما اعصابي تفلت مني.

سعيد: طيب سلام انا واشوفك بكرة بقي
ذهب سعيد ونظر صهيب لملك لاقها بتبكي بحرقة
صهيب بخوف عليها: ملك مالك فيكي ايه
ملك: خايفة اوي مش هيسبوني في حالي هيضيعوني هيخربو عليا
صهيب: انتي ليه مش واثقة فيا لدرجة دي انا مش سند وضهر ليكي.

ملك بحب وشوق ونسيت اي حاجة عمالها معاها صهيب: صهيب انت عشقي وحبي وعمري وحياتي وانت كل حاجة ليا انت عارف انا معرفتش معني كلمة ضهر وسند غير وانا معاك وبس انا مش خايفة منهم بمعني انك مش.

هتقدر تحميني لا خايفة يعملو حيل يفرقونا عن بعض وبذات عبده خايفة منه اوي
صهيب باستغراب: مين عبده دا كمان
ملك: الجزار اللي كان عايز يخطبني اللي سعيد ادعي انه جيبلي شبكة 150الف جنية الكداب اللي مشفتش منه دبلة حتي.

صهيب ويدعي الزعل: وانتي عايزة تشوفي منه دبلة ليه عايزة
ملك: انا في قلبي وصوابعي مفيهاش غير دبلة واسم صهيب وبس
صهيب: مسمحاني علي اللي عملتو معاكي
ملك بحزن سكتت رد صهيب: ارجوكي سامحي متغلطيش غلطتي بندم اني مش اديتك فرصة من الاول بس صدقيني كان غصب عني خلينا نبداءه حياتنا من جديد بدون زعل ولا اي مشاكل.

ملك مسكت وش صهيب ونظرت لعيونه: - انا مسامحك ومقدرة اللي انت كنت في وعشان كدا هسامحك وربنا يعوض علينا اللي راح.

اعتماد بفرحة: - ايوا كدا خلي الحب والفرح يرجع لينا من تاني
في الحارة
ذهب سعيد إلى عبده: - ازيك يا معلم عبده عامل ايه
عبده وهو يشرب الشيشة: اهلا يا سعيد ها خير في جديد
سعيد: اها خير وفي جديد كمان
عبدة: لاقيت البت ملك
سعيد: اه لاقيتها
عبده قام: هيا فين وريهالي هقطم رقبتها
سعيد مسك ايدو واجلسة مرة ثانيا: اهدي يا معلم هيا مش معايا ومش هتيجي هنا تاني لانها اتجوزت جوازه ايه مقولكش رجل اوبهه رجل واصل.

عبده: نعم بتقول ايه يعني بعد اللي عملتو دا كلة وفي الاخر تتجوز واحد غيري
سعيد: فلوسك هتبقي عندك بكرة والفلوس اللي ربطني بيك وهتبقي عندك علي داير مليم
عبدة: لا انا كدا بقي اظهر المستخبي واخلي المخفي يظهر
سعيد: طيب وليه مانت هتاخد حقك مش انت عايز الفلوس
عبدة: لا عايز ملك مش الفلوس
سعيد: وملك في حكم رجل ياكل الكل لو قده اقف قصاده لكن انا خرجت من اللعبة دي وحتى الحارة هسيبها.

عبدة: لا لا مش بسهولة دي يا سعيد
سعيد: اللي عندك اعملو
عبده: استقويت يا سعيد ماشي
تاني يوم في الفيلا
صهيب: نورتي البيت يا قلب صهيب وحياة صهيب
ملك: منور بيك وبي ماما يا عمري كلة
صهيب همس ليها: تعرفي وحشتيني اووي ونفسي اخدك في حضني وادخلك بين ضلوع قلبي بس يا خسارة الدكتور قال راحة تامة لمدة اسبوعين.

ملك: بجد وانت وحشتني وحشني صهيب اللي حبيته مش صهيب المغرور
صهيب بضحكة رجوليا: مش عارفة الناس فهماني غلط ليه عمري ما كنت مغرور ابدااا
ملك بتريقة: بصراحة ابدااا ابدااا ظلمينك يا عيني
اعتماد: ها تفضلو واقفين تحبو في بعض علي باب الفيلا كدا ولا ايه
صهيب بهمس: الحقي الغيرة القاتلة هتظهر ولا ايه وهتعمل حماه بقي و كدا.

ملك بضحك وقربت منها وولفت ايديها وحالين وسط اعتماد وحطيت راسها علي كتفها: دي احلي خالي وام في الدنيا استحالة تغير لما تلاقينا بنحب في بعض ابدااا بلعكس دي كانت زعلانة جدا ويمكن اكتر مننا كانت نفسها حبنا يرجع تاني.

اعتماد طبطبت علي ايد ملك الملفوفة حوالين وسطه: ربنا يسعدكم يا ولاد دا اكتر شي بتمنا دلوقتي.

ملك جت اليها رسالة من الرقم المجهول: حمدلله علي السلامة يا قلبي ياما نفسي تعرفي انا مين لو عرفتي هتتصدمي بس انا مش عايزك تتصدمي بس اللي هبقي عايز اعرفة احساسك هيبقي ايه اتغير ولا زي ماهو حبيبك المجهول سرحت ملك وخافت.

صهيب: في ايه في حاجة اعطاءت له ملك الهاتف وقراءة صهيب الرسالة نفسي اعرف مين ابن الكلب دا.

ملك بخوف: معني كلامه ان حد يعرفني وجدااا كمان وحد متابع كل تحركاتي
صهيب: دماغي هتتشل ومش قادر اعرف مين حتى الرقم محدش عارف يوصل لاصحابة اصلا
ملك: - مش عارفة بجد ولا عارفة ايه اللي بيحصلنا دا ليه مش عايشين حياتنا زي ما ناس كتير عايشين.

صهيب: المهم متفكريش دلوقتي المهم اطلعي رايحي شوية عشان اكيد تعبانة
ملك: وانت هتعمل ايه انا هطلع اوصلك لحد القوضة وبعد كدا هطلع الشركة اشوف الشغل ماشي ازاي وادي لسعيد الفلوس واجي علي طول مش هتاخر عليكي.

ملك: هتديلو الفلوس برضو انا فكرتك بتسكتو بس دا كتير اووي اوي
صهيب: انا كلمتي سيف علي رقبتي وغير كدا مفيش حاجة كتيرة علي حبيبت قلبي انا ملوك مفيش حاجة تعوض لحظة في بعدك حتى لوملايين الدنيا.

ملك بحب: ربنا يخليك ليا يارب وميحرمنيش منك ابداااااا
صهيب: يالا نطلع عشان تنامي
اعتماد: مش هتاكلو طيب
ملك: ماحنا كلنا في الطريق يا ماما وهنستني بقي لما صهيب يروح الشركة ويجي
صهيب: بس لو جوعتي قبل ماجي كلي ملكيش دعوة بيه فهماني
ملك بابتسامة: حاضر طلعة إلى غرفتهم وابدلت ملك ملابسها ونامت علي السرير وغطاءها صهيب وباسها في جبينها وشفايفها.

صهيب: وحشوني اوي ونفسي اكلهم
ملك بكسوف: يالهههوي هما ايه دول
صهيب حط صوابعة علي شفايفها وفضل يمشي بصوابعه عليهم: دولت وحشوني حلوين اوي
ملك بكسوف اكتر: صهيب يالا شوف رايح فين
صهيب بضحكة عالية: - الله علي الطماطم اللي بتخرج من خدودك بسبب الكسوف دا ههه يالا انا ماشي طلامة عايزاني امشي.

ملك بحب: ان كان عليا انا عايزاك جنبي
صهيب: يا قلبي خلاص بلاش اروح في حته
ملك: لا يا حبيبي روح بس متتاخرش
صهيب: حاضر يا قلبي مش هتاخر عليكي
في الشركة دخل صهيب والكل قام يستقبلة عند دخولة دخل بدون الرد علي احد إلى مكتبة بتكبر ثم قال لسكرتيرة: هاتيلي الورق كلة اللي عايز تمضي.

السكرتيرة: حاضر يا فندم بس الظرف دا جي حد سابة لحضرتك ومشي
صهيب باستغراب: ظرف ايه دا ومين سابة
السكرتيرة: مش عارفة مين واحد قالي اعطي لحضرتك ومشي علي طول
صهيب وهو يفتح الظرف مسرعا: طيب تمام روحي انتي اعملي اللي قولتلك عليه.

فتح صهيب الظرف وتفاجاة عندما القي صور لملك وهيا في احضان احمد خطيبها السابق وفي الداخل رسالة مكتوب فيها: عندي صور اوووه اكتر من كدا وكلها اغراءه ينفع تتفرق علي اصدقاءك وحبايبك في حالة لو معملتش اللي هقولك عليه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة