قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية هو والجميلات الجزء الأول للكاتبة سحر فرج الفصل الثامن عشر

رواية هو والجميلات الجزء الأول للكاتبة سحر فرج الفصل الثامن عشر

رواية هو والجميلات الجزء الأول للكاتبة سحر فرج الفصل الثامن عشر

طلع النهار وبدأت جنه تصحى مي من النوم علشان يروحوا يشوفوا سيف وعلشان يطمنوا عليه.
وفعلا مي صحيت وبدؤا يجهزوا علشان يروحوا والام كانت عاوزة تروح بس مي ما رديتش خالص علشان عارفه أن صحه مامتها مش هاتتحمل المشوار بتاع المستشفى.
نزلوا وركبوا تاكسى ووصلوا على المستشفى وطلعوا على اوضه سيف وخبطوا على الباب.
خالد: ادخل
دخلت مي هي وجنه وخالد رحب بيهم.
مي: صباح الخير يا خالد.
خالد صباح النور يا مي.

مي: اومال سيف فين.
خالد: ابدا هو دخل الحمام علشان يغسل وشه وشويه وهايطلع.
مي: دى جنه بنت خالى يا خالد وجت تطمن على سيف.
جنه: اهلا يا استاذ خالد.
خالد: اهلا بيكى يا انسه جنه.
مي: طمنى يا خالد سيف عامل ايه دلوقتى.
خالد: والله احسن بكتير من امبارح وشويه والدكتور هايجى ويطمنا عليه ويكتبله على الخروج.
جنه: الحمد لله
مي: ان شاء الله.

خالد كان كل شويه يبص على مي ويسرح في جمالها وأدبها ولبسها المتدين المختلف عن باقى البنات اللى بيشوفها.
في فيلا يوسف كانت نور صحيت ودخلت خدت شور وقررت انها تروح الاوضه التانيه ليوسف وتحاول تصلح اللى هي قالته وتعتذرله.
وصلت لحد الاوضه ودخلت بس للاسف يوسف مكنش موجود واستغربت نور اوى لكده ويا ترى هو راح فين الصبح بدرى كده.
خدت بعضها ونزلت على تحت ولقت ام يوسف قاعده هي وملك اللى كانت راحه على كليتها.

نور: صباح الخير يا ماما. صباح الخير يا ملك.
نهله: صباح النور يا حبيبتى.
ملك: اهلا بالناس الخم النوم دى نموسيتك كحلى كده ليه يا نور وصاحيه متأخر.
نور: ابدا يا ملك اصل كنت صاحيه طول الليل وكان عندى صداع جامد مكنتش عارفه انام منه.
نهله: الف سلامه عليكى يا بنتى معلش ربنا يشفيكى.
ملك: الف سلامه يا نونو.
نور: الله يسلمكوا. هو يوسف فين اصل صحيت من النوم ملقتهوش.

نهله: اصل عمك خده معاه على الشركه من بدرى علشان فيه اجتماع مهم جدا ولازم يوسف يكون موجود.
نور: اه اجتماع طيب.
نهله: ليه في حاجه يا نور؟
نور: ابدا يا ماما اصلى استغربت لما صحيت وملقتهوش.
ملك خدت شنتطها واستأذنت علشان ما تتأخرش على الكليه.
نهله: اصبرى لما تفطرى يا بنت.
ملك: سورى يا مامى مش هقدر يالا سلام.
ملك خرجت وركبت عربيتها وراحت على المستشفى ووصلت عند اوضه سيف وخبطت على الباب.

جنه راحت فتحت لها الباب وسألتها مين حضرتك.
فلاش باك
سيف كان خرج من الحمام واستغرب أن مي وجنه موجودين مع خالد وعمالين يتكلموا.
سيف: اهلا بيكى يا جنه عامله ايه وايه اخبارك.
ازيك يا مي وازى ماما.
جنه: الحمد لله يا سيف انت عامل ايه والف سلامه عليك انا كنت هاتجنن لما عرفت انك عملت حادثه وفضلت اتحايل على مي علشان اجيلك باليل وهي ما رديتش.
سيف: لا والله تيجوا باليل علشان كنت كسرت عضمكوا انتم الاتنين.

انا الحمد لله كويس وكلها شويه والدكتور هايكتبلى على الخروج.
باااك.
جنه سألت ملك انتى مين حضرتك؟
ملك: سيف موجود لو سمحتى؟
جنه اقوله مين حضرتك؟
ملك: قوليله ملك.
وفعلا راحت جنه وبلغتهم أن فيه واحده اسمها ملك عاوزة سيف.
مي: ملك اه خليها تتفضل.
جنه قربت من مي وسألتها مين دى.
مي: هابقى اقولك بعدين يا جنه.
ملك دخلت وسلمت على الكل وسألت سيف عامل ايه دلوقتى.
سيف: كويس الحمد لله.

مي: تعبتى نفسك ليه يا ملك هو كويس دلوقتى الحمد لله.
خالد: ازيك يا ملك عامله ايه.
ملك: الحمد لله يا خالد.
شويه والدكتور جه وكشف على سيف واطمن أنه بقى كويس وفعلا كتبله على الخروج.
وفعلا نزل الكل على تحت وخالد راح خلص حساب المستشفى وركب سيف مع خالد هو ومى وجنه.
ملك: تعالى معايا يا مي في عربيتى انتى وجنه وانا اوصلكم.
مي: شكرا يا ملك مش عاوزين نتعبك معانا.

ملك: ولا تعب ولا حاجه يا بنتى احنا اخوات تعالى يالا انتى وجنه.
مي: ايه رايك يا سيف اركب معاها؟
سيف: ماشى يا مي روحى أركبى انتى وجنه معاها
ملك من جواها كانت فرحانه اوى انها هاتعرف عنوان بيت سيف علشان تبقى تطمن عليه كل شويه.
ركبوا العربيات وشويه وصلوا اودام بيت سيف ونزل الكل وخالد مسك ايد سيف وسنده لحد ما وصل لباب الشقه وفتحت الام وخدته في حضنها وفضلت تبوس فيه وتعيط.

سيف: اطمنى يا امى أنا كويس والله يا حبيبتى وبقيت تمام اهو.
سيف: ده خالد يا امى صاحبى واخويا اللى بكلمك عنه ساعات وفضل معايا طول الليل ومرديش يسبنى لوحدى.
الام: اهلا بيك يا حبيبى ربنا يحميك يا ابنى انت وابنى.
مي عزمت على ملك علشان تطلع معاهم بس ملك كانت مكسوفه اوى واعتذرت.
مي: لازم تطلعى معانا وتتعرفى على ماما.

ملك بعد محيلات مي ليها طلعت معاهم بس جنه ماكنش عجبها اللى بيحصل وكانت واخده بالها اوى من نظرات ملك لسيف.
الام رحبت بخالد وملك وكانت مفكرة ملك زميله سيف في الكليه.
ملك كانت مكسوفه جدا وقعدت شويه صغيرين وقررت انها تستأذن وتمشى.
الام ومى فضلوا يتحايلوا عليها علشان تقعد معاهم تانى.
ملك وافقت أنها تقعد شويه كمان.
خالد وسيف كانوا دخلوا على اوضه سيف وفضلوا يتكلموا شويه.

الام وجنه كانوا دخلوا يجهزوا الغداء علشان الكل وفعلا عملوا احلى اكل وبدؤا يجهزوا السفرة.
في الشركه كان الاجتماع شغال والكل بيتكلم بس يوسف كان في دنيا تانيه خالص ومكنش مركز خالص وده اللى خلى الاب مستغرب اوى عن حاله.
الاجتماع خلص ويوسف طلب من ابوه أنه يستأذن علشان تعبان شويه.
الاب: مالك يا يوسف في ايه؟
يوسف: ابدا يا بابا حاسس بشويه صداع وهاروح انام شويه.

وفعلا روح يوسف واول لما دخل من باب الفيلا نور حست بيه وجريت عليه.
نور: اهلا يا يوسف حمد الله على السلامه.
يوسف بصلها ومشى وسابها من غير ما يرد عليها وطلع على فوق بس راح على الاوضه التانيه.
نور طلعت وراه وزعلت أنه راح على الاوضه التانيه وفكرت ثوانى تدخل وراه ولا لا.
وقررت انها تدخل وتحاول تعتذرله علشان الموضوع ما يكبرش.
دخلت نور ولقت يوسف نايم على السرير.
قربت منه وقعدت جنبه وبدأت بالكلام.

نور: يوسف انا عارفه انى غلطانه وانا اصلا مش عارفه انا قولت كده ازاى بس والله العظيم غصب عنى ارجوك تسامحنى ارجوك يا يوسف لو سمحت انا اسفه.
يوسف كان سامع كلامها بس مش بيرد عليها.
نور: ارجوك يا يوسف حاول تسامحنى واوعدك أنى هانسى موضوع سيف خالص.
يوسف قام ودخل الحمام ومردش عليها بس نور بدأت تعيط جامد.

سيف كان سامع صوت عياطها وكان قلبه بيتقطع على حبيبته بس في نفس الوقت هي جرحته جرح كبير اوى ومش هايقدر ينسى بسهوله اللى هي قالته.
شويه وخرج من الحمام وقامت نور وقربت منه وحاولت ترمى نفسها في حضنه بس للاسف يوسف زق اديها وسابها وخرج برة الاوضه.
نور راحت على السرير واترمت عليه وفضلت تعيط جامد على حالها وعلى كل اللى بيحصل معاها.

في بيت سيف كان الكل قعد على تربيزة السفرة وكان احلى اكل موجود.
محشى ورق العنب اللى سيف بيعشقه ورقاق بالحمه وفراخ محمرة وسلطه.
خالد: اوووووبا محشى ورق عنب انا بموت فيه يا طنط والله تسلم اديكى.
ملك: تسلم اديكى يا طنط معلش تعبناكى معانا.
الام: بالهنا والشفا يا ولاد هو انا عندى اغلى من سيف وصحابه ربنا ينتقم من اللى خبتطه بالعربيه كتها ضربه.
مي: احم احم
سيف بص لملك واعتذر لها.

ملك: وشها جاب ميت لون وخالد بدأ يضحك جامد على اللى بيحصل حوليه.
سيف: انت بتضحك عليه يا بلوة انت لم نفسك.
ملك قامت واستأذنت انها تمشى بس مي ما رديتش وقالت لها لازم تكملى أكلك انتى ما كلتيش حاجه خالص.
الام: ايه يا بنتى الاكل مش عاجبك ولا ايه.
ملك: لا ابدا يا طنط تسلم اديكى بس لازم اروح علشان ما اتأخرش اكتر من كده.
وفعلا مشيت ملك بس الجو كان متكهرب حبتين.

مي: يا ماما ملك هي اللى خبطت سيف بعربيتها علشان كده هي مشيت وانكسفت من كلامك.
الام: ايه بتقولى ايه يعنى هي اللى خبطت ابنى بالعربيه.
سيف: يا امى انا اللى غلطان وكنت سرحان وأنا ماشى في الشارع وهي كتر خيرها ودتنى المستشفى وفضلت معايا لحد ما اطمنت عليا.
الام: اعمل ايه بس ما كنتش اعرف كل الكلام ده ابقى كلميها يا مي واعتزرى لها بالنيابه عنى.
سيف: اعتذار ايه بس يا امى ملوش لازمه.

كملوا اكلهم وخالد كان خد بعضه وروح على فيلته وراح في سابع نومه علشان منمش طول الليل هو وسيف من كتر الرغى.
سيف كان دخل على اوضته ونام هو كمان بس بعد ما افتكر كل اللى حصل معاه في اليومين دول.
يوسف كان لبس وخد بعضه وراح على الكافيه اللى بيقعد عليه هو وأصحابه وفضل سهران معاهم لحد الفجر.
نور كانت كل شويه تبص في الساعه وكانت قلقانه من تأخير يوسف ده وما نمتش غير لما اطمنت أنه رجع بعربيته.

سمعت صوت عربيته وجريت نامت على السرير علشان تعمل نفسها نايمه لما يدخل.
بس للاسف فضلت مستنيه أن الباب ينفتح بس سمعت صوت باب الاوضه التانيه لما انفتح واتقفل ومن هنا عرفت أن يوسف هاينام هناك.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة