قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية همس القلوب للكاتبة أميرة الشافعي الفصل السابع

رواية همس القلوب للكاتبة أميرة الشافعي الفصل السابع

رواية همس القلوب للكاتبة أميرة الشافعي الفصل السابع

بعد أن إستراحت ليلى وجدتها وهمس في جناحهم الفاخر
والمكون من غرفتين بآثاث راقي وصاله فسيحه بها صالون وكل لوازم الحياه العصريه ومرحاض بالطبع
دخلت ليلى إلى الشرفه الجميله التي تطل علي الحديقه وقالت
الله يا تيته البلكونة دي حلوه قوي
نعمه بضيق: والله ما حبيت المكان واسع علي الفاضي مافيش أحسن من بيتنا ال كله دفا
ليلى بجديه، والله معاكي حق يا تيته كفايه شجرة التوت
سمعت همس الحديث فأنت مسرعه لتقول.

أنا عاوزه توت يا ماما
ضحكت ليلى وقالت، هجيب لك منين يا همس دلوقتي إحنا في إمبر وطورية جدك شاكر الخرافي
همس بضيق طفولي، أنا مش بحب الناس دول يا ماما
ليلى تربت علي خدها بحنان
لازم تحبيهم يا همس دول أهلك يا حبيبتي
إحتضنت الصغيره ليلى وتشبثت بها كأنها تقول لها، بل أنتي أهلي
طرقت وداد الباب، ودخلت لتقول.
ست شمس الغدا إتحط وشاكر بيه ليقول إتفضلو أصل كله لازم يتجمع علي الأكل دا قانون شاكر بيه.

ليلى بهمهمه، الأكل كمان عنده بقانون
حاضر يا وداد هنحصلك
نظرت نعمه إلى ليلى وقالت، يا بنتي أنا تعبانة ومقدرش أنزل وأطلع
خليها تجيب لي رغيف وحتت جبنه وكوباية شاي وهاكل في البلكونة
بس يا تيته، حاولت ليلى الإعتراض
قاطعتها نعمه، خلاص يا بنتي إسمعي الكلام
بعد دقائق نزلت ليلى ترتدي فستان باللون الروز وحجاب كبير وضعته بعنايه
وفي قدمها صندل أبيض بدون كعب.

وإرتدت همس البنطلون الجينز والتيشرت الوردي الذي رآها فيه مراد أول مره حينما وقعت من الشجره...

إقتربت منهم بحياء لتجد جميع العائله إصطفت حول المنضده الضخمه جلست نوال علي شمال زوجها الذي يجلس علي رأس المنضده وبجواره مراد
وجلس ممدوح بجوارهم وبجواره زوجته وبيري
السلام عليكم، ألقت ليلى التحيه بحياء
رد الجميع التحيه وأشارت لها نوال لتجلس بجوار ماهي
إقعدي هنا يا بنتي جنب ماهي ولما نتجوزبالسلامه هقعد انا معاكي إتفضلي يا بنتي
إتفضلي يا هموسه
أمال فين جدتك.

قالت ليلى وهي تجلس بعتذر تيته تعبانة وبتاكل فوق...
أخذت ماهي تداعب همس
قال ممدوح بتلقائيه، ماشاء الله عليكي يا شمس ال يشوفك يقول أخت همس الكبيره
إبتسمت ليلى بهدوء وتلقي ممدوح وكزه في قدمه من زيزي التي صرت علي أسنانها بغيظ...
كانت المائده عامره بما لذ وطاب من أطايب الطعام
لحم الرومي المدخن والأرز بالخلطه ومكرونه إسباجتي وشىركسيه ولحوم وسلطات متنوعه وأمام كلآ منهم كأس من العصير الطازج.

كان مراد يتناول طعامه في صمت
وتطلق زيزي النظرات الناريه تجاه ليلى
ما بتاكليش ليه الأكل مش عاجبك يا بنتي، قالت نوال بود
همت ليلى بالرد عليها
حينما سمعت ضحكه مصطنعه من زيزي المتألقه كالعادة...
أكيد يا طنط مش متعوده على أكل الطباخ بتاعنا
مررتها ليلى رغم أنها وعت أن زيزي تريد إستفزازها
وأخذت تطعم همس وتهتم بها وتتهامس معها وتضحكان
همهمت زيزي بهمس، شئ بارد
قالت ماهي لهمس، هتحضري فرحي بكره يا همس...

همس ببراء ه، هتبقي عروسه
ماهي مبتسمه، أه يا همس هبقي عروسه
زيزي بتكبروسخريه، وهما هيجو باللبس دا الفرح يا ماهي
خديهم بقي يشترو حاجه عدله بدال الفضايح
ولم تستطع ليلى التماسك وإحمرت وجنتاها من الغضب ونظرت لزيزي بإستياء وقالت، ماله لبسي يا مدام مش عاجبك في إيه ولا لازم نلبس محزق وملزق وفوق الركبه علشان نبقي ناس سبور ونشرف معاليكي...

قذفت زيزي شوكتها بغضب وقالت تخاطب شاكروزوجته، شايف يا عمو شايفه يا طنط بنت البواب بتكلمني إزاي
صاح مراد. بغضب، زودتيها يا زيزي ما تتكلم يا ممدوح
زيزي بدلال، إنت بتزعقلي يا مراد
ماهي بضيق، إيه الاسلوب ده يا زيزي
شاكر يتنحنح، آخر مره يحصل الكلام ده تاني مش هسمح
قاطعته ليلى بحده، بس حضرتك سمحتلها تهني وتهين همس وأنا مش جايه هنا أتهان
زيزي لشاكر، هيه ال غلطتت فيه.

ليلى وهي تهم بالإنصراف، بمناسبة اللمه الحلوة دي أحب أحذرك يا زيزي
زيزي بغضب، زيزي حاف
ليلى بسخريه، خدي رغيفين غمسيها يا حلوه
ضحك الجميع رغما عنهم حتى ممدوح الذي كتم ضحكته بيديه بإستثناء شاكر الذي نظر لليلي متعجبآ من ذلك العنفوان
إستئنأفت ليلى حديثها، أنا عمري ما ببدء بالعدوان علي حد بس إحذري مني لأني مسبش حقي أبدآ
يلا همس جذبتها لتصعد إلى غرفتهم.

ونظر الجميع بتعجب عدا مراد إنه تحدث معها من قبل ويعلم أنها تمتلك الشجاعة وتعتز بكرامتها
زيزي للجميع، وكمان بتضحكو عاجبكم قلة أدبها أقسم بالله ماهسيب حقي
ماهي. بصراحه إنتي ال بدئتي يا زيزي
نظر مراد لماهي وإنفجرو في الضحك
لم تتوقع زيزي أن ترد لها شمس( ليلى) الكيل كيلين ظنتها ضعيفه كسيره
بعد قليل ترك الجميع مائدة الطعام عدا نوال وزيزي التي همت بالإنصراف ولكن إستوقفتها نوال.

وقالت، زيزي ال عملتيه دي ما يتكررش تاني فاهمه ولا لأ
زيزي بتذمر، كلكم واقفين معاها ضدي
نوال، بس بلاش كلام فارغ إحنا مش فريق كوره معاكي ولا ضدك...
زيزي بضيق، اوكي يا طنط أنا فعلا مينفعش أنزل مستوايا للأشكال دي
قالت ذلك وإنصرفت تزفر...
كانت ليلى تجلس في صالون جناحها تفكر فيما حدث
لم تخبر جدتها أي شئ حتى لا تؤنبها
وطلبت من همس ألا تعيد ما حدث أمامها
سمعت طرق علي الباب وقالت إتفصل
لتدخل نوال وتلقي التحيه.

شمس بأدب، إتفضلي يا هانم
نوال وهي تنظر حولها، فين جدتك
ليلي، نايمه أصل تيته ست كبيره وتعبانه أخدت علاجها ونامت
نوال بإبتسامه، وهمس
ليلي، في البلكونة بتتفرج علي الجنينه فرحانه قوي بشكل حمام سباحة
نوال بحنان، شوفي يا بنتي أنا بهدلت زيزي علي ال قالته رغم انك ما شاء الله عليكي عرفتي تاخدي حقك
ليلى بخجل، أنا آسفه حضرتك لكن مبحبش حد يهني...
نوال بمحبه، عندك حق لو كنتي سكتي لها
كانت هتتعود تغلط فيكي.

إنتي عارفه أنا جايه ليه
هزت ليلى رأسها بالنفي
نوال بطيبه، إنتي محبوسه في أوضتك من ساعة ما وصلتي وهمس معاكي نزلتي بس لما بعتنالك وداد
أنا عاوزاكي تتحركي في الفيلا وتحسسي همس إن دي بيتها إنزلي الجنينه وحمام السباحه
إدخلي المطبخ ووصي الطباخ علي الأكل ال همسه بتحبه
ساعتها هعرف إني ليه قيمه عندك
ليلى بسعاده، قيمة حضرتك كبيره و حاضر هعمل كل ال طلبتيه
شعرت ليلى بصدق نوال ورقة مشاعرها...

همت نوال بالإنصراف ولكنها قالت
فيه طلب تاني
ليلي، أأمري
نوال بإستجداء، لو متضيقيش أنا بعت اشتريت فستان لهمس تحضر فيه فرح عمتها
أنا عارفه إنها عندها كل حاجه بس حبيت أفرحها. وإنتي كمان ممكن تقبلي مني...
قاطعتها ليلى بأدب قبل أن تكمل، همس بنتكم ومن حقك تجيبولها ال عاوزينه
بالنسبه لي، بعتذر ما أقدرش أقبل أي شئ غير ال يخص همس...
تنهدت نوال بإرتياح وودعتها وإنصرفت...
في مساء اليوم التالي.

كان كل من في الفيلا بحالة استعداد للذهاب إلى القاعه حيث ذهبت ماهي بصحبة شهد وزيزي إلى أكبر بيوتي سنتر لتجميل ماهي التي كانت سعيده ومرتبكه كثيرآ...
أخبرت نوال ليلى أن تستعد هي وهمس لتذهبا معها إلى القاعه
بالفعل ساعدت ليلى همس علي إرتداء الفستان الرائع الذي أحضرته له جدتها
فستان باللون الموف متسع من الخصر لتشبه فراشه جميله كانت همس سعيده وأخذت تدور بشكل طفولي.

صففت لها ليلى شعرها الأسمر حيث فرقته خصلتين وربطت كل خصله بشريط من نفس لون الفستان
أما ليلى فتحت حقيبتها وأخرجت فستان جميل أحضرته من قبل لترتديه في حفل خطوبة معلمه زميلتها بالدار
فستان طويل باللون السيمون المبهج وعليه حجاب أبيض به تطريز رقيق
كذلك إنتعلت حذاء بكعب أطول قليلا مما إعتادته
قبلت كلامنهما جدتها
ونزلتا الدرج وهما تحركان زراعيها المتشابكه بشكل طفولي
كطفلتان بيو م عيد...

دخل مراد ينادي، ماما يا ماما يلا إتأخرنا
لينظر إلى الفتاتان بتأمل وإعجاب...
ولا يدري لما تذكر يوم سقوطهما من الشجره
ربما لأنهما كانتا تمرحان بسعاده أيضآ
خرجت نوال من المطبخ بعد ان ألقت تعليمات لصالح
لتقول
بسم الله ما شاء الله عليكم قمرات
إرتبكت ليلى وشعرت بالخجل تجاهلها مراد
قائلا لهمس وهو يفرد كف يده لتصافحه الصغيره، أهلآ هموسه إيه القمر ده
همس ببراء ه، أنا قمر و ماما كمان قمر صح...

مراد بجديه يلا هستناكم ف العربيه
إستقلت نوال في المقدمه بجوار مراد
وجلست ليلى وهمس في الخلف
توقف عند الفندق
وأقبل ليساعد والدته علي الترجل من السياره
لكن سبقته ليلى وأمسكت يدها تساعدها بحنان...
ودخل الجميع القاعه المزينه كأحسن مايكون
وبعد قليل
هلل الجميع فقد حضر العروسين
كانت ماهي جميله بفستانها الأبيض الملائكي وصمم كرم أن تكون محتشمة تمامآ كان فستانها بسيط ومطرز
وإرتدي كرم بدله سوداء جميله.

دخل العروسين ليصفق الجميع ثم جلس الجميع في أماكنهم
تلقت ليلى نظرات مشمئزه ساخره من زيزي
وصافحتها شهد ببرود
ولكنها صممت ألا تهتم
صعد مراد وممدوح ليحتضنا ماهي الجالسه في الكوشه بشكل مؤثر
كان كرم سعيد جدا بعروسه
وحينما دخلت إيناس أرملة أخيه المحجبه
وهي تحمل عمر صغيرها بيدها اليمين وتجذب علي الأكبر سنآ نهض كرم وصاح
هاتيهم يا إيناس.

لتقترب إيناس لتهنئ العروسين إيناس في السابعه والعشرون من عمرهاممتلئه القوام بيضاء البشرة بوجه ممتلي ولها وجنتين بارزتين. وملامح رقيقه
قبلت ماهي ولم تصافح كرم إنما ناولته صغيريها
ليحتضنهما كرم بحنان ويطلب إلتقاط بعض الصور له مع الطفلين
كذلك. صعدت إليهم والدته لتهنئتهم
بعد قليل تناولت إيناس طفليها وتركت العروسين يتهامسان...

إنتهي العرس وعادت عائلة الخرافي إلى فيلتهم بعد توديع إبنتهم التي ركبت بجوار زوجها ليذهبا إلى شقتهما...
عند العمارة التي بها شقة كرم
صف سيارته...
وترجلت ماهي لتفاجئ بكرم ينحني ويحملها ويصعد الدرج وهو يغمزلها بعينيه...
ماهي برقه، طيب ما نطلع بالأسانسير يا كرم
كرم مبتسم، أنا حالف لأشيلك وأطلع بيكي كده إفتكري الجمايل
وضعها ليفتح الشقه المفتاح ثم حملها مره أخري ودخل الشقه وقال
وأخيرآ إتجوزنا.

ماهي بدلال، بس زعلانه إنك مردتش نرقص سلو في القاعه
كرم وهو يغمز بعينيه، ليه التقليعه دي
هنا هنرقص ونغني ونحضن ونبوس ونعمل ال إحنا عاوزينه
لكمته بخجل
فحملها ليدور بها في سعاده
فقالت، كرم كفايه أنا دخت
كرم بمرح، ما إنتي مدوخاني من زمان
ماهي بتوسل، طيب عاوزين نصلي ركعتين
كرم بخفة ظل ومرح، طب هندخل نرتاح وتتكلم وبعدين نصلي
ماهي، تؤ تؤ يا كرم هنصلي وبعدين نتكلم
كرم طيب انا الإمام طبعآ
ماهي أكيد
إفتتح كرم صلاته.

الله اكبر
لم تعلم ماهي ماذا يقول من سرعته لإنهاء الصلاه حتى إنتهيا سريعآ
وقالت له ماهي بضيق، دي صلا دي هنعيدها تاني
كرم وهويجذبها للغرفه، نقول الكلمتين
وأقف أصلي معاكي بعدها للصبح...
ماهي بدلال وخجل: أنا تعبانة يا كرم وعاوزه أنام
كرم بطريقه مضحكه، يا حلاوه أشيل تلت أدوار وأرقص وأدوخ فيكي ويتهد حيلي
وصلي بينا يا كرم حاضر وإدعي ياكرم حاضر
والآخر أنام ٌ، نامت عليكي حيطه يا حبيبتي.

ماهي تدعي الغضب، كده بتغلط فيه طب أنا هنام في أوضة الأطفال
كرم وهو يجذبها من يدها، يلا هنام إحنا الاتنين في أوضة الأطفال أنا أطفال يا ستي
ليصطحبها للداخل ويغلقا الباب لتتعالي ضحكاتهم وهمساتهم السعيده...
في حديقة فيلا الخرافي
جلست همس علي الأرجوحه الكبيره
ووقفت ليلى تأرجحها
وتتضاحكان
أقبلت عليهم شهد وقالت، هاي
ليلي، أهلا يا شهد
شهد وهي تنظر لهمس، مشفتيش مراد.

ليلى بلطف، لا من ساعة من رجعنا من الفرح مشفتوش يا شهد
شهدبإبتسامه متكلفه، لو كل خطيب عمل في خطيبته زي مراد كانت الناس إتجننت
قالت ليلى بصدق، يلا عقبال فرحكم إن شاء الله
شهد وهي ترفع خصله من شعرها لأعلي رأسها بعصبيه، طب باي هدور علي مراد
ليلي، مع السلامه...
هزت ليلى رأسها بلا مبالاه
وقالت لهمس تيجي يا همس نطلع بقي علشان تيته نعمه
همس بدلال، لأ يا ماما أتمرجح شويه قولي نشيد زي الحضانه
ليلى بإبتسامه وحنان.

أقول إيه، أقول إيه...
طب قولي معايا يلا
قالت ليلى وهي تهز همس
واحد اتنين واحد اتنين كان فيه مره واحد مسكين
تلاته أربعه، تلاته أربعه، كل هدومه متقطعه
خمسه سته، خمسه سته، إديته من عندي جاكته
سبعه، تمانيه، أنا أسعد إنسان في الدنيا
تسعه عشره، يا بخت ال بيدي الفقرا
اندمجت ليلى مع همس وأخذو يغنو معآ كأنهم في الحضانه
ووقف محمد يستمع إليهم بإعجاب
فجأه قال، الله لقيت حد دمه خفيف في البيت ده...
إنتي شمس صح.

جحظت عينا شمس وقالت، أنا أسفه محستش بحضرتك وإنت جاي
محمد، أنا محمد أخو شهد شفتك في الفرح إنتي وليلي بس معرفتش أسلم عليكم من الزحمه
بس إنتي صغيره قوي وحلوه قصدي نشيدك حلو
أخذ محمد يردد كلمات النشيد وتذكره همس بما يخطئ فيه
ولبساطته أخذت ليلى وهمس تضحكان علي مزاحه
وهويقلد الرجل المسكين في النشيد
وتعالت ضحكاتهم
وهو يمازح همس ويداعبها.

وقف مراد في شرفة غرفته يتابع ضحكاتهم في صمت وتعجب لم يسمع ضحكات ليلى من قبل دائمآ تتعامل معه برسميه وتحفظ
ويشعر بكراهيتها له فهي قدأخبرته ذلك أكثر من مره...
في صباح اليوم التالي
كانت الفيلا هادئه بعد إنصراف الرجال...
في الساعه العاشره
نزلت ليلى من غرفتها لتجدنوال تجلس تتناول إفطارها
نوال بمحبه، أهلا شمس يلا إقعدي إفطري معايا.

شمس بود، حاضر وجلست معها تتناولان الإفطار كان إفطار بسيط من الجبن والبيض والفول والزبادي
والحليب
همس نايمه، سألت نوال
ليلي، أيوه نايمه
وضعت ليلى بعض الطعام بفمها وقالت بخجل
نوال هانم كنت عاوزه أقول لحضرتك علي حاجه...
في شقة كرم
إستيقظت ماهي لتجد نفسها نائمه بسكينه علي كتف كرم المستغرق في النوم
تململت في نومتها تريد أن تنهض عن الفراش
ولكن زراعي كرم القويه تحيط بخصرها النحيل بقوه
قالت بهمس، كرم، كركر...

لم يرد فحاولت أن تتملص من بين يديه
فتح عينيه وقال بصوت أجش، عاوزه تهربي تروح فين إنتي مقبوض عليكي يا ماهي
ماهي بخجل وتململ. يعني صاحي يا كرم وبتمثل
كرم ضاحكآ، بقالك نص ساعه بتحاولي تهربي دي إيدين سبع يا بنتي مش عيل سيس
إنقضت ماهي لتقضمه من كتفه فصاح وقد تركها، آه يا عضاضه
ماهي وهي تغمز له، العقل غلب عضلاتك ياكركر
وجرت منه لتدلف إلى المرحاض تغتسل وتخرج بعد قليل.

لتعد الطعام ليتناولا معآ أول طعام إفطار في بيتهم الخاص
نظرت ماهي لكرم تتأمل ملامحه الرجوليه
كم تحبه...
قالت ضاحكه، فاكر أول مره شفتك يا كركر
-آه طبعآ كانت عند مراد بالشركه
أنا كنت قاعد معاه ولقيت بت عسل داخله المكتب فجأه بدون إستئذان وبتقول طاطاطا مفاجأه، وإحمر وشها لما لقتني مع مراد
ضحك بقهقهه وقال، أنا قمت مكسوف وقلت لمراد طيب انا هسيبك علي راحتك
قالي إقعد يا عم راحتي إيه نيتك وحشه دي ماهيتاب أختي...

ضحكت ماهي وقالت، وإتجننت عليه وحبتني علي طول
كرم بخفة ظل، إششش بطلي نصب إنتي ال نسيتي مراد وقاعدتي مبحلقالي بإعجاب
ماهي غاضبه، كذب. إنت ال كنت هتموت عليه
فوجئت حينما إنحني كرم وحملها علي كتفه العريض كطفله صغيره
وجري بها إلى حجرتهم وهو يقول مازحآ.
أنا فعلا هموت عليكي.
نزلتي يا كرم بقولك
مش منزلك ألا لما تعترفي
ماهي وهي تلكم ظهره، أيوه أنا ال كنت هموت عليك نزلني بقي
وضعها علي الفراش وعانقها من جديد،.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة