قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية هو والجميلات الجزء الأول للكاتبة سحر فرج الفصل العشرون والأخير

رواية هو والجميلات الجزء الأول للكاتبة سحر فرج الفصل العشرون والأخير

رواية هو والجميلات الجزء الأول للكاتبة سحر فرج الفصل العشرون والأخير

طلع النهار والكل كان بدأ يصحى في بيت سيف.
خرجت الام من اوضتها لقت البنات مي وجنه بيجهزوا الفطار.
الام: صباح الخير يا بنات ايه الهمه والنشاط اللى على الصبح ده ما اتحرمش منكم ابدا وافرح بيكم واشوفكم عرايس.
مي: صباح الفل يا ماما ربنا ما يحرمنا منك ابدا.
جنه: صباح النور يا عمتى.
سيف كان تليفونه بيرن ويا دوبك وهو خارج من الحمام سمعه راح مسك الموبيل ورد لما لقاه خالد صاحبه.

سيف: ايوا يا خالد على الصبح مش عاويدك تصحى بدرى كده هي القيامه قامت ولا ايه.
خالد: صباح الفل يا باشمهندس سيف مبروك يا معلم النتيجه ظهرت وبابا جبهلنا احنا الاتنين من واحد دكتور في الكليه.
سيف: انت بتتكلم جد والله انا نجحت.
خالد: لا بهزر على الصبح.
ياض بقولك نجحنا. نجحنا واتخرجنا اخيرا.

سيف: الحمد الله. الف حمد وشكر ليك يارب. لا بقى ده انت لازم تيجى تتغدنا عندنا النهارده وكل الاكل اللى بتحبه يا اسطا انت تؤمر.
خالد: اوبا بدام فيها عزومه انا راشق وهاجى طبعا يا باشا.
سيف: يالا سلام وما تتأخرش عليا هستناك وهاقفل علشان اروح افرح الست الوالده.
خالد: ماشى يا معلم اشطا يالا باى.
سيف قفل الموبيل بسرعه وفتح باب الاوضه وجرى على والدته ومسكها وحضنها.
سيف: صباح الفل على عيونك يا ام المهندس سيف.

اخيرا يا امى النتيجه ظهرت وابنك نجح وبقى مهندس.
الام: ما شاء الله بتتكلم جد يا سيف.
سيف: وهي دى فيها هزار يا حاجه والله العظيم نجحت وخالد لسه متصل بيا وبشرنى.
مي: جريت وحضنت اخوها وباركتله.
جنه: الف مبروك يا سيف الف الف مبروك على التخرج.
سيف: الله يبارك فيكم وعقبالك يا جنه لما تخلصى كليه الطب ان شاء الله
الكل كان فرحان وسعيد وفجاه الام بدأت تعيط.
سيف: في ايه يا امى بتعيطى ليه.

الام: ابدا يا حبيبى اصل افتكرت ابوك الله يرحمه كان نفسه يفرح بين ويشوفك مهندس اد الدنيا دى كلها.
سيف حضن أمه وباس رأسها وقال الله يرحمه ويغفرله.
في فيلا يوسف كان الكل صحى والاب راح على الشركه ويوسف كان صحى علشان يحصله.
نور: صباح الخير يا حبيبى.
نازل بدرى يعنى النهارده.
يوسف قرب منها وباسها وقالها صباح الفل يا قلبى معلش ازعجتك معايا.

اصل بابا عاوزنى ضرورى في الشركه النهارده وهو سبقنى وانا هاحصله على طول.
نور: طيب استنى اجهزلك الفطار قبل ما تنزل.
يوسف: انا عاوز افطر من عندك انتى.
نور: ازاى مش فاهمه؟
يوسف: قرب منها وحط أيده على شعرها وقرب من شفايفها وبسها بوسه طويله بكل حب وحنيه.
نور: خدت نفسها بالعافيه من طول البوسه.
يوسف: انا عاوز افطر تانى لوسمحتى لسه جعان.
نور: بس كده انت تؤمر والمرة دى انا اللى هافطرك بس من شفايفى.

حضنته نور وبدأت تفك زراير قميصه وتحسس على كل حته في صدره بشويش خالص لحد ما راحوا في عالمهم الخاص.
بعد شويه كان قام يوسف على رنه الموبيل.
يوسف: الووو ايوا بابا معلش اتأخرش عليك الطريق زحمه شويه عشر دقائق واكون عندك على طول.
كل ده ونور عماله تحسس على ضهره بأديها من ورا وحطت راسها على صدره.
يوسف كان حاطت أيده على بطنها وعمال يكلمها ويقولها بنوتى الحلوة عامله ايه.

نور: بنوتك الحلوة بتقولك وحشتنى يا بابى وكلها كام شهر وأكون في حضنك.
يوسف: حبيبه بابى وقلب بابى من جوه.
معلش لازم اسيبك دلوقتى واروح الشركه انا اسف يا حبيبتى.
وفعلا كان قام يوسف وخد شور ونزل راح على الشركه.
دخل على باباه وبدؤوا يتكلموا في المشاريع الجديده.
موبيل يوسف رن وكان زمايله في الكليه بيبلغوه أن نتيجته هو ونور ظهرت ونجحوا هما الاتنين.
يوسف: الحمد الله متأكد يا عمرو من النتيجه.

عمرو كان زميله في الكليه.
عمرو: اه يا يوسف طبعا متأكد انتم الاتنين نجحتوا بتقدير كمان.
قفل يوسف مع عمرو وبلغ باباه بالنتيجه والاب كان فرحان جدا بيهم هما الاتنين وان الجواز ما اثرش عليهم وعلى امتحناتهم.
يوسف: طيب انا لازم امشى معلش يا بابا مش هينفع ابلغ نور بالموبايل.
الاب: ماشى يا باشمهندس مش هقدر اقولك لا طبعا وخلى ماما تجهز لنا حفله باليل بمناسبه النجاح.

نزل يوسف من الشركه بسرعه وركب عربيته وراح على الفيلا.
دخل من باب الفيلا وجرى على جوا وبص في الريسبشن ملقاش حد موجود جرى على فوق ودخل على اوضه النوم لقى نور بتقرأ روايه حلوة.
يوسف: نور يا نور نجحنا يا حبيبتى اخيرا نجحنا.
نور رمت الروايه اللى في اديها على السرير وقامت وقفت عليه وقالتله انت بتتكلم جد يا يوسف احنا نجحنا.

يوسف: ايوا يا حبيبه قلب يوسف من جوا وعيونى وحياتى اخيرا اتخرجنا يا عمرى وقام شايلها وبدأ يلف بيها الاوضه كلها.
نور: براحه يا مجنون براحه يا يوسف علشان البيبى.
يوسف من فرحته فضل شايلها وعمال يلف بيها.
الام وملك واحمد جريوا على صوتهم العالى وكان باب الاوضه مفتوح.
الام: خير يا ولاد في ايه فرحونا معاكم.
نور: النتيجه ظهرت يا ماما ونجحنا احنا الاتنين الحمد لله.
ملك: وااااو مبروك يا شباب الف مبروك.

يوسف كان نزل نور براحه على الأرض وجرى عليها احمد وحضنها وبارك لها.
الام: مبروك يا حبايب قلبى الف مبروك احنا لازم نحتفل النهارده.
يوسف: اه يا ماما بابا قالى قول لماما تجهز نفسها في حفله حلوة النهارده علشان النجاح والتخرج ليا انا ونور.
الام: ايوا طبعا يا حبيبى هو احنا عندنا كام يوسف ونور يعنى.
ملك: يا سلام يا سلام على الحنيه وانا بنت القطه السوداء يعنى ولا ايه انا وأحمد.

ما احنا نجحنا احنا كمان ولا ايه يا ست ماما.
الام: طبعا يا حبيبتى يالا بينا علشان نبدا نجهز الحفله.
في بيت سيف كان بلغ والدته بالغداء اللى عزم عليه خالد وبدأ فعلا يعملوا الغدا.
جنه: ايه يا ست مي سرحانه في ايه من ساعه لما سيف قالنا إن خالد جاى على الغدا انطقى.
مي: قصدك ايه بس يا ست جنه.
جنه: مش قصدى حاجه بس انا من ساعه الحادثه بتاعه سيف وانا ملاحظه كده أنه معجب بيكى وانتى كمان معجبه بيه صح اعترفى.

مي: بس يا بت انتى دلوقتى خلينا في اللى بنعمله بدل ما سيف يدخل علينا ولا تحبى اقوله عليكى وعلى اللى في قلبك.
جنه: بت انتى اوعى والله ازعل منك انتى فاهمه.
الام دخلت عليهم المطبخ وكانوا خلصوا كل الاكل وبلغتهم أن خالد جه تحت وسيف نزله.
سيف: اتفضل يا خالد البيت بيتك يا عم.
مي بصت لجنه وهما في المطبخ وابتسموا لبعض..
سيف دخل خالد على اوضه الصالون وكان خالد جايب شويه حاجات وهو جى معاه.

الام دخلت وسلمت عليه ورحبت بيه وقالته ليه كده يا ابنى تعبت نفسك ايه كل اللى انت جايبه ده.
خالد: ولا تعب ولا حاجه يا امى دى حاجه بسيطه.
البنات بدأت تجهز السفرة بعد ما غيروا هدومهم وبلغوا سيف أن الاكل جاهز على السفرة.
سيف جاب والدته وخالد وراحوا على السفرة.
خالد: ازيك يا انسه مي.
مي وشها جاب ميت لون واحمر اوى من الكسوف.
مي: الحمد لله يا خالد كويسه.
خالد: ازيك يا انسه جنه.
جنه: الحمد لله.

بدؤا يكلوا كانت التربيزة مليانه بكل انواع المحاشى اللى بيحبها خالد وسيف وحمام محشى فريك وملوخيه خضرا بس ايه ريحيتها روعه.
في الفيلا كانت نهله بدأت تجهز الحفله وتعزم الناس صحابها واهلها عليها وبلغتهم بنجاح يوسف ونور.
ملك كانت في اوضتها بترن على سيف علشان تطمن على نتيجته هو كمان.
سيف كان لسه يا دوبك مخلص الغدا وكان قاعد بيشرب الشاى هو وخالد في البلكونه.
سيف: ايوا يا ملك عامله ايه.

ملك: الحمد لله يا سيف طمنى عليك وعلى نتيجتك.
سيف: الحمد لله يا ملك نجحت بتقدير جيد جدا كمان.
ملك: مبروووك يا سيف الف مبروك ويوسف ونور برضه نجحوا.
وعاملين حفله كبيرة عندنا النهارده ياريت تيجى مع خالد اكيد يوسف هايعزمه علشان تتعرف على ماما.
سيف: لا ملوش لازمه يا ملك مش هقدر اجى.
ملك: علشان خاطرى يا سيف وحياتى عندك.
سيف: معلش يا ملك مش هقدر انا اسف.

ملك: ماشى يا سيف هاقفل دلوقتى علشان الحق اجهز نفسى يالا باى.
قفل سيف الموبيل ولقى خالد بيكلم حد هو كمان على الموبيل وقفل معاه على طول.
سيف: ايه يا عم كنت بتكلم مين؟
خالد: ده يوسف كان بيعزمنى على حفله نجاحه هو ونور النهارده.
سيف: يعنى هاتروح الحفله.
خالد: مش عارف لسه يا صاحبى والله.
سيف: اصل ملك كلمتنى وعوزانى اروح انا كمان الحفله.
خالد: ايه ده بجد هاتروح.

سيف: مش عارف والله لسه يا خالد خايف اروح واعمل مشكله لنور.
خالد: يا عم ولا مشكله ولا حاجه وبعدين الموضوع ده انتهى ولا ايه يا عم سيف؟
لسه بتفكر فيها؟
سيف: مش هاكدب عليك يا خالد انت اخويا نور عمرها ما بتروح من بالى بس أنا بحاول ما فكرش فيها واقول لنفسى انها خلاص مش بتاعتى وبقت زوجه وقريب هاتكون ام كمان.
خالد: زين العقل يا صاحبى بس ايه حكايه ملك دى اوعى يا سيف تكون بتقرب من ملك علشان تقرب من نور.

سيف: ايه الهبل اللى انت بتقوله ده بطل عبط لا طبعا انا الصراحه شخصيه ملك عجبانى بس اكدب عليك لو قلتلك انى بحبها.
خالد: طيب ناوى على ايه دلوقتى هاتروح الحفله ولا ايه.
سيف: انت شايف ايه اروح ولا لا؟
خالد: تعال نروح وزى ما تيجى تيجى.

نور بدأت تلبس الفستان اللى نزل جابهولها يوسف علشان الحفله وعملهولها مفاجاه وكانت طالعه زى القمر.
يوسف لبس قميص وبنطلون وكان عامل زى مهند في مسلسل نور التركى طالع موووووز.
ملك كانت نزلت على السريع اشترت فستان احمر روعه وسرحت شعرها وكانت زى القمر.
الضيوف بدؤا يجوا ونهله والاب كانوا بيرحبوه بيهم وبدأت الحفله والموسيقى ونزل يوسف ونور وهما ماسكين ايد بعض على السلالم والكل بدأ يصقف ليهم.

وهما نازلين نور لمحت حد داخل من الباب واستغربت اوى من اللى شافته
سيف.
سيف وخالد كانوا وصلوا واول لما شافتهم ملك جريت عليهم ورحبت بيهم.
ملك: انا مش مصدقه نفسى انت غيرت رايك وجيت يا سيف.
سيف: اه يا ملك علشان خاطرك انتى.
ملك: ودى احلى مفاجاه ليا انت مش عارف انا فرحانه اد ايه.
ملك مسكت ايد سيف وراحت على مامتها.
ملك: مامى احب اعرفك على المهندس سيف اللى حكيت لحضرتك عنه..

الام: اهلا وسهلا بيك يا باشمهندس ومبروك النجاح.
سيف: الله يبارك فيكى يا طنط.
نور كانت لسه مش مستوعبه أن سيف موجود معاها في الفيلا ومش عارفه رد فعل يوسف هايكون ايه.
يوسف لمح سيف وهو واقف مع ملك ومع مامته واستغرب اوى لوجوده.
راح يوسف عليهم وسلم على خالد وعلى سيف.
يوسف: ازيك يا سيف مبروك النجاح.
سيف: الله يبارك فيك يا يوسف.
خالد: مبروك يا يوسف النجاح انت ونور.

يوسف: الله يبارك فيك يا خالد ومبروك ليك انت كمان.
رضوى زميله نور كانت وصلت هي كمان وسلمت عليهم كلهم.
يوسف: لو سمحتى يا ملك كنت عاوزك.
راحت ملك مع يوسف ودخلوا اوضه المكتب بتاعه الاب.
يوسف مسكها من اديها جامد وقالها مش انا قولتلك ملكيش دعوة بالانسان ده خالص.
ملك: سيب ايدى يا يوسف وفيها ايه يعنى أنا قولت لماما.
يوسف: ماشى يا ست ملك لينا كلام مع بعض بعدين.

الحفله استمرت كذا ساعه والكل كان فرحان وقررت رضوى انها تمشى.
سيف: استنى يا رضوى انا هاجى اوصلك انتى قريبه من بيتى.
خالد: استنوا ونمشى مع بعض كلنا.
وفعلا خرجوا كلهم مع بعض بعد ما سلموا على الكل وملك سلمت على سيف.
ولسه يا دوبك هايركبوا مع خالد واحد زميله اتصل بيه وعاوزه ضرورى في الكافيه اللى بيسهروا فيه.
سيف ورضوى كانوا ركبوا تاكسى وفجاه طلب منها سيف انها تحكيله عن سر جواز نور بالسرعه دى.

رضوى استغربت اوى من طلب سيف بس قررت انها تحكيله على كل حاجه علشان سيف من حقه يفهم وعلشان ما يظلمش نور زى ما هو مفكر.
رضوى حكت كل الحكايه وسيف كان مستغرب اوى من اللى بيتقال وعرف اد ايه أنه ظلم نور بس بعد ايه خلاص.
التاكسى وصل لبيت رضوى وبعدها وصل سيف.
يوسف كان بدأ يزعق لملك بعد ما الناس مشيت على موضوع سيف والكل كان مستغرب لتصرفه ده وعصبيته وكان أول مرة يعامل ملك كده بس نور كانت عارفه طبعا.

ملك: انا بحبه يا يوسف استريحت وقريب هايجى ويخطبنى إن شاء الله.
يوسف: انتى اتجننتى ده لا يمكن يحصل طبعا.
عدى كذا يوم وملك ويوسف ما كنوش بيكلموا بعض خالص.
ملك كانت حكت لسيف على كل اللى حصل بس ما قدرش يقولها سبب كره يوسف ليه.
بس فاجئيها وقالها أنه الحل الوحيد أنه يجى يخطبها.
ملك: انت بتقول ايه يا سيف عاوز تيجى تخطبنى.
سيف: ايوا يا ملك هاجى اطلب ايدك من باباكى بكرة بلغيهم بكده.

سيف كانت قفل مع ملك وراح علشان يبلغ والدته واخته بس للاسف جنه كانت عندهم ساعتها.
سيف: بقولك يا امى انا قررت اخطب.
مي بصت على جنه بسرعه اللى لقتها مبتسمه لأنها متخيله انها العروسه.
الام: تخطب دلوقتى يا سيف مش لما تشتغل يا ابنى الاول وبعدين مين دى بنت الحلال وبتبص على جنه.
سيف: ملك
الكل اتصدم لما سمعوا اسم ملك لأنهم كانوا متوقعين تكون جنه طبعا.
الام: بتقول ملك.
قصدك على ملك زميلتك اللى كانت بتيجى هنا.

سيف: ايوا يا امى وهاروح بكره أقابل ابوها واحدد معاه معاد نروح كلنا.
الام: اللى تشوفه يا ابنى.
ملك كانت راحت بلغت مامتها والام استغربت من السرعه دى بس بعدين رحبت.
الام بلغت الاب والاب وافق على المقابله بس مش موافقه على جواز طبعا.
الام كانت بلغت يوسف وكان مستغرب جدا لطلب سيف ده بس قرر بعدم موافقته طبعا على الجوازة دى.

كل ده ونور ما كنتش تعرف حاجه عن المقابله دى بس راحت لها ملك وحكت لها على كل حاجه من ساعه أول مرة شافت فيها سيف لحد اللحظه دى.
جه سيف في الوقت والميعاد اللى قال عليه والاب والام قابله وبدأ يشرح ظروفه للاب وأنه لسه متخرج وهايبنى مستقبله وبعدين يتجوز وأنه مالوش غير والدته واخته بعد ما باباه مات.
الاب: يا ابنى انتى لسه اودامك الطريق طويل ومش هقدر اوافق على اى حاجه دلوقتى خالص الا إذا كنت مستعد لها.

نأجل الموضوع ده عقبال لما تبنى مستقبلك الاول وساعتها نقرر حاجه زى كده.
سيف: يعنى افهم من كلامك حضرتك انك مش موافق.
الاب: انا قولت نأجل.
سيف: اللى تشوفه حضرتك بعد اذنك انا هامشى..
الاب: نورت يا ابنى واهلا وسهلا بيك في اى وقت.
سيف وهو خارج شاف يوسف واقف قصاده وعلى وشه ابتسامه.
سيف سابه ومشى ورجع على البيت.
جنه ومى طبعا كانوا في اوضه مي وكانت جنه مش مبطله عياط من ساعه ما سيف قال لهم.

دخل سيف من باب الشقه وكان باين على وشه الحزن.
الام: خير يا ابنى عملت ايه.
سيف: ابوها رفض يا امى وقالى لما تبنى مستقبلك.
الام: عنده حق يا ابنى انت لسه المشوار قدامك طويل.
جنه ومى كانوا سمعوا الكلام اللى قاله سيف وفرحت جنه اوى من اللى سمعته.
ملك كانت منهاره جدا ومش مبطله عياط.
الام حاولت تهديدها بس للاسف فضلت على كده.

عدت ايام وشهور وملك حالتها بتتدهور يوم بعد يوم ومحدش قادر يعمل لها حاجه.
سيف كان نزل اشتغل مع خالد في شركه أبوه وبدؤوا يعملوا مشاريع كبيرة واسمهم بقى معروف.
لان شركه ابوا خالد شركه كبيره جدا وليها فروع كتير خارج مصر.
سيف كان جاب شقه أكبر ليه هو ووالدته واخته في حى راقى ونقلوا وعاشوا فيها واشتروا عربيه كمان.

نور كانت نايمه وفجاه حست بوجع في بطنها وبسرعه صحت يوسف اللى كان نايم في سابع نومه. من كتر الشغل اللى في الشركه.
بسرعه صحى يوسف وشال نور بعد ما صحى الكل ونزلوا على المستشفى وعلى طول كانت دخلت اوضه العمليات.
بعد شويه الدكتور كان خرج وبلغهم ان نور ولدت وجابت بنوته زى القمر.
يوسف: الحمد لله وهي عامله ايه دلوقتى يا دكتور.
الدكتور: الحمد لله يا يوسف كويسه.
الكل كان فرحان واحمد اخوها كان فرحان جدا هو كمان.

ملك كانت في الفيلا لأنها كانت تعبانه جدا وحالتها بتسوء يوم بعد يوم.
يا ترى ايه اللى لسه الايام مخبياه ليهم.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة