قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية هو والجميلات الجزء الثاني للكاتبة سحر فرج الفصل الخامس

رواية هو والجميلات الجزء الثاني للكاتبة سحر فرج الفصل الخامس

رواية هو والجميلات الجزء الثاني للكاتبة سحر فرج الفصل الخامس

طلع نهار يوم جديد كله امل وحب وتفاؤل للكل وشمس منورة الكون بجاملها.
في المستشفى كانت صحيت ملك هي وسيف وبدؤوا يجهزوا نفسهم بعد ما الدكتور اطمن عليها وكتب لها على شويه حاجات هاتمشى عليها الفترة الجايه علشان صحتها هي والبيبى.
سيف: خلاص يا حبيبتى يالا بينا.
ملك: اه يا سيف خلاص خلصت وعرفت تعليمات الدكتور وهامشى عليها ان شاء الله.
سيف: على خير يا حبيبتى يالا بينا.

ملك مسكت ايد سيف اللى كان فرحان بيها جدا وطاير بيها وفرحان جدا بموضوع الحمل ده.
وان ربنا هايعوضه عن حاجات كتير اتحرم منها.
نزلوا من المستشفى بعد ما سيف كان خلص الحساب بتاعها وركبوا العربيه وراحوا على البيت.
موبيل ملك رن وكان المتصل مامتها اللى كانت عاوزة تطمن عليها وتشوف هي فين.
ملك: اه يا ماما نزلنا وراجعين على البيت يا حبيبتى.

الام: طب ليه يا ملك تعالى على هنا يا حبيبتى واقعدى كام يوم علشان تستريحى شويه وتشدى حيلك.
ملك: لا يا ماما انا راحه على بيتى ومتقلقيش عليا انا كويسه وطنط معايا وهتخلى بالها منى اكيد.
الام: ماشى يا حبيبه قلبى وانا شويه كده وهاجيلك وافضل معاكى لبليل.
ملك: اوك يا ماما متتاخريش عليا وياريت تجيبى مليكه وانتى جايه علشان وحشانى جدا.
الام: اوك يا لوكه هاشوف نور واجيبها واجى يا حبيبتى يالا سلام.

قفلت ملك الموبيل ونامت على كتف سيف لحد ما وصلوا لحد الفيلا.
نزلوا من العربيه وسيف مسك أديها وخد الشنط ودخلوا على جوا.
ام سيف كانت قاعده هي وجنه واخوها وكانوا لابسين ومجهزين نفسهم أنهم يرجعوا على البلد علشان شغل اخوها وجنه كمان.
بس كانوا عاوزين يطمنوا قبل ما يمشوا على ملك وأنها خرجت بالسلامه.

نيجى للعرسان اللى صحيوا من النوم وبدؤوا يجهزوا نفسهم للسفر على الغردقه علشان ميعاد الطيارة قرب.
خالد: ايه الحلاوة والجمال ده يا حبيبه قلبى.
مي: بجد يا خالد.
خالد: اه طبعا يا حبيبه قلب خالد واجمل واحلى عروسه في الدنيا.
مي: ربنا يخليك ليا يا حبيبى.
خالد: ايه ده انا سمعت صح ولا انا مش سامع اصلا انتى قولتى ايه.
حبيبى
اخيرا قولتيها يا مي.
ما تيجى نأجل السفر النهارده ونكمل اللى بدأناه امبارح.

مي: خالد يالا بقى بطل كسل ولا مش ناوي تروح شهر العسل.
خالد: مين قال كده احلى شهر عسل أن شاء الله لاجمل عروسه في الدنيا.
وربنا يقدرنى أنى اقدر اسعدك يا حبيبتى.
بقولك ايه
ما تجيبى حاجه على الماشى كده لحد ما نروح الفندق.
مي: خالد بطل دلع ويالا بقى هانتاخر.
خالد: امرى لله يالا بينا وخلى بالك حسابك تقيل اوى اوى اوى معايا
مي فضلت تضحك وضربته على كتفه وقالتله يالا يا هاركليز لما اشوف اخرتها معاك ايه ههههههههه.

يوسف كان صحى من بدرى ونزل على الشركه وكانت نور ومليكه لسه نايمين.
نور كانت بدأت تفتح عينيها على صوت مليكه وهي بتعيط.
نور: حبيبتى انتى صحيتى قبل مامى ولا ايه.
قعدت نور على السرير وشالت مليكه اللى سكتت اول ما شالتها نور.
نور: صباح الفل يا حبيبه قلبي.
الحلوين عاملين ايه.
ايه ده وبابى كمان نزل قبل ما يصبح علينا عجبك كده يا مليكه.
قامت نور ودخلت على الحمام وغيرت لمليكه وغيرت هي كمان ونزلت على تحت.

نور: صباح الخير يا ماما.
ام سيف: صباح الخير يا حبيبتى ايه كل ده نوم.
نور: اه والله يا ماما نمت كتير اوى وما صحتش الا على صوت مليكه لما قامت.
هو يوسف راح على الشركه ولا ايه.
الام: اه نزل من شويه هو وباباه عندهم شغل مهم علشان تسليم المشروع بتاع الغردقه كمان يومين.
نور: ربنا معاهم.
واخبار ملك ايه دلوقتى.
الام ملك خرجت من شويه من المستشفى وراحت على بيتها هي وسيف.

وانا قولتلها أنى هاجيلك وهي طلبت مليكه علشان تشوفها لأنها وحشاها جدا.
وانا قولتها هاجيب نور واجيلك.
نور: ماشى يا ماما انا هافطر مليكه على طول والبسها وهانروح على طول علشان اطمن عليها.
الام: ماشى يا حبيبتى وانا هاطلع البس عقبال لما تخلصوا.
في الشركه كان فيه اجتماع والكل كان موجود والمهندسين اللى بيشرفوا على المشروع.
ابوا يوسف: ماشى يا جماعه إن شاء الله هانسلمه كمان يومين وعلى بركه الله.

الكل خرج من اوضه الاجتماع بس الاب لاحظ أن يوسف متغير وفيه حاجه.
الاب: خير يا يوسف مالك يا ابنى انت مش عاجبني النهارده خالص
سرحان طول الاجتماع وما نطقتش ولا كلمه نهائى.
يوسف: ابدا يا بابا مرهق وتعبان شويه الظاهر داخل على دور برد.
الاب: متأكد يا يوسف انك بخير يا ابنى.
يوسف: اه يا بابا أنا كويس وانشاء الله قبل السفر للغردقه هاكون كويس.

الاب: ان شاء الله يا ابنى انا معتمد عليك في الموضوع ده انت عارف انى مش هاقدر اسافر علشان صحتى.
يوسف: اتكل عليا يا بابا وان شاء الله المشروع العالم كله هايتكلم عليه.

سيف وملك كانوا دخلوا وسلموا على الموجودين والكل رحب بيهم واطمن على ملك.
ام سيف: عامله ايه يا حبيبتى كان نفسى اكون معاكى والله امبارح بس مقدرتش اسيب مي لوحدها في الفرح.
والف مليون مبروك على الحمل وربنا يتمملك على خير ان شاء الله.
ملك: ربنا يخليكى يا ماما واكيد انا عارفه طبعا بظروف حضرتك وانا الحمد لله كويسه وسيف فضل معايا.
خال سيف: الف مبروك يا بنتى وربنا يقومك بالسلامه.

نستأذن احنا بقى يا سيف علشان ما نتأخرش اكتر من كده يا ابنى علشان الشغل بتاعى وبتاع بنت خالك.
سيف: لسه بدرى يا خالى خليكوا قاعدين معانا كام يوم كمان ولا ايه يا امى.
الام: والله يا ابنى انا قولتلهم بس هما اللى مش عاوزين.
ملك: خليكى يا جنه معانا شويه انتى وخالوا انا حبتكم جدا والله.
جنه: معلش بقى يا ملك علشان انا سايبه الشغل في المستشفى بقالى كام يوم ومش هاقدر اسيبه اكتر من كده.

خال سيف: نيجى كده إن شاء الله نبارك لما يجى النونو ونطمن عليكى يا بنتى.
سيف: ان شاء الله يا خالى.
قاموا وسلموا على الكل وخدوا شنطهم وركبوا عربيتهم ورجعوا على البلد.
في مطار القاهرة كان وصل خالد ومي وركبوا الطيارة.
شويه الطيار اتكلم وقال في الميكروفون.
اهلا وسهلا بيكم على خطوط مصر للطيران.
وبنرحب باجمل واحلى عروسين معانا على الطيارة خالد ومي
وبنتمنى ليهم شهر عسل سعيد.

وفجاه جت المضيفه ومعاها تورته وعليها صورة خالد ومي من بتوع الفرح.
مي كانت فرحانه جدا بكلام الطيار والتورته اللى عليها الصورة ومكنتش مصدقه كل ده حصل امتى وازاى.
خالد: ايه رايك يا حبيبتى في المفاجاه دى.
مي: احلا مفاجاه يا حبيبى بس عملت كل ده امتى.
خالد: سر المهنه يا قلبى
مي: ربنا يخليك ليا يا حبيبى.
خالد ويخليكى ليا يا حبيبتى.
يا ترى تواقعتكم ايه.
وعاوزة تعليقات كتير علشان تشجعونى على الكتابه اكتر واكتر.

ويا ترى الايام الجايه هايكون فيها ايه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة